Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onkos e-go flex ollut ihan no brainer ns parhaasta voimavirta laturista ominaisuuksiltaan, softaltaan ja toimivuudeltaan? Vai onko parempia, tuo kiinteön type2 kaapelin puuttuminen vähän häiritsee.
Itse olen tällä hetkellä tuohon DEFA Poweriin päätymässä, koska se vaikuttaa speksien perusteella aika hyvältä. Vähän vaan mietityttää että onko tuo kaapeli kauhean kankea käyttää kun näyttää (22 kW:n takia?) melko möhkältä.
Muita kokemuksia ko. vehkeestä?
Pidän itsekin näitä 100-200€ kiinavehkeitä oksennuksena, kun sisälmykset voivat olla mitä vaan. Sitten Go-e ja vastaavat ovat eri maata. Kaiken lisäksi Go-e:n saa tyhmän kiinteän aseman hinnalla.Mulle jäi kyllä edelleenkin epäselväksi, että miksi se voimavirtapistoke ja sen perään tuleva laturi on "oksennus"
Varmaan nuo halvimmat kiina-paskeet kannattaa tosiaan skipata, mutta noiden kaikkien voimavirta-laturien niputtaminen tuohon samaan kastiin kuulostaa aika hölmöltä.Pidän itsekin näitä 100-200€ kiinavehkeitä oksennuksena, kun sisälmykset voivat olla mitä vaan. Sitten Go-e ja vastaavat ovat eri maata. Kaiken lisäksi Go-e:n saa tyhmän kiinteän aseman hinnalla.
Loppujen lopuksi latausasema ei ole mikään kaunistus, kun niin kiinteässä kuin voimavirrallisessa on latausjohto kiepillä. Kiinteä asema seinän läpi tehdyllä syöttöjohdon läpiviennillä (jää laitteen taakse) ja irrotettavalla type2-johdolla on ihan ok-näköinen, mutta eihän kukaan jaksa johtoa joka päivä kytkeä seinään.
Jos latausasema tulee katokseen, niin ehdottomasti kannattaa kiinteässä asemassa olla 7-7,5m johto. Voi muuten kaduttaa jälkikäteen.
Näköjään ei tuon isompi ero, jostain syystä heillä ei yllä keula edellä laturiin, kun latauksessa ollessa heillä aina auto perä edellä katoksessa muuten aina keulaedellä, samallainen talo. Sillä ajatellut, että johto olisi lyhempi.70 sentistä kiinni onko nysä vai yltää mihin tahansa?
Voimavirtapistokkeen ja latauslaitteen saa huomaamattomaksi asennuskotelolla, jos on esteettisesti huonossa paikassa. Myös upotettavia ja lukittavia löytyy, ja edelleenkään ei tarvitse sähkömiestä.No siis onhan tuollainen pistokeviritelmä vähän sellaisen, noh, viritelmän näköinen. Toisaalta samapa tuo, jos homma toimii. Lähinnä näen itse noissa sen ongelman, että tuollainen irtonainen kilke lähtee paljon helpommin jonkun simpanssin matkaan. Toki ovähän ahkerampi simpanssi vetäisee kiinteänkin aseman johdot poikki ja nykäisee sellaisenkin seinästä, mutta ei kiinteä asema nyt ihan samalla tavalla kuitenkaan "vaatteisiin tartu".
Eipä siinä, jos olisi valmis voimavirtapistoke niin varmasti hommaisin itsekin sellaiseen kytkettävän laturin, mutta kun ei ole niin sama se laittaa sitten edes vähän siistimpi kiinteä asema suoraan, kun en sillä voimavirtapistokkeella mitään muuten tee.
Itsellä Defa Power ihan kiinteänä, mutta en kyllä edellenkään näe käytössä mitään eroa voimavirtaan kytketyllä laturilla, joka on seinässä kiinni. Käyttö 100% samanlaista kun piuhan laittaa autoon kiinni. go-e Charger Gemini -laturiakin saa sekä voimavirtaan tulevana, että kiinteänä eikä asennustapa vaikuta laturin käyttöön millään tapaa.Vaikeita totuuksia joillekin, mutta kyllä se elämänlaatu paranisi ihan oikealla kiinteällä asemalla, uskokaa pois.
Tietenkään pistoke ei ole sen parempi vaihtoehto, jos sitä ei ole jo valmiina, mutta on melkein yleisempää että on.
Kolmivaiheen etu tulee varsinkin ulkona (tai kylmässä tallissa) pidettävään autoon jolla ajetaan kunnolla päivittäin, kovemmalla pakkasella valovirta ei riitä lataamaan akkuja kun lämmitys syö ison osan.
Meillä ei ole kyllä yhdessäkään talossa ollut voimavirtapistoketta, enkä tiedä että yhdelläkään kaverilla tai tutulla olisi. Omalla koko asuinalueella olen nähnyt tasan yhden voimavirtapistokkeen. Mikä on sinänsä ihan ymmärrettävää koska, nykyisen autolatauksen ulkopuolella, mitä hittoa tuollaisella edes tekee tavallisella pientaloalueella?
12tkm tuli pikkuakkuisella viime vuonna ajettua ja lataus lähes täysin schukosta 8A. Joo lataus vie välillä 18h tms. mutta mitä sitten.. ei ole niin paljoa kiireistä ajoa. Tökkää kiinni kotiin tullessa ja irrottelee sitten joskus.Tämän on kyllä viime päivinä nähnyt aika hyvin. Plugarilla sai vielä Schukolla akun täyteen kelissä kuin kelissä, mutta nyt isompiakkuista sähkäriä ladattaessa on kyllä aika tuskaisaa ollut.
Viime yönä oli lataus 22-07 käynnissä, eli seinästä otettiin n. 18 kWh, auton varaus nousi n. 17% tai 13.5 kWh, jolla ajaa tässä näillä pakkaskulutuksilla suunnilleen 50 kilsaa. Tuo toki riittää jos työmatka on maksimissaan 25 km ja ajot tosi säännöllisiä. Mutta aika nitkutusta tuo olisi ja esim. viime yönä tuo 21-07 ei ollut mitenkään optimaalisin latausväli, mutta pakko yrittää rakentaa vähän puskuria kun vaimolla alkaa huomenna työt.
Toki nyt tosiaan pakkanen vielä ottaa oman veronsa kun häviöihin / akun lämmitykseen menee aika tasan neljäsosa latausvirrasta ja Volvo on lisäksi aika kovakulutuksinen auto, mutta täytyy kyllä silti sanoa, että aika kallista on lataaminen tai vähäistä ajo 8A:llä täyssähköä vakituisesti lataavilla.
Tuohan näyttää aika lailla siltä mitä nuo omatkin latauspisteet ovat. Toisessa laitoin vielä munalukolla latausjohdon ympäri ja kiinni koteloon, jotta mitään hajottamatta ei saa latauslaitetta mukaan. Aika usein itse tai itselle rakennetussa kiinteistössä on kyseisenlainen varaus laitettu, koska sähkön tarve ilmenee jo rakennusvaiheessa ja lisäkustannus on kymmeniä euroja.Voimavirtapistokkeellinen toteutus voi olla myös siisti kun mittauskeskus sijoitetaan järkevästi esim. autokatoksen sisäseinään, näin meillä ladattiin kahta autoa aika pitkäänkin. Nykyään kiinteä asema lähinnä latauserittelyiden tarpeen vuoksi, kuormanhallinta toki hyvä lisä.
Eli otan sähköpääkeskuksen auki ja tarkastan siitä kaapeleiden kiristykset? Seuraavaksi etsin kaikki liitosrasiat, jotka avaan ja tarkistan. Sitten ryhmäkeskus ja sen takana olevat liitosrasiat. Sitten itse pistorasioiden purkaminen ja lopuksi puran auton latausaseman ja mielellään sen kahvan. Vai kannattaako nuo tehdä eri järjestyksessä?Omasta mielstä ihan yhtälailla sen kiinteästikin asennetun laturin ruuviliitoksella (mikä lienee virallinen tekninen termi) laitetut liitokset löystyä ajanmyötä ja alkaa lämpenemään ja sulamaan.
Olipa asennustapa sitten suko, voimavirta tai kiinteä niin tulisi aina silloin tällöin ainakin kerran vuoteen tarkistella ne liitokset ja liittimet sen varalta onko havaittavissa löystymistä tai muita muutoksia. Myös se kokonaisuus ihan pääsähkökeskukselta saakka tulisi ottaa huomioon eikä tuijotta vain sitä yhtä liitosta johon laturi tulee kiinni.
Mitään maisemointia ei tarvitse jos latauslaitteen laittaa olemassa olevaan sähkökeskukseen sisälle.
Laita esimerkki olennaisesti siistimmästä kiinteän latauslaitteen asennuksesta. Tuolla on myös muutakin käyttöä kuin auton lataus. Oksennus ja koomisuus jne. ei taida nyt riittää perusteluina.
Itseasiassa noissa ruuviliitettävissä on kyllä ollut jonkun verran ongelmia, lämpösyklit saavat kuparin muutamaan muotoaan ja liitos löystyy.No ei ne latausasemien liitokset kyllä käyttämällä löysty ellei puhuta sitten vuosikymmenien käytöstä. Osa on ruuvattavia ja osa on jousikuormitteisia.
Aikamoista maalitolppien siirtelyä alkuperäisiin teeseihin nähden mutta ei kai sitä voi muuta odottaakaan. Normaalissa talossa mm voimavirtapistokkeen sisältävä mittauskeskus ei näytä tältä. Mutta onhan tuokin aika kammottava amiskötöstely silti (kaikki rispektit amiksille!), läpiviennitkin niin isot että sinne pääsee hyvin pikkueläimet tekemään pesiään ja tuhojaan. Sisältä varmaan löytyy myös kosteudensyöjä biltemasta ja pari wunderbaumia torjumaan hometta ja kosteutta. Kaiken lisäksi näyttää että tuo kaappi olisi samaa mallia/materiaalia/ainevahvuutta mitä käytetään sisätiloissa ryhmäkeskuksissa, en ikinä laittaisi tuollaista ulos, vaikka olisikin katoksen alla. Kiinteä asennus tässä(kin) olisi selvästi parempi. Tuossa toisessakin esimerkissä (jossa näytti läpiviennit olevan fiksummin tehty) oltiin myös lopulta päädytty kiinteään. Näin se vaan menee, että ne kiinteät ovat parempia vaikka totuutta voi olla vaikea myöntää. Kummasti tämä aihe kyllä menee pistokefanipoikien ihon alle.
Silloin se on väärin asennettu. Olen asentanut kymmenen vuoden aikana aika monta ja yhdessäkään ei löysty kun kiristää kunnolla.Itseasiassa noissa ruuviliitettävissä on kyllä ollut jonkun verran ongelmia, lämpösyklit saavat kuparin muutamaan muotoaan ja liitos löystyy.
Liitin pitää siis kiristää riittävästi, mutta samalla liitin on helppo ylikiristää (kierteet korkkaa). Käytännössä siis nuo ruuviliittimelliset pitäisi aina käydä jälkikiristämässä muutaman viikon jälkeen.
Kuinka monessa olet käynyt tarkastamassa kireyden ja jälkikiristystarpeen muutaman viikon käytön jälkeen?Silloin se on väärin asennettu. Olen asentanut kymmenen vuoden aikana aika monta ja yhdessäkään ei löysty kun kiristää kunnolla.
Tai toki ei ole poissuljettua että joissain malleissa on vaan suunnitteluvirhe.
Vaikea sitten sanoa kenen valmistamat riviliittimet Garon latauslaitteissa oli.Silloin se on väärin asennettu. Olen asentanut kymmenen vuoden aikana aika monta ja yhdessäkään ei löysty kun kiristää kunnolla.
Tai toki ei ole poissuljettua että joissain malleissa on vaan suunnitteluvirhe.
Vastasinkin jo aiemmin, mutta sinulta ei siihen mitään vastausta edelleenkään tullut. Eli itsellä kyllä kiinteä, mutta ei sillä käytön kannalta ole mitään merkitystä onko kiinteä vai voimavirta, jos laturi on seinässä kiinni. Ulkonäköasiat sitten erikseen, mutta niistä nyt on turha alkaa väittelemään.Aikamoista maalitolppien siirtelyä alkuperäisiin teeseihin nähden mutta ei kai sitä voi muuta odottaakaan. Normaalissa talossa mm voimavirtapistokkeen sisältävä mittauskeskus ei näytä tältä. Mutta onhan tuokin aika kammottava amiskötöstely silti (kaikki rispektit amiksille!), läpiviennitkin niin isot että sinne pääsee hyvin pikkueläimet tekemään pesiään ja tuhojaan. Sisältä varmaan löytyy myös kosteudensyöjä biltemasta ja pari wunderbaumia torjumaan hometta ja kosteutta. Kaiken lisäksi näyttää että tuo kaappi olisi samaa mallia/materiaalia/ainevahvuutta mitä käytetään sisätiloissa ryhmäkeskuksissa, en ikinä laittaisi tuollaista ulos, vaikka olisikin katoksen alla. Kiinteä asennus tässä(kin) olisi selvästi parempi. Tuossa toisessakin esimerkissä (jossa näytti läpiviennit olevan fiksummin tehty) oltiin myös lopulta päädytty kiinteään. Näin se vaan menee, että ne kiinteät ovat parempia vaikka totuutta voi olla vaikea myöntää. Kummasti tämä aihe kyllä menee pistokefanipoikien ihon alle.
Aika monessa mutta en kaikissa. Kavereille kun tekee niin haluaa varmistua asioista erityisen hyvin, mutta ihan turhia reissuja ne on olleet ja siitä saakin mielenrauhan omasta asennustavasta. Oli kyseessä sitten kiuas, liesi/uuni, latauslaite yms. kovatehoiset laitteet.Kuinka monessa olet käynyt tarkastamassa kireyden ja jälkikiristystarpeen muutaman viikon käytön jälkeen?
Mykistävin setuppi kyllä pitkään aikaan! Hattu päästä. Onko kuinka monta kertaa ollut tarve irroitella pistoketta asennuksen jälkeen?Tällainen siitä tuli
Defan Poweri löytyy täältä ja ei ole kaapeli kankea.Itse olen tällä hetkellä tuohon DEFA Poweriin päätymässä, koska se vaikuttaa speksien perusteella aika hyvältä. Vähän vaan mietityttää että onko tuo kaapeli kauhean kankea käyttää kun näyttää (22 kW:n takia?) melko möhkältä.
Muita kokemuksia ko. vehkeestä?
Defa palkkasi koodarin äskettäin joka lisäsi/lisää OCPP 2.0.1 tuen HA:n OCPP softaan. Eli pitäisi toimia Defa nykyään myös HA:n kanssa. Ilmeisesti Defa on ymmärtänyt miten iso Home Assistant käyttäjäkunta on, että kannatti palkata koodari tuon tekemiseen.Ei ole kankea käyttää, paksuhan se on mutta ihan hyvin taipuu siinä missä ohuemmatkin. Power on asemana ihan hyvä ja eleettömästi odotusten mukaan toimiva. Appis ihan ok, perusasiat välittyy hyvin. Huonona puolena HA-integraatiota ei pysty tekemään ainakaan pikaisen foorumiselailun perusteella. Balanserin jos hankkii, se kannattaa kytkeä kaapelilla wifin sijaan, ellei sitä saa pienellä vaimennuksella (~-40dBm) yhdistettyä.