Sähköauton kotilataus

Pysyykö teillä lataus käynnissä 6A virralla?

Olen pari päivää kokeillut ja tuntuu, että 6A pätkii latausta=auto ilmoittaa satunnaisesti 30-60min välein, että lataus keskeytyi (Syy; sähkökatko, lataus on päätetty, hätäpysäytys painettu tms).

8A-16A virroilla lataus toimii sujuvasti. Laturina Elli Connect ja autona Kia e-Niro. Nyt kun aurinko paistaa, niin olisi kiva lirutella pienellä teholla. 8A virralla tulee 5,5kw latausteho ja aurinko tuottaa n.3,5kw.

Tämä kuuluu jo aurinkoketjuun, mutta itseasiassa maksimiteho on aika lähellä tuota 3,5kw ollut viimevuonnakin, vaikka on 6,88kwp järjestelmä. Syy siinä, että paneelit on asennettu kahdelle lappeelle. Ehkäpä katkaisen yhden vaiheen sulakkeelta, niin saa lataustehoa pudotettua.

--> Mitä tapahtuu/onko riskejä, mikäli vaiheita pudottaa tai ottaa käyttöön auton ollessa latauksessa? Jos laittaisi vaikka Shellyllä vaiheohjauksen
Elli lataa joko yhdellä tai kolme,ja ohje sanoo et vaiheet alas kun auto ei ole kiinni. Ni en ole ottanu riskiä kokeilla kahdellavaiheella tai tiputtaa vaiheita kesken latauksen. Sen olen kyllä tehnyt etpiuha ollu kii ko tiputan/nostan vaiheet, mutta lataus ollu sen aikaa si seisja juuriki siitä syyatä lirutan yleensä yhdellävaiheella että saan vartti neton pysymään nollassa, mielummin pari wh miinuksella
 
Elli lataa joko yhdellä tai kolme,ja ohje sanoo et vaiheet alas kun auto ei ole kiinni. Ni en ole ottanu riskiä kokeilla kahdellavaiheella tai tiputtaa vaiheita kesken latauksen. Sen olen kyllä tehnyt etpiuha ollu kii ko tiputan/nostan vaiheet, mutta lataus ollu sen aikaa si seisja juuriki siitä syyatä lirutan yleensä yhdellävaiheella että saan vartti neton pysymään nollassa, mielummin pari wh miinuksella
Sen verran sähköä ymmärrän, että valokaaren takia ei vaihetta kannata katkaista latauksen ollessa käynnissä, mutta olisi kiva tietää jos joku on testannut vaiheen nostoa auton ollessa latauksessa. Sen periaatteessa ei pitäisi tehdä mitään, mutta onkohan se sitten autokohtaista miten auto tuohon suhtautuu. Pahimmillaanhan keksin, että auto voisi tulkita tuon vikatilaksi ja lakkaa lataamasta
 
Sen verran sähköä ymmärrän, että valokaaren takia ei vaihetta kannata katkaista latauksen ollessa käynnissä, mutta olisi kiva tietää jos joku on testannut vaiheen nostoa auton ollessa latauksessa. Sen periaatteessa ei pitäisi tehdä mitään, mutta onkohan se sitten autokohtaista miten auto tuohon suhtautuu. Pahimmillaanhan keksin, että auto voisi tulkita tuon vikatilaksi ja lakkaa lataamasta
niin ja en suosittele shellyllä suoraan pätkiä sitä vaihetta, niihin yleensä suositellaan si et shelly ohjaa kontaktoria joka taas hoitaa sen vaiheen.
ja jos automatiota jo,i ei se ota paljoa aikaa hoitaa lataus seis ja vaihemuutokset ja lataus takaisin. ja itseasiassa ainakin itse todella harvoin ees nostan kolmeenvaiheeseen, yleensä aina menee yhdellä koska tuotto ei ikinä kasva niin isoksi, kun automatiossa on muitakin mitkä si haluaa sähköä
 
niin ja en suosittele shellyllä suoraan pätkiä sitä vaihetta, niihin yleensä suositellaan si et shelly ohjaa kontaktoria joka taas hoitaa sen vaiheen.
ja jos automatiota jo,i ei se ota paljoa aikaa hoitaa lataus seis ja vaihemuutokset ja lataus takaisin. ja itseasiassa ainakin itse todella harvoin ees nostan kolmeenvaiheeseen, yleensä aina menee yhdellä koska tuotto ei ikinä kasva niin isoksi, kun automatiossa on muitakin mitkä si haluaa sähköä
Aivan. Tarkoitin siis tällaista kiskorelettä, en sellaista pientä shellyä. Eli missään nimessä niillä pienillä ei voi ohjata isoja virtoja

1744024567909.webp

Eipä tämä osaa katkoa kuin yhtä vaihetta -> Ei järkevästi sovellukaan tähän käyttöön, kun pitäisi 2 vaihetta saada poikki
 
Viimeksi muokattu:
Aivan. Tarkoitin siis tällaista kiskorelettä, en sellaista pientä shellyä. Eli missään nimessä niillä pienillä ei voi ohjata isoja virtoja

1744024567909.webp

Eipä tämä osaa katkoa kuin yhtä vaihetta -> Ei järkevästi sovellukaan tähän käyttöön, kun pitäisi 2 vaihetta saada poikki
saahan tuohon neljä eri sähköpiiriä kiinni, eikös joka Lx liittimeen saa tuotua oman vaiheen?
edit: kuvahaulla tulee ilmeisesti vanhempi malli kokoajan vastaan jossa vaan yksi yhteinen L ja 4 eri ulostuloa, mutta tuossahan on taas L linjojakin 4

edit eikun lukehaan se tuolla verkkiksen sivuillakin et ys vaiheinen.. eli unohda, sekoitti ko tuossa kuvassa on kuitenkin L1-L4, ja erikseen on samoja jossa yhteinen L
ja näköjään verkiksen sivuillakin ko laitteen ulkonäkö vaihtelee eri kuvissa
1744026879591.png

no löytyihän se selventävä, eli versio 1 mallissa on turhaan eri lx terminaalit.. v2 versiossa vain se yksi
 
Viimeksi muokattu:
saahan tuohon neljä eri sähköpiiriä kiinni, eikös joka Lx liittimeen saa tuotua oman vaiheen?
edit: kuvahaulla tulee ilmeisesti vanhempi malli kokoajan vastaan jossa vaan yksi yhteinen L ja 4 eri ulostuloa, mutta tuossahan on taas L linjojakin 4

edit eikun lukehaan se tuolla verkkiksen sivuillakin et ys vaiheinen.. eli unohda, sekoitti ko tuossa kuvassa on kuitenkin L1-L4, ja erikseen on samoja jossa yhteinen L
ja näköjään verkiksen sivuillakin ko laitteen ulkonäkö vaihtelee eri kuvissa
1744026879591.png

no löytyihän se selventävä, eli versio 1 mallissa on turhaan eri lx terminaalit.. v2 versiossa vain se yksi
Joo. Kaveri osasi kertoa, että tilasin väärän, niin laitoin tilaten Shelly Pro 3:n. Siinä on 3 vaihetta ja jokaiselle ohjaus

1744027610916.png


Ei se sulakkeiden napsuttelukaan mahdoton ajatus olisi ollut, mutta kun olen ostanut jo 3 vaiheautomaatit, niin yksivaiheiden ostaminen maksaisi miltei saman mitä tämä shelly. Ja nyt pääsee taas rakentelemaan kotiin lisää älyä:love:
 
Kontaktorin voi kanssa asentaa väliin, niin ei pauku sulakkeet, kun tulee piikki.
Joo. Sitä kaverikin ensin ehdotti, mutta vasta-aiheita releille on: Ulkokeskus alkaa olemaan täynnä ja sieltä puuttuu vielä kokonaan ulkorakennuksen sulakkeet. Järjestelyitä joudutaan tekemään jokatapauksessa, niin enempää ei viitsi sinne yrittää edes mahduttaa tavaraa. Vaaditun tilan lisäksi releet olisi kasvattanut entisestään kuluja - 3vaihe välirele n.80e eikä sähkärikään ei ilmaiseksi johtoja kierrä.

On tuohon lataustolppaan kalusteineen kaikkineen varmaan 1000e menny jo nyt, eikä vielä ole edes sähköjä päällä. Mutta kyllä tuo 85e Shellyyn saattoi vielä laittaa
 

Statistiikka

Viestiketjuista
273 861
Viestejä
4 720 843
Jäsenet
77 105
Uusin jäsen
ItsNykke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom