Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

STUnlocker -softa näyttää Shimanon akun kunnon prosentteina
Boschin kohdalla ei taida saada tietoja lataussyklien määrästä (Total Battery Charge Cycles) kuin huollossa erillisellä diagnostiikkasoftalla. Muista en osaa sanoa, mutta epäilen että aika pitkälti samalla linjalla ovat muutkin toimijat näissä.
 
Nyt iski päälle tenkkapoo. Mitenkäs tuo poljintunnistimen magnettien lukumäärä vaikuttaa tai mihin se vaikuttaa? Setin mukana tuli 12 magneetilla oleva poljintunnistin, mutta en saa sitä asennettua kun on etuvaihtaja tiellä.

Voikohan tuon tunnistimen vaihtaa erilaiseen, kunhan liitin täsmää? Tarvitseeko magneettien lukumäärän pysy samana kuin alkuperäisessä?

Nykyinen on siis tällainen
1597733310035.png


Ja tilalle toivoisin saatavan jonkin tällaisista:
1597733406895.png


EDIT. Tämähän taisi ratketa "itsestään". Eli pyörän jarrukahvat on tosiaan integroitu vaihdevalitsimiin, joten voin pakko ottaa etuvaihtaja pois samalla, kun vaihdan etujarrukahvaksi tuollaisen tunnistimella olevan. Vaihteiden määrä toki putoaa 3:een, mutta minkäs teet...
 
Viimeksi muokattu:
Vahvasti samaa mieltä. Jo sillä 25 km/h vauhdilla ohittelee valtaosan muista pyöräilijöistä. Nopeammalla vauhdilla alkaa muiden tienkäyttäjien ja sähköpyöräilijän nopeusero olemaan jo vaarallisella tasolla suurella osalla teitä.

Joo, Helsingissä useimmilla kehä I -sisäpuolisilla joutuu pikemminkin himmailemaan ettei mene mummopyöräilijöiden ja koiranulkoiluttajien välissä ihan kamikazena. Mutta en tiedä sitten jos työmatka olis jotain Vantaa-Hki pitkää "sallittu mopoille" pyörätietä 20km / suunta, niin sitten 45 avustava vois ollakin paikallaan. Se viimeinen pätkä olis vaan aika hanurista kun joutuisi puikkelehtimaan autojen seassa, jotka yrittää lähinnä tappaa sut koska et aja pyörätiellä...
 
Pitäisi sähköpolkupyörä hankkia auton tilalle pääasiassa työmatkapyöräilyyn.
Ongelmaksi on muodostunut liikkeiden vähyys täällä maalla.
Miten muut ei-suurissa kaupungeissa asuvat ovat toimineet? Tilaatteko vain jostain ja toivotte kokeilematta, että pyörä sopii teidän kropalle.

Lisäksi osaako joku kokenut sanoa miten ulkomaan liikeiden (esim. bikediscountin) takuuasiat hoituu, jos jotain tarvitsee jälkikäteen heidän kanssaan hoitaa?
Mietin, että pitääkö pysytellä suomen liikkeissä vai uskaltaisiko esim. bd:stä tilata.

Samoin kiinnostaa, että onko joku tilannut suomenliikkeestä ja käyttänyt lain sallimaa palautusta polkupyörän kanssa?
Jos tilaisi ja sitten pyörä ei sovikkaan yhtään sun kropan mittoihin.
Miten liike tämmöiseen reagoi ja onko paketti pitänyt itse kiikuttaa postiin/matkahuoltoon?

Kiitokset etukäteen.
 
Sen verran kallis ostos että kävisin itse liikkeessä isolla kylällä. Plus kasvotusten on parempi tinkiä. Ja saisi fyysisen fiiliksen pyörästä. Oli se jarrutuntuma tai mikä tahansa mikä voi oikeasti melkein pilata pyörän joka muuten on jees.
 
Ahaa! Katsoin kuvia joita otin muita juttuja varten pyörästä tossa pihalla ja tuo takarenkaan magneetti saattaa olla kyllä pois linjastaan. Pitää heti huomenna tarkastaa lähemmin. Olisipa hyvä jos tällä saisi korjattua. Ei malttaisi millään lähettää nyt takuuhuoltoon kun on vielä upeita ajosäitä.

Kaapelit kävin jo läpi pinnallisien vaurioiden varalta, mutta en huomannut näytön takaa katsoa liittimiä. Nekin täytyy tarkastaa.

Kiitos kaikille ideoista. Sormet ristissä että huomenna taas saa tykittää auringon laskussa rantapolkuja.
Jess!!! Magneettia noin puoli senttiä siirtämällä taas skulaa. Tai ainakin pääsin kotikonttorilta pari kilometriä lounaspaikkaan ilman katkoja.
Olisi luullut että antaa lukemasta erroria tms., mutta että heittää virrat pois...

No josko taas illalla pääsisi rälläämään. Kiitos hei oikeasti kaikille auttamaan pyrkineille ja ideoita heittäneille. Joskus se on tosi pienestä kiinni.
 
Jess!!! Magneettia noin puoli senttiä siirtämällä taas skulaa. Tai ainakin pääsin kotikonttorilta pari kilometriä lounaspaikkaan ilman katkoja.
Olisi luullut että antaa lukemasta erroria tms., mutta että heittää virrat pois...

No josko taas illalla pääsisi rälläämään. Kiitos hei oikeasti kaikille auttamaan pyrkineille ja ideoita heittäneille. Joskus se on tosi pienestä kiinni.
Itsellä on sen verran kai vanha magneetti että osaa olla jopa sen kulmassa tarkka. Siksi tuli mieleen ehdottaa :D
 
Pitäisi sähköpolkupyörä hankkia auton tilalle pääasiassa työmatkapyöräilyyn.
Ongelmaksi on muodostunut liikkeiden vähyys täällä maalla.
Miten muut ei-suurissa kaupungeissa asuvat ovat toimineet? Tilaatteko vain jostain ja toivotte kokeilematta, että pyörä sopii teidän kropalle.

Lisäksi osaako joku kokenut sanoa miten ulkomaan liikeiden (esim. bikediscountin) takuuasiat hoituu, jos jotain tarvitsee jälkikäteen heidän kanssaan hoitaa?
Mietin, että pitääkö pysytellä suomen liikkeissä vai uskaltaisiko esim. bd:stä tilata.

Samoin kiinnostaa, että onko joku tilannut suomenliikkeestä ja käyttänyt lain sallimaa palautusta polkupyörän kanssa?
Jos tilaisi ja sitten pyörä ei sovikkaan yhtään sun kropan mittoihin.
Miten liike tämmöiseen reagoi ja onko paketti pitänyt itse kiikuttaa postiin/matkahuoltoon?

Kiitokset etukäteen.
Kyllä noita on tilattu onnistuneesti suoraan verkostakin (omat kokemukset bike-discount.de:stä), mutta tottahan se on että takuiden ja mahdollisten palautusten kanssa pitää olla valmis verkko-ostosten kohdalla tekemään kompromisseja. Lisäksi varsinkin nyt korona-aikana toimitusajat ovat monessa paikassa pitkiä. Ja ulkomailta tilattaessa ne "lain sallimat palautukset" eivät ole välttämättä selviö.

Verkosta tilattessa olennaista on valita sen verran laadukkailla osasarjoilla varustettu fillari, ettei tule niiden suhteen mitään odottamatonta vastaan. Lisäksi tietenkin mahdollisimman sopiva runkokoko on tärkeä seikka, mutta ei se nyt niin millilleen ole kuitenkaan, kun geometriaa voi säätää myöhemminkin erilaisilla lisäkomponenteilla.
 
Millä erotat nämä uudet sähköpyörät luomuista? Kilvet saa aina pois. Kun itsellä on monesti keskinopeus yli 25kmh polkien laillisella sähkömaasturilla...
 
Lisäksi osaako joku kokenut sanoa miten ulkomaan liikeiden (esim. bikediscountin) takuuasiat hoituu, jos jotain tarvitsee jälkikäteen heidän kanssaan hoitaa?
Mietin, että pitääkö pysytellä suomen liikkeissä vai uskaltaisiko esim. bd:stä tilata.

Esim Canyonilla on asiakaspalvelu ja huolto myös suomessa vaikka myyvät vain verkossa. Mä tilasin niiden laskurin perusteella kokeilematta pyörän ja koko on juuri oikea. Vaihdoin itse 20mm pidemmän ohjainkannattimen kyllä ja nyt on aivan nappi. Tuntuu hyvältä ja kulkee hyvin.
 
Toivottavasti VM pistää sähköpyörille vuosittaisen vakuutus, käyttömaksun ja miksei ajoneuvoveroa ostohintaan, niin pääsee tsygääjätkin kustantamaan infraa ja vakuutuskuluja. Pyöräteillä pystyisi suorittamaan valvontaa suhteellisen helposti automaattivalvonnan avulla. Tämä ei toki tule tapahtumaan vihervasemmistolaisen hallituksen aikana.

Edellämainittu voisi tietysti sopia vaihtokauppana siitä, että pääväylille tulisi tietullit.
Kaupunkien pyörätiet, joissa useimmat sähköpyörät liikkuu kustannetaan kaupungien rahoista, jotka tulee kunnallisveroista palkansaajilta. Olet varmaan myös huomannut, että monet täällä kyselevät vinkkejä sähköpyöräksi työmatkakäyttöön eli olettaa sopii usean sähköpyörän käyttäjän olevan palkansaaja ja siten osallistuvan kustannuksiin. Sähkömaastopyörät taas eivät tarvitse varsinaista infraa.

Joo, trollia ei pitäisi ruokkia, mutta en vaan malttanut
 
Toivottavasti VM pistää sähköpyörille vuosittaisen vakuutus, käyttömaksun ja miksei ajoneuvoveroa ostohintaan, niin pääsee tsygääjätkin kustantamaan infraa ja vakuutuskuluja. Pyöräteillä pystyisi suorittamaan valvontaa suhteellisen helposti automaattivalvonnan avulla. Tämä ei toki tule tapahtumaan vihervasemmistolaisen hallituksen aikana.
Saatoin mennä trollin ansaan, mutta eikös niitä makseta verojen muodossa riittämiin jo entuudestaankin? Ja autoa käyttämättömät maksavat niitä autoilijoidenkin puolesta, joten ei auta sanoa että autoilijat maksavat kevyen liikenteen väylät omina veroinaan, kun ei se nyt vain niin mene.

Sitä paitsi jos pyöräilystä tehdään yleisesti ottaen vaikeampaa ja luotaantyöntävämpää, niin sillä on aika suora seuraus terveysvaikutuksena ja sitä kautta lisäkustannuksena yhteiskunnalle. Ääh, ei kannata jatkaa tätä sontaa täällä, menee vain hyvä ketju pilalle.
 
Sen on tarkoitus olla polkupyörä, ei mopo. Sähkömoottorilla avustetaan ylämäissä jne, eikä silloin tarvita nopeutta.

Entä jos haluan molemmat samassa paketissa? Mikään pärisevä jonnemobiili ei kiinnosta. Tarvetta oli laitteelle jolla voi ajaa maastossa ja siirtymät sinne maastoon nopeasti.

Ratkaisu löytyi Bafangin 1500 wattisesta fatbikesta. Suurimman osan ajasta ajan sillä 250 watin poljinavustuksella. Joskus ei vaan jaksa sitä samaa 10 km mantienlaidan siirtymää poluille. Silloin otetaan käyttöön lisää tehoa ja nopeutta.
6A931D74-47E1-44BA-ADDE-EE74C19197FC.jpeg
 
Entä jos haluan molemmat samassa paketissa? Mikään pärisevä jonnemobiili ei kiinnosta. Tarvetta oli laitteelle jolla voi ajaa maastossa ja siirtymät sinne maastoon nopeasti.

Ratkaisu löytyi Bafangin 1500 wattisesta fatbikesta. Suurimman osan ajasta ajan sillä 250 watin poljinavustuksella. Joskus ei vaan jaksa sitä samaa 10 km mantienlaidan siirtymää poluille. Silloin otetaan käyttöön lisää tehoa ja nopeutta.
Siinä lainaamassani kommentissa moitittiin 25km/h rajaa. Syytön minä siihen olen, että se on se minkä laki tällä hetkellä sallii (avustettuna) ja mikä nyt suunnilleen koetaan muutenkin järkeväksi nopeudeksi kevyen liikenteen väylillä.

Ja saahan sitä toki haluta vaikka mitä, mutta niiden mielitekojen kohteiden laillisuus on eri asia, kuten tuossa sinun tieliikenteen osalta laittomassa fätissäkin. Se ei muutu lailliseksi, vaikka joskus sattuisitkin ajelemaan rajoitetulla teholla ja mitä enemmän nämä lisääntyvät, sitä enemmän on luvassa myös valvontaa.
 
Siinä lainaamassani kommentissa moitittiin 25km/h rajaa. Syytön minä siihen olen, että se on se minkä laki tällä hetkellä sallii (avustettuna) ja mikä nyt suunnilleen koetaan muutenkin järkeväksi nopeudeksi kevyen liikenteen väylillä.

Ja saahan sitä toki haluta vaikka mitä, mutta niiden mielitekojen kohteiden laillisuus on eri asia, kuten tuossa sinun tieliikenteen osalta laittomassa fätissäkin. Se ei muutu lailliseksi, vaikka joskus sattuisitkin ajelemaan rajoitetulla teholla ja mitä enemmän nämä lisääntyvät, sitä enemmän on luvassa myös valvontaa.

Älä huoli. Moottori on 1000 wattiseksi speksattu ja asetuksista saa 25 kmh maksimin. Menee L1e-A:sta. Luonnollisesti liikennevakuutus löytyy ja 25 kmh rajoitin aina päällä, paitsi kun omilla maillani ajelen;)
 
Älä huoli. Moottori on 1000 wattiseksi speksattu ja asetuksista saa 25 kmh maksimin. Menee L1e-A:sta. Luonnollisesti liikennevakuutus löytyy ja 25 kmh rajoitin aina päällä, paitsi kun omilla maillani ajelen;)
Tuo on kyllä upea peli. Mistä tuollaisen olet löytänyt? Voisi sitä itsekin joskus viitsiä lähteä maastoon jos saisi 1,5kw lisäpotkua jalkoihin.
 
Haluaisin omaan Konaankin joustokeulan. Käytettykin saisi olla, mutta mistä kannattaisi katsoa ja millainen sen tulisi olla? Noissa on ilmeisesti jotakin muutakin speksejä kuin haarukan pituus...?
Edit. Mahd halpa. Maastoon sillä ei mennä, mutta kunhan kestäisi niin että henki pysyy :lol:

Ellet mene maastoon niin hinnat alkaen -mallit käy. Poislukien jotkut halppisjousirimpulakeulat. Jos haluaa säätövaraa ja olettaa tietävänsä, että alamäkeäkin voisi mennä ns. täysillä niin sitten kunnon säätökeulaa. Eli ts. käyt vaikka koeajamassa joustokeulapyöriä eri komponenteilla. Ja omat tarpeet kannattaa selvittää, jäykkäkeula on yllättävän hyvä kuitenkin...

Ps. GZR Dominanc-e ollut itselläkin ja hintalaatusuhde aivan loistava vajaan 1000 km jälkeen. Ei ongelmia. Posti toi tänne Naantalin aurinkoon ja sen jälkeen menty hymyssä suin paikallisia maastopolkuja. :) Aiemmin menty luomuna, mutta sähkiksen jälkeen tuskin paluuta entiseen enää on. Lisäksi kun tuntee Verkkokaupan takuu- sekä asiakaspalvelun, niin turvallisin mielin voi mennä!
 
Tuo on kyllä upea peli. Mistä tuollaisen olet löytänyt? Voisi sitä itsekin joskus viitsiä lähteä maastoon jos saisi 1,5kw lisäpotkua jalkoihin.

Jinhua Frey Ebikes

Hinnat sisältää tullit ja alvit. Toimitus on 450€. Oma fillarini oli 3200€ kotiovelle tuotuna.

Uusin malli on nimeltään EX, kahdella erillisellä akulla. 1344Wh sähköä pitäisi riittää 100 km ajoon!
D58298CB-759E-4F4F-A422-7C90DFFA2577.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Sähköpyöriä on mm. kehuttu siitä, että sykettä on helpompi pitää suhteellisen matalana, erityisesti ylämäessä. Tämä olisi itselle hyvä, kun "rasvanpolttotreeneissä" koitan yleensä polkea niin, että syke ei hirveästi karkaisi kokoajan +130bpm. Tiedättekö, onko sähköpyöriin mahdollista saada sellaista järjestelmää (vai onko peräti vakio-ominaisuus), joka seuraa pyöräilijän sykettä esimerkiksi sykevyön avulla ja säätää pyörän tehoa sen mukaan? Esimerkkinä jos käyttäjä määrittelisi sykealueeksi 100-130, niin pyörä automaattisesti laittaa enemmän tehoa jos syke nousee yli 130, vähemmän tehoa jos laskee alle 100.
 
Sähköpyöriä on mm. kehuttu siitä, että sykettä on helpompi pitää suhteellisen matalana, erityisesti ylämäessä. Tämä olisi itselle hyvä, kun "rasvanpolttotreeneissä" koitan yleensä polkea niin, että syke ei hirveästi karkaisi kokoajan +130bpm. Tiedättekö, onko sähköpyöriin mahdollista saada sellaista järjestelmää (vai onko peräti vakio-ominaisuus), joka seuraa pyöräilijän sykettä esimerkiksi sykevyön avulla ja säätää pyörän tehoa sen mukaan? Esimerkkinä jos käyttäjä määrittelisi sykealueeksi 100-130, niin pyörä automaattisesti laittaa enemmän tehoa jos syke nousee yli 130, vähemmän tehoa jos laskee alle 100.

Sykemittareihin saa tietysti hälytykset sykerajoihin mutta aika äkkiä sitä oppii itsekin polkemaan ns. vakioteholla jos niin haluaa. Itse pidän avustuksen pienimmällä ja kun vaan hiukan höllää tahtia ylämäkeen niin pysyy sykkeet aika tasan kohdillaan jos niin tarvis.
 
Sähköpyöriä on mm. kehuttu siitä, että sykettä on helpompi pitää suhteellisen matalana, erityisesti ylämäessä. Tämä olisi itselle hyvä, kun "rasvanpolttotreeneissä" koitan yleensä polkea niin, että syke ei hirveästi karkaisi kokoajan +130bpm. Tiedättekö, onko sähköpyöriin mahdollista saada sellaista järjestelmää (vai onko peräti vakio-ominaisuus), joka seuraa pyöräilijän sykettä esimerkiksi sykevyön avulla ja säätää pyörän tehoa sen mukaan? Esimerkkinä jos käyttäjä määrittelisi sykealueeksi 100-130, niin pyörä automaattisesti laittaa enemmän tehoa jos syke nousee yli 130, vähemmän tehoa jos laskee alle 100.


- Smart HR: with this feature the assistance will be adjusted automatically based on the measurement of the associated Heart Rate Monitor

Erillisellä appilla onnistuu Spessuilla. En ole nähnyt muille tehdyn vastaavaa.
 
Sähköpyöriä on mm. kehuttu siitä, että sykettä on helpompi pitää suhteellisen matalana, erityisesti ylämäessä. Tämä olisi itselle hyvä, kun "rasvanpolttotreeneissä" koitan yleensä polkea niin, että syke ei hirveästi karkaisi kokoajan +130bpm. Tiedättekö, onko sähköpyöriin mahdollista saada sellaista järjestelmää (vai onko peräti vakio-ominaisuus), joka seuraa pyöräilijän sykettä esimerkiksi sykevyön avulla ja säätää pyörän tehoa sen mukaan? Esimerkkinä jos käyttäjä määrittelisi sykealueeksi 100-130, niin pyörä automaattisesti laittaa enemmän tehoa jos syke nousee yli 130, vähemmän tehoa jos laskee alle 100.
Taitaa olla aika hipostelulaite tuollainen eikä ainakaan vakiokalustoa pyörissä. Itse tässä seuraillut sykkeitä, niin omalla sähkömaastopyörällä suurimmalla avustuksella ja polkimien nopeus siinä 80rpm sykkeet liikkuu siinä 100-130 alueella. Eilisellä kahden tunnin huviajelulla (fiiliksen mukaan tehoja) sykkeet kävi yli 130 vain joidenkin minuuttien ajan. Pienimmällä avustuksella mennään helposti siellä 120-170 akselilla maastosta ja polkijan intensiteetistä riippuen.

Nämähän on täysin yksilöllisiä asioita, mutta saan tosiaan omat sykkeet pysymään hyvin alueella kun pidän candencen siinä 80rpm tienoilla ja sähköllä avustaa reilusti kovissa esteissä. Kauheasti enempää ei kyllä asiaan jaksa edes paneutua, ettei hommasta häviä hauskuus.
 
Taitaa olla aika hipostelulaite tuollainen eikä ainakaan vakiokalustoa pyörissä. Itse tässä seuraillut sykkeitä, niin omalla sähkömaastopyörällä suurimmalla avustuksella ja polkimien nopeus siinä 80rpm sykkeet liikkuu siinä 100-130 alueella. Eilisellä kahden tunnin huviajelulla (fiiliksen mukaan tehoja) sykkeet kävi yli 130 vain joidenkin minuuttien ajan. Pienimmällä avustuksella mennään helposti siellä 120-170 akselilla maastosta ja polkijan intensiteetistä riippuen.

Nämähän on täysin yksilöllisiä asioita, mutta saan tosiaan omat sykkeet pysymään hyvin alueella kun pidän candencen siinä 80rpm tienoilla ja sähköllä avustaa reilusti kovissa esteissä. Kauheasti enempää ei kyllä asiaan jaksa edes paneutua, ettei hommasta häviä hauskuus.
Itsekin nyt huomannut että suurimmat mäet ovat mielekkäämpiä nousta suuremmalla avustuksella kuin tasamaalla jossa käytän yleensä minimiavustusta. Olisi kätevä jos kahvassa olisi hetkellinen "boost"-nappi näitä tilanteita varten (kuten varmasti myös maastossa), ettei tarvitse aina valikkojen kautta käydä säätämässä.
 
Itsekin nyt huomannut että suurimmat mäet ovat mielekkäämpiä nousta suuremmalla avustuksella kuin tasamaalla jossa käytän yleensä minimiavustusta. Olisi kätevä jos kahvassa olisi hetkellinen "boost"-nappi näitä tilanteita varten (kuten varmasti myös maastossa), ettei tarvitse aina valikkojen kautta käydä säätämässä.

Hetkinen. Kahvassahan on vaihteenvaihtajan kaltainen avustuksen vaihtaja. Tehoalueen vaihto ylös-alas. Ei kai missään järjestelmässä tarvitse valikoihin sentään mennä?
 
Boschin uusissa moottori/softayhdistelmissähän taitaa tuollainen automaatio olla eMTB-moodissa, ei nyt ihan käy läpi koko skaalaa mitä saatavilla mutta tuntunee toimivan silti rennossa ajossa kun vastaan tulee mäki

 
Hetkinen. Kahvassahan on vaihteenvaihtajan kaltainen avustuksen vaihtaja. Tehoalueen vaihto ylös-alas. Ei kai missään järjestelmässä tarvitse valikoihin sentään mennä?
Ehkä se oli vähän huonosti ilmaistu, mutta siis jos nyt haluan vaikka kolme astetta suuremman avustuksen mäessä, niin koko operaatioon kuluu kuusi painallusta. Tätä helpottaisi erillinen nappi hetkittäiseen nostoon, tai sitten jonkinlainen automaatio joka yllä mainittiin.
 
Boschin uusissa moottori/softayhdistelmissähän taitaa tuollainen automaatio olla eMTB-moodissa, ei nyt ihan käy läpi koko skaalaa mitä saatavilla mutta tuntunee toimivan silti rennossa ajossa kun vastaan tulee mäki

Tuo on aika miellyttävä moodi ajella, se pyrkii tavallaan minimoimaan käytettävää poljinvoimaa, mitä kovempaa runttaat, sitä enemmän se antaa avustusta. Käytännössä tuo tuntuu vähän siltä kuin vastus pysyisi aika lailla vakiona. Esimerkiksi turbo sitten taas lykkää voimaa todella ronskisti heti kun pyöräyttää poljinta - vähän niinkuin eMTB seuraisi vääntösensoria ja Turbo vain kadenssia.

Käytännössä itse ajelen pyöräteillä niin että kun vedän pitkää siivua ilman tarvetta vaihdella nopeutta pidän asetuksen Turbolla ja ajan rajoitinta vasten, ja sitten jos tarvitsee esimerkiksi seurailla liikenteen nopeutta niin sitten eMTB päälle yhdellä miinusnaksulla ohjaimesta.
 
Ehkä se oli vähän huonosti ilmaistu, mutta siis jos nyt haluan vaikka kolme astetta suuremman avustuksen mäessä, niin koko operaatioon kuluu kuusi painallusta. Tätä helpottaisi erillinen nappi hetkittäiseen nostoon, tai sitten jonkinlainen automaatio joka yllä mainittiin.

Mulla siihen kuluu kolme painallusta Shimanolla. Missä järjestelmässä noin rikkinäinen UX on?
 
Ehkä se oli vähän huonosti ilmaistu, mutta siis jos nyt haluan vaikka kolme astetta suuremman avustuksen mäessä, niin koko operaatioon kuluu kuusi painallusta. Tätä helpottaisi erillinen nappi hetkittäiseen nostoon, tai sitten jonkinlainen automaatio joka yllä mainittiin.
Shimanossa ja Boschissa on ihan painikkeet kahvassa, joissa 3-4 pykälää.

Shimanossa ainakin voi mobiiliapilla kustomoida jokaisen pykälät itselleen sopiviksi. Itse ajanut nyt hieman yli 500km ihan tehdas asetuksilla.
 
Mikäköhän olisi fiksu valinta noin 2000-3000€ budjetilla?
Tunturi eMaxia kävin kokeilemassa ja ajatus sähköfätistä kiehtoo kovasti, mutta mitä muita malleja tuolla budjetilla kannattaa katsella?

Pyörä tulisi valtaosin kaupunkikäyttöön, mutta myös maastossa ja hiekkateillä pitäisi päästä etenemään vaivattomasti.
 
Mikäköhän olisi fiksu valinta noin 2000-3000€ budjetilla?
Tunturi eMaxia kävin kokeilemassa ja ajatus sähköfätistä kiehtoo kovasti, mutta mitä muita malleja tuolla budjetilla kannattaa katsella?

Pyörä tulisi valtaosin kaupunkikäyttöön, mutta myös maastossa ja hiekkateillä pitäisi päästä etenemään vaivattomasti.
Tuohon ei välttämättä fattia tarvitse. Kokeile myös normi maastopyörää jollain 2,3-2,5 leveillä kumeilla. Kuivalla mättäikölläkin ajaa tuollaisella vielä vaivatta.Välimalli sitten ns plus kumeissa, jotka on 2,8-3” leveitä jos epäilyttää. Fatti pyörät on sitten omiaan upottavassa maastossa ja esim. rantahietikolla/hangessa, mutta ajatko noilla sitten siten että tuosta olisi hyötyä? Kapeammat kumit on hiljaisempia ja vierivät paremmin jolloin akun kulutus on pienempää alle 25km/h ja yli sen pääsee vaivattomammin.

Mutta ota ilman muuta se joka eniten houkuttaa. Jos fättis on mieleesi niin se on sitten siinä.
 
Mikäköhän olisi fiksu valinta noin 2000-3000€ budjetilla?
Tunturi eMaxia kävin kokeilemassa ja ajatus sähköfätistä kiehtoo kovasti, mutta mitä muita malleja tuolla budjetilla kannattaa katsella?

Pyörä tulisi valtaosin kaupunkikäyttöön, mutta myös maastossa ja hiekkateillä pitäisi päästä etenemään vaivattomasti.
Itsellä on eMaxia vastaava GZR Dominanc-e (ilman keulajousitusta) verkkokauppa.comista. Toinen vaihtoehto olisi itselle ollut sähkötäpäri, mutta päädyin tuohon sähköfättiin kun ajattelin talvella myös ajaa pitkin kelkanjälkiä ja huolto pitäisi olla yksinkertaisempaa (ei iskaria/jousto keulaa). Itsellä ei ollut siis maastopyöräilystä mitään kokemusta, mutta nyt olen parissa viikossa tunteja poluilla viettänyt ja hyvin maistuu. Nyt käynyt ajamassa hyvin juurakkoisiakin polkuja, vauhti varmasti hitaampaa kuin täpärillä, mutta toisaalta on päässyt kosteat suot heittämällä yli. Lisäksi vedän kärryä perässä, jolla vien lapsen hoitoon. Itselle fätti oli sopiva, mutta olen samoilla linjoilla kuin @Latvus eli miettiä vielä sitä omaa tarvetta tarkemmin ja ottaa mieleinen.
 
Kompromissina tosiaan voin lämpimästi suositella noita 3" leveillä nakeilla olevia kompromissiksi. Kaverilla moinen ja jos omaan täysjoustoon mahtuisi niin löisin itsekin. Plus bonuksena rengasvalikoima paljon parempi kuin fäteissä. Se kuitenkin on se joka on kontaktissa tiehen ja määrittelee ajotuntumaa pitoa ja muuta.
 
Kompromissina tosiaan voin lämpimästi suositella noita 3" leveillä nakeilla olevia kompromissiksi. Kaverilla moinen ja jos omaan täysjoustoon mahtuisi niin löisin itsekin. Plus bonuksena rengasvalikoima paljon parempi kuin fäteissä. Se kuitenkin on se joka on kontaktissa tiehen ja määrittelee ajotuntumaa pitoa ja muuta.
Tosiaan, itsellä tuli vähän budjetti vastaan tuossa sähkötäysjoustossa vs fätti, ei pelkästään huollon helppous.
 
Tosiaan, itsellä tuli vähän budjetti vastaan tuossa sähkötäysjoustossa vs fätti, ei pelkästään huollon helppous.

Etujoustollakin ryttää jo tosi pitkälle. Varsinkin jos alusta on pääosin jämäkkää ja hyvin rullaavaa. Juurakossa sitten takapuoli irti penkistä ja jousto jaloilla. Toi täysjousto on kyllä hyvä kovassa ajossa, mutta aloittelevat harvemmin niin pahoissa maastoissa tai niin lujaa ajaa kuin kokeneet kuskit. Lähes pyörässä kuin pyörässä tulee kyllä kuskin kyvyt pitkään olemaan se todellinen haaste, eikä pyörä.
Jos paljon vaihtelee juurakkopolun ja tien välillä, niin kaasumännällä varustettu satulatolppa nopeaa säätöä varten on hyvä tuunaus (jos ei mukana tullut jo).
 
Etujoustollakin ryttää jo tosi pitkälle. Varsinkin jos alusta on pääosin jämäkkää ja hyvin rullaavaa. Juurakossa sitten takapuoli irti penkistä ja jousto jaloilla. Toi täysjousto on kyllä hyvä kovassa ajossa, mutta aloittelevat harvemmin niin pahoissa maastoissa tai niin lujaa ajaa kuin kokeneet kuskit. Lähes pyörässä kuin pyörässä tulee kyllä kuskin kyvyt pitkään olemaan se todellinen haaste, eikä pyörä.
Jos paljon vaihtelee juurakkopolun ja tien välillä, niin kaasumännällä varustettu satulatolppa nopeaa säätöä varten on hyvä tuunaus (jos ei mukana tullut jo).
Hyviä pointteja, opittavaa riittää varmasti vuosiksi/loputtomiin. Paineet ollu fätissä puolessa baarissa ja jaloilla loppu jousto. Yksi puuttuva välilevy tykkää kun joustaa hyvin, tähän asti on pärjännyt hyvin.
 
Pitempään ollut suunnitelmissa sähköpyörän hankinta, tai oikeastaan tarve kahdelle pyörälle. On tullut enimmäkseen seurailtua lähinnä Cuben ja Canyonin pyöriä kun niitä aika monesti täälläkin suositellaan. Canyonilla ainakin tuntuu toimitukset menevän pitemmälle tulevaisuuteen tämän hetken perusteella. Tänään sitten tuli uusi merkki itselle vastaan: Serious tuosta lähtöhinnasta ei varmaan kannata välittää, mutta miten tuo muuten vaikuttaa äkkiseltään ainakin toimivalta paketilta osien puolesta...? Cubelta vaikuttaisi olevan enimmäkseen Suntourin keulaa, ainakin tuossa hintaluokassa. Toisaalta Cubella olisi tuota Boschin 625 mallia sitten tarjolla. Ja olisi erikseen emännälle "naisten" mallinen runko, jos tuolla nyt olisi hirveästi merkitystä. Muitakin kauppoja tullut katseltua, mutta nyt tuli nämä kaikki tähän malliksi tuolta, kun vaikuttaa ainakin saatavuutta olevan vielä varastossa. Oman paikkakunnan liikkeissä vaikuttaa olevan tarjonta sähköpyörissä vähän huonompi niin melkein netistä tilattava. Tai sähköpyöriä myyviä liikkeitä löytyy mutta tuntuu että ei oikein missään ole "parasta pakettia" tarjolla. Eli näitä mitä täälläkin suositellaan. Isompaa akkua, tehokkaampaa moottoria, parempaa keulaa jne.

Tuossa Seriouksen pyörässä on tosin pienempi akku ja taitaa tuo Shimanon moottori olla heikompi kuin nuo Boschin. Shimanon moottorilla olevaa pyörää on tullut koitettua ja itse ainakin siitä tykkäsin, tosin se oli pykälää pienempi eli E7000. Painoksi on sitten ainakin tuolla merkattu parikin kiloa vähemmän kuin monessa Cuben pyörässä, mutta ei tuo taida noissa kiloissa iso ero olla sähköpyörissä. Aiemmin pyörä mitä testasin, niin oli täysjousto ja ei sekään omasta mielestä liian painavalta tuntunut vaikka varmasti painoikin enemmän.

Mitä mieltä? Uskaltaako tuota ostaa kokeeksi tuolla hintaa, vai kannattaisiko vaan pysytellä tutuissa ja turvallisissa merkeissä?

Edit. Pitää kyllä varmaan vielä kokeeksi vuokrata myös jäykkäperä ennen kuin tilaa pyörää. Kun edellisellä kerralla tosiaan testattiin noita täysjoustoja ja olihan ne vaan mukavia ajaa. Vauhdit kyllä pysyy rauhallisina ainakin porukalla ajaessa, että sen puolesta ei välttämättä tarviis olla täysjousto. Äkkiä vaan sen pari tonnia säästää hankinnassa tuolla erolla, mutta on se varmaan kokeiltava ennen ostoa kuitenkin tuota jäykkäperääkin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon ei välttämättä fattia tarvitse. Kokeile myös normi maastopyörää jollain 2,3-2,5 leveillä kumeilla. Kuivalla mättäikölläkin ajaa tuollaisella vielä vaivatta.Välimalli sitten ns plus kumeissa, jotka on 2,8-3” leveitä jos epäilyttää. Fatti pyörät on sitten omiaan upottavassa maastossa ja esim. rantahietikolla/hangessa, mutta ajatko noilla sitten siten että tuosta olisi hyötyä? Kapeammat kumit on hiljaisempia ja vierivät paremmin jolloin akun kulutus on pienempää alle 25km/h ja yli sen pääsee vaivattomammin.
Hyviä pointteja akun kulutuksen ym. suhteen, olen jotenkin mieltänyt tuon fätin käteväksi jokapaikanhöyläksi, mutta ehkä se ei kuitenkaan ole omaan käyttöön se paras valinta. :)

Merkki/mallisuosituksia otan edelleen vastaan, tarjonta on sen verran laajaa ettei tässä oikein tiedä mistä lähteä liikkeelle osien ym. suhteen.
 
Varmaankin noilla saksalaismerkeillä cubella ja focuksella hintalaatu kohdillaan pyörissään ja ihan kohtuu osasarjojakin. Trekillä myös hyviä jäykkäperiä mutta hinnoiltaan miellän vähän yläkanttiin. Sitten on näitä suoraan tehtaalta pyöriä eli yt, propain, canyon millä hinnat ihan ok suhteessa osiin, testailemaan ei oikein vaan pääse missään.

Ei hullumpi ajatus vuokrata pyörä pariksi tunniksi ja käydä neppailemassa ja kokeilamassa miten se omaan ajoon istuu. Itse kokeilin fättiä ja en tykänny vaikka moni sellaista suosittelee.
 
Onkohan tälle jotain tehtävissä kun klonkkaa aika pahasti tuo eturatas. Moottori on tsdz2 ajettu 1700km. Kammet on kyllä jämäkästi kiinni eikä klonkkaa.














Edit: löyty jo Stock Axle for TSDZ2 (68 - 73mm Bottom Brackets)

Tuo ja mahdollisesti uusi ratas mutta ei kovin kallis onneksi.

Tähän pari lisäkysymystä eli uskaltaako tota ajaa loppuun ilman että menee jotain isompaa rikki ja toisekseen mikähän ton on aiheuttanut? Tuleeko sähkömoottorilla niin paljon vääntöä ettei ymmärrä vaihtaa pienempää vaihdetta silloin kun tekniikan kestävyys sitä vaatisi?
 

Liitteet

  • IMG_20200820_174544.jpg
    IMG_20200820_174544.jpg
    1,9 MB · Luettu: 48
Viimeksi muokattu:
Tuohon ei välttämättä fattia tarvitse. Kokeile myös normi maastopyörää jollain 2,3-2,5 leveillä kumeilla. Kuivalla mättäikölläkin ajaa tuollaisella vielä vaivatta.Välimalli sitten ns plus kumeissa, jotka on 2,8-3” leveitä jos epäilyttää. Fatti pyörät on sitten omiaan upottavassa maastossa ja esim. rantahietikolla/hangessa, mutta ajatko noilla sitten siten että tuosta olisi hyötyä? Kapeammat kumit on hiljaisempia ja vierivät paremmin jolloin akun kulutus on pienempää alle 25km/h ja yli sen pääsee vaivattomammin.

Mutta ota ilman muuta se joka eniten houkuttaa. Jos fättis on mieleesi niin se on sitten siinä.

Itsellä edellä kuvattu sähköfätti, jossa 26x4.8 ja 27.5x3 rengassetit.

4.8'': Hyödyt, anteeksiantava ajotuntuma, kuin sohvalla ajaisi, erittäin mukava ajettava, kantaa suolla, lumessa, juoksuhiekassa. Haitat, rengasmelu, epätarkkuutta ohjauksessa ja pikkutarkassa ajamisessa (esim. pitkospuut)

3.0'': Hyödyt, nopeampi kääntyvyys, tarkempi ohjaus, pyörä kevyempi. Haitat, pito saattaa lähteä eturenkaasta mudassa.
 
Joo ja rengasvalinta tekee ihmeitä. Etenkin jos pyörän mukana tulleet kumit. Itselle selvisi että esim Cuben mukana tulevat kumit omaavat samat merkinnät kuin ns normi kumit mutta ovat heikkolaatuisempia kuin kaupasta erikseen ostetut. Voin itse suositella lämpimästi Continentalin renkaita niin rullaavuuden kuin pidon ja ennalta-arvattavuuden kannalta.
 
Sähköpyörä on harkinnan alla työmatka-ajoon. Matka n. 18km suunta, asfaltoitua pyörätietä. Tiedän että en ainakaan joka päivä tätä pyöräilisi, ja "tavallisella" pyörällä en edes harkitsisi tätä. Pyöräily muutenkin on jäänyt jo yli kymmeneksi vuodeksi...

Kävin kokeilemassa ekaa kertaa sähköpyörää paikallisessa liikkeessä. Taisi olla tälläinen Electra Vale GO! ja hinta kolmen tonnin paremmalla puolella. Olihan se hauska kokemus, ja myyjä kehui maasta taivaisiin että tämä on melkein suosituin malli ja hyvistä osista koottu. Ajoasento varmaan aika hyvä maantieajoon tuon mallisessa pyörässä. Ei ollut ihan pysty vaikka ulkonäkö ehkä antaisi ymmärtää. Täysin maastopyörää ei minun tai myyjän mielestä kannata ostaa painon ja ajoasennon takia. Omasta mielestäni pyörä vain näyttää mummopyörältä, joka ei sovi atleettiseen (kuikelomaiseen) olemukseeni :smile:.
Olihan siinä muitakin malleja suunnilleen samaan hintaan Boschin tai Shimanon tekniikoilla, joustokeuloilla tai ilman. Electra oli ainut mitä kokeilin.
Eka sähköpyörä ja olihan se tietenkin painava, ja pienetkin töyssyt löivät käsille. Satulatolppa oli tuossa mallissa jousitettu, mikä toi edes jotain mukavuutta ajamiseen.

Mitä mieltä muut ovat tästä mallista tähän hintaan? Turun alueelta voisi käydä liikkeissä kokeilemassa jos jotain potentiaalisia kilpailijoita löytyy.
 
Viimeksi muokattu:
Kävin kokeilemassa ekaa kertaa sähköpyörää paikallisessa liikkeessä. Taisi olla tälläinen Electra Vale GO! ja hinta kolmen tonnin paremmalla puolella.
Ei pitäisi kyllä yli 3 tonnin pyörässä olla enää Active line moottoria, tämän syksyn malleilta odottaa tuohon hintaan jo Performance Gen 4 sarjaa mieluummin.

Pitääkö olla ns naisten malli eli matalalla vaakaputkella?

Jos ei niin näillä saa minusta paremman hintalaadun:
 
Sähköpyörä on harkinnan alla työmatka-ajoon. Matka n. 18km suunta, asfaltoitua pyörätietä. Tiedän että en ainakaan joka päivä tätä pyöräilisi, ja "tavallisella" pyörällä en edes harkitsisi tätä. Pyöräily muutenkin on jäänyt jo yli kymmeneksi vuodeksi...

Kävin kokeilemassa ekaa kertaa sähköpyörää paikallisessa liikkeessä. Taisi olla tälläinen Electra Vale GO! ja hinta kolmen tonnin paremmalla puolella. Olihan se hauska kokemus, ja myyjä kehui maasta taivaisiin että tämä on melkein suosituin malli ja hyvistä osista koottu. Ajoasento varmaan aika hyvä maantieajoon tuon mallisessa pyörässä. Ei ollut ihan pysty vaikka ulkonäkö ehkä antaisi ymmärtää. Täysin maastopyörää ei minun tai myyjän mielestä kannata ostaa painon ja ajoasennon takia. Omasta mielestäni pyörä vain näyttää mummopyörältä, joka ei sovi atleettiseen (kuikelomaiseen) olemukseeni :smile:.
Olihan siinä muitakin malleja suunnilleen samaan hintaan Boschin tai Shimanon tekniikoilla, joustokeuloilla tai ilman. Electra oli ainut mitä kokeilin.
Eka sähköpyörä ja olihan se tietenkin painava, ja pienetkin töyssyt löivät käsille. Satulatolppa oli tuossa mallissa jousitettu, mikä toi edes jotain mukavuutta ajamiseen.

Mitä mieltä muut ovat tästä mallista tähän hintaan? Turun alueelta voisi käydä liikkeissä kokeilemassa jos jotain potentiaalisia kilpailijoita löytyy.
Aikamoiselta kusetukselta vaikuttaa tuolla hinnalla ja samaa tarinaa kertoo myös tuo myyjän "melkein suosituin malli" -höpinäkin. Jos fillareita on myyty kaksi ja muita yksi, niin onhan se sitten totta, mutta ei se siitä välttämättä järkevää ostosta tee. Tekisi mieli sanoa että tuolla hinnalla eniten tuossa tökkii kaikki.

Taaempana ketjussa on vaikka millaista suositusta. Riippuu vähän tarpeista että millaista kannattaa katsella, mutta minä suosittelisin leveillä katurenkailla ja hyväksi havaitulla sähkötekniikalla (ja muillakin osilla) varustettua maastofillaria, joka siis ei nimestään huolimatta kuitenkaan ole tarkoitettu pelkästään maastoon, vaan se on geometriansa puolesta yleensä mainio valinta kaikkeen ajamiseen ja niitä saa myös valmiiksi rapakaarilla varustettuna. Taaempaa ketjusta löytyy tosiaan vinkkejä samaan tarpeeseen.
 
Ei pitäisi kyllä yli 3 tonnin pyörässä olla enää Active line moottoria, tämän syksyn malleilta odottaa tuohon hintaan jo Performance Gen 4 sarjaa mieluummin.

Pitääkö olla ns naisten malli eli matalalla vaakaputkella?

Jos ei niin näillä saa minusta paremman hintalaadun:
Ei tarvitse olla naistenmallin pyörä. Myyjän mukaan Electra ei sitä edes ollut vaan huippumuodikas keski-Eurooppa-malli, jolla ajavat niin miehet kuin naisetkin. Itse olen sitä mieltä että tuo on naisten tai vanhusten malli.

Cuben malleissa näyttäisi olevan kiinostavia pyöriä. Haluaisin vain päästä ensin kokeilemaan ja haastattelemaan jotain myyjää. Kauppa valitettavasti Tampereella. No eihän sinne Turusta ole kuin parin tunnin matka.
Näyttää vaan että melkein kaikki mallit loppu. Olen 188cm pitkä ja taulukko antaa runkokooksi 20/21". Onko kausi tässä vaiheessa taputelta, ja uusia pyöriä tulee varastoon vasta ensi keväänä?
Miten noiden pyörien huoltojen kanssa? Onko sellaiset pakollisia että takuut säilyvät, vai saako firmikset päiviteltyä kotona? Eihän tommonen pyörä mitään ihmeellisiä huoltoja vaadi. Tulee aika hankalaa jos pyörän tilaa jostain kauempaa ja joutuu sitä sinne kuskaamaan johonkin ketjujen kiristykseen sen takia että takuu säilyy. Sen verran kallis vehje kuitenkin kyseessä että haluaisin takuun säilyvän sen 1-2v mitä noille luvataan.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tarvitse olla naistenmallin pyörä. Myyjän mukaan Electra ei sitä edes ollut vaan huippumuodikas keski-Eurooppa-malli, jolla ajavat niin miehet kuin naisetkin. Itse olen sitä mieltä että tuo on naisten tai vanhusten malli.

Cuben malleissa näyttäisi olevan kiinostavia pyöriä. Haluaisin vain päästä ensin kokeilemaan ja haastattelemaan jotain myyjää. Kauppa valitettavasti Tampereella. No eihän sinne Turusta ole kuin parin tunnin matka.
Näyttää vaan että melkein kaikki mallit loppu. Olen 188cm pitkä ja taulukko antaa runkokooksi 20/21". Onko kausi tässä vaiheessa taputelta, ja uudet mallit tulevat ensi keväänä?
Miten noiden pyörien huoltojen kanssa? Onko sellaiset pakollisia että takuut säilyvät, vai saako firmikset päiviteltyä kotona? Eihän tommonen pyörä mitään ihmeellisiä huoltoja vaadi. Tulee aika hankalaa jos pyörän tilaa jostain kauempaa ja joutuu sitä sinne kuskaamaan johonkin ketjujen kiristykseen sen takia että takuu säilyy. Sen verran kallis vehje kuitenkin kyseessä että haluaisin takuun säilyvän sen 1-2v mitä noille luvataan.
Korona on lisännyt kysyntää ja vastaavasti varmaan myös rajoittanut tuotantoa, joten siksi ne fillarit ovat liikkeistä vähissä.

Huoltoja voi tehdä itse muuten normaalisti, mutta firmispäivitykset hoituvat yleensä vain liikkeessä rajoitetun softan ja ohjelmistojen vuoksi, vaikka se teknisesti olisi mahdollista kotonakin. Päivitykset eivät ole pakollisia, mutta niillä voi joissakin tapauksissa saada parannettua moottorin toimintaa jne.
 
Mitäs jengillä on kokemusta katkenneista pinnoista? Itsellä on yksi pinna takavanteesta poikki ja hissitolpan vaijeri taittunut poikki kun lainasin pyörää... Molemmat murjottu paksulla ketjulukolla paskaksi. Olisiko heittää mitä tuosta voi joutua maksamaan edes jotenkin. Kyseessä KTM täysjousto ja en muista minkä merkkinen satulatolppa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 713
Viestejä
4 493 276
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
mdfds

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom