Sähköauton kotilataus

Kyllä se 1-vaihelaturi paukuttaa niitä sulakkeita vähintäänkin samalla lailla. Se 8A 1-vaihelaturi polttaa sulakkeet helpommin kuin 3-vaiheinen 6A latauksella. Ihan yhtä suuri tarve on kuormanhallinnalle, oli laturi 1 tai 3 vaiheinen.

Se sulake rajoittaa virtaa, ei tehoa. Ja 1 vaihelatauksessa virtaa tarvitsee kolminkertaisen määrän saman lataustehon saavuttamiseksi.
yhä edelleen onko muka matkalatureissa säätö? eikös ne paina vaan sen maksimin?? kyllä mä ny sen tiedän että latausasemaa saa rajotettua, nyt onkin kyse matkalaturista!
 
yhä edelleen onko muka matkalatureissa säätö? eikös ne paina vaan sen maksimin?? kyllä mä ny sen tiedän että latausasemaa saa rajotettua, nyt onkin kyse matkalaturista!
Ainakin kärkkäisen kaikista halvimmassa mallissa on, luulisin että kaikissa muissakin.
 
Mikas nykyaan on sitten paras budjettiluokan latausasema kun Ellien hinnat rajahti? Onko se taas Teslan laatikko?
Matkalaturi on budjettivaihtoehto.
Go-e charger maksaa reilu 500€, ja taitaa olla aikalailla markkinoiden monipuolisin laturi. Tätäkin saa kolmivaihepistokkeella ja ilman.

Kaikilla lataus jokatapauksessa toimii samalla lailla, ei se laturi siihen mitenkään vaikuta.
 
Yksi sähköauto kotilatauksessa ei vielä aiheuta juuri minkäänlaista tarvetta kuormanhallinnalle jos ei nyt ihan hölmöilemään lähde. 25A sulakkeet kestää perus omakotitalon kuorman ja sähköauton latauksen helposti kun sähköt on suunniteltu fiksusti ilman suurempaa vinokuormaa.
Juu, yleensä kestää. Mutta ei välttämättä <-25 pakkasella, kun sopivasti useampi lämmityshärveli käynnistyy samaan aikaan ja ottaa hetken aikaa piikkitehoa. Ja on optimistina laittanut auton latauksen esim 3*12A yöksi. 25A pääsulakkeet kestää hetken ehkä sen 35A.
Noh, vahingosta viisastuneena nyt on porsliini-pääsulakkeita jemmassa. 25 pakkasella klo 02:30 niitä kyllä saa, mutta ei ihan joka kaupasta.
 
Hybridille laturihommia pohdin, autopaikan vieressä n. 1m olisi kolmivaihetöpseli. Laittaisko tuohon töpseliin jonku laturin kiinni, vai olisiko parempi asentaa erillinen laturi kuitenkin? Hybridi osaa käyttää 2 vaihdetta, jos sillä nyt merkitystä on.
 
Itsellä ladattavassa hybridissä se blaupunktin kolmivaihetöpselillinen. Tuossa siis säädetään lataustehoa 8A-16A (kaikkiin vaiheisiin). Itsellä auto lataa vain yhdestä vaiheesta. Auton päässä olen laittanut ajastuksen klo 02-13 ladataan. KIAssa nappulana ratin vasemmalla puolella kojelaudassa Off nappula, josta voi ohittaa ajastuksen jos lataa muuna aikana. Ajastus on klo 13 asti, koska ajellessa töihin ja tökätessä kiinni auto lataa eikä tarvitse joka päivä tökkiä nappulaa (auto ehtii lataamaan kyllä yöaikaan halvalla sähköllä).

Kolmen vuoden aikana kerran mennyt johonkin jumiin eikä auto ladannut. Pistoke irti, takaisin kiinni ja taas toimii. Joku ajastuskin tuossa laturissa kait on, mutta en ole tutustunut.
 
Kiitoksia hyvistä perusteluista. Rahasta ei varsinaisesti pulaa, mutta en haluaisi tonnia maksaa jostain minkä hyöty on parhaimmillaankin nimellinen.
Tämä tietty vähän riippuu aikajänteestäkin. Jos sähköistä autoilua on samassa osoitteessa luvassa vaikka 10 vuotta, mukavuuden ja sähköturvallisuuden puolesta tämä olisi aika helppo valinta (ja olikin itselle).
 
yhä edelleen onko muka matkalatureissa säätö? eikös ne paina vaan sen maksimin?? kyllä mä ny sen tiedän että latausasemaa saa rajotettua, nyt onkin kyse matkalaturista!
Kia mukana tulleessa 1-vaihe laturissa on myös. Samaten kahdessa eri 3-vaihe matkalaturissa joita olen käyttänyt. Joten vielä ei ole tullut vastaan laitetta jossa ei olisi säätöä.
 
Kia mukana tulleessa 1-vaihe laturissa on myös. Samaten kahdessa eri 3-vaihe matkalaturissa joita olen käyttänyt. Joten vielä ei ole tullut vastaan laitetta jossa ei olisi säätöä.
Ei ainakaan mun id3:sen mukana tulleessa yksvaihelaturissa ole mitään säätöä, 10A ottaa jos lataa, thats it. Kerran lainannut kaverilta 11kw matkalaturia ja en muista et siinäkään ois ollu mitään mistä ois päässy säätelee, täysillä meni vaan
 
Kian schuko -laturissa tosiaan on 8/10/12A valinta (valitaan takaa nappulasta, joka ei välttämättä ole itsestään selvää). Voimavirtaan laitettavissa olisin kuvitellut säädön olevan kaikissa (myös omassa blaupunktin), mutta schuko versioissa varmaan vähän harvinaisempaa. Ajastus on sitten sellainen, mitä ei välttämättä ole mutta eiköhän sekin ala olla aika vakiovaruste nykyään.
 
@taffeli *Pitkäaikaisratkaisuna laittaisin latausaseman siihen. Sitten kannattaa miettiä mitä tarvitsee; pitääkö olla pörssin mukaan säätyvä, tarviiko raportteja työnantajalle vai onko vaan omaan käyttöön.

Teslan latausasema on hyvä jos noita erikoisuuksia ei tarvitse.

*Asut vuosia eteenpäin vielä ja vaihdat aikanaan täyssähköön.
 
BMW:n mukana tulleessa laturissa ei ole mitään säätöjä. Ei siinä ole yhtään nappiakaan. Autosta voi valita 8A tai täysillä.
 
Hieman tyhmiä kysymyksiä väliin:


Voiko tuota iskeä kiinni 1x10A Suko-pistokkeeseen vai tarvitseeko olla 1x16A toimiakseen?

Jos tuota käyttää toistaiseksi "kiinteänä matkalaturina" eli kunnes saan eri paikkaan varsinaisen latausaseman niin jos otan autosta vain laturin pään irti niin voiko sukon pään jättää pistorasiaan kiinni? Vieköhän paljonkin sähköä "perustilassa"? Eli olisi toki helpompi irroittaa vaan autosta ja jättää telineeseen kiinni ja sähkö olisi aina tavallaan laturissa kiinni.
 
Hieman tyhmiä kysymyksiä väliin:


Voiko tuota iskeä kiinni 1x10A Suko-pistokkeeseen vai tarvitseeko olla 1x16A toimiakseen?

Jos tuota käyttää toistaiseksi "kiinteänä matkalaturina" eli kunnes saan eri paikkaan varsinaisen latausaseman niin jos otan autosta vain laturin pään irti niin voiko sukon pään jättää pistorasiaan kiinni? Vieköhän paljonkin sähköä "perustilassa"? Eli olisi toki helpompi irroittaa vaan autosta ja jättää telineeseen kiinni ja sähkö olisi aina tavallaan laturissa kiinni.
Toimii se 10a kanssa kun vaan säädät alle 2.3kw max latauksen.
 
Hieman tyhmiä kysymyksiä väliin:


Voiko tuota iskeä kiinni 1x10A Suko-pistokkeeseen vai tarvitseeko olla 1x16A toimiakseen?

Jos tuota käyttää toistaiseksi "kiinteänä matkalaturina" eli kunnes saan eri paikkaan varsinaisen latausaseman niin jos otan autosta vain laturin pään irti niin voiko sukon pään jättää pistorasiaan kiinni? Vieköhän paljonkin sähköä "perustilassa"? Eli olisi toki helpompi irroittaa vaan autosta ja jättää telineeseen kiinni ja sähkö olisi aina tavallaan laturissa kiinni.

Tuossa on säädettävä latausteho:
"Latausteho on monipuolisesti säädettävästi välille 1,8 - 3,7 kW (8, 10, 13, 16 A)"

Eli laturi kiinni pistorasiaan, napista säädät 8A tai 10A tilaan, sitten piuha autoon kiinni niin alkaa lataamaan rajoitetulla teholla.

Voi jättää pistorasiaan kiinni. Verkkiksellä oli aikanaan myös joku seinäteline tuolle, mutta sen saa kyllä ruuvista/naulastakin roikkumaan, mutta älä missään nimessä jätä sitä roikkumaan johdon varassa pistorasiasta!

Mulla on tuo sama laturi matka/varalaturina ja sillä ladattiin ensimmäiset pari viikkoa autoa kun odoteltiin kiinteän latausaseman asennusta, ei moitittavaa laitteesta tällä kokemuksella.
 
Onko täällä Go-E geminin omistajia joilla on ollut haastetta latausaseman kytkemisen verkkoon.

Itsellä siis autotalli on erillinen rakennus n.15m päässä talosta ja olen pihalle tuikannut TP-LINK Omada EAP225 jolla netti laajenee autotallille.
Nyt Go-E Gemini kyllä löytää tuon netin ja loggaantuu siihen mutta se ei yhdistä. Jos taas käytän puhelinta välissä ja teen sillä hotspotin samasta wifi-verkosta niin sitten taas yhdistää ihan helposti.

Onko muilla ollut samanlaisia haasteita?
 
Onko täällä Go-E geminin omistajia joilla on ollut haastetta latausaseman kytkemisen verkkoon.

Itsellä siis autotalli on erillinen rakennus n.15m päässä talosta ja olen pihalle tuikannut TP-LINK Omada EAP225 jolla netti laajenee autotallille.
Nyt Go-E Gemini kyllä löytää tuon netin ja loggaantuu siihen mutta se ei yhdistä. Jos taas käytän puhelinta välissä ja teen sillä hotspotin samasta wifi-verkosta niin sitten taas yhdistää ihan helposti.

Onko muilla ollut samanlaisia haasteita?

Oletko todennut, että kuuluvuus on riittävä? Etäisyys kuulostaa jo sille et ongelmia on varmasti jos välissä on muutakin kuin ilmaa.
 
Oletko todennut, että kuuluvuus on riittävä? Etäisyys kuulostaa jo sille et ongelmia on varmasti jos välissä on muutakin kuin ilmaa.

Kyllä. Tuo EAP225 on aika yllättävän hyvä levittämään wifiverkkoa talon ulkopuolella.
Testiksi siirsin talon sisältä yhden TP-Link RE305 reitittimen autotalliin jotta Go-E yhteydenlaatu näytti 100%. Silti en saa yhdistetty vaikka löytää verkon. Se kyllä lisää sen "määriteltyjen verkkojen" ryhmään mutta ei ilmesty sitä yhdistetty tms tekstiä.

Lähinnä mietin, että luovatko nuo TP-linkin komponentin jonkun "vääränlaisen" wifiverkon tms?
 
Kyllä. Tuo EAP225 on aika yllättävän hyvä levittämään wifiverkkoa talon ulkopuolella.
Testiksi siirsin talon sisältä yhden TP-Link RE305 reitittimen autotalliin jotta Go-E yhteydenlaatu näytti 100%. Silti en saa yhdistetty vaikka löytää verkon. Se kyllä lisää sen "määriteltyjen verkkojen" ryhmään mutta ei ilmesty sitä yhdistetty tms tekstiä.

Lähinnä mietin, että luovatko nuo TP-linkin komponentin jonkun "vääränlaisen" wifiverkon tms?

Niin siis tukiasema voi kantaa, mutta tiedonsiirto pitäisi toimia molempiin suuntiin. Go-e wifi pulikka(esp32) ei kummonen ole. Liitä Go-e puhelimen hotspottiin ja kokeile minne asti kantaa? Tai voihan siinä toki olla jotain muutakin ongelmaa.
 
Kyllä. Tuo EAP225 on aika yllättävän hyvä levittämään wifiverkkoa talon ulkopuolella.
Testiksi siirsin talon sisältä yhden TP-Link RE305 reitittimen autotalliin jotta Go-E yhteydenlaatu näytti 100%. Silti en saa yhdistetty vaikka löytää verkon. Se kyllä lisää sen "määriteltyjen verkkojen" ryhmään mutta ei ilmesty sitä yhdistetty tms tekstiä.

Lähinnä mietin, että luovatko nuo TP-linkin komponentin jonkun "vääränlaisen" wifiverkon tms?
Joku Wifi 2.4 GHz vs 5.0 GHz probleema?
Tuo gemini kai toimii vain ensin mainitussa? Ainakin jossain luki vaan tuettuna: 802.11b/g/n 2.4 GHz / taajuusalue 2412-2472 Mhz
 
Ihan sellainen et onko wlani molemmilla taajuuksilla? Kaikki laitteet ei tykkää nopeemmasta.. et vois kannattaa koklaa vaan 2,4geellä
 
Joku Wifi 2.4 GHz vs 5.0 GHz probleema?
Tuo gemini kai toimii vain ensin mainitussa? Ainakin jossain luki vaan tuettuna: 802.11b/g/n 2.4 GHz / taajuusalue 2412-2472 Mhz
GO-e käyttää ESP32:ta joka tukee vain 2.4G wifiä. Eli kannattaa tosiaan tarkistaa että 2.4G on TP-Linkissä käytössä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
255 157
Viestejä
4 434 140
Jäsenet
73 505
Uusin jäsen
Jesse123

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom