Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Blaukkarista kokemuksia kohta ~3v. Hyvin toimii kelissä kuin kelissä. Vie kyllä tilaa, mutta mukana tulee laukku (kai kaikkiin muihinkin tosin) jossa kulkee siististi.Mikä on tällä hetkellä se 11 kW mukana kulkeva laturi, joka kannattaa ostaa?
Blaukkarista kokemuksia kohta ~3v. Hyvin toimii kelissä kuin kelissä. Vie kyllä tilaa, mutta mukana tulee laukku (kai kaikkiin muihinkin tosin) jossa kulkee siististi.
Blaupunkt sähköauton voimavirta-latauslaite säätimellä 8m, Voimavirta-Type 2, 11 kW
Blaupunkt sähköauton voimavirta-latauslaitteella sähköauton lataus voimavirtapistokkeesta suoraan ilman lisälaitteita. Maksimi virrantuotto on 3x16 A eli 11 kW. Latauslaitteen type 2 -latauskaapeli on 8 m pitkä.www.broshop.fi
Toi Metron on kyllä aika filthy, kun ei ole mitään erillistä mötikkää. Kallis kyllä, mutta jos ykköskriteeri että mahtuu pieneen tilaan, ei taida olla voittajaa METRON Voimavirtalatauskaapeli 11kW - evasema.fi
Mulla on autotallissa voimapistorasia ja haluaisin sitä kautta alkaa lataamaan sähköautoa. Asialla nyt ei ole kiire, sillä auton toimitukseen on pari kuukautta.
Oon tämmöistä katsellut, onko suosituksia tai mielipiteitä: Sähköauton kotilaturi go-e Charger Gemini Flex 22kW | KOTILATURI
Vaatimuksena olisi se, että pitäisi pystyä pörssisähkön perusteella automatisoimaan halpa lataaminen. Pystyn kytkemään laitteen langattomaan verkkoon. Myös 22kw olisi hienoa
Jollei sulla oo 32A paukkuja 22kw on turhaa... Ellejä ei enää saa halvalla.. mutta on monia jotka istuu automatioon, ja osaa 1 tai 3 vaihe latauksen. Ko vaan sähkäri kytkee releet.. sit se onkin vaan "koodaamista"...Mulla on autotallissa voimapistorasia ja haluaisin sitä kautta alkaa lataamaan sähköautoa. Asialla nyt ei ole kiire, sillä auton toimitukseen on pari kuukautta.
Oon tämmöistä katsellut, onko suosituksia tai mielipiteitä: Sähköauton kotilaturi go-e Charger Gemini Flex 22kW | KOTILATURI
Vaatimuksena olisi se, että pitäisi pystyä pörssisähkön perusteella automatisoimaan halpa lataaminen. Pystyn kytkemään laitteen langattomaan verkkoon. Myös 22kw olisi hienoa
Blaukkarista kokemuksia kohta ~3v. Hyvin toimii kelissä kuin kelissä. Vie kyllä tilaa, mutta mukana tulee laukku (kai kaikkiin muihinkin tosin) jossa kulkee siististi.
Blaupunkt sähköauton voimavirta-latauslaite säätimellä 8m, Voimavirta-Type 2, 11 kW
Blaupunkt sähköauton voimavirta-latauslaitteella sähköauton lataus voimavirtapistokkeesta suoraan ilman lisälaitteita. Maksimi virrantuotto on 3x16 A eli 11 kW. Latauslaitteen type 2 -latauskaapeli on 8 m pitkä.www.broshop.fi
Toi Metron on kyllä aika filthy, kun ei ole mitään erillistä mötikkää. Kallis kyllä, mutta jos ykköskriteeri että mahtuu pieneen tilaan, ei taida olla voittajaa METRON Voimavirtalatauskaapeli 11kW - evasema.fi
Sähkökeskus ei ole moderni. Vanhat "isot sulakkeet" ja kaappi on todellakin KAAPPI.Tuotah...
Et tarvitse kuormanhallintaa jos rajoitat latausvirtaa laturista esim 3x13A tai alemmas ja lataus ajastettuna yöaikaan. Käsittääkseni jos sulla on nykyaikainen sähkökeskus ja sellainen han portti siinä sieltä saadaan useille latureille suoraan info kuormasta.
Sitten on nämä nk. silmukat, jotka laitetaan sähkö kaapissa sen taloon tulevien vaihejohtimien ympärille, niitä on universaalejakin, mutta useilla merkeillä on omansa joko langattomina tai langallisina.
Joku muu kertoo tarkemmin.
Vaikka tämä onkin hyvä yleissääntö, niin sähköauton latausta asennettaessa on syytä tutkia kiinteistön sähkön käyttö. Kiinteistössä voi olla yllättävää sähkön käyttöä tai vielä pahempaa, reipasta vinokuormaa. Jotkut verkkoyhtiöt tarjoavat tietoa piikkitehoista ja HAN-portin kautta sitä saa itsekin.Laitat laturin alimmalle teholle niin ei ole mitään hätää 25:lla päänalleilla. Meillä on 35 nallit, vanha posliinisulaketaulu myös ja hyvin on mennyt, vaikka on ollut 9kW kiuas ja 11kW e-tappi samaan aikaan päällä joskus poikkeustilanteissa, yleensä auto latautuu yksinään yösydämellä kun muutamaa tuntia takaperin on saunottu.
Noin vähillä ajoilla voisi pärjätä yksivaihe latauksellakin. Siitäkin saa yön aikana melko paljon energiaa. Esimerkiksi 12 tunnin aikana 8 ampeerilla noin 22 kwh. Toki sitten talvella voi tarvita virtaa enemmän kun akku on kylmä.Sähkökeskus ei ole moderni. Vanhat "isot sulakkeet" ja kaappi on todellakin KAAPPI.
Mutta itse uskon, että jo 4 KW-6KW latausteho riittää itselleni kun ajot luokkaa 50-70km päivään. Tämä voimavirta taloon on juurikin varoratkaisu jos pelkkä 10A Sukolataus ei riitä. Eli 25 A pääsulakkeet (tarvittaessa 35 A kun on alennettu siirtomaksun takia aikanaan) pitäisi riittää jos ei liruttelet ihan täysillä?
Tämä Blaupunkt onkin mielenkiintoinen. Oli jo lähdössä Go e gemini flex + kuormanhallinta tilaukseen 799 euroa.
Tyhmä kysymys, mutta minulla siis tulee voimavirtapistoke talon seinään mihin ajattelin törkätä tarvittaessa siirrettävän laturin. Varsinaisessa autokatoksessa on Suko, mistä latailen pikkutarpeisiin ja kun isommat tarpeet 1-2x viikossa niin otan talon viereltä missä hyvä paikka autolle hetkellisesti olla.
Sähkäri sanoi, että kuormanhallinta tarvitaan (talon lämmitys kahdella ILP, 6kW sähkökius ja 25 A pääsulakkeet). Mikä on edullisin kuormanhallinta? Pitääkö sen olla jotenkin ns. laturispesifi, vai onko nekin universaaleja eli voi olla merkin X kuormanhallinta ja merkin Y kannettava laturi?
Noin vähillä ajoilla voisi pärjätä yksivaihe latauksellakin. Siitäkin saa yön aikana melko paljon energiaa. Esimerkiksi 12 tunnin aikana 8 ampeerilla noin 22 kwh. Toki sitten talvella voi tarvita virtaa enemmän kun akku on kylmä.
@HengaHox illa tuossa yllä hyvä pointti, jos tarvitsee äkillisesti virtaa niin se on ihan sama onko laturi yksivaiheinen vai kolmivaiheinen Tietenkin jos kolmivaihepistorasia on valmiina niin sitä kannattaa hyödyntää. Pienellä teholla tuskit tarvitset kuormanhallintaa niin kuin @Mariini totesi.
Totta, ei 11 kW ole välttämättä tarpeen. Itsekin lataan 9 kW teholla. Poikkeuksia toki on:Itsekin mietein joskus että pitäisi saada se 11kW aina kotona mutta myöhemmin käytäntö näyttänyt että ei tarvitse. Yön aikana kun saa täyteen, se riittää.
Jos on oikeasti kiire lähteä reissuun ja akku tyhjä, niin ei sillä 11kW teholla tee mitään. Saat hieman vajaatehoisellakin pikalaturilla minuuteissa saman mihin 11kW teholla menee tunti.
Toki oman mielenrauhani takia kuormanhallinta olisi paras, mutta onko tähän jotain hyvää budjettisuositusta?
Sähkötekniikan laskelmisen suurvisiirinä kyselen, että jos latausteko on rajoitettu vaikka 8kW , niin kahdeksan tunnin tunnin lataamisella saa sen 64kWh akkuun ? Onko tämä näin suoraviivaista ?Itsekin mietein joskus että pitäisi saada se 11kW aina kotona mutta myöhemmin käytäntö näyttänyt että ei tarvitse. Yön aikana kun saa täyteen, se riittää.
Ei ihan, mutta jotain ~55kWh+.Onko tämä näin suoraviivaista ?
Kun laskee häviöiksi 10%, osuu kolmivaiheisella latauslaitteella aika lähelle.Sähkötekniikan laskelmisen suurvisiirinä kyselen, että jos latausteko on rajoitettu vaikka 8kW , niin kahdeksan tunnin tunnin lataamisella saa sen 64kWh akkuun ? Onko tämä näin suoraviivaista ?
Mutta itse uskon, että jo 4 KW-6KW latausteho riittää itselleni kun ajot luokkaa 50-70km päivään. Tämä voimavirta taloon on juurikin varoratkaisu jos pelkkä 10A Sukolataus ei riitä. Eli 25 A pääsulakkeet (tarvittaessa 35 A kun on alennettu siirtomaksun takia aikanaan) pitäisi riittää jos ei liruttelet ihan täysillä?
Uusimpien sähkömittareiden han-portteihin voi tökätä reaaliaikalukijan, jolla saa lyhyetkin tehopiikit kiinni.
Just näin. En ottanut kirjoituksessani ollenkaan kantaa latausasemiin saati kuormanhallintaan. Siinä tuntuu olevan tunteita vielä enemmän pelissä kuin latauksen mitoituksessa.Ihan hyvä kiteytys koko postaus, mutta tästä HAN-portista vielä lisättäkööt, että tämä helpottaa latausaseman kuormanhallinnan toteutusta, koska erillisiä virtamuuntajia ei tarvita jos latausaseman kuormanhallinnan ohjausyksikkö tukee HAN-ominaisuutta.
Just näin. En ottanut kirjoituksessani ollenkaan kantaa latausasemiin saati kuormanhallintaan. Siinä tuntuu olevan tunteita vielä enemmän pelissä kuin latauksen mitoituksessa.
Toisaalta aika usein sähköautoja ladataan ajastetusti yöllä, jolloin sauna ja kokkauskoneet ovat pois päältä.Kuormanhallinta on sen verran edullinen että ihan mielelläni sen laitoin. Tais ne osat maksaa jotain 200 euroa. Pääsulakkeen nosto kävi mielessä kans mutta olisi maksanut vuositasolla enemmän kuin kuormanhallinta.
Nimenomaan kokatessa ja saunoessa huomaa että rajoittaa latausvirtaa reilusti ja hyvin pelaa. Mielestäni ihan nobrainer 3x25 A päänallien kanssa.
Niin meilläkin, mutta ei jaksa miettiä asiaa sen enempää. Lisäksi jos LVV ja ILP osuu samaan aikaan päälle niin alkaa tehdä jo latauksen kanssa tiukkaa ja pitää turhaan rajoittaa. Etenkin talvella kannattaa ladata niin isolla teholla kun voi ettei mene niin paljon harakoille.Toisaalta aika usein sähköautoja ladataan ajastetusti yöllä, jolloin sauna ja kokkauskoneet ovat pois päältä.
Samoin käynyt. Autoa tulee 95% ladattua aikoina, jolloin sähkö ei maksa mitään ja aika kivuttomasti on keväästä asti löytynyt viikottain useamman tunnin pituiset ikkunat, jolloin ollaan nollassa tai sen välittömässä tuntumassa. Kun se akku vielä harvoin on ihan tyhjä, niin 10-12A riittää ihan hyvin. Jonkun euron säästää tehomaksussakin, jos sattuu ettei koko kuukauden aikana tarvitsee ottaa täyttä 11kW:ta ulos.Itsekin mietein joskus että pitäisi saada se 11kW aina kotona mutta myöhemmin käytäntö näyttänyt että ei tarvitse. Yön aikana kun saa täyteen, se riittää.
Jos on oikeasti kiire lähteä reissuun ja akku tyhjä, niin ei sillä 11kW teholla tee mitään. Saat hieman vajaatehoisellakin pikalaturilla minuuteissa saman mihin 11kW teholla menee tunti.
Ongelma. Minula meni webasto pure rikki sähköpiikin takia ja pitäisi ostaa nopeasti uusi latausasema. Auto Kia Niro, joka käyttää yksivaihelatausta. Walle25A pystyyisi lataamaan sitä nopeammin, mutta on todella kallis verrattuna muihin latauspisteisiin. Onko muita vaihtoehtoja?
DEFA Solid - 20A - 4,6kW - Sähköauton ja hybridin latausasema
DEFA Solid 20A latausasema - Paras valinta kun pienempi latausteho riittää. Olemme DEFA latauslaitteiden virallinen yhteistyökumppani. Tilaamalla tuotteesi meiltä, varmistat luotettavuuden ja tuen alusta loppuun. Lataustehon säätö 2,3-4,6kW välillä. Lue lisää ja tilaa kotimaisesta verkkokaupasta!nordicplug.fi
Itse itselleni vastaten -> Per rasiaMinulla on autokatoksessa 2-paikkainen ulkopistorasia jonka kautta lataan autoa hitaalla 8A laturilla ja toisessa paikassa on kiinni ILP, kestääkö tuollainen rasia jatkuvaa 8A virtaa per paikka vai per rasia?
Tuletko siis jatkuvasti kotiin pitkältä matkalta täysin tyhjällä akulla ja seuraavana päivänä on taas edessä seuraava samanlainen ajomatka?Onkohan tuossa mitään järkeä, kun oman pikkuakkuisen autonkin lataus kestäisi täyteen 20 tuntia. Harkitsen kuitenkin auton päivittämistä isompiakkuiseen jossain vaiheessa, jolloin latauksen kesto olisi luokkaa 40-60 tuntia...
Ei tule päivttäin ajettua pitkiä matkoja, mutta koen tuon turhan rajoittavana. Onhan tuo parempi kuin ei mitään ja varmaan ei tarvitsisi tehdä mitään kiinteää asennusta. Minkään 8A latausaseman hankinnassa ei olisi oikein järkeä, vaan lataisin auton mukana tulleella laturilla.Tuletko siis jatkuvasti kotiin pitkältä matkalta täysin tyhjällä akulla ja seuraavana päivänä on taas edessä seuraava samanlainen ajomatka?
Keskivertoihmisen päivittäisillä ajokilometreillä se akku ei tyhjene päivässä tai kahdessakaan jolloin ei ole oikein mitään merkitystä sillä kauanko sen tyhjän akun lataus täydeksi kestäisi kun ei sille ole tarvetta.
Tietenkin sitten jos kuulut siihen harvalukuiseen joukkoon joka oikeasti ajaa joka päivä akun tyhjäksi niin onhan tuo haastava tilanne.
Itse tullut ehkä 99 prosenttia latauksista tehtyä nimenomaan 8A virralla omassa ruudussa. Kärryyn (78 kwh ID3) kertynyt ajoa sitten viime vuoden elokuun kertynyt noin 19 tkm. Riippuu hyvin vahvasti ajoprofiilista ja toki niistä vuosittaisista kilsoista, mutta en nyt itse ole kokenut tuota mitenkään ongelmalliseksi.Mietin tässä asunnon ostoa ja yhteen potentiaaliseen olisi mahdollista asentaa autopaikalle latausasema, mutta vain 8A. Onkohan tuossa mitään järkeä, kun oman pikkuakkuisen autonkin lataus kestäisi täyteen 20 tuntia. Harkitsen kuitenkin auton päivittämistä isompiakkuiseen jossain vaiheessa, jolloin latauksen kesto olisi luokkaa 40-60 tuntia...
Miten voi olla mahdollista, että 2018 rakennettun taloyhtiöön tuo 8A on maksimi
Kerro vähän taustatietoja missä asut/millaiset sähköt? Walle 25 on tosiaan siitä erikoinen että siinä on muuntajat joiden avulla saadaan kahdesta vaiheesta yhdistettyä virta yhteen vaiheeseen näitä yhdestä vaiheesta isommalla virralla lataavia varten.