Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

Tyyristä se manner-euroopassa lataaminen joka tapauksessa on suomen ABC-subventoituihin hintoihin tottuneille.
Ihan samalla tavalla muuallakin voitaisiin subventoida sähkön hintaa, varsinkin kun moottoriteiltä sivuun koukkaaminen on monessa paikassa hankalampaa erinäisten maksujen vuoksi. Oikea syy taitaa olla siinä, että sähkö on täällä todella paljon halvempaa kuin vaikkapa Saksassa, saati Italiassa
 
Kiitos kommenteista! En tiennytkään että hinnat voivat noin paljon vaihdella. Pitää Ionityyn tutustua ja katsella tarkemmin mitä mahdollisia latauspisteitä reitille sijoittuu kun reittisuunnitelma tarkentuu. Teslaa ei kyllä tule ikinä, kun ovat niin huonoja autoja.
Varaudu maksamaan 1€/kWh jos menet vaan sokkona roaming kortilla.

Ionity powerpass subscriptio on halvin jonka tiedän ja voin suositella joko suoraan sitä tai oman automerkin latauspalvelun kautta elli/MB/mikälie subscriptio kuukaudeksi jolla ionityyn saa sen halvimman hinnan. Tesla supercharger subscriptio ehkä 1-2snt/kWh kalliimpi kuin ionity, mutta latureita enemmän ja kaikki muut tavat helposti 20snt/kWh enemmän.

Roaming verkoista Octopus Electroverse vaikuttaa halvimmalta ja virran / vastaavat voi deletoida kun kaikki maksaa sairaasti enemmän niiden läpi. En ole vielä ehtinyt sitä koeajaa, mutta tilasin rfid-kortin ja meinasin laittaa sen primääriksi backup-kortiksi autoon.
 
Onkos porukoilla millaisia kokemuksia Euroopan roadtrippailusta sähkärillä? Suunnitteilla lähteä kesällä Finnlinesillä Travemündeen ja sieltä Saksaa ensin läpi Sveitsin suuntaan ja pieni koukkaus Itävaltaan. Aikaa varmaan noin viikko. Onko ihan väärillä jäljillä jos olettaa että lataustauot lähtökohtaisesti onnistuu jo aika vaivatta, ehkä jopa ilman mitään appiksiakin? Kesärange autolla noin 500km, joten jos lataustaukoja jaksottaa ~300km välein, olisi varmaan ihan riittävästi bufferia yllättäviinkin tilanteisiin.
Viime kesänä tehtiin ID4 reissu Ruotsi-Tanska-Saksa ja takaisin. Otin ton Ionity powerpassin ja latasin kaikki sillä paitsi kerran Teslalla. Parin tunnin välein pysähdyttiin tauolle ja lataamaan. Äppi ja kaikki muutkin toimi 5/5 eikä tarvinnut jonotella kun kerran paluumatkalla noin 10 min. Muuten oli aina tilaa / oltiin ainoat laturilla. Suosittelen sen ionityn apin lataamista.
 
Screenshot_20250114-082345.png

Teivon (suljetulla) ABC:llä edullista latausta kevääseen -25 asti.
 
Olis hullupösössä kilsoja hukattavana yhden euroopan reissun verran. Koska tuo nyt ei ole millään juhlallisella rangella (200km varmaankin realistinen) varustettu niin pitäisi vähän suunnitella missä latailee etukäteen.

Onko olemassa jotain nettisivua mihin voisi latoa kohteet ja suunnittelisi reitin + lataukset euroopassa. Eli tyyliin ABRP, mutta tietokoneella. Pitäisi saada siihen rinnalle mapsia ja päästä tarkemmin zoomailemaan mitä se ehdottaa.
 
Olis hullupösössä kilsoja hukattavana yhden euroopan reissun verran. Koska tuo nyt ei ole millään juhlallisella rangella (200km varmaankin realistinen) varustettu niin pitäisi vähän suunnitella missä latailee etukäteen.

Onko olemassa jotain nettisivua mihin voisi latoa kohteet ja suunnittelisi reitin + lataukset euroopassa. Eli tyyliin ABRP, mutta tietokoneella. Pitäisi saada siihen rinnalle mapsia ja päästä tarkemmin zoomailemaan mitä se ehdottaa.
ABRP toiminee selaimessa ihan tietokoneellakin..
 
Plugsharella on ainakin reittisuunnittelu tietokoneella selaimella (saattoi olla betana kun tuota testailin). Tuota reittiä pystyi sitten käyttämään kännykällä (sovelluksella suunnittelu ei tuolloin ollut tuettuna).

Käytin tuota vain Suomessa, mutta olettaisin toimivan jopa paremmin Euroopassa
 
Olis hullupösössä kilsoja hukattavana yhden euroopan reissun verran. Koska tuo nyt ei ole millään juhlallisella rangella (200km varmaankin realistinen) varustettu niin pitäisi vähän suunnitella missä latailee etukäteen.

Onko olemassa jotain nettisivua mihin voisi latoa kohteet ja suunnittelisi reitin + lataukset euroopassa. Eli tyyliin ABRP, mutta tietokoneella. Pitäisi saada siihen rinnalle mapsia ja päästä tarkemmin zoomailemaan mitä se ehdottaa.
Ionityn + Teslan Superchargerien subit kun otat et muuta tarvitse.
 
Avataanko uusi keskusteluaihe: Plug and Charge, miten sen voi konfiguroida käyttöön eri autoissa ja käytännön kokemukset?

Onko kukaan saanut asennettua miltään latausverkostolta P&C sertifikaattia autoonsa ja millä automallilla / softaversiolla se on onnistunut.

Skodassa Plug & Charge on helppo enabloida Elli:lle, mutta en keksinyt tapaa livauttaa certtiä sisään muita latausverkkoja varten. Onko id3/4 sama homma. Taycanissa vissiin on joku asetusruutu mistä homma voisi onnistua.

Löysin brittiläisiltä foorumeilta ja saiteilta ohjeita, mutta käytännössä Enyaqilla vaikuttaa aika hankalalta jos ei halua maksaa Ellille ”ylihintaa” ionity passporteista.
Noniin - seurasin Octopus Electroversen Plug & Charge ohjeita Skoda Enyaqin kanssa. Parin päivän odottelulla Skoda Enyaqin appsiin ilmestyi 3rd-party certti tarjolle.

1737490083968.png


Pari huonoa puolta tässä on - vain yksi certti voi olla enabloituna kerralla ja esim. Ionity Powerpassia ei voi ainakaan octopus certillä käyttää. Kysyin myös suoraan Ionityn supportista -> he eivät tälläistä certtiä osaa / halua tehdä, vaan käskevät hoitamaan tuon certin roaminverkoilta jotka heitä tukevat. Käytännöss Elli / Electroverse nyt näyttäisivät olevan vaihtoehtoja.

Mitä tällä nyt sitten todistaa:
1) latausverkot voisivat puskea ainakin MEB autoihin omia certtejään
2) MEB todella tukee 3rd-party certtejä ja jokin web-api on olemasa johon latausverkot voivat niitä työntää

Dokumentaatio tuntuu vaan olevan toivotonta ja certtiparin luomisen lisäksi se latausasema pitäisi saada tarjoamaan certtiä kiinni kytketylle autolle.

Kunhan ehdin, käyn vielä testaamassa ionityllä tuon toiminnan. Saksassa myös Aral Pulsen pitäisi toimia ja Italiassa on FreeTO joka vaikuttaisi myös tukevan tätä. Sen lisäksi törkeän kalliit porsche dealershippien laturit näyttäisivät tukevan.

Itse kaipaisin ehkä eniten sitä, että voisin itse luoda certtiparin ja saisin syöttää sen toisen puoliskon omalle kotilaturille ja toisen puolen autoon.
 
Lataa Nesteellä edullisesti illalla ja yöllä!
Sähköautojen määrä Suomessa on kasvanut merkittävästi viime vuosina ja kasvun odotetaan jatkuvan vahvana tästä eteenpäin. Joidenkin arvioiden mukaan tämän vuoden lopussa hätyytellään jo 200 000 sähköauton merkkipaalua. Valtaosa sähköautoista keskittyy suurimpiin kaupunkeihin ja jatkossa kasvava joukko sähköautoilijoita kohtaa haasteen, kun koti- tai työpaikkalataus ei ole mahdollinen.
Tarjotakseen entistä parempaa palvelua laajenevalle asiakaskunnalle Neste aloittaa ilta- ja yöhinnoittelun pilotoinnin valituilla Neste MY Uusiutuva Lataus -asemilla. Ilta- ja yöaikaan, klo 19–07, latauksen hinta on erittäin kilpailukykyinen, vain 0,29 €/kWh. Näinä aikoina latausasemilla on tyypillisesti rauhallisempaa, mikä parantaa saatavuutta erityisesti niille ketkä haluavat hyödyntää edullista hinnoittelua.
Ilta- ja yöhinnoittelu ei vaikuta asemien normaaleihin lataushintoihin, jotka määritellään jatkossakin asemakohtaisesti. Tällä hetkellä Nesteen verkoston normaalihinnat ovat 0,33-0,41 €/kWh välillä. Ajantasaisen hinnan näet aina Neste-äpistä ja korttimaksuautomaatin näytöltä.
Pilotointi on voimassa toistaiseksi. Tule hyödyntämään tarjous näillä asemilla:
Espoo Muurala
Forssa Autokeidas
Hollola Hopeakallio Matkakeidas
Huittinen Härkäpakari
Jyväskylä Kirri
Kemi Lapintuuli
Kempele Ouluntulli
Kerava Alikeravantie
Kokkola Minimani
Kuopio Kauppakeskus Matkus
Loviisa Ankkurituuli
Masku Riviera
Pälkäne Aapiskukko
Pirkkala Linnakallio
Pori Tiilimäki
Raisio Kauppakeskus Mylly
Tornio Röyttäntie
Vantaa Varisto

Terveisin Antti ja Nesteen Tiimi
 
Sieltä se hintakilpailu hiipii tulla. Onhan tämä pikalataussähkö ollutkin järjettömän hintasta. Eikös ennen vuotta 2020 pikalatureilla maksanut sähkö jotain 20senttiä? Nyt laturit nousee EU tuilla, lataajia on enempi ja silti suomessa jossa on euroopan halvimpia sähköjä pikalataus maksanee keskimäärin ~40c/kWh?
 
Sieltä se hintakilpailu hiipii tulla. Onhan tämä pikalataussähkö ollutkin järjettömän hintasta. Eikös ennen vuotta 2020 pikalatureilla maksanut sähkö jotain 20senttiä? Nyt laturit nousee EU tuilla, lataajia on enempi ja silti suomessa jossa on euroopan halvimpia sähköjä pikalataus maksanee keskimäärin ~40c/kWh?
Aakkoslataus 34c ja K-lataus 35c. Mun mielestä ihan ok tasoa. Tosin itse lataan pääosin kotona. Vaan eipä toi reissuissa ole kirpaissut kyllä.

Keski-Euroopassa se lataaminen vasta maksaakin.
 
NESTEEN HINNOITTELU Rechargella ja K-latauksella myös yöhinnoittelu

Tarjotakseen entistä parempaa palvelua laajenevalle asiakaskunnalle Neste aloittaa ilta- ja yöhinnoittelun pilotoinnin valituilla Neste MY Uusiutuva Lataus -asemilla. Ilta- ja yöaikaan, klo 19–07, latauksen hinta on erittäin kilpailukykyinen, vain 0,29 €/kWh. Näinä aikoina latausasemilla on tyypillisesti rauhallisempaa, mikä parantaa saatavuutta erityisesti niille ketkä haluavat hyödyntää edullista hinnoittelua.
Ilta- ja yöhinnoittelu ei vaikuta asemien normaaleihin lataushintoihin, jotka määritellään jatkossakin asemakohtaisesti. Tällä hetkellä Nesteen verkoston normaalihinnat ovat 0,33-0,41 €/kWh välillä. Ajantasaisen hinnan näet aina Neste-äpistä ja korttimaksuautomaatin näytöltä.
Pilotointi on voimassa toistaiseksi. Tule hyödyntämään tarjous näillä asemilla:
Espoo Muurala
Forssa Autokeidas
Hollola Hopeakallio Matkakeidas
Huittinen Härkäpakari
Jyväskylä Kirri
Kemi Lapintuuli
Kempele Ouluntulli
Kerava Alikeravantie
Kokkola Minimani
Kuopio Kauppakeskus Matkus
Loviisa Ankkurituuli
Masku Riviera
Pälkäne Aapiskukko
Pirkkala Linnakallio
Pori Tiilimäki
Raisio Kauppakeskus Mylly
Tornio Röyttäntie
Vantaa Varisto
 
Sieltä se hintakilpailu hiipii tulla. Onhan tämä pikalataussähkö ollutkin järjettömän hintasta. Eikös ennen vuotta 2020 pikalatureilla maksanut sähkö jotain 20senttiä? Nyt laturit nousee EU tuilla, lataajia on enempi ja silti suomessa jossa on euroopan halvimpia sähköjä pikalataus maksanee keskimäärin ~40c/kWh?

Niin kuin jo sanottiin on tuo pikalataus S/K-latureilla ollut ~35snt/kWh luokkaa ja näitä latureita taitaa määrällisesti olla iso osa. Suomessa on Euroopan halvimpia sähköjä ja myös nämä meidän pikalataushinnat ovat Euroopan halvimpia..
 
Niin kuin jo sanottiin on tuo pikalataus S/K-latureilla ollut ~35snt/kWh luokkaa ja näitä latureita taitaa määrällisesti olla iso osa. Suomessa on Euroopan halvimpia sähköjä ja myös nämä meidän pikalataushinnat ovat Euroopan halvimpia..
Niin? Edelleen, kunhan tässä hämmästelin että pikalataussähkö on vain kallistunut vaikka lataajia, kilpailua ja eu tukia on tullut lisää? Toki en tässä syyllistä näitä firmoja, elleivät ole yksissätuumin kartellinomaisesti päättäneet hinnoista. Jotenkin vaan hämmästyttää että mielummin pidetään laturit tyhjänä kuin myytäs halvemmalla?

Eteläisempi eurooppa on toki eri asia kun siellä sähkökin on kalliimpaa kuin pohjoismaissa.
 
Niin? Edelleen, kunhan tässä hämmästelin että pikalataussähkö on vain kallistunut vaikka lataajia, kilpailua ja eu tukia on tullut lisää? Toki en tässä syyllistä näitä firmoja, elleivät ole yksissätuumin kartellinomaisesti päättäneet hinnoista. Jotenkin vaan hämmästyttää että mielummin pidetään laturit tyhjänä kuin myytäs halvemmalla?

Eteläisempi eurooppa on toki eri asia kun siellä sähkökin on kalliimpaa kuin pohjoismaissa.
Ihmettelit miten Suomessa, jossa sähkö on muuta eurooppaa halvempaa pikalataus on järjettömän kallista. Tähän kommentoin, että tuo pikalataus on myös halvempaa, kuin kalliimman sähkön maissa eli ihan linjassa mennään. Ja järjetöntä olisi, jos latauksen saisi lähes pelkällä sähkön hinnalla, kun operaattorit haluavat myös voittoa ja satojen tuhansien laturitkin, jonkun pitää maksaa.

Eikös nyt juuri ole hinnat alkaneet hieman laskemaan, kun kilpailua tullut, latauskentät kasvaneet ja tyhjiä latureita löytyy. Pari vuotta sitten oli ainakin suosituilla latureilla ruuhkaa joten ei ole varmaan ollut tarvetta tiputtaa hintaa (toki yöt olisi jo aiemmin voineet olla halvempia).
 
Ihmettelit miten Suomessa, jossa sähkö on muuta eurooppaa halvempaa pikalataus on järjettömän kallista. Tähän kommentoin, että tuo pikalataus on myös halvempaa, kuin kalliimman sähkön maissa eli ihan linjassa mennään. Ja järjetöntä olisi, jos latauksen saisi lähes pelkällä sähkön hinnalla, kun operaattorit haluavat myös voittoa ja satojen tuhansien laturitkin, jonkun pitää maksaa.

Eikös nyt juuri ole hinnat alkaneet hieman laskemaan, kun kilpailua tullut, latauskentät kasvaneet ja tyhjiä latureita löytyy. Pari vuotta sitten oli ainakin suosituilla latureilla ruuhkaa joten ei ole varmaan ollut tarvetta tiputtaa hintaa (toki yöt olisi jo aiemmin voineet olla halvempia).
Näköjään et joko halua ymmärtää asian pointtia tai sitten olet lataussähkön kauppias. Onhan se fakta että koronan ja ryssän sodan jälkeen lataussähkön hinnottelu ampas ylös eikä ole sen jälkeen palannut takaisin vaikka sähkön hinta on palautunut takaisin normaaliin ja laturitkin maksetaan ainakin osittain EU:n tukirahoilla. Ainakin tästä kertovat valtavat tarrat on uusimmissa Teslan supereissa ja ST1 latureissa.

Ilmeisesti tähän asti latureita on ollut sen verran vähän että lataajia on löytynyt kaikille vaikka hinta olisi mitä. Nyt kun latureita alkaa olla reippaammin, on ihme jos ei asemat ala hintakilpailemaan asiakkaista.
 
Onkos porukoilla millaisia kokemuksia Euroopan roadtrippailusta sähkärillä? Suunnitteilla lähteä kesällä Finnlinesillä Travemündeen ja sieltä Saksaa ensin läpi Sveitsin suuntaan ja pieni koukkaus Itävaltaan. Aikaa varmaan noin viikko. Onko ihan väärillä jäljillä jos olettaa että lataustauot lähtökohtaisesti onnistuu jo aika vaivatta, ehkä jopa ilman mitään appiksiakin? Kesärange autolla noin 500km, joten jos lataustaukoja jaksottaa ~300km välein, olisi varmaan ihan riittävästi bufferia yllättäviinkin tilanteisiin.
Aika hyvin Saksassa näkynyt maksupäätteitä. EnBW taisi olla halvin minkä löysin ilman tilausta, mutta aika äkkiä esim tuo Ionityn passi maksaa itsensä takaisin. Tuo 300km latausten välillä on aika hyvä suoritus. Omalla autolla autobahn kulutus ollut siellä 40kwh/100km tienoilla joten vähän tiuhempaa joutuu pysähtelemään.

Täytyy sanoa että omaa mieltä aina lämmittää kun pystyy naviin lyömään tällaisen 24 x 350kW kentän. Ei tarvitse kauheasti jonoa jännittää.

IMG_2917.jpeg
 
Tehoja kun lisätään niin lisääntyy kustannuksetkin. Vaikka laturit saisi ilmaiseksi.

Yksi kulu mitä ei ainakaan vielä ole kuluttajapuolella on tehomaksut. Eli maksat enemmän, mitä suurempi on kuukauden huipputeho ollut. Tämä on normaalin liittymän perusmaksun päälle kuten alla olevasta Helenin sivuolta löytyvästä taulukosta näkee.

Jos mietitään vaikka jotain kohtuullisen kokoista asemaa josta saadaan yhteensä 1000kW tehoa ulos, tarkoittaa se yleensä sitä että pitää ottaa oma keskijäniteverkon liittymä. Ajankohdasta riippuen esimerkiksi Helenin verkossa joudut maksamaan 4620€/kk jos teho käy edes kerran siellä 1000kW lukemassa. Vaikka asema olisi ihan tyhjä lopun aikaa, maksat silti tuon tehomaksun. Siinä täytyy jo vähän miettiä että miten tuo saadaan kuitattua.

Keskijännitetehosiirto

Keskijännitetehosiirto on tarkoitettu suurille kohteille, jotka liittyvät sähköverkkoon 10 tai 20 kilovoltin jännitetasoilla. Keskijännitekohteilla on oma asiakasmuuntamo.
Talvipäivän siirtomaksu on voimassa joulu–helmikuussa maanantaista perjantaihin klo 7–21. Muina aikoina on voimassa muun ajan siirtomaksu. Tehomaksu on voimassa vuoden kaikkina kuukausina. Laskutusteho on kuukauden suurin aikavälillä maanantaista perjantaihin klo 7–21 mitattu tunnin keskiteho. Loistehon annosta veloitetaan hinnaston mukaisesti.

Keskijännitetehosiirtotuotteen laskutamme kuukausittain.


Perusmaksu €/kk175,00219,63
Tehomaksu €/kW, kk3,684,62
Loisantomaksu €/kvar, kk2,292,87
Talvipäivä c/kWh1,411,78
Muu aika c/kWh0,630,79

[th]


[/th][th]
ALV 0 %

[/th][th]
ALV 25,5 %

[/th]​



Suuritehoisten asemien kiinteät kulut ovat paljon suuremmat, joten pitää siitä jotain laskuttaakin. Jos edelleen olisi muutamalla huoltoasemalla yksi surkuhupaisa 50kW "pika" laturi, niin on syytäkin että hinta olisi halvempi.

Miettii jotain Ionity asemaa missä ilmeisesti jokaiselta laturilta saa 350kW(?) niin se tekee 3500kW.

Jos sieltä edes kerran kuukauden aikana otetaan tuo huipputeho, tulee siitä 16k€ lasku aseman pitäjälle. Siinä saa pikkasen myydä sähköä entisaikojen lataushinnoilla että on mitään tolkkua.
 
Sieltä se hintakilpailu hiipii tulla. Onhan tämä pikalataussähkö ollutkin järjettömän hintasta. Eikös ennen vuotta 2020 pikalatureilla maksanut sähkö jotain 20senttiä? Nyt laturit nousee EU tuilla, lataajia on enempi ja silti suomessa jossa on euroopan halvimpia sähköjä pikalataus maksanee keskimäärin ~40c/kWh?
Hinta oli silloin 20c/minuutti, kWh hinnoittelu tuli sitten myöhemmin. Riippui ihan auton ja laturin kombosta maksoiko kWh 5c vai 2€. 30-40c/kWh on ollut suht normaali hinta kun noita alkoi tulemaan ja hienoa että nyt alkaa olla Ionity ja Rechargekin enemmän tuolla tontilla muiden kanssa.
 
Sieltä se hintakilpailu hiipii tulla. Onhan tämä pikalataussähkö ollutkin järjettömän hintasta. Eikös ennen vuotta 2020 pikalatureilla maksanut sähkö jotain 20senttiä? Nyt laturit nousee EU tuilla, lataajia on enempi ja silti suomessa jossa on euroopan halvimpia sähköjä pikalataus maksanee keskimäärin ~40c/kWh?
En tiedä mitä esim ABC maksaa itse sähköstään, mutta aika kallista on noita latauskenttiäkin rakentaa ja varmaan aika suuret maksut sähköliittymistä jne, että ei kai sähköä voi ihan samaan hintaan myydä millä ostaa että saisi joskus nuo investoinnit maksettua ja jotain voittoa toiminnasta? Mutta toivottavasti kilpalu laskisi hintoja. Mielellään sitä maksaisi vaikka 20c/kWh pikalatureilla.
 
En tiedä mitä esim ABC maksaa itse sähköstään, mutta aika kallista on noita latauskenttiäkin rakentaa ja varmaan aika suuret maksut sähköliittymistä jne, että ei kai sähköä voi ihan samaan hintaan myydä millä ostaa että saisi joskus nuo investoinnit maksettua ja jotain voittoa toiminnasta? Mutta toivottavasti kilpalu laskisi hintoja. Mielellään sitä maksaisi vaikka 20c/kWh pikalatureilla.
S-Ryhmällä taitaa olla omaa tuuli ja aurinkovoimatuotantoa sen verran että ainakin vuositasolla taitavat tuottaa itse omat sähköt.
 
Sieltä se hintakilpailu hiipii tulla. Onhan tämä pikalataussähkö ollutkin järjettömän hintasta. Eikös ennen vuotta 2020 pikalatureilla maksanut sähkö jotain 20senttiä? Nyt laturit nousee EU tuilla, lataajia on enempi ja silti suomessa jossa on euroopan halvimpia sähköjä pikalataus maksanee keskimäärin ~40c/kWh?
Euroopan halvimpia hintoja silti. Keski-Euroopassa normaali hintataso luokkaa 49-79snt/kWh pikalaturilla.
Niin? Edelleen, kunhan tässä hämmästelin että pikalataussähkö on vain kallistunut vaikka lataajia, kilpailua ja eu tukia on tullut lisää? Toki en tässä syyllistä näitä firmoja, elleivät ole yksissätuumin kartellinomaisesti päättäneet hinnoista. Jotenkin vaan hämmästyttää että mielummin pidetään laturit tyhjänä kuin myytäs halvemmalla?
En usko että hinta vaikuttaa juurikaan latauksen määrään. Pikalaturilla ladataan koska on pakko - ei siksi että sähkö olisi jotenkin kilpailukykyisen hintaista. Hinta pitää vain olla kilpailukykyinen suhteessa sijaintiin, jonoihin ja muihin vastaaviin juttuihin, jotta ohi ajava kuski päättää ladata juuri sun pömpelillä. Jos alennat hintaa 5snt/kWh, ei porukka sinänsä lataa enempää, vaikka toki saatatkin kasvattaa markkinaosuuttasi kokonaislatauksen lähes vakiona pysyvästä määrästä.
 
Euroopan halvimpia hintoja silti. Keski-Euroopassa normaali hintataso luokkaa 49-79snt/kWh pikalaturilla.
Keski-euroopassa on sähkön hinta jäänyt koholle kun halpaa putkikaasua ryssästä ei enää tule ja ydinvoimalatkin on saksassa suljettu.
En usko että hinta vaikuttaa juurikaan latauksen määrään. Pikalaturilla ladataan koska on pakko - ei siksi että sähkö olisi jotenkin kilpailukykyisen hintaista. Hinta pitää vain olla kilpailukykyinen suhteessa sijaintiin, jonoihin ja muihin vastaaviin juttuihin, jotta ohi ajava kuski päättää ladata juuri sun pömpelillä. Jos alennat hintaa 5snt/kWh, ei porukka sinänsä lataa enempää, vaikka toki saatatkin kasvattaa markkinaosuuttasi kokonaislatauksen lähes vakiona pysyvästä määrästä.
Teslan superit taisi ennen korona-aikaa velottaa kilowattitunnista jotain 2xc/kWh. Nyt 40-45centtiä on normi.
 
Teslan superit taisi ennen korona-aikaa velottaa kilowattitunnista jotain 2xc/kWh. Nyt 40-45centtiä on normi.
Teslakin totesi ettei halua enää käyttää supereita pelkkänä mainoskikkana vaan sen pitää olla businesta. Latureiden tuotot ovat varmasti kasvaneet reippaasti kun hintaa on nostettu.
 
En usko että hinta vaikuttaa juurikaan latauksen määrään. Pikalaturilla ladataan koska on pakko - ei siksi että sähkö olisi jotenkin kilpailukykyisen hintaista. Hinta pitää vain olla kilpailukykyinen suhteessa sijaintiin, jonoihin ja muihin vastaaviin juttuihin, jotta ohi ajava kuski päättää ladata juuri sun pömpelillä. Jos alennat hintaa 5snt/kWh, ei porukka sinänsä lataa enempää, vaikka toki saatatkin kasvattaa markkinaosuuttasi kokonaislatauksen lähes vakiona pysyvästä määrästä.
No sama kai se on kaiken kanssa? Eikai kukaan perunaakaan osta määräänsä enempää vaikka olisi kuinka halpaa? Mutta ostaa kuitenkin sieltä missä se on halvinta.

Toki julkisen latauksen määrä voisi kuitenkin kasvaa jos se olisi kotilatausta halvempaa.
 
Teslakin totesi ettei halua enää käyttää supereita pelkkänä mainoskikkana vaan sen pitää olla businesta. Latureiden tuotot ovat varmasti kasvaneet reippaasti kun hintaa on nostettu.
Suomessa selvästi kalleimmat superit muihin pohjoismaihin verrattuna. Tanskassakin näytti maksavan alle 30eurosenttiä/kWh.
 
No sama kai se on kaiken kanssa? Eikai kukaan perunaakaan osta määräänsä enempää vaikka olisi kuinka halpaa? Mutta ostaa kuitenkin sieltä missä se on halvinta.

Toki julkisen latauksen määrä voisi kuitenkin kasvaa jos se olisi kotilatausta halvempaa.
Melkein mitä vaan fyysistä kyllä ostetaan äärettömästä jos hinta kuljetuskuluineen laitetaan tarpeeksi alas. Tietyn jakelupisteen sähkön kanssa tilanne on vähän eri.

Kaukolämpövoimalan omistaja alkaa hyvin pian selvittää, että palaisiko se peruna ja mitä muutoksia kattilaan pitää tehdä että palaa, jos hinta on nollassa.

Jos laitat Jämsän superin hinnaksi 0snt/kWh, niin määräänsä enempää ei löydy lähialueelta sähköautoilijoita jotka jaksaisivat käydä tankkaamassa ja ohi ajaviakin on rajalliset määrät.
 
YÖ/PV hinnoittelu Plugit:la.

Plugit Lataus -verkostossa otetaan joillain asemilla käyttöön yöhinnoittelu alkaen 1.2.2025. Yöhinnat ovat voimassa alkaen klo 21 ja päättyen klo 7 aamulla. Hinnoittelu määräytyy lataamisen aloitushetken mukaan.​

Hinnat yöaikaan ovat seuraavat:

  • DC-lataus 32snt/kWh

  • AC-lataus 19snt/kWh

Yöhinnoittelu on voimassa seuraavilla asemilla:​

Tokmanni-myymälät

Muut latausasemat

 
Aika synkkää kökkiä jossain tokmannin parkkiksella yöllä, että sietäkin olla halvempaa.
 
Suomessa selvästi kalleimmat superit muihin pohjoismaihin verrattuna. Tanskassakin näytti maksavan alle 30eurosenttiä/kWh.
Parina viimeisenä kesänä ajellut paljon Norjassa. Mielestäni 24-kesänä hinnat olivat kutakuinkin samoissa - Norja ehkä hitusen halvempi - 23 kesänä ero oli selvempi Norjan hyväksi. Nyt en kyllä muista oliko täällä vielä nostettu heinäkuussa hintoja. Circle K:lla tuli siellä ladattua myös ja se oli vähän kalliimpi sekä Norjan Supereita, että suomen latureita. n. 0,50€ luokkaa jos oikein muistan.
 
Parina viimeisenä kesänä ajellut paljon Norjassa. Mielestäni 24-kesänä hinnat olivat kutakuinkin samoissa - Norja ehkä hitusen halvempi - 23 kesänä ero oli selvempi Norjan hyväksi. Nyt en kyllä muista oliko täällä vielä nostettu heinäkuussa hintoja. Circle K:lla tuli siellä ladattua myös ja se oli vähän kalliimpi sekä Norjan Supereita, että suomen latureita. n. 0,50€ luokkaa jos oikein muistan.
Suomessa on supereissa Saksan hinnat ollu jo jonkun aikaa. Meillä on noin 20senttiä kalliimpaa kuin muissa pohjoismaissa.


Tuolta voi katsoa mitä Suomessa ja muissa maissa maksaa kWh Supereilla ei-Tesloille tai ilman supercharger kk-jäsenyyttä.
 
Suomessa on supereissa Saksan hinnat ollu jo jonkun aikaa. Meillä on noin 20senttiä kalliimpaa kuin muissa pohjoismaissa.


Tuolta voi katsoa mitä Suomessa ja muissa maissa maksaa kWh Supereilla ei-Tesloille tai ilman supercharger kk-jäsenyyttä.
No noi ei-Teslojen hinnat ei ole vähemmän yllättäen kiinnostelleet, mutta kyllähän tosta voisi tietenkin päätellä, että ainakin Norjassa ovat hinnat tippuneet ja jos ero Tesla-ei-Tesla on siellä samaa luokkaa kun täällä, niin lataaminen on todella paljon halvempaa
 
Aika synkkää kökkiä jossain tokmannin parkkiksella yöllä, että sietäkin olla halvempaa.
Mun auto latautuu ilman autossa kökkimistä. Jämsässä kävelen 30m tien toiselle puolelle Shellille. Sinäkö lataat mieluummin siinä Shellillä 49c/kWh?
 
Mun auto latautuu ilman autossa kökkimistä. Jämsässä kävelen 30m tien toiselle puolelle Shellille. Sinäkö lataat mieluummin siinä Shellillä 49c/kWh?
Monenko tokmannin vieressä on 30m säteellä shelli?

Onhan se hyvä, että hintakilpailua on. En mä siitä valita alkuunkaan.
 
Suomessa on supereissa Saksan hinnat ollu jo jonkun aikaa. Meillä on noin 20senttiä kalliimpaa kuin muissa pohjoismaissa.


Tuolta voi katsoa mitä Suomessa ja muissa maissa maksaa kWh Supereilla ei-Tesloille tai ilman supercharger kk-jäsenyyttä.
Laitetaan muistiin hintaluokkaa, monella asemalla (16-20:00) iltahinnat 60-64 senttiä kWh, alle 60 sentin hintojakin on.
Muuta hinnat enemmän tai vähemmän alle 60 senttiä, jossain yö jopa alle 50 senttiä. kWh
 
Laitetaan muistiin hintaluokkaa, monella asemalla (16-20:00) iltahinnat 60-64 senttiä kWh, alle 60 sentin hintojakin on.
Muuta hinnat enemmän tai vähemmän alle 60 senttiä, jossain yö jopa alle 50 senttiä. kWh
Juu ja juuri katsoin mitä Tesla/subi hinnat on norjassa on niin semmosta 3.10-3.40nokkia eli 26-29eurosenttiä.
 
Olen huomannut latauspisteiden olevan enemmän ja vähemmän vikatilassa tai jopa mekaanisesti rikki, jota ilmenee erityisesti erään kirjainketjun latauspisteillä. Koska auton raahaaminen viereiselle latauspaikalle voi olla työlästä, olen vetänyt kaapelin, viereiseltä toimivalta latauspaikalta autolle. Tämä toiminta ilmeisesti rikkoo jotain hiljaa sovittua sääntöä, koska muutama ohikulkija on tullut mussuttamaan asiasta, vaikka eivät käyttäneet latauspistettä, tai edes omistaneet sähköautoa. Sanoin mielestäni selkeästi ettei tuo latauspaikka toimi, mutta paskaa tuli niskaan siitä huolimatta.

Toinen asia, joka herättää kysymyksiä, onko latausruutuun pakko aina pakittaa, jos latausjohto riittää varsin hyvin myös auton vierestä vedettynä? Tämä koskee käytännössä 11 kW / 22 kW latauspisteitä, joissa tulee käyttää omaa latauspiuhaa. Koska johto kulkee suunnilleen autossa kiinni, ei pitäisi muilla olla kompastumisvaaraa. Jostain syystä silti jengi yrittää väkisin pakitella näihin ruutuihin ahtaissa tiloissa, erityisesti parkkihalleissa. Kukaan ei ole toistaiseksi vetänyt hernettä nenään asiasta, mutta voiko latauspisteeseen väärin päin parkkeerauksesta saada esim. sakkoja?
 
Olen huomannut latauspisteiden olevan enemmän ja vähemmän vikatilassa tai jopa mekaanisesti rikki, jota ilmenee erityisesti erään kirjainketjun latauspisteillä. Koska auton raahaaminen viereiselle latauspaikalle voi olla työlästä, olen vetänyt kaapelin, viereiseltä toimivalta latauspaikalta autolle. Tämä toiminta ilmeisesti rikkoo jotain hiljaa sovittua sääntöä, koska muutama ohikulkija on tullut mussuttamaan asiasta, vaikka eivät käyttäneet latauspistettä, tai edes omistaneet sähköautoa. Sanoin mielestäni selkeästi ettei tuo latauspaikka toimi, mutta paskaa tuli niskaan siitä huolimatta.
Noin toimisin, ja olen toiminutkin, tilanteessa jossa vaikkapa viereinen tolppa on ollut toimiva. Onhan tuossa toki se ymmärrettävä heikkous, että siihen toimivalle laturille saattaa sitten ajaa joku joka huomaa laturin olevan varattu vasta autosta ylös hypättyään. Toisaalta sama henkilö voisi sitten ajaa siihen vialliselle tolpalle jos siirrät autoa. Näillä pohdinnoilla olen päätynyt siihen, että toimin kuten sinäkin.


Toinen asia, joka herättää kysymyksiä, onko latausruutuun pakko aina pakittaa, jos latausjohto riittää varsin hyvin myös auton vierestä vedettynä? Tämä koskee käytännössä 11 kW / 22 kW latauspisteitä, joissa tulee käyttää omaa latauspiuhaa. Koska johto kulkee suunnilleen autossa kiinni, ei pitäisi muilla olla kompastumisvaaraa. Jostain syystä silti jengi yrittää väkisin pakitella näihin ruutuihin ahtaissa tiloissa, erityisesti parkkihalleissa. Kukaan ei ole toistaiseksi vetänyt hernettä nenään asiasta, mutta voiko latauspisteeseen väärin päin parkkeerauksesta saada esim. sakkoja?
Ihan sama miten päin ajaa jos johto vaan riittää. Moni, itse mukaan lukien, varmaan pakittaa monesti siitä syystä ettei tarvitse vetää sitä johtoa ympäri autoa jolloin se väkisin likaantuu enemmän kuin siistillä kiepillä auton vieressä.
 
Noin toimisin, ja olen toiminutkin, tilanteessa jossa vaikkapa viereinen tolppa on ollut toimiva. Onhan tuossa toki se ymmärrettävä heikkous, että siihen toimivalle laturille saattaa sitten ajaa joku joka huomaa laturin olevan varattu vasta autosta ylös hypättyään. Toisaalta sama henkilö voisi sitten ajaa siihen vialliselle tolpalle jos siirrät autoa. Näillä pohdinnoilla olen päätynyt siihen, että toimin kuten sinäkin.
Jos miettii miltä se muille näyttää ja miltä se tuolla valittajalle on näyttänyt, niin se mielikuva vaara siinä tosiaan on. Lisäksi yksilöllä voi olla niitä kokemuksia missä lataaja varannut kaksipaikkaa syystä tai toisesta, perus sähläyksen lisäksi ihan tarkoituksella, esim varaa kaverille paikkaa, turvaa itselle nopeampaa tehoa ym itsekkäitä juttuja.

Ja hyöty olla "väärässä ruudussa" on lähinnä tuo ettei siirry oikeaan. Joku samoin vikatilanteessa tehnyt voi toki arvailla oikean syyn.



Ihan sama miten päin ajaa jos johto vaan riittää. Moni, itse mukaan lukien, varmaan pakittaa monesti siitä syystä ettei tarvitse vetää sitä johtoa ympäri autoa jolloin se väkisin likaantuu enemmän kuin siistillä kiepillä auton vieressä.

Pysäköinnistä peräedellä aina välillä muissa ketjuissa kirjoiteltu. Normaali parkkiksella "ammattilaisten" suositus on se että peruutetaan. mm sen takia että lähestyessä voidaan se ruutu havainnoida tyhjäksi , ja ruudusta poistuessa turvallisempaa lähteä keula edellä. Suomessa se nokka edellä ajo juontaa pitkälti lohkolämmittimistä ja siitä että paljon helpompi se liitäntä asentaa eteen.

Ladattavissa autoissa se lataus piste yleensä takana, joten sen takia ei tarvi nokka edellä ajaa, ja kuten edellinen kuvaili niin se latausjohto nokka edellä ajaessa jäisi pyöriin siihen matkalle, eli lisää turhia riskejä.

Ne autot missä lataus piste edessä niin voi sitten pohtia kumpi parempi.

Sakkoja poliisit tuskin kirjoittelee vaikka "väärinpäin" olisi pysäköinyt, yksityiset sopimussakot sitten erikseen.
 
Aika synkkää kökkiä jossain tokmannin parkkiksella yöllä, että sietäkin olla halvempaa.
Ainakin tuossa AC latauksessa ihan varteenotettava vaihtoehto on jättää se auto sinne yöksi latautumaan, jos asuu jossain kävelymatkan päässä.

Eräs tuttu tekee tuota, tosin jonkun päiväkodin henkilökuntaparkkiksella, jossa ne latausasemat toimivat tägillä. Ei sinne kai virallisesti saisi pysäköidä kuin henkilökunnan pysäköintiluvalla, mutta eipä tuosta kenellekään mitään haittaa ole
 
Olen huomannut latauspisteiden olevan enemmän ja vähemmän vikatilassa tai jopa mekaanisesti rikki, jota ilmenee erityisesti erään kirjainketjun latauspisteillä. Koska auton raahaaminen viereiselle latauspaikalle voi olla työlästä, olen vetänyt kaapelin, viereiseltä toimivalta latauspaikalta autolle. Tämä toiminta ilmeisesti rikkoo jotain hiljaa sovittua sääntöä, koska muutama ohikulkija on tullut mussuttamaan asiasta, vaikka eivät käyttäneet latauspistettä, tai edes omistaneet sähköautoa. Sanoin mielestäni selkeästi ettei tuo latauspaikka toimi, mutta paskaa tuli niskaan siitä huolimatta.

Toinen asia, joka herättää kysymyksiä, onko latausruutuun pakko aina pakittaa, jos latausjohto riittää varsin hyvin myös auton vierestä vedettynä? Tämä koskee käytännössä 11 kW / 22 kW latauspisteitä, joissa tulee käyttää omaa latauspiuhaa. Koska johto kulkee suunnilleen autossa kiinni, ei pitäisi muilla olla kompastumisvaaraa. Jostain syystä silti jengi yrittää väkisin pakitella näihin ruutuihin ahtaissa tiloissa, erityisesti parkkihalleissa. Kukaan ei ole toistaiseksi vetänyt hernettä nenään asiasta, mutta voiko latauspisteeseen väärin päin parkkeerauksesta saada esim. sakkoja?
Kyllähän näitä sattuu jatkuvasti etenkin kentillä missä tolppia keskellä ja molemmin puolin autoja. Ei ole mitään sen suurempaa sanomista kyllä itselle ainakaan tullut. Kerran joku Tanskalainen rouva kävi aika kuumana kun ilmeisesti hän oli jonossa laiturille ja minä satuin juuri tulemaan paikalle kun paikka vapautui enkä ollut ymmärtänyt jonoa.

Viimeksi hotellin parkissa joku Audi oli kytketty DC lataukseen ns. viereiseen ruutuun johto kireäksi vedettynä. Siinä samassa tolpassa oli myös AC jota minä halusin mutta ainoa paikka jäljellä oli suoraan laturin edessä. Ajattelin että saattaa aiheuttaa pahaa mieltä jollekin kenellä latausportti ei ole vasemmalla edessä tai oikealla takana ja haluaisi sitä DC sähköä sen Audin lähdettyä.

Ostoskeskuksissa missä usein on tosi ahtaat välit AC latureille niin yleensä valkkaan suunnan sen perusteella miten itse pääsee autosta ulos ja latausluukku vielä aukenemaan.
 
Kauppakeskus Jumbo sakottaa latauspaikkoja käyttäviä takseja, joten en yllättäisi, jos huomautusmaksu tulisi siitä hyvästä, jos sähköpeltilehmä on "väärinpäin" latausruudussa. Helsingin kaupunki puolestaan sakottaa autoja, jos niitä pitää minuutinkin latauspaikassa, jos varsinainen lataus on päättynyt. Koska pysäköintivalvonta on käytännössä mielivaltaista, myös latauksen vikatilanteissa on annettu tylysti sakkoa, ja ohjattu valittajat suoraan hallinto-oikeuden pakeille. Muutamalle tutulle on käynyt näin, toisella kerralla vika oli latauslaitteessa eikä autossa mutta kaupunki ei luonnollisesti kanna vastuuta. Osittain tästä syystä pyrin välttelemään autoilua erityisesti kanta-kaupungin alueella, jos on edes alustavaa tarvetta pysäköidä autoa jonnekin.
 
Kauppakeskus Jumbo sakottaa latauspaikkoja käyttäviä takseja, joten en yllättäisi, jos huomautusmaksu tulisi siitä hyvästä, jos sähköpeltilehmä on "väärinpäin" latausruudussa.
Jos sakottamisella tarkoitat jotain maksu, niin se on ihan sopimus juttu, jos sovit että peräedellä maksaa sen verran ja nokka edellä 60€ kertamaksun.

Nopeasti en löytänyt ehtoja mihin mahdollisesti viittaat.



 
Jos sakottamisella tarkoitat jotain maksu, niin se on ihan sopimus juttu, jos sovit että peräedellä maksaa sen verran ja nokka edellä 60€ kertamaksun.

Nopeasti en löytänyt ehtoja mihin mahdollisesti viittaat.

Suurten kauppakeskusten parkkipaikkojen latauskenttiä päiväsaikaan miehittävien sähkötaksien ongelmaan on alettu nyt puuttumaan.
Vantaalaisen kauppakeskus Jumbon parkkihallista on jonkin aikaa löytynyt ABC-latauksen pikalatauskenttä. Sen yläpuolelle on äskettäin ilmestynyt kyltti, joka kieltää taksien lataamisen kello 10:00-21:00. Kyltittäminen on vähentänyt taksien roikkumista latauspisteillä. Lehtoaron mukaan lataamista tapahtuu yhä päivittäin, mutta se on vähentynyt kauppakeskuksen puututtua asiaan. Olemme lisänneet tiedotusta asiasta ja kieltoaikana vartiointi ohjaa takseja asemille, joissa latausta ei ole rajoitettu
 
St1 latausverkostossa lataat salamannopeasti – nyt jo 32 suurteholatauspistettä St1- ja Shell-asemilla ympäri Suomen! ⚡🔌
Tarkistimme hinnoitteluamme ja uudet lataushinnat ovat tyypillisesti 0,36 tai 0,39 € / kWh. St1 suurteholatauspisteellä lataat autosi vaivattomasti ja ennen kaikkea nopeasti.
🔋 Sopii sähköautoille, joissa CCS2-liitin
🔋 Laturikohtainen maksimiteho on 400 kW
🔋 Asemien kokonaisteho 600 tai 1200 kW
🔋 Sujuva maksutapa korttien lähimaksulla, Apple Pay:lla tai Google Pay:llä
Löydä lähin latausasema ja hinnat 👉 st1.fi/sahkolataus
Tervetuloa lataamaan! 🤩
 
St1 latausverkostossa lataat salamannopeasti – nyt jo 32 suurteholatauspistettä St1- ja Shell-asemilla ympäri Suomen! ⚡🔌
Tarkistimme hinnoitteluamme ja uudet lataushinnat ovat tyypillisesti 0,36 tai 0,39 € / kWh. St1 suurteholatauspisteellä lataat autosi vaivattomasti ja ennen kaikkea nopeasti.
🔋 Sopii sähköautoille, joissa CCS2-liitin
🔋 Laturikohtainen maksimiteho on 400 kW
🔋 Asemien kokonaisteho 600 tai 1200 kW
🔋 Sujuva maksutapa korttien lähimaksulla, Apple Pay:lla tai Google Pay:llä
Löydä lähin latausasema ja hinnat 👉 st1.fi/sahkolataus
Tervetuloa lataamaan! 🤩
Tätä postatessa halvin 0,29€ / kwh, joita muutama, onko nuo kuinka dynaamisia hinnoitelultaan

Minkä valmistajan laturit noissa on ?

(Olipas vaikea saada lainattua)


Shell Raasepori Karjaa


  • Hinta 0,29 € / kWh
  • 6 laturia
  • Laturikohtainen maksimiteho 400 kW
Latausasema on läpiajettava: voit ladata myös irroittamatta peräkärryä.

Edit2
Ilmeisesti 6 tai 12 kahvanasemia, arvalla kuvitella että 100kWh per kahvakokonais teho, mutta yhdessä oli laturikohtaiseksi maximiksi mainittu 600kWh.

Maksutapa ehdottomasti plussaa. jos siis on myös sirutuki ja konserni maksukorttituki.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
283 251
Viestejä
4 866 213
Jäsenet
78 624
Uusin jäsen
rupureiska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom