Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mitä sähkömaastopyörää suosittelisitte n. 3000-3500€ hintaluokassa? Kuinka suuri ero käyttömukavuudessa jos olisi täysijousitettu pelkän etupään sijaan?
Erittäin suuri ero. Kerran kun kokeilet täysjoustoa maastossa, niin tuskin kaipailet jäykkäperää sen jälkeen.Kuinka suuri ero käyttömukavuudessa jos olisi täysijousitettu pelkän etupään sijaan?
Erittäin suuri ero. Kerran kun kokeilet täysjoustoa maastossa, niin tuskin kaipailet jäykkäperää sen jälkeen.
Toki se nostaa pyörän hintaa, mutta on ainakin minusta jokaisen euron arvoista.
No jaa. Riippuu ihan tarpeesta. Minä ajan pääsääntöisesti asfaltilla + hiekkateillä ja vain satunnaisesti metsäpolkuja. Jäykkäperä on ollut ok, enkä ole kaivannut täysjoustoa kertaakaan, päinvastoin se on ollut yksi huoltokohde vähemmän, eikä tarvinnut maksaa hankintavaiheessakaan ylimääräistä 500-1000 euroa. Pelkästään keulan huoltaminen ahdistaa ihan riittävästi ja jos joku kuvittelee, ettei se tarvitse mitään huoltoa, niin sitten on sama ostaa fillari, jossa ei ole joustoa lainkaan. Tiivistesarjakin maksaa joka kerta 50-100€ per iskari.Joo sähköpyörän kans ehdottomasti täysjousto vaan. Ei kahta sanaa, ei kaduta ja/tai ei tule tarvetta päivittää "parempaan". Tiedä vaikka rahaa säästäis pitkässä juoksussa.
Täyshuolto FOX AWL 34 haarukalle oli 150€, kun teetätin tuossa vuosihuollon yhteydessäMulla kyllä keula pitäis huoltaa.
Paljo sen huolto nyt sitten maksaa, jos teettää?
Ja paljonko maksaa vaivaa itse opetella?
Ja onko tosiaan noin, että jossain tapauksissa kannattaa ostaa uusi keula suorilta?
Pehmyt mulla on keula nyt kyllä, mutta vielähän tuolla on kivaa ollut. Kait se pitäis silti huoltaa.
Maksaa keulan tyypistä, tarvittavista toimenpiteistä ja paikasta riippuen jotain 100-180€. Ja takajouselle varmaan suunilleen saman verran, jos on täysjoustopyörä.Mulla kyllä keula pitäis huoltaa.
Paljo sen huolto nyt sitten maksaa, jos teettää?
Ja paljonko maksaa vaivaa itse opetella?
Ja onko tosiaan noin, että jossain tapauksissa kannattaa ostaa uusi keula suorilta?
Pehmyt mulla on keula nyt kyllä, mutta vielähän tuolla on kivaa ollut. Kait se pitäis silti huoltaa.
Ei ole. Tavallinen Pyöräily-ketju on lähimpänä ja siellä näistä on puhuttu ihan sujuvasti. Siellä ei kannata kuitenkaan höpistä mistään sähkötekniikkaan liittyvästä.Ps. Onko täällä edes omaa ketjua pyörän rassaukseen liittyen?
Menee välillä aika pahasti OT:ksi.
Mitä sähkömaastopyörää suosittelisitte n. 3000-3500€ hintaluokassa? Kuinka suuri ero käyttömukavuudessa jos olisi täysijousitettu pelkän etupään sijaan?
Katselin, että Canyonilla olisi esim tuo Neuron: ON 6 tarjouksessa.
![]()
Neuron:ON 6
Neuron:ON 6 tuo ajoon kaivattua lisätehoa tunneiksi toisensa jälkeen – ajoitpa pohjoisen tiettömillä taipaleilla tai lenkkeilit paikallisilla poluillasi. Shimanon EP8-moottorin ja kevyesti rullaavien kiekkojen ansiosta viihdyt poluilla pidempään kuin koskaan ennen.www.canyon.com
Mustienkin toimitus siirtynyt syyskuulleTuo on tulossa itselleni sillä isommalla akulla. Pitäisi olla ihan hyvistä palikoista kasattu. En jaksanut odottaa mustaa heinäkuulle, niin cool glacier sitten - erottuupahan varkaille paremmin![]()
Ihan höpöpuhetta. Jos jäykkäperän saa 2k niin identtinen täpäri on 3.5k. Ei mitään järkeä jos käyttö on työmatkaa ja metsäpolkua.Joo sähköpyörän kans ehdottomasti täysjousto vaan. Ei kahta sanaa, ei kaduta ja/tai ei tule tarvetta päivittää "parempaan". Tiedä vaikka rahaa säästäis pitkässä juoksussa.
Suunniteltu käyttö tulee muuttumaan sähköpyöräkokemuksien jälkeen ja vaikka teoriassa jäykkäperä olisi ollut alkuperäiseen suunnitelmaan suhteutettuna oikea ratkaisu, niin käytännössä ajohaluen ja käyttökohteiden kasvaessa täysjoustossa on reserviä muihinkin hommiin.Ihan höpöpuhetta. Jos jäykkäperän saa 2k niin identtinen täpäri on 3.5k. Ei mitään järkeä jos käyttö on työmatkaa ja metsäpolkua.
No itellä on ollu jo 6 vuotta sähköpyörä, alkuun kaupunkipyörä ja nyt kolmas kesä laadukas jäykkäperänen maasturi. Hommasin joustavan istuintolpan vaimentamaan juurakoiden iskut selkään. En ole kaivannut takajousia ja olen erittäin tyytyväinen pyörääni. Ajoa takana yht 1800km joista arviolta 1/3 metsässä, oulun alueella ja syötteellä.Suunniteltu käyttö tulee muuttumaan sähköpyöräkokemuksien jälkeen ja vaikka teoriassa jäykkäperä olisi ollut alkuperäiseen suunnitelmaan suhteutettuna oikea ratkaisu, niin käytännössä ajohaluen ja käyttökohteiden kasvaessa täysjoustossa on reserviä muihinkin hommiin.
Tosin "varkausalueella asuessa" itsekin ostaisin 2k sähköpyörän 4k täysjouston sijaan, jos käyttö työmatkaa.
Tää täpäri vs ht on ainainen kinastelun kohde. Itse ajanut molemmilla ja täpärin kanssa saanut parhaimmat kyydit. Kaveri ajaa taas ht:lla ja pysyy juurakossa ihan yhtä hyvin perässä.
Nämä jäykkä tai täysjousto ovat tietenkin makuasioita josta ei kannata kiistellä.
Kannatta huomioida että sähköpyörän kulut ketjujen ja muiden kuluvien osien suhteen ovat paljon suuremmat luomupyöräilyyn verrattuna.
Itsellä ketju ja 1 takapakan hammaspyörä menivät vaihtokuntoon jo 2000km.
EIhän se mikään makuasia ole. Tietysti täysjousto on parempi, mutta onko se niin paljon parempi että siitä kannattaa maksaa omaan käyttötarpeeseensa nähden 2000e extraa. Monelle ei.
Jos raha ei olis vaikute, kaikki ottaisi sähköpyörään täysjoustot.
Niin ja metässä kyllä pysyy perässä muutenkin. Mukavuus sen sijaan täysjoustossa priimaa.
Niin noh, jos ajaa asfalttia ja soraa, niin takajäykkä on varmasti jees.
--
Itelläki mennyt ketjut ja takapakka jo. Hauska nähdä, kuinka kauan tästä on polkupyöräksi ja toimiiko pyörä 2v-15v ? Onko näistä jo jossain tietoa, kun eikös ensimmäiset sähkikset oo jo joskus 2015 tienoilla alkanut yleistyy tms. En muista paljonko on mittarissa, pitäis käydä kattomassa.
Sitäkin, mutta olennaista on ymmärtää omat käyttötarpeet ja tilanteet, jolloin täysjoustosta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Keskustelu alkoi siitä, kun joku sanoi että "ehdottomasti täysjousto". Ei se niin mene.Nämä jäykkä tai täysjousto ovat tietenkin makuasioita josta ei kannata kiistellä.
No jaa, eipä sähköfillareiden välitysmekanismien kulumisessa mitään kovin dramaattista eroa luomuihin ole ja noiden osien huoltokulut ovat muutenkin hyvin maltilliset, kun ketjut maksavat pari kymppiä ja rataspakat muutaman kympin enemmän. Niiden vaihtokin onnistuu omatoimisesti pienellä perehtymisellä jos yhtään pysyy meisseli kädessä. Ja jotain jarrupaloja nyt menee jatkuvasti, mutta ne eivät maksa paljon mitään, jos ei osta jotain ylihypetettyjä höpöhöpö-settejä. Enemmän kuluja tulee sellaisista toimista, joita ei voi tai ei kannata tehdä itse, kuten mm. jousitusten huollot, kiekkojen rihtaus ja sähkäreissä moottoritekniikan korjaukset ja firmispäivitykset. Noista kaksi ekaa koskee kaikkia fillareita samalla tavalla.Kannatta huomioida että sähköpyörän kulut ketjujen ja muiden kuluvien osien suhteen ovat paljon suuremmat luomupyöräilyyn verrattuna.
Itsellä ketju ja 1 takapakan hammaspyörä menivät vaihtokuntoon jo 2000km.
Meillä on useampi sähköfillari ja pari ensin hankittua halvempaa on laitettu kierrätykseen jo aikoja sitten. Omassa pääkulkineessa on mittarissa nyt vajaat 9000km. Akku noista todennäköisesti antautuu ensimmäisenä ja se vasta maksaakin (minulla on toinen akku). Moottorissa on myös kuluvia osia (ja kaikenlaisia muovirattaita), eli jossakin vaiheessa sekin vaatii toimenpiteitä ja se on varmasti kallista, eikä välttämättä edes onnistu omatoimisesti.Hauska nähdä, kuinka kauan tästä on polkupyöräksi ja toimiiko pyörä 2v-15v ? Onko näistä jo jossain tietoa, kun eikös ensimmäiset sähkikset oo jo joskus 2015 tienoilla alkanut yleistyy tms. En muista paljonko on mittarissa, pitäis käydä kattomassa.
Ja akuthan on uudelleenkennotettavissa. Maksaa toki uuden verran, mutta tehtävissä. Moottori on varmaan se lenkki näissä joka on ensimmäinen ns. liian kallis korjattavaksi -tyyppinen vika, mutta eiköhän nykymoottorit fillareissa kestä kuitenni vuosikausia. Jos kiinnityspisteet pysyy samoina niin mikäs siinä vaihtaa tuoreempaan generaatioon joskus. Sama koskee akkuja, jos tekniikan kehittyessä saavat pakattua nykyisen 625 akun kuoriin 750 kokosen, niin vaihtaa vaan uuden tilalle ja meno jatkuu.2900km vuoden vanha Darfonin 720wh akku ilmoittaa Brosen mukaan 99% kunnoksi. Jos näin hyvin kestää niin melkoiset kilsat saa ajaa. Toki talven oli lämpimässä säilytyksessä.
Pitäis vaihtaa rataspakka taakse ja muut osat löytyy mutta ketjupiiska uupuu. Puuilossa ois halvalla tämmönen, toimisko? Työkaveri meinas että pitäs toimia kun juteltiin
![]()
Ampro öljynsuodatinavain ketjulla 120mm
Teräsketju mahdollistaa erinomaisen pidon. Kahva valettua alumiinia.www.puuilo.fi
Uusi Boschin 500Wh akku maksaa 699e ja kennotus halvimmillaan 300e (riippuen akkutyypistä ja uusien kennojen mallista. Näitä ei tee moni firma. Omatoimisesti homma ei onnistu, kun BMS vetää kupin nurin lopullisesti jos akku avataan.Ja akuthan on uudelleenkennotettavissa. Maksaa toki uuden verran, mutta tehtävissä. Moottori on varmaan se lenkki näissä joka on ensimmäinen ns. liian kallis korjattavaksi -tyyppinen vika, mutta eiköhän nykymoottorit fillareissa kestä kuitenni vuosikausia. Jos kiinnityspisteet pysyy samoina niin mikäs siinä vaihtaa tuoreempaan generaatioon joskus. Sama koskee akkuja, jos tekniikan kehittyessä saavat pakattua nykyisen 625 akun kuoriin 750 kokosen, niin vaihtaa vaan uuden tilalle ja meno jatkuu.
Ei tuosta voi päätellä lopullista tilannetta. Sieltä voi mennä yksittäinen kenno jossakin vaiheessa ja se aiheuttaa sitten ketjureaktion. Myös pitkä käyttämättömyys ja sen aikana säilytys liian täytenä tai tyhjänä aiheuttaa myös ongelmia.2900km vuoden vanha Darfonin 720wh akku ilmoittaa Brosen mukaan 99% kunnoksi. Jos näin hyvin kestää niin melkoiset kilsat saa ajaa. Toki talven oli lämpimässä säilytyksessä.
Osaatko sanoa jotain firmaa joka kennottaa? Oon muutamasta Oulussa kyselly eivätkä rupeaUusi Boschin 500Wh akku maksaa 699e ja kennotus halvimmillaan 300e (riippuen akkutyypistä ja uusien kennojen mallista. Näitä ei tee moni firma
Näistä ainakin voi kysellä:Osaatko sanoa jotain firmaa joka kennottaa? Oon muutamasta Oulussa kyselly eivätkä rupea
Ihan eri asiasta ja osaamisesta kyse jossakin otsalampun kennottamisessa kuin näissä BMS:n osalta purku- ja huoltotoimilta suojatuissa monta kertaa tehokkaammissa fillarien akuissa. Kennot sisällä eivät ole välttämättä mikään ongelma, vaan nimenomaan se BMS ja sen ymmärrys toimenpiteistä ja uusien kennojen kapasiteetista jne.Mä kennotin otsalampun akun Turussa ja silloin kaveri myös mainitsi että tästä akusta tuli selvästi parempi kuin vanha oli edes uutena.
Kannattaa siis kysyä sekin että saako kennot vaihdettua parempiin. Jos vanha akku niin hyvinkin mahdollista.
Vähän hämmästyin, kun sähkömaasturillani olin lähdössä, niin juoksuille hankkimani Garmin 6 Pro -kello kysyi, yhdistetäänkö Shimano-moottoriin. No annoin kellolle luvan, ja näyttöön ilmestyi esim. akun varaus prosentteina. Tuunasin näyttöön kuitenkin pyörälenkilläni haluamani tiedot. Seuraava yllätys oli se, miten paljon tietoa kertyi Garmin Connect -sovellukseen. Normaalien otsikko-, yleis- ja karttatietojen pyöräilystä kertyi monenlaista uutta tietoa lenkin tapahtumista ja jopa avustuksen yksityiskohdista ja akun kulutuksesta. Hyppyjen määräkin selviäisi sovelluksesta
Tavanomaisella 25 km:n kuntoilulenkillä keskimääräinen avustustaso oli 14,2 %. Eniten Trail-avustusta käytin alun parin kilometrin nousun aikana, muuten mentiin pääosin Ecolla. Boostia en koskaan ole käyttänyt kuin kokeilussa. Tällaisella ajelulla akkua riittää noin 90 km:lle. Pyörä Tunturi E290, akku Shimano 504 Wh, Eco ja Trail asetettu avustuksen keskitasolle. Maastolenkeillä lukemat ovat tietenkin erilaisia. Ohessa kuvakaappauksia tämän lenkin tiedoista.
![]()
Eli Garmin-kellossa joku ebike-sovellus (itsellä kopioitu ja tuunattu eMTB) käyntiin ja sen jälkeen Shimanolle virrat.Jahas mites toi tapahtuu, itsellä kans Garmin ja E290, missä vaiheessa yhdistäminen tapahtuu?
Millaisia lukkoja te käytätte ja mitä suosittelette? Oma käyttö on lähinnä ajoa tallista valvotulle ja aidatulle työpaikalle, tai polulle. Ei siis todennäköisesti paljoa kaupunkiparkkia tai vastaavaa yleistä parkkia näe.
Jonkun abus bordo 90cm taittolukon hälärillä tilasin, mutta väkisinkin herää ajatus, että pitäisikö kuitenkin hommata joku U-mallinen tai vastaava kaveriksi vielä... just niitä kertoja varten kun muualle joutuukin parkkeeraamaan.
U-lukko mielestäni ehdoton. Oon aatellu että hankkis toisenki u-lukon ihan varalle, ois narkeilla hommaaMillaisia lukkoja te käytätte ja mitä suosittelette? Oma käyttö on lähinnä ajoa tallista valvotulle ja aidatulle työpaikalle, tai polulle. Ei siis todennäköisesti paljoa kaupunkiparkkia tai vastaavaa yleistä parkkia näe.
Jonkun abus bordo 90cm taittolukon hälärillä tilasin, mutta väkisinkin herää ajatus, että pitäisikö kuitenkin hommata joku U-mallinen tai vastaava kaveriksi vielä... just niitä kertoja varten kun muualle joutuukin parkkeeraamaan.
![]()
Kryptonite Evolution Series 4 1090 -ketjulukko 67,99
Kryptonite Evolution -ketjulukolla lukitset pyöräsi helposti ja varmasti. 90 cm pituus riittää pyörätelineen tai tolpan ympäri ja kangaspinta suojaa pyörän maalipintaa. Korkea 8/10 turvaluokitus on saavutettu 10 mm paksulla mangaaniteräksellä.www.verkkokauppa.com
Oma ainaki tällä pysyny omassa omistuksessa.
Laadukas U-lukko on paras ja suositeltava varsinkin vähän kyseenalaisimmissa säilytyspaikoissa ja syrjäkujilla, mutta järeämpi Bordo riittää tuollaisessa peruskäytössä ihan hyvin. Bordot ovat kyllä tunnetusti murrettavissa, mutta ne ovat niin helkutin käytännöllisiä ja vaativat varkailta sen verran kuitenkin yritystä youtube-klikkivideoista huolimatta, että en ole jaksanut itse ahdistua ja siksi käytän niitä itsekin. Ja jos käy huonosti, niin sitten pitää vaan säätää vakuutusyhtiön kanssa ja nuolla haavat omavastuusta ja ikävähennyksistä jne.Millaisia lukkoja te käytätte ja mitä suosittelette? Oma käyttö on lähinnä ajoa tallista valvotulle ja aidatulle työpaikalle, tai polulle. Ei siis todennäköisesti paljoa kaupunkiparkkia tai vastaavaa yleistä parkkia näe.
Jonkun abus bordo 90cm taittolukon hälärillä tilasin, mutta väkisinkin herää ajatus, että pitäisikö kuitenkin hommata joku U-mallinen tai vastaava kaveriksi vielä... just niitä kertoja varten kun muualle joutuukin parkkeeraamaan.
Tärkeintä on olla parempi lukko kuin viereisessä vastaavassa fillarissa, jotta kiinnostus kohdistuu muualle.U-lukko mielestäni ehdoton. Oon aatellu että hankkis toisenki u-lukon ihan varalle, ois narkeilla hommaa![]()
Muuten kyllä, mutta se huutaa sitten pienistäkin heilautuksista yleisissä pyörätelineissä jne.Myös levyjarruun laitettava hälytinlukko on kätevä.
Itsellä narisi Shimanon keskiö jo 250 km kohdalla. Ensihuollossa kun asiasta mainittiin niin jotain tehtiin ja narina hävisi. Nyt 2000 km myöhemmin narisee taas kun kovemmin polkee. Eiköhän se taas huollossa korjaannu.Itsellä eniten pelottaa keskiöremppa - näissä ei olekaan mikään perus Hollowtech vaan motti pitää laittaa atomeiksi että pääsee vaihtamaan ja laakereita ei ihan kaikkialta löydy.
Oma Shimanon keskiö narisee jo 2v jälkeen siihen malliin että jotain pitäis tehdä.
Akun osalta laskin että jos kestää sen 500 sykliä niin nykytahdilla tulee 40000km mittariin, siinä vaiheessa on jo 20v ajettu.
Uskaltaako noita avustukset asetuksia sörkkiä,vai liittyyköö siihen mitään riskejä?Hankin ST Unlockerin, jotta sain Shimano-moottorin valolähdön aktivoitua Lupine SL SF -valoille ja Lezyne-takavalolle, maksoi euron verran AppStoressa. Se, että Shimanon E-Tube -sovelluksessa aktivointi ei onnistu, on kyllä vain pelkkää rahastusapua Shimanon jälleenmyyjille. Lisäksi Shimanolla valoille oli varattu suuri osuus akun varauksesta silloin kun moottorin avustus lopetettiin. Nollasin myös tämän valovarauksen. Sovellus myös virheellisesti ilmoittaa valojen max. tehoksi 12 W, oikeasti se on 12V*2A tällä moottorilla.
ST Unlocker myös antaa tietoja akun kunnosta. Reilun 3000 km:n ajoilla akun kunto olisi 90 %, mutta käytännön ajomatkat ovat ihan samat kuin uutenakin. Shimanon moottorille ja ohjausyksikölle tuli äskettäin päivitykset E-Tuben kautta. Vanhoilla ohjelmistoilla akun kunnoksi ST Unlocker näytti niinkin vähän kuin 82 %. Sitä en osaa sanoa, lasketaanko akun kunto tämän sovelluksen arvioilla vai kaivetaanko se Shimanon tiedoista. Nykytilanteestani katsoen tuo akun kunnon ilmoittaminen vaikuttaa aika epävarmalta, kun pyörällä kuitenkin pääsee saman matkan kuin uutenakin.
Muutaman kympin ST Unlocker -versiolla pääsee sitten Shimanoa sorkkimaan enemmänkin kuten muuttamaan avustuksen rajoituksia.
![]()