Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Itsellä olisi hakusessa sähköpyörä, josta ei pistäisi niin selvästi silmään, että kyseessä on sähköfillari. Olen harkitsemassa Canyon Roadlite:on 7 mallia. Seuraava malli ylöspäin on n.750€ kalliimpi roadlite:on 8, jossa tietysti hiukan parempaa osaa. Mitä mieltä olette, että onko tuo ero kohtuu suolaisen lisähinnan arvoinen? Mitä mieltä olette muutenkin tuon Roadlite seiskan hinta-laatusuhteesta? Pyörä tulisi pääsääntöisesti työmatkoja varten, mutta myös satunnaisia kuntoilulenkkejä varten.
 
Kyllä näkisin että deore osasarjana ihan riittävä, tämänhän voi myöhemmin sitten päivittää jos innostuu. Kalliimmassa myös hifihiilikuitua josta osa haluaa maksaa mutta onko parin sadan gramman arvosta, mielummin laihduttaa sen kilon.
 
Kyllä näkisin että deore osasarjana ihan riittävä, tämänhän voi myöhemmin sitten päivittää jos innostuu. Kalliimmassa myös hifihiilikuitua josta osa haluaa maksaa mutta onko parin sadan gramman arvosta, mielummin laihduttaa sen kilon.

Kiitos vastauksesta. En itse laita kovinkaan paljon arvoa tuolle hiilikuitutolpalle ja tangolle. Muutenkin ajattelin laittaa tuohon ergonin tupet, joiden tiedoissa ilmoitetaan ettei niitä saa laittaa hiilikuituiseen tankoon.

Voisin kysyä vielä sinulta mielipidettä tuon 7.0 jarruista. Jarruosat ovat käsittääkseni alivio sarjaa, joten ovatkohan nuo mistään kotoisin? Toki tuolla rullataan suoraa tietä pitkin, ettei jarruihin tarvitse juurikaan koskea, mutta joskus voi tulla tilanteita eteen kun jarrutusvoimaa tarvitaan.
 
Suoraa tietä rullatessa en hirveetä arvoa jarruille laittaisi, toki rahalla saa parasta mutta taas syytä miettiä tarkoitusta mihin pyörää käyttää ja mihin pyörää mitäkin osia on järkevä panostaa. Riittäväthän levyjarrut on jokatapauksessa, myös vannejarrutkin riittää (no en ehkä sähkärii huolis).

Jarrutkin on sellaset ns "halvat" päivitettävät että joa kokee tarpeelliseksi niin fillaritorilta tai puljusta sitten tehokkaampaa alle.

Molemmissa pyörissä on lähtökohtana sama pohja ja moottori, loppuspecseillä sitten haettu hintaero.
 
Mitäs jengillä on kokemusta katkenneista pinnoista? Itsellä on yksi pinna takavanteesta poikki ja hissitolpan vaijeri taittunut poikki kun lainasin pyörää... Molemmat murjottu paksulla ketjulukolla paskaksi. Olisiko heittää mitä tuosta voi joutua maksamaan edes jotenkin. Kyseessä KTM täysjousto ja en muista minkä merkkinen satulatolppa.
Itse itselleni vastaten. Pinnan uusinta ja hissitolpan ulkoinen vaijeri 50-60e näkemättä pyörää ja millä tekniikalla pinna kiinni Hi5Bikesissa. Ihan vaan jos jollekin sattuis tulemaan moista eteen.
 
Tarkoitus hommata uusi sähköpyörä työmatka-ajoon. Pelkästään asfalttitiellä ajamista, joten ei ole tarvetta maasto-ominaisuuksille. Meneekö pahasti metsään, jos tälläisen laittaa Corratec CX6 12S? Ainakin suhteellisen hyvässä alennuksessa tällä hetkellä verkkokaupassa.
 
Tarkoitus hommata uusi sähköpyörä työmatka-ajoon. Pelkästään asfalttitiellä ajamista, joten ei ole tarvetta maasto-ominaisuuksille. Meneekö pahasti metsään, jos tälläisen laittaa Corratec CX6 12S? Ainakin suhteellisen hyvässä alennuksessa tällä hetkellä verkkokaupassa.
Ei mene pahasti metsään, jos tykkää ulkoisesti (ja ajoasennoltaan) tuollaisesta vähän "mummomaisemmasta" kulkineesta, mutta hintaa on alennuksesta huolimatta silti mielestäni edelleen sellaiset 400€ liikaa. Positiivisena puolena tuo ei ole ehkä ihan niin suuri varasmagneetti kuin virtaviivaisemmat fillarit.

Btw. Maastopyöriä kartetaan mielestäni aivan liikaa sen niiden kategorialuokittelun vuoksi. Ne ovat kuitenkin monesti jopa parempia ja mukautuvampia myös tällaisessa ns. tavallisessa työmatkakäytössä kuin fillarit, jotka on mukamas sellaiseen alunperin tarkoitettu. Katsoo vain, että alla on sopivat renkaat, oikea runkokoko ja tarpeelliset varusteet lokasuojineen jne. Taaempaa ketjusta löytyy siihen osastoon enemmän suosituksia, jos kiinnostaa.
 
Ei pitäisi kyllä yli 3 tonnin pyörässä olla enää Active line moottoria, tämän syksyn malleilta odottaa tuohon hintaan jo Performance Gen 4 sarjaa mieluummin.

Pitääkö olla ns naisten malli eli matalalla vaakaputkella?

Jos ei niin näillä saa minusta paremman hintalaadun:
Kävin näitä molempia kokeilemassa ja paremmaksi valikoitui Kathmandu.
Reaction oli jotenkin liian "maastopyörämäinen" itselleni. Kathmandussa sen sijaan parempaa:
  • Ajoasento
  • Tupit
  • Näyttö
  • Jousitettu satulatolppa ja mukavampi satula
  • Säädettävä ohjainkannatin
  • Tarakka
Muut osat ovat todennäiköisesti heikompia kun näitä myydään suunnilleen samaan hintaan. Vielä pitäisi varmistussähköposti laittaa menemään jos tuon tilaan :btooth:.
 
Ei mene pahasti metsään, jos tykkää ulkoisesti (ja ajoasennoltaan) tuollaisesta vähän "mummomaisemmasta" kulkineesta, mutta hintaa on alennuksesta huolimatta silti mielestäni edelleen sellaiset 400€ liikaa. Positiivisena puolena tuo ei ole ehkä ihan niin suuri varasmagneetti kuin virtaviivaisemmat fillarit.

Btw. Maastopyöriä kartetaan mielestäni aivan liikaa sen niiden kategorialuokittelun vuoksi. Ne ovat kuitenkin monesti jopa parempia ja mukautuvampia myös tällaisessa ns. tavallisessa työmatkakäytössä kuin fillarit, jotka on mukamas sellaiseen alunperin tarkoitettu. Katsoo vain, että alla on sopivat renkaat, oikea runkokoko ja tarpeelliset varusteet lokasuojineen jne. Taaempaa ketjusta löytyy siihen osastoon enemmän suosituksia, jos kiinnostaa.

Ajoasento saa olla tosiaan mukavuus painotteinen, mutta ei ole pakko olla noin mummopyörän näköinen. Voisihan se olla vaikka maastopyörän rungolla, mutta kadulle paremmin sopivilla renkailla. Onko heittää tuohon 2-3k€ hintaluokkaan vertailuksi jotain muuta vaihtoehtoa? Olen avoin kaikille vaihtoehdoille :) Tärkeintä ajamisen mukavuus ja mahdollisimman kestävä / vähän huoltoa vaativa pyörä. Tuo aikaisemmin mainittu CUBE kathmandu hybrid lähes vastaavilla spekseillä voisi olla myös harkitsemisen arvoinen, mutta saako tuolla 600€ lisäsijoituksella mitään etua verrattuna Corratecciin?
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitus hommata uusi sähköpyörä työmatka-ajoon. Pelkästään asfalttitiellä ajamista, joten ei ole tarvetta maasto-ominaisuuksille. Meneekö pahasti metsään, jos tälläisen laittaa Corratec CX6 12S? Ainakin suhteellisen hyvässä alennuksessa tällä hetkellä verkkokaupassa.

Onhan tuossa pyörää ihan riittämiin, tärkein lienee boschin geni4 moottori. Sx-osasarja on ny mitä on. Mutta tosiaan ihan tuollasen asian hoitaa myös xc-jäykkäperä maasturikin. Mutta mistä tykkää niin se edellä.
 
Onko heittää tuohon 2-3k€ hintaluokkaan vertailuksi jotain muuta vaihtoehtoa?

 
Onhan tuossa pyörää ihan riittämiin, tärkein lienee boschin geni4 moottori. Sx-osasarja on ny mitä on. Mutta tosiaan ihan tuollasen asian hoitaa myös xc-jäykkäperä maasturikin. Mutta mistä tykkää niin se edellä.

Heitetääs tähän vielä verrokkina tuo Helkama TE5 Di2 sähkövaihde pyörä. Miten tuo Shimanon Steps E6100 moottori vertautuu tuohon boschin gen4 moottoriin? Ainakin vaihteistoa hehkuttavat lähes huoltovapaaksi ja lisäisikö tuo sähkövaihde jopa hieman mukavuutta pyöräilyyn :hmm: Ulkonäöltään myös ihan mukiin menevä.
 
Mulla ei omia kokemuksia tuosta di systeemistä ole, eiköhän se toimi tuskin muuten olis maantiepyörissä käytössä tai sramilla omaa vastaavaa tekniikkaa. Tosin samallalaillahan siinäkin on johdot siinä missä normissa on vaijeri.

Shimanon 6100 ei tehoiltaan vastaa ainakaan specsien mukaan boschin 4geniä, toki en tiedä mikä boschin hetkellinen ulos annettu wattimäärä on, voi olla aika lähelläkin toisiaan. Shimanolla varmasti ajaa pidemmälle yhdellä latauksella.

Itse en tuosta shimanon avustuksesta tykkää siellä lähellä 25kmh, tuntuu ku ankkuria vetäis perässä, boschi omaa makuu vähän hellemmin jättää avustuksen pois.
 
Tuli hankittua Canyon Endurance:ON sähkömaantiepyörä. Toimitus kesti 3 viikkoa ja olen kohta kuukauden ajellut.
-Kulkee julmetun kovaa vaikka Fazua ei olekkaan tehokkaimmasta päästä.
-25km/h rajoitin oli helppo ohittaa siirtämällä sensori renkaasta polkimeen
-Kantamassa ei ole toistaiseksi ollut valittamista edes rajoittimen poiston jälkeen
-Moottorin+akun poisto on helppoa ja tilalle saa kätevän säilytyslokeron tavaroille. Tätä tulee käytettyä kun kavereiden kanssa polkee tai jos kun Pirkanpyöräilyyn tulee osallistuttua.

Olen ollut tyytyväinen pyörään tähän asti. Ainut ongelma oli ensimmäisellä viikolla kun akun vapautusmekanismi hajosi. Sain Fazualta ja Canyonin (suomen) tuesta heti samana päivä vastauksen. Muutaman päivän päästä sain postissa uuden osan rikkinäisen tilalle ja vaihto-ohjeet. Olisin voinyt myös lähettää pyörän huoltoon, jos olisin halunnut. Uudessa vaihto-osassa heikko muoviosa oli muutettu metalliseksi joten en usko että enää hajoaa.

Vielä on paljon kokeiltavaa ennen kuin uskallan antaa lopullisen tuomion. Pitäisi testata moottoriin USB-liitännän kautta tehtävien säätöjen vaikutukset (saa hieman lisätehoa avustukseen, jos haluaa) ja Bluetoothilla pitäisi saada puhelimeen tietoa ajon aikana, mutta puhelinteline puuttuu vielä pyörästä.

Joko annat isompaa tuomiota?

Itse ostelen sähköfillaria rauhassa (ehkä ens kesäksi kun pitäisi muuttua asuntokin niin, että saa pyörän lämpimään varastoon) ja nämä Fazuan moottorilla varustetut ovat olleet yksi potentiaalinen vaihtoehto. Ja miksei tosiaan Endurance:ON myös. Onkos tuossa mitenkään järkevästi tilaa lokasuojille ja tarakalle?

Vahvimpina vaihtoehtoina on tällä hetkellä ehkä joku Gravelpyörä, tai Canyonilta sitten Roadlite tai jopa tämä Endurance, koska Enduranceenkin tosiaan taitaa saada helposti 35mm renkaat.

Canyonin uusi sähkögravel on hinnoiteltu aika kalliiksi, joten se ehkä jäi vertailusta pois, vaikka siinä oleva Boschin Performance Line CX gen4-moottori ilmeisesti on sekin avustusrajojen ulkopuolella erittäin kevyt polkea.
 
Joko annat isompaa tuomiota?

Itse ostelen sähköfillaria rauhassa (ehkä ens kesäksi kun pitäisi muuttua asuntokin niin, että saa pyörän lämpimään varastoon) ja nämä Fazuan moottorilla varustetut ovat olleet yksi potentiaalinen vaihtoehto. Ja miksei tosiaan Endurance:ON myös. Onkos tuossa mitenkään järkevästi tilaa lokasuojille ja tarakalle?

Vahvimpina vaihtoehtoina on tällä hetkellä ehkä joku Gravelpyörä, tai Canyonilta sitten Roadlite tai jopa tämä Endurance, koska Enduranceenkin tosiaan taitaa saada helposti 35mm renkaat.

Canyonin uusi sähkögravel on hinnoiteltu aika kalliiksi, joten se ehkä jäi vertailusta pois, vaikka siinä oleva Boschin Performance Line CX gen4-moottori ilmeisesti on sekin avustusrajojen ulkopuolella erittäin kevyt polkea.
Hyvin toiminut edelleen. Tuli poljettua Pirkan pyöräilyn 134km lenkki ilman akkua ja moottoria ja suht kivuttomasti meni sekin.
Ei ole tarvinnut huoltaa jarruja, vaihteita tai muutakaan, joka on epätavallista. Yleensä näin alkuun joutuu ainakin vaihteiden vaijereita kiristämään.
Sen olen huomannut, että akku/moottorikotelon raoista menee hienoa hiekkaa sisään etenkin jos on hiekkateillä ajellut. Hiekka ei sinänsä ole aiheuttanut ongelmia, mutta hiertää kotelon ja rungon välissä ja aiheuttaa pintojen kulumista. Ajattelin jossain vaiheessa vetää kotelon tai rungon reunaan ohuen tiivisteteipin jolla tuon varmaan saa korjattua.

En valitettavasti osaa sanoa lokasuojista tai tarakasta. Jotkut kiinitysreiät löytyy kyllä, mutta en tiedä mitä niihin sopii. Olen käyttänyt vain satulatolppaan kiinnitettävää lokaria
 
Olisi tarkoitus tilata Pathlite:on 6.
Canyonin koko laskuri näyttäisi minulle kooksi L (192cm, jalan sisäpituus 95cm), Sellaista kyselisin että kuinka paha olisi jos ottaisin XL kokoisen? L:ää saisi vasta lokakuun lopussa kun taas XL kokoa olisi varastossa.

Ajohalut olisi kovat.
 
Jee. shimanoa päivittäessä oli vissiin puhelin buutannu kesken kaiken ja nyt siellä on firmis poikittain. Akkuun syttyy valot mutta näyttö pysyy pimeänä.
Onko kellään kokemusta vastaavasta? vissiin jonnekki huoltoon vietävä ja kai tohon pc:llä saa firmiksen survottua?
 
Jee. shimanoa päivittäessä oli vissiin puhelin buutannu kesken kaiken ja nyt siellä on firmis poikittain. Akkuun syttyy valot mutta näyttö pysyy pimeänä.
Onko kellään kokemusta vastaavasta? vissiin jonnekki huoltoon vietävä ja kai tohon pc:llä saa firmiksen survottua?

Eihän oo näyttöön menevä johto irti tai löysällä?
 
Jos haussa on täpäri, niin kannattaa ostaa YT. Hinta-laatu suhde ihan omaa luokkaansa.

Tietenkään jos ei mallistosta löydy mieleistä nin ei sitten, mutta kannattaa muistaa että esim. Cuben huollot on vieny kevään jälkeen viikkoja, ellei jopa kuukausia. Ei jatkoon...
 
Jos hinta ja laatu perusteena niin sillo kyllä pärjää kaikki suoramyyntipyörät. Ja puhutko nyt cubella huolloista vai korjauksista? Normihuoltoo pääsee viikon varoajalla.
 
Onko nämä sähköfillarit niin paljon monimutkaisempia huoltaa kuin normi-pyörät että pyörähuoltoihin on tosiaan tuollainen jono. En oikein keksi mitään asiaa pl. iskarihuollon jota en itse tekisi mieluummin vaikka kerrostalokaksiossa jos vaihtoehtona on odottaa viikkotolkulla pyörän huoltoa...? Iskarihuollonkin pystyisi varmaan itse aika helposti tekemään, mutta eipä ole tullut sitä vielä opeteltua.
 
Onko nämä sähköfillarit niin paljon monimutkaisempia huoltaa kuin normi-pyörät että pyörähuoltoihin on tosiaan tuollainen jono. En oikein keksi mitään asiaa pl. iskarihuollon jota en itse tekisi mieluummin vaikka kerrostalokaksiossa jos vaihtoehtona on odottaa viikkotolkulla pyörän huoltoa...? Iskarihuollonkin pystyisi varmaan itse aika helposti tekemään, mutta eipä ole tullut sitä vielä opeteltua.
Ei niissä ole mitään sen ihmeempää huollettavaa kuin normifillareissakaan. Tai no, firmispäivitys moottorille/ohjaimelle ehkä, mutta ei sekään ole pakollinen.
 
Nyt kun huolloista puhutaan niin onko pk-seudulla suositusta huoltoliikkeestä Boschin koneelle?

Ei mitään vikaa mutta parin tuhannen kilsan jälkeen perustsekkaus, itse huoltanut kaikki pyörät tähän asti mutta mielenrauhan takia haluan ainakin kerran käyttää tuon huollossa.
 
Ei niissä ole mitään sen ihmeempää huollettavaa kuin normifillareissakaan. Tai no, firmispäivitys moottorille/ohjaimelle ehkä, mutta ei sekään ole pakollinen.
Minkä ihmeen takia porukka sitten jonottaa muutaman pultin kiristyksen takia viikkotolkulla vehkeitänsä. Luulisi nyt sen verran kiinnostavan että tuollaiset hommat tekisi sekunnissa. Itse olen niin kädetön työkalujen kanssa kun nyt vain mahdollisesti voi joku olla enkä mitenkään nauti mistään rassaamisesta, mutta ihan jo ajansäästön takia yritän huoltaa omat vehkeet itse.
 
Minkä ihmeen takia porukka sitten jonottaa muutaman pultin kiristyksen takia viikkotolkulla vehkeitänsä. Luulisi nyt sen verran kiinnostavan että tuollaiset hommat tekisi sekunnissa. Itse olen niin kädetön työkalujen kanssa kun nyt vain mahdollisesti voi joku olla enkä mitenkään nauti mistään rassaamisesta, mutta ihan jo ajansäästön takia yritän huoltaa omat vehkeet itse.

eikö se aika sitten mene siihen kun sovit aikaa huoltoon, kuljetat pyörän sinne, kuljetat pyörän pois sieltä. JNE.

Ja vielä maksat siitä että joku vaan tarkistaa että ruuvit on kireällä ja ehkä ketjut rasvattu :D
 
Amen. Jotenkin tuntuu että ihmisillä on joku "lukko" pään sisässä eivätkä uskalla koskea noihin laitteisiin. Ihminenhän ne on rakentanut enkä keksi että miten saisit tuhottua itse pyöräsi huoltaessasi sitä, ellet nyt aivan väkipakolla halua hajottaa paikkoja
 
Amen. Jotenkin tuntuu että ihmisillä on joku "lukko" pään sisässä eivätkä uskalla koskea noihin laitteisiin. Ihminenhän ne on rakentanut enkä keksi että miten saisit tuhottua itse pyöräsi huoltaessasi sitä, ellet nyt aivan väkipakolla halua hajottaa paikkoja

Itse olen huoltanut omia fillareita skidistä asti ja osaan fiksata aika lailla osan kuin osan mutta silti pitäydyn ainakin ensihuollon verran ammattilaisen luona.

Ensinnäkin itsellä ei löydy noita Boschin kilkkeitä millä pääsee diagnostiikkaan kiinni ja toiseksi tuo sähköpuolen purkaminen menee oman mukavuusalueen ulkopuolelle.

Esimerkkinä osaan näppituntumalta sanoa onko navan laakerit sopivan kireällä mutta en osaa sanoa näppituntumalla onko Boschin vetopuolella tuntuva parin millin kuollut kohta normaalia vai ei.
 
Amen. Jotenkin tuntuu että ihmisillä on joku "lukko" pään sisässä eivätkä uskalla koskea noihin laitteisiin. Ihminenhän ne on rakentanut enkä keksi että miten saisit tuhottua itse pyöräsi huoltaessasi sitä, ellet nyt aivan väkipakolla halua hajottaa paikkoja
Kiekkojen rihtaus ja iskunvaimentimien huolto ovat sellaisia toimia, jotka harvemmalta onnistuvat kotona, mutta muuten kyse on tosiaan hyvin perusasioista, eli pesu ja ketjujen/rattaiden öljyäminen, vaihtajien säätö jne. Varsinkin ensihuollossa tuo kiekkojen rihtaus on aika tärkeä, kun pinnat löystyvät paikoille asettuessaan ensimmäisten satojen kilometrien aikana.

Sähköpyörien kanssa noilla ei ole mitään tekemistä, eikä huollossa mitään sähköpyöräspesifistä toimenpidettä useinkaan edes tehdä. Tosiaan se firmiksen päivitys on kutakuinkin ainoa siihen liittyvä asia ja sekin monesti tehdään erillisenä työnä riippuen siitä mistä on fillarin ostanut, millaisilla ehdoilla ja onko liikkeessä ylipäätään mahdollisuutta tehdä mitään toimenpiteitä siihen liittyen. Mm. Boschilla on omat sertifiointinsa huoltoliikkeille ja ilman sitä ei saa sovelluksia/firmiksiä käyttöönsä.
 
Jee. shimanoa päivittäessä oli vissiin puhelin buutannu kesken kaiken ja nyt siellä on firmis poikittain. Akkuun syttyy valot mutta näyttö pysyy pimeänä.
Onko kellään kokemusta vastaavasta? vissiin jonnekki huoltoon vietävä ja kai tohon pc:llä saa firmiksen survottua?
Eivät saaneet näyttöä henkiin huollossakaan. No takuutahan tossa on joten katellaan saisko uutta näyttöä tai jotain.
Perhana ku tuo on vaan tällä hetkellä ainut kulkuneuvo ja päivittäistä työmatkaa reilu 20 kilsaa nii meinaa lämmin tulla tolla emaxilla ilman sähköjä:)
 
Kelit pahenee, mutta hauskuus senkun vaan lisääntyy kuran mukana. Dirtlej:n haalari tuli tarpeeseen…

C7CCC770-F72F-4D64-8DC2-E9BD001A7757.jpeg

4B51242D-CA3B-4855-A0D4-2921B3E8A980.png
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Taitaa tulla pidempi luomupyöräily pätkä.
Jos jollain on Joensuun seudulla lainata tahi myydä tota SM-PCE02 hässäkkää nii maksan kyllä reilun korvauksen.
 
Taitaa tulla pidempi luomupyöräily pätkä.
Jos jollain on Joensuun seudulla lainata tahi myydä tota SM-PCE02 hässäkkää nii maksan kyllä reilun korvauksen.

Mitä oon lukenu niin kaikki sähköpyöräilyyn liittyvä on kortilla nykyään. Korona kun löi päälle, niin tuli samaan aikaan buumi työmatkasähköilylle että harrastusten loppuessa myös maastopyörille...
 
Kävin näitä molempia kokeilemassa ja paremmaksi valikoitui Kathmandu.
Reaction oli jotenkin liian "maastopyörämäinen" itselleni. Kathmandussa sen sijaan parempaa:
  • Ajoasento
  • Tupit
  • Näyttö
  • Jousitettu satulatolppa ja mukavampi satula
  • Säädettävä ohjainkannatin
  • Tarakka
Muut osat ovat todennäiköisesti heikompia kun näitä myydään suunnilleen samaan hintaan. Vielä pitäisi varmistussähköposti laittaa menemään jos tuon tilaan :btooth:.
Saatiin tämäkin ämpyily päätökseen!

IMG_20200910_130057.jpg

En tilannut Cuben Kathmandua.
Viikonloppuna oli Turussa Fischerin koeajopäivät. Siellä oli maahantuojan edustaja paikalla ja muutama malli koeajettavana. Niistä voittajaksi valikoitui Fischer Montis 6.0. Pyörässä on Brose Drive S 90Nm tekniikka.
Ekalta reissulta kuva, ilman lokareita tai mitään muutakaan. Ajaminen oli tosi hauskaa ja meinasi tulla kiire töihin, kun reissu vähän venähti :smile:.
Mukaan sai siis loksit ja valot. Valot ovat harmillisesti mallia Tarjoustalon halvimmat patterilamput. Vähän kiinostaisi asentaa pyörän akusta voimansa ottavat valot. Ovat vain yllättävän kalliita, mitä nopeasti katsoin. Näkeekö noilla sitten oikeasti jotain vai onko parempi ostaa joku kypärään kiinnitettävä lamppu? Jos siis haluaa nähdä jotain oikeasti. Pyörään voisi sitten jättää kiinteästi halvan patterilampun.
 
Näkeekö noilla sitten oikeasti jotain vai onko parempi ostaa joku kypärään kiinnitettävä lamppu? Jos siis haluaa nähdä jotain oikeasti. Pyörään voisi sitten jättää kiinteästi halvan patterilampun.

Jos maastossa ajelet niin tankoon sekä kypärään lamppu. Jos vain tiellä niin tankoon asennettava riittää.
 
Canyonilla on nyt pathlite pyörän osalta näköjään mallisto hieman muuttunut ja mielestäni aika paskaisesti.

Aikaisempi nimi : Pathlite:ON 6.0
Nyt : Pathlite:ON 6

Muutokset:
Vaihteet - Shimano SLX M7100 12s -> Shimano Deore M6100 12s
Jarrut - Shimano SLX M7100 -> Shimano Deore MT4120

Muuten identtiset ja hintakin sama. Jää kyllä itseltä tästä syystä ostamatta, ellei tuota aikaisempaa tule lisää varastoon tai uuden version hinta tipahda.
Sen siitä saa kun liian pitkään pähkäilee ostamista :mad:
 
Jos maastossa ajelet niin tankoon sekä kypärään lamppu. Jos vain tiellä niin tankoon asennettava riittää.

Mun mielestä tankoon sellainen valo, mikä ei häikäise vastaantulijoita (esim. StVZO:n hyväksymää mallia) jos yleisillä teillä ajelee. Kaveriksi kypärään sitten joku tehokas yön valaisija, jonka saa tarvittaessa käännettyä alas vastaantulijoiden ajaksi. Erityisesti sateisina syysiltoina toimivaksi todettu yhdistelmä, myös työmatkoilla - mitä ei tänä vuonna hirveästi ole ollut, kun komennettu koko firma etätöihin...
 
Nyt syksyn sateiden liukastamat ajoreitit sai mietiskelemään rengasvaihtoehtoja sähkömaasturiin.
Nyt alla on ensiasennusrenkaat Maxxis Crossmark II 29x2,35 kokoisina. Liukkaat juuret, kivet, nurmialueet ja pehmenneet polunpohjat aiheuttaa välillä sutimista ja eturenkaan lipsumista. Toisaalta nuo rullaa asfaltilla ihan hemmetin hyvin. Millaisia kokemuksia rengaspäivityksistä porukalla?
 
Oma kokemus on se että pitoa ja rullaavuutta et samaa renkaaseen saa. Paras olla minipumppu mukana ja polulle sitten vaa laskee paineita ja kadulle nostaa.

Assegait itsellä, vähä tahmaa kadulla mutta polulla pitoa on riittänyt. Litkutettuna siis.
 
Aikaisempaan valomietintään vähän jatkoa:

Tämä olisi varmaankin ihan asiallinen etuvalo Herrmans H-Black MR8 E
Minulle ei ainakaan ole selvinnyt tuleeko tuossa mukana joku kiinnike millä lamppu saadaan ohjaustankoon tai muualle kiinni? Harmillisesti lamppua ei näytä olevan Suomessa saatavilla, ainakaan järkevillä hinnoilla. Tuostakin kaupasta kympin postikulut.

Takavaloa ei tunnu löytyvän ollenkaan. Haluaisin mallin, joka menee satulaputkeen kiinni. Yhdellä merkillä on tälläinen ja hintaa 80e :dead:. Tarakka- tai takaloksiin kiinnittyviä saa sitten parilla kympillä, mutta sellainen ei omaan pyörääni sovi.
Toinen vaihtoehto on sitten joku "älykäs" takavalo, joka osaa sammua kun pyörällä ei ajeta. Esimerkiksi CubeLite II Premium tai XLite Pro. Noista ei suoraan selviä että saako valon palamaan jatkuvasti automaattitilassa. Demovideossa joku vilkku aina päällä. Näissäkään ei tietenkään ole USB-C -liitintä lautaukseen.

Vielä kysymys kiinteän valon asennuksesta. En löydä mitään ohjetta miten Brosen moottoriin kytketään kiinteä valo. Onko tälläinen johto siihen käyvä?Kytkentäkaapeli sähköpyörän etuvalolle, Lupine

Ja toivon mukaan tuo liitin sopii moottorisuojan sisällä johonkin pistokkeeseen. Jotain muutaman vuoden vanhoja video-ohjeita löytyy, mutta niissä valo kytketään johonkin olemassa olevaan johtoon. Sitä touhua varten on turha ostaa kympin kaapelia, kun johtoa löytyy omastakin takaa.
 
Aikaisempaan valomietintään vähän jatkoa:

Tämä olisi varmaankin ihan asiallinen etuvalo Herrmans H-Black MR8 E
Minulle ei ainakaan ole selvinnyt tuleeko tuossa mukana joku kiinnike millä lamppu saadaan ohjaustankoon tai muualle kiinni? Harmillisesti lamppua ei näytä olevan Suomessa saatavilla, ainakaan järkevillä hinnoilla. Tuostakin kaupasta kympin postikulut.

Takavaloa ei tunnu löytyvän ollenkaan. Haluaisin mallin, joka menee satulaputkeen kiinni. Yhdellä merkillä on tälläinen ja hintaa 80e :dead:. Tarakka- tai takaloksiin kiinnittyviä saa sitten parilla kympillä, mutta sellainen ei omaan pyörääni sovi.
Toinen vaihtoehto on sitten joku "älykäs" takavalo, joka osaa sammua kun pyörällä ei ajeta. Esimerkiksi CubeLite II Premium tai XLite Pro. Noista ei suoraan selviä että saako valon palamaan jatkuvasti automaattitilassa. Demovideossa joku vilkku aina päällä. Näissäkään ei tietenkään ole USB-C -liitintä lautaukseen.

Vielä kysymys kiinteän valon asennuksesta. En löydä mitään ohjetta miten Brosen moottoriin kytketään kiinteä valo. Onko tälläinen johto siihen käyvä?Kytkentäkaapeli sähköpyörän etuvalolle, Lupine

Ja toivon mukaan tuo liitin sopii moottorisuojan sisällä johonkin pistokkeeseen. Jotain muutaman vuoden vanhoja video-ohjeita löytyy, mutta niissä valo kytketään johonkin olemassa olevaan johtoon. Sitä touhua varten on turha ostaa kympin kaapelia, kun johtoa löytyy omastakin takaa.

Itse tilasin tulossa olevaan pyörään eteen Herrmansin valon, mutta otin tuosta sen Pro mallin. Kiinnikkeet otin erikseen, kun ei oikein vaikuttanut selvältä tuo oma kiinnitys. Tämä tulossa itselle kiinnikkeeksi, jos katsoin oikein niin tuo kiinnike kävisi itsellä ainakin Boschin "ajotietokoneen" alapuolen kiinnikkeiden tilalle, eli käytän vain puolet tuosta itse kiinnikkeestä. Vaikuttaisi saavan siistin ja tukevan asennuksen tuolla tavalla. Näyttäisi, että voisi tuo kiinnike käydä sinullakin tuohon Brosen vastaavaan. Eihän nämä halvaksi tule varusteetkaan näihin, mutta paukkui itsellä alkuperäinen budjetti jo pyöränkin kanssa, niin nyt lipsuu helposti sitten lisääkin.

Takavalon kanssa oli itselläkin enemmän hakusessa, eikä oikein mieluista mallia löytynytkään. Otin sitten sellaisen mikä saa nyt toistaiseksi kelvata. Halusin sellaisen missä olisi heijastin samassa, niin täyttyy pykälät ilman erillistä heijastinta. Takavaloksi siis tuli Motonetistä haettua Knog. Muuten siisti ja ihan hyvä, mutta on ainakin omasta mielestä ihan liian kirkas takavaloksi ja ainoastaan vilkkuvana akunkesto kohtalainen. Jossain vaiheessa, jos on aikaa ja mielenkiintoa niin saatan askarrella Herrmansin H-Rail patterivalosta piuhallisen version kiinteäksi pyörään. Tosin tuossa näyttäisi olevan patterin kesto jo niin hyvä, että sen puolesta voisi mennä ihan noinkin. Myös noita samoja takavaloja tuli itse katseltua mitä laitoit tuohon viestiisi.

Ensi viikolla pitäisi tulla itse pyöräkin ja varmaan rupeaa muitakin hilppeitä postin setä kantamaan, niin pääsee itsekin asentelemaan ja testaamaan.
 
Itsellä on toisessa sähköläskissä tuollainen Lupinen valo. Tykkään kovasti ja ei häikäise vastaantulijoita (stVZO standardin mukainen). Sisältää siis päivävalot, jotka aina päällä valoisaan aikaan (takavalo on myös aina päällä), ja kun tulee pimeä niin sammuvat automaattisesti ja lyhyet ajovalot kytkeytyy päälle. Niitä voi sitten napista painamalla vaihtaa pitkiin tarpeen tullessa. Pitkät kyllä häikäisee vastaantulijat, mutta toimiikin hyvin maastossa, tai paikoissa joissa vastaantulijoita ei ole. Lisäksi itse olen vilkauttanut pitkiä, jos vastaan tulee pyöräilijä, jolla valo säädetty niin, että häikäisee minua.

Toisessa sähköläskissä on sitten vastaavasti Supernovan melkein vastaava tuote, mutta ilman automaattisia päivävaloja.

Suosittelen kyllä molempia malleja. Mielestäni Suomeenkin pitäisi tulla sama stVZO vaatimus kuin Saksassa. Häikäisevät valot on vain niin ärsyttäviä tuolla ulkona liikkuessa.
 
Hommasin joku aika sitten Fenix BC30 + HM65R SUPERRAPTOR setin. Alkuun ajattelin jotain akkupaketillista, mutta mietin että se olisi sitten vain suht vähäiseen harrastukäyttöön, Fenixin setti on monikäyttöisempi, otsalampulle oli muutenkin tarvis ja tuon fillarivalon saa helposti irti. Kallishan tuo on kiina lamppuihin verrattuna ja turhaa tauhkaa tuli mukana (laturi ja kypäräpidike mikä on liimattavaa mallia), mutta en jaksanut enää säätää tuon hankinnan kanssa.

Nyt kun on pimennyt, niin kävin juuri valottomalla purkkarilla ja polun pätkällä testaamassa. Pelaa ja näkee oikein hyvin. Se mikä tietty aina ärsyttää on nuo burst modet noissa lampuissa. Ja toki ne lukemat laitetaan pakettiin, vaikka sitä burstia ei saa päälle kuin lyhyeksi aikaa. Olisi jees jos sen rajoituksen voisi ohittaa, vai tuhoaako tuo kova kulutus akut? Jos kyse on vain akkujen keston ajasta, niin sen valinta pitäisi olla käyttäjällä. Otsalampun saa kiinni omaan kypärääni irtoremmillä pujottelemalla.

Tuossa ajellaan tällä setillä. Otsalampu tosin Armytek tyylinen HM61R eikä HM65R.


Mielestäni Suomeenkin pitäisi tulla sama stVZO vaatimus kuin Saksassa. Häikäisevät valot on vain niin ärsyttäviä tuolla ulkona liikkuessa.
Tuossa BC30:ssä on mielestäni stVZO hyväksymä keila, ainakin paketissa sellaiseen viittaava keilan kuva. Niin vain heti ensimmäinen vastaantullut auto painoi rääkkää, vaikka päävalo ei ollut edes käytössä. Jos sen BC30:n kohdistaa enemmän maahan, niin ei se ketään häikäise, mutta hyöty valosta on sitten vain "näyn muille".
 
Tuossa BC30:ssä on mielestäni stVZO hyväksymä keila, ainakin paketissa sellaiseen viittaava keilan kuva. Niin vain heti ensimmäinen vastaantullut auto painoi rääkkää, vaikka päävalo ei ollut edes käytössä. Jos sen BC30:n kohdistaa enemmän maahan, niin ei se ketään häikäise, mutta hyöty valosta on sitten vain "näyn muille".
Ei ole. Sen verran paljon lähtee valoa ylöspäin vastaantulijoiden silmiin. Parempi kun ei mitään mutta silti huono verrattuna oikeasti stVZO hyväksyttyihin.

Tässä hyväksytty keila kohtuu hintaan. Valtava ero BT20 ja BC30 lamppuihin verrattuna valokeilan rajauksessa.
 
Kellään kokemuksia miten Raision Verkkiksen huolto pelaa ns. "onsite"? GZR Dominanc-e:ssä avustuksen kanssa nyt jotain, ei jaksa mennä 25 km/h asti kuten pitäisi, mitattu kännykän gps:llä. Pyörä ostettu juurikin tuolta Raision sivuliikkeestä... Olisi myös lähimpänä.
 
Pitääkös nuo valot käydä erikseen "aktivoimassa" liikkeessä? Bosch Performance Line CX ja Kiox näyttö kyseessä tässä tapauksessa. Tuommoista tietoa näkyi löytyvän ainakin joiltain sivuilta. Ei näköjään ollut pyörässä muutenkaan uusimmat firmwaret sisässä niin tulisi sitten nuokin päivitettyä samalla.
 
Pitääkös nuo valot käydä erikseen "aktivoimassa" liikkeessä? Bosch Performance Line CX ja Kiox näyttö kyseessä tässä tapauksessa. Tuommoista tietoa näkyi löytyvän ainakin joiltain sivuilta. Ei näköjään ollut pyörässä muutenkaan uusimmat firmwaret sisässä niin tulisi sitten nuokin päivitettyä samalla.
Pitää käyttää aktivoinnissa. Tarvii olla Boschin sertifikaatti huolto myös.
 
Hallitus on antamassa työsuhdepolkupyörille 1200e verovapauden per vuosi. Voisiko joku selventää paljonko minulle tulisi kuluja jos hommaan vaikka 3000e maksavan sähköpyörän 2v liisinkisopparilla? Ilman tuota verovapautta työntekijän kulut tuon hintaisesta pyörästä ovat jotain 35e/kk. Tarkoittaako tuo, että minun pitäisi maksaa verot vain tuosta 600e eli noin 10e/kk?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 582
Viestejä
4 558 741
Jäsenet
75 004
Uusin jäsen
otso.lan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom