Kaikilla uusilla asemilla on pakko olla.Oliko Ionityllä jo korttimaksumahdollisuus?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kaikilla uusilla asemilla on pakko olla.Oliko Ionityllä jo korttimaksumahdollisuus?
Eihän tuon toteutumista kuitenkaan mikään elin taida valvoa ja kyllähän noita asemia tupsahtelee kentälle ilman maksupäätteitäkin.Kaikilla uusilla asemilla on pakko olla.
Kyseessä on eun afir asetus jolloin tätä valvoo kyllä viranomaiset, asetuksessa yli 50kW tehoiset laturit on oltava mahdollista maksaa kortilla.Eihän tuon toteutumista kuitenkaan mikään elin taida valvoa ja kyllähän noita asemia tupsahtelee kentälle ilman maksupäätteitäkin.
Kaikilla uusilla asemilla on pakko olla.
Vanhojen kanssa on siirtymäaikaa 2027 asti, tämän jälkeen myös vanhemmilla yli 50kW latausasemilla täytyy olla korttimaksu mahdollisuus.Joo uusilla mutta vanhojen muuttamisesta ei taida olla määräyksiä?
Kerrotko vielä, että mikä sanktio on määrätty jos tätä ei noudata? Annetaan nyt vaikka esimerkkinä K-Lataus, jolla ei vielä yhdelläkään (uudellakaan) asemalla näitä ole.Kyseessä on eun afir asetus jolloin tätä valvoo kyllä viranomaiset, asetuksessa yli 50kW tehoiset laturit on oltava mahdollista maksaa kortilla.
Voimaan tämä tuli vuosi sitten ja sen jälkeen rakennetut asemat kuuluvat tämän piiriin.
Mihin K-Lataus on tehnyt aseman missä ei ole?Kerrotko vielä, että mikä sanktio on määrätty jos tätä ei noudata? Annetaan nyt vaikka esimerkkinä K-Lataus, jolla ei vielä yhdelläkään (uudellakaan) asemalla näitä ole.
Kaikki asemat? Nimeä yksi asema k-lataukselta missä on toimiva maksupääte.Mihin K-Lataus on tehnyt aseman missä ei ole?
Sanoit että K-latauksen uusilla asemilla ei ole tätä ominaisuutta. Joten kiinnostaisi tietää mikä on uusi asema. Täällä on vain vanhoja asemia mitä itse ohitan, niin näissä ei tätä vaadita.Kaikki asemat? Nimeä yksi asema k-lataukselta missä on toimiva maksupääte.
Sanoin, että ominaisuutta ei ole uudellakaan asemalla. Yhdelläkään k-lataus asemalla ei ole korttimaksu mahdollisuutta.Sanoit että K-latauksen uusilla asemilla ei ole tätä ominaisuutta. Joten kiinnostaisi tietää mikä on uusi asema. Täällä on vain vanhoja asemia mitä itse ohitan, niin näissä ei tätä vaadita.
K-Citymarket Heinola ainakin omaa korttimaksupäätteen.Kaikki asemat? Nimeä yksi asema k-lataukselta missä on toimiva maksupääte.
Ja olet käyttänyt sitä ja se toimii? EpäilenK-Citymarket Heinola ainakin omaa korttimaksupäätteen.
Tähän en osaa vastata, traficommille vaan viestiä niin eiköhän asia lähde sieltä etenemään jos ei asetuksia ole noudatettu.Kerrotko vielä, että mikä sanktio on määrätty jos tätä ei noudata? Annetaan nyt vaikka esimerkkinä K-Lataus, jolla ei vielä yhdelläkään (uudellakaan) asemalla näitä ole.
Jep. 202km tai Kärsämäki abc 238km. Eli 36km olisi lyhyempi matka.Haapajärvellä on K-latausta ennen Kärsämäkeä.
Samaan aikaan esim. BMW:n sopimuksen kautta lataamisen hinta nousee. 31.5.2025 asti hinnoittelu oli 0,32 €/kWh IONITY Plus -paketilla, nyt 0,37 €/kWh.
Katselin samaa, että ionity-roamingit ellin / vw:n / skodan pläneillä ovat myös kalliimpia kuin powerpassilla.Samaan aikaan esim. BMW:n sopimuksen kautta lataamisen hinta nousee. 31.5.2025 asti hinnoittelu oli 0,32 €/kWh IONITY Plus -paketilla, nyt 0,37 €/kWh.
Porsche Charging Service Plus -käyttäjät maksavat näemmä 0,39 €/kWh ja MB.CHARGE Public L -käyttäjät 0,32 €/kWh.
Äkkiähän tuo IONITY Power -sopimuksen kuukausimaksu tulee säästettyä, mikäli pikalatureille on käyttöä ja asemat osuvat hyvin matkan varrelle. 100 kWh ollaan jo tasoissa ja sen jälkeen valuu säästöt omaan laariin.
Omat kokemukset IONITY-asemista ovat erittäin hyviä ja Suomessa laturit olleet tähän asti käytännössä aina tyhjillään. Saas nähdä, miten jatkossa.
Ruotsissa, Tanskassa ja Saksassa etenkin kesälomakaudella käyttäjiä tuntui olevan ajoittain jopa pieneen jonotteluun asti.
Hei sähköautoilija!
Haluatko ladata ajoneuvosi yhdellä (1) sentillä/kWh Neste MY Uusiutuva Lataus -asemien lämpökuvausten aikana?
Neste MY Uusiutuva Lataus -asemien lämpökuvaukset ovat osa palvelumme jatkuvaa kehittämistä. Kutsumme sähköautoilevia asiakkaitamme lataamaan Neste Huittinen Härkäpakari - ja Neste Paltamo Kontiomäki -suurteholatausasemille lämpökuvaustarjoushinnalla. Varaa oma edullinen latausaikasi sentin lataukseen heti!
![]()
Lataukseen ilmoittautuminen
Tervetuloa ilmoittautumaan lataajaksi Nesteen latauskohteisiin lämpökuvausten ajaksi. Osallistuaksesi ajoneuvosi tulee olla täyssähköinen (ei hybridi). Akun varaus tulisi mielellään olla alle 50% ennen latauksen aloitusta. Latauksen hinnaksi tulee 1 sentti/kWh. Muistathan että...docs.google.com
Muistathan että ilmoittautuminen on sitova.
Lämpökuvauslatauksen asemat ja ajankohdat:
Keskiviikko 25.6.2025 klo 8:30-9:30
Neste Huittinen Härkäpakari
Risto Rytinkatu 2, 32700 Huittinen
Perjantai 27.6.2025 klo 10-11
Neste Paltamo Kontiomäki
Viitostie 2, 88470 Paltamo
Tervetuloa!
Nesteen tiimi
Tämä ollut tilanne jokaisella hotellilla johon saanut edes auton halliin jossa ne pari parhaassa tapauksessa schuko laturia seinässä ovat... Näissä olisi iso parantamisen paikka palveluntarjoajilla. Valitsisin heti tämänkin kesän reissuille hotellin, jolla olisi reilusti ac-latauspaikkoja ja edes kelvollinen mahdollisuus jättää auto yöksi sellaiseen ja jatkaa aamulla matkaa käymättä pikalaturin kautta mutta no can do, eivät osu omille reiteilleOn tässä latausetiketissä tai jossain hieman vielä kehitettävää. Hotelilla 2 x AC laturi. Toisessa niissä roikkui joku hybridi BMW ainakin kaksi vuorokautta.
Vielä parempi on kun ei ole edes piuhaa kiinni, oli sitten polttis tai hybridi tai sähköauto. Mutta silloin olen pysäköinyt taakse jos vaan mahtuu ja vetänyt oman piuhan ja jättänyt puhelinnumeron kojelaudalle. Jossain vaiheessa tulee sitten vihainen puhelu pysäköijältä, mutta ei voisi vähempää kiinnostaa. Käyn siirtämässä ja sittenpä saa pysäköintipaikankin kätevästi jos vielä on tarvetta ladata.On tässä latausetiketissä tai jossain hieman vielä kehitettävää. Hotelilla 2 x AC laturi. Toisessa niissä roikkui joku hybridi BMW ainakin kaksi vuorokautta.
Itseasiassa noin oli tässäkin hotellilla. Eli toisessa se hybridi kiinni ja toisen laturin edessä id3 jossa ei kuitenkaan piuha kiinni. Onneksi sain kaapelin ylettymään veireisestä ruudusta kun sattui olemaan liitin oikealla puolen autoa.Vielä parempi on kun ei ole edes piuhaa kiinni, oli sitten polttis tai hybridi tai sähköauto. Mutta silloin olen pysäköinyt taakse jos vaan mahtuu ja vetänyt oman piuhan ja jättänyt puhelinnumeron kojelaudalle. Jossain vaiheessa tulee sitten vihainen puhelu pysäköijältä, mutta ei voisi vähempää kiinnostaa. Käyn siirtämässä ja sittenpä saa pysäköintipaikankin kätevästi jos vielä on tarvetta ladata.
Erinomainen visualisointi. Lännestäkin löytyy muutama vaikea alue poikittaisessa liikenteessä, mutta eipä enää viime vuonna tarvinnut paljoa tuskailla laturien kanssa vaikka range jäi peräkärry perässä alle 200 kilometriin.![]()
Aika hyvin on kyllä infra kehittynyt, ainakin pääväylien varrella. Itä- ja Pohjois-Suomessa on edelleen väljempää, mutta eipä noilla huonomman kattavuuden alueilla juuri autoilla edes liikuta.
Tosin jokseenkin koomisesti tuolta Inarista kun jatkaa pohjoiseen Norjan puolelle, niin alkaa latauspömpeliä taas löytymään...
![]()
Aika hyvin on kyllä infra kehittynyt, ainakin pääväylien varrella. Itä- ja Pohjois-Suomessa on edelleen väljempää, mutta eipä noilla huonomman kattavuuden alueilla juuri autoilla edes liikuta.
Tosin jokseenkin koomisesti tuolta Inarista kun jatkaa pohjoiseen Norjan puolelle, niin alkaa latauspömpeliä taas löytymään...
Tai ei liikuta yli 300km päiväsuoritteita; sähkis on loistava auto myös tuonne itäpohjoiseen, omakotitalossa saat itse latailtua ja aina valmiina lähtöön oli keli mikä tahansa.Aika hyvin on kyllä infra kehittynyt, ainakin pääväylien varrella. Itä- ja Pohjois-Suomessa on edelleen väljempää, mutta eipä noilla huonomman kattavuuden alueilla juuri autoilla edes liikuta.
Tuosta tuli mieleen, naapurin isäntä oli joskus (70-luvulla?) ylen lähetysverkkoa ylläpitämässä. Sanoi että talvisin jollekin käsivarren asemalle mennessä kaikki ajelut siellä paikanpäällä piti tehdä moottorikelkalla, koska huoltikselta ylen broncon bensatankki riitti vain edestakaiseen matkaan.Kiva olisi nähdä vastaava bensiinikartta. On paljon eroa ?
Vielä kun saisi kaikille pikalatureille katoksen, lähimaksupäätteen sekä roskiksen.![]()
Aika hyvin on kyllä infra kehittynyt, ainakin pääväylien varrella. Itä- ja Pohjois-Suomessa on edelleen väljempää, mutta eipä noilla huonomman kattavuuden alueilla juuri autoilla edes liikuta.
Tosin jokseenkin koomisesti tuolta Inarista kun jatkaa pohjoiseen Norjan puolelle, niin alkaa latauspömpeliä taas löytymään...
Kuinkahan paljon kartta vielä "paranee" jos tiputtaa vaatimuksen 100kW tasolle?![]()
Aika hyvin on kyllä infra kehittynyt, ainakin pääväylien varrella. Itä- ja Pohjois-Suomessa on edelleen väljempää, mutta eipä noilla huonomman kattavuuden alueilla juuri autoilla edes liikuta.
Tosin jokseenkin koomisesti tuolta Inarista kun jatkaa pohjoiseen Norjan puolelle, niin alkaa latauspömpeliä taas löytymään...
Sitä ei Traficom ainakaan näytä, mutta kaikki latausasemat 2024 tässä:Kuinkahan paljon kartta vielä "paranee" jos tiputtaa vaatimuksen 100kW tasolle?
Pudasjärveltä löytyy myös Ionity.Kuusamo-Pudasjärvi on kyllä aika heikkoa aluetta, edes Taivalkoskella ei ole latureita. Kuusamossa on toki hyvin ja Pudasjärvellä ainakin ABC ja K-lataus.
Tuo lataa missä vaan taktiikka säästää kyllä nuppia mutta laskitko mikä tuli kWh hinnaksi koko reissulla?Ensimmäinen sähköauto-roadtip Ruotsissa ja Norjassa tuli ajeltua. Ruotsissa on melko huonosti latureita tai ne on huonoissa paikoissa. Ruokapaikkojen lähellä oli usein vaan hitaita latureita. Esim. Enköpingin keskustassa oli mäkkärillä 2x Recharge 50kW. Noh olihan niitä latureita tuossakin kylässä, mutta ei palveluiden äärellä. Ei huvittanut pysähtyä pelkästään lataamaan eikä haluttu kävellä kilometriä ruokapaikkaan, vaan tuli ladattua aina muun tauon yhteydessä.
Noh Norjassa latureita oli ihan hyvin, mutta toki kalliita (35-50snt/kWh). Leirintäalueilla oli kans latureita (yhdellä Ruotsissa ei ollut) eikä ollut ruuhkaa. Charge365 taas ryösti aivan tolkuttomasti eräällä leirintäalueella (5kW laturi, 50snt/kWh + minuuttimaksua jokunen sentti päälle). Ei huvittanut siinä ladata kuin ihan pakolliset.
Suurin ärsytyksen aihe näissä oli kuitenkin maksaminen. Tuli ladattua tällä reissulla seuraavilla latausoperaattoreilla:
- Aimo
- ST1/Shell
- Easypark
- Mer
- CircleK
- Charge365
- ABC
- Neste
- Recharge
- Ionity
Ainoa johon kävi pankkikortti suoraan, oli ST1. Siellä laturi ei keskustellut maksupäätteen kanssa. Laturi käski aloittamaan kytkemällä kaapeli, onnistuneen kytkennän jälkeen tunnisti auton ja käski maksamaan. Maksupääte edelleen käski kytkemään kaapelin ensin, ennen kuin maksaminen onnistuu. Noh kokeilin kaikki 6 letkua ja epäonnistuin, kunnes sattumalta yhteys maksupäätteeseen onnistui (tai joku huomasi valvomossa mun 6 epäonnista yritystä muutaman minuutin sisään ja teki jotain). Noh sitten lataus onnistui taas hyvin. Tämä oli ainoa "rikkinäinen" laturi matkalla.
Muilla operaattoreilla piti käyttää jotain tagia tai appsia lataamiseen ja kyllä tuli latailtua erilaisia sovelluksia. Olisipa joku yksittäinen kortti joka kävisi kaikkiin ja laskuttaisi suoraan esim. pankkitililtä..
Noh kyllähän tätä olisi saanut yksinkertaistettua/halpuutettua lataamalla aina Ionityllä tms. mutta sitten olisi pitänyt tönöttää jossain parkkipaikalla vain lataamassa useammin tai olisi pitänyt vaihtaa reittiä laturien takia. Nyt tuli etsittyä joku hyvä taukopaikka reitin varrelta, jossa on mikä tahansa nopea laturi, välilttämättä siitä mikä operaattori. Ionitytkin tuntuivat olevan aina väärässä paikassa.
Noh pikkuvikoja lopulta, reissu meni ihan hienosti eikä tullut rangeahdistusta. Ehkä max tunti yhteensä meni viikon aikana "ylimääräistä" aikaa laturilla seisomiseen, verrattuna polttomoottoriautoon. Pääasiassa auto oli ihmisiä ennen valmis. Latausappsien ihmettelyyn ja taukopaikkojen etsintään meni kyllä aikaa, mutta siinä se onnistui vänkärin paikalla. Ladattiin aina kun pysähdyttiin, välittämättä siitä mikä on akun varausprosentti. MEBit ottavat pienillä prosenteilla paremmin virtaa, mutta ei tullut välitettyä asiasta. Välillä aloitettiin 15% lataustasosta ja saatiin maksimi 135kW, välillä aloteltiin 50% tasosta ja tuli vaan 60kW tai laturi oli 50kW, jolloin saatiin sitä mitä laturista lähti. Välillä lopetettiin lataus 80% ja välillä 100%, miten nyt sattui menemään. Tällä minimoitiin auton odottelu ja onnistui hyvin.
Ruotsin ja Norjan teillä tuntui auton kulutus pienevän, johtui varmaan pienemmistä rajoituksista ja paremmasta asfaltista. Noh ei tullut diesel-autoa ikävä.
Eihän tuokaan nyt ihan ongelmaton ollut.. Pitäisi kyllä, jos korttimaksu tulee niin kortinlukija olla jokaisessa laturissa, eikä mitään yksittäistä maksupäätettä/latauskenttä. Edelleen paras olisi, jos maksutiedot menisi autosta laturille ja lataus onnistuu ilman kortteja, tageja tai sovelluksia.Ainoa johon kävi pankkikortti suoraan, oli ST1. Siellä laturi ei keskustellut maksupäätteen kanssa.
Olisipa joku yksittäinen kortti joka kävisi kaikkiin ja laskuttaisi suoraan esim. pankkitililtä..
Mä en ole roadtripeillä edes harkinnut millekään muulle kuin ionitylle pysähtymistä. Kuukausisubilla edullinen hinta ja verkoston kattavuus on aika hyvä.Ensimmäinen sähköauto-roadtip Ruotsissa ja Norjassa tuli ajeltua. Ruotsissa on melko huonosti latureita tai ne on huonoissa paikoissa. Ruokapaikkojen lähellä oli usein vaan hitaita latureita. Esim. Enköpingin keskustassa oli mäkkärillä 2x Recharge 50kW. Noh olihan niitä latureita tuossakin kylässä, mutta ei palveluiden äärellä. Ei huvittanut pysähtyä pelkästään lataamaan eikä haluttu kävellä kilometriä ruokapaikkaan, vaan tuli ladattua aina muun tauon yhteydessä.
Noh Norjassa latureita oli ihan hyvin, mutta toki kalliita (35-50snt/kWh). Leirintäalueilla oli kans latureita (yhdellä Ruotsissa ei ollut) eikä ollut ruuhkaa. Charge365 taas ryösti aivan tolkuttomasti eräällä leirintäalueella (5kW laturi, 50snt/kWh + minuuttimaksua jokunen sentti päälle). Ei huvittanut siinä ladata kuin ihan pakolliset.
Suurin ärsytyksen aihe näissä oli kuitenkin maksaminen. Tuli ladattua tällä reissulla seuraavilla latausoperaattoreilla:
- Aimo
- ST1/Shell
- Easypark
- Mer
- CircleK
- Charge365
- ABC
- Neste
- Recharge
- Ionity
Ainoa johon kävi pankkikortti suoraan, oli ST1. Siellä laturi ei keskustellut maksupäätteen kanssa. Laturi käski aloittamaan kytkemällä kaapeli, onnistuneen kytkennän jälkeen tunnisti auton ja käski maksamaan. Maksupääte edelleen käski kytkemään kaapelin ensin, ennen kuin maksaminen onnistuu. Noh kokeilin kaikki 6 letkua ja epäonnistuin, kunnes sattumalta yhteys maksupäätteeseen onnistui (tai joku huomasi valvomossa mun 6 epäonnista yritystä muutaman minuutin sisään ja teki jotain). Noh sitten lataus onnistui taas hyvin. Tämä oli ainoa "rikkinäinen" laturi matkalla.
Muilla operaattoreilla piti käyttää jotain tagia tai appsia lataamiseen ja kyllä tuli latailtua erilaisia sovelluksia. Olisipa joku yksittäinen kortti joka kävisi kaikkiin ja laskuttaisi suoraan esim. pankkitililtä..
Noh kyllähän tätä olisi saanut yksinkertaistettua/halpuutettua lataamalla aina Ionityllä tms. mutta sitten olisi pitänyt tönöttää jossain parkkipaikalla vain lataamassa useammin tai olisi pitänyt vaihtaa reittiä laturien takia. Nyt tuli etsittyä joku hyvä taukopaikka reitin varrelta, jossa on mikä tahansa nopea laturi, välilttämättä siitä mikä operaattori. Ionitytkin tuntuivat olevan aina väärässä paikassa.
Noh pikkuvikoja lopulta, reissu meni ihan hienosti eikä tullut rangeahdistusta. Ehkä max tunti yhteensä meni viikon aikana "ylimääräistä" aikaa laturilla seisomiseen, verrattuna polttomoottoriautoon. Pääasiassa auto oli ihmisiä ennen valmis. Latausappsien ihmettelyyn ja taukopaikkojen etsintään meni kyllä aikaa, mutta siinä se onnistui vänkärin paikalla. Ladattiin aina kun pysähdyttiin, välittämättä siitä mikä on akun varausprosentti. MEBit ottavat pienillä prosenteilla paremmin virtaa, mutta ei tullut välitettyä asiasta. Välillä aloitettiin 15% lataustasosta ja saatiin maksimi 135kW, välillä aloteltiin 50% tasosta ja tuli vaan 60kW tai laturi oli 50kW, jolloin saatiin sitä mitä laturista lähti. Välillä lopetettiin lataus 80% ja välillä 100%, miten nyt sattui menemään. Tällä minimoitiin auton odottelu ja onnistui hyvin.
Ruotsin ja Norjan teillä tuntui auton kulutus pienevän, johtui varmaan pienemmistä rajoituksista ja paremmasta asfaltista. Noh ei tullut diesel-autoa ikävä.
Yritin tätä laskea, mutta melko haastavaa oli. Hain maksukortilta kaikki latausveloitukset ja auton appsista kWh-lukemat ynnäilin yhteen. Jakolaskun perusteella tuli 37snt/kWh, mutta epäilen että ei ihan pidä paikkaansa. Noh ei se varmaan ainakaan tuon halvempaa ollut.Tuo lataa missä vaan taktiikka säästää kyllä nuppia mutta laskitko mikä tuli kWh hinnaksi koko reissulla?