Sähköauton kotilataus

Kyllä se 1-vaihelaturi paukuttaa niitä sulakkeita vähintäänkin samalla lailla. Se 8A 1-vaihelaturi polttaa sulakkeet helpommin kuin 3-vaiheinen 6A latauksella. Ihan yhtä suuri tarve on kuormanhallinnalle, oli laturi 1 tai 3 vaiheinen.

Se sulake rajoittaa virtaa, ei tehoa. Ja 1 vaihelatauksessa virtaa tarvitsee kolminkertaisen määrän saman lataustehon saavuttamiseksi.
yhä edelleen onko muka matkalatureissa säätö? eikös ne paina vaan sen maksimin?? kyllä mä ny sen tiedän että latausasemaa saa rajotettua, nyt onkin kyse matkalaturista!
 
yhä edelleen onko muka matkalatureissa säätö? eikös ne paina vaan sen maksimin?? kyllä mä ny sen tiedän että latausasemaa saa rajotettua, nyt onkin kyse matkalaturista!
Ainakin kärkkäisen kaikista halvimmassa mallissa on, luulisin että kaikissa muissakin.
 
Mikas nykyaan on sitten paras budjettiluokan latausasema kun Ellien hinnat rajahti? Onko se taas Teslan laatikko?
 
Mikas nykyaan on sitten paras budjettiluokan latausasema kun Ellien hinnat rajahti? Onko se taas Teslan laatikko?
Matkalaturi on budjettivaihtoehto.
Go-e charger maksaa reilu 500€, ja taitaa olla aikalailla markkinoiden monipuolisin laturi. Tätäkin saa kolmivaihepistokkeella ja ilman.

Kaikilla lataus jokatapauksessa toimii samalla lailla, ei se laturi siihen mitenkään vaikuta.
 
Yksi sähköauto kotilatauksessa ei vielä aiheuta juuri minkäänlaista tarvetta kuormanhallinnalle jos ei nyt ihan hölmöilemään lähde. 25A sulakkeet kestää perus omakotitalon kuorman ja sähköauton latauksen helposti kun sähköt on suunniteltu fiksusti ilman suurempaa vinokuormaa.
Juu, yleensä kestää. Mutta ei välttämättä <-25 pakkasella, kun sopivasti useampi lämmityshärveli käynnistyy samaan aikaan ja ottaa hetken aikaa piikkitehoa. Ja on optimistina laittanut auton latauksen esim 3*12A yöksi. 25A pääsulakkeet kestää hetken ehkä sen 35A.
Noh, vahingosta viisastuneena nyt on porsliini-pääsulakkeita jemmassa. 25 pakkasella klo 02:30 niitä kyllä saa, mutta ei ihan joka kaupasta.
 
Hybridille laturihommia pohdin, autopaikan vieressä n. 1m olisi kolmivaihetöpseli. Laittaisko tuohon töpseliin jonku laturin kiinni, vai olisiko parempi asentaa erillinen laturi kuitenkin? Hybridi osaa käyttää 2 vaihdetta, jos sillä nyt merkitystä on.
 
Itsellä ladattavassa hybridissä se blaupunktin kolmivaihetöpselillinen. Tuossa siis säädetään lataustehoa 8A-16A (kaikkiin vaiheisiin). Itsellä auto lataa vain yhdestä vaiheesta. Auton päässä olen laittanut ajastuksen klo 02-13 ladataan. KIAssa nappulana ratin vasemmalla puolella kojelaudassa Off nappula, josta voi ohittaa ajastuksen jos lataa muuna aikana. Ajastus on klo 13 asti, koska ajellessa töihin ja tökätessä kiinni auto lataa eikä tarvitse joka päivä tökkiä nappulaa (auto ehtii lataamaan kyllä yöaikaan halvalla sähköllä).

Kolmen vuoden aikana kerran mennyt johonkin jumiin eikä auto ladannut. Pistoke irti, takaisin kiinni ja taas toimii. Joku ajastuskin tuossa laturissa kait on, mutta en ole tutustunut.
 
Kiitoksia hyvistä perusteluista. Rahasta ei varsinaisesti pulaa, mutta en haluaisi tonnia maksaa jostain minkä hyöty on parhaimmillaankin nimellinen.
Tämä tietty vähän riippuu aikajänteestäkin. Jos sähköistä autoilua on samassa osoitteessa luvassa vaikka 10 vuotta, mukavuuden ja sähköturvallisuuden puolesta tämä olisi aika helppo valinta (ja olikin itselle).
 
yhä edelleen onko muka matkalatureissa säätö? eikös ne paina vaan sen maksimin?? kyllä mä ny sen tiedän että latausasemaa saa rajotettua, nyt onkin kyse matkalaturista!
Kia mukana tulleessa 1-vaihe laturissa on myös. Samaten kahdessa eri 3-vaihe matkalaturissa joita olen käyttänyt. Joten vielä ei ole tullut vastaan laitetta jossa ei olisi säätöä.
 
Kia mukana tulleessa 1-vaihe laturissa on myös. Samaten kahdessa eri 3-vaihe matkalaturissa joita olen käyttänyt. Joten vielä ei ole tullut vastaan laitetta jossa ei olisi säätöä.
Ei ainakaan mun id3:sen mukana tulleessa yksvaihelaturissa ole mitään säätöä, 10A ottaa jos lataa, thats it. Kerran lainannut kaverilta 11kw matkalaturia ja en muista et siinäkään ois ollu mitään mistä ois päässy säätelee, täysillä meni vaan
 
Kian schuko -laturissa tosiaan on 8/10/12A valinta (valitaan takaa nappulasta, joka ei välttämättä ole itsestään selvää). Voimavirtaan laitettavissa olisin kuvitellut säädön olevan kaikissa (myös omassa blaupunktin), mutta schuko versioissa varmaan vähän harvinaisempaa. Ajastus on sitten sellainen, mitä ei välttämättä ole mutta eiköhän sekin ala olla aika vakiovaruste nykyään.
 
@taffeli *Pitkäaikaisratkaisuna laittaisin latausaseman siihen. Sitten kannattaa miettiä mitä tarvitsee; pitääkö olla pörssin mukaan säätyvä, tarviiko raportteja työnantajalle vai onko vaan omaan käyttöön.

Teslan latausasema on hyvä jos noita erikoisuuksia ei tarvitse.

*Asut vuosia eteenpäin vielä ja vaihdat aikanaan täyssähköön.
 
BMW:n mukana tulleessa laturissa ei ole mitään säätöjä. Ei siinä ole yhtään nappiakaan. Autosta voi valita 8A tai täysillä.
 
Hieman tyhmiä kysymyksiä väliin:


Voiko tuota iskeä kiinni 1x10A Suko-pistokkeeseen vai tarvitseeko olla 1x16A toimiakseen?

Jos tuota käyttää toistaiseksi "kiinteänä matkalaturina" eli kunnes saan eri paikkaan varsinaisen latausaseman niin jos otan autosta vain laturin pään irti niin voiko sukon pään jättää pistorasiaan kiinni? Vieköhän paljonkin sähköä "perustilassa"? Eli olisi toki helpompi irroittaa vaan autosta ja jättää telineeseen kiinni ja sähkö olisi aina tavallaan laturissa kiinni.
 
Hieman tyhmiä kysymyksiä väliin:


Voiko tuota iskeä kiinni 1x10A Suko-pistokkeeseen vai tarvitseeko olla 1x16A toimiakseen?

Jos tuota käyttää toistaiseksi "kiinteänä matkalaturina" eli kunnes saan eri paikkaan varsinaisen latausaseman niin jos otan autosta vain laturin pään irti niin voiko sukon pään jättää pistorasiaan kiinni? Vieköhän paljonkin sähköä "perustilassa"? Eli olisi toki helpompi irroittaa vaan autosta ja jättää telineeseen kiinni ja sähkö olisi aina tavallaan laturissa kiinni.
Toimii se 10a kanssa kun vaan säädät alle 2.3kw max latauksen.
 
Hieman tyhmiä kysymyksiä väliin:


Voiko tuota iskeä kiinni 1x10A Suko-pistokkeeseen vai tarvitseeko olla 1x16A toimiakseen?

Jos tuota käyttää toistaiseksi "kiinteänä matkalaturina" eli kunnes saan eri paikkaan varsinaisen latausaseman niin jos otan autosta vain laturin pään irti niin voiko sukon pään jättää pistorasiaan kiinni? Vieköhän paljonkin sähköä "perustilassa"? Eli olisi toki helpompi irroittaa vaan autosta ja jättää telineeseen kiinni ja sähkö olisi aina tavallaan laturissa kiinni.

Tuossa on säädettävä latausteho:
"Latausteho on monipuolisesti säädettävästi välille 1,8 - 3,7 kW (8, 10, 13, 16 A)"

Eli laturi kiinni pistorasiaan, napista säädät 8A tai 10A tilaan, sitten piuha autoon kiinni niin alkaa lataamaan rajoitetulla teholla.

Voi jättää pistorasiaan kiinni. Verkkiksellä oli aikanaan myös joku seinäteline tuolle, mutta sen saa kyllä ruuvista/naulastakin roikkumaan, mutta älä missään nimessä jätä sitä roikkumaan johdon varassa pistorasiasta!

Mulla on tuo sama laturi matka/varalaturina ja sillä ladattiin ensimmäiset pari viikkoa autoa kun odoteltiin kiinteän latausaseman asennusta, ei moitittavaa laitteesta tällä kokemuksella.
 
Onko täällä Go-E geminin omistajia joilla on ollut haastetta latausaseman kytkemisen verkkoon.

Itsellä siis autotalli on erillinen rakennus n.15m päässä talosta ja olen pihalle tuikannut TP-LINK Omada EAP225 jolla netti laajenee autotallille.
Nyt Go-E Gemini kyllä löytää tuon netin ja loggaantuu siihen mutta se ei yhdistä. Jos taas käytän puhelinta välissä ja teen sillä hotspotin samasta wifi-verkosta niin sitten taas yhdistää ihan helposti.

Onko muilla ollut samanlaisia haasteita?
 
Onko täällä Go-E geminin omistajia joilla on ollut haastetta latausaseman kytkemisen verkkoon.

Itsellä siis autotalli on erillinen rakennus n.15m päässä talosta ja olen pihalle tuikannut TP-LINK Omada EAP225 jolla netti laajenee autotallille.
Nyt Go-E Gemini kyllä löytää tuon netin ja loggaantuu siihen mutta se ei yhdistä. Jos taas käytän puhelinta välissä ja teen sillä hotspotin samasta wifi-verkosta niin sitten taas yhdistää ihan helposti.

Onko muilla ollut samanlaisia haasteita?

Oletko todennut, että kuuluvuus on riittävä? Etäisyys kuulostaa jo sille et ongelmia on varmasti jos välissä on muutakin kuin ilmaa.
 
Oletko todennut, että kuuluvuus on riittävä? Etäisyys kuulostaa jo sille et ongelmia on varmasti jos välissä on muutakin kuin ilmaa.

Kyllä. Tuo EAP225 on aika yllättävän hyvä levittämään wifiverkkoa talon ulkopuolella.
Testiksi siirsin talon sisältä yhden TP-Link RE305 reitittimen autotalliin jotta Go-E yhteydenlaatu näytti 100%. Silti en saa yhdistetty vaikka löytää verkon. Se kyllä lisää sen "määriteltyjen verkkojen" ryhmään mutta ei ilmesty sitä yhdistetty tms tekstiä.

Lähinnä mietin, että luovatko nuo TP-linkin komponentin jonkun "vääränlaisen" wifiverkon tms?
 
Kyllä. Tuo EAP225 on aika yllättävän hyvä levittämään wifiverkkoa talon ulkopuolella.
Testiksi siirsin talon sisältä yhden TP-Link RE305 reitittimen autotalliin jotta Go-E yhteydenlaatu näytti 100%. Silti en saa yhdistetty vaikka löytää verkon. Se kyllä lisää sen "määriteltyjen verkkojen" ryhmään mutta ei ilmesty sitä yhdistetty tms tekstiä.

Lähinnä mietin, että luovatko nuo TP-linkin komponentin jonkun "vääränlaisen" wifiverkon tms?

Niin siis tukiasema voi kantaa, mutta tiedonsiirto pitäisi toimia molempiin suuntiin. Go-e wifi pulikka(esp32) ei kummonen ole. Liitä Go-e puhelimen hotspottiin ja kokeile minne asti kantaa? Tai voihan siinä toki olla jotain muutakin ongelmaa.
 
Kyllä. Tuo EAP225 on aika yllättävän hyvä levittämään wifiverkkoa talon ulkopuolella.
Testiksi siirsin talon sisältä yhden TP-Link RE305 reitittimen autotalliin jotta Go-E yhteydenlaatu näytti 100%. Silti en saa yhdistetty vaikka löytää verkon. Se kyllä lisää sen "määriteltyjen verkkojen" ryhmään mutta ei ilmesty sitä yhdistetty tms tekstiä.

Lähinnä mietin, että luovatko nuo TP-linkin komponentin jonkun "vääränlaisen" wifiverkon tms?
Joku Wifi 2.4 GHz vs 5.0 GHz probleema?
Tuo gemini kai toimii vain ensin mainitussa? Ainakin jossain luki vaan tuettuna: 802.11b/g/n 2.4 GHz / taajuusalue 2412-2472 Mhz
 
Ihan sellainen et onko wlani molemmilla taajuuksilla? Kaikki laitteet ei tykkää nopeemmasta.. et vois kannattaa koklaa vaan 2,4geellä
 
Joku Wifi 2.4 GHz vs 5.0 GHz probleema?
Tuo gemini kai toimii vain ensin mainitussa? Ainakin jossain luki vaan tuettuna: 802.11b/g/n 2.4 GHz / taajuusalue 2412-2472 Mhz
GO-e käyttää ESP32:ta joka tukee vain 2.4G wifiä. Eli kannattaa tosiaan tarkistaa että 2.4G on TP-Linkissä käytössä.
 
yhä edelleen onko muka matkalatureissa säätö? eikös ne paina vaan sen maksimin?? kyllä mä ny sen tiedän että latausasemaa saa rajotettua, nyt onkin kyse matkalaturista!
Autojen mukana tulevissa matkalatureissa tuntuu olevan monesti mahdollisuus vain 1x8A lataukseen, eli on joka tapauksessa rajoitettu siihen jo matkalaturissa.

Minulla ei tullut auton mukana matkalaturia (22kW type2 latauspiuha tuli) joten ostin matkalaturin kaupasta, ja sieltä saa sellaisia malleja joissa voi itse määritellä jo matkalaturilla millä virralla ladataan. Ostin kaksi matkalaturia, ekassa voi valita 10A tai 16A latauksen, toisessa 6A/8A/10A/12A/16A. Molemmat toimivat mutta jälkimmäinen on parempi koska on enemmän valinnanvaraa ja se latausmötikkäkin kaapelissa on siinä pienempi ja kevyempi, ja oli jopa hieman halvempi kuin eka matkalaturi.
 
EVBOX menossa konkurssiin.
Hmm, mitenköhän hoituu tulevaisuudessa ensimmäisen generaation Elli chargerien (takuu)korjaukset, kun sehän näyttää olevan EVBoxin valmistama. Toinen generaatio on eSystemsin tekemä.
Lieneekö syytä vai seurausta tuo Ellin (eli volkkarin) toimittajan vaihto.
 
Hmm, mitenköhän hoituu tulevaisuudessa ensimmäisen generaation Elli chargerien (takuu)korjaukset, kun sehän näyttää olevan EVBoxin valmistama. Toinen generaatio on eSystemsin tekemä.
Lieneekö syytä vai seurausta tuo Ellin (eli volkkarin) toimittajan vaihto.
Tuota en tiennytkään, että Elli on myös tässä mukana. Volkkarille menee?
 
Jos ny hommannu ellin alle 250€ ni ihme parku heti. Ja takuuhan menee myyjän kautta ei valmistajan.. on myös kotivakuutus olemassa, jos sellaisen on ottanut
 
Tuota en tiennytkään, että Elli on myös tässä mukana. Volkkarille menee?
Juu, siis toki Elli vastaa myymistään tuotteistaan, mutta mietin siis sitä, että jos EVBox menee nurin, niin saavatko varaosia mistään. Toki ainahan voi sitten tarjota takuuvaihtoa kakkosgeneraation laitteeseen.
Itsekin hommasin tuossa kuukausi sitten Ellin, eli sikäli oma lehmä ojassa pohdin tätä. Takuun jälkeiset korjaukset taitaa muuttua astetta haastavammiksi.
 
Nakataas Fabossa eteen tullut uutislinkki tännekin.
Etenkin tuota uutisessa mainittua Motorwerkin latauslaitetta löytynee myös foorumaisten talleista.


Screenshot_20241019-085804.png


Screenshot_20241019-085727.png
 
Siinä käsityksessä itsekin. Pitää liikutella ens viikolla takaisin ja etsiä jostain kuitti :s
 
Nakataas Fabossa eteen tullut uutislinkki tännekin.
Etenkin tuota uutisessa mainittua Motorwerkin latauslaitetta löytynee myös foorumaisten talleista.


Screenshot_20241019-085804.png


Screenshot_20241019-085727.png
Löytyyköhän TUKESin sivuilta tarkempaa erittelyä miksi esim. tuo MAKE-latauspiuha on vaarallinen, eli mitä asioita se ei täytä?

En muuten kysy mutta tuossa oli aiemmin puhetta noista latauskaapeleista ja joku mainitsi ettei L-muotoinen suko-pistoke sovi hänen pistorasiaansa, eli pitää olla suora kuten tuossa MAKE:ssa.

Mietin vaan voiko se olla yksi asia joka aiheuttaa TUKESissa hylsyn? Eli pitää vaikka olla L-muotoinen jotta on parempi vetokestävyys kun tuossa on tuo suht raskas mötikkäkin joka voi riuhtaista suoraa kaapelia/liitintä kovempaa? Itse olen kuvitellut että se L-muotoinen pistoke on juuri sen takia, kestää paremmin vetoa.

Toisaalta on ilmeisesti muitakin sähköauton latauspiuhoja suoralla pistokkeella?
 
Siinä käsityksessä itsekin. Pitää liikutella ens viikolla takaisin ja etsiä jostain kuitti :s
Käsittääkseni kuittia ei tarvitse takaisin vedossa.

Vesitiiviys ei täyty, ei siis tekemistä suoran pistokkeen kanssa: Löydä vaarallinen tai vaatimusten vastainen tuote

Ja nolla johdin ei katkea vikatilanteessa:
 
Tuon Motorwerkin osalta ainakin oma käsitykseni on että vaarallisuus johtuu että siinä auton päähän kytkettävästä töpselistä ei katkea sähkö vaikka kaapeli on irti autosta. Onko tuo nyt sitten miten vaarallista, onhan tavan jatkojohdossakin aina sähkö vaikkei siinä olisi mitään laitetta kiinni jos toinen pää on seinärasiassa.
Näissä latauslaitteissa ilmeisesti tiukemmat vaatimukset että ei sais olla sähköä siinä auton pään liittimessä jos ei ole kytkettynä autoon. Jos jollakulla on parempi tieto niin korjatkaa. Yhtälailla sen tavan jatkojohdon voi heittää vesilätäkköön tai tunkea haarukan liittimiin aiheuttaen oikosulun.

Itsellä kans Motorwerkin voimavirtaversio mutta ainakaan tässä ei mikään sarjanumero/EAN/muu koodi näyttäisi täsmäävän Tukesin sivuilla oleviin. Lieneekö samoissa kuorissa myös eri sisuskaluilla olevia? Sama ulkokuorihan ei välttämättä merkkaa että sisällä olis samat komponentit. Ilmeisesti tätä on jossain myyty myös pakettina jossa voimavirtaversio latauslaitteesta plus suko-voimavirta -adapteri mukana. Itsellä ei tullut mitään adaptereja tuon mukana.

Lisäksi tämä Tukevin ukaasi on vain markkinoilta poisto kai. Eli ei varsinaisesti takaisinveto/palautusmenettely vaan että ei vaan saa enää jatkossa myydä tätä.
 
Saakohan noista rahat takaisin myyjä liikkeestä vai miten tuo käytännössä toimii?
Varaudu siihen että et saa. Noille laitteille on määrätty vain markkinoiltapoisto, eli tuotteita ei lähdetä keräämään loppukäyttäjiltä takaisin, koska puutteet eivät ole niin fataaleja.

Löytyyköhän TUKESin sivuilta tarkempaa erittelyä miksi esim. tuo MAKE-latauspiuha on vaarallinen, eli mitä asioita se ei täytä?

En muuten kysy mutta tuossa oli aiemmin puhetta noista latauskaapeleista ja joku mainitsi ettei L-muotoinen suko-pistoke sovi hänen pistorasiaansa, eli pitää olla suora kuten tuossa MAKE:ssa.

Mietin vaan voiko se olla yksi asia joka aiheuttaa TUKESissa hylsyn? Eli pitää vaikka olla L-muotoinen jotta on parempi vetokestävyys kun tuossa on tuo suht raskas mötikkäkin joka voi riuhtaista suoraa kaapelia/liitintä kovempaa? Itse olen kuvitellut että se L-muotoinen pistoke on juuri sen takia, kestää paremmin vetoa.

Toisaalta on ilmeisesti muitakin sähköauton latauspiuhoja suoralla pistokkeella?
Ei löydy ja tämä Tukesin suurpiirteisyys noissa raporteissa harmittaa ainakin itseäni sähköalan ihmisenä. Nyt joutuu sitten arvailemaan että mikäköhän se perimmäinen vika on. Itsellä on opiskelukaveri Tukesin sähköpuolen tarkastajana. Täytynee kysyä että saisikos raportit ja myös antaa nootti/ehdotus että voisitte jatkossa panostaa vähän enemmän noihin ilmoituksiin.

Tuon Maken tapauksessa kyse lienee siitä, että valmistaja on speksannut laitteen IP66:ksi testauttamatta että se oikeasti pitää niin hyvin vettä. Palikan kansi on ruuvikiinnitteinen ja saattaa vuotaa vedonpoistoistakin, koska tuo IP66-testi on aika raju. IP54:llä tai IP55:llä olisi voinut mennä testistä läpi. Eli vailla parempaa tietoa sanoisin että laitteessa ei ole mitään vaaraa aiheuttavaa puutetta ja käyttö voi turvallisesti jatkua.

Tuossa Motorwerkissa epäily on, että koska kaapeli on 3-vaiheinen, siitä on jätetty säästösyistä nollan katkaiseva rele pois. Nyt jos tuota käyttää adapterilla 1-vaiheisena, pistotulpan asennosta riippuen Type 2 -liittimessä on ilman autoakin joko 0 volttia tai 230 volttia maata vasten.
 
Löytyy ihan 1:1 saman näköinen laturi mutta tietoset merkkinen jota mm. verkkokauppa.com myy. Varmaan sama vika siinäkin?

Voi olla, tai voi olla olematta.

Samaan kuoriin paketoidaan kiinan hikipajoissa n+1 eri kombinaatiolla rojuja sisään eikä periaatteessa mistään voi tietää mitä siellä todella on sisällä.

Ja koska kiinaelektroniikka, niin ihan mahdollista että tuotetiedot väittää olevan jotain mutta todellisuudessa ei ole.

Suomalaisen jälleenmyyjän tapauksessa toki "poikkeamat" on epätodennäköisempiä koska mahdollisista vahingoista se myyjä on ainakin jollain tasolla oikeudellisesti vastuussa.
 
Kävin yleismittarilla tsekkaamassa oman 3-vaihe motorwerkin - ei ole testeriä tms. Kyllä se vaiheen ja muutaman type2 pinnin välille antoi 230v (jollekin pinnille taisi olla vähän vähemmän). Eli nolla siellä on koko ajan ainakin ilman kuormaa.
Itsellä 3-vaihetökkelillä kiinni suoraan pihakeskuksessa, jossa varmasti maadoitus ok sekä vikavirta. Ei siis aiheuttane toimenpiteitä meillä.

Schuko-adapterilla käytettynä selvästi vaarallinen, kun ei Type2:ssa pitäisi jännitettä olla jos sitä ei ole kytketty. (koska siis schukossa vaihe ja nolla riippuvat siitä, miten päin töpselin laittaa - 3 vaihetökkelissä nolla ja vaihe eivät voi vaihtaa paikkaa, kun sen voi kytkeä vain yhdellä tapaa)
 
Viimeksi muokattu:
Lienenkö mitannut oikein. Joku sähköammattilainen opastakoon jos menin mönkään. Tökkäsin omassa Motorwerkissä yleismittarin miinuksen type2 liittimen N-pinniin (maa?) ja mittarin plussalla kokeilin type2 liittimen L1, L2 ja L3 pinnit läpi. Yhdessäkään ei mittari värähtänyt.
Motorwerkin latauslaite siis kiinni voimavirtatöpselissä, ei sukossa, eikä mukana ainakaan tullut edes mitään adapteria millä sais kiinni sukoon.

Kokeilin myös laittaa mittarin miinuskarvan siihen type2 liittimen keskimäiseen pinniin (PE suojamaa?) ja kokeilin taas L1-3 pinnit läpi. Ei mitään.
Ainoa jossa mittari värähti oli mittarin miinus keskipinnissä ja plussa toiseen niistä pienistä kommunikaatiopinneistä, muistaakseni 25V näytti jännitettä.
 
Kiitoksia. Kyllähän sieltä omakin Enyaqin malli löytyi ja niin näytää löytyvät kaikki muutkin saman konsernin 2023 eteenpäin tuotteet. Myöskin auton valikosta löytyvät valinnat tukevat tuon ominaisuude olemassa oloa.

Nyt vain jostakin kohtuuhintaan V2G-laturi niin pääsee hyödyntämään täysimääräisesti ajoittaista 80 kWh akkua edullisella pörssisähkösopimuksella.

Tämmöiset valikot löytyvät Enyaqista liittyen kaksisuuntaiseen lataukseen = V2G

Tuo 10 000 kWh rajoitus tarkoittaa esimerkiksi minun tapauksessa sitä, että ilman sähköauton latauksia pystyisin 2 vuoden ajan juoksuttamaan kaiken kiinteistön käyttämän sähkön auton aukun kautta.

1729357744222.png


1729357782703.png


1729357818434.png
 
Lienenkö mitannut oikein. Joku sähköammattilainen opastakoon jos menin mönkään. Tökkäsin omassa Motorwerkissä yleismittarin miinuksen type2 liittimen N-pinniin (maa?) ja mittarin plussalla kokeilin type2 liittimen L1, L2 ja L3 pinnit läpi. Yhdessäkään ei mittari värähtänyt.
Motorwerkin latauslaite siis kiinni voimavirtatöpselissä, ei sukossa, eikä mukana ainakaan tullut edes mitään adapteria millä sais kiinni sukoon.

Kokeilin myös laittaa mittarin miinuskarvan siihen type2 liittimen keskimäiseen pinniin (PE suojamaa?) ja kokeilin taas L1-3 pinnit läpi. Ei mitään.
Ainoa jossa mittari värähti oli mittarin miinus keskipinnissä ja plussa toiseen niistä pienistä kommunikaatiopinneistä, muistaakseni 25V näytti jännitettä.
Ihan oikein mitattu ja kun kaapeli on voimavirtarasiassa kiinni, niin toimii oikein, koska vaiheet ja nolla ovat aina "oikeinpäin". Se potentiaalinen vaaratilanne tuleekin, jos kaapelista puuttuu nollan katkaiseva rele ja sitä käyttää sukoadapterilla, jolloin töpseli yhdessä asennossa Type 2-liittimen nolla-pinni (N) on oikeastikin nolla, mutta kun kääntää töpselin seinässä toisinpäin, nolla ja vaihe vaihtavat keskenään paikkaa, jolloin nollapinniin tuleekin vaihejännite. Vikavirtasuoja toki pelastanee tilanteen jos tuosta sähköiskun saisi.
 
Kävin yleismittarilla tsekkaamassa oman 3-vaihe motorwerkin - ei ole testeriä tms. Kyllä se vaiheen ja muutaman type2 pinnin välille antoi 230v (jollekin pinnille taisi olla vähän vähemmän). Eli nolla siellä on koko ajan ainakin ilman kuormaa.
Pitää tarkentaa, kun vähän ehkä epäselvästi kirjoitin. Eli ei siellä type2 liittimessä ole levossa 230v, kun on kytketty 3-vaihetöpseliin. Mittasin jännitteen type2-pinnien ja sähkökaapin schuko-rasian vaiheen väliltä -> oli jännite -> motorwerk ei katko kuin vaiheet.
Vikavirtasuojaushan tuossa motorwerkissä pitäisi itsessään(?) olla myös, mutta pitäsi olla testeri ja schuko-adapteri että worst casea voisi kokeilla. Osaamiseni rajoittuu yleismittariin.
 
Ihan oikein mitattu ja kun kaapeli on voimavirtarasiassa kiinni, niin toimii oikein, koska vaiheet ja nolla ovat aina "oikeinpäin". Se potentiaalinen vaaratilanne tuleekin, jos kaapelista puuttuu nollan katkaiseva rele ja sitä käyttää sukoadapterilla, jolloin töpseli yhdessä asennossa Type 2-liittimen nolla-pinni (N) on oikeastikin nolla, mutta kun kääntää töpselin seinässä toisinpäin, nolla ja vaihe vaihtavat keskenään paikkaa, jolloin nollapinniin tuleekin vaihejännite. Vikavirtasuoja toki pelastanee tilanteen jos tuosta sähköiskun saisi.
Kiitos vahvistuksesta. Meillä näiden voimavirtojen ja sulaketaulun väliin sähkäri asensi erillisen vikavirtasuojan.
Taitaakin olla tuosta Motorwerkistä, ja ilmeisesti ulkoisesti saman näköisiltä näyttävistä eLoadeista, olla useampaa eri varianttia/erää olemassa joissa eroja sisuskaluissa.

Lainaus Fabon keskustelun kommenteista:
"Itse ostin omani keväällä Nordic Plugilta ja sain sieltä tänään vartissa vastauksen sähköpostiini: "Kyseinen tuote-erä on parin vuoden takaista Motorwerk-valmistajan tuotetta viivakoodilla EAN 6438014334837. Kyseinen laite ei ole sama laite vaikka se ulkoisesti samannäköinen on. Ongelma Motorwerkillä oli saatu rajattua tuohon yksittäiseen tuote-erään jossa mainittu N-rele puuttui."
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 199
Viestejä
4 452 358
Jäsenet
73 672
Uusin jäsen
CommonMark

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom