Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

Eihän tuon toteutumista kuitenkaan mikään elin taida valvoa ja kyllähän noita asemia tupsahtelee kentälle ilman maksupäätteitäkin.
Kyseessä on eun afir asetus jolloin tätä valvoo kyllä viranomaiset, asetuksessa yli 50kW tehoiset laturit on oltava mahdollista maksaa kortilla.

Voimaan tämä tuli vuosi sitten ja sen jälkeen rakennetut asemat kuuluvat tämän piiriin.
 
Kyseessä on eun afir asetus jolloin tätä valvoo kyllä viranomaiset, asetuksessa yli 50kW tehoiset laturit on oltava mahdollista maksaa kortilla.

Voimaan tämä tuli vuosi sitten ja sen jälkeen rakennetut asemat kuuluvat tämän piiriin.
Kerrotko vielä, että mikä sanktio on määrätty jos tätä ei noudata? Annetaan nyt vaikka esimerkkinä K-Lataus, jolla ei vielä yhdelläkään (uudellakaan) asemalla näitä ole.
 
Kerrotko vielä, että mikä sanktio on määrätty jos tätä ei noudata? Annetaan nyt vaikka esimerkkinä K-Lataus, jolla ei vielä yhdelläkään (uudellakaan) asemalla näitä ole.
Mihin K-Lataus on tehnyt aseman missä ei ole?
 
Kaikki asemat? Nimeä yksi asema k-lataukselta missä on toimiva maksupääte.
Sanoit että K-latauksen uusilla asemilla ei ole tätä ominaisuutta. Joten kiinnostaisi tietää mikä on uusi asema. Täällä on vain vanhoja asemia mitä itse ohitan, niin näissä ei tätä vaadita.
 
Sanoit että K-latauksen uusilla asemilla ei ole tätä ominaisuutta. Joten kiinnostaisi tietää mikä on uusi asema. Täällä on vain vanhoja asemia mitä itse ohitan, niin näissä ei tätä vaadita.
Sanoin, että ominaisuutta ei ole uudellakaan asemalla. Yhdelläkään k-lataus asemalla ei ole korttimaksu mahdollisuutta.
 
Asetus on käsittääkseni "uusi latauslaite", ei tarvitse olla uusi asema että asetus on velvoittava. Jos laki tuli voimaan 2024 toukokuussa niin tuon jälkeen asennetut pikalatauslaitteet pitäisi olla kortilla maksettavia.
 
Viimeksi muokattu:
Kerrotko vielä, että mikä sanktio on määrätty jos tätä ei noudata? Annetaan nyt vaikka esimerkkinä K-Lataus, jolla ei vielä yhdelläkään (uudellakaan) asemalla näitä ole.
Tähän en osaa vastata, traficommille vaan viestiä niin eiköhän asia lähde sieltä etenemään jos ei asetuksia ole noudatettu.


"Liikenne- ja viestintävirasto Traficom valvoo, että lataus- ja tankkauspisteiden ylläpitäjät sekä liikennepalvelujen tarjoajat täyttävät heille jakeluinfra-asetuksessa asetetut velvoitteet."
 
Mitenkäs tuo latauspistemitoitus, mitkä on sanktiot jos ei noita vaadittavia latauspisteitä ole julkisten, esim. liikuntakeskusten yhteyteen rakennettu? Tiedän montakin paikkaa, missä on montakymmentä p-paikkaa muttei yhtään latauspaikkaa.
 
Ionity laskenut hintoja. Halvimmillaan 24c/kWh subilla.


Screenshot_20250531_222424_Firefox.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tesla Model S 90D 2016 (20" renkaat) ja silltä on tulossa yhden päivän aikana aika paljon ajoa. Ensin pääsen lähden lähtemään kotoa täydellä akulla. Matkaa 145km ja takaisin kotona akku on 54%.

Siitä sitten tarkoitus ajaa Seinäjoki - Vuokatti matka. Mutta ilmeisesti kannattaa pikaladata jo Seinäjoella, että pääsisi lähtemään (vähintään) 85% akulla kohti Kärsämäkeä? Se olisi nopein ja lyhin reitti ilmeisesti? Tuolla 85% akulla Kärsämäen laturilla olisi jäljellä vain 5% akkua.

"Normaalisti"/yleensä olen ajanut +10km/h, eli aika hyvin liikenteen mukana. Mutta sen voisi tarpeen tullen laskea sinne +5km/h. Kesärenkailla mittarivirhe on nopeudesta riippumatta noin 3km/h.

Toki myös Kauhavalla on laturi, mutta se on sen verran lähellä Seinäjokea, että ei varmaan kannata sielä tehdä pysähdystä.

Tesla kyllä hyvin laskee kulutusarviota ja se on tarkka. Auto myös varoittaa, jos akku meinaakin loppua kesken ja kehottaa hidastamaan nopeutta.

Esim tuossa on +10km/h nopeus (110km/h) ja arvio on pitänyt hyvin paikkansa. Aika lyhyt ajo vaan. Samalla tuo +10 on maksimi, eli sen kovempaa auto ei anna ajaa autopilotilla. Adaptiivinen vakkari kyllä sallii minkä vaan nopeuden. Toki ei ole sakkojen pelon takia mitään ideakaan ajaa tuon kovempaa muutenkaan.

Screenshot_2025-06-04-09-07-56-01_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~2.jpg
 
Haapajärvellä on K-latausta ennen Kärsämäkeä.
Jep. 202km tai Kärsämäki abc 238km. Eli 36km olisi lyhyempi matka.

Abc latausta olen käyttänyt (yleensä). Pitäisi huvikseen hinnat tarkistaa. Onkohan eroa abc ja k-latauksen hinnoissa?
 
Ionity laskenut hintoja. Halvimmillaan 24c/kWh subilla.


Screenshot_20250531_222424_Firefox.jpg
Samaan aikaan esim. BMW:n sopimuksen kautta lataamisen hinta nousee. 31.5.2025 asti hinnoittelu oli 0,32 €/kWh IONITY Plus -paketilla, nyt 0,37 €/kWh.
Porsche Charging Service Plus -käyttäjät maksavat näemmä 0,39 €/kWh ja MB.CHARGE Public L -käyttäjät 0,32 €/kWh.

Äkkiähän tuo IONITY Power -sopimuksen kuukausimaksu tulee säästettyä, mikäli pikalatureille on käyttöä ja asemat osuvat hyvin matkan varrelle. 100 kWh ollaan jo tasoissa ja sen jälkeen valuu säästöt omaan laariin.

Omat kokemukset IONITY-asemista ovat erittäin hyviä ja Suomessa laturit olleet tähän asti käytännössä aina tyhjillään. Saas nähdä, miten jatkossa.
Ruotsissa, Tanskassa ja Saksassa etenkin kesälomakaudella käyttäjiä tuntui olevan ajoittain jopa pieneen jonotteluun asti.
 
Samaan aikaan esim. BMW:n sopimuksen kautta lataamisen hinta nousee. 31.5.2025 asti hinnoittelu oli 0,32 €/kWh IONITY Plus -paketilla, nyt 0,37 €/kWh.
Porsche Charging Service Plus -käyttäjät maksavat näemmä 0,39 €/kWh ja MB.CHARGE Public L -käyttäjät 0,32 €/kWh.

Äkkiähän tuo IONITY Power -sopimuksen kuukausimaksu tulee säästettyä, mikäli pikalatureille on käyttöä ja asemat osuvat hyvin matkan varrelle. 100 kWh ollaan jo tasoissa ja sen jälkeen valuu säästöt omaan laariin.

Omat kokemukset IONITY-asemista ovat erittäin hyviä ja Suomessa laturit olleet tähän asti käytännössä aina tyhjillään. Saas nähdä, miten jatkossa.
Ruotsissa, Tanskassa ja Saksassa etenkin kesälomakaudella käyttäjiä tuntui olevan ajoittain jopa pieneen jonotteluun asti.
Katselin samaa, että ionity-roamingit ellin / vw:n / skodan pläneillä ovat myös kalliimpia kuin powerpassilla.

Suurin ongelma tuo ionity subin kanssa on se, että sitä ei saa toimimaan rfid:n kanssa.
 
Hei sähköautoilija!
Haluatko ladata ajoneuvosi yhdellä (1) sentillä/kWh Neste MY Uusiutuva Lataus -asemien lämpökuvausten aikana?

Neste MY Uusiutuva Lataus -asemien lämpökuvaukset ovat osa palvelumme jatkuvaa kehittämistä. Kutsumme sähköautoilevia asiakkaitamme lataamaan Neste Huittinen Härkäpakari - ja Neste Paltamo Kontiomäki -suurteholatausasemille lämpökuvaustarjoushinnalla. Varaa oma edullinen latausaikasi sentin lataukseen heti!


Muistathan että ilmoittautuminen on sitova.

Lämpökuvauslatauksen asemat ja ajankohdat:

Keskiviikko 25.6.2025 klo 8:30-9:30
Neste Huittinen Härkäpakari
Risto Rytinkatu 2, 32700 Huittinen

Perjantai 27.6.2025 klo 10-11
Neste Paltamo Kontiomäki
Viitostie 2, 88470 Paltamo

Tervetuloa!
Nesteen tiimi
 
On tässä latausetiketissä tai jossain hieman vielä kehitettävää. Hotelilla 2 x AC laturi. Toisessa niissä roikkui joku hybridi BMW ainakin kaksi vuorokautta.
 
On tässä latausetiketissä tai jossain hieman vielä kehitettävää. Hotelilla 2 x AC laturi. Toisessa niissä roikkui joku hybridi BMW ainakin kaksi vuorokautta.
Tämä ollut tilanne jokaisella hotellilla johon saanut edes auton halliin jossa ne pari parhaassa tapauksessa schuko laturia seinässä ovat... Näissä olisi iso parantamisen paikka palveluntarjoajilla. Valitsisin heti tämänkin kesän reissuille hotellin, jolla olisi reilusti ac-latauspaikkoja ja edes kelvollinen mahdollisuus jättää auto yöksi sellaiseen ja jatkaa aamulla matkaa käymättä pikalaturin kautta mutta no can do, eivät osu omille reiteille
 
On tässä latausetiketissä tai jossain hieman vielä kehitettävää. Hotelilla 2 x AC laturi. Toisessa niissä roikkui joku hybridi BMW ainakin kaksi vuorokautta.
Vielä parempi on kun ei ole edes piuhaa kiinni, oli sitten polttis tai hybridi tai sähköauto. Mutta silloin olen pysäköinyt taakse jos vaan mahtuu ja vetänyt oman piuhan ja jättänyt puhelinnumeron kojelaudalle. Jossain vaiheessa tulee sitten vihainen puhelu pysäköijältä, mutta ei voisi vähempää kiinnostaa. Käyn siirtämässä ja sittenpä saa pysäköintipaikankin kätevästi jos vielä on tarvetta ladata.
 
Vielä parempi on kun ei ole edes piuhaa kiinni, oli sitten polttis tai hybridi tai sähköauto. Mutta silloin olen pysäköinyt taakse jos vaan mahtuu ja vetänyt oman piuhan ja jättänyt puhelinnumeron kojelaudalle. Jossain vaiheessa tulee sitten vihainen puhelu pysäköijältä, mutta ei voisi vähempää kiinnostaa. Käyn siirtämässä ja sittenpä saa pysäköintipaikankin kätevästi jos vielä on tarvetta ladata.
Itseasiassa noin oli tässäkin hotellilla. Eli toisessa se hybridi kiinni ja toisen laturin edessä id3 jossa ei kuitenkaan piuha kiinni. Onneksi sain kaapelin ylettymään veireisestä ruudusta kun sattui olemaan liitin oikealla puolen autoa.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
1750839061285.jpeg


Aika hyvin on kyllä infra kehittynyt, ainakin pääväylien varrella. Itä- ja Pohjois-Suomessa on edelleen väljempää, mutta eipä noilla huonomman kattavuuden alueilla juuri autoilla edes liikuta.

Tosin jokseenkin koomisesti tuolta Inarista kun jatkaa pohjoiseen Norjan puolelle, niin alkaa latauspömpeliä taas löytymään...
 
1750839061285.jpeg


Aika hyvin on kyllä infra kehittynyt, ainakin pääväylien varrella. Itä- ja Pohjois-Suomessa on edelleen väljempää, mutta eipä noilla huonomman kattavuuden alueilla juuri autoilla edes liikuta.

Tosin jokseenkin koomisesti tuolta Inarista kun jatkaa pohjoiseen Norjan puolelle, niin alkaa latauspömpeliä taas löytymään...
Erinomainen visualisointi. Lännestäkin löytyy muutama vaikea alue poikittaisessa liikenteessä, mutta eipä enää viime vuonna tarvinnut paljoa tuskailla laturien kanssa vaikka range jäi peräkärry perässä alle 200 kilometriin.
 
1750839061285.jpeg


Aika hyvin on kyllä infra kehittynyt, ainakin pääväylien varrella. Itä- ja Pohjois-Suomessa on edelleen väljempää, mutta eipä noilla huonomman kattavuuden alueilla juuri autoilla edes liikuta.

Tosin jokseenkin koomisesti tuolta Inarista kun jatkaa pohjoiseen Norjan puolelle, niin alkaa latauspömpeliä taas löytymään...

Huikeasti kyllä kehittynyt ja mitä tässä nyt liikkunut sähköautolla satunnaisesti eri paikoissa kauempana kotiseudulta niin ei ole kyllä mitään lataus paikka stressiä tms ilmaantunut.

Yllä olevaan lisäyksenä varmaan 99% tiedossa oleva sivusto, mutta itse olen pitänyt tärkeänä sivuna katsoa latureita riippumatta operaattorista, tähän mennessä on näyttänyt joka ikisen pienenkin putiikin laturin. Sivusto näyttää siis koko Suomen laturit ja voi sortata lataus liittimen yms mukaan karttanäkymää.

Liitteenä vertailuna ylempään, kaikki ccs pistoolin omaavat lataus paikat.

AISelect_20250625_114157_Samsung Internet.jpg
 
Aika hyvin on kyllä infra kehittynyt, ainakin pääväylien varrella. Itä- ja Pohjois-Suomessa on edelleen väljempää, mutta eipä noilla huonomman kattavuuden alueilla juuri autoilla edes liikuta.
Tai ei liikuta yli 300km päiväsuoritteita; sähkis on loistava auto myös tuonne itäpohjoiseen, omakotitalossa saat itse latailtua ja aina valmiina lähtöön oli keli mikä tahansa.
 
Ensimmäinen sähköauto-roadtip Ruotsissa ja Norjassa tuli ajeltua. Ruotsissa on melko huonosti latureita tai ne on huonoissa paikoissa. Ruokapaikkojen lähellä oli usein vaan hitaita latureita. Esim. Enköpingin keskustassa oli mäkkärillä 2x Recharge 50kW. Noh olihan niitä latureita tuossakin kylässä, mutta ei palveluiden äärellä. Ei huvittanut pysähtyä pelkästään lataamaan eikä haluttu kävellä kilometriä ruokapaikkaan, vaan tuli ladattua aina muun tauon yhteydessä.

Noh Norjassa latureita oli ihan hyvin, mutta toki kalliita (35-50snt/kWh). Leirintäalueilla oli kans latureita (yhdellä Ruotsissa ei ollut) eikä ollut ruuhkaa. Charge365 taas ryösti aivan tolkuttomasti eräällä leirintäalueella (5kW laturi, 50snt/kWh + minuuttimaksua jokunen sentti päälle). Ei huvittanut siinä ladata kuin ihan pakolliset.

Suurin ärsytyksen aihe näissä oli kuitenkin maksaminen. Tuli ladattua tällä reissulla seuraavilla latausoperaattoreilla:
- Aimo
- ST1/Shell
- Easypark
- Mer
- CircleK
- Charge365
- ABC
- Neste
- Recharge
- Ionity

Ainoa johon kävi pankkikortti suoraan, oli ST1. Siellä laturi ei keskustellut maksupäätteen kanssa. Laturi käski aloittamaan kytkemällä kaapeli, onnistuneen kytkennän jälkeen tunnisti auton ja käski maksamaan. Maksupääte edelleen käski kytkemään kaapelin ensin, ennen kuin maksaminen onnistuu. Noh kokeilin kaikki 6 letkua ja epäonnistuin, kunnes sattumalta yhteys maksupäätteeseen onnistui (tai joku huomasi valvomossa mun 6 epäonnista yritystä muutaman minuutin sisään ja teki jotain). Noh sitten lataus onnistui taas hyvin. Tämä oli ainoa "rikkinäinen" laturi matkalla.

Muilla operaattoreilla piti käyttää jotain tagia tai appsia lataamiseen ja kyllä tuli latailtua erilaisia sovelluksia. Olisipa joku yksittäinen kortti joka kävisi kaikkiin ja laskuttaisi suoraan esim. pankkitililtä..

Noh kyllähän tätä olisi saanut yksinkertaistettua/halpuutettua lataamalla aina Ionityllä tms. mutta sitten olisi pitänyt tönöttää jossain parkkipaikalla vain lataamassa useammin tai olisi pitänyt vaihtaa reittiä laturien takia. Nyt tuli etsittyä joku hyvä taukopaikka reitin varrelta, jossa on mikä tahansa nopea laturi, välilttämättä siitä mikä operaattori. Ionitytkin tuntuivat olevan aina väärässä paikassa.

Noh pikkuvikoja lopulta, reissu meni ihan hienosti eikä tullut rangeahdistusta. Ehkä max tunti yhteensä meni viikon aikana "ylimääräistä" aikaa laturilla seisomiseen, verrattuna polttomoottoriautoon. Pääasiassa auto oli ihmisiä ennen valmis. Latausappsien ihmettelyyn ja taukopaikkojen etsintään meni kyllä aikaa, mutta siinä se onnistui vänkärin paikalla. Ladattiin aina kun pysähdyttiin, välittämättä siitä mikä on akun varausprosentti. MEBit ottavat pienillä prosenteilla paremmin virtaa, mutta ei tullut välitettyä asiasta. Välillä aloitettiin 15% lataustasosta ja saatiin maksimi 135kW, välillä aloteltiin 50% tasosta ja tuli vaan 60kW tai laturi oli 50kW, jolloin saatiin sitä mitä laturista lähti. Välillä lopetettiin lataus 80% ja välillä 100%, miten nyt sattui menemään. Tällä minimoitiin auton odottelu ja onnistui hyvin.

Ruotsin ja Norjan teillä tuntui auton kulutus pienevän, johtui varmaan pienemmistä rajoituksista ja paremmasta asfaltista. Noh ei tullut diesel-autoa ikävä.
 
Kiva olisi nähdä vastaava bensiinikartta. On paljon eroa ?
Tuosta tuli mieleen, naapurin isäntä oli joskus (70-luvulla?) ylen lähetysverkkoa ylläpitämässä. Sanoi että talvisin jollekin käsivarren asemalle mennessä kaikki ajelut siellä paikanpäällä piti tehdä moottorikelkalla, koska huoltikselta ylen broncon bensatankki riitti vain edestakaiseen matkaan.

En nyt muista oliko kyse siitä että siellä ei ollut bensistä, vai oliko se avoinna vaan virka-aikana tms, mutta rangeahdistusta ollut jo tuolloin.
 
1750839061285.jpeg


Aika hyvin on kyllä infra kehittynyt, ainakin pääväylien varrella. Itä- ja Pohjois-Suomessa on edelleen väljempää, mutta eipä noilla huonomman kattavuuden alueilla juuri autoilla edes liikuta.

Tosin jokseenkin koomisesti tuolta Inarista kun jatkaa pohjoiseen Norjan puolelle, niin alkaa latauspömpeliä taas löytymään...
Vielä kun saisi kaikille pikalatureille katoksen, lähimaksupäätteen sekä roskiksen.
Myös useasti itelle riittäisi että olisi WC ja vaikka joku koppi missä limu-kahvi automaatti. Teslallahan on Saksassa supereilla etätyö, wc, kahvi yms itsepalvelu pisteitä eli loungeja:
 
1750839061285.jpeg


Aika hyvin on kyllä infra kehittynyt, ainakin pääväylien varrella. Itä- ja Pohjois-Suomessa on edelleen väljempää, mutta eipä noilla huonomman kattavuuden alueilla juuri autoilla edes liikuta.

Tosin jokseenkin koomisesti tuolta Inarista kun jatkaa pohjoiseen Norjan puolelle, niin alkaa latauspömpeliä taas löytymään...
Kuinkahan paljon kartta vielä "paranee" jos tiputtaa vaatimuksen 100kW tasolle?
 
Kuusamo-Pudasjärvi on kyllä aika heikkoa aluetta, edes Taivalkoskella ei ole latureita. Kuusamossa on toki hyvin ja Pudasjärvellä ainakin ABC ja K-lataus.
 
Ensimmäinen sähköauto-roadtip Ruotsissa ja Norjassa tuli ajeltua. Ruotsissa on melko huonosti latureita tai ne on huonoissa paikoissa. Ruokapaikkojen lähellä oli usein vaan hitaita latureita. Esim. Enköpingin keskustassa oli mäkkärillä 2x Recharge 50kW. Noh olihan niitä latureita tuossakin kylässä, mutta ei palveluiden äärellä. Ei huvittanut pysähtyä pelkästään lataamaan eikä haluttu kävellä kilometriä ruokapaikkaan, vaan tuli ladattua aina muun tauon yhteydessä.

Noh Norjassa latureita oli ihan hyvin, mutta toki kalliita (35-50snt/kWh). Leirintäalueilla oli kans latureita (yhdellä Ruotsissa ei ollut) eikä ollut ruuhkaa. Charge365 taas ryösti aivan tolkuttomasti eräällä leirintäalueella (5kW laturi, 50snt/kWh + minuuttimaksua jokunen sentti päälle). Ei huvittanut siinä ladata kuin ihan pakolliset.

Suurin ärsytyksen aihe näissä oli kuitenkin maksaminen. Tuli ladattua tällä reissulla seuraavilla latausoperaattoreilla:
- Aimo
- ST1/Shell
- Easypark
- Mer
- CircleK
- Charge365
- ABC
- Neste
- Recharge
- Ionity

Ainoa johon kävi pankkikortti suoraan, oli ST1. Siellä laturi ei keskustellut maksupäätteen kanssa. Laturi käski aloittamaan kytkemällä kaapeli, onnistuneen kytkennän jälkeen tunnisti auton ja käski maksamaan. Maksupääte edelleen käski kytkemään kaapelin ensin, ennen kuin maksaminen onnistuu. Noh kokeilin kaikki 6 letkua ja epäonnistuin, kunnes sattumalta yhteys maksupäätteeseen onnistui (tai joku huomasi valvomossa mun 6 epäonnista yritystä muutaman minuutin sisään ja teki jotain). Noh sitten lataus onnistui taas hyvin. Tämä oli ainoa "rikkinäinen" laturi matkalla.

Muilla operaattoreilla piti käyttää jotain tagia tai appsia lataamiseen ja kyllä tuli latailtua erilaisia sovelluksia. Olisipa joku yksittäinen kortti joka kävisi kaikkiin ja laskuttaisi suoraan esim. pankkitililtä..

Noh kyllähän tätä olisi saanut yksinkertaistettua/halpuutettua lataamalla aina Ionityllä tms. mutta sitten olisi pitänyt tönöttää jossain parkkipaikalla vain lataamassa useammin tai olisi pitänyt vaihtaa reittiä laturien takia. Nyt tuli etsittyä joku hyvä taukopaikka reitin varrelta, jossa on mikä tahansa nopea laturi, välilttämättä siitä mikä operaattori. Ionitytkin tuntuivat olevan aina väärässä paikassa.

Noh pikkuvikoja lopulta, reissu meni ihan hienosti eikä tullut rangeahdistusta. Ehkä max tunti yhteensä meni viikon aikana "ylimääräistä" aikaa laturilla seisomiseen, verrattuna polttomoottoriautoon. Pääasiassa auto oli ihmisiä ennen valmis. Latausappsien ihmettelyyn ja taukopaikkojen etsintään meni kyllä aikaa, mutta siinä se onnistui vänkärin paikalla. Ladattiin aina kun pysähdyttiin, välittämättä siitä mikä on akun varausprosentti. MEBit ottavat pienillä prosenteilla paremmin virtaa, mutta ei tullut välitettyä asiasta. Välillä aloitettiin 15% lataustasosta ja saatiin maksimi 135kW, välillä aloteltiin 50% tasosta ja tuli vaan 60kW tai laturi oli 50kW, jolloin saatiin sitä mitä laturista lähti. Välillä lopetettiin lataus 80% ja välillä 100%, miten nyt sattui menemään. Tällä minimoitiin auton odottelu ja onnistui hyvin.

Ruotsin ja Norjan teillä tuntui auton kulutus pienevän, johtui varmaan pienemmistä rajoituksista ja paremmasta asfaltista. Noh ei tullut diesel-autoa ikävä.
Tuo lataa missä vaan taktiikka säästää kyllä nuppia mutta laskitko mikä tuli kWh hinnaksi koko reissulla?

Jotain erikoista on tapahtunut autossa tai Nesteen asemilla. Viimeiset kaksi kertaa kun olen asemalla käynyt niin molemmilla kerroilla ensimmäinen yritys päättyy "auto keskeytti" -tilanteeseen. Toisella yrityksellä taas toimii normaalisti. K ja S latureilla vaikka samoilta Kempowerin pöntöiltä näyttävät ei ole tätä ongelmaa ollut.
 
Ainoa johon kävi pankkikortti suoraan, oli ST1. Siellä laturi ei keskustellut maksupäätteen kanssa.

Olisipa joku yksittäinen kortti joka kävisi kaikkiin ja laskuttaisi suoraan esim. pankkitililtä..
Eihän tuokaan nyt ihan ongelmaton ollut.. Pitäisi kyllä, jos korttimaksu tulee niin kortinlukija olla jokaisessa laturissa, eikä mitään yksittäistä maksupäätettä/latauskenttä. Edelleen paras olisi, jos maksutiedot menisi autosta laturille ja lataus onnistuu ilman kortteja, tageja tai sovelluksia.
 
Ensimmäinen sähköauto-roadtip Ruotsissa ja Norjassa tuli ajeltua. Ruotsissa on melko huonosti latureita tai ne on huonoissa paikoissa. Ruokapaikkojen lähellä oli usein vaan hitaita latureita. Esim. Enköpingin keskustassa oli mäkkärillä 2x Recharge 50kW. Noh olihan niitä latureita tuossakin kylässä, mutta ei palveluiden äärellä. Ei huvittanut pysähtyä pelkästään lataamaan eikä haluttu kävellä kilometriä ruokapaikkaan, vaan tuli ladattua aina muun tauon yhteydessä.

Noh Norjassa latureita oli ihan hyvin, mutta toki kalliita (35-50snt/kWh). Leirintäalueilla oli kans latureita (yhdellä Ruotsissa ei ollut) eikä ollut ruuhkaa. Charge365 taas ryösti aivan tolkuttomasti eräällä leirintäalueella (5kW laturi, 50snt/kWh + minuuttimaksua jokunen sentti päälle). Ei huvittanut siinä ladata kuin ihan pakolliset.

Suurin ärsytyksen aihe näissä oli kuitenkin maksaminen. Tuli ladattua tällä reissulla seuraavilla latausoperaattoreilla:
- Aimo
- ST1/Shell
- Easypark
- Mer
- CircleK
- Charge365
- ABC
- Neste
- Recharge
- Ionity

Ainoa johon kävi pankkikortti suoraan, oli ST1. Siellä laturi ei keskustellut maksupäätteen kanssa. Laturi käski aloittamaan kytkemällä kaapeli, onnistuneen kytkennän jälkeen tunnisti auton ja käski maksamaan. Maksupääte edelleen käski kytkemään kaapelin ensin, ennen kuin maksaminen onnistuu. Noh kokeilin kaikki 6 letkua ja epäonnistuin, kunnes sattumalta yhteys maksupäätteeseen onnistui (tai joku huomasi valvomossa mun 6 epäonnista yritystä muutaman minuutin sisään ja teki jotain). Noh sitten lataus onnistui taas hyvin. Tämä oli ainoa "rikkinäinen" laturi matkalla.

Muilla operaattoreilla piti käyttää jotain tagia tai appsia lataamiseen ja kyllä tuli latailtua erilaisia sovelluksia. Olisipa joku yksittäinen kortti joka kävisi kaikkiin ja laskuttaisi suoraan esim. pankkitililtä..

Noh kyllähän tätä olisi saanut yksinkertaistettua/halpuutettua lataamalla aina Ionityllä tms. mutta sitten olisi pitänyt tönöttää jossain parkkipaikalla vain lataamassa useammin tai olisi pitänyt vaihtaa reittiä laturien takia. Nyt tuli etsittyä joku hyvä taukopaikka reitin varrelta, jossa on mikä tahansa nopea laturi, välilttämättä siitä mikä operaattori. Ionitytkin tuntuivat olevan aina väärässä paikassa.

Noh pikkuvikoja lopulta, reissu meni ihan hienosti eikä tullut rangeahdistusta. Ehkä max tunti yhteensä meni viikon aikana "ylimääräistä" aikaa laturilla seisomiseen, verrattuna polttomoottoriautoon. Pääasiassa auto oli ihmisiä ennen valmis. Latausappsien ihmettelyyn ja taukopaikkojen etsintään meni kyllä aikaa, mutta siinä se onnistui vänkärin paikalla. Ladattiin aina kun pysähdyttiin, välittämättä siitä mikä on akun varausprosentti. MEBit ottavat pienillä prosenteilla paremmin virtaa, mutta ei tullut välitettyä asiasta. Välillä aloitettiin 15% lataustasosta ja saatiin maksimi 135kW, välillä aloteltiin 50% tasosta ja tuli vaan 60kW tai laturi oli 50kW, jolloin saatiin sitä mitä laturista lähti. Välillä lopetettiin lataus 80% ja välillä 100%, miten nyt sattui menemään. Tällä minimoitiin auton odottelu ja onnistui hyvin.

Ruotsin ja Norjan teillä tuntui auton kulutus pienevän, johtui varmaan pienemmistä rajoituksista ja paremmasta asfaltista. Noh ei tullut diesel-autoa ikävä.
Mä en ole roadtripeillä edes harkinnut millekään muulle kuin ionitylle pysähtymistä. Kuukausisubilla edullinen hinta ja verkoston kattavuus on aika hyvä.

Pidempien pysähdysten aikana olen joskus jaksanut jonkun ruokakaupan type2:sen käyttöä opetella, mutta aika tuskaista se kyllä on. Ionitykin olisi parempi jos siihen saisi sen rfid:n.
 
Tuo lataa missä vaan taktiikka säästää kyllä nuppia mutta laskitko mikä tuli kWh hinnaksi koko reissulla?
Yritin tätä laskea, mutta melko haastavaa oli. Hain maksukortilta kaikki latausveloitukset ja auton appsista kWh-lukemat ynnäilin yhteen. Jakolaskun perusteella tuli 37snt/kWh, mutta epäilen että ei ihan pidä paikkaansa. Noh ei se varmaan ainakaan tuon halvempaa ollut.
 
Ionity, Recharge ja Tesla on nyt tilauksilla niin halpoja ettei kannata ulkomaanmatkailussa paljoa stressiä ottaa jos kauempana käy.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 256
Viestejä
4 866 288
Jäsenet
78 625
Uusin jäsen
Rappe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom