Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ihan samalla tavalla muuallakin voitaisiin subventoida sähkön hintaa, varsinkin kun moottoriteiltä sivuun koukkaaminen on monessa paikassa hankalampaa erinäisten maksujen vuoksi. Oikea syy taitaa olla siinä, että sähkö on täällä todella paljon halvempaa kuin vaikkapa Saksassa, saati ItaliassaTyyristä se manner-euroopassa lataaminen joka tapauksessa on suomen ABC-subventoituihin hintoihin tottuneille.
Varaudu maksamaan 1€/kWh jos menet vaan sokkona roaming kortilla.
Viime kesänä tehtiin ID4 reissu Ruotsi-Tanska-Saksa ja takaisin. Otin ton Ionity powerpassin ja latasin kaikki sillä paitsi kerran Teslalla. Parin tunnin välein pysähdyttiin tauolle ja lataamaan. Äppi ja kaikki muutkin toimi 5/5 eikä tarvinnut jonotella kun kerran paluumatkalla noin 10 min. Muuten oli aina tilaa / oltiin ainoat laturilla. Suosittelen sen ionityn apin lataamista.Onkos porukoilla millaisia kokemuksia Euroopan roadtrippailusta sähkärillä? Suunnitteilla lähteä kesällä Finnlinesillä Travemündeen ja sieltä Saksaa ensin läpi Sveitsin suuntaan ja pieni koukkaus Itävaltaan. Aikaa varmaan noin viikko. Onko ihan väärillä jäljillä jos olettaa että lataustauot lähtökohtaisesti onnistuu jo aika vaivatta, ehkä jopa ilman mitään appiksiakin? Kesärange autolla noin 500km, joten jos lataustaukoja jaksottaa ~300km välein, olisi varmaan ihan riittävästi bufferia yllättäviinkin tilanteisiin.
ABRP toiminee selaimessa ihan tietokoneellakin..Olis hullupösössä kilsoja hukattavana yhden euroopan reissun verran. Koska tuo nyt ei ole millään juhlallisella rangella (200km varmaankin realistinen) varustettu niin pitäisi vähän suunnitella missä latailee etukäteen.
Onko olemassa jotain nettisivua mihin voisi latoa kohteet ja suunnittelisi reitin + lataukset euroopassa. Eli tyyliin ABRP, mutta tietokoneella. Pitäisi saada siihen rinnalle mapsia ja päästä tarkemmin zoomailemaan mitä se ehdottaa.
Ionityn + Teslan Superchargerien subit kun otat et muuta tarvitse.Olis hullupösössä kilsoja hukattavana yhden euroopan reissun verran. Koska tuo nyt ei ole millään juhlallisella rangella (200km varmaankin realistinen) varustettu niin pitäisi vähän suunnitella missä latailee etukäteen.
Onko olemassa jotain nettisivua mihin voisi latoa kohteet ja suunnittelisi reitin + lataukset euroopassa. Eli tyyliin ABRP, mutta tietokoneella. Pitäisi saada siihen rinnalle mapsia ja päästä tarkemmin zoomailemaan mitä se ehdottaa.
Noniin - seurasin Octopus Electroversen Plug & Charge ohjeita Skoda Enyaqin kanssa. Parin päivän odottelulla Skoda Enyaqin appsiin ilmestyi 3rd-party certti tarjolle.Avataanko uusi keskusteluaihe: Plug and Charge, miten sen voi konfiguroida käyttöön eri autoissa ja käytännön kokemukset?
Onko kukaan saanut asennettua miltään latausverkostolta P&C sertifikaattia autoonsa ja millä automallilla / softaversiolla se on onnistunut.
Skodassa Plug & Charge on helppo enabloida Elli:lle, mutta en keksinyt tapaa livauttaa certtiä sisään muita latausverkkoja varten. Onko id3/4 sama homma. Taycanissa vissiin on joku asetusruutu mistä homma voisi onnistua.
Löysin brittiläisiltä foorumeilta ja saiteilta ohjeita, mutta käytännössä Enyaqilla vaikuttaa aika hankalalta jos ei halua maksaa Ellille ”ylihintaa” ionity passporteista.
Lataa Nesteellä edullisesti illalla ja yöllä!
Sähköautojen määrä Suomessa on kasvanut merkittävästi viime vuosina ja kasvun odotetaan jatkuvan vahvana tästä eteenpäin. Joidenkin arvioiden mukaan tämän vuoden lopussa hätyytellään jo 200 000 sähköauton merkkipaalua. Valtaosa sähköautoista keskittyy suurimpiin kaupunkeihin ja jatkossa kasvava joukko sähköautoilijoita kohtaa haasteen, kun koti- tai työpaikkalataus ei ole mahdollinen.
Tarjotakseen entistä parempaa palvelua laajenevalle asiakaskunnalle Neste aloittaa ilta- ja yöhinnoittelun pilotoinnin valituilla Neste MY Uusiutuva Lataus -asemilla. Ilta- ja yöaikaan, klo 19–07, latauksen hinta on erittäin kilpailukykyinen, vain 0,29 €/kWh. Näinä aikoina latausasemilla on tyypillisesti rauhallisempaa, mikä parantaa saatavuutta erityisesti niille ketkä haluavat hyödyntää edullista hinnoittelua.
Ilta- ja yöhinnoittelu ei vaikuta asemien normaaleihin lataushintoihin, jotka määritellään jatkossakin asemakohtaisesti. Tällä hetkellä Nesteen verkoston normaalihinnat ovat 0,33-0,41 €/kWh välillä. Ajantasaisen hinnan näet aina Neste-äpistä ja korttimaksuautomaatin näytöltä.
Pilotointi on voimassa toistaiseksi. Tule hyödyntämään tarjous näillä asemilla:
Espoo Muurala
Forssa Autokeidas
Hollola Hopeakallio Matkakeidas
Huittinen Härkäpakari
Jyväskylä Kirri
Kemi Lapintuuli
Kempele Ouluntulli
Kerava Alikeravantie
Kokkola Minimani
Kuopio Kauppakeskus Matkus
Loviisa Ankkurituuli
Masku Riviera
Pälkäne Aapiskukko
Pirkkala Linnakallio
Pori Tiilimäki
Raisio Kauppakeskus Mylly
Tornio Röyttäntie
Vantaa Varisto
Terveisin Antti ja Nesteen Tiimi
Aakkoslataus 34c ja K-lataus 35c. Mun mielestä ihan ok tasoa. Tosin itse lataan pääosin kotona. Vaan eipä toi reissuissa ole kirpaissut kyllä.Sieltä se hintakilpailu hiipii tulla. Onhan tämä pikalataussähkö ollutkin järjettömän hintasta. Eikös ennen vuotta 2020 pikalatureilla maksanut sähkö jotain 20senttiä? Nyt laturit nousee EU tuilla, lataajia on enempi ja silti suomessa jossa on euroopan halvimpia sähköjä pikalataus maksanee keskimäärin ~40c/kWh?
Sieltä se hintakilpailu hiipii tulla. Onhan tämä pikalataussähkö ollutkin järjettömän hintasta. Eikös ennen vuotta 2020 pikalatureilla maksanut sähkö jotain 20senttiä? Nyt laturit nousee EU tuilla, lataajia on enempi ja silti suomessa jossa on euroopan halvimpia sähköjä pikalataus maksanee keskimäärin ~40c/kWh?
Niin? Edelleen, kunhan tässä hämmästelin että pikalataussähkö on vain kallistunut vaikka lataajia, kilpailua ja eu tukia on tullut lisää? Toki en tässä syyllistä näitä firmoja, elleivät ole yksissätuumin kartellinomaisesti päättäneet hinnoista. Jotenkin vaan hämmästyttää että mielummin pidetään laturit tyhjänä kuin myytäs halvemmalla?Niin kuin jo sanottiin on tuo pikalataus S/K-latureilla ollut ~35snt/kWh luokkaa ja näitä latureita taitaa määrällisesti olla iso osa. Suomessa on Euroopan halvimpia sähköjä ja myös nämä meidän pikalataushinnat ovat Euroopan halvimpia..
Ihmettelit miten Suomessa, jossa sähkö on muuta eurooppaa halvempaa pikalataus on järjettömän kallista. Tähän kommentoin, että tuo pikalataus on myös halvempaa, kuin kalliimman sähkön maissa eli ihan linjassa mennään. Ja järjetöntä olisi, jos latauksen saisi lähes pelkällä sähkön hinnalla, kun operaattorit haluavat myös voittoa ja satojen tuhansien laturitkin, jonkun pitää maksaa.Niin? Edelleen, kunhan tässä hämmästelin että pikalataussähkö on vain kallistunut vaikka lataajia, kilpailua ja eu tukia on tullut lisää? Toki en tässä syyllistä näitä firmoja, elleivät ole yksissätuumin kartellinomaisesti päättäneet hinnoista. Jotenkin vaan hämmästyttää että mielummin pidetään laturit tyhjänä kuin myytäs halvemmalla?
Eteläisempi eurooppa on toki eri asia kun siellä sähkökin on kalliimpaa kuin pohjoismaissa.
Näköjään et joko halua ymmärtää asian pointtia tai sitten olet lataussähkön kauppias. Onhan se fakta että koronan ja ryssän sodan jälkeen lataussähkön hinnottelu ampas ylös eikä ole sen jälkeen palannut takaisin vaikka sähkön hinta on palautunut takaisin normaaliin ja laturitkin maksetaan ainakin osittain EU:n tukirahoilla. Ainakin tästä kertovat valtavat tarrat on uusimmissa Teslan supereissa ja ST1 latureissa.Ihmettelit miten Suomessa, jossa sähkö on muuta eurooppaa halvempaa pikalataus on järjettömän kallista. Tähän kommentoin, että tuo pikalataus on myös halvempaa, kuin kalliimman sähkön maissa eli ihan linjassa mennään. Ja järjetöntä olisi, jos latauksen saisi lähes pelkällä sähkön hinnalla, kun operaattorit haluavat myös voittoa ja satojen tuhansien laturitkin, jonkun pitää maksaa.
Eikös nyt juuri ole hinnat alkaneet hieman laskemaan, kun kilpailua tullut, latauskentät kasvaneet ja tyhjiä latureita löytyy. Pari vuotta sitten oli ainakin suosituilla latureilla ruuhkaa joten ei ole varmaan ollut tarvetta tiputtaa hintaa (toki yöt olisi jo aiemmin voineet olla halvempia).
Aika hyvin Saksassa näkynyt maksupäätteitä. EnBW taisi olla halvin minkä löysin ilman tilausta, mutta aika äkkiä esim tuo Ionityn passi maksaa itsensä takaisin. Tuo 300km latausten välillä on aika hyvä suoritus. Omalla autolla autobahn kulutus ollut siellä 40kwh/100km tienoilla joten vähän tiuhempaa joutuu pysähtelemään.Onkos porukoilla millaisia kokemuksia Euroopan roadtrippailusta sähkärillä? Suunnitteilla lähteä kesällä Finnlinesillä Travemündeen ja sieltä Saksaa ensin läpi Sveitsin suuntaan ja pieni koukkaus Itävaltaan. Aikaa varmaan noin viikko. Onko ihan väärillä jäljillä jos olettaa että lataustauot lähtökohtaisesti onnistuu jo aika vaivatta, ehkä jopa ilman mitään appiksiakin? Kesärange autolla noin 500km, joten jos lataustaukoja jaksottaa ~300km välein, olisi varmaan ihan riittävästi bufferia yllättäviinkin tilanteisiin.
Keskijännitetehosiirto
Keskijännitetehosiirto on tarkoitettu suurille kohteille, jotka liittyvät sähköverkkoon 10 tai 20 kilovoltin jännitetasoilla. Keskijännitekohteilla on oma asiakasmuuntamo.
Talvipäivän siirtomaksu on voimassa joulu–helmikuussa maanantaista perjantaihin klo 7–21. Muina aikoina on voimassa muun ajan siirtomaksu. Tehomaksu on voimassa vuoden kaikkina kuukausina. Laskutusteho on kuukauden suurin aikavälillä maanantaista perjantaihin klo 7–21 mitattu tunnin keskiteho. Loistehon annosta veloitetaan hinnaston mukaisesti.
Keskijännitetehosiirtotuotteen laskutamme kuukausittain.
Perusmaksu €/kk 175,00 219,63 Tehomaksu €/kW, kk 3,68 4,62 Loisantomaksu €/kvar, kk 2,29 2,87 Talvipäivä c/kWh 1,41 1,78 Muu aika c/kWh 0,63 0,79
[th]
[/th][th]
ALV 0 %
[/th][th]
ALV 25,5 %
[/th]
Hinta oli silloin 20c/minuutti, kWh hinnoittelu tuli sitten myöhemmin. Riippui ihan auton ja laturin kombosta maksoiko kWh 5c vai 2€. 30-40c/kWh on ollut suht normaali hinta kun noita alkoi tulemaan ja hienoa että nyt alkaa olla Ionity ja Rechargekin enemmän tuolla tontilla muiden kanssa.Sieltä se hintakilpailu hiipii tulla. Onhan tämä pikalataussähkö ollutkin järjettömän hintasta. Eikös ennen vuotta 2020 pikalatureilla maksanut sähkö jotain 20senttiä? Nyt laturit nousee EU tuilla, lataajia on enempi ja silti suomessa jossa on euroopan halvimpia sähköjä pikalataus maksanee keskimäärin ~40c/kWh?
En tiedä mitä esim ABC maksaa itse sähköstään, mutta aika kallista on noita latauskenttiäkin rakentaa ja varmaan aika suuret maksut sähköliittymistä jne, että ei kai sähköä voi ihan samaan hintaan myydä millä ostaa että saisi joskus nuo investoinnit maksettua ja jotain voittoa toiminnasta? Mutta toivottavasti kilpalu laskisi hintoja. Mielellään sitä maksaisi vaikka 20c/kWh pikalatureilla.Sieltä se hintakilpailu hiipii tulla. Onhan tämä pikalataussähkö ollutkin järjettömän hintasta. Eikös ennen vuotta 2020 pikalatureilla maksanut sähkö jotain 20senttiä? Nyt laturit nousee EU tuilla, lataajia on enempi ja silti suomessa jossa on euroopan halvimpia sähköjä pikalataus maksanee keskimäärin ~40c/kWh?
S-Ryhmällä taitaa olla omaa tuuli ja aurinkovoimatuotantoa sen verran että ainakin vuositasolla taitavat tuottaa itse omat sähköt.En tiedä mitä esim ABC maksaa itse sähköstään, mutta aika kallista on noita latauskenttiäkin rakentaa ja varmaan aika suuret maksut sähköliittymistä jne, että ei kai sähköä voi ihan samaan hintaan myydä millä ostaa että saisi joskus nuo investoinnit maksettua ja jotain voittoa toiminnasta? Mutta toivottavasti kilpalu laskisi hintoja. Mielellään sitä maksaisi vaikka 20c/kWh pikalatureilla.
Euroopan halvimpia hintoja silti. Keski-Euroopassa normaali hintataso luokkaa 49-79snt/kWh pikalaturilla.Sieltä se hintakilpailu hiipii tulla. Onhan tämä pikalataussähkö ollutkin järjettömän hintasta. Eikös ennen vuotta 2020 pikalatureilla maksanut sähkö jotain 20senttiä? Nyt laturit nousee EU tuilla, lataajia on enempi ja silti suomessa jossa on euroopan halvimpia sähköjä pikalataus maksanee keskimäärin ~40c/kWh?
En usko että hinta vaikuttaa juurikaan latauksen määrään. Pikalaturilla ladataan koska on pakko - ei siksi että sähkö olisi jotenkin kilpailukykyisen hintaista. Hinta pitää vain olla kilpailukykyinen suhteessa sijaintiin, jonoihin ja muihin vastaaviin juttuihin, jotta ohi ajava kuski päättää ladata juuri sun pömpelillä. Jos alennat hintaa 5snt/kWh, ei porukka sinänsä lataa enempää, vaikka toki saatatkin kasvattaa markkinaosuuttasi kokonaislatauksen lähes vakiona pysyvästä määrästä.Niin? Edelleen, kunhan tässä hämmästelin että pikalataussähkö on vain kallistunut vaikka lataajia, kilpailua ja eu tukia on tullut lisää? Toki en tässä syyllistä näitä firmoja, elleivät ole yksissätuumin kartellinomaisesti päättäneet hinnoista. Jotenkin vaan hämmästyttää että mielummin pidetään laturit tyhjänä kuin myytäs halvemmalla?
Keski-euroopassa on sähkön hinta jäänyt koholle kun halpaa putkikaasua ryssästä ei enää tule ja ydinvoimalatkin on saksassa suljettu.Euroopan halvimpia hintoja silti. Keski-Euroopassa normaali hintataso luokkaa 49-79snt/kWh pikalaturilla.
Teslan superit taisi ennen korona-aikaa velottaa kilowattitunnista jotain 2xc/kWh. Nyt 40-45centtiä on normi.En usko että hinta vaikuttaa juurikaan latauksen määrään. Pikalaturilla ladataan koska on pakko - ei siksi että sähkö olisi jotenkin kilpailukykyisen hintaista. Hinta pitää vain olla kilpailukykyinen suhteessa sijaintiin, jonoihin ja muihin vastaaviin juttuihin, jotta ohi ajava kuski päättää ladata juuri sun pömpelillä. Jos alennat hintaa 5snt/kWh, ei porukka sinänsä lataa enempää, vaikka toki saatatkin kasvattaa markkinaosuuttasi kokonaislatauksen lähes vakiona pysyvästä määrästä.
Teslakin totesi ettei halua enää käyttää supereita pelkkänä mainoskikkana vaan sen pitää olla businesta. Latureiden tuotot ovat varmasti kasvaneet reippaasti kun hintaa on nostettu.Teslan superit taisi ennen korona-aikaa velottaa kilowattitunnista jotain 2xc/kWh. Nyt 40-45centtiä on normi.
No sama kai se on kaiken kanssa? Eikai kukaan perunaakaan osta määräänsä enempää vaikka olisi kuinka halpaa? Mutta ostaa kuitenkin sieltä missä se on halvinta.En usko että hinta vaikuttaa juurikaan latauksen määrään. Pikalaturilla ladataan koska on pakko - ei siksi että sähkö olisi jotenkin kilpailukykyisen hintaista. Hinta pitää vain olla kilpailukykyinen suhteessa sijaintiin, jonoihin ja muihin vastaaviin juttuihin, jotta ohi ajava kuski päättää ladata juuri sun pömpelillä. Jos alennat hintaa 5snt/kWh, ei porukka sinänsä lataa enempää, vaikka toki saatatkin kasvattaa markkinaosuuttasi kokonaislatauksen lähes vakiona pysyvästä määrästä.
Suomessa selvästi kalleimmat superit muihin pohjoismaihin verrattuna. Tanskassakin näytti maksavan alle 30eurosenttiä/kWh.Teslakin totesi ettei halua enää käyttää supereita pelkkänä mainoskikkana vaan sen pitää olla businesta. Latureiden tuotot ovat varmasti kasvaneet reippaasti kun hintaa on nostettu.
Melkein mitä vaan fyysistä kyllä ostetaan äärettömästä jos hinta kuljetuskuluineen laitetaan tarpeeksi alas. Tietyn jakelupisteen sähkön kanssa tilanne on vähän eri.No sama kai se on kaiken kanssa? Eikai kukaan perunaakaan osta määräänsä enempää vaikka olisi kuinka halpaa? Mutta ostaa kuitenkin sieltä missä se on halvinta.
Toki julkisen latauksen määrä voisi kuitenkin kasvaa jos se olisi kotilatausta halvempaa.
Parina viimeisenä kesänä ajellut paljon Norjassa. Mielestäni 24-kesänä hinnat olivat kutakuinkin samoissa - Norja ehkä hitusen halvempi - 23 kesänä ero oli selvempi Norjan hyväksi. Nyt en kyllä muista oliko täällä vielä nostettu heinäkuussa hintoja. Circle K:lla tuli siellä ladattua myös ja se oli vähän kalliimpi sekä Norjan Supereita, että suomen latureita. n. 0,50€ luokkaa jos oikein muistan.Suomessa selvästi kalleimmat superit muihin pohjoismaihin verrattuna. Tanskassakin näytti maksavan alle 30eurosenttiä/kWh.
Suomessa on supereissa Saksan hinnat ollu jo jonkun aikaa. Meillä on noin 20senttiä kalliimpaa kuin muissa pohjoismaissa.Parina viimeisenä kesänä ajellut paljon Norjassa. Mielestäni 24-kesänä hinnat olivat kutakuinkin samoissa - Norja ehkä hitusen halvempi - 23 kesänä ero oli selvempi Norjan hyväksi. Nyt en kyllä muista oliko täällä vielä nostettu heinäkuussa hintoja. Circle K:lla tuli siellä ladattua myös ja se oli vähän kalliimpi sekä Norjan Supereita, että suomen latureita. n. 0,50€ luokkaa jos oikein muistan.
No noi ei-Teslojen hinnat ei ole vähemmän yllättäen kiinnostelleet, mutta kyllähän tosta voisi tietenkin päätellä, että ainakin Norjassa ovat hinnat tippuneet ja jos ero Tesla-ei-Tesla on siellä samaa luokkaa kun täällä, niin lataaminen on todella paljon halvempaaSuomessa on supereissa Saksan hinnat ollu jo jonkun aikaa. Meillä on noin 20senttiä kalliimpaa kuin muissa pohjoismaissa.
Tuolta voi katsoa mitä Suomessa ja muissa maissa maksaa kWh Supereilla ei-Tesloille tai ilman supercharger kk-jäsenyyttä.
Mun auto latautuu ilman autossa kökkimistä. Jämsässä kävelen 30m tien toiselle puolelle Shellille. Sinäkö lataat mieluummin siinä Shellillä 49c/kWh?Aika synkkää kökkiä jossain tokmannin parkkiksella yöllä, että sietäkin olla halvempaa.
Monenko tokmannin vieressä on 30m säteellä shelli?Mun auto latautuu ilman autossa kökkimistä. Jämsässä kävelen 30m tien toiselle puolelle Shellille. Sinäkö lataat mieluummin siinä Shellillä 49c/kWh?
Laitetaan muistiin hintaluokkaa, monella asemalla (16-20:00) iltahinnat 60-64 senttiä kWh, alle 60 sentin hintojakin on.Suomessa on supereissa Saksan hinnat ollu jo jonkun aikaa. Meillä on noin 20senttiä kalliimpaa kuin muissa pohjoismaissa.
Tuolta voi katsoa mitä Suomessa ja muissa maissa maksaa kWh Supereilla ei-Tesloille tai ilman supercharger kk-jäsenyyttä.
Juu ja juuri katsoin mitä Tesla/subi hinnat on norjassa on niin semmosta 3.10-3.40nokkia eli 26-29eurosenttiä.Laitetaan muistiin hintaluokkaa, monella asemalla (16-20:00) iltahinnat 60-64 senttiä kWh, alle 60 sentin hintojakin on.
Muuta hinnat enemmän tai vähemmän alle 60 senttiä, jossain yö jopa alle 50 senttiä. kWh
Noin toimisin, ja olen toiminutkin, tilanteessa jossa vaikkapa viereinen tolppa on ollut toimiva. Onhan tuossa toki se ymmärrettävä heikkous, että siihen toimivalle laturille saattaa sitten ajaa joku joka huomaa laturin olevan varattu vasta autosta ylös hypättyään. Toisaalta sama henkilö voisi sitten ajaa siihen vialliselle tolpalle jos siirrät autoa. Näillä pohdinnoilla olen päätynyt siihen, että toimin kuten sinäkin.Olen huomannut latauspisteiden olevan enemmän ja vähemmän vikatilassa tai jopa mekaanisesti rikki, jota ilmenee erityisesti erään kirjainketjun latauspisteillä. Koska auton raahaaminen viereiselle latauspaikalle voi olla työlästä, olen vetänyt kaapelin, viereiseltä toimivalta latauspaikalta autolle. Tämä toiminta ilmeisesti rikkoo jotain hiljaa sovittua sääntöä, koska muutama ohikulkija on tullut mussuttamaan asiasta, vaikka eivät käyttäneet latauspistettä, tai edes omistaneet sähköautoa. Sanoin mielestäni selkeästi ettei tuo latauspaikka toimi, mutta paskaa tuli niskaan siitä huolimatta.
Ihan sama miten päin ajaa jos johto vaan riittää. Moni, itse mukaan lukien, varmaan pakittaa monesti siitä syystä ettei tarvitse vetää sitä johtoa ympäri autoa jolloin se väkisin likaantuu enemmän kuin siistillä kiepillä auton vieressä.Toinen asia, joka herättää kysymyksiä, onko latausruutuun pakko aina pakittaa, jos latausjohto riittää varsin hyvin myös auton vierestä vedettynä? Tämä koskee käytännössä 11 kW / 22 kW latauspisteitä, joissa tulee käyttää omaa latauspiuhaa. Koska johto kulkee suunnilleen autossa kiinni, ei pitäisi muilla olla kompastumisvaaraa. Jostain syystä silti jengi yrittää väkisin pakitella näihin ruutuihin ahtaissa tiloissa, erityisesti parkkihalleissa. Kukaan ei ole toistaiseksi vetänyt hernettä nenään asiasta, mutta voiko latauspisteeseen väärin päin parkkeerauksesta saada esim. sakkoja?
Jos miettii miltä se muille näyttää ja miltä se tuolla valittajalle on näyttänyt, niin se mielikuva vaara siinä tosiaan on. Lisäksi yksilöllä voi olla niitä kokemuksia missä lataaja varannut kaksipaikkaa syystä tai toisesta, perus sähläyksen lisäksi ihan tarkoituksella, esim varaa kaverille paikkaa, turvaa itselle nopeampaa tehoa ym itsekkäitä juttuja.Noin toimisin, ja olen toiminutkin, tilanteessa jossa vaikkapa viereinen tolppa on ollut toimiva. Onhan tuossa toki se ymmärrettävä heikkous, että siihen toimivalle laturille saattaa sitten ajaa joku joka huomaa laturin olevan varattu vasta autosta ylös hypättyään. Toisaalta sama henkilö voisi sitten ajaa siihen vialliselle tolpalle jos siirrät autoa. Näillä pohdinnoilla olen päätynyt siihen, että toimin kuten sinäkin.
Ihan sama miten päin ajaa jos johto vaan riittää. Moni, itse mukaan lukien, varmaan pakittaa monesti siitä syystä ettei tarvitse vetää sitä johtoa ympäri autoa jolloin se väkisin likaantuu enemmän kuin siistillä kiepillä auton vieressä.
Ainakin tuossa AC latauksessa ihan varteenotettava vaihtoehto on jättää se auto sinne yöksi latautumaan, jos asuu jossain kävelymatkan päässä.Aika synkkää kökkiä jossain tokmannin parkkiksella yöllä, että sietäkin olla halvempaa.
Kyllähän näitä sattuu jatkuvasti etenkin kentillä missä tolppia keskellä ja molemmin puolin autoja. Ei ole mitään sen suurempaa sanomista kyllä itselle ainakaan tullut. Kerran joku Tanskalainen rouva kävi aika kuumana kun ilmeisesti hän oli jonossa laiturille ja minä satuin juuri tulemaan paikalle kun paikka vapautui enkä ollut ymmärtänyt jonoa.Olen huomannut latauspisteiden olevan enemmän ja vähemmän vikatilassa tai jopa mekaanisesti rikki, jota ilmenee erityisesti erään kirjainketjun latauspisteillä. Koska auton raahaaminen viereiselle latauspaikalle voi olla työlästä, olen vetänyt kaapelin, viereiseltä toimivalta latauspaikalta autolle. Tämä toiminta ilmeisesti rikkoo jotain hiljaa sovittua sääntöä, koska muutama ohikulkija on tullut mussuttamaan asiasta, vaikka eivät käyttäneet latauspistettä, tai edes omistaneet sähköautoa. Sanoin mielestäni selkeästi ettei tuo latauspaikka toimi, mutta paskaa tuli niskaan siitä huolimatta.
Toinen asia, joka herättää kysymyksiä, onko latausruutuun pakko aina pakittaa, jos latausjohto riittää varsin hyvin myös auton vierestä vedettynä? Tämä koskee käytännössä 11 kW / 22 kW latauspisteitä, joissa tulee käyttää omaa latauspiuhaa. Koska johto kulkee suunnilleen autossa kiinni, ei pitäisi muilla olla kompastumisvaaraa. Jostain syystä silti jengi yrittää väkisin pakitella näihin ruutuihin ahtaissa tiloissa, erityisesti parkkihalleissa. Kukaan ei ole toistaiseksi vetänyt hernettä nenään asiasta, mutta voiko latauspisteeseen väärin päin parkkeerauksesta saada esim. sakkoja?
Jos sakottamisella tarkoitat jotain maksu, niin se on ihan sopimus juttu, jos sovit että peräedellä maksaa sen verran ja nokka edellä 60€ kertamaksun.Kauppakeskus Jumbo sakottaa latauspaikkoja käyttäviä takseja, joten en yllättäisi, jos huomautusmaksu tulisi siitä hyvästä, jos sähköpeltilehmä on "väärinpäin" latausruudussa.
Jos sakottamisella tarkoitat jotain maksu, niin se on ihan sopimus juttu, jos sovit että peräedellä maksaa sen verran ja nokka edellä 60€ kertamaksun.
Nopeasti en löytänyt ehtoja mihin mahdollisesti viittaat.
St1 latausverkostossa lataat salamannopeasti – nyt jo 32 suurteholatauspistettä St1- ja Shell-asemilla ympäri Suomen!️
Tarkistimme hinnoitteluamme ja uudet lataushinnat ovat tyypillisesti 0,36 tai 0,39 € / kWh. St1 suurteholatauspisteellä lataat autosi vaivattomasti ja ennen kaikkea nopeasti.
Sopii sähköautoille, joissa CCS2-liitin
Laturikohtainen maksimiteho on 400 kW
Asemien kokonaisteho 600 tai 1200 kW
Sujuva maksutapa korttien lähimaksulla, Apple Pay:lla tai Google Pay:llä
Löydä lähin latausasema ja hinnatst1.fi/sahkolataus
Tervetuloa lataamaan!![]()
Tätä postatessa halvin 0,29€ / kwh, joita muutama, onko nuo kuinka dynaamisia hinnoitelultaanSt1 latausverkostossa lataat salamannopeasti – nyt jo 32 suurteholatauspistettä St1- ja Shell-asemilla ympäri Suomen!️
Tarkistimme hinnoitteluamme ja uudet lataushinnat ovat tyypillisesti 0,36 tai 0,39 € / kWh. St1 suurteholatauspisteellä lataat autosi vaivattomasti ja ennen kaikkea nopeasti.
Sopii sähköautoille, joissa CCS2-liitin
Laturikohtainen maksimiteho on 400 kW
Asemien kokonaisteho 600 tai 1200 kW
Sujuva maksutapa korttien lähimaksulla, Apple Pay:lla tai Google Pay:llä
Löydä lähin latausasema ja hinnatst1.fi/sahkolataus
Tervetuloa lataamaan!![]()
Shell Raasepori Karjaa
Latausasema on läpiajettava: voit ladata myös irroittamatta peräkärryä.
- Hinta 0,29 € / kWh
- 6 laturia
- Laturikohtainen maksimiteho 400 kW