Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onhan se fakta että nämä muut huoltoasemat on maakunnissa hyvinkin ankeita.Vissiin sitten on vain pakko pysähtyä siellä aabeeceellä, vaikka missä tahansa muualla välttäisi ruuhkat.
Kuulostaa kyllä vähän joltain kuvitellulta ongelmalta. Kyllä mun kokemuksen mukaan esim. Shellin ja Nesteen asemilta löytyy se, mitä nyt huoltoasemalta yleensä voi kaivata.Onhan se fakta että nämä muut huoltoasemat on maakunnissa hyvinkin ankeita.
En nyt tiedä tuosta käyttäjäystävälliyydestä, tuollainen combolaturi vaatii kuitenkin omat johtimensa dc ja ac sähkölle, jolloin se pistoolille tuleva kaapeli on ainakin jöötimpi, joka ei erityisemmin käyttäjäystävällistä ole..Ratkaisu olisi käyttäjäystävällinen. Suurempi kokonaisteho vaatii paksumpaa johtoa koko matkalle ja voi maksaa aika paljon. Kun tämä suuri teho on sitten tyhjäkäynnillä yli 90% ajasta, niin maksaako se itseään takaisin? Uskoisin, että latureiden on pakko kehittyä, sillä ihmiset hakeutuvat toimivien ratkaisuiden ääreen. Jos kaikki latauspaikat ovat täynnä, niin helposti otetaan suunta seuraavaan paikkaan (jos virta riittää) ja pihvit jää myymättä.
Ajoin just eilen / tänään espanjasta himaan 1200km ja on kyllä ”pakko” pysähtyä ionityllä aina. Passport subilla hinta on n. 30% halvempi kuin kaikkialla muualla ja itseäni ainakin ärsyttäisi maksaa useita kymppejä extraa polttoaineesta. Ongelma on siis törkeä hintaero.Vissiin sitten on vain pakko pysähtyä siellä aabeeceellä, vaikka missä tahansa muualla välttäisi ruuhkat.
Ei sen laturin tarvitse millekään teholle siirtyä AC moodissa. Se vaan kertoo autolle että näistä pinneistä saa vetää max näin paljon ja auto hoitaa lataamisen.En nyt tiedä tuosta käyttäjäystävälliyydestä, tuollainen combolaturi vaatii kuitenkin omat johtimensa dc ja ac sähkölle, jolloin se pistoolille tuleva kaapeli on ainakin jöötimpi, joka ei erityisemmin käyttäjäystävällistä ole..
Lisäksi tulee vielä se kysymys missä tehossa sille ac lataukselle pitäisi siirtyä? Se pikalaturihan ei tiedä minkä kokoinen laturi autossa on.
Ei vaan jotta missä dc lataustehossa päätetään siirtyä ac lataukseen.Ei sen laturin tarvitse millekään teholle siirtyä AC moodissa. Se vaan kertoo autolle että näistä pinneistä saa vetää max näin paljon ja auto hoitaa lataamisen.
Samoilla linjoilla. Jos sähkön kanssa säheltäminen alkaa olemaan saman hintaista tai kalliimpaa kuin dieselillä niin lähden reissuun sitten dinoja poltellen. Pihassa kuitenkin on bensa, diesel ja sähkö. Ionityn voimalla on tuota Ruotsin läpi eurooppaan reittiä nyt suhattu ja se on ainoa oljenkorsi 800V autolle tällä hetkellä.Ajoin just eilen / tänään espanjasta himaan 1200km ja on kyllä ”pakko” pysähtyä ionityllä aina. Passport subilla hinta on n. 30% halvempi kuin kaikkialla muualla ja itseäni ainakin ärsyttäisi maksaa useita kymppejä extraa polttoaineesta. Ongelma on siis törkeä hintaero.
Olenko vaan köyhä ja saita kun pidän jotain 49snt tai 59snt/kWh pikalatausta törkeän kalliina?
Latasin kahteen päivään joku 255kWh Ionityllä ja keskihinta taisi olla tuollainen 35snt/kWh, kaikilla muilla latureilla olisi saanut maksaa luokkaa 49-79snt/kWh. 15snt/kWh erolla 255kWh on kuitenkin jo tuollainen 40€ jota pidän ihan merkittävänä rahana.
Jos jyvitän passportin hinnan neljälle pitkän matkan päivälle ja ~510kWh latauksille, niin se 12€/30day subi on halpaa hupia.
Käytännössä aino vaihtoehto olisi teslan 10€/kk subi ja superchargerit - pitää myös harkita sitä, mutta omalla reitillä superit ovat vähän huonoissa paikoissa.
Tietty jos kyse olisi jostain yhdestä 20kWh lirauksesta että pääsee perille, niin ihan se ja sama mitä maksaa että pääsee nopeammin maaliin, mutta yhtään pidempää matkaa ajavalle noista kertyy aika paljon.
ABC:lla nimenomaan on ylivertaiset vaipanvaihtotilat. Mutta suurin syy mennä ABC:lle on se että tietää mitä saa kun ABC:t ovat hyvin samanlaisia.Kuulostaa kyllä vähän joltain kuvitellulta ongelmalta. Kyllä mun kokemuksen mukaan esim. Shellin ja Nesteen asemilta löytyy se, mitä nyt huoltoasemalta yleensä voi kaivata.
Ehkä siellä ABC:llä sitten on niin ylivertaiset vaipanvaihtotilat tai jotain muuta mitä ei näin lapsettomana tajua. Mulle nyt sinänsä ihan sama, ihmetyttää vain välillä tämä joidenkin ihmisten fiksaatio johonkin tiettyyn ketjuun. Onpahan vähemmän ruuhkaa noilla muilla asemilla.
notta pärjääkö ilman eri firmojen appiksia (=mobiilisovelluksia) taikka rfid-tageja. Ei viitsisi alkaa paikan päällä arpomaan.Appiksia?
ChargeFinderilla kun laittaa filtteriksi 100+kW ja "card payment" niin kyllähän noita löytyy jo tosi paljon.Olen käsittänyt että Ionity on hyvä (kuukausimaksun lunastamalla halvin) ja lstauspisteitä on hyvin. Superit ovat sitten toinen, mutta ovat helposti vähän sivummalla joten noita käyttäen joutuu sivummalle (ja hinta korkeampi).
Ilman mitään appiksia voi pärjätä jos haluaa maksaa about tuplahintaa.
Itsellä ei kokemuksia ja kyllähän jollakn plugsharella ja Virrallakit saattaa pystyä lastailemaan (taas hinnat kovempia).
Itse en lähtisi ilman sovelluksia ainakaan vielä nykyään, mutta voihan olla että korttimaksu on yleistynyt mutta epäilen että kovaa hintaa saat kyllä noista maksaa.
Ihan samalla tavalla muuallakin voitaisiin subventoida sähkön hintaa, varsinkin kun moottoriteiltä sivuun koukkaaminen on monessa paikassa hankalampaa erinäisten maksujen vuoksi. Oikea syy taitaa olla siinä, että sähkö on täällä todella paljon halvempaa kuin vaikkapa Saksassa, saati ItaliassaTyyristä se manner-euroopassa lataaminen joka tapauksessa on suomen ABC-subventoituihin hintoihin tottuneille.
Varaudu maksamaan 1€/kWh jos menet vaan sokkona roaming kortilla.
Viime kesänä tehtiin ID4 reissu Ruotsi-Tanska-Saksa ja takaisin. Otin ton Ionity powerpassin ja latasin kaikki sillä paitsi kerran Teslalla. Parin tunnin välein pysähdyttiin tauolle ja lataamaan. Äppi ja kaikki muutkin toimi 5/5 eikä tarvinnut jonotella kun kerran paluumatkalla noin 10 min. Muuten oli aina tilaa / oltiin ainoat laturilla. Suosittelen sen ionityn apin lataamista.Onkos porukoilla millaisia kokemuksia Euroopan roadtrippailusta sähkärillä? Suunnitteilla lähteä kesällä Finnlinesillä Travemündeen ja sieltä Saksaa ensin läpi Sveitsin suuntaan ja pieni koukkaus Itävaltaan. Aikaa varmaan noin viikko. Onko ihan väärillä jäljillä jos olettaa että lataustauot lähtökohtaisesti onnistuu jo aika vaivatta, ehkä jopa ilman mitään appiksiakin? Kesärange autolla noin 500km, joten jos lataustaukoja jaksottaa ~300km välein, olisi varmaan ihan riittävästi bufferia yllättäviinkin tilanteisiin.
ABRP toiminee selaimessa ihan tietokoneellakin..Olis hullupösössä kilsoja hukattavana yhden euroopan reissun verran. Koska tuo nyt ei ole millään juhlallisella rangella (200km varmaankin realistinen) varustettu niin pitäisi vähän suunnitella missä latailee etukäteen.
Onko olemassa jotain nettisivua mihin voisi latoa kohteet ja suunnittelisi reitin + lataukset euroopassa. Eli tyyliin ABRP, mutta tietokoneella. Pitäisi saada siihen rinnalle mapsia ja päästä tarkemmin zoomailemaan mitä se ehdottaa.
Ionityn + Teslan Superchargerien subit kun otat et muuta tarvitse.Olis hullupösössä kilsoja hukattavana yhden euroopan reissun verran. Koska tuo nyt ei ole millään juhlallisella rangella (200km varmaankin realistinen) varustettu niin pitäisi vähän suunnitella missä latailee etukäteen.
Onko olemassa jotain nettisivua mihin voisi latoa kohteet ja suunnittelisi reitin + lataukset euroopassa. Eli tyyliin ABRP, mutta tietokoneella. Pitäisi saada siihen rinnalle mapsia ja päästä tarkemmin zoomailemaan mitä se ehdottaa.
Noniin - seurasin Octopus Electroversen Plug & Charge ohjeita Skoda Enyaqin kanssa. Parin päivän odottelulla Skoda Enyaqin appsiin ilmestyi 3rd-party certti tarjolle.Avataanko uusi keskusteluaihe: Plug and Charge, miten sen voi konfiguroida käyttöön eri autoissa ja käytännön kokemukset?
Onko kukaan saanut asennettua miltään latausverkostolta P&C sertifikaattia autoonsa ja millä automallilla / softaversiolla se on onnistunut.
Skodassa Plug & Charge on helppo enabloida Elli:lle, mutta en keksinyt tapaa livauttaa certtiä sisään muita latausverkkoja varten. Onko id3/4 sama homma. Taycanissa vissiin on joku asetusruutu mistä homma voisi onnistua.
Löysin brittiläisiltä foorumeilta ja saiteilta ohjeita, mutta käytännössä Enyaqilla vaikuttaa aika hankalalta jos ei halua maksaa Ellille ”ylihintaa” ionity passporteista.
Lataa Nesteellä edullisesti illalla ja yöllä!
Sähköautojen määrä Suomessa on kasvanut merkittävästi viime vuosina ja kasvun odotetaan jatkuvan vahvana tästä eteenpäin. Joidenkin arvioiden mukaan tämän vuoden lopussa hätyytellään jo 200 000 sähköauton merkkipaalua. Valtaosa sähköautoista keskittyy suurimpiin kaupunkeihin ja jatkossa kasvava joukko sähköautoilijoita kohtaa haasteen, kun koti- tai työpaikkalataus ei ole mahdollinen.
Tarjotakseen entistä parempaa palvelua laajenevalle asiakaskunnalle Neste aloittaa ilta- ja yöhinnoittelun pilotoinnin valituilla Neste MY Uusiutuva Lataus -asemilla. Ilta- ja yöaikaan, klo 19–07, latauksen hinta on erittäin kilpailukykyinen, vain 0,29 €/kWh. Näinä aikoina latausasemilla on tyypillisesti rauhallisempaa, mikä parantaa saatavuutta erityisesti niille ketkä haluavat hyödyntää edullista hinnoittelua.
Ilta- ja yöhinnoittelu ei vaikuta asemien normaaleihin lataushintoihin, jotka määritellään jatkossakin asemakohtaisesti. Tällä hetkellä Nesteen verkoston normaalihinnat ovat 0,33-0,41 €/kWh välillä. Ajantasaisen hinnan näet aina Neste-äpistä ja korttimaksuautomaatin näytöltä.
Pilotointi on voimassa toistaiseksi. Tule hyödyntämään tarjous näillä asemilla:
Espoo Muurala
Forssa Autokeidas
Hollola Hopeakallio Matkakeidas
Huittinen Härkäpakari
Jyväskylä Kirri
Kemi Lapintuuli
Kempele Ouluntulli
Kerava Alikeravantie
Kokkola Minimani
Kuopio Kauppakeskus Matkus
Loviisa Ankkurituuli
Masku Riviera
Pälkäne Aapiskukko
Pirkkala Linnakallio
Pori Tiilimäki
Raisio Kauppakeskus Mylly
Tornio Röyttäntie
Vantaa Varisto
Terveisin Antti ja Nesteen Tiimi
Aakkoslataus 34c ja K-lataus 35c. Mun mielestä ihan ok tasoa. Tosin itse lataan pääosin kotona. Vaan eipä toi reissuissa ole kirpaissut kyllä.Sieltä se hintakilpailu hiipii tulla. Onhan tämä pikalataussähkö ollutkin järjettömän hintasta. Eikös ennen vuotta 2020 pikalatureilla maksanut sähkö jotain 20senttiä? Nyt laturit nousee EU tuilla, lataajia on enempi ja silti suomessa jossa on euroopan halvimpia sähköjä pikalataus maksanee keskimäärin ~40c/kWh?
Sieltä se hintakilpailu hiipii tulla. Onhan tämä pikalataussähkö ollutkin järjettömän hintasta. Eikös ennen vuotta 2020 pikalatureilla maksanut sähkö jotain 20senttiä? Nyt laturit nousee EU tuilla, lataajia on enempi ja silti suomessa jossa on euroopan halvimpia sähköjä pikalataus maksanee keskimäärin ~40c/kWh?
Niin? Edelleen, kunhan tässä hämmästelin että pikalataussähkö on vain kallistunut vaikka lataajia, kilpailua ja eu tukia on tullut lisää? Toki en tässä syyllistä näitä firmoja, elleivät ole yksissätuumin kartellinomaisesti päättäneet hinnoista. Jotenkin vaan hämmästyttää että mielummin pidetään laturit tyhjänä kuin myytäs halvemmalla?Niin kuin jo sanottiin on tuo pikalataus S/K-latureilla ollut ~35snt/kWh luokkaa ja näitä latureita taitaa määrällisesti olla iso osa. Suomessa on Euroopan halvimpia sähköjä ja myös nämä meidän pikalataushinnat ovat Euroopan halvimpia..
Ihmettelit miten Suomessa, jossa sähkö on muuta eurooppaa halvempaa pikalataus on järjettömän kallista. Tähän kommentoin, että tuo pikalataus on myös halvempaa, kuin kalliimman sähkön maissa eli ihan linjassa mennään. Ja järjetöntä olisi, jos latauksen saisi lähes pelkällä sähkön hinnalla, kun operaattorit haluavat myös voittoa ja satojen tuhansien laturitkin, jonkun pitää maksaa.Niin? Edelleen, kunhan tässä hämmästelin että pikalataussähkö on vain kallistunut vaikka lataajia, kilpailua ja eu tukia on tullut lisää? Toki en tässä syyllistä näitä firmoja, elleivät ole yksissätuumin kartellinomaisesti päättäneet hinnoista. Jotenkin vaan hämmästyttää että mielummin pidetään laturit tyhjänä kuin myytäs halvemmalla?
Eteläisempi eurooppa on toki eri asia kun siellä sähkökin on kalliimpaa kuin pohjoismaissa.
Näköjään et joko halua ymmärtää asian pointtia tai sitten olet lataussähkön kauppias. Onhan se fakta että koronan ja ryssän sodan jälkeen lataussähkön hinnottelu ampas ylös eikä ole sen jälkeen palannut takaisin vaikka sähkön hinta on palautunut takaisin normaaliin ja laturitkin maksetaan ainakin osittain EU:n tukirahoilla. Ainakin tästä kertovat valtavat tarrat on uusimmissa Teslan supereissa ja ST1 latureissa.Ihmettelit miten Suomessa, jossa sähkö on muuta eurooppaa halvempaa pikalataus on järjettömän kallista. Tähän kommentoin, että tuo pikalataus on myös halvempaa, kuin kalliimman sähkön maissa eli ihan linjassa mennään. Ja järjetöntä olisi, jos latauksen saisi lähes pelkällä sähkön hinnalla, kun operaattorit haluavat myös voittoa ja satojen tuhansien laturitkin, jonkun pitää maksaa.
Eikös nyt juuri ole hinnat alkaneet hieman laskemaan, kun kilpailua tullut, latauskentät kasvaneet ja tyhjiä latureita löytyy. Pari vuotta sitten oli ainakin suosituilla latureilla ruuhkaa joten ei ole varmaan ollut tarvetta tiputtaa hintaa (toki yöt olisi jo aiemmin voineet olla halvempia).