Sähköauton kotilataus

Onko muuten joku joskus tehnyt tarkastelua, miten pakkasilla kannattaa ladata kotona: välitön lataus ajon jälkeen esim. klo 17 lähtien, vaiko ajastettu lataus klo 22- tai 23- halvemman yösiirron/pörssisähkön aikana?

Ajatuksena tässä siis se, että ajossa akut ovat useimmiten ainakin hieman lämmenneet. Jos auto sitten seisoo useita tunteja pakkassäässä, ja lähtee vasta iltamyöhällä lataamaan, niin minkä verran auto kuluttaa AC-virtaa akuston lämmittelyyn?

Minkälaisissa ulkolämpötiloissa tällä alkaa olla ylipäänsä merkitystä? Ja miten paljon ajomatka ja -tapa ennen pysäköintiä vaikuttaa laskelmaan?

Itsellä ei ole oikein edes sinne päin suhteellisuudentajua, missä ekvivalenttipisteet ovat. Eikä ole OBD-donglea jonka avulla olisi tullut asiaa seurattua. Joka kerta kuitenkin tulee asiaa mietittyä, kun pakkasella kaapelin iskee kiinni. Tuntuu intuitiivisesti pahalta päästää akusto kylmenemään ennen latausta, mutta toisaalta halvempi sähköhän se houkuttaa - ja myös kompensoi. Vaan kuinka paljon?

Autona itsellä ID4 jos se asiaan vaikuttaa. Ja pahoittelut jos ketjussa on tätä jo käyty, en jaksanut selata kaikkia 47 sivua läpi.
 
Onko muuten joku joskus tehnyt tarkastelua, miten pakkasilla kannattaa ladata kotona: välitön lataus ajon jälkeen esim. klo 17 lähtien, vaiko ajastettu lataus klo 22- tai 23- halvemman yösiirron/pörssisähkön aikana?

Ajatuksena tässä siis se, että ajossa akut ovat useimmiten ainakin hieman lämmenneet. Jos auto sitten seisoo useita tunteja pakkassäässä, ja lähtee vasta iltamyöhällä lataamaan, niin minkä verran auto kuluttaa AC-virtaa akuston lämmittelyyn?

Minkälaisissa ulkolämpötiloissa tällä alkaa olla ylipäänsä merkitystä? Ja miten paljon ajomatka ja -tapa ennen pysäköintiä vaikuttaa laskelmaan?

Itsellä ei ole oikein edes sinne päin suhteellisuudentajua, missä ekvivalenttipisteet ovat. Eikä ole OBD-donglea jonka avulla olisi tullut asiaa seurattua. Joka kerta kuitenkin tulee asiaa mietittyä, kun pakkasella kaapelin iskee kiinni. Tuntuu intuitiivisesti pahalta päästää akusto kylmenemään ennen latausta, mutta toisaalta halvempi sähköhän se houkuttaa - ja myös kompensoi. Vaan kuinka paljon?

Autona itsellä ID4 jos se asiaan vaikuttaa. Ja pahoittelut jos ketjussa on tätä jo käyty, en jaksanut selata kaikkia 47 sivua läpi.
Ajastat laturin lataamaan halvimmilla tunneilla ja laitat auton vaatimaan joku 80% akkua ja se siitä. goeCharger vaikka hoitaa ton täysin itsenäisesti. Millään muulla ei ole merkitystä pitkällä tähtäimellä. Joskus kun lähdet pitkälle matkalle niin anna auton ladata 100%.

Jos tarvii kikkailla jonkun vaikka Helen sähköverkkojen tehomaksujen kanssa niiku minä niin laitat maksimi lataustehoksi vaikka 9A. Hitaampi, mutta kyllä se yöllä halvoilla tunneilla ehtii täyteen.
 
Viimeksi muokattu:
Ajastat laturin lataamaan halvimmilla tunneilla ja laitat auton vaatimaan joku 80% akkua ja se siitä. goeCharger vaikka hoitaa ton täysin itsenäisesti. Millään muulla ei ole merkitystä pitkällä tähtäimellä.
Ja tämä perustuu mihin eli onko joku laskelma asiasta heittää?

Jos akuston lämpötila on ajon jälkeen vaikka +10 ja sitten loppuillasta -20 C (ääriesimerkki, ei varmaan 6 tunnissa yleensä voi jäähtyä näin paljon), niin paljonko AC-latausta varten NMC-akuston lämmittäminen tyypillisesti imaisee energiaa? (Oletan että BMS ei oikein haluaisi ladata -20 lämpötilassa olevaa akustoa vaan pyrkii lämmittämään sitä)

Eli joku ekvivalenttipistehän tuohon löytyy, pienillä latausmäärillä kannattaisi siis ladata se +10 lämpöinen akku heti. Tähän tietty vaikuttaa oleellisesti se päivä/yö sähkön hintaerokin (itsellä nyt vain 2 c/kWh). Sen takia just kysyin, kun suuruusluokat itsellä aika hakusessa.

SoC-tavoitelukeman asetus (80%, 100% jne.) josta puhuit menee vähän kysymyksen ohi.
 
Onko muuten joku joskus tehnyt tarkastelua, miten pakkasilla kannattaa ladata kotona: välitön lataus ajon jälkeen esim. klo 17 lähtien, vaiko ajastettu lataus klo 22- tai 23- halvemman yösiirron/pörssisähkön aikana?

Ajatuksena tässä siis se, että ajossa akut ovat useimmiten ainakin hieman lämmenneet. Jos auto sitten seisoo useita tunteja pakkassäässä, ja lähtee vasta iltamyöhällä lataamaan, niin minkä verran auto kuluttaa AC-virtaa akuston lämmittelyyn?

Minkälaisissa ulkolämpötiloissa tällä alkaa olla ylipäänsä merkitystä? Ja miten paljon ajomatka ja -tapa ennen pysäköintiä vaikuttaa laskelmaan?

Itsellä ei ole oikein edes sinne päin suhteellisuudentajua, missä ekvivalenttipisteet ovat. Eikä ole OBD-donglea jonka avulla olisi tullut asiaa seurattua. Joka kerta kuitenkin tulee asiaa mietittyä, kun pakkasella kaapelin iskee kiinni. Tuntuu intuitiivisesti pahalta päästää akusto kylmenemään ennen latausta, mutta toisaalta halvempi sähköhän se houkuttaa - ja myös kompensoi. Vaan kuinka paljon?

Autona itsellä ID4 jos se asiaan vaikuttaa. Ja pahoittelut jos ketjussa on tätä jo käyty, en jaksanut selata kaikkia 47 sivua läpi.
Jos haluaa akuston lämpöä hyödyntää, se onnistuu toki niinkin päin, että lataa mahdollisimman myöhään yöllä, eli ennen lähtöä. Tällöin ajoon lähtiessä on vähemmän lämmitettävää. Ihan pieniä latauksia joka päivä ei varmaankaan kannata tehdä optimointimielessä.

Noin ihan mutuna muutaman vuoden pörssisähköhintoja seuranneena, väittäisin sähkön olevan ainakin varsin usein klo 18 kolme kertaa kalliimpaa kuin vaikkapa klo 02. Näyttäisi olevan oikealla hehtaarilla:
Pörssisähkön keskihinta - Pörssisähköä.fi
 
Miten tähän pitäis suhtautaua ? Laitehan on IP55 ( Defa Power )
Latausta ei sateella ?

1737214184763.png
 
Tuo suojahuppu -systeemi on ihan semi-ok. Missähän oma muuten on, en tiedä. Talvea jo mennyt hetken aikaa ja pärjännyt ilman.
Edellisen lataus-auton kohdalla meinasi lentää roskiin koko suoja, kun auton (bmw) "pelti" olikin alumiinia latausluukun ympärillä -- tarttui heikosti -- kannattaa tarkistaa, ennen kuin investoi sen kympin ..
Sadetta nyt kaikki vehkeet kestää, painepesua virta päällä todnäk ei.
 
Olisin kyllä kovasti luullut että latausportit, -laitteet ja -liittimet olisi suunniteltu kestämään sadetta? Ainakaan itselläni ei ole tähän mennessä ilmennyt mitään ongelmia, yli kolmen vuoden kokemuksella.

Kuulostaa samalta kuin jos joku latauslaite varoittaisi että sitä tulee suojella pakkaselta. Mitä sellaisella latauslaitteella tekisi? Voisi hirttää itsensä sen johdosta, sitä sillä voisi tehdä.
 
Kyllä ne on, mutta suojausluokka huomioiden; sateitakin on erilaisia. Joku monsuuni tuulen kanssa saattaisi suoraan laitteeseen tuntikausia piiskaten aiheuttaa ongelmia, joten valmistajat suojautuu selustaltaan 'we told you so.'

Luulisin.
 
Kyllähän autojen ovetkin kestävät sadetta, räntää, jäätävää tihkua ja pakkasta. Jäässä ne silti joskus ovat ja vittumaisia availla sopivalla kelillä.

Itsekin käytän plugarissa lataushuppua (varmaan tuo sama mtx) jos ulkoilmassa lataa ja keli sellaista vaatii (tai auto latautuu yön aikana ulkona). Kuskin oveen menee helposti (tai latauspiuhan kanssa, plugarilla ei eroa). Magneettikiinnitys on yksinkertainen ja muutenkin huppu nopeasti laitettava.

Eipähän tarvitse putsailla latausportin sisustaa jäästä, lumesta tai muusta töhnästä. Latausnopeus kun on plugarilla aina hidas, niin latausluukkukin on sään armoilla kohtuullisen paljon jos kotona lataus on taivasalla. Itse käytän ihan autotallia kuten sitä kuuluu käyttää, mutta jos muualla lataus niin aina silloin tällöin tuo käytössä.
 
Ei äkkiseltään tullut haulla vastaan keskustelua aiheesta mutta onko kukaan huomannut että talossa alkaisi esim. Led-valojen muuntajat sirisemään auton latautuessa?

Meillä huomattu että ainakin pari muuntajaa alkaa sirisemään kun auto alkaa latautumaan ja äänen voimakkuus riippuu lataustehosta.
Go-e:n laturi kyseessä.

Ac -puolen jännitteet ok ja dc-puolikin ok, jos laturi sattuisikin työntämään verkkoon päin dc:tä ja nuo muuntajat ottaisivat siitä itseensä 🤔 Nuo ääntä pitävät muuntajat kohtuu uusia ja ihan ok-laatuisiakin pitäisi olla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 317
Viestejä
4 596 176
Jäsenet
75 590
Uusin jäsen
jrTechnologist

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom