Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Mitä sähkömaastopyörää suosittelisitte n. 3000-3500€ hintaluokassa? Kuinka suuri ero käyttömukavuudessa jos olisi täysijousitettu pelkän etupään sijaan?

Katselin, että Canyonilla olisi esim tuo Neuron: ON 6 tarjouksessa.

 
Jos vertaa mitä mun edellisissä postauksissa kyselin Raymon työsuhdepyörästä, niin tää hakkaasen sen hinta laatusuhteessa 10-0.
Tätä edullisemmin laatupyörää tuskin mistään saat. No odotetaan oikeiden asiantuntijoiden kommentteja
 
Mitä sähkömaastopyörää suosittelisitte n. 3000-3500€ hintaluokassa? Kuinka suuri ero käyttömukavuudessa jos olisi täysijousitettu pelkän etupään sijaan?

Olen nyt pari kk polkenut jäykkäperä Grand Canyonilla ja kyllähän sitä välillä haikailee maastoajossa täysjoustoa.

Sileät polut yms menee mainiosti ilmankin mutta jos haluaa yhtään polkea istualtaan ja tulee kivikkoa tai juurakkoa tielle niin pakko nostaa perse penkistä kun muuten käy selän päälle.

Veikkaisin että täpäri antaa pelivaraa tuon suhteen ja sähkön kanssahan tarve seisaalta polkemiseen on paljon pienempi koska moottori avustaa.

Jos nyt ostaisin niin erittäin vakavasti harkitsisin täysjoustoa.
 
Jotain viime vuoden täysjousto poistomalleja voi saada tuohon hintahaarukkaan.
Omaan jäykkäperään laitoin joustotolpan, jolla saa menosta mukavempaa ryteikössä ajettaessa
 
Erittäin suuri ero. Kerran kun kokeilet täysjoustoa maastossa, niin tuskin kaipailet jäykkäperää sen jälkeen.

Toki se nostaa pyörän hintaa, mutta on ainakin minusta jokaisen euron arvoista.


Vaimolla oli vuosia sitten selkä monesti kipeä kun ajeli perus hybridillä. Kun jossain välissä vaihtui täysjousto maastolenkkien vuoksi niin kivut loppuivat siihen.

Nykyisin polkee tuon täysjoustosähkärin kanssa metsäpolkuja niin että en olisi ikinä uskonut vielä reilu viisi vuotta sitten.

Toki hänellä 90% ajosta tietä pitkin mutta eihän se sähköavustuksella haittaa jos pyörä painaa enemmän.
 
Joo sähköpyörän kans ehdottomasti täysjousto vaan. Ei kahta sanaa, ei kaduta ja/tai ei tule tarvetta päivittää "parempaan". Tiedä vaikka rahaa säästäis pitkässä juoksussa.
 
Kannattaa varmaan muistuttaa että täysjouston myötä myös pyörän huoltotarve moninkertaistuu. Jos ei "kilpaa" aja maastossa niin miettisin kyllä kahdesti.
Ja tasaisella vain haittaa menoa.
 
Olen myös vähän erimieltä yleiseltä vaikuttavasta näkemyksestä. Olen vuosia taistellut mm. selkäkipujen kanssa, mutta päätin joka tapauksessa ostaa jäykkäperän (Canyon Grand Canyon ON 8), aivan siistä syystä että sitä sai sillon suhkot hyvään hintaan ja heti varastosta. Mitä kuullut niin paljon myös huolettomampi huoltojen yms osalta.
Tällä tullut nyt joitain satoja kilsoja vedettyä pitkin teitä, soita ja metsäpolkuja, enkä kyllä ole havainnut että selkäkivut olisi ainakaan pahentuneet vaikka välillä ollut aikamoistakin rymyämistä. Ehkä se tulee sitten ajan kanssa? Varmastitäysjoustolla tuo matkan teko olisi varmasti ollut vieläkin mukavampaa, mutta jokainen saa harkita omalta kohdaltaan sen oman tarpeensa ja onko valmis siihen enemmän euroja sijoittamaan. Mielestäni kuitenkin kunnon jäykkäperäinen on riittävä, ainakin minulle se on.
 
Joo sähköpyörän kans ehdottomasti täysjousto vaan. Ei kahta sanaa, ei kaduta ja/tai ei tule tarvetta päivittää "parempaan". Tiedä vaikka rahaa säästäis pitkässä juoksussa.
No jaa. Riippuu ihan tarpeesta. Minä ajan pääsääntöisesti asfaltilla + hiekkateillä ja vain satunnaisesti metsäpolkuja. Jäykkäperä on ollut ok, enkä ole kaivannut täysjoustoa kertaakaan, päinvastoin se on ollut yksi huoltokohde vähemmän, eikä tarvinnut maksaa hankintavaiheessakaan ylimääräistä 500-1000 euroa. Pelkästään keulan huoltaminen ahdistaa ihan riittävästi ja jos joku kuvittelee, ettei se tarvitse mitään huoltoa, niin sitten on sama ostaa fillari, jossa ei ole joustoa lainkaan. Tiivistesarjakin maksaa joka kerta 50-100€ per iskari.

Täältä vähän vertailua ja näkemysta näiden välillä (tldr: et tarvitse täysjoustoa, jos et aja kovaa todella rajussa maastossa):

 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa myös miettiä noissa iskareiden ja linkustojen huolloissa sitäkin että miten pyörällä ajaa.

"Ehjää ei kannata korjata" ja jos joku perus iskari takana mikä pitää ilmat sen vuoden tai kaksi niin kannattaako enää tehdä isoa huoltoa kun tässä linkissä halvimmat uudetkaan ei ole mahdottomissa hinnoissa.


Samalla voi miettiä jos haluaa muutenkin viritellä pyörää paremmaksi.

Itse olen (ei sähköpyörä) ostanut aikoinaan muistaakseni Giantin täysjouston jota ei ollut koskaan huollettu (Kashima pinnoitetut Foxit) ja muistaakseni kolme kesää ollut käytössä (kevyessä) eikä iskareissa ollut mitään "vikaa" käytin silloin huollossa ja en tiedä miten vaikutti normi ajoon mutta olivatpa huolletut. :whistling:

Juu myönnän rehellisesti että olen se lökäri harrastaja joka ei laske alamäkeä kuin kännissä jos kaatuu. :btooth:

Sähköpyöriin jos palataan niin Moottorin huollot arveluttaa enemmänkin. Brosen koneesta kun kun kyselin myyjältä niin en saanut mitään vastausta kuin että jos jotain outoa kuuluu niin tuo huoltoon ja arvauksen että 15000km olisi joku suositeltu huolto. o_O
 
Viimeksi muokattu:
Mulla kyllä keula pitäis huoltaa.

Paljo sen huolto nyt sitten maksaa, jos teettää?

Ja paljonko maksaa vaivaa itse opetella?

Ja onko tosiaan noin, että jossain tapauksissa kannattaa ostaa uusi keula suorilta?

Pehmyt mulla on keula nyt kyllä, mutta vielähän tuolla on kivaa ollut. Kait se pitäis silti huoltaa.
 
Mulla kyllä keula pitäis huoltaa.

Paljo sen huolto nyt sitten maksaa, jos teettää?

Ja paljonko maksaa vaivaa itse opetella?

Ja onko tosiaan noin, että jossain tapauksissa kannattaa ostaa uusi keula suorilta?

Pehmyt mulla on keula nyt kyllä, mutta vielähän tuolla on kivaa ollut. Kait se pitäis silti huoltaa.
Täyshuolto FOX AWL 34 haarukalle oli 150€, kun teetätin tuossa vuosihuollon yhteydessä

En odottanut niin selkeää eroa ennen ja jälkeen haarukan pehmeydessä, kun kyseessä on vasta vuoden ikäinen pyörä.

Hinta varmasti vaihtelee missä teettää, mikä haarukka kyseessä, coil vai air jne.

Kyseinen AWL haarukka maksaisi uutena noin 600€, joten tuota nyt kannattanee vielä huollattaa, mutta jonkin hinnat alkaen haarukan kanssa parempi varmaan YouTuben avulla opetella huolto itse tai ajaa vanha loppuun ja vaihtaa kokonaan.
 
Mulla kyllä keula pitäis huoltaa.

Paljo sen huolto nyt sitten maksaa, jos teettää?

Ja paljonko maksaa vaivaa itse opetella?

Ja onko tosiaan noin, että jossain tapauksissa kannattaa ostaa uusi keula suorilta?

Pehmyt mulla on keula nyt kyllä, mutta vielähän tuolla on kivaa ollut. Kait se pitäis silti huoltaa.
Maksaa keulan tyypistä, tarvittavista toimenpiteistä ja paikasta riippuen jotain 100-180€. Ja takajouselle varmaan suunilleen saman verran, jos on täysjoustopyörä.

Voi toki tehdä itsekin, mutta onhan siinä vähän enemmän säätämistä kuin ketjujen/rattaiden vaihdossa ja varaosat+öljyt maksavat silti.

Täältä ohjetta:

 
Keulan itse huoltoon sellainen varoituksen sana kuitenkin, että kannattaa tietää mitä tekee ja tarkistaa useampaan kertaan.

Tiedän erään kokeneen tyypin joka huolti keulan itse, laittoi jotkut sokat väärinpäin ja tuloksena keula "putosi" kesken ajon.

Sairaalakeikka leukamurtuman kanssa varmaan opetti jotain mutta olisi kai sen voinut vähän kevyemminkin oppia.

Ps. Onko täällä edes omaa ketjua pyörän rassaukseen liittyen?
Menee välillä aika pahasti OT:ksi.
 
Ps. Onko täällä edes omaa ketjua pyörän rassaukseen liittyen?
Menee välillä aika pahasti OT:ksi.
Ei ole. Tavallinen Pyöräily-ketju on lähimpänä ja siellä näistä on puhuttu ihan sujuvasti. Siellä ei kannata kuitenkaan höpistä mistään sähkötekniikkaan liittyvästä.

En oikein jaksa uskoa, että fillarien huolloista saisi aikaiseksi keskustelua kokonaan oman ketjun edestä, joten parempi vaan purra hammasta, jos välillä tulee muutaman viestin verran jotain huoltoihin liittyvää.

 
Mitä sähkömaastopyörää suosittelisitte n. 3000-3500€ hintaluokassa? Kuinka suuri ero käyttömukavuudessa jos olisi täysijousitettu pelkän etupään sijaan?

Katselin, että Canyonilla olisi esim tuo Neuron: ON 6 tarjouksessa.


Tuo on tulossa itselleni sillä isommalla akulla. Pitäisi olla ihan hyvistä palikoista kasattu. En jaksanut odottaa mustaa heinäkuulle, niin cool glacier sitten - erottuupahan varkaille paremmin :lol:
 
Joo sähköpyörän kans ehdottomasti täysjousto vaan. Ei kahta sanaa, ei kaduta ja/tai ei tule tarvetta päivittää "parempaan". Tiedä vaikka rahaa säästäis pitkässä juoksussa.
Ihan höpöpuhetta. Jos jäykkäperän saa 2k niin identtinen täpäri on 3.5k. Ei mitään järkeä jos käyttö on työmatkaa ja metsäpolkua.
 
Ihan höpöpuhetta. Jos jäykkäperän saa 2k niin identtinen täpäri on 3.5k. Ei mitään järkeä jos käyttö on työmatkaa ja metsäpolkua.
Suunniteltu käyttö tulee muuttumaan sähköpyöräkokemuksien jälkeen ja vaikka teoriassa jäykkäperä olisi ollut alkuperäiseen suunnitelmaan suhteutettuna oikea ratkaisu, niin käytännössä ajohaluen ja käyttökohteiden kasvaessa täysjoustossa on reserviä muihinkin hommiin.

Tosin "varkausalueella asuessa" itsekin ostaisin 2k sähköpyörän 4k täysjouston sijaan, jos käyttö työmatkaa.
 
Suunniteltu käyttö tulee muuttumaan sähköpyöräkokemuksien jälkeen ja vaikka teoriassa jäykkäperä olisi ollut alkuperäiseen suunnitelmaan suhteutettuna oikea ratkaisu, niin käytännössä ajohaluen ja käyttökohteiden kasvaessa täysjoustossa on reserviä muihinkin hommiin.

Tosin "varkausalueella asuessa" itsekin ostaisin 2k sähköpyörän 4k täysjouston sijaan, jos käyttö työmatkaa.
No itellä on ollu jo 6 vuotta sähköpyörä, alkuun kaupunkipyörä ja nyt kolmas kesä laadukas jäykkäperänen maasturi. Hommasin joustavan istuintolpan vaimentamaan juurakoiden iskut selkään. En ole kaivannut takajousia ja olen erittäin tyytyväinen pyörääni. Ajoa takana yht 1800km joista arviolta 1/3 metsässä, oulun alueella ja syötteellä.
 
Tää täpäri vs ht on ainainen kinastelun kohde. Itse ajanut molemmilla ja täpärin kanssa saanut parhaimmat kyydit. Kaveri ajaa taas ht:lla ja pysyy juurakossa ihan yhtä hyvin perässä.
 
Tää täpäri vs ht on ainainen kinastelun kohde. Itse ajanut molemmilla ja täpärin kanssa saanut parhaimmat kyydit. Kaveri ajaa taas ht:lla ja pysyy juurakossa ihan yhtä hyvin perässä.

Nämä jäykkä tai täysjousto ovat tietenkin makuasioita josta ei kannata kiistellä.
Itse laitoin reilu puolivuotta sitten 5k täysjousto sähkömaastopyörän enkä ole katunut päivääkään täysjoustoa sähköpyörässä.
Sillä on mukava ajella niin kaupungissa kuin metsäautoteitä pitkin, ei tunnu töyssyt ja kuopat epämukavilta millään alustoilla.
Kilometrejä ei tosin ole vasta kuin 2500 takana.
Kannatta huomioida että sähköpyörän kulut ketjujen ja muiden kuluvien osien suhteen ovat paljon suuremmat luomupyöräilyyn verrattuna.
Itsellä ketju ja 1 takapakan hammaspyörä menivät vaihtokuntoon jo 2000km.
 
Nämä jäykkä tai täysjousto ovat tietenkin makuasioita josta ei kannata kiistellä.

Kannatta huomioida että sähköpyörän kulut ketjujen ja muiden kuluvien osien suhteen ovat paljon suuremmat luomupyöräilyyn verrattuna.
Itsellä ketju ja 1 takapakan hammaspyörä menivät vaihtokuntoon jo 2000km.

EIhän se mikään makuasia ole. Tietysti täysjousto on parempi, mutta onko se niin paljon parempi että siitä kannattaa maksaa omaan käyttötarpeeseensa nähden 2000e extraa. Monelle ei.
Jos raha ei olis vaikute, kaikki ottaisi sähköpyörään täysjoustot.
Niin ja metässä kyllä pysyy perässä muutenkin. Mukavuus sen sijaan täysjoustossa priimaa.

Niin noh, jos ajaa asfalttia ja soraa, niin takajäykkä on varmasti jees.
--

Itelläki mennyt ketjut ja takapakka jo. Hauska nähdä, kuinka kauan tästä on polkupyöräksi ja toimiiko pyörä 2v-15v ? Onko näistä jo jossain tietoa, kun eikös ensimmäiset sähkikset oo jo joskus 2015 tienoilla alkanut yleistyy tms. En muista paljonko on mittarissa, pitäis käydä kattomassa.
 
EIhän se mikään makuasia ole. Tietysti täysjousto on parempi, mutta onko se niin paljon parempi että siitä kannattaa maksaa omaan käyttötarpeeseensa nähden 2000e extraa. Monelle ei.
Jos raha ei olis vaikute, kaikki ottaisi sähköpyörään täysjoustot.
Niin ja metässä kyllä pysyy perässä muutenkin. Mukavuus sen sijaan täysjoustossa priimaa.

Niin noh, jos ajaa asfalttia ja soraa, niin takajäykkä on varmasti jees.
--

Itelläki mennyt ketjut ja takapakka jo. Hauska nähdä, kuinka kauan tästä on polkupyöräksi ja toimiiko pyörä 2v-15v ? Onko näistä jo jossain tietoa, kun eikös ensimmäiset sähkikset oo jo joskus 2015 tienoilla alkanut yleistyy tms. En muista paljonko on mittarissa, pitäis käydä kattomassa.

Itsellä eniten pelottaa keskiöremppa - näissä ei olekaan mikään perus Hollowtech vaan motti pitää laittaa atomeiksi että pääsee vaihtamaan ja laakereita ei ihan kaikkialta löydy.

Oma Shimanon keskiö narisee jo 2v jälkeen siihen malliin että jotain pitäis tehdä.

Akun osalta laskin että jos kestää sen 500 sykliä niin nykytahdilla tulee 40000km mittariin, siinä vaiheessa on jo 20v ajettu.
 
Sähköavusteisten MTB-fillareiden mahdollisesti suurin kehitysaskel lähivuosina tulee olemaan väännön, nopeuden, kadenssin kautta optimaalisen välityksen valitsevat "älykkäät" automaattivaihteet. En ihan hirveästi itse ole näistä innostunut, mutta mm. tässä videossa kehutaan niin vuolaasti Shimanon Auto Shift -tekniikkaa, että kyllä tuollaista pitää päästä ainakin testaamaan jossakin vaiheessa.



Nämä jäykkä tai täysjousto ovat tietenkin makuasioita josta ei kannata kiistellä.
Sitäkin, mutta olennaista on ymmärtää omat käyttötarpeet ja tilanteet, jolloin täysjoustosta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Keskustelu alkoi siitä, kun joku sanoi että "ehdottomasti täysjousto". Ei se niin mene.

Kannatta huomioida että sähköpyörän kulut ketjujen ja muiden kuluvien osien suhteen ovat paljon suuremmat luomupyöräilyyn verrattuna.
Itsellä ketju ja 1 takapakan hammaspyörä menivät vaihtokuntoon jo 2000km.
No jaa, eipä sähköfillareiden välitysmekanismien kulumisessa mitään kovin dramaattista eroa luomuihin ole ja noiden osien huoltokulut ovat muutenkin hyvin maltilliset, kun ketjut maksavat pari kymppiä ja rataspakat muutaman kympin enemmän. Niiden vaihtokin onnistuu omatoimisesti pienellä perehtymisellä jos yhtään pysyy meisseli kädessä. Ja jotain jarrupaloja nyt menee jatkuvasti, mutta ne eivät maksa paljon mitään, jos ei osta jotain ylihypetettyjä höpöhöpö-settejä. Enemmän kuluja tulee sellaisista toimista, joita ei voi tai ei kannata tehdä itse, kuten mm. jousitusten huollot, kiekkojen rihtaus ja sähkäreissä moottoritekniikan korjaukset ja firmispäivitykset. Noista kaksi ekaa koskee kaikkia fillareita samalla tavalla.

Minulla meni edellisillä ketjuilla/rattailla meni lähes 6000km. Tosin viimeiset 1000km alkoi olemaan jo selviä ongelmia vaihtojen kanssa. Jos ajelee enemmän ääriolosuhteissa, niin toki kulutus on kovempaa, mutta aktiivisella huollolla pitäisi kyllä päästä silloinkin ihan fiksuihin lukemiin.
Hauska nähdä, kuinka kauan tästä on polkupyöräksi ja toimiiko pyörä 2v-15v ? Onko näistä jo jossain tietoa, kun eikös ensimmäiset sähkikset oo jo joskus 2015 tienoilla alkanut yleistyy tms. En muista paljonko on mittarissa, pitäis käydä kattomassa.
Meillä on useampi sähköfillari ja pari ensin hankittua halvempaa on laitettu kierrätykseen jo aikoja sitten. Omassa pääkulkineessa on mittarissa nyt vajaat 9000km. Akku noista todennäköisesti antautuu ensimmäisenä ja se vasta maksaakin (minulla on toinen akku). Moottorissa on myös kuluvia osia (ja kaikenlaisia muovirattaita), eli jossakin vaiheessa sekin vaatii toimenpiteitä ja se on varmasti kallista, eikä välttämättä edes onnistu omatoimisesti.
 
2900km vuoden vanha Darfonin 720wh akku ilmoittaa Brosen mukaan 99% kunnoksi. Jos näin hyvin kestää niin melkoiset kilsat saa ajaa. Toki talven oli lämpimässä säilytyksessä.
 
2900km vuoden vanha Darfonin 720wh akku ilmoittaa Brosen mukaan 99% kunnoksi. Jos näin hyvin kestää niin melkoiset kilsat saa ajaa. Toki talven oli lämpimässä säilytyksessä.
Ja akuthan on uudelleenkennotettavissa. Maksaa toki uuden verran, mutta tehtävissä. Moottori on varmaan se lenkki näissä joka on ensimmäinen ns. liian kallis korjattavaksi -tyyppinen vika, mutta eiköhän nykymoottorit fillareissa kestä kuitenni vuosikausia. Jos kiinnityspisteet pysyy samoina niin mikäs siinä vaihtaa tuoreempaan generaatioon joskus. Sama koskee akkuja, jos tekniikan kehittyessä saavat pakattua nykyisen 625 akun kuoriin 750 kokosen, niin vaihtaa vaan uuden tilalle ja meno jatkuu.
 
Pitäis vaihtaa rataspakka taakse ja muut osat löytyy mutta ketjupiiska uupuu. Puuilossa ois halvalla tämmönen, toimisko? Työkaveri meinas että pitäs toimia kun juteltiin

Voi olla väärällä ketjun leveydellä / jaolla riippuen pakasta. Ostaisin ihan oikean piiskan
 
Kun aikoinaan etsin ketjupiiskaa, niin tällaista tarjottiin:

ChainWhip.jpg

Päädyin kuitenkin hankkimaan kunnolliset ketjupihdit, kun en ketjutyylisistä piiskoista tykännyt. Takapakkani on SRAM PG1230 12-rattainen.

Ketjupihdit

ChainTool.jpg
 
Kierrätän sähkömaasturissani kahta SRAM X01 Eagle 12-speed -ketjua, jotka testien mukaan ovat kestoltaan parhaita ketjuja. Mittausteni mukaan tällä systeemillä pitäisi omilla ajoilla päästä ainakin 8000 km, jolloin ollaan vielä vaihtotoleranssien ulkopuolella. Todennäköisesti ketjuilla ja rattailla kuitenkin ajaa pitempäänkin ennen kuin tulevat käyttökelvottomiksi, ehkä 10000 km. Vaihtovälini on noin 1500 km.

Ainakin näille SRAM 12-rattaisten ketjuille pitää (- ja ehkä muillekin vastaaville, kannattaa tarkistaa) käyttää kolmipisteistä ketjumittaa, sillä tavalliset kahden pisteen ketjumitat antavat vääriä tuloksia. Itsellä on käytössä Pedron mitta:

Pedros

Pedros.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ja akuthan on uudelleenkennotettavissa. Maksaa toki uuden verran, mutta tehtävissä. Moottori on varmaan se lenkki näissä joka on ensimmäinen ns. liian kallis korjattavaksi -tyyppinen vika, mutta eiköhän nykymoottorit fillareissa kestä kuitenni vuosikausia. Jos kiinnityspisteet pysyy samoina niin mikäs siinä vaihtaa tuoreempaan generaatioon joskus. Sama koskee akkuja, jos tekniikan kehittyessä saavat pakattua nykyisen 625 akun kuoriin 750 kokosen, niin vaihtaa vaan uuden tilalle ja meno jatkuu.
Uusi Boschin 500Wh akku maksaa 699e ja kennotus halvimmillaan 300e (riippuen akkutyypistä ja uusien kennojen mallista. Näitä ei tee moni firma. Omatoimisesti homma ei onnistu, kun BMS vetää kupin nurin lopullisesti jos akku avataan.

Ulkomailta saisi akkuja hieman halvemmalla, mutta eivät turvallisuussyistä toimita niitä.

2900km vuoden vanha Darfonin 720wh akku ilmoittaa Brosen mukaan 99% kunnoksi. Jos näin hyvin kestää niin melkoiset kilsat saa ajaa. Toki talven oli lämpimässä säilytyksessä.
Ei tuosta voi päätellä lopullista tilannetta. Sieltä voi mennä yksittäinen kenno jossakin vaiheessa ja se aiheuttaa sitten ketjureaktion. Myös pitkä käyttämättömyys ja sen aikana säilytys liian täytenä tai tyhjänä aiheuttaa myös ongelmia.

Jos kaikki menee putkeen, niin akku kestää kuitenkin kapasiteetin hiljalleen pudotessakin useita vuosia.
 
Mä kennotin otsalampun akun Turussa ja silloin kaveri myös mainitsi että tästä akusta tuli selvästi parempi kuin vanha oli edes uutena.

Kannattaa siis kysyä sekin että saako kennot vaihdettua parempiin. Jos vanha akku niin hyvinkin mahdollista.
 
Vähän hämmästyin, kun sähkömaasturillani olin lähdössä, niin juoksuille hankkimani Garmin 6 Pro -kello kysyi, yhdistetäänkö Shimano-moottoriin. No annoin kellolle luvan, ja näyttöön ilmestyi esim. akun varaus prosentteina. Tuunasin näyttöön kuitenkin pyörälenkilläni haluamani tiedot. Seuraava yllätys oli se, miten paljon tietoa kertyi Garmin Connect -sovellukseen. Normaalien otsikko-, yleis- ja karttatietojen lisäksi pyöräilystä kertyi monenlaista uutta tietoa lenkin tapahtumista ja jopa avustuksen yksityiskohdista ja akun kulutuksesta. Hyppyjen määräkin selviäisi sovelluksesta:)

Tavanomaisella 25 km:n kuntoilulenkillä keskimääräinen avustustaso oli 14,2 %. Eniten Trail-avustusta käytin alun parin kilometrin nousun aikana, muuten mentiin pääosin Ecolla. Boostia en koskaan ole käyttänyt kuin kokeilussa. Tällaisella ajelulla akkua riittää noin 90 km:lle. Pyörä Tunturi E290, akku Shimano 504 Wh, Eco ja Trail asetettu avustuksen keskitasolle. Maastolenkeillä lukemat ovat tietenkin erilaisia. Ohessa kuvakaappauksia tämän lenkin tiedoista.

Gar1&6&7.jpgGar3&4&5b.jpgIMG_5465(1).JPG
 
Viimeksi muokattu:
Osaatko sanoa jotain firmaa joka kennottaa? Oon muutamasta Oulussa kyselly eivätkä rupea
Näistä ainakin voi kysellä:

Mä kennotin otsalampun akun Turussa ja silloin kaveri myös mainitsi että tästä akusta tuli selvästi parempi kuin vanha oli edes uutena.

Kannattaa siis kysyä sekin että saako kennot vaihdettua parempiin. Jos vanha akku niin hyvinkin mahdollista.
Ihan eri asiasta ja osaamisesta kyse jossakin otsalampun kennottamisessa kuin näissä BMS:n osalta purku- ja huoltotoimilta suojatuissa monta kertaa tehokkaammissa fillarien akuissa. Kennot sisällä eivät ole välttämättä mikään ongelma, vaan nimenomaan se BMS ja sen ymmärrys toimenpiteistä ja uusien kennojen kapasiteetista jne.
 
En mä akuista mitään tiedä mutta irrallinen akku jossa kuusi kennoa ja suojapiiri sun muut systeemit. Sama firma kyllä kennottaa montaa muutakin. Uskoisin että tiesi mistä puhuu.

 
Hankin ST Unlockerin, jotta sain Shimano-moottorin valolähdön aktivoitua Lupine SL SF -valoille ja Lezyne-takavalolle, maksoi euron verran AppStoressa. Se, että Shimanon E-Tube -sovelluksessa aktivointi ei onnistu, on kyllä vain pelkkää rahastusapua Shimanon jälleenmyyjille. Lisäksi Shimanolla valoille oli varattu suuri osuus akun varauksesta silloin kun moottorin avustus lopetettiin. Nollasin myös tämän valovarauksen. Sovellus myös virheellisesti ilmoittaa valojen max. tehoksi 12 W, oikeasti se on 12V*2A tällä moottorilla.

ST Unlocker myös antaa tietoja akun kunnosta. Reilun 3000 km:n ajoilla akun kunto olisi 90 %, mutta käytännön ajomatkat ovat ihan samat kuin uutenakin. Shimanon moottorille ja ohjausyksikölle tuli äskettäin päivitykset E-Tuben kautta. Vanhoilla ohjelmistoilla akun kunnoksi ST Unlocker näytti niinkin vähän kuin 82 %. Sitä en osaa sanoa, lasketaanko akun kunto tämän sovelluksen arvioilla vai kaivetaanko se Shimanon tiedoista. Nykytilanteestani katsoen tuo akun kunnon ilmoittaminen vaikuttaa aika epävarmalta, kun pyörällä kuitenkin pääsee saman matkan kuin uutenakin.

Muutaman kympin ST Unlocker -versiolla pääsee sitten Shimanoa sorkkimaan enemmänkin kuten muuttamaan avustuksen rajoituksia.

ST Unlocker 3.6.2023.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Vähän hämmästyin, kun sähkömaasturillani olin lähdössä, niin juoksuille hankkimani Garmin 6 Pro -kello kysyi, yhdistetäänkö Shimano-moottoriin. No annoin kellolle luvan, ja näyttöön ilmestyi esim. akun varaus prosentteina. Tuunasin näyttöön kuitenkin pyörälenkilläni haluamani tiedot. Seuraava yllätys oli se, miten paljon tietoa kertyi Garmin Connect -sovellukseen. Normaalien otsikko-, yleis- ja karttatietojen pyöräilystä kertyi monenlaista uutta tietoa lenkin tapahtumista ja jopa avustuksen yksityiskohdista ja akun kulutuksesta. Hyppyjen määräkin selviäisi sovelluksesta:)

Tavanomaisella 25 km:n kuntoilulenkillä keskimääräinen avustustaso oli 14,2 %. Eniten Trail-avustusta käytin alun parin kilometrin nousun aikana, muuten mentiin pääosin Ecolla. Boostia en koskaan ole käyttänyt kuin kokeilussa. Tällaisella ajelulla akkua riittää noin 90 km:lle. Pyörä Tunturi E290, akku Shimano 504 Wh, Eco ja Trail asetettu avustuksen keskitasolle. Maastolenkeillä lukemat ovat tietenkin erilaisia. Ohessa kuvakaappauksia tämän lenkin tiedoista.

Gar1&6&7.jpgGar3&4&5b.jpgIMG_5465(1).JPG

Jahas mites toi tapahtuu, itsellä kans Garmin ja E290, missä vaiheessa yhdistäminen tapahtuu?
 
Millaisia lukkoja te käytätte ja mitä suosittelette? Oma käyttö on lähinnä ajoa tallista valvotulle ja aidatulle työpaikalle, tai polulle. Ei siis todennäköisesti paljoa kaupunkiparkkia tai vastaavaa yleistä parkkia näe.

Jonkun abus bordo 90cm taittolukon hälärillä tilasin, mutta väkisinkin herää ajatus, että pitäisikö kuitenkin hommata joku U-mallinen tai vastaava kaveriksi vielä... just niitä kertoja varten kun muualle joutuukin parkkeeraamaan.
 
Millaisia lukkoja te käytätte ja mitä suosittelette? Oma käyttö on lähinnä ajoa tallista valvotulle ja aidatulle työpaikalle, tai polulle. Ei siis todennäköisesti paljoa kaupunkiparkkia tai vastaavaa yleistä parkkia näe.

Jonkun abus bordo 90cm taittolukon hälärillä tilasin, mutta väkisinkin herää ajatus, että pitäisikö kuitenkin hommata joku U-mallinen tai vastaava kaveriksi vielä... just niitä kertoja varten kun muualle joutuukin parkkeeraamaan.


Oma ainaki tällä pysyny omassa omistuksessa.
 
Millaisia lukkoja te käytätte ja mitä suosittelette? Oma käyttö on lähinnä ajoa tallista valvotulle ja aidatulle työpaikalle, tai polulle. Ei siis todennäköisesti paljoa kaupunkiparkkia tai vastaavaa yleistä parkkia näe.

Jonkun abus bordo 90cm taittolukon hälärillä tilasin, mutta väkisinkin herää ajatus, että pitäisikö kuitenkin hommata joku U-mallinen tai vastaava kaveriksi vielä... just niitä kertoja varten kun muualle joutuukin parkkeeraamaan.
U-lukko mielestäni ehdoton. Oon aatellu että hankkis toisenki u-lukon ihan varalle, ois narkeilla hommaa :D
Myös levyjarruun laitettava hälytinlukko on kätevä.
 

Oma ainaki tällä pysyny omassa omistuksessa.


Tämä on hyvä kun riittävän pitkä ja saa kuitenkin hieman näpertää jos haluaa varastaa. Bike Discount myy tarjouksessa myös. Ainakin toisinaan.

Painava on kyllä.
 
Millaisia lukkoja te käytätte ja mitä suosittelette? Oma käyttö on lähinnä ajoa tallista valvotulle ja aidatulle työpaikalle, tai polulle. Ei siis todennäköisesti paljoa kaupunkiparkkia tai vastaavaa yleistä parkkia näe.

Jonkun abus bordo 90cm taittolukon hälärillä tilasin, mutta väkisinkin herää ajatus, että pitäisikö kuitenkin hommata joku U-mallinen tai vastaava kaveriksi vielä... just niitä kertoja varten kun muualle joutuukin parkkeeraamaan.
Laadukas U-lukko on paras ja suositeltava varsinkin vähän kyseenalaisimmissa säilytyspaikoissa ja syrjäkujilla, mutta järeämpi Bordo riittää tuollaisessa peruskäytössä ihan hyvin. Bordot ovat kyllä tunnetusti murrettavissa, mutta ne ovat niin helkutin käytännöllisiä ja vaativat varkailta sen verran kuitenkin yritystä youtube-klikkivideoista huolimatta, että en ole jaksanut itse ahdistua ja siksi käytän niitä itsekin. Ja jos käy huonosti, niin sitten pitää vaan säätää vakuutusyhtiön kanssa ja nuolla haavat omavastuusta ja ikävähennyksistä jne.

U-lukko mielestäni ehdoton. Oon aatellu että hankkis toisenki u-lukon ihan varalle, ois narkeilla hommaa :D
Tärkeintä on olla parempi lukko kuin viereisessä vastaavassa fillarissa, jotta kiinnostus kohdistuu muualle.

En silti itse innostu kuljettamaan aina mukana useamman kilon lisäkuormaa. Riippuu toki tarpeista.

Myös levyjarruun laitettava hälytinlukko on kätevä.
Muuten kyllä, mutta se huutaa sitten pienistäkin heilautuksista yleisissä pyörätelineissä jne.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä eniten pelottaa keskiöremppa - näissä ei olekaan mikään perus Hollowtech vaan motti pitää laittaa atomeiksi että pääsee vaihtamaan ja laakereita ei ihan kaikkialta löydy.

Oma Shimanon keskiö narisee jo 2v jälkeen siihen malliin että jotain pitäis tehdä.

Akun osalta laskin että jos kestää sen 500 sykliä niin nykytahdilla tulee 40000km mittariin, siinä vaiheessa on jo 20v ajettu.
Itsellä narisi Shimanon keskiö jo 250 km kohdalla. Ensihuollossa kun asiasta mainittiin niin jotain tehtiin ja narina hävisi. Nyt 2000 km myöhemmin narisee taas kun kovemmin polkee. Eiköhän se taas huollossa korjaannu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 698
Viestejä
4 563 039
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
MrBrutalMachine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom