Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Hankin ST Unlockerin, jotta sain Shimano-moottorin valolähdön aktivoitua Lupine SL SF -valoille ja Lezyne-takavalolle, maksoi euron verran AppStoressa. Se, että Shimanon E-Tube -sovelluksessa aktivointi ei onnistu, on kyllä vain pelkkää rahastusapua Shimanon jälleenmyyjille. Lisäksi Shimanolla valoille oli varattu suuri osuus akun varauksesta silloin kun moottorin avustus lopetettiin. Nollasin myös tämän valovarauksen. Sovellus myös virheellisesti ilmoittaa valojen max. tehoksi 12 W, oikeasti se on 12V*2A tällä moottorilla.

ST Unlocker myös antaa tietoja akun kunnosta. Reilun 3000 km:n ajoilla akun kunto olisi 90 %, mutta käytännön ajomatkat ovat ihan samat kuin uutenakin. Shimanon moottorille ja ohjausyksikölle tuli äskettäin päivitykset E-Tuben kautta. Vanhoilla ohjelmistoilla akun kunnoksi ST Unlocker näytti niinkin vähän kuin 82 %. Sitä en osaa sanoa, lasketaanko akun kunto tämän sovelluksen arvioilla vai kaivetaanko se Shimanon tiedoista. Nykytilanteestani katsoen tuo akun kunnon ilmoittaminen vaikuttaa aika epävarmalta, kun pyörällä kuitenkin pääsee saman matkan kuin uutenakin.

Muutaman kympin ST Unlocker -versiolla pääsee sitten Shimanoa sorkkimaan enemmänkin kuten muuttamaan avustuksen rajoituksia.

ST Unlocker 3.6.2023.jpg
Uskaltaako noita avustukset asetuksia sörkkiä,vai liittyyköö siihen mitään riskejä?
 
Jos avustuksen ylärajan nostaa 25 km/h → 32 km/h, niin lainsäädännön kannalta ajoneuvoluokka muuttuu, jolloin tulee vakuutusvelvotteita jne. Takuuasioihin nosto varmaankin vaikuttaa, vaikka samaa moottoria käytetään USA:ssa tuolla 32 km/h:n asetuksella. Sitä en osaa sanoa, pitääkö Shimanon moottori jotain logia, jossa kaikki muutokset asetuksiin näkyvät. Asiasta voi löytyä enemmän tietoa ketjussa "Moottorilla varustetut polkupyörät".

Itse tein ST Unlockerilla muutoksia vain valoasetuksiin, eli aktivoin moottorin valoliitännän ja nollasin akun valovarauksen.
 
Jos avustuksen ylärajan nostaa 25 km/h → 32 km/h, niin lainsäädännön kannalta ajoneuvoluokka muuttuu, jolloin tulee vakuutusvelvotteita jne. Takuuasioihin nosto varmaankin vaikuttaa, vaikka samaa moottoria käytetään USA:ssa tuolla 32 km/h:n asetuksella. Sitä en osaa sanoa, pitääkö Shimanon moottori jotain logia, jossa kaikki muutokset asetuksiin näkyvät.
Ilmeisesti kaikkia asetusmuutoksia ei tallenneta, mutta aluemuutos näkyy takuuhuollossa vaikka se olisi palautettu EU:ksi
 
Kaikissa polkupyörissä on sama jako.

Itse olen joskus ostanut takapakan avaamiseen ketju"piiskan" Biltemasta.
Mutta kysymyshän kuuluu, onko öljynsuodattimen avaimen ketjussa sama jako kuin polkupyörän ketjussa. Luultavasti on, mutta ei se mitenkään varmaa ole.
 
Joo, jako on sama, mutta esim. 12-rattaisessa takapakassa välit ovat niin pienet, ettei sinne mikä tahansa piiskan ketju mahdu.
Ei työkalun ketjua rattaiden väliin tarvitsekaan saada. Isoimmalle rattaalle ketju todennäköisesti sopii rimpulaketjupakoissakin. Omiin havaintoihin perustuen kokoero on vielä rimpulaketjupakoissa yleensä varsin suuri isoimman ja toiseksi isoimman rattaan välillä. On varsin luonnollista, että tuollaiseen työkaluun on laitettu polkupyörän ketjua. On edukas koko.
 
Viimeksi muokattu:
Kysyn tässä ketjussa, koska mahdollisesti tämän käyttäjiäkin täällä enemmän, eli onko muilla ollut ongelmia tämän akun keston kanssa?

Xiaomi Mi Portable Electric Air Compressor 1S

Ostin Verkkiksestä tämän kuukausi ja vuosi sitten, eli juuri takuu mennyt umpeen ja ei kyllä enää mielestäni akku toimi tässä kunnolla. Parin renkaan täytön jälkeen palaa jo punainen merkkivalo ja kun työntää töpseliin niin hetkessä valo vaihtuu valkoiseksi (akun varaus 50% tai yli), eli mukamas ladattu. :cautious:
 
Kysyn tässä ketjussa, koska mahdollisesti tämän käyttäjiäkin täällä enemmän, eli onko muilla ollut ongelmia tämän akun keston kanssa?

Xiaomi Mi Portable Electric Air Compressor 1S

Ostin Verkkiksestä tämän kuukausi ja vuosi sitten, eli juuri takuu mennyt umpeen ja ei kyllä enää mielestäni akku toimi tässä kunnolla. Parin renkaan täytön jälkeen palaa jo punainen merkkivalo ja kun työntää töpseliin niin hetkessä valo vaihtuu valkoiseksi (akun varaus 50% tai yli), eli mukamas ladattu. :cautious:
Ei ole kokemuksia, mutta nämä suunnilleen kerran vuodessa käytettävät akulliset sähkölaitteet ovat monesti ongelmallisia, jos niitä ei säilö juuri sopivassa varauksessa ja lämpötilassa. Ja jos laite on alunperinkin kehnosti suunniteltu, se saattaa kuluttaa akun omia aikojaan tyhjäksi ja aika nopeasti siitä tulee sitten käyttökelvoton.
 
Lähipiirissä on Trek Allant+ 5 Stagger 725 Wh. Moottorina on Bosch Perf. CX.

Kuuluuko tuon tekniikan resonoida hieman häiritsevää värinää jalkapohjiin? Muuten on smoothia, mutta 23-24,5 km/h värisee polkimissa. Kaksviiden jälkeen on taas pehmeää. Avustus loppuu kokonaan@26,5-26,8 km/h.

Kytkeekö tuo avustusta pienemmälle niin karkein portain ja sopimattomalla taajuudella, että resonoi? Toisaalta värinästä ei päässyt eroon, vaikka laittoi avustuksen pois päältä, eli tuskin auttaisi mikään ohjelmistopäivitys.

Onko vika vai ominaisuus? Pyörällä ajettu vasta 50 km. Käyttäjä ei huomannut avustuksessa mitään omituista ja tämä on hänellä 4. sähköpyörä vuoden 2010 jälkeen. Minua ärsytti sen verran, että tuli ajettua muita kuin ongelmanopeuksia: ylämäissä 25-26 km/h ja tasamaalla 28-30 km/h. Eipä tuollainen resonointi veto päällä ketjun kestoakaan pidennä.
 
Ostin Verkkiksestä tämän kuukausi ja vuosi sitten, eli juuri takuu mennyt umpeen

Eu-alueella kaikessa kuluttajille myytävässä tavarassa on lähtökohtaisesti 24kk takuu.

Ja jos nyt kuukauden verran olisikin mennyt takuu umpeen niin silläkään ei ole merkitystä.

Jos rupeavat narisemaan enemmän tuosta niin sen jälkeen voi väläyttää virhevastuun käyttöön.
 
Lähipiirissä on Trek Allant+ 5 Stagger 725 Wh. Moottorina on Bosch Perf. CX.

Kuuluuko tuon tekniikan resonoida hieman häiritsevää värinää jalkapohjiin? Muuten on smoothia, mutta 23-24,5 km/h värisee polkimissa. Kaksviiden jälkeen on taas pehmeää. Avustus loppuu kokonaan@26,5-26,8 km/h.

Kytkeekö tuo avustusta pienemmälle niin karkein portain ja sopimattomalla taajuudella, että resonoi? Toisaalta värinästä ei päässyt eroon, vaikka laittoi avustuksen pois päältä, eli tuskin auttaisi mikään ohjelmistopäivitys.

Onko vika vai ominaisuus? Pyörällä ajettu vasta 50 km. Käyttäjä ei huomannut avustuksessa mitään omituista ja tämä on hänellä 4. sähköpyörä vuoden 2010 jälkeen. Minua ärsytti sen verran, että tuli ajettua muita kuin ongelmanopeuksia: ylämäissä 25-26 km/h ja tasamaalla 28-30 km/h. Eipä tuollainen resonointi veto päällä ketjun kestoakaan pidennä.
Ei kai sen kuulu, mutta ketjujen/rattaiden vaihdon jälkeen alkoi omakin fillari tekemään sellaista kevyttä resonointia/jurnutusta, jonka tuntee sopivassa kuormituksessa jalkapohjissa. Useampi tuhat kilometriä meni ilman tuota "ominaisuutta". Pikkujuttu, mutta ärsytti kuitenkin sen verran, että otin vaihdetut osat irti kertaalleen ja tarkistin, että kaikki on varmasti kunnossa, mutta eipä sieltä mitään selvinnyt.
 
Ei kai sen kuulu, mutta ketjujen/rattaiden vaihdon jälkeen alkoi omakin fillari tekemään sellaista kevyttä resonointia/jurnutusta, jonka tuntee sopivassa kuormituksessa jalkapohjissa. Useampi tuhat kilometriä meni ilman tuota "ominaisuutta". Pikkujuttu, mutta ärsytti kuitenkin sen verran, että otin vaihdetut osat irti kertaalleen ja tarkistin, että kaikki on varmasti kunnossa, mutta eipä sieltä mitään selvinnyt.
No useampi tuhat km olisikin ymmärrettävää, mutta tuossa Trekissä oli alle 10 km mittarissa, kun huomasin ominaisuuden. Nyt on 52 km. Noin uuden ketjun ja rattaiden luulisi sopivan toisiinsa.
 
No useampi tuhat km olisikin ymmärrettävää, mutta tuossa Trekissä oli alle 10 km mittarissa, kun huomasin ominaisuuden. Nyt on 52 km. Noin uuden ketjun ja rattaiden luulisi sopivan toisiinsa.
Minäkin vaihdoin ketjut, eturattaan ja takarataspakan kerralla. Kaiken järjen mukaan sen ei pitäisi vaikuttaa tuolla tavalla, mutta vaikutti silti. Olisi pitänyt säästää vanhat osat, niin olisi voinut testata niillä, mutta ehdin jo laittaa ne kierrätykseen. Voihan se toki tulla jostakin sieltä moottorin sisäisestä mekanismista, mutta se taas ei oikein sopisi yhteen sen kanssa, että oire alkoi täsmälleen samaan aikaan rattaiden vaihdon kanssa.
 
Eu-alueella kaikessa kuluttajille myytävässä tavarassa on lähtökohtaisesti 24kk takuu.

Mistä tällainen tieto? Käsittääkseni tämä vaihtelee silti maittain ja yms. Verkkokauppan sivuilla tälle tuotteelle oli luvattu 12kk takuuta.
 
Takuu on vapaaehtoinen ja se on eri asia kuin virhevastuu. Vaikka takuu olisi päättynyt, saattaa olla mahdollista vedota virhevastuuseen.



 
Viimeksi muokattu:
Mistä tällainen tieto? Käsittääkseni tämä vaihtelee silti maittain ja yms. Verkkokauppan sivuilla tälle tuotteelle oli luvattu 12kk takuuta.
Takuu on vapaaehtoinen ja se on eri asia kuin virhevastuu. Vaikka takuu olisi päättynyt, saattaa olla mahdollista vedota virhevastuuseen.





EU-lainsäädännön mukaan elinkeinonharjoittajan on annettava kuluttajalle vähintään 2 vuoden takuu (lakisääteinen takuu / virhevastuu) siltä varalta, että tuote on virheellinen tai se ei näytä samalta tai toimi siten kuin etukäteen on kerrottu. Joidenkin EU-maiden kansallisessa lainsäädännössä voidaan edellyttää pidempiä takuuaikoja.
 
Minäkin vaihdoin ketjut, eturattaan ja takarataspakan kerralla. Kaiken järjen mukaan sen ei pitäisi vaikuttaa tuolla tavalla, mutta vaikutti silti. Olisi pitänyt säästää vanhat osat, niin olisi voinut testata niillä, mutta ehdin jo laittaa ne kierrätykseen. Voihan se toki tulla jostakin sieltä moottorin sisäisestä mekanismista, mutta se taas ei oikein sopisi yhteen sen kanssa, että oire alkoi täsmälleen samaan aikaan rattaiden vaihdon kanssa.
Pitää varmaan käydä koeajamassa joku vastaava. Jos se menee ilman värinöitä, niin pitänee kokeilla Shimanon ketjulla. Nyt on eturatas Prowheel, takapakka Shimano ja ketjut KMC. Ei luulisi, ettei uudessa merkkipyörässä sopisi voimansiirron osat toisiinsa, mutta saas nähdä.

Toinen ihmetys on Intuvia 100. Nimen perusteella voisi luulla käyttämisen sujuvan intuitiivisesti, mutta joko nimi on joku läppä tai sitten mulla on vaistot vähän viiksessä.

1. Tämä oli jo seitsemäs ostamani sähköpyörä ja olen moisilla ajanut viimeisen 13 vuoden ajan viikoittain tai useammin. Tätä uusinta en kuitenkaan osannut aluksi edes käynnistää luotettavasti. Asianmukaisella lyhyellä painalluksella joskus lähti käyntiin ja joskus ei tullut näyttöön merkkiäkään. Ensimmäisen päivän lopuksi tajusin, että rakkineessa on liiketunnistin, eli aina näyttöön ei tule mitään ja silloin pitää napauttaa näyttöä tai liikauttaa fillaria. Helppoa, kun tuon tietää, mutta ei mielestäni intuitiivista.

2. Kolme päivää yritin nollata trippiä. Perustoiminto, joka löytyi jo yli 30 vuotta sitten Cateye:sta. Käyttöohjeen mukaan piti painaa lyhyesti valintaruutua, mutta en onnistunut nollaamaan missään näyttötilassa. Sitten huomasin, että trippi oli nollautunut itsestään yön aikana. Ahaa, jonkinlainen automaattitrippi. Kännykkäsovelluksessa saa valittua autom. nollauksen 2h, 4h, 1d ja 7d välein. Minä haluaisin nollata manuaalisesti. Katselin tunnin verran Youtubea, mutta missään videossa ei nollattu trippiä. Googlaamalla löytyi lopulta tieto, että manuaalisesti nollaaminen ei onnistu ilman kännykkäsovelluksen avaamista ja sieltä karttasivu ja end! Cateye:lla homma hoitui parissa sekunnissa ilman kännyköitä, eikä tarvinnut lukea ohjeita. Eikä avautua pähkimisen jälkeen foorumilla.

Kaikenlaisia aikaavieviä virityksiä sitä tehdäänkin. Bosch Perf. CX + 725 Wh + Intuvia 100 + LED remote. Pyöränä Trek Allant+ 5 Stagger. Ensin käynnistyy vaihtelevasti ja sitten selviää, ettei trippiä vaan voi nollata kaivamatta kännykkää. Jos myöhemmin vielä osoittautuu, että Trek on valinnut rattaisiin sopimattoman ketjun, olen äimän käkenä.

 
Sähköpyörän hankinta tulee kohta ajankohtaiseksi. Muuton myötä vaimo tarvitsee auton työmatkoihin, oma työmatkani tulee olemaan noin 7-8 km. Tottakai tuollaisen matkan pitäisi mennä ilman sähköäkin, mutta minkäs sitä huonokuntoinen kunnolleen tekee. :rolleyes: Laiskana ensin mieleen tuli halvan kakkosauton ostaminen mutta vuositasolla sähköpyörän kustannukset jäävät varmaan paljon pienemmiksi verrattuna samanhintaiseen autoon.

Budjetti olisi 3000 - 5000 euroa, riippuen tietysti mitä kaikkea hyvää saa enemmällä rahalla. Käyttö olisi pääasiassa kevyen liikenteen väylillä / hyvillä sorateillä ja pyörää olisi tarkoitus käyttää myös talvella. Hybridimalli tuntuisi siis järkevimmältä. Lastenistuin täytyy saada kiinnitettyä, pentuperävaunun kiinnitysmahdollisuuskin voisi olla hyvä jos sellaisesta tulee innostuttua.

Siitä on sen verran aikaa kun on tullut aktiivisesti pyöräiltyä joten ostettavaa pyörää on käytännössä pakko päästä fyysisesti kokeilemaan. Tämä rajoittaa siis valikoiman Jyväskylän alueelta löytyviin malleihin, mikä ei nopean nettihaun perusteella olisi kovin laaja.

Helkamalta löytyi pari mallia, merkki herättää luottamusta laadukkaana kotimaisena tuotteena. Lieko mielikuvalla enää perää?

Helkama sähköpyörä SE9 28" 9-v 52 cm E6100/418Wh | Prisma verkkokauppa

Helkama SE10 10-v 28" musta - Hybridisähköpyörä | Intersport

Ride-verkkokaupasta löytyi tuntemattomampi ja kalliimpi Orbea.

ORBEA KEMEN 30 – Ride

Sähköpyörämaailma on itselleni täysin tuntematon maailma ja huomasin että ei ole mitään hajua mikä on hyvää, mikä on yleisesti todettu huonoksi valmistajaksi / osaksi jne. Apua siis kaipailen, kiitos.
 
Sähköpyörän hankinta tulee kohta ajankohtaiseksi. Muuton myötä vaimo tarvitsee auton työmatkoihin, oma työmatkani tulee olemaan noin 7-8 km. Tottakai tuollaisen matkan pitäisi mennä ilman sähköäkin, mutta minkäs sitä huonokuntoinen kunnolleen tekee. :rolleyes: Laiskana ensin mieleen tuli halvan kakkosauton ostaminen mutta vuositasolla sähköpyörän kustannukset jäävät varmaan paljon pienemmiksi verrattuna samanhintaiseen autoon.

Budjetti olisi 3000 - 5000 euroa, riippuen tietysti mitä kaikkea hyvää saa enemmällä rahalla. Käyttö olisi pääasiassa kevyen liikenteen väylillä / hyvillä sorateillä ja pyörää olisi tarkoitus käyttää myös talvella. Hybridimalli tuntuisi siis järkevimmältä. Lastenistuin täytyy saada kiinnitettyä, pentuperävaunun kiinnitysmahdollisuuskin voisi olla hyvä jos sellaisesta tulee innostuttua.

Siitä on sen verran aikaa kun on tullut aktiivisesti pyöräiltyä joten ostettavaa pyörää on käytännössä pakko päästä fyysisesti kokeilemaan. Tämä rajoittaa siis valikoiman Jyväskylän alueelta löytyviin malleihin, mikä ei nopean nettihaun perusteella olisi kovin laaja.

Helkamalta löytyi pari mallia, merkki herättää luottamusta laadukkaana kotimaisena tuotteena. Lieko mielikuvalla enää perää?

Helkama sähköpyörä SE9 28" 9-v 52 cm E6100/418Wh | Prisma verkkokauppa

Helkama SE10 10-v 28" musta - Hybridisähköpyörä | Intersport

Ride-verkkokaupasta löytyi tuntemattomampi ja kalliimpi Orbea.

ORBEA KEMEN 30 – Ride

Sähköpyörämaailma on itselleni täysin tuntematon maailma ja huomasin että ei ole mitään hajua mikä on hyvää, mikä on yleisesti todettu huonoksi valmistajaksi / osaksi jne. Apua siis kaipailen, kiitos.

Jos haluat ajaa talvella auraamatonta tietä kun lumisateen jälkeen ei ole keretty auraamaan, niin läskipyörä! Menee ihan missä kelissä vain kuin kesällä.

Kapearenkaisella hybridillä ei tee talvella yhtään mitään kun haukkaa joka uraan koko ajan eikä mene syvässä lumessa hetkeäkään suoraan, ellei tykkää taluttaa...
 
Jos haluat ajaa talvella auraamatonta tietä kun lumisateen jälkeen ei ole keretty auraamaan, niin läskipyörä! Menee ihan missä kelissä vain kuin kesällä.

Kapearenkaisella hybridillä ei tee talvella yhtään mitään kun haukkaa joka uraan koko ajan eikä mene syvässä lumessa hetkeäkään suoraan, ellei tykkää taluttaa...
Fateissa on puolensa mm. metsissä ajellessa, mutta leveärenkainen maasturi toimii kaikkialla, eikä niissä ole läskipyörien miinuksia (paino, ilmanvastus, kalliit renkaat jne).

Näitä kaiken maailman city-hybridejä en ole koskaan ymmärtänyt, kun ovat pääsääntöisesti paskoja ihan kaikissa käyttötarkoituksissa. Tai no, onhan niissä sentään valmiina lokasuojat ja tarakka. Yhden sellaisen erehdyin Helkaman logoilla joskus vuosia sitten ostamaan ja sillä ajaminen on ollut alusta lähtien kärvistelyä ja sittemmin se onkin päätynyt lähinnä satunnaiseksi baaripyöräksi.

Pitää varmaan käydä koeajamassa joku vastaava. Jos se menee ilman värinöitä, niin pitänee kokeilla Shimanon ketjulla. Nyt on eturatas Prowheel, takapakka Shimano ja ketjut KMC. Ei luulisi, ettei uudessa merkkipyörässä sopisi voimansiirron osat toisiinsa, mutta saas nähdä.
Minulla oli fillarissa muistaakseni aiemmin KMC:n ketjut, Shimanon takapakka ja alkuperäinen eturatas (merkkiä en tiedä). Nyt on samanlainen Shimanon takapakka kuin aiemminkin, KMC E9 -ketjut ja FSA:n eturatas.

Toinen ihmetys on Intuvia 100. Nimen perusteella voisi luulla käyttämisen sujuvan intuitiivisesti, mutta joko nimi on joku läppä tai sitten mulla on vaistot vähän viiksessä.

1. Tämä oli jo seitsemäs ostamani sähköpyörä ja olen moisilla ajanut viimeisen 13 vuoden ajan viikoittain tai useammin. Tätä uusinta en kuitenkaan osannut aluksi edes käynnistää luotettavasti. Asianmukaisella lyhyellä painalluksella joskus lähti käyntiin ja joskus ei tullut näyttöön merkkiäkään. Ensimmäisen päivän lopuksi tajusin, että rakkineessa on liiketunnistin, eli aina näyttöön ei tule mitään ja silloin pitää napauttaa näyttöä tai liikauttaa fillaria. Helppoa, kun tuon tietää, mutta ei mielestäni intuitiivista.

2. Kolme päivää yritin nollata trippiä. Perustoiminto, joka löytyi jo yli 30 vuotta sitten Cateye:sta. Käyttöohjeen mukaan piti painaa lyhyesti valintaruutua, mutta en onnistunut nollaamaan missään näyttötilassa. Sitten huomasin, että trippi oli nollautunut itsestään yön aikana. Ahaa, jonkinlainen automaattitrippi. Kännykkäsovelluksessa saa valittua autom. nollauksen 2h, 4h, 1d ja 7d välein. Minä haluaisin nollata manuaalisesti. Katselin tunnin verran Youtubea, mutta missään videossa ei nollattu trippiä. Googlaamalla löytyi lopulta tieto, että manuaalisesti nollaaminen ei onnistu ilman kännykkäsovelluksen avaamista ja sieltä karttasivu ja end! Cateye:lla homma hoitui parissa sekunnissa ilman kännyköitä, eikä tarvinnut lukea ohjeita. Eikä avautua pähkimisen jälkeen foorumilla.

Kaikenlaisia aikaavieviä virityksiä sitä tehdäänkin. Bosch Perf. CX + 725 Wh + Intuvia 100 + LED remote. Pyöränä Trek Allant+ 5 Stagger. Ensin käynnistyy vaihtelevasti ja sitten selviää, ettei trippiä vaan voi nollata kaivamatta kännykkää. Jos myöhemmin vielä osoittautuu, että Trek on valinnut rattaisiin sopimattoman ketjun, olen äimän käkenä.

Tuohan kuuluisi jo suunnittelun kukkasia -ketjuun. En ole ikinä kuullut trippimittarista, jota ei voi nollata halutessaan, kun eihän sillä tee sitten yhtään mitään.

Minulla on toisessa fillarissa se vanhempi Intuvia ja se on kyllä ihan huippu. Toisessa on pelkistetympi/rajoitetumpi Purion. Noissa molemmissa voi trippimittarin nollata.
 
Viimeksi muokattu:
Fateissa on puolensa mm. metsissä ajellessa, mutta leveärenkainen maasturi toimii kaikkialla, eikä niissä ole läskipyörien miinuksia (paino, ilmanvastus, kalliit renkaat jne).

Sähköpyörässä painolla ja ilmanvastuksella ei ole mitään tekemistä, varsinkaan jos ei ajeta mitään kisaa :facepalm:

Renkaatkaan ei sen kalliimmat ole kun fättiin saa renkaita jo alta 50€ ja se mitä ajanut kaverin kanssa maastoa tai tietä talvella niin aina kun joku taluttaa on se kaveri jolla 29"x2.6...
 
Sähköpyörässä painolla ja ilmanvastuksella ei ole mitään tekemistä, varsinkaan jos ei ajeta mitään kisaa :facepalm:

Renkaatkaan ei sen kalliimmat ole kun fättiin saa renkaita jo alta 50€ ja se mitä ajanut kaverin kanssa maastoa tai tietä talvella niin aina kun joku taluttaa on se kaveri jolla 29"x2.6...
Kautium ulisee viestistä toiseen täällä sähköpyörien painoista, esim muovilokarit on kuulemma liikaa maastopyörissä painon takia. Itse ostaisin kokovuotiseen pyöräilyyn sähkömaastopyörän 2.6" nastarenkailla.
 
Kautium ulisee viestistä toiseen täällä sähköpyörien painoista, esim muovilokarit on kuulemma liikaa maastopyörissä painon takia. Itse ostaisin kokovuotiseen pyöräilyyn sähkömaastopyörän 2.6" nastarenkailla.

Kyllä, vähintään, sanoin vain omasta kokemuksesta mielipiteeni että fätillä talvella ajaminen on yhtä helppoa kuin kesällä...
 
Sähköpyörän hankinta tulee kohta ajankohtaiseksi. Muuton myötä vaimo tarvitsee auton työmatkoihin, oma työmatkani tulee olemaan noin 7-8 km. Tottakai tuollaisen matkan pitäisi mennä ilman sähköäkin, mutta minkäs sitä huonokuntoinen kunnolleen tekee. :rolleyes: Laiskana ensin mieleen tuli halvan kakkosauton ostaminen mutta vuositasolla sähköpyörän kustannukset jäävät varmaan paljon pienemmiksi verrattuna samanhintaiseen autoon.

Budjetti olisi 3000 - 5000 euroa, riippuen tietysti mitä kaikkea hyvää saa enemmällä rahalla. Käyttö olisi pääasiassa kevyen liikenteen väylillä / hyvillä sorateillä ja pyörää olisi tarkoitus käyttää myös talvella. Hybridimalli tuntuisi siis järkevimmältä. Lastenistuin täytyy saada kiinnitettyä, pentuperävaunun kiinnitysmahdollisuuskin voisi olla hyvä jos sellaisesta tulee innostuttua.

Siitä on sen verran aikaa kun on tullut aktiivisesti pyöräiltyä joten ostettavaa pyörää on käytännössä pakko päästä fyysisesti kokeilemaan. Tämä rajoittaa siis valikoiman Jyväskylän alueelta löytyviin malleihin, mikä ei nopean nettihaun perusteella olisi kovin laaja.

Helkamalta löytyi pari mallia, merkki herättää luottamusta laadukkaana kotimaisena tuotteena. Lieko mielikuvalla enää perää?

Helkama sähköpyörä SE9 28" 9-v 52 cm E6100/418Wh | Prisma verkkokauppa

Helkama SE10 10-v 28" musta - Hybridisähköpyörä | Intersport

Ride-verkkokaupasta löytyi tuntemattomampi ja kalliimpi Orbea.

ORBEA KEMEN 30 – Ride

Sähköpyörämaailma on itselleni täysin tuntematon maailma ja huomasin että ei ole mitään hajua mikä on hyvää, mikä on yleisesti todettu huonoksi valmistajaksi / osaksi jne. Apua siis kaipailen, kiitos.

Älä osta hybridiä, mieluiten 29" tai 27,5" renkailla oleva maasturi joka on tuollaisen hybridin tavoin täysvarusteltu. Postimyyntipyörät on hyviä jos uskallat vain ostaa, esim. Canyon tai Radon. Canyonilla on heikosti halvemmassa hintaluokassa mutta esim. uuteen Grand Canyoniin on tulossa lisävarusteena lokarit ja tarakka.


Työpaikan pyörävarastossa näkee paljon Cuben ja Haibiken vastaavia malleja täysvarusteltuna, esim.


Canyonilla myös Pathlite ja Precede voisi olla sopivia, varsinkin hihnavedolla.

 
Kautium ulisee viestistä toiseen täällä sähköpyörien painoista, esim muovilokarit on kuulemma liikaa maastopyörissä painon takia. Itse ostaisin kokovuotiseen pyöräilyyn sähkömaastopyörän 2.6" nastarenkailla.
"Ulisee viestistä toiseen sähköpyörien painosta"? Voisitko listata viestit, jotka täyttävät tuon ehdon ja suhteuttaa niiden määrän kaikkiin ketjuun kirjoittamiini viestihin?

On se nyt muutenkin taas kumma kun pitää alkaa henkilöstä keskustelemaan ja keksimään näitä olkiukko-vittuiluita, jotta oma mielipide näyttäisi paremmalta. Keskity asiaan, älä keskustelijoihin. Se että joku ei välitä ylimääräisestä painosta, ei tarkoita etteikö paino silti olisi painoa ja että se on syytä huomioida omiin käyttötarpeisiin suhteutettuna. Sama koskee ilmanvastusta ja muitakin lieveilmiöitä. Kaikki eivät kuitenkaan aja koko aikaa pelkän sähkön avustuksella (tai ainakaan suurimmalla avustustasolla).

Edit.
Oletettavasti viittasit tuolla olkiukollasi tähän kuukauden takaiseen kommenttiini. Lukaisepas tuo vielä uudestaan ja pohdiskele, että olenko siinä esittänyt tosiaan olevani sitä mieltä että "muovilokarit on liikaa maastopyörissä painon takia". Ettei vaan nyt olisi kuitenkin kyse siitä, että kaikki eivät ole olleet kanssasi samaa mieltä, eivätkä harrasta ja tee kaikkea samalla tavalla, niin nyt pitää sitten kaivella mustaa kirjaa esiin ja yrittää vittuilla näiden olkiukkojen kanssa aina kun vähänkin nivusissa hiertää?

Jos lähden auringonpaisteessa ajamaan töihin, tai vaikka kuntolenkkiä asfaltoitua tietä pitkin, niin en hyödy lokasuojista yhtään mitään. Tuovat vain lisäpainoa ja näyttävät rumilta, joten naksautan ne irti ja jätän tallin lattialle. Jos taas on epävakaa sää, niin jätän ne paikoilleen. Joku muu voi haluta toimia eri tavalla, mutta ei kannata yleistää kumpaankaan suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköpyörän hankinta tulee kohta ajankohtaiseksi. Muuton myötä vaimo tarvitsee auton työmatkoihin, oma työmatkani tulee olemaan noin 7-8 km. Tottakai tuollaisen matkan pitäisi mennä ilman sähköäkin, mutta minkäs sitä huonokuntoinen kunnolleen tekee. :rolleyes: Laiskana ensin mieleen tuli halvan kakkosauton ostaminen mutta vuositasolla sähköpyörän kustannukset jäävät varmaan paljon pienemmiksi verrattuna samanhintaiseen autoon.

Budjetti olisi 3000 - 5000 euroa, riippuen tietysti mitä kaikkea hyvää saa enemmällä rahalla. Käyttö olisi pääasiassa kevyen liikenteen väylillä / hyvillä sorateillä ja pyörää olisi tarkoitus käyttää myös talvella. Hybridimalli tuntuisi siis järkevimmältä. Lastenistuin täytyy saada kiinnitettyä, pentuperävaunun kiinnitysmahdollisuuskin voisi olla hyvä jos sellaisesta tulee innostuttua.

Siitä on sen verran aikaa kun on tullut aktiivisesti pyöräiltyä joten ostettavaa pyörää on käytännössä pakko päästä fyysisesti kokeilemaan. Tämä rajoittaa siis valikoiman Jyväskylän alueelta löytyviin malleihin, mikä ei nopean nettihaun perusteella olisi kovin laaja.

Helkamalta löytyi pari mallia, merkki herättää luottamusta laadukkaana kotimaisena tuotteena. Lieko mielikuvalla enää perää?

Helkama sähköpyörä SE9 28" 9-v 52 cm E6100/418Wh | Prisma verkkokauppa

Helkama SE10 10-v 28" musta - Hybridisähköpyörä | Intersport

Ride-verkkokaupasta löytyi tuntemattomampi ja kalliimpi Orbea.

ORBEA KEMEN 30 – Ride

Sähköpyörämaailma on itselleni täysin tuntematon maailma ja huomasin että ei ole mitään hajua mikä on hyvää, mikä on yleisesti todettu huonoksi valmistajaksi / osaksi jne. Apua siis kaipailen, kiitos.

Näin paljon pyöräileenä, joskaan ei sähköpyöräilleenä: Ympärivuotiseen käyttöön suosittelisin leveää rengastusta (tarpeeksi leveä rengas, ja pyörä ei tarvitse työmatka-ajossa etujousitusta). Toki, vastaavasti leveiden lokasuojien kanssa.

Ei tarvitse olla kuitenkaan ns. ”läskipyörä” (mutta sähkön kanssa toki voi olla jos sellaisen paikallisesti kaupasta löytää järkevään hintaan, sähkö kun korjaa noiden yli 10 cm leveiden renkaiden ainoan haittapuolen lisääntyneen vierintävastuksen kanssa).

Noista kolmesta vain Orbeassa on järkevän leveät renkaat. Helkaman rengasvalinta on todella outo sähköpyörään, tai mielestäni edes sähköttömään pyörään. Ovat valinneet sen ”perinteisen” hybridin renkaan, joka on kapeampi kuin perinteisen käyttöpyörän rengas ja joka ei ole hyvä millään alustalla. Eivät edes säästä tuolla itse rahaa verrattuna hieman leveämpään katurenkaaseen...

Itse pitäisin parhaana tuollaista 6–8 cm leveää (siis 2.25–3 tuuman välissä oleva) rengasta kun ei edes oleellisesti huonommin rullaa kuin nuo noin 4 cm renkaat. Ja, se ero ajomukavuudessa on merkittävä. Mutta, jo se 2 tuuman (5 cm) rengas on merkittävästi parempi kuin tuo 4 cm rengas. (Onneksi eivät sentään laittaneet niitä 32 tai 35 mm hybridirenkaita, jotka ovat lähempänä maantiepyörää kuin käyttöpyörää.)

Se noiden selvästikään isompien renkaiden ainoa oikea haittapuoli kun on pyörän ulkonäkö. Ne leveämmät renkaat kun vaativat myös leveämmät lokasuojat, mikä näyttää jopa hieman hassulta. Tai, no, ei niin hassulta. Helkama näköjään laittaa perusmallin e-Ainoon tuollaisen 5,4 cm renkaan (tuplana ilmaa verrattuna noihin 4 cm renkaisiin)... ja lokasuojineenkaan se ei näytä oudolta... Helkama e-Aino 7v 26" sähköpyörä — Helkama Velox Oy ja jopa e-Jopossa on järkevämpi rengastus. Ei voi käsittää miksi muuten hyvät hieman sporttisemmat työmatkapyörät on pitänyt melkeinpä pilata tuolla todella kapealla rengasvalinnalla.

Helkamalla näyttäisi olevan sähkö-läskipyöriä. Noihin toki joutuu itse lisäämään lokasuojat, jos eivät kaupassa myy niitä mukaan.

Samoin pykälän paremmalla moottorilla varustettu sähköavusteinen hybridi (tai, no “lokasuojallinen maastopyörä” Helkaman sivuilla) Helkama CE10 10v 27,5" — Helkama Velox Oy (Shimano E7000 tuon E5000 sijaan) on näköjään varustettu myös selvästi järkevämmillä 6 cm renkailla. En osaa yhtään sanoa mitä tuo parempi moottori tuo lisää, epäilen, että ei paljoa työmatka-ajossa (Shimanon mukaan ero on, että E5000 on vain kaduille, ja E7000 sopii myös maastoajoon, luultavasti siis kestävämpää tekoa, josta ei kaduilla ole hirveästi lisäarvoa).

Paras tapa lienee käydä kaupassa kääntymässä ja kysymässä mitä myyvät.
 
Sähköpyörän hankinta tulee kohta ajankohtaiseksi. Muuton myötä vaimo tarvitsee auton työmatkoihin, oma työmatkani tulee olemaan noin 7-8 km. Tottakai tuollaisen matkan pitäisi mennä ilman sähköäkin, mutta minkäs sitä huonokuntoinen kunnolleen tekee. :rolleyes: Laiskana ensin mieleen tuli halvan kakkosauton ostaminen mutta vuositasolla sähköpyörän kustannukset jäävät varmaan paljon pienemmiksi verrattuna samanhintaiseen autoon.

Budjetti olisi 3000 - 5000 euroa, riippuen tietysti mitä kaikkea hyvää saa enemmällä rahalla. Käyttö olisi pääasiassa kevyen liikenteen väylillä / hyvillä sorateillä ja pyörää olisi tarkoitus käyttää myös talvella. Hybridimalli tuntuisi siis järkevimmältä. Lastenistuin täytyy saada kiinnitettyä, pentuperävaunun kiinnitysmahdollisuuskin voisi olla hyvä jos sellaisesta tulee innostuttua.

Siitä on sen verran aikaa kun on tullut aktiivisesti pyöräiltyä joten ostettavaa pyörää on käytännössä pakko päästä fyysisesti kokeilemaan. Tämä rajoittaa siis valikoiman Jyväskylän alueelta löytyviin malleihin, mikä ei nopean nettihaun perusteella olisi kovin laaja.

Helkamalta löytyi pari mallia, merkki herättää luottamusta laadukkaana kotimaisena tuotteena. Lieko mielikuvalla enää perää?

Helkama sähköpyörä SE9 28" 9-v 52 cm E6100/418Wh | Prisma verkkokauppa

Helkama SE10 10-v 28" musta - Hybridisähköpyörä | Intersport

Ride-verkkokaupasta löytyi tuntemattomampi ja kalliimpi Orbea.

ORBEA KEMEN 30 – Ride

Sähköpyörämaailma on itselleni täysin tuntematon maailma ja huomasin että ei ole mitään hajua mikä on hyvää, mikä on yleisesti todettu huonoksi valmistajaksi / osaksi jne. Apua siis kaipailen, kiitos.

Näin paljon pyöräileenä, joskaan ei sähköpyöräilleenä: Ympärivuotiseen käyttöön suosittelisin leveää rengastusta (tarpeeksi leveä rengas, ja pyörä ei tarvitse työmatka-ajossa etujousitusta). Toki, vastaavasti leveiden lokasuojien kanssa.

Ei tarvitse olla kuitenkaan ns. ”läskipyörä” (mutta sähkön kanssa toki voi olla jos sellaisen paikallisesti kaupasta löytää järkevään hintaan, sähkö kun korjaa noiden yli 10 cm leveiden renkaiden ainoan haittapuolen lisääntyneen vierintävastuksen kanssa).

Noista kolmesta vain Orbeassa on järkevän leveät renkaat. Helkaman rengasvalinta on todella outo sähköpyörään, tai mielestäni edes sähköttömään pyörään. Ovat valinneet sen ”perinteisen” hybridin renkaan, joka on kapeampi kuin perinteisen käyttöpyörän rengas ja joka ei ole hyvä millään alustalla. Eivät edes säästä tuolla itse rahaa verrattuna hieman leveämpään katurenkaaseen...

Itse pitäisin parhaana tuollaista 6–8 cm leveää (siis 2.25–3 tuuman välissä oleva) rengasta kun ei edes oleellisesti huonommin rullaa kuin nuo noin 4 cm renkaat. Ja, se ero ajomukavuudessa on merkittävä. Mutta, jo se 2 tuuman (5 cm) rengas on merkittävästi parempi kuin tuo 4 cm rengas. (Onneksi eivät sentään laittaneet niitä 32 tai 35 mm hybridirenkaita, jotka ovat lähempänä maantiepyörää kuin käyttöpyörää.)

Se noiden selvästikään isompien renkaiden ainoa oikea haittapuoli kun on pyörän ulkonäkö. Ne leveämmät renkaat kun vaativat myös leveämmät lokasuojat, mikä näyttää jopa hieman hassulta. Tai, no, ei niin hassulta. Helkama näköjään laittaa perusmallin e-Ainoon tuollaisen 5,4 cm renkaan (tuplana ilmaa verrattuna noihin 4 cm renkaisiin)... ja lokasuojineenkaan se ei näytä oudolta... Helkama e-Aino 7v 26" sähköpyörä — Helkama Velox Oy ja jopa e-Jopossa on järkevämpi rengastus. Ei voi käsittää miksi muuten hyvät hieman sporttisemmat työmatkapyörät on pitänyt melkeinpä pilata tuolla todella kapealla rengasvalinnalla.

Helkamalla näyttäisi olevan sähkö-läskipyöriä. Noihin toki joutuu itse lisäämään lokasuojat, jos eivät kaupassa myy niitä mukaan.

Samoin pykälän paremmalla moottorilla varustettu sähköavusteinen hybridi (tai, no “lokasuojallinen maastopyörä” Helkaman sivuilla) Helkama CE10 10v 27,5" — Helkama Velox Oy (Shimano E7000 tuon E5000 sijaan) on näköjään varustettu myös selvästi järkevämmillä 6 cm renkailla. En osaa yhtään sanoa mitä tuo parempi moottori tuo lisää, epäilen, että ei paljoa työmatka-ajossa (Shimanon mukaan ero on, että E5000 on vain kaduille, ja E7000 sopii myös maastoajoon, luultavasti siis kestävämpää tekoa, josta ei kaduilla ole hirveästi lisäarvoa).

Paras tapa lienee käydä kaupassa kääntymässä ja kysymässä mitä myyvät.
 
Jos nyt ostamassa täysjousto sähkäriä ja ei kokemusta niin yksi liike jossa kannattaa poiketa. Saa kokeilla pyörää ja linkin malli löytyy varastosta.

Ei varmasti halvin mutta palveluun suhteutettuna pitäisin aika hyvänä.

Liike on Ajopyörä Turussa

 
Sähköistin ensiksi kevyen rimpularenkaisen alumiinirunkoisen hybridipyörän. Ajoin sillä vuoden päivät. Ymmärsin, että ei kannata sähköistää muutenkin kevytkulkuista pyörää, jolla ajaessa välilevyt pullistuu ilmankin avustusta. Ostin sitten täpärin, johon siirsin sähkösetin. Vanhasta rimpulasta olen kaivannut vain kappavaihteita. En ole vielä keksinyt, miten istuttaisin kappanavan takahaarukkaan, joka on tarkoitettu läpiakselille.
 
Sähköistin ensiksi kevyen rimpularenkaisen alumiinirunkoisen hybridipyörän. Ajoin sillä vuoden päivät. Ymmärsin, että ei kannata sähköistää muutenkin kevytkulkuista pyörää, jolla ajaessa välilevyt pullistuu ilmankin avustusta. Ostin sitten täpärin, johon siirsin sähkösetin. Vanhasta rimpulasta olen kaivannut vain kappavaihteita. En ole vielä keksinyt, miten istuttaisin kappanavan takahaarukkaan, joka on tarkoitettu läpiakselille.
Kyllä niitä vaihtoehtoja on, mutta toki hintavia, ja voi olla vaikeahko löytää jostain.
Tuossa muutama esimerkki.


Ja

 
Ei varmasti halvin mutta palveluun suhteutettuna pitäisin aika hyvänä.

Liike on Ajopyörä Turussa
Turun Ajopyörässä on kyllä ollut huonointa palvelua mitä saanut näissä Turun kivijalkamyymälöissä. Myyjiä ei tunnu edes kiinnostavan kun myymälään astelee sisään.. ja jotenki myyntitaidotkin olemattomat. Kävin ostamassa pyöräni kadun toiselta puolelta.
 
Turun Ajopyörässä on kyllä ollut huonointa palvelua mitä saanut näissä Turun kivijalkamyymälöissä. Myyjiä ei tunnu edes kiinnostavan kun myymälään astelee sisään.. ja jotenki myyntitaidotkin olemattomat. Kävin ostamassa pyöräni kadun toiselta puolelta.


Jopas on sattunut. Mä olen sinne 10€ vienyt rahaa vuosien saatossa mutta testannut useampaakin pyörää (2-3vrk) ja aina ollut palvelu asiallista.

Tosin pyöräkaupat on aina jääneet kun malli tulossa liikkeeseen tai toimituspäivä lykkääntynyt.

Se on kyllä totta että väkisin ei ole yritetty myydä mitään ja useampi myyjä liikkeessä joten taitaa siinäkin olla eroa.

Saa nähdä jos kaverini saisi sieltä pyörän ostettua, menossa katsomaan just tuota linkissä ollutta mallia.
 
Jopas on sattunut. Mä olen sinne 10€ vienyt rahaa vuosien saatossa mutta testannut useampaakin pyörää (2-3vrk) ja aina ollut palvelu asiallista.

Tosin pyöräkaupat on aina jääneet kun malli tulossa liikkeeseen tai toimituspäivä lykkääntynyt.

Se on kyllä totta että väkisin ei ole yritetty myydä mitään ja useampi myyjä liikkeessä joten taitaa siinäkin olla eroa.

Saa nähdä jos kaverini saisi sieltä pyörän ostettua, menossa katsomaan just tuota linkissä ollutta mallia.
Vaimolle tuli työsuhdepyörä Bikeshopista ja palvelu oli todella hyvää. Pyörä oli kunnon alennuksessa varasivat sen ihan sähköpostilla, vaikka firman puolelta ei ollut mitään vahvistysta vielä. Muutenkin vastasivat sähköposteihin ihan riittävällä nopeudella ja pyöräkin tuli nopeaan. EI valittamista siis.
 

Tämä kauppa antaa nyt 10% pois myös tarjoushinnoista koodilla bikesummer10.

Linkissä on pyörä esimerkkinä jos etsii iskareita kovempaankin menoon. Tosta siis saa vielä 10% pois.
 
Millaisia lukkoja te käytätte ja mitä suosittelette? Oma käyttö on lähinnä ajoa tallista valvotulle ja aidatulle työpaikalle, tai polulle. Ei siis todennäköisesti paljoa kaupunkiparkkia tai vastaavaa yleistä parkkia näe.

Jonkun abus bordo 90cm taittolukon hälärillä tilasin, mutta väkisinkin herää ajatus, että pitäisikö kuitenkin hommata joku U-mallinen tai vastaava kaveriksi vielä... just niitä kertoja varten kun muualle joutuukin parkkeeraamaan.

Ajattelin tähän keskusteluun vielä palata sillä, että kun kunnon lukot on hankittu, niin miten te kuljetatte niitä? Varsinkin jos vielä useampi lukko käytössä (esim u-lukko lisävaijerilla). Pitääkö se aina olla reppu selässä vai onko tähän jotain kehittyneempiä ratkaisuja. :hmm: Nuo taitettavat lukothan tietty kulkee helposti mukana.
 

Tekeekö tuolla mitään? Ajattelin vaimolle ostaa sähköpyörän, kun ajelee töihin. Matka ei ole pitkä (8km suuntaan), mutta varsinkin talvella huonosti hoidetulla (auraamattomilla) teillä olisi hyvä olla sähköpyörä. Tuossa olisi mukavan näköinen rungonmalli. Toki maastopyörä kulkisi paremmin lumessa, mutta nytkin ajanut ohutrenkaisella talven läpikin.

Edit* itse harrastan maastopyöräilyä/maantiepyöräilyä, mutta sähkövehkeisiin en ole perehtynyt yhtään. Toki voisi myös ostaa vaimolle sähkis maastopyörän ja testailla välillä itsekin poluilla. Mutta se vaatii sitten varmasti päälle 2000€ panostuksen, jos ei sattuisi alennuksesta löytämään. Budjetti voisi maksimissaan olla 2300€ (jos "oma lehmä ojassa" hankintaan päätyisi")
 
Viimeksi muokattu:
Ajattelin tähän keskusteluun vielä palata sillä, että kun kunnon lukot on hankittu, niin miten te kuljetatte niitä? Varsinkin jos vielä useampi lukko käytössä (esim u-lukko lisävaijerilla). Pitääkö se aina olla reppu selässä vai onko tähän jotain kehittyneempiä ratkaisuja. :hmm: Nuo taitettavat lukothan tietty kulkee helposti mukana.
Todennäköisesti kaipasit lähinnä kokemuksia noista U-lukoista sun muista, mutta mainittakoon taittolukoista sen verran, että työsuhdepyörä -firmalla kun (vakuutuksen kannalta) hyväksyttyjen lukkojen listalla on Abus taso 10, niin Bordo 6000/90 löytyy itseltä.
Kätevä tosiaan kun menee pieneen tilaan ja kulkee mukana pystyputkeen asennetussa telineessään, jossa se tuntuu pysyvän tukevasti.
 
Ajattelin tähän keskusteluun vielä palata sillä, että kun kunnon lukot on hankittu, niin miten te kuljetatte niitä? Varsinkin jos vielä useampi lukko käytössä (esim u-lukko lisävaijerilla). Pitääkö se aina olla reppu selässä vai onko tähän jotain kehittyneempiä ratkaisuja. :hmm: Nuo taitettavat lukothan tietty kulkee helposti mukana.
Taitettavissa on tosiaan omat kätevät telineensä. Joissakin U-lukoissa on myös. Toisissa niistä on parempia ratkaisuja ja toisissa sitten vähän rimpulampia. Meillä on pari Abus Granit XPlus 540 U-lukkoa, joissa on tällainen "Abus EaZy KF" -runkokiinnike ja ihan hyvin on pelittänyt.

 
Taitettavissa on tosiaan omat kätevät telineensä. Joissakin U-lukoissa on myös. Toisissa niistä on parempia ratkaisuja ja toisissa sitten vähän rimpulampia. Meillä on pari Abus Granit XPlus 540 U-lukkoa, joissa on tällainen "Abus EaZy KF" -runkokiinnike ja ihan hyvin on pelittänyt.



Joo itsekkin laitoin tuon samaisen lukon, mutta se tuli tuolla USH 540 kiinnityksellä. ( ABUS Bike Security - Holder USH 540 ) Sille nyt tuntuu ettei oikein hyvää paikkaa rungosta löydy millään. Tällä hetkellä ainut joten kuten toimiva paikka on perässä jäykkäperäisen takahaarukan päässä jarrulevyn vieressä. Lisäksi laitoin tuohon tuon Abus cobran vaijerin, jonka kieputin lukon ympärille. Varsinkin kun metsässä ajaa niin kenkä tahtoo osua tuohon telineeseen ja kerran onnistunut kääntämään lukon rengasta vasten, ei hyvä.
Enpä muistanutkaan että tuolle oli noita muitakin kiinnitysratkaisuja. Pitääpä katsoa saisiko tuon Eazy kf:n jostain kohtuudella hankittua testiin.
 
Ajattelin tähän keskusteluun vielä palata sillä, että kun kunnon lukot on hankittu, niin miten te kuljetatte niitä? Varsinkin jos vielä useampi lukko käytössä (esim u-lukko lisävaijerilla). Pitääkö se aina olla reppu selässä vai onko tähän jotain kehittyneempiä ratkaisuja. :hmm: Nuo taitettavat lukothan tietty kulkee helposti mukana.
Ainoa paikka jossa lukolle on käyttöä on työpaikan pihalla. Säilytän u-lukkoa työpaikan pihalla pyöräkatoksessa semmosessa putkessa jossa muutkin pitää. Kotona aina varastossa, ja Oulussa ei kaupassa uskalla käydä pyörällä kun häviää sen siliän tien.
 

Tekeekö tuolla mitään? Ajattelin vaimolle ostaa sähköpyörän, kun ajelee töihin. Matka ei ole pitkä (8km suuntaan), mutta varsinkin talvella huonosti hoidetulla (auraamattomilla) teillä olisi hyvä olla sähköpyörä. Tuossa olisi mukavan näköinen rungonmalli. Toki maastopyörä kulkisi paremmin lumessa, mutta nytkin ajanut ohutrenkaisella talven läpikin.

Edit* itse harrastan maastopyöräilyä/maantiepyöräilyä, mutta sähkövehkeisiin en ole perehtynyt yhtään. Toki voisi myös ostaa vaimolle sähkis maastopyörän ja testailla välillä itsekin poluilla. Mutta se vaatii sitten varmasti päälle 2000€ panostuksen, jos ei sattuisi alennuksesta löytämään. Budjetti voisi maksimissaan olla 2300€ (jos "oma lehmä ojassa" hankintaan päätyisi")

Noh, pyöräilyä harrastavana varmaan ymmärrät, että tuohon hintaan on pitänyt aika isoja kompromisseja tehdä.

Jos tarvii pyöräillä heikosti aurattuja niin skippaisin kaikki nuo ohutrenkaiset hybridit.

Mahdollisimman leveää kumia alle niin pöperöisessäkin lumessa etenee vakaasti.
 
Jos hintaluokka on tossa 1500e, niin katselisin Bilteman sähkäreitä. Ainakin takuuasioiden kanssa luulisi olevan helpompaa kuin jonkun velomarketin kanssa...
 
Ainoa paikka jossa lukolle on käyttöä on työpaikan pihalla. Säilytän u-lukkoa työpaikan pihalla pyöräkatoksessa semmosessa putkessa jossa muutkin pitää. Kotona aina varastossa, ja Oulussa ei kaupassa uskalla käydä pyörällä kun häviää sen siliän tien.

Sama juttu, pyörä on normaalisti omassa kylmässä pihavarastossa kesät talvet säilytyksessä yhden lukitun oven ja valvontakameran takana, ainoa lukkoni on yksinkertainen Bilteman U-lukko joka on säilytyksessä työpaikan pyörävarastossa, missä moni muukin säilyttää lukkojaan.

Ei täällä Tampereella uskalla jättää hetkeksikään pyörää vartioimatta. Parin tunnin pyöräreissuilla ei tarvitse edes pysähdellä missään täydennyksiä tekemässä, ja pidemmillä matkoilla kioskit sun muut palvelee niin ettei tarvi laskea pyörää pois silmiensä edestä. Kesälomareissulle tulee todennäköisesti otettua lukko mukaan, vähän pienemmällä paikkakunnalla ehkä jo uskaltaa jättääkin lyhyen kauppareissun ajaksi pyörän lukkoon kiinni esim. marketin tuulikaappiin.

Jos hintaluokka on tossa 1500e, niin katselisin Bilteman sähkäreitä. Ainakin takuuasioiden kanssa luulisi olevan helpompaa kuin jonkun velomarketin kanssa...

Prismasta joku edullisen pään Helkama tai Tunturi voi myös olla ihan hyvä valinta tuolla budjetilla @ph/ag , mutta tuota Yosemiten maasturia moni kyllä kehuu myös. Reippaat 2200€ tuli hintaa vaimon hybridisähkärille kun sai poistomyynnistä Prismasta eli jonkun verran pitäisi kuitenkin latoa lisää euroja tiskiin. Sillä sai kuitenkin Shimanon osat, hydraulilevyjarrut, 1x voimansiirron ja hyvän vakiovarustelun mikä tekee erikseen hankittuna ihan hyvän summan jos tarakan, lokarit, seisontatuen ja akusta virran saavat valot aikoo laittaa.
 
Shimano DU-E7000 ja E-TUBE PROJECT Cyclist -äppi.
Onko mahdollista säätää noiden ECO, TRAIL ja BOOST tilojen avustustasoja?
Hakusessa ois jotain tosta ECO:n ja TRAIL:in väliltä ja jostain syystä en kyllä tosta äpistä löydä kohtaa millä sais niitä säädettyä tarkemmin.
Löytyy toki ne LOW-MID-HIGH säädöt vai mitkä olikaan, mutta kaipaisin nyt jotain vähän tarkempaa kun tommosta kolmipykäläistä säätöasteikkoa.
 
Kiitokset vastauksista. Joo, kyllähän se vaikuttaa että rahaa pitää latoa tiskiin, jotta saisi hyvän. Itsellä maasturina Trek xcaliber 9, niin semmoisen veroinen sähköisenä menee kyllä yli budjetin. Pitää miettiä ostaako pelkästään vaimolle tyyliin Biltema maasturi vaiko innostuisiko itsekin polkuja sähköllä ajelemaan silontällöin, jolloin menisi tuplat budjettia. Olen kyllä ajatellut pitää pyöräilyn 100% luomuna, niin aika varmasti kallistun vaimolle sopivaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 657
Viestejä
4 561 243
Jäsenet
75 005
Uusin jäsen
laaseri-erkki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom