Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Onko kokemusta luomumaantiepyörästä eli osaatko verrata ns. tavalliseen? Onko tavallista havaittavasti raskaampi polkea ilman avustua jne?

Omassa päässä ajatus sähkömaantiepyörästä rajoittimella on ihan järkevä, koska sähkö avustaisi vain niissä paikoissa, joissa sitä eniten tarvitaan eli pahimmissa vastatuulissa ja ylämäissä, kun nopeus laskee alle 25 km/h. Yli tuon taas mennään mukavaa vauhtia suotuisissa olosuhteissa ihan ilman sähköäkin. Tällöin pienikapasiteettinen akkukin kestää pitkään, mutta kukin tyylillään.

Omistin joskus muutama vuosi sitten yhden kesän ajan maantiepyörän, mutta en silloin innostunut harrastuksesta kuten nyt. Sähköavustus on tuonut rohkeutta tehdä reissuja kauemmas ja ajaminen ylipäätään on hauskempaa.

Lisäpainoa lukuunottamatta en ole huomannut ylimääräistä raskautta polkiessa.
25km/h raja tosiaan tulee nopeasti vastaan jopa loivissa ylämäissä ja on välillä hieman ärsyttävä.

Avustuksen saa säädettyä siten, että suuren avustusvoiman saa vasta kun polkimiin laittaa itse paljon voimaa. Tämä on ollut mielestäni hyvä asetus omaan ajotyyliin. Haluan kulkea kovaa, mutta niin että sen eteen joutuu tekemään työtä.
 
Heippa taas kaikki. Avopuolisolle ollaan etsimässä edullista pyörää lyhyeen työmatkaan. Ollaan kahden vaiheella (valitettavasti ulkonäkö on vielä suurin kriteeri pyörälle joten vaihtoehdot ovat todella vähäiset).

vs

XXL:n pyörää käytiin koeajamassa ja se tuntui oikein mukavalta. Trekkiä on tulossa vasta elokuun lopulla.
Kannattaisiko tarttua tuohon xxl:n pyörään vai odottaa elo/syyskuuhun että trekkiä saadaan ?
Tosiaan näistä kahdesta kun täytyy valita, onko toinen SELVÄSTI huonompi kuin toinen ?

Kiitos taas kaikille !
 
Jos Cubea haluaa edullisesti niin kannattaa pyytää tarjousta Saksalaisesta Fun-cornerista sähköpostilla: https://www.fun-corner.de/en/electric-bikes/9427-cube-reaction-hybrid-race-625-29-grey-2021.html

 
Omistin joskus muutama vuosi sitten yhden kesän ajan maantiepyörän, mutta en silloin innostunut harrastuksesta kuten nyt. Sähköavustus on tuonut rohkeutta tehdä reissuja kauemmas ja ajaminen ylipäätään on hauskempaa.

Lisäpainoa lukuunottamatta en ole huomannut ylimääräistä raskautta polkiessa.
25km/h raja tosiaan tulee nopeasti vastaan jopa loivissa ylämäissä ja on välillä hieman ärsyttävä.

Avustuksen saa säädettyä siten, että suuren avustusvoiman saa vasta kun polkimiin laittaa itse paljon voimaa. Tämä on ollut mielestäni hyvä asetus omaan ajotyyliin. Haluan kulkea kovaa, mutta niin että sen eteen joutuu tekemään työtä.
Kiitos kokemuksien jakamisesta!

A) Saanko kysyä, miksi päädyit aika harvinaiseen sähkömaantiepyörään, pitkä työmatka tai halu tehdä pitkää lenkkiä?
B) Miten avustus on vaikuttanut eli onko lenkit pidentyneet XX km, energiatasot hyvät vielä lenkin jälkeen, keso noussut vai on vain paljon hauskempaa?
C) Tuohon pyörään ei cyclorenkaita näyttäisi kuvista päätellen saavan eli kyseessä on puhdasoppinen maantiekiituri?
D) Onko ajoasento mielestäsi kuinka aggressiivinen ja millainen pyörä on ajaa, kun sähköä ei oteta huomioon? Entäpä ilman akkua/moottoria?

Kiitos, jos voit näihin vastata! Harmi, kun Canyonilla ei ole samassa alle 3k€ hintaluokassa graveleita myynnissä. Sellainen olisi varmaan jo omalla pihalla.
 
Akuutti sähköpyöräkuume iskenyt lapin reissun jälkeen, jossa tuli tuntureilla ajeltua parillakin sähköpyörällä muutaman kymmenen kilometrin lenkkejä. Siitä jäikin sellainen kipinä että onhan se sähköpyörä löydyttävä myös omasta taloudesta. Muutama päivä ahkeraa surffailua ja tämän ketjun lukemista, ja näillä näkymin vaihtoehdoksi olisi iteroitumassa tällainen täpäri:


Mitä mieltä raati, meneekö tällaisen täysjouston valinnalla pahasti metsään (heh heh), jos pääasiallinen käyttö tulisi kuitenkin olemaan työmatkapyöräilyä (enimmäkseen hyväkuntoista asfalttia n. 12km suuntaansa), ja sitten vapaa-ajalla maanteillä ja hyväkuntoisilla sorateillä fillarointia. Ainoastaan harvakseltaan tulisi todennäköisesti eksyttyä juurakkoisille poluille tai metsäautoteille. Tai mistäpä sitä tietää miten ja mihin tuon kanssa innostuisi sotkemaan. Vai maksaako täysjoustosta täysin turhaan, jos käyttö on enimmäkseen yllämainitun kaltaista?

Onko tuossa mitään muuta huomion arvoista? Vertailin pyörää Cube Stereo Hybrid 120 Race 625 29:ään, josta löytyy Foxin iskarit (vs Rockshox), Shimanon SLX voimansiirto (vs. SRAM SX Eagle), boschin Kiox näyttö (vs. Purion), hieman leveämmät renkaat (2.6" vs 2.35") ja hintaa 500€ enemmän. Tässä Allroadissa mukana tulisi sitten lisäksi valot, lokarit, soittokello, seisontatuki ja tarakka. Nuo kaksi jälkimmäistä lentäisivät, mikäli helposti irrotettavissa, kylläkin välittömästi mäkeen mikäli tähän päädyn.

Ja tuosta kokovalinnasta, onko 22" (XL) oikea runkokoko tällaiselle keski-ikäiselle 90-kiloiselle 188cm alfaurokselle? Jalan sisämitta n. 88-89cm ja käsivarren pituus n. 62-63cm itse mittailtuna. Olisin itse ollut päätymässä kokoon 20", mutta Bikesterin laskuri oli toista mieltä.
 
Samaa kysymys itsellänikin mielessä eli kannattaako hommata sähkötäpäriä, jos ajot silti pääosin päällystetietä työmatkan ja vapaa-ajan osalta? Välillä tekisi kyllä maastoon mieli.

Tuota Cubea kun vertaa yleisesti hyväksi tunnettuun Canyonin Neuron:on 7:een, niin Cubessa on parempaa moottori ja akku, kun taas Canyonissa vaihteisto ja jarrut sekä 3 kg pienempi paino. Cuben käyttäjä näyttäisi saavan olla noin 40kg painavampi. Ei huono löytö tuohon hintaan?
 
Mulla on nyt ollut Canyon Neuron:ON 5.0 2019 malli vajaan kuukauden. Noin 100 kilsaa tullut polkuja ajeltua. On aivan mahtava laite! Runkolaskuri osui hyvin mun kohdalla oikeaan. Pituutta 190 ja L-runko. Vaihdoin siihen vielä 20mm pidemmän stemmin niin on asento kohdillaan. Vähän kutittelis muidenkin osien, lähinnä iskarien, vaihto. Vaikka en ole niissä mitään vajavaisuuksia vielä omassa ajossa huomannut. Takaiskari olisi kyllä kiva saada lukkoon työmatkoille jos vielä joskus toimistollekin eksyy.
 
Akuutti sähköpyöräkuume iskenyt lapin reissun jälkeen, jossa tuli tuntureilla ajeltua parillakin sähköpyörällä muutaman kymmenen kilometrin lenkkejä. Siitä jäikin sellainen kipinä että onhan se sähköpyörä löydyttävä myös omasta taloudesta. Muutama päivä ahkeraa surffailua ja tämän ketjun lukemista, ja näillä näkymin vaihtoehdoksi olisi iteroitumassa tällainen täpäri:


Mitä mieltä raati, meneekö tällaisen täysjouston valinnalla pahasti metsään (heh heh), jos pääasiallinen käyttö tulisi kuitenkin olemaan työmatkapyöräilyä (enimmäkseen hyväkuntoista asfalttia n. 12km suuntaansa), ja sitten vapaa-ajalla maanteillä ja hyväkuntoisilla sorateillä fillarointia. Ainoastaan harvakseltaan tulisi todennäköisesti eksyttyä juurakkoisille poluille tai metsäautoteille. Tai mistäpä sitä tietää miten ja mihin tuon kanssa innostuisi sotkemaan. Vai maksaako täysjoustosta täysin turhaan, jos käyttö on enimmäkseen yllämainitun kaltaista?

Onko tuossa mitään muuta huomion arvoista? Vertailin pyörää Cube Stereo Hybrid 120 Race 625 29:ään, josta löytyy Foxin iskarit (vs Rockshox), Shimanon SLX voimansiirto (vs. SRAM SX Eagle), boschin Kiox näyttö (vs. Purion), hieman leveämmät renkaat (2.6" vs 2.35") ja hintaa 500€ enemmän. Tässä Allroadissa mukana tulisi sitten lisäksi valot, lokarit, soittokello, seisontatuki ja tarakka. Nuo kaksi jälkimmäistä lentäisivät, mikäli helposti irrotettavissa, kylläkin välittömästi mäkeen mikäli tähän päädyn.

Ja tuosta kokovalinnasta, onko 22" (XL) oikea runkokoko tällaiselle keski-ikäiselle 90-kiloiselle 188cm alfaurokselle? Jalan sisämitta n. 88-89cm ja käsivarren pituus n. 62-63cm itse mittailtuna. Olisin itse ollut päätymässä kokoon 20", mutta Bikesterin laskuri oli toista mieltä.
Samaa kysymys itsellänikin mielessä eli kannattaako hommata sähkötäpäriä, jos ajot silti pääosin päällystetietä työmatkan ja vapaa-ajan osalta? Välillä tekisi kyllä maastoon mieli.

Tuota Cubea kun vertaa yleisesti hyväksi tunnettuun Canyonin Neuron:on 7:een, niin Cubessa on parempaa moottori ja akku, kun taas Canyonissa vaihteisto ja jarrut sekä 3 kg pienempi paino. Cuben käyttäjä näyttäisi saavan olla noin 40kg painavampi. Ei huono löytö tuohon hintaan?
Itse pyöriin en ota sen kummemmin kantaa, mutta näin "amatööripyöräilijänä" itselläni oli aikalailla samat kriteerit pyörälle.
Pääosin asfalttia, mutta silloin kun metsään tekee mieli niin jalkojen välissä on sellainen vekotin jolla siellä pystyy nautiskelemaan.

Itse ostin 2018 vuonna tämän (Cube Stereo Hybrid 160 HPC SL 625 27.5 grey´n´black | E-Bike Fully Shop) mallin aikaisemman version tarjouksesta ~3500e.
2 vuotta poljeskelin hymyssäsuin työmatkaa "orkkiksena" ja tänä kesänä löin Speedboxin kyljeen ja hymy muuttui virneeseen.
Menee kivasti niin maantiellä kuin metsässäkin. :cool:

Komponenttien kanssa ei ole ollut mitään vikaa ja vehje toimii niin kuin kello. Pisin poljeskeltu matka eco modella ja rengaspaineet tapissa on 80km ja sen jälkeen näytössä oli vielä 3/5 palkkia jäljellä ja rangea 56km.
Riittää ainakin itselleni omiin tarkoituksiin.

Kun pyörä painaa sen reilu 22kg +- muutama kilo ja on sähköavusteinen niin ainakaan itselleni ei ole väliä painaako sen 21kg vai 24kg.
Mikäli haluaisi polkea ihan manuaalisti ja yli 25km/h vauhteja (ilman speedboksia) niin sitten kenties enemmän painoarvoa, toki mahdollisen moottorin tuoma kitka huomioon ottaen.
 
Suht tuoreen Cube Reaction Hybrid 500 Onen omistajana oon huomannut, että ketjut ovat alkaneet tehdä sellaista, että ne hyppäävät sen ketjusuojuksen päälle jostain syystä. Näkyy parhaiten liitetyistä kuvista ja videosta). Pyörä on tehnyt tätä nyt ainoastaan sadekeleillä, jolloin on tullut ajeltua metsässä ja hiekkateillä. Johtuneeko vain siitä, että ketjuihin on päässyt hiekkaa ja likaa vai onko jotkin säädöt huonosti ?

Tätä tapahtui taas eilen ja pyörä teki videon kaltaista ketjujen rykimistä ja pomppaamista vaikka ajoin asfaltilla rauhallisesti. Kokeilin myös isoja-sekä pieniä vaihteita, mutta efekti oli sama. Nyt ois tarkoitus vähintään puhdistaa ketjut kunnolla ja öljytä ne sitten. Ajattelin vain kuitenkin kysäistä mikäli täällä tietävämmät osais sanoa mikäli tuo johtuu jostain pyörän omista säädöistä ?

CubeKetjut1.jpgCubeKetjut2.jpg
 
Suht tuoreen Cube Reaction Hybrid 500 Onen omistajana oon huomannut, että ketjut ovat alkaneet tehdä sellaista, että ne hyppäävät sen ketjusuojuksen päälle jostain syystä. Näkyy parhaiten liitetyistä kuvista ja videosta). Pyörä on tehnyt tätä nyt ainoastaan sadekeleillä, jolloin on tullut ajeltua metsässä ja hiekkateillä. Johtuneeko vain siitä, että ketjuihin on päässyt hiekkaa ja likaa vai onko jotkin säädöt huonosti ?

Tätä tapahtui taas eilen ja pyörä teki videon kaltaista ketjujen rykimistä ja pomppaamista vaikka ajoin asfaltilla rauhallisesti. Kokeilin myös isoja-sekä pieniä vaihteita, mutta efekti oli sama. Nyt ois tarkoitus vähintään puhdistaa ketjut kunnolla ja öljytä ne sitten. Ajattelin vain kuitenkin kysäistä mikäli täällä tietävämmät osais sanoa mikäli tuo johtuu jostain pyörän omista säädöistä ?

CubeKetjut1.jpgCubeKetjut2.jpg
Enpä osaa sanoa, mutta ainahan voi arvailla. Ensiksi tunnustelisin kaikki ketjun nivelet läpi, ettei vaan ole yhtä tai useampaa jäykkää niveltä (erityisesti pikakiinnityksen kohdalla, eli se lenkki joka on toisesta päästä auki). Sitten katsoisin onko ketju oikean pituinen suurimmalla takarattaalla. Jossain vaihtajissa voi taka-akselin takapuolelta ruuvata lisää esijännitystä vaihtajaan, jolloin ketju pysyy kireämmällä.

Jos mikään ei tunnu auttavan ja vika jatkuu vielä sadan kilometrin jälkeenkin, niin kysyisin ostopaikasta jeesiä kuvien kera. Tai sitten voi laittaa takahaarukan alaputkeen jotain telttapatjasuikaleita nippusiteellä kiinni, jotta nouseva ketju ei pääsisi väliin asti. Ketjun kalkatus kivikossa hiljenee samalla hiukan.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Kiitos kokemuksien jakamisesta!

A) Saanko kysyä, miksi päädyit aika harvinaiseen sähkömaantiepyörään, pitkä työmatka tai halu tehdä pitkää lenkkiä?
B) Miten avustus on vaikuttanut eli onko lenkit pidentyneet XX km, energiatasot hyvät vielä lenkin jälkeen, keso noussut vai on vain paljon hauskempaa?
C) Tuohon pyörään ei cyclorenkaita näyttäisi kuvista päätellen saavan eli kyseessä on puhdasoppinen maantiekiituri?
D) Onko ajoasento mielestäsi kuinka aggressiivinen ja millainen pyörä on ajaa, kun sähköä ei oteta huomioon? Entäpä ilman akkua/moottoria?

Kiitos, jos voit näihin vastata! Harmi, kun Canyonilla ei ole samassa alle 3k€ hintaluokassa graveleita myynnissä. Sellainen olisi varmaan jo omalla pihalla.

A) Itseltäni tosiaan löytyy jo maastopyörä jota tulen käyttämään talvella pakollisiin matkoihin. Työmatkoihin en tarvitse pyörää, mutta muihin matkoihin kyllä kun en autoa omista. Suurin osa matkoista kuitenkin kuntoiluun.
B) Lenkit pidempia km suhteen ja hauskempaa
C) Kyllä tuohon kapeammat cyclorenkaat pitäisi sopia. Kapein kohta rungon ja renkaan välillä on kampien vieressä ja siinäkin jäi kuitenkin ainakin 1cm kummallekin puolelle. Jossain muistan lukeneeni että ainakin 40mm renkaat sopivat.
D) Ajoasento on agressiivinen, mutta maantiepyöräksi kuitenkin aika pysty (näin olen lukenut). Mielestäni lisäpaino on ainut vaikutus ajettavuuteen oli moottori/akku kiinni tai ei. Tämä painoerokin aika olematon muutos ajettavuuteen ja sähköpyöräksi toki hyvin kevyt.

Sähkömaantiepyöriä on aika vähän vielä tarjolla, mutta harkitsin myös gravel mallia Cairn E-Adventure 1.0
Se miksi päädyin tähän malliin/merkkiin muista sähkömaantiepyöristä joissa Fazuan moottori oli lähinnä Shimano GRX setti (eteen ei tarvitse vaihtajaa ja osat sopii hyvin esim gravel pyörään) ja luotto Canyoniin.
 
Työmatka pitenee 12 kilometriin/siivu ja pikkaisen hotsittaisi tuollainen sähkökulkine. Saako alle kahden tonnin jo ihan ok pelejä? Maastoon ei varmaan pyörällä juurikaan poikettaisi, mutta isompi rengastila ja pystympi ajoasento olisi gutaa, koska pyörällä ajettaisiin myös talvella. Lokari-optio työmatkakulkineessa on tietenkin hyvä olla. Onko olemassa joku no-brainer -valinta, joka täyttäisi tarpeen tuossa hintaluokassa?

Pikaisella googlettelulla omaan silmään sattui tämä: Cube Acid Hybrid ONE 500 Allroad 29 black´n´green | E-Bike Hardtail Shop

Tai tämä? https://larunpyora.com/tuote/2019-fo...3-9-29-silver/

Onko näissä kulkineissa yleensä syksyn mittaan jonkinlaisia alennusmyyntejä tiedossa?
 
Onko tällainen tai vastaava käytännössä edullisin/järkevä aloittaa sähköpyöräily kun Kona Dew plus jo löytyy pihasta?
1596481965223.png

36V 350W Rear Motor Kit for Cassette with 36V12.5Ah Battery
Onko paketissa jotakin mitä kannattaisi päivittää heti alkuunsa? Useampaa tonnia ei ole nyt pyörään laittaa... Työmatka on 35km suuntaansa, eli tuskin tulen sitä joka päivä pyörällä ajelemaan (vaikka olisi mikä pyörä) -pyörä siis on ollut ja tuleekin olemaan lähinnä huviajelu/kuntoiluväline.

edit. Lisätään sen verran, että Konassa on Shimanon 8 levynen takakasetti, jonka luulisin sopivan tuolle vanteelle
 
Suht tuoreen Cube Reaction Hybrid 500 Onen omistajana oon huomannut, että ketjut ovat alkaneet tehdä sellaista, että ne hyppäävät sen ketjusuojuksen päälle jostain syystä. Näkyy parhaiten liitetyistä kuvista ja videosta). Pyörä on tehnyt tätä nyt ainoastaan sadekeleillä, jolloin on tullut ajeltua metsässä ja hiekkateillä. Johtuneeko vain siitä, että ketjuihin on päässyt hiekkaa ja likaa vai onko jotkin säädöt huonosti ?

Tätä tapahtui taas eilen ja pyörä teki videon kaltaista ketjujen rykimistä ja pomppaamista vaikka ajoin asfaltilla rauhallisesti. Kokeilin myös isoja-sekä pieniä vaihteita, mutta efekti oli sama. Nyt ois tarkoitus vähintään puhdistaa ketjut kunnolla ja öljytä ne sitten. Ajattelin vain kuitenkin kysäistä mikäli täällä tietävämmät osais sanoa mikäli tuo johtuu jostain pyörän omista säädöistä ?

CubeKetjut1.jpgCubeKetjut2.jpg
Kuten tuossa jo ehdotettiin, kannattaa käydä ketju läpi (puhdistus ja öljyäminen) ja tarkistaa mahdollisesti jäykät nivelet. Näyttää kuvien perusteella siltä, että siellä on jotain niveliä, jotka haluaisivat mieluummin jatkaa matkaansa rattaan kanssa kuin suoraan kohti takakiekkoa. Jos huoltotoimenpiteet eivät auta ja ketjulinja on suora, niin sitten ketjut vaihtoon.
 
Noniin, Nyt on hyvin lähellä että Grand Canyon:ON AL 8.0 lähtisi tilaukseen.
Ajattelin vielä täältä kysyä löytyisikö syytä että miksi en kyseistä pyörää ostaisi.
Käyttötarkoituksena ympärivuotinen työmatkailu (6km suuntaansa)
Aina parempi jos löytyisi joku jolla kyseinen fillari olisi ja voisi kertoa kokemuksistaan, ei meinaa netistä löytyä minkäänlaista arvostelua.
 
Voisiko joku ehdottaa hinta-laatusuhteeltaan hyvää, mutta kuitenkin edullisemmasta päästä olevaa, sähköpyörää vaimolle työmatkakäyttöön? Matkaa 25km per suunta päällystettyä joskin aika mäkistä tietä. Kesät talvet pitäisi pystyä polkemaan säällä kuin säällä, mahdollisimman pienellä ylläpidolla (koska se homma kuitenkin lankeaa minulle).
 
Voisiko joku ehdottaa hinta-laatusuhteeltaan hyvää, mutta kuitenkin edullisemmasta päästä olevaa, sähköpyörää vaimolle työmatkakäyttöön? Matkaa 25km per suunta päällystettyä joskin aika mäkistä tietä. Kesät talvet pitäisi pystyä polkemaan säällä kuin säällä, mahdollisimman pienellä ylläpidolla (koska se homma kuitenkin lankeaa minulle).
Joku varusteltu perus Boschilla alle parilla tonnilla, vaikka CUBE Cross Hybrid Pro 500 Allroad 2019 sähköpyörä - Rtech
 
Onko kukaan löytänyt pätevää akusta virrat ottavaa lamppua suht edulliseen hintaan?
Kytkin olisi plussaa.
 
Onko kukaan löytänyt pätevää akusta virrat ottavaa lamppua suht edulliseen hintaan?
Kytkin olisi plussaa.
Esim tuossa Herrmans H-Black MR8 E E-Bike Front Light on StVZO eli hyväksytty Saksassa tieliikennekäyttöön (ei häikäse vastaantulijoita). Tuon meinasin itse tilata mutta suositeltiin kuitenki tätä Herrmans H-Black Pro E-Bike LED Front Light joku vertasi sitä omaan 150€ lamppuun että ei jää kauas siitä, eli vahva suositus. Herrmans on tosiaan suomalainen firma, itse en ollut aiemmin törmännyt. Kummassakaan ei taida olla kytkintä. Valoa en ole vielä siis saanut.
 
Esim tuossa Herrmans H-Black MR8 E E-Bike Front Light on StVZO eli hyväksytty Saksassa tieliikennekäyttöön (ei häikäse vastaantulijoita). Tuon meinasin itse tilata mutta suositeltiin kuitenki tätä Herrmans H-Black Pro E-Bike LED Front Light joku vertasi sitä omaan 150€ lamppuun että ei jää kauas siitä, eli vahva suositus. Herrmans on tosiaan suomalainen firma, itse en ollut aiemmin törmännyt. Kummassakaan ei taida olla kytkintä. Valoa en ole vielä siis saanut.
Kiitos taidanpa tilata tuollaisen :)
Selvittelin vähän ja ei ole kytkintä, mutta ilmeisesti menee näköjään automaattisesti päälle kun lyö pyörään virrat.
Eipä taida ledi lamppu hirveästi akkua syödä vaikka olisi päivälläkin päällä.
 
Esim tuossa Herrmans H-Black MR8 E E-Bike Front Light on StVZO eli hyväksytty Saksassa tieliikennekäyttöön (ei häikäse vastaantulijoita). Tuon meinasin itse tilata mutta suositeltiin kuitenki tätä Herrmans H-Black Pro E-Bike LED Front Light joku vertasi sitä omaan 150€ lamppuun että ei jää kauas siitä, eli vahva suositus. Herrmans on tosiaan suomalainen firma, itse en ollut aiemmin törmännyt. Kummassakaan ei taida olla kytkintä. Valoa en ole vielä siis saanut.

Olipa hyvä ajoitus kun on itselläkin fiksu lamppu hakusessa. Kuinka nämä siis ottaa akusta virran ? ts. kaapeli X menee lampusta mihin ja miltä lopputulos pyörään asennettuna näyttää.

Valmistajan manuaalin mukaan ainakin tuo MR8: "The light is turned on, and off by rotating large switch located at the back of the light housing."
 
Onko kukaan löytänyt pätevää akusta virrat ottavaa lamppua suht edulliseen hintaan?
Kytkin olisi plussaa.

Yllä mainuttu Herrmans H-Black MR8 E E-Bike Front Light peruskäyttöön ollut ok.

Olipa hyvä ajoitus kun on itselläkin fiksu lamppu hakusessa. Kuinka nämä siis ottaa akusta virran ? ts. kaapeli X menee lampusta mihin ja miltä lopputulos pyörään asennettuna näyttää.

Valmistajan manuaalin mukaan ainakin tuo MR8: "The light is turned on, and off by rotating large switch located at the back of the light housing."

Kaapeli vedetään lampulta moottorille (ei tule mukana pakkauksessa) ja valikosta valo päälle. Näin ainakin Shimanon systeemissä. Itse sain vedettyä kaapelin rungon sisällä.
Lampussa ei ole itsessään kytkintä, manuaalissa "Non-rotatable back cover". Tuo yo. teksti on dynamo -mallista. Olisi ihan toivottava ominaisuus kyllä. Jonkun verran tulee ajeltua valot päällä, sen verran hankalaa alkaa säätämään valikon kautta.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Väliaikaraportti: GZR Dominanc-e'lla tullut nyt kuutisensataa kilometriä työmatka-ajoa ja maastolenkkisekoilua. Kaikki toimii mainiosti, takarengas tosin alkaa olla keskeltä melkein sileä ja vaihdevaijerin sitä pikasäätöä liipaisimen kyljessä on pari napsua saanut välillä trimmailla.

Hyvää kyytiä eikä normifillariin enää koskaan paluuta.

Talveksi siis uusia renkaita! Materia tekee onnelliseksi ja ostaminen on kivaa, joten hätäkös tässä! Ja ranteet ovat nyt kestäneet. Se riemu on kyllä hyväksi ihmiselle.
 
Onko tuo suntourin aion ilmakeula ihan kuraa? Tuntuu aika monessa pyörässä olevan. Kokemusta on vanhoista suntourin jousikeuloista ja ne kyllä oli aika turhakkeita. Kannattaako sen muutaman sadan maksaa et saa halvimman rokkarin?

Sähköpyöräkipinä iski ja täpäriä tekis mieli vaan tuntuu myytävän ei-oota jokapaikassa.
 
Onko tuo suntourin aion ilmakeula ihan kuraa? Tuntuu aika monessa pyörässä olevan. Kokemusta on vanhoista suntourin jousikeuloista ja ne kyllä oli aika turhakkeita. Kannattaako sen muutaman sadan maksaa et saa halvimman rokkarin?

Mulla on pyörässä se pätkä-Aion, eli katukäyttöön tehty lyhyellä joustolla oleva versio. Mikään pomppukeppi se ei ole, ja syö kanttarikivet aamupalaksi, mutta en sitten osaa sanoa mitään kuinka soiva peli se pidempi on maastossa.
 
Haluaisin omaan Konaankin joustokeulan. Käytettykin saisi olla, mutta mistä kannattaisi katsoa ja millainen sen tulisi olla? Noissa on ilmeisesti jotakin muutakin speksejä kuin haarukan pituus...?
Edit. Mahd halpa. Maastoon sillä ei mennä, mutta kunhan kestäisi niin että henki pysyy :lol:
 
Haluaisin omaan Konaankin joustokeulan. Käytettykin saisi olla, mutta mistä kannattaisi katsoa ja millainen sen tulisi olla? Noissa on ilmeisesti jotakin muutakin speksejä kuin haarukan pituus...?
Edit. Mahd halpa. Maastoon sillä ei mennä, mutta kunhan kestäisi niin että henki pysyy :lol:

Kato fillaritori.fi. Runkoputken pituus on aika merkitsevä. Eli sen pitää olla tarpeeksi pitkä jotta saat stemmin ja ohjaustangon kiinni. Haarukan pituus ja jouston pituus. Jos ei maastoon niin 100mm lienee aivan hyvä jouston pituus. Haarukan pituus taas rengaskoon mukaan. Keulan pitää myös sopia sun kiekkoon/keskiöön.
 
onko kellään näitä YOSEPOWER.COM settejä nimittäin meinasin tilata niin onko minkälaista laatua ja onko paketti tullut perille?
 
onko kellään näitä YOSEPOWER.COM settejä nimittäin meinasin tilata niin onko minkälaista laatua ja onko paketti tullut perille?

Täällä lähes 80 sivun verran keskustelua noista. Hinnoittelu tuolla näyttäisi ainakin ihan hyvältä, pärjää aliexpressille/ebaylle.
 
onko kellään näitä YOSEPOWER.COM settejä nimittäin meinasin tilata niin onko minkälaista laatua ja onko paketti tullut perille?
Itselle tuli juuri eilen perille. Tilasin kyllä alin kautta, mutta vain hinnan takia. 2 päivää myöhemmin oli 10e halvemmalla, eikä tilausta voinut tieysti enää muuttaa kun oli jo lähdössä (eli mitään ei ollut vielä liikkunut) ... Sisältö näyttää hyvältä, mutta mitään en ole vielä asentanut kun akut ja kumit puuttuvat

Edit. Yosepower siis myyjänä
 
Onko tuo suntourin aion ilmakeula ihan kuraa? Tuntuu aika monessa pyörässä olevan. Kokemusta on vanhoista suntourin jousikeuloista ja ne kyllä oli aika turhakkeita. Kannattaako sen muutaman sadan maksaa et saa halvimman rokkarin?

Sähköpyöräkipinä iski ja täpäriä tekis mieli vaan tuntuu myytävän ei-oota jokapaikassa.

Onhan niitä parempiakin. Ite ostin Focus pyörä missä oli just suntourin keula. Ekana meinasin vaihtaa siihen kokeilematta toisen. Mutta edelleen 3v oon ajellu sillä. Tosin 90% maantietä. Varmaan jos enemmän metässä ajelis niin sit ois parempi keula paikallaan.
 
Onko tällainen tai vastaava käytännössä edullisin/järkevä aloittaa sähköpyöräily kun Kona Dew plus jo löytyy pihasta?
1596481965223.png

36V 350W Rear Motor Kit for Cassette with 36V12.5Ah Battery
Onko paketissa jotakin mitä kannattaisi päivittää heti alkuunsa? Useampaa tonnia ei ole nyt pyörään laittaa... Työmatka on 35km suuntaansa, eli tuskin tulen sitä joka päivä pyörällä ajelemaan (vaikka olisi mikä pyörä) -pyörä siis on ollut ja tuleekin olemaan lähinnä huviajelu/kuntoiluväline.

edit. Lisätään sen verran, että Konassa on Shimanon 8 levynen takakasetti, jonka luulisin sopivan tuolle vanteelle
Useissa pyörissä on vaihdevivut integroitu jarruvipuihin. Se tarkoittaa sitä sitten että kun painat jarrua niin moottori ei pysähdy, koska noita moottoria pysäyttäviä jarruvipuja ei saa kiinni.
 
Mikäs olisi hyvä keskimoottori paketti pyörään? Bafang? Koittanu katsoa niitä kun voisi tuon nykyisen sähköistää olisi mukavempi vetää muksujen kärryä perässä. Tällä hetkellä kun ei riitä rahkeet sähkö täpärii, jos ensi kesänä sitten.
 
Voisiko joku ehdottaa hinta-laatusuhteeltaan hyvää, mutta kuitenkin edullisemmasta päästä olevaa, sähköpyörää vaimolle työmatkakäyttöön? Matkaa 25km per suunta päällystettyä joskin aika mäkistä tietä. Kesät talvet pitäisi pystyä polkemaan säällä kuin säällä, mahdollisimman pienellä ylläpidolla (koska se homma kuitenkin lankeaa minulle).
Hullua kuluttaa 2tuntia päivässä työmatkapyöräilyyn. Tossa tilanteessa ottaisin jo mopon vähintään käyttöön.

Tälläisen tapanen fillari mielummin vaimokkeelle.
 
Viimeksi muokattu:
Hullua kuluttaa 2tuntia päivässä työmatkapyöräilyyn. Tossa tilanteessa ottaisin jo mopon vähintään käyttöön.

Tälläisen tapanen fillari mielummin vaimokkeelle.
Se ehdotettu Cube tuli jo hommattua ja vaimoke ollut tyytyväinen.
 
Hullua kuluttaa 2tuntia päivässä työmatkapyöräilyyn. Tossa tilanteessa ottaisin jo mopon vähintään käyttöön.

Tälläisen tapanen fillari mielummin vaimokkeelle.
En tiedä hullusta, mutta kyllähän se melkoisen selkärangan vaatii, että joka päivä kelistä riippumatta jaksaa tuollaista väliä veivata aamuin illoin. Lenkillä tuo ei ole matka eikä mikään, mutta pakollisesti talvella jossakin räntämoskassa fiilis voi olla vähän eri, vaikka kuinka olisi sähköavusteinen fillari alla. Noissa viriviri-fillareissa taas on se ongelma, että niillä ei saa ajaa pyöräteillä, joten työmatkasta voi tulla monin paikoin vieläkin ikävämpi.

Minä suosittelisin kysyjän tarpeeseen jotain laadukasta leveillä 29-tuumaisilla renkailla varustettua maasturia lokasuojien kanssa, vaikka jotain tällaista. Niillä on hyvä ajaa ja pärjää kelissä kuin kelissä. Halvalla niitä ei tosin saa, eli liikutaan väkisin 2000 euron yläpuolella.

Edit.
Jaa, tämä olikin vastaus vanhaan, eli fillari on jo hommattu. Valinta on varmaan ihan ok, joskin tosiaan ne leveät renkaat puuttuvat, eikä niitä saa tuohon Saadistin tilaamaan Cubeen jälkikäteenkään, mutta toivotaan ettei se ole ongelma.
 
Useissa pyörissä on vaihdevivut integroitu jarruvipuihin. Se tarkoittaa sitä sitten että kun painat jarrua niin moottori ei pysähdy, koska noita moottoria pysäyttäviä jarruvipuja ei saa kiinni.
Totta. Tuollaisessakin pyörässä vivut voi irrottaa ja laittaa vaihdevivut tilanteen mukaan näiden jarrukahvojen sisä tai ulkopuolelle. Tai sitten olla ilman "hätä" katkaisua. Eihän tuo pakollinen ole.

Pääsen tänään asentelemaan kumeja tuon kitin vanteelle. En vaan saanut eilen eturenkaalta kapeaa (32) contia pois. Kyllä siinä kieltämättä oli kova vääntäminen päälle laitettaessakin :D
 
Kysymys, sähköpyörässä on "kaasukahva" millä se menee polkematta 25kmh 250w moottorinsa voimin, vaatiiko se jotain vakuutuksia jo siihen/rekisteröintiä?
 
Kysymys, sähköpyörässä on "kaasukahva" millä se menee polkematta 25kmh 250w moottorinsa voimin, vaatiiko se jotain vakuutuksia jo siihen/rekisteröintiä?
Sähköavusteisessa polkupyörässä avustus saa toimia vain poljettaessa, muuten kyse on moottorilla varustetusta polkupyörästä (L1e-a), joka tarvitsee liikennevakuutuksen, koska se ei täytä sähköavusteisen polkupyörän ehtoja.

Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250W, avustuksen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25km/h, ja avustus saa toimia vain poljettaessa.

Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e-a) suurin teho saa olla enintään 1000 w, moottorin voi toimia ilman polkemista, mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25km/h.

Sähköavusteisiin polkupyöriin sovelletaan polkupyörän teknisiä vaatimuksia eikä niille tarvitse ottaa liikennevakuutusta. Sen sijaan liikennevakuutus on otettava moottorilla varustetuille polkupyörille, jotka eivät täytä sähköavusteisen polkupyörän ehtoja.

Yli 25 km/h moottorin avustuksella kulkevat sähköavusteiset tai moottorilla varustetun polkupyörät eivät ole tieliikennekelpoisia polkupyöriä. Ne on rekisteröitävä mopoiksi, jos se on laitteen ominaisuuksien osalta mahdollista. Käytännössä tämä edellyttää sitä, että laite on tyyppihyväksytty mopoksi.
 
Sähköavusteisessa polkupyörässä avustus saa toimia vain poljettaessa, muuten kyse on moottorilla varustetusta polkupyörästä (L1e-a), joka tarvitsee liikennevakuutuksen, koska se ei täytä sähköavusteisen polkupyörän ehtoja.

Ja jos siinä ei ole polkimia (olettaisin että myös toimimattomat polkimet kelpaavat), niin se on maastokäyttöön tarkoitettu sähkökäyttöinen kevytajoneuvo jossa ei tarvita vakuutusta, mutta saa olla kaasukahva
 
Ketuttaa... alle kk vanha sähkömaasturi katkoo sähköjä. Mittari ja avustus pimenee 5-200m sisällä liikkeelle lähdöstä. Vasta tässä 450km kerkesin rullata. Viime viikonloppuna tuli tehtyä 110km päiväreissu, josta yli puolet mentiin metsäpolkuja ja pikkuteitä. Nyt piti lähteä fiilistelemään iltalenkille 50km lenkki niin pyörä sammahti (onneksi) vain pari sataa metriä kotoa.

Kellään vastaavia kokemuksia Shimano E8000 kanssa?
 
Ketuttaa... alle kk vanha sähkömaasturi katkoo sähköjä. Mittari ja avustus pimenee 5-200m sisällä liikkeelle lähdöstä. Vasta tässä 450km kerkesin rullata. Viime viikonloppuna tuli tehtyä 110km päiväreissu, josta yli puolet mentiin metsäpolkuja ja pikkuteitä. Nyt piti lähteä fiilistelemään iltalenkille 50km lenkki niin pyörä sammahti (onneksi) vain pari sataa metriä kotoa.

Kellään vastaavia kokemuksia Shimano E8000 kanssa?
Enemmänhän tuo ketuttaisi vuoden tai parin päästä. Takuuhuoltoon vaan ja kovaa polkemista.
 
Ketuttaa... alle kk vanha sähkömaasturi katkoo sähköjä. Mittari ja avustus pimenee 5-200m sisällä liikkeelle lähdöstä. Vasta tässä 450km kerkesin rullata. Viime viikonloppuna tuli tehtyä 110km päiväreissu, josta yli puolet mentiin metsäpolkuja ja pikkuteitä. Nyt piti lähteä fiilistelemään iltalenkille 50km lenkki niin pyörä sammahti (onneksi) vain pari sataa metriä kotoa.

Kellään vastaavia kokemuksia Shimano E8000 kanssa?
Joskus kun on kovaa ajanut ja ehkä sattunut kaatumaan metsässä pahassa paikassa, niin mittarin johto moottorilta lähtenyt irti tai jäänyt vähän hollille. Jos se ottaa kontaktia huonosti, niin pätkii sähköjä näytöltä. En tiedä oletko mitään tutkintaa tehnyt, joten ihan ensimmäisenä suosittelen tarkastamaan näytön johdot. Joskus se johto näyttää olevan kiinni, mutta ei ole kunnolla pohjassa. Ota vain johto irti näytöstä ja paina se uudelleen kiinni kunnolla. Ei tarvi kovaa voimaa, mutta niin että tuntee että se "loksahtaa" paikalleen.

Eli vastaavaa on tapahtunut muutamia kertoja näin muutamien tuhansien kilometrien kokemuksella, ja tosiaan jos näyttö menee pimeäksi, mutta herää uudelleen niin se viittaa vahvasti siihen että se menettää sähköt. Jos näytön johdon uudelleen kiinnittäminen ei auta, niin kannattaa silmämääräisesti tarkistaa johdon ulkoinen kunto ja mahdollisesti myös vilkaista onko se kiinni myös toisessa päässä. Mikäli moottorin pään tarkistaminen ei tunnu omimmalta jutulta, niin takuuhuoltoon vaan.
 
Ketuttaa... alle kk vanha sähkömaasturi katkoo sähköjä. Mittari ja avustus pimenee 5-200m sisällä liikkeelle lähdöstä. Vasta tässä 450km kerkesin rullata. Viime viikonloppuna tuli tehtyä 110km päiväreissu, josta yli puolet mentiin metsäpolkuja ja pikkuteitä. Nyt piti lähteä fiilistelemään iltalenkille 50km lenkki niin pyörä sammahti (onneksi) vain pari sataa metriä kotoa.

Kellään vastaavia kokemuksia Shimano E8000 kanssa?
Katso onko anturit ok. En tiedä miten shimanossa mutta boschissa on takavanteessa magneetti joka voi olla aika tarkka sijainnistaan.
 
Katso onko anturit ok. En tiedä miten shimanossa mutta boschissa on takavanteessa magneetti joka voi olla aika tarkka sijainnistaan.
Ahaa! Katsoin kuvia joita otin muita juttuja varten pyörästä tossa pihalla ja tuo takarenkaan magneetti saattaa olla kyllä pois linjastaan. Pitää heti huomenna tarkastaa lähemmin. Olisipa hyvä jos tällä saisi korjattua. Ei malttaisi millään lähettää nyt takuuhuoltoon kun on vielä upeita ajosäitä.

Kaapelit kävin jo läpi pinnallisien vaurioiden varalta, mutta en huomannut näytön takaa katsoa liittimiä. Nekin täytyy tarkastaa.

Kiitos kaikille ideoista. Sormet ristissä että huomenna taas saa tykittää auringon laskussa rantapolkuja.
 
Sitten hankit mopon jos ei 25km/h riitä. Itselläni 25km/h ihan täysin riittävä nopeus polkupyörällä.
Vahvasti samaa mieltä. Jo sillä 25 km/h vauhdilla ohittelee valtaosan muista pyöräilijöistä. Nopeammalla vauhdilla alkaa muiden tienkäyttäjien ja sähköpyöräilijän nopeusero olemaan jo vaarallisella tasolla suurella osalla teitä.

Omia kokemuksia hieman tähän. Nyt on kolme kesää ja kaksi talvea menty sähköjopolla. Mainio vehje. Lisännyt pyöräilyä ja pyöräilyetäisyyksiä tällaisella sohvaperunalla moninkertaisiksi. Nykyään saattaa ihan vaan iltahuviksi lähteä pyörälenkille kaupungin keskustaan (noin 25 km yhteensä), kun aiemmin samat lenkit suuntautui lähimarkettiin (noin 2 km). Samoin työmatkat tekee järjestelmällisesti pyörällä, kun aiemmin ne teki bussilla. Jopa räntäkelillä voi antaa pyörän vaan kuljettaa perille töihin, kun itse on pakkautunut sateenkestävien vaatteiden sisälle podcasteja kuuntelemaan.

Paljon uutta on tullut nähtyä ja monet ruuhkabussit vältettyä.
 
Mitäs näissä kannattaa katsoa jos käytettyjä metsästää? Kuluvat osat luonnollisesti, mutta saako esim akun tilannetta millään diagnosoitua?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 551
Viestejä
4 556 839
Jäsenet
74 998
Uusin jäsen
hcko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom