Jos haluaa akuston lämpöä hyödyntää, se onnistuu toki niinkin päin, että lataa mahdollisimman myöhään yöllä, eli ennen lähtöä. Tällöin ajoon lähtiessä on vähemmän lämmitettävää. Ihan pieniä latauksia joka päivä ei varmaankaan kannata tehdä optimointimielessä.Onko muuten joku joskus tehnyt tarkastelua, miten pakkasilla kannattaa ladata kotona: välitön lataus ajon jälkeen esim. klo 17 lähtien, vaiko ajastettu lataus klo 22- tai 23- halvemman yösiirron/pörssisähkön aikana?
Ajatuksena tässä siis se, että ajossa akut ovat useimmiten ainakin hieman lämmenneet. Jos auto sitten seisoo useita tunteja pakkassäässä, ja lähtee vasta iltamyöhällä lataamaan, niin minkä verran auto kuluttaa AC-virtaa akuston lämmittelyyn?
Minkälaisissa ulkolämpötiloissa tällä alkaa olla ylipäänsä merkitystä? Ja miten paljon ajomatka ja -tapa ennen pysäköintiä vaikuttaa laskelmaan?
Itsellä ei ole oikein edes sinne päin suhteellisuudentajua, missä ekvivalenttipisteet ovat. Eikä ole OBD-donglea jonka avulla olisi tullut asiaa seurattua. Joka kerta kuitenkin tulee asiaa mietittyä, kun pakkasella kaapelin iskee kiinni. Tuntuu intuitiivisesti pahalta päästää akusto kylmenemään ennen latausta, mutta toisaalta halvempi sähköhän se houkuttaa - ja myös kompensoi. Vaan kuinka paljon?
Autona itsellä ID4 jos se asiaan vaikuttaa. Ja pahoittelut jos ketjussa on tätä jo käyty, en jaksanut selata kaikkia 47 sivua läpi.
Noin ihan mutuna muutaman vuoden pörssisähköhintoja seuranneena, väittäisin sähkön olevan ainakin varsin usein klo 18 kolme kertaa kalliimpaa kuin vaikkapa klo 02. Näyttäisi olevan oikealla hehtaarilla:
Pörssisähkön keskihinta - Pörssisähköä.fi