Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Korttimaksusta plussaa. Itse makselen aina appiksilla kun olen niihin tottunut, mutta viikonloppuna olin neuvomassa ensimmäisen sähkärinsä ostanutta eläkeläistä ja pinna alkoi olla niin kireällä jo ABC ja K-Latausten appisten rekisteröitymisten yms. jälkeen (joka vei häneltä varmaan lähemmäksi puoli tuntia), että ajattelin mielessäni suositella hänelle auton palautusta ja paluuta polttomoottoriin ennen sitä ensimmäistä latauskertaa. Rechargea en enää samalla annoksella jaksanut. Muita ei sitten taida enää nykyään suomiajoihin tarvitakaan (Model Y, joten superit on) ..Kempowerin letkut ja nyt alkaa olemaan ST1 muutakin kuin absoluuttinen hätävara, niillähän oli paikoitellen Ionityn hinnat (ilman tilausta) ja väki karsasti niitä.
Uusi suomalainen latausketju auennut, Faast. Mainostaa itseään ultranopeana, tarjoavat min. 150kW tehoa aina. Joroisiin vissiin nyt auennut eka kenttä. Voi maksaa kortilla tai Virran äpillä. Hinta 36c/kWh tai rekistöröityneille asiakkaille 33c/kWh.
Faast - Ultranopea sähköautojen lataus
Faast on sähköautojen ultranopean latauksen ketju. Latausteho on aina vähintään 150 kW. Maksu kätevästi kortilla tai sovelluksella.faast.fi
Neljä pistettä, 8 kahvaa, ST1 asemille saatu aika tukevia liittymiä, niin no en tiedä miten Joroisissa.Ilmeisesti perustuu vara-akku järjestelmään ettei liittymäkoko ole megalomaaninen.
Reservimarkkinoillekkin tarjoavat akkuja.Toteutamme latausasemiemme yhteyteen sähkövarastot, yhteistyössä Cactos Oy:n kanssa.
Edistyksellinen akustoratkaisumme mahdollistaa ultranopean latauksen kaikissa latauspisteissämme. Jos sähköliittymän teho on jo käytetty, puramme akustoihin varastoitua energiaa laturien käyttöön.
Floridassa perä edellä pysäköinti on kiellettyä maksullisilla parkkipaikoilla. Joissakin osavaltioissa autoissa on edessä kilpi ja joissakin ei. Parkkipirkot lukevat takakilven ja onko parkkimaksu maksettu.Pysäköinnistä peräedellä aina välillä muissa ketjuissa kirjoiteltu. Normaali parkkiksella "ammattilaisten" suositus on se että peruutetaan. mm sen takia että lähestyessä voidaan se ruutu havainnoida tyhjäksi , ja ruudusta poistuessa turvallisempaa lähteä keula edellä. Suomessa se nokka edellä ajo juontaa pitkälti lohkolämmittimistä ja siitä että paljon helpompi se liitäntä asentaa eteen.
Ladattavissa autoissa se lataus piste yleensä takana, joten sen takia ei tarvi nokka edellä ajaa, ja kuten edellinen kuvaili niin se latausjohto nokka edellä ajaessa jäisi pyöriin siihen matkalle, eli lisää turhia riskejä.
Ne autot missä lataus piste edessä niin voi sitten pohtia kumpi parempi.
Sakkoja poliisit tuskin kirjoittelee vaikka "väärinpäin" olisi pysäköinyt, yksityiset sopimussakot sitten erikseen.
Tuli tuo Zeekr 7X:n koeajojutuissa vastaan tälläinen kiinassa oleva palvelu, eli parkkihallissa auto ajaa itsekseen laturille, laturi kytkeytyy automaattisesti, latauksen jälkeen omia aikojaan tavalliseen parkkiruutuun ja lopuksi tietty kuskin luo kun on tekemiset tehty. Eikö tätä joku länkkärikin suunnitellut aikanaan?
Itse itselleni vastaten. Aikani pengoin ja lopulta osui silmään:Kysymys Ionityn subscriptioneihin liittyen; jos on aikeissa ajaa Euroopan läpi, niin tarvitseeko jokainen maa oman jäsenyytensä, vai saanko yhdellä jäsenyysmaksulla (esim. Suomi) käyttöön kaikki maat?
Nettisivuilla on ns. maakohtainen, mutta en löytänyt mainintaa etteikö jäsenyys toimisi myös muissa maissa.
Jos haluavat oikeasti loputkin taksit pois päivällä, niin sitten iso lappu eli vaikka 200€ per latauskerta. Niin johan häviää kummasti taksit tuolla välillä kokonaan.Suurten kauppakeskusten parkkipaikkojen latauskenttiä päiväsaikaan miehittävien sähkötaksien ongelmaan on alettu nyt puuttumaan.
Vantaalaisen kauppakeskus Jumbon parkkihallista on jonkin aikaa löytynyt ABC-latauksen pikalatauskenttä. Sen yläpuolelle on äskettäin ilmestynyt kyltti, joka kieltää taksien lataamisen kello 10:00-21:00. Kyltittäminen on vähentänyt taksien roikkumista latauspisteillä. Lehtoaron mukaan lataamista tapahtuu yhä päivittäin, mutta se on vähentynyt kauppakeskuksen puututtua asiaan. Olemme lisänneet tiedotusta asiasta ja kieltoaikana vartiointi ohjaa takseja asemille, joissa latausta ei ole rajoitettu
Hinnasto on tosiaan maakohtainen, mutta subscriptio alentaa hintaa kaikissa maissa.Itse itselleni vastaten. Aikani pengoin ja lopulta osui silmään:
Are prices with my IONITY Subscription applicable in all EU countries?
Yes. Subscribe and save across 23 countries in Europe. One Example: You live in Germany and are driving to Croatia for vacation, you’ll benefit from fair rates along your journey across Austria and Italy and reach your destination quickly using our high-power charging network. Local prices with our subscriptions may vary depending on the country.
Toteaisin tämän pohjalta, että osta yksi subbari, käytä missä maassa huvittaa.
Melkoinen hinnankorotus.Helen in hinnat ilmeisesti muuttui halvempaan, kun tuli sähköpostia.
![]()
St1:n kaikki yli 30 suurteholatausasemaa käyttöön Virta-palvelussa kesäkuun alusta
Energiayhtiö St1 ja Suomen suurin latauspalvelu Virta aloittavat yhteistyön 2.6.2025.
Tähän mennessä latauksen maksaminen St1-asemilla on ollut mahdollista maksukortin lähimaksulla, mutta muutoksen myötä latauksen voi maksaa nyt myös Virta-sovelluksella ja RFID-tunnisteella. Etenkin työsuhdeautoilijoiden elämä helpottuu, sillä Virta -sovelluksella ja RFID-tunnisteella ladatessa erillisen kuluraportin tekeminen jää historiaan laskun mennessä automaattisesti leasing-tilille.
Juha Vanninen, myynti- ja verkostojohtaja, St1:
"Toivotamme Virta-asiakkaat tervetulleeksi lataamaan St1:n suurteholatausasemille. Latausasemamme sijaitsevat St1- ja Shell-asemien yhteydessä keskeisillä paikoilla hyvien liikenneyhteyksien varrella tarjoten lataushetkeen myös HelmiSimpukan palvelut.”
St1-latauspisteissä hyödynnetään huipputeknologiaa, ja HPC-suurteholatauspisteissä lataus on huomattavasti nopeampaa kuin perinteisissä perus- ja teholatauspisteissä. Suurteholatauskenttien kokonaiskapasiteetti vaihtelee 600 kW:sta 1,2 MW:iin. Latauspisteiden maksimiteho on 400 kW, mikä mahdollistaa nopean latauksen kaikille sähköautoille ja myös uusille plug-in-hybridimalleille, joissa on CCS2-liitäntä”
Janne Koski, myyntijohtaja, Liikennevirta Oy:
“St1-ja Shell-asemat tuovat etenkin pääkaupunkiseudun julkiseen pikalataamiseen merkittävän lisätarjonnan. Suoran yhteistyön ansiosta pystymme tarjoamaan asiakkaillemme St1:n palvelut erittäin kilpailukykyiseen hintaan. Päivä- ja laturikohtaiset hinnat Virta-lataustiliä käyttäville ilmoitetaan sovelluksessa, maksukortille laturin maksupäätteellä.”
St1-latausasemat käytettävissä Virta-lataustilillä 2.6.2024 alkaen:
St1 Lataus Aura
St1 Lataus Espoo Bemböle
St1 Lataus Espoo Suomenoja Finnoonristi
St1 Lataus Helsinki Ala-Tikkurila
St1 Lataus Helsinki Kruununhaka
St1 Lataus Helsinki Lauttasaari
St1 Lataus Helsinki Tullinpuomi
St1 Lataus Helsinki Itäkeskus
St1 Lataus Hämeenlinna Iittala
St1 Lataus Ii
St1 Lataus Jämsä
St1 Lataus Kalajoki
St1 Lataus Kempele Zeppelin
St1 Lataus Kokkola Vitsari
St1 Lataus Laitila
St1 Lataus Muurame
St1 Lataus Mäntsälä P
St1 Lataus Orivesi
St1 Lataus Parkano
St1 Lataus Pihtipudas
St1 Lataus Porvoo Kuninkaanportti
St1 Lataus Raasepori Karjaa
St1 Lataus Rovaniemi Napapiiri
St1 Lataus Rovaniemi Teollisuustie
St1 Lataus Salo Halikko
St1 Lataus Siilinjärvi
St1 Lataus Tampere Sammon Valtatie
St1 Lataus Turku Oriketo
St1 Lataus Turku SataSt1
St1 Lataus Vantaa Kaivoksela
St1 Lataus Vantaa Ruskeasanta
St1 Lataus Äänekoski Hirvaskangas
Lisäksi juhannukseen mennessä ovat avautumassa seuraavat rakenteilla olevat latausasemat:
St1 Lataus Huittinen Mommila
St1 Lataus Joensuu Rauhankatu
St1 Lataus Jyväskylä Matkakeskus
St1 Lataus Liperi Ylämylly
St1 Lataus Loimaa Kartanomäenkatu
St1 Lataus Mikkeli Ristiinantie
St1 Lataus Vaasa Palosaari
St1 Lataus Vantaa Mikkola
St1 Lataus Ylöjärvi
#ST1 #virta
Koko K-lataus-sovellus on sellainen kankea ja vanhentunut buginen kasa sitä itseään, että se täytyisi räjäyttää taivaan tuuliin. On täysin käsittämätöntä, että UI ja toiminnallisuus ovat kuin epämiellyttävä röyhtäisyn tuulahdus kymmenen vuoden takaa.
K-ryhmä antaa kyllä turhaa tasoitusta kilpailijoille, kun huomioidaan sekin, että kaikenlainen laturisäätö on noilla varsin yleistä - se toki on uusilla latureilla hiukan vähentynyt.
Joo, eihän nuo sovellusta itsessään paranna mutta yleistä asiakaskokemusta latureilla kylläkin. Auton avain tulee yleensä kaiveltua laturilla muutenkin ja tägi on kiinni siinä niin aika vaivatta saa aloitettua latauksen. Melkeinpä sanoisin, että puhelimen kaivaminen olisi vaivalloisempi vaikka sovellus osaisi heti ehdottaa pop uppina latauksen hyväksyntää tms.Tägiä kun käyttää niin ei tarvitse tosiaan koskea noihin "äppeihin". Pääsääntöisesti sovellus on aina päivitystä vaatimassa (tai autentikointia) kun pitäisi ladata niin on selkeämpää päivittää niitä erillään. Tietty paljon riippuu kuinka usein ne ovat käytössä, jolloin useasti käyttämällä keskimääräinen harmistuskin on harvinaisempaa. Itse kun tulee käytettyä mitä milloinkin, niin tagit ovat vain toimivampia.
Tuo on helppo ratkaisu siihen ongelmaan mutta ei sinällään poista sitä ongelmaa itsessään. Vaikka menisikin sujuvasti noin niin on se nyt aika hölmöä, jos johonkin appiin saa kirjautua useamman kertaa kuussa uusiksi. Tarkoitan siis siinä muodossa, että pitää syöttää se tunnus+salasana (tuli sitten keychainista tai manusti) uusiksi. Edes pankkisovellukset ei vaadi moista niin mikä peruste tälle mahtaa olla. Apple käyttäjä itsekin ja nopeasti vaikkapa tuosta K-Latauksen kirjautumisesta pääsee läpi mutta kummastuttaa se silti.Nämä appsien autentikaatio-ongelmat ovat varmaan jotain android-maailman juttuja kun ei ole tullut edes apple-käyttäjänä mieleen että tuollainen voisi harmittaa. Käytännössä poikkeuksetta username/salasana täyttyy keychainista ja naamavarmistus on tehty n. sekunnissa.
Itse en ole niin rahamiehiä että haluaisin maksaa tuplahintaa latauksesta vain välttyäkseni appsin / tägin käytöltä.Onneksi on keksitty RAHALLA maksaminen nii voi jättää tägit ja äpit omaan arvoonsa.
Itse en ole niin rahamiehiä että haluaisin maksaa tuplahintaa latauksesta vain välttyäkseni appsin / tägin käytöltä.
K-latauksellakin saa maksaa mukavat 60snt/kWh ilman rekisteröitymistä - olettaisin että korttimaksaja maksaa tuon hinnan.Kaippa tässä vertaillaa banaania omenaan, jos jätetään nuo kk maksulliset tilaukset pois niin kyllä taitaa pääasiassa saman maksaa tägillä/äpillä/luottokortilla.
Taitaa olla K-latauksella peiliin katsomisen paikka jos asiakkaita ei näy, esim. recharge/abc/st1/neste alle 40c maksutavasta riippumatta.K-latauksellakin saa maksaa mukavat 60snt/kWh ilman rekisteröitymistä - olettaisin että korttimaksaja maksaa tuon hinnan.
Aika vähän tosiaan keskustellaan mutta onhan noita (tai ainakin ollut) että aseman omalla luottokortilla tai jollain klubikortilla saa jonkun sentin alennusta. Tietysti ihan eri juttu puhua parista prosentista kuin 100% eroista. Tosin sähkön kanssa tuohon on jo totuttu että hintoja pitää kytätä etenkin ulkomailla tarkempaa kuin nesteiden kanssa.Keskusteleeko ihmiset siitä miten maksavat bensansa? No eivät keskustele. Kaivakaa se lähimaksuväline käyttöön niin voitte unohtaa tämänkin turhuuden.
Se nesteen kortimaksu oli imo ihan farssi. Kävele maksupisteelle jonottamaan, mene laittamaan töpseli autoon ja poistuessa taas sama juttu. ST1 toimi hyvin kun kaikki hoitui siinä tolpallaEn tiedä keskustelevatko, mutta eiköhän siitäkin keskustella. Itseasiassa Neste äppiä olen käyttänyt ja se on joissakin tapauksissa nopeampi kuin maksupäätteen kanssa säätö.
Mulla on apple ja se K-Latauksen paske ei toimi edes vähää alusta vaan pakottaa joka kerta kirjautumaan uudelleen.Nämä appsien autentikaatio-ongelmat ovat varmaan jotain android-maailman juttuja kun ei ole tullut edes apple-käyttäjänä mieleen että tuollainen voisi harmittaa.
Oho. Olen mieltänyt Ionityn tämmöseksi Porsche miesten luxus tuotteeksi, mihin ei köyhät tule pölyttämään viereen. Mutta nyt näköjään hinnoittelu muuttunut ihan rahvaalle sopivaksi. Ihan samaa luokkaa kuin kilpailijat jo ilman kuukausimaksua.Ionity pudotellu lataushintoja. Ilman kuukausimaksuakin nyt kilpailukykyinen hinta. Kuukausimaksulla kWh-hinta suorastaan mainio.
![]()
Toi äppi on palveluntarjoajan tapa yrittää saada sitoutumaan alennuksilla jne. nytkin oli mammuttimarkkinoiden ajan K-latauksella joku kuponkikoodi. Enemmän ajelevalle varmaan ihan mukava juttu.Keskusteleeko ihmiset siitä miten maksavat bensansa? No eivät keskustele. Kaivakaa se lähimaksuväline käyttöön niin voitte unohtaa tämänkin turhuuden.