Sähköauton kotilataus

Riippuu kuinka paljon haluat maksaa. Blaukkaria saa edullisesti, e-tappi (T-napilla) sopii Tesloille hyvin ja saa pidempänäkin, jos haluaa porvarimallin niin Metronin laturi on siistein ja huomaamattomin.
 
Mikä on tällä hetkellä se 11 kW mukana kulkeva laturi, joka kannattaa ostaa?
Blaukkarista kokemuksia kohta ~3v. Hyvin toimii kelissä kuin kelissä. Vie kyllä tilaa, mutta mukana tulee laukku (kai kaikkiin muihinkin tosin) jossa kulkee siististi.

Toi Metron on kyllä aika filthy, kun ei ole mitään erillistä mötikkää. Kallis kyllä, mutta jos ykköskriteeri että mahtuu pieneen tilaan, ei taida olla voittajaa METRON Voimavirtalatauskaapeli 11kW - evasema.fi
 
Blaukkarista kokemuksia kohta ~3v. Hyvin toimii kelissä kuin kelissä. Vie kyllä tilaa, mutta mukana tulee laukku (kai kaikkiin muihinkin tosin) jossa kulkee siististi.

Toi Metron on kyllä aika filthy, kun ei ole mitään erillistä mötikkää. Kallis kyllä, mutta jos ykköskriteeri että mahtuu pieneen tilaan, ei taida olla voittajaa METRON Voimavirtalatauskaapeli 11kW - evasema.fi

Blaukkari myös täällä ruuvi katoksen seinässä jossa riippuu ja ostin eri merkkisen telineen johdolle Kärkkäiseltä. Edit. hyvää tuo 8 metrin pituus myös, käytännössä saksalaisissa "polttoaineluukun" tienoilta lataustökkeli niin saa keula edellä auton katokseen.
 
Mulla on autotallissa voimapistorasia ja haluaisin sitä kautta alkaa lataamaan sähköautoa. Asialla nyt ei ole kiire, sillä auton toimitukseen on pari kuukautta.

Oon tämmöistä katsellut, onko suosituksia tai mielipiteitä: Sähköauton kotilaturi go-e Charger Gemini Flex 22kW | KOTILATURI

Vaatimuksena olisi se, että pitäisi pystyä pörssisähkön perusteella automatisoimaan halpa lataaminen. Pystyn kytkemään laitteen langattomaan verkkoon. Myös 22kw olisi hienoa
 
Mulla on autotallissa voimapistorasia ja haluaisin sitä kautta alkaa lataamaan sähköautoa. Asialla nyt ei ole kiire, sillä auton toimitukseen on pari kuukautta.

Oon tämmöistä katsellut, onko suosituksia tai mielipiteitä: Sähköauton kotilaturi go-e Charger Gemini Flex 22kW | KOTILATURI

Vaatimuksena olisi se, että pitäisi pystyä pörssisähkön perusteella automatisoimaan halpa lataaminen. Pystyn kytkemään laitteen langattomaan verkkoon. Myös 22kw olisi hienoa

Autosta riippuen jos saat apilla tuen, riittää halvin tyhmä laturi.
 
  • Tykkää
Reactions: une
Mulla on autotallissa voimapistorasia ja haluaisin sitä kautta alkaa lataamaan sähköautoa. Asialla nyt ei ole kiire, sillä auton toimitukseen on pari kuukautta.

Oon tämmöistä katsellut, onko suosituksia tai mielipiteitä: Sähköauton kotilaturi go-e Charger Gemini Flex 22kW | KOTILATURI

Vaatimuksena olisi se, että pitäisi pystyä pörssisähkön perusteella automatisoimaan halpa lataaminen. Pystyn kytkemään laitteen langattomaan verkkoon. Myös 22kw olisi hienoa
Jollei sulla oo 32A paukkuja 22kw on turhaa... Ellejä ei enää saa halvalla.. mutta on monia jotka istuu automatioon, ja osaa 1 tai 3 vaihe latauksen. Ko vaan sähkäri kytkee releet.. sit se onkin vaan "koodaamista"...
Joo tiiän epäselvää ko "pienessä" kaljassa.. ja oletan et osais tekniikkaa ja skriptiä.. anteeksi... Mut pohjimmiltaan noin asia on.. apuja löytynee täältä foorumilta kyl jos tuonne tielle läksee
Edit 35 --> 32 ko ei tällänen koodari muista et sulakkeet muuttuu ihan omalla tavalla ja sekottaa niitä si...
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: une
Joo, näköjään olikin 3x 16A, niin putos tuohon 11kw samantein :D Hyviä nostoja! Eikä ollut epäselvää, sain sun pointista kiinni kyl :)

Tosiaan Volvo C40 tulossa ja ainakaan tuossa nykyisessä Volvon sovelluksessa ei oo kuin manuaalisesti säädettävä kellonaika lataus
 
Viimeksi muokattu:
Siis 22kW voimapistorasiaan tökättävää latauslaitetta ei kannata hankkia. Vaatii 32A kolmivaihevoimarasian, ja tuollaiset ovat harvassa kotikäytössä.

Sen sijaan kiinteässä latausasemassa tuolla ei ole merkitystä, moni valmistaja ei edes tee erikseen 11kW mallia, vaan sama 22kW asema vaan konffataan 11kW/16A.
 
Mä en ainakaan lataa, enkä latais autoani tallissa, sen verran paljon arvostan (omaa) taloamme. Ja ku yöaikaan ladataan... Kun kerran 12 V akkujakin menee oikosulkuun jne. niin miksei isompiakin. Naapurikiinteistö pääs Iltalehteen polttiautopalon takia ja asiasta tapeltiin maahantuojan, autoliikkeen ja eri oikeusasteiden kanssa vuosia.

Vedettiin tallin ulkoseinään voimapistorasia ja siinä jatkeena suomalaisvalmisteinen Arctic EV 11 kW tyhmä laturi markkinoiden parhaimmalla IP-luokalla, kondenssinipalla (ainoa markkinoilla?), about pomminkestävä ja tyhmä ku saapas. Harmi, että myynti loppui/hiipui, siinä ois monelle hyvä peli. Siinä pohjassa mulla mittailauksena virralle valitsinarvot 9-11-13 A "kuormanhallinnaksi" mut eipä tuota enempää ku 3x9 A tarvi 3-vaihelataavaan täyssähköön. Plugarilla käytin 11 A.

Ittellä nyt sentäs Kia, mutta moni lataa jotain Kiinan Maxuksia ja VAGgejakin oman(tai pankin) rakennuksen sisällä.
 
Kotilataus nyt ryhmässä oli muistaakseni Enstosta jotain negaa, mut en nyt heti aamusta jaksa alkaa kahlaamaan sitä läpi.
 
Blaukkarista kokemuksia kohta ~3v. Hyvin toimii kelissä kuin kelissä. Vie kyllä tilaa, mutta mukana tulee laukku (kai kaikkiin muihinkin tosin) jossa kulkee siististi.

Toi Metron on kyllä aika filthy, kun ei ole mitään erillistä mötikkää. Kallis kyllä, mutta jos ykköskriteeri että mahtuu pieneen tilaan, ei taida olla voittajaa METRON Voimavirtalatauskaapeli 11kW - evasema.fi

Tämä Blaupunkt onkin mielenkiintoinen. Oli jo lähdössä Go e gemini flex + kuormanhallinta tilaukseen 799 euroa.

Tyhmä kysymys, mutta minulla siis tulee voimavirtapistoke talon seinään mihin ajattelin törkätä tarvittaessa siirrettävän laturin. Varsinaisessa autokatoksessa on Suko, mistä latailen pikkutarpeisiin ja kun isommat tarpeet 1-2x viikossa niin otan talon viereltä missä hyvä paikka autolle hetkellisesti olla.

Sähkäri sanoi, että kuormanhallinta tarvitaan (talon lämmitys kahdella ILP, 6kW sähkökius ja 25 A pääsulakkeet). Mikä on edullisin kuormanhallinta? Pitääkö sen olla jotenkin ns. laturispesifi, vai onko nekin universaaleja eli voi olla merkin X kuormanhallinta ja merkin Y kannettava laturi?
 
Tuotah...

Et tarvitse kuormanhallintaa jos rajoitat latausvirtaa laturista esim 3x13A tai alemmas ja lataus ajastettuna yöaikaan. Käsittääkseni jos sulla on nykyaikainen sähkökeskus ja sellainen han portti siinä sieltä saadaan useille latureille suoraan info kuormasta.

Sitten on nämä nk. silmukat, jotka laitetaan sähkö kaapissa sen taloon tulevien vaihejohtimien ympärille, niitä on universaalejakin, mutta useilla merkeillä on omansa joko langattomina tai langallisina.

Joku muu kertoo tarkemmin.
 
Tuotah...

Et tarvitse kuormanhallintaa jos rajoitat latausvirtaa laturista esim 3x13A tai alemmas ja lataus ajastettuna yöaikaan. Käsittääkseni jos sulla on nykyaikainen sähkökeskus ja sellainen han portti siinä sieltä saadaan useille latureille suoraan info kuormasta.

Sitten on nämä nk. silmukat, jotka laitetaan sähkö kaapissa sen taloon tulevien vaihejohtimien ympärille, niitä on universaalejakin, mutta useilla merkeillä on omansa joko langattomina tai langallisina.

Joku muu kertoo tarkemmin.
Sähkökeskus ei ole moderni. Vanhat "isot sulakkeet" ja kaappi on todellakin KAAPPI.

Mutta itse uskon, että jo 4 KW-6KW latausteho riittää itselleni kun ajot luokkaa 50-70km päivään. Tämä voimavirta taloon on juurikin varoratkaisu jos pelkkä 10A Sukolataus ei riitä. Eli 25 A pääsulakkeet (tarvittaessa 35 A kun on alennettu siirtomaksun takia aikanaan) pitäisi riittää jos ei liruttelet ihan täysillä?
 
Asun paritalossa ja talon pääsulakkeet olivat vain 25A, joten asennettiin kuormantasaaja. Tähän säädettiin maksimitehoksi 8kW eikä toistaiseksi ole kertaakaan ole sulakkeet palanneet. Ja itse laturin teho rajattu 7kW:iin. Ihan hyvin olen pärjännyt tälläkin latausteholla.
Minun käsittääkseni kuormantasaajalle ei ole mitään riippuvuutta itse laturiin.
 
Laitat laturin alimmalle teholle niin ei ole mitään hätää 25:lla päänalleilla. Meillä on 35 nallit, vanha posliinisulaketaulu myös ja hyvin on mennyt, vaikka on ollut 9kW kiuas ja 11kW e-tappi samaan aikaan päällä joskus poikkeustilanteissa, yleensä auto latautuu yksinään yösydämellä kun muutamaa tuntia takaperin on saunottu.
 
Laitat laturin alimmalle teholle niin ei ole mitään hätää 25:lla päänalleilla. Meillä on 35 nallit, vanha posliinisulaketaulu myös ja hyvin on mennyt, vaikka on ollut 9kW kiuas ja 11kW e-tappi samaan aikaan päällä joskus poikkeustilanteissa, yleensä auto latautuu yksinään yösydämellä kun muutamaa tuntia takaperin on saunottu.
Vaikka tämä onkin hyvä yleissääntö, niin sähköauton latausta asennettaessa on syytä tutkia kiinteistön sähkön käyttö. Kiinteistössä voi olla yllättävää sähkön käyttöä tai vielä pahempaa, reipasta vinokuormaa. Jotkut verkkoyhtiöt tarjoavat tietoa piikkitehoista ja HAN-portin kautta sitä saa itsekin.

Voi toki tehdä niin, että asettelee lataustehot alas. Itse tarkistaisin vaihekohtaiset piikkitehot ja asettelisin latauksen sen mukaan, niin ei jää lataus "liian hitaalle". Joskus voi olla tarve ladata päivällä, niin on hyvä tietää mahdollinen latausteho silloinkin. Kuormanohjaukselle voi tulla tarve, jos lämmitys + LVV ja talon peruskuorma (koneellinen ilmanvaihto, lisälämmityksiä, pesukoneet jne) nousee kovin korkeaksi.

Lisäksi en vanhaan voimavirtarasiaan tökkäisi latausta kiinni tarkistamatta sen ja johdotuksen kuntoa.
 
Itsekin mietein joskus että pitäisi saada se 11kW aina kotona mutta myöhemmin käytäntö näyttänyt että ei tarvitse. Yön aikana kun saa täyteen, se riittää.

Jos on oikeasti kiire lähteä reissuun ja akku tyhjä, niin ei sillä 11kW teholla tee mitään. Saat hieman vajaatehoisellakin pikalaturilla minuuteissa saman mihin 11kW teholla menee tunti.
 
Sähkökeskus ei ole moderni. Vanhat "isot sulakkeet" ja kaappi on todellakin KAAPPI.

Mutta itse uskon, että jo 4 KW-6KW latausteho riittää itselleni kun ajot luokkaa 50-70km päivään. Tämä voimavirta taloon on juurikin varoratkaisu jos pelkkä 10A Sukolataus ei riitä. Eli 25 A pääsulakkeet (tarvittaessa 35 A kun on alennettu siirtomaksun takia aikanaan) pitäisi riittää jos ei liruttelet ihan täysillä?
Noin vähillä ajoilla voisi pärjätä yksivaihe latauksellakin. Siitäkin saa yön aikana melko paljon energiaa. Esimerkiksi 12 tunnin aikana 8 ampeerilla noin 22 kwh. Toki sitten talvella voi tarvita virtaa enemmän kun akku on kylmä.
@HengaHox illa tuossa yllä hyvä pointti, jos tarvitsee äkillisesti virtaa niin se on ihan sama onko laturi yksivaiheinen vai kolmivaiheinen :) Tietenkin jos kolmivaihepistorasia on valmiina niin sitä kannattaa hyödyntää. Pienellä teholla tuskit tarvitset kuormanhallintaa niin kuin @Mariini totesi.
 
Tämä Blaupunkt onkin mielenkiintoinen. Oli jo lähdössä Go e gemini flex + kuormanhallinta tilaukseen 799 euroa.

Tyhmä kysymys, mutta minulla siis tulee voimavirtapistoke talon seinään mihin ajattelin törkätä tarvittaessa siirrettävän laturin. Varsinaisessa autokatoksessa on Suko, mistä latailen pikkutarpeisiin ja kun isommat tarpeet 1-2x viikossa niin otan talon viereltä missä hyvä paikka autolle hetkellisesti olla.

Sähkäri sanoi, että kuormanhallinta tarvitaan (talon lämmitys kahdella ILP, 6kW sähkökius ja 25 A pääsulakkeet). Mikä on edullisin kuormanhallinta? Pitääkö sen olla jotenkin ns. laturispesifi, vai onko nekin universaaleja eli voi olla merkin X kuormanhallinta ja merkin Y kannettava laturi?

Itse mennyt kuormanhallinta tyylillä, ei saunaa ja autoa ladata yhtäaikaa, toimii helposti pörssisähköajastuksen kans, lisäksi helpompi säästää sähkönhinnassa, kun voi hyödyntää paremmin 11kw kans, käytännössä silläkin riippuen 1-3 latauskertaa viikossa riittää jo melkoiseen ajosuoritteeseen. Blaukkarin etuna pitkä kaapeli vrt. Moni kiinteä asema.
 
Noin vähillä ajoilla voisi pärjätä yksivaihe latauksellakin. Siitäkin saa yön aikana melko paljon energiaa. Esimerkiksi 12 tunnin aikana 8 ampeerilla noin 22 kwh. Toki sitten talvella voi tarvita virtaa enemmän kun akku on kylmä.
@HengaHox illa tuossa yllä hyvä pointti, jos tarvitsee äkillisesti virtaa niin se on ihan sama onko laturi yksivaiheinen vai kolmivaiheinen :) Tietenkin jos kolmivaihepistorasia on valmiina niin sitä kannattaa hyödyntää. Pienellä teholla tuskit tarvitset kuormanhallintaa niin kuin @Mariini totesi.

Ensinnäkin kiitos kaikille avusta. Tämä olikin ajatukseni, että otan Sukolla "jatkuvaa virtaa" autokatoksesta, mutta pitäisi olla erityisesti talvella jokin jämerämpi vaihtoehto. Teen nyt niin, että asennutan vain voimavirtapistorasian ja ostan tuon 300 euron laturin JA laitan kuorman todellakin kevyeksi kolmivaiheisena esim 3x 8A tai 3x 10A.

Toki oman mielenrauhani takia kuormanhallinta olisi paras, mutta onko tähän jotain hyvää budjettisuositusta?
 
Itsekin mietein joskus että pitäisi saada se 11kW aina kotona mutta myöhemmin käytäntö näyttänyt että ei tarvitse. Yön aikana kun saa täyteen, se riittää.

Jos on oikeasti kiire lähteä reissuun ja akku tyhjä, niin ei sillä 11kW teholla tee mitään. Saat hieman vajaatehoisellakin pikalaturilla minuuteissa saman mihin 11kW teholla menee tunti.
Totta, ei 11 kW ole välttämättä tarpeen. Itsekin lataan 9 kW teholla. Poikkeuksia toki on:
- kaksi autoa ja yksi latauslaite
- pörssisähköoptimointi (vaikka pääosin yölataus riittää optimoinniksi)
- tarve saada auto ladattua muutaman tunnin varoajalla
- mahdollisesti tosi isot autonakut tulevaisuudessa

Sinänsä lataushimmelin voinee yleensä helposti ratkaista lataamalla esim. 3x8A öisin, jolloin sulakkeet eivät pala ja yössä (klo 22-07) akkuun latautuu ~45 kWh = 200 km. Ei se kuitenkaan iso ponnistus ole selvittää kiinteistön latausasiat tulevaisuutta ajatellen.
 
Toki oman mielenrauhani takia kuormanhallinta olisi paras, mutta onko tähän jotain hyvää budjettisuositusta?

Katot Fingridin datahubista tilastoista sun all-time huipputehon ja huomaat, että 3x25 A pääsulakkeilla voit ladata sitä sähköautoa varsinkin öisin millon vaan 3x11 A vaikka ulkona olis -30 C jne. 3x13 A on vähän hilkulla ainakin meitin 168m2 sähkölämmitteisessä jos jotain -30 C megapakkasia ja muuta vedenlämmitys-, pesukoneet-, ILPpi-aktiviteettia samalla, yhden kerran historiassa (asuttu 2009 lähtien tässä) 3x11 A olis ollut kintaalla. Lataan 3x9 A (täysin perhe- ja vaimoproofkin) millä silläkin saa EV6:n akun 20:sta 80 %:iin yön aikana. Ja sillä ei voi mitenkään palaa pääsulakkeet, vaikka saunois ja kokkais samaan aikaan. Ja aika mahdotonta esim. kevät-syksy-välillä olis tuolla 3x13 A:kin latuulla muun (yö)kuorman ohessa polttaa pääsulakkeita.

1729845431801.png


Toki itte oon talotekniikan inssi ja naapurissa faija sähkäri, appiukko sähköinssi ja lankomies sähköinssi, anoppi Soneparilta henkilökuntahintaan saava, että halvalla on talon sähköjä rempattu + sais kuormanhallintaa tms. mut kylläpä se tontun maksaa silti ja ajan sillä särkyvään tekniikkaan investointihinnalla (laturin softa bugais kuitenkin ja vaatis ropaamista ja päivittelyä jne.) ainakin 2 vuotta + en saavuta yhtään mitään vaikka kuinka laittais kuormanhallintaa. Tietysti jos ajaisin sähkiksellä jotain 50 tkm/a tuon 25-28 sijasta, niin sit sais olla joutuisampaa. Tai jos toinenkin auto olis sähkis, niin sit jonkinlainen kuormanhallinta jos ei huvittais vuorotella (kun ei joka yö tarvi kuitenkaan ladata).
 
Itsekin sähköstä jotain tiedän ja sillä voin jo sanoa, että asioita ei voi yleistää, vaikka nyrkkisäännöt pääosin toimivatkin. Pelkästään perinteinen sähkömiehen erikoinen eli kaiken mahdollisen yksivaihekuorman latominen ensimmäiselle vaiheelle teettää sen verran hyvin vinokuormaa, että 10A lataaminen voi sähkölämmitteisessä talossa räpsäyttää pääsulaketta tietyissä tilanteissa. Esim. Itselläni (en ole sähköjä talooni tehnyt) on vinokuormaa n. 5A useiden sähkölaitteiden ollessa päällä (ilp, pesukoneet, iv, keittiö).

Mut kyllä, 3x8-11A yölle ohjattuna toimii pääosin erinomaisesti eikä ole kuormanhallinnalle tarvetta.
 
@mattix Joo tosiaan tarviihan siinä funtsia, ettei vedä just samaan vaiheeseen päälle vielä oksasilppuria, isoa rälläkkää, mikroaaltouunia, ILPpiä jne. samalla kun lataa autoa isolla teholla :D Ei tullut mieleen, kun on sähkäri=isä ajatuksen kanssa ryhmitellyt huoneet/laitteet/ulkopistorasiat jne.

PS. Oksasilppurin jumittamalla saa aika isoa virtapiikkiä.
 
Itsekin mietein joskus että pitäisi saada se 11kW aina kotona mutta myöhemmin käytäntö näyttänyt että ei tarvitse. Yön aikana kun saa täyteen, se riittää.
Sähkötekniikan laskelmisen suurvisiirinä kyselen, että jos latausteko on rajoitettu vaikka 8kW , niin kahdeksan tunnin tunnin lataamisella saa sen 64kWh akkuun ? Onko tämä näin suoraviivaista ?
 
Viimeksi muokattu:
Oli miten oli, nii suosittelen aina siti kuormanhallintaa. Esim. meillä Wallboxeihin maksoi itse energiamittari joku 250e ja aseunnus otti joku 30 min ekstraa latausasemien asennusvaiheessa (meillä siis 2kpl Wallbox Pulsar plussaa). Eipä tarvitse ikinä miettiä laitteiden käyttöä tai auton latauksen aikataulutusta sulakkeiden takia. No 95% meillä ladataan 01-06 öisin, mutta tarvittaessa voi apista napsautta auton latauksen päälle milloin vain.

Halpa hinta mukavuudesta ja varmuudesta mielestäni.
 
Sähkötekniikan laskelmisen suurvisiirinä kyselen, että jos latausteko on rajoitettu vaikka 8kW , niin kahdeksan tunnin tunnin lataamisella saa sen 64kWh akkuun ? Onko tämä näin suoraviivaista ?
Kun laskee häviöiksi 10%, osuu kolmivaiheisella latauslaitteella aika lähelle.
 
Mutta itse uskon, että jo 4 KW-6KW latausteho riittää itselleni kun ajot luokkaa 50-70km päivään. Tämä voimavirta taloon on juurikin varoratkaisu jos pelkkä 10A Sukolataus ei riitä. Eli 25 A pääsulakkeet (tarvittaessa 35 A kun on alennettu siirtomaksun takia aikanaan) pitäisi riittää jos ei liruttelet ihan täysillä?

Kommenttina sun mietintöihin, meillä on sähkölämmitteinen (+ilp) ok-talo (125m2 + lämmin varasto n.30m2) ja 25A pääsulakkeilla mennän koska carunan hinnasto.

Sähköauto ollut alkuvuodesta saakka ja kiinteä latausasema jossa säätömahdollisuus 8/16A tilalle. Ladattu koko ajan 3x8A teholla joka antaa sen n. 5,5kW jaettuna nätisti kaikille vaiheille. Nolla ongelmaa tähän asti, kuormanhallinta on mallia ”älä laita autoa lataukseen jos ruoka uunissa ja sauna lämpiämässä”.

Latausteho riittää paremmin kuin hyvin eikä ole tullut tarvetta laittaa laturia tehokkaampaan tilaan. Tuollakin teholla lataa tyhjästä täyteen ”yön yli” miten päin vaan, varausta tulee 50kWh akkuun noin 10%/h niin tuolla teholla lataa lisäkilometrejä suht liukkaasti.

Kuormanhallinta on aina hyvä, mutta ilmankin tulee toimeen.
 
En kritisoi eri henkilöiden jakamia kokemuksia täällä siitä, miten itse kullakin lataus on toiminut. Niistä ei kuitenkaan voi vetää johtopäätöksiä, koska asunnot ja niiden sähköjärjestelmät ovat erilaisia.

Jos nyt yritän pari nyrkkisääntöä todeta.

1. Auton lataus on hyvin erilaista sähkön käyttöä verrattuna kiinteistön muuhun sähkön käyttöön. Se tapahtuu verrattain kovalla teholla ja poikkeuksellisen pitkäkestoisesti.

2. Aina kun latausta on ottamassa käyttöön, olisi syytä tarkistaa olemassa olevan sähkölaitteiston kunto ja suojaus (=pistorasia, vikavirtasuoja jne). Asiaan liittyy myös standardeja, varsinkin uuden asennuksen osalta.

3. Yleisesti omakotitaloissa tai rivareissa on 3x25A pääsulakkeet, joskus 3x35A ja hyvin harvoin tätä järeämpi tai vain yksivaiheinen. Jos lataa 11 kW teholla, se tarkoittaa 3x16A latausta (3 x 16A x 230V = 11 kW)

4. Esim. ilmalämpöpumppu vie lämmityksessä karkeasti 0.5-2.0 kW tehoa eli 2-8A virtaa yhdeltä vaiheelta. Sauna taas vie kolmivaiheisesti 8-16A per vaihe, termostaatti toki pätkii kulutusta. IV-kone voi talvella viedä sähkövastuksen ollessa päällä yli 0.5 kW eli pari ampeeria. Vanhat on/off maalämpökoneet vievät käydessään 6-10A/vaihe, uudemmat invertterivehkeet vähemmän. Uuni hörppää enimmillään ~2-3 kW tehoa eli 8-13A virtaa. Induktioliesi voi hetkellisesti käyttää tehoa paljonkin, kahdelta vaiheelta lähes 7 kW eli melkein 16A per vaihe.

5. Pääsulake ei pala heti, kun raja (vaikka 25A) ylittyy. Hetkellisesti ylitystä voi olla reippaasti, pitkäaikaisesti sitten vähemmän.

6. Yksivaiheiset sähkölaitteet ei välttämättä ole jaettu tasaisesti kaikille kolmelle vaiheelle, vaan niitä saattaa olla jollakin vaiheelta enemmän kuin muilla. Tämä on vinokuormaa. Jos kuormanhallinta ei ole käytössä, latauksen mitoitus tulee tehdä eniten kuormitetun vaiheen mukaan.

7. Jos torppa on kovin huonosti eristetty ja sähkölämmityksellä, voi latauksen kanssa tulla tiukkaa. Muuten todennäköisesti selviää ohjaamalla latauksen yölle eikä ongelmia ole tiedossa.

8. Kulututustietoja ja tehopiikkejä saanee kaivettua verkkoyhtiön kautta ja löytyykö peräti datahubista (ainakin tuntitasolla). Tällainen selvitys ei taida maksaa kuin aikaa ja on ihan järkevää tehdä. Uusimpien sähkömittareiden han-portteihin voi tökätä reaaliaikalukijan, jolla saa lyhyetkin tehopiikit kiinni. Sen jälkeen ei tarvitse arvuutella.

Latausmatikkaa. Oletus, että auton sähkön käyttö 25 kWh/100km (talviaika) ja lataushäviöt 10%:
- 6h lataus 3x6A (~4 kW) = 90 km
- 6h lataus 3x8A (~5,5 kW) = 120 km
- 6h lataus 3x10A (~7 kW) = 150 km
- 6h lataus 3x12A (~8,3 kW) = 180 km
- 6h lataus 3x16A (~11 kW) = 240 km

Matti Meikäläisen päivittäisajoille luulisi kummasti riittävän jo 8A virralla eli alle 6 kW teholla lataaminen. Tällainen lisäkuormitus harvoin polttaa pääsulakkeita.
 
Uusimpien sähkömittareiden han-portteihin voi tökätä reaaliaikalukijan, jolla saa lyhyetkin tehopiikit kiinni.

Ihan hyvä kiteytys koko postaus, mutta tästä HAN-portista vielä lisättäkööt, että tämä helpottaa latausaseman kuormanhallinnan toteutusta, koska erillisiä virtamuuntajia ei tarvita jos latausaseman kuormanhallinnan ohjausyksikkö tukee HAN-ominaisuutta.
 
Ihan hyvä kiteytys koko postaus, mutta tästä HAN-portista vielä lisättäkööt, että tämä helpottaa latausaseman kuormanhallinnan toteutusta, koska erillisiä virtamuuntajia ei tarvita jos latausaseman kuormanhallinnan ohjausyksikkö tukee HAN-ominaisuutta.
Just näin. En ottanut kirjoituksessani ollenkaan kantaa latausasemiin saati kuormanhallintaan. Siinä tuntuu olevan tunteita vielä enemmän pelissä kuin latauksen mitoituksessa.
 
Just näin. En ottanut kirjoituksessani ollenkaan kantaa latausasemiin saati kuormanhallintaan. Siinä tuntuu olevan tunteita vielä enemmän pelissä kuin latauksen mitoituksessa.

Ehkä asia liittyy enemmän siihen miten suurena riskinä latausta pidetään ja kuinka paljon arvoa annetaan kuormanhallinnan mahdollistamalle huolettomuudelle.

Moni laskee sen varaan, että ne perinteiset tulpat ei ehdi palaa vaikka välillä menisikin yli pääsulakekoon.
Toiset tekee kuormanhallintaa omassa päässään eli laskee latausaseman tehoa jo asennusvaiheessa tai harrastaa omaehtoista kulutusjoustoa.
Kolmannet sitten nauttii kuormanhallinnan tuomasta huolettomuudesta ja tökkää latausjohdon kiinni autoon koska tahansa tietäen, että automatiikka hoitaa homman vaikka joku lämmittäisi saunaa ja käyttäisi uunia samalla hetkellä.
 
Kuormanhallinta on sen verran edullinen että ihan mielelläni sen laitoin. Tais ne osat maksaa jotain 200 euroa. Pääsulakkeen nosto kävi mielessä kans mutta olisi maksanut vuositasolla enemmän kuin kuormanhallinta.

Nimenomaan kokatessa ja saunoessa huomaa että rajoittaa latausvirtaa reilusti ja hyvin pelaa. Mielestäni ihan nobrainer 3x25 A päänallien kanssa.
 
Kuormanhallinta on sen verran edullinen että ihan mielelläni sen laitoin. Tais ne osat maksaa jotain 200 euroa. Pääsulakkeen nosto kävi mielessä kans mutta olisi maksanut vuositasolla enemmän kuin kuormanhallinta.

Nimenomaan kokatessa ja saunoessa huomaa että rajoittaa latausvirtaa reilusti ja hyvin pelaa. Mielestäni ihan nobrainer 3x25 A päänallien kanssa.
Toisaalta aika usein sähköautoja ladataan ajastetusti yöllä, jolloin sauna ja kokkauskoneet ovat pois päältä.
 
Toisaalta aika usein sähköautoja ladataan ajastetusti yöllä, jolloin sauna ja kokkauskoneet ovat pois päältä.
Niin meilläkin, mutta ei jaksa miettiä asiaa sen enempää. Lisäksi jos LVV ja ILP osuu samaan aikaan päälle niin alkaa tehdä jo latauksen kanssa tiukkaa ja pitää turhaan rajoittaa. Etenkin talvella kannattaa ladata niin isolla teholla kun voi ettei mene niin paljon harakoille.
 
Itsekin mietein joskus että pitäisi saada se 11kW aina kotona mutta myöhemmin käytäntö näyttänyt että ei tarvitse. Yön aikana kun saa täyteen, se riittää.

Jos on oikeasti kiire lähteä reissuun ja akku tyhjä, niin ei sillä 11kW teholla tee mitään. Saat hieman vajaatehoisellakin pikalaturilla minuuteissa saman mihin 11kW teholla menee tunti.
Samoin käynyt. Autoa tulee 95% ladattua aikoina, jolloin sähkö ei maksa mitään ja aika kivuttomasti on keväästä asti löytynyt viikottain useamman tunnin pituiset ikkunat, jolloin ollaan nollassa tai sen välittömässä tuntumassa. Kun se akku vielä harvoin on ihan tyhjä, niin 10-12A riittää ihan hyvin. Jonkun euron säästää tehomaksussakin, jos sattuu ettei koko kuukauden aikana tarvitsee ottaa täyttä 11kW:ta ulos.
 
Ongelma. Minula meni webasto pure rikki sähköpiikin takia ja pitäisi ostaa nopeasti uusi latausasema. Auto Kia Niro, joka käyttää yksivaihelatausta. Walle25A pystyyisi lataamaan sitä nopeammin, mutta on todella kallis verrattuna muihin latauspisteisiin. Onko muita vaihtoehtoja?
 
 
Ongelma. Minula meni webasto pure rikki sähköpiikin takia ja pitäisi ostaa nopeasti uusi latausasema. Auto Kia Niro, joka käyttää yksivaihelatausta. Walle25A pystyyisi lataamaan sitä nopeammin, mutta on todella kallis verrattuna muihin latauspisteisiin. Onko muita vaihtoehtoja?

Kerro vähän taustatietoja missä asut/millaiset sähköt? Walle 25 on tosiaan siitä erikoinen että siinä on muuntajat joiden avulla saadaan kahdesta vaiheesta yhdistettyä virta yhteen vaiheeseen näitä yhdestä vaiheesta isommalla virralla lataavia varten.



Tämä ei suoraan ole Wallen vastine, koska vaatii sähkönsyötöltä enemmän. Mutta pienellä esiselvityksellä toki vaihtoehto jos haluaa puristaa tehoa vähän enemmän kuin 3,7kW yhdestä vaiheesta.
 
Minulla on autokatoksessa 2-paikkainen ulkopistorasia jonka kautta lataan autoa hitaalla 8A laturilla ja toisessa paikassa on kiinni ILP, kestääkö tuollainen rasia jatkuvaa 8A virtaa per paikka vai per rasia? 🙈
 
Minulla on autokatoksessa 2-paikkainen ulkopistorasia jonka kautta lataan autoa hitaalla 8A laturilla ja toisessa paikassa on kiinni ILP, kestääkö tuollainen rasia jatkuvaa 8A virtaa per paikka vai per rasia? 🙈
Itse itselleni vastaten -> Per rasia
 
Mietin tässä asunnon ostoa ja yhteen potentiaaliseen olisi mahdollista asentaa autopaikalle latausasema, mutta vain 8A. Onkohan tuossa mitään järkeä, kun oman pikkuakkuisen autonkin lataus kestäisi täyteen 20 tuntia. Harkitsen kuitenkin auton päivittämistä isompiakkuiseen jossain vaiheessa, jolloin latauksen kesto olisi luokkaa 40-60 tuntia...

Miten voi olla mahdollista, että 2018 rakennettun taloyhtiöön tuo 8A on maksimi :confused:
 
Onkohan tuossa mitään järkeä, kun oman pikkuakkuisen autonkin lataus kestäisi täyteen 20 tuntia. Harkitsen kuitenkin auton päivittämistä isompiakkuiseen jossain vaiheessa, jolloin latauksen kesto olisi luokkaa 40-60 tuntia...
Tuletko siis jatkuvasti kotiin pitkältä matkalta täysin tyhjällä akulla ja seuraavana päivänä on taas edessä seuraava samanlainen ajomatka?

Keskivertoihmisen päivittäisillä ajokilometreillä se akku ei tyhjene päivässä tai kahdessakaan jolloin ei ole oikein mitään merkitystä sillä kauanko sen tyhjän akun lataus täydeksi kestäisi kun ei sille ole tarvetta.

Tietenkin sitten jos kuulut siihen harvalukuiseen joukkoon joka oikeasti ajaa joka päivä akun tyhjäksi niin onhan tuo haastava tilanne.
 
Tuletko siis jatkuvasti kotiin pitkältä matkalta täysin tyhjällä akulla ja seuraavana päivänä on taas edessä seuraava samanlainen ajomatka?

Keskivertoihmisen päivittäisillä ajokilometreillä se akku ei tyhjene päivässä tai kahdessakaan jolloin ei ole oikein mitään merkitystä sillä kauanko sen tyhjän akun lataus täydeksi kestäisi kun ei sille ole tarvetta.

Tietenkin sitten jos kuulut siihen harvalukuiseen joukkoon joka oikeasti ajaa joka päivä akun tyhjäksi niin onhan tuo haastava tilanne.
Ei tule päivttäin ajettua pitkiä matkoja, mutta koen tuon turhan rajoittavana. Onhan tuo parempi kuin ei mitään ja varmaan ei tarvitsisi tehdä mitään kiinteää asennusta. Minkään 8A latausaseman hankinnassa ei olisi oikein järkeä, vaan lataisin auton mukana tulleella laturilla.
 
Mietin tässä asunnon ostoa ja yhteen potentiaaliseen olisi mahdollista asentaa autopaikalle latausasema, mutta vain 8A. Onkohan tuossa mitään järkeä, kun oman pikkuakkuisen autonkin lataus kestäisi täyteen 20 tuntia. Harkitsen kuitenkin auton päivittämistä isompiakkuiseen jossain vaiheessa, jolloin latauksen kesto olisi luokkaa 40-60 tuntia...

Miten voi olla mahdollista, että 2018 rakennettun taloyhtiöön tuo 8A on maksimi :confused:
Itse tullut ehkä 99 prosenttia latauksista tehtyä nimenomaan 8A virralla omassa ruudussa. Kärryyn (78 kwh ID3) kertynyt ajoa sitten viime vuoden elokuun kertynyt noin 19 tkm. Riippuu hyvin vahvasti ajoprofiilista ja toki niistä vuosittaisista kilsoista, mutta en nyt itse ole kokenut tuota mitenkään ongelmalliseksi.

Asuntoa ostaessa itselleni ei ehkä olisi dealbreaker tuo 8A (toisin kuin latausmahdollisuuden täydellinen puuttuminen) jos asunto olisi muuten helmi, mutta kyllä sitä joutuisi harkitsemaan ihan jälleenmyyntiarvon näkökulmasta.

Kannattaa muuten tarkistaa isännöinnistä mikä mekanismi tuohon käytetyn sähkön laskutukseen on ja onko siinä jotain kummia sääntöjä, esim. ennalta määrätty sähkön hinta.
 
Kerro vähän taustatietoja missä asut/millaiset sähköt? Walle 25 on tosiaan siitä erikoinen että siinä on muuntajat joiden avulla saadaan kahdesta vaiheesta yhdistettyä virta yhteen vaiheeseen näitä yhdestä vaiheesta isommalla virralla lataavia varten.

Tiedoksi sit, et Walle 25A ottaa 14,375 A / vaihe (2 vaiheesta, emo L1:ssä, L3 saa kytkeä kyljessä olevan 16 A schukon käyttöön jos tahtoo). Muuntajien (sis. emolevyn kulutus) häviö on 862,5 wattia eli 5,75 kW antaa autoa kohti ja 6,6125 kW ottaa sähköverkosta.

Sillain 16 A paukuille prooffi laite mut muuntohäviö pirun iso. Tohon päälle vielä auton obc:n/iccun hyötysuhdehäviö...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 753
Viestejä
4 564 690
Jäsenet
75 015
Uusin jäsen
Dani.kaipanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom