Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

Suomessa selvästi kalleimmat superit muihin pohjoismaihin verrattuna. Tanskassakin näytti maksavan alle 30eurosenttiä/kWh.
Parina viimeisenä kesänä ajellut paljon Norjassa. Mielestäni 24-kesänä hinnat olivat kutakuinkin samoissa - Norja ehkä hitusen halvempi - 23 kesänä ero oli selvempi Norjan hyväksi. Nyt en kyllä muista oliko täällä vielä nostettu heinäkuussa hintoja. Circle K:lla tuli siellä ladattua myös ja se oli vähän kalliimpi sekä Norjan Supereita, että suomen latureita. n. 0,50€ luokkaa jos oikein muistan.
 
Parina viimeisenä kesänä ajellut paljon Norjassa. Mielestäni 24-kesänä hinnat olivat kutakuinkin samoissa - Norja ehkä hitusen halvempi - 23 kesänä ero oli selvempi Norjan hyväksi. Nyt en kyllä muista oliko täällä vielä nostettu heinäkuussa hintoja. Circle K:lla tuli siellä ladattua myös ja se oli vähän kalliimpi sekä Norjan Supereita, että suomen latureita. n. 0,50€ luokkaa jos oikein muistan.
Suomessa on supereissa Saksan hinnat ollu jo jonkun aikaa. Meillä on noin 20senttiä kalliimpaa kuin muissa pohjoismaissa.


Tuolta voi katsoa mitä Suomessa ja muissa maissa maksaa kWh Supereilla ei-Tesloille tai ilman supercharger kk-jäsenyyttä.
 
Suomessa on supereissa Saksan hinnat ollu jo jonkun aikaa. Meillä on noin 20senttiä kalliimpaa kuin muissa pohjoismaissa.


Tuolta voi katsoa mitä Suomessa ja muissa maissa maksaa kWh Supereilla ei-Tesloille tai ilman supercharger kk-jäsenyyttä.
No noi ei-Teslojen hinnat ei ole vähemmän yllättäen kiinnostelleet, mutta kyllähän tosta voisi tietenkin päätellä, että ainakin Norjassa ovat hinnat tippuneet ja jos ero Tesla-ei-Tesla on siellä samaa luokkaa kun täällä, niin lataaminen on todella paljon halvempaa
 
Aika synkkää kökkiä jossain tokmannin parkkiksella yöllä, että sietäkin olla halvempaa.
Mun auto latautuu ilman autossa kökkimistä. Jämsässä kävelen 30m tien toiselle puolelle Shellille. Sinäkö lataat mieluummin siinä Shellillä 49c/kWh?
 
Mun auto latautuu ilman autossa kökkimistä. Jämsässä kävelen 30m tien toiselle puolelle Shellille. Sinäkö lataat mieluummin siinä Shellillä 49c/kWh?
Monenko tokmannin vieressä on 30m säteellä shelli?

Onhan se hyvä, että hintakilpailua on. En mä siitä valita alkuunkaan.
 
Suomessa on supereissa Saksan hinnat ollu jo jonkun aikaa. Meillä on noin 20senttiä kalliimpaa kuin muissa pohjoismaissa.


Tuolta voi katsoa mitä Suomessa ja muissa maissa maksaa kWh Supereilla ei-Tesloille tai ilman supercharger kk-jäsenyyttä.
Laitetaan muistiin hintaluokkaa, monella asemalla (16-20:00) iltahinnat 60-64 senttiä kWh, alle 60 sentin hintojakin on.
Muuta hinnat enemmän tai vähemmän alle 60 senttiä, jossain yö jopa alle 50 senttiä. kWh
 
Laitetaan muistiin hintaluokkaa, monella asemalla (16-20:00) iltahinnat 60-64 senttiä kWh, alle 60 sentin hintojakin on.
Muuta hinnat enemmän tai vähemmän alle 60 senttiä, jossain yö jopa alle 50 senttiä. kWh
Juu ja juuri katsoin mitä Tesla/subi hinnat on norjassa on niin semmosta 3.10-3.40nokkia eli 26-29eurosenttiä.
 
Olen huomannut latauspisteiden olevan enemmän ja vähemmän vikatilassa tai jopa mekaanisesti rikki, jota ilmenee erityisesti erään kirjainketjun latauspisteillä. Koska auton raahaaminen viereiselle latauspaikalle voi olla työlästä, olen vetänyt kaapelin, viereiseltä toimivalta latauspaikalta autolle. Tämä toiminta ilmeisesti rikkoo jotain hiljaa sovittua sääntöä, koska muutama ohikulkija on tullut mussuttamaan asiasta, vaikka eivät käyttäneet latauspistettä, tai edes omistaneet sähköautoa. Sanoin mielestäni selkeästi ettei tuo latauspaikka toimi, mutta paskaa tuli niskaan siitä huolimatta.

Toinen asia, joka herättää kysymyksiä, onko latausruutuun pakko aina pakittaa, jos latausjohto riittää varsin hyvin myös auton vierestä vedettynä? Tämä koskee käytännössä 11 kW / 22 kW latauspisteitä, joissa tulee käyttää omaa latauspiuhaa. Koska johto kulkee suunnilleen autossa kiinni, ei pitäisi muilla olla kompastumisvaaraa. Jostain syystä silti jengi yrittää väkisin pakitella näihin ruutuihin ahtaissa tiloissa, erityisesti parkkihalleissa. Kukaan ei ole toistaiseksi vetänyt hernettä nenään asiasta, mutta voiko latauspisteeseen väärin päin parkkeerauksesta saada esim. sakkoja?
 
Olen huomannut latauspisteiden olevan enemmän ja vähemmän vikatilassa tai jopa mekaanisesti rikki, jota ilmenee erityisesti erään kirjainketjun latauspisteillä. Koska auton raahaaminen viereiselle latauspaikalle voi olla työlästä, olen vetänyt kaapelin, viereiseltä toimivalta latauspaikalta autolle. Tämä toiminta ilmeisesti rikkoo jotain hiljaa sovittua sääntöä, koska muutama ohikulkija on tullut mussuttamaan asiasta, vaikka eivät käyttäneet latauspistettä, tai edes omistaneet sähköautoa. Sanoin mielestäni selkeästi ettei tuo latauspaikka toimi, mutta paskaa tuli niskaan siitä huolimatta.
Noin toimisin, ja olen toiminutkin, tilanteessa jossa vaikkapa viereinen tolppa on ollut toimiva. Onhan tuossa toki se ymmärrettävä heikkous, että siihen toimivalle laturille saattaa sitten ajaa joku joka huomaa laturin olevan varattu vasta autosta ylös hypättyään. Toisaalta sama henkilö voisi sitten ajaa siihen vialliselle tolpalle jos siirrät autoa. Näillä pohdinnoilla olen päätynyt siihen, että toimin kuten sinäkin.


Toinen asia, joka herättää kysymyksiä, onko latausruutuun pakko aina pakittaa, jos latausjohto riittää varsin hyvin myös auton vierestä vedettynä? Tämä koskee käytännössä 11 kW / 22 kW latauspisteitä, joissa tulee käyttää omaa latauspiuhaa. Koska johto kulkee suunnilleen autossa kiinni, ei pitäisi muilla olla kompastumisvaaraa. Jostain syystä silti jengi yrittää väkisin pakitella näihin ruutuihin ahtaissa tiloissa, erityisesti parkkihalleissa. Kukaan ei ole toistaiseksi vetänyt hernettä nenään asiasta, mutta voiko latauspisteeseen väärin päin parkkeerauksesta saada esim. sakkoja?
Ihan sama miten päin ajaa jos johto vaan riittää. Moni, itse mukaan lukien, varmaan pakittaa monesti siitä syystä ettei tarvitse vetää sitä johtoa ympäri autoa jolloin se väkisin likaantuu enemmän kuin siistillä kiepillä auton vieressä.
 
Noin toimisin, ja olen toiminutkin, tilanteessa jossa vaikkapa viereinen tolppa on ollut toimiva. Onhan tuossa toki se ymmärrettävä heikkous, että siihen toimivalle laturille saattaa sitten ajaa joku joka huomaa laturin olevan varattu vasta autosta ylös hypättyään. Toisaalta sama henkilö voisi sitten ajaa siihen vialliselle tolpalle jos siirrät autoa. Näillä pohdinnoilla olen päätynyt siihen, että toimin kuten sinäkin.
Jos miettii miltä se muille näyttää ja miltä se tuolla valittajalle on näyttänyt, niin se mielikuva vaara siinä tosiaan on. Lisäksi yksilöllä voi olla niitä kokemuksia missä lataaja varannut kaksipaikkaa syystä tai toisesta, perus sähläyksen lisäksi ihan tarkoituksella, esim varaa kaverille paikkaa, turvaa itselle nopeampaa tehoa ym itsekkäitä juttuja.

Ja hyöty olla "väärässä ruudussa" on lähinnä tuo ettei siirry oikeaan. Joku samoin vikatilanteessa tehnyt voi toki arvailla oikean syyn.



Ihan sama miten päin ajaa jos johto vaan riittää. Moni, itse mukaan lukien, varmaan pakittaa monesti siitä syystä ettei tarvitse vetää sitä johtoa ympäri autoa jolloin se väkisin likaantuu enemmän kuin siistillä kiepillä auton vieressä.

Pysäköinnistä peräedellä aina välillä muissa ketjuissa kirjoiteltu. Normaali parkkiksella "ammattilaisten" suositus on se että peruutetaan. mm sen takia että lähestyessä voidaan se ruutu havainnoida tyhjäksi , ja ruudusta poistuessa turvallisempaa lähteä keula edellä. Suomessa se nokka edellä ajo juontaa pitkälti lohkolämmittimistä ja siitä että paljon helpompi se liitäntä asentaa eteen.

Ladattavissa autoissa se lataus piste yleensä takana, joten sen takia ei tarvi nokka edellä ajaa, ja kuten edellinen kuvaili niin se latausjohto nokka edellä ajaessa jäisi pyöriin siihen matkalle, eli lisää turhia riskejä.

Ne autot missä lataus piste edessä niin voi sitten pohtia kumpi parempi.

Sakkoja poliisit tuskin kirjoittelee vaikka "väärinpäin" olisi pysäköinyt, yksityiset sopimussakot sitten erikseen.
 
Aika synkkää kökkiä jossain tokmannin parkkiksella yöllä, että sietäkin olla halvempaa.
Ainakin tuossa AC latauksessa ihan varteenotettava vaihtoehto on jättää se auto sinne yöksi latautumaan, jos asuu jossain kävelymatkan päässä.

Eräs tuttu tekee tuota, tosin jonkun päiväkodin henkilökuntaparkkiksella, jossa ne latausasemat toimivat tägillä. Ei sinne kai virallisesti saisi pysäköidä kuin henkilökunnan pysäköintiluvalla, mutta eipä tuosta kenellekään mitään haittaa ole
 
Olen huomannut latauspisteiden olevan enemmän ja vähemmän vikatilassa tai jopa mekaanisesti rikki, jota ilmenee erityisesti erään kirjainketjun latauspisteillä. Koska auton raahaaminen viereiselle latauspaikalle voi olla työlästä, olen vetänyt kaapelin, viereiseltä toimivalta latauspaikalta autolle. Tämä toiminta ilmeisesti rikkoo jotain hiljaa sovittua sääntöä, koska muutama ohikulkija on tullut mussuttamaan asiasta, vaikka eivät käyttäneet latauspistettä, tai edes omistaneet sähköautoa. Sanoin mielestäni selkeästi ettei tuo latauspaikka toimi, mutta paskaa tuli niskaan siitä huolimatta.

Toinen asia, joka herättää kysymyksiä, onko latausruutuun pakko aina pakittaa, jos latausjohto riittää varsin hyvin myös auton vierestä vedettynä? Tämä koskee käytännössä 11 kW / 22 kW latauspisteitä, joissa tulee käyttää omaa latauspiuhaa. Koska johto kulkee suunnilleen autossa kiinni, ei pitäisi muilla olla kompastumisvaaraa. Jostain syystä silti jengi yrittää väkisin pakitella näihin ruutuihin ahtaissa tiloissa, erityisesti parkkihalleissa. Kukaan ei ole toistaiseksi vetänyt hernettä nenään asiasta, mutta voiko latauspisteeseen väärin päin parkkeerauksesta saada esim. sakkoja?
Kyllähän näitä sattuu jatkuvasti etenkin kentillä missä tolppia keskellä ja molemmin puolin autoja. Ei ole mitään sen suurempaa sanomista kyllä itselle ainakaan tullut. Kerran joku Tanskalainen rouva kävi aika kuumana kun ilmeisesti hän oli jonossa laiturille ja minä satuin juuri tulemaan paikalle kun paikka vapautui enkä ollut ymmärtänyt jonoa.

Viimeksi hotellin parkissa joku Audi oli kytketty DC lataukseen ns. viereiseen ruutuun johto kireäksi vedettynä. Siinä samassa tolpassa oli myös AC jota minä halusin mutta ainoa paikka jäljellä oli suoraan laturin edessä. Ajattelin että saattaa aiheuttaa pahaa mieltä jollekin kenellä latausportti ei ole vasemmalla edessä tai oikealla takana ja haluaisi sitä DC sähköä sen Audin lähdettyä.

Ostoskeskuksissa missä usein on tosi ahtaat välit AC latureille niin yleensä valkkaan suunnan sen perusteella miten itse pääsee autosta ulos ja latausluukku vielä aukenemaan.
 
Kauppakeskus Jumbo sakottaa latauspaikkoja käyttäviä takseja, joten en yllättäisi, jos huomautusmaksu tulisi siitä hyvästä, jos sähköpeltilehmä on "väärinpäin" latausruudussa. Helsingin kaupunki puolestaan sakottaa autoja, jos niitä pitää minuutinkin latauspaikassa, jos varsinainen lataus on päättynyt. Koska pysäköintivalvonta on käytännössä mielivaltaista, myös latauksen vikatilanteissa on annettu tylysti sakkoa, ja ohjattu valittajat suoraan hallinto-oikeuden pakeille. Muutamalle tutulle on käynyt näin, toisella kerralla vika oli latauslaitteessa eikä autossa mutta kaupunki ei luonnollisesti kanna vastuuta. Osittain tästä syystä pyrin välttelemään autoilua erityisesti kanta-kaupungin alueella, jos on edes alustavaa tarvetta pysäköidä autoa jonnekin.
 
Kauppakeskus Jumbo sakottaa latauspaikkoja käyttäviä takseja, joten en yllättäisi, jos huomautusmaksu tulisi siitä hyvästä, jos sähköpeltilehmä on "väärinpäin" latausruudussa.
Jos sakottamisella tarkoitat jotain maksu, niin se on ihan sopimus juttu, jos sovit että peräedellä maksaa sen verran ja nokka edellä 60€ kertamaksun.

Nopeasti en löytänyt ehtoja mihin mahdollisesti viittaat.



 
Jos sakottamisella tarkoitat jotain maksu, niin se on ihan sopimus juttu, jos sovit että peräedellä maksaa sen verran ja nokka edellä 60€ kertamaksun.

Nopeasti en löytänyt ehtoja mihin mahdollisesti viittaat.

Suurten kauppakeskusten parkkipaikkojen latauskenttiä päiväsaikaan miehittävien sähkötaksien ongelmaan on alettu nyt puuttumaan.
Vantaalaisen kauppakeskus Jumbon parkkihallista on jonkin aikaa löytynyt ABC-latauksen pikalatauskenttä. Sen yläpuolelle on äskettäin ilmestynyt kyltti, joka kieltää taksien lataamisen kello 10:00-21:00. Kyltittäminen on vähentänyt taksien roikkumista latauspisteillä. Lehtoaron mukaan lataamista tapahtuu yhä päivittäin, mutta se on vähentynyt kauppakeskuksen puututtua asiaan. Olemme lisänneet tiedotusta asiasta ja kieltoaikana vartiointi ohjaa takseja asemille, joissa latausta ei ole rajoitettu
 
St1 latausverkostossa lataat salamannopeasti – nyt jo 32 suurteholatauspistettä St1- ja Shell-asemilla ympäri Suomen! ⚡🔌
Tarkistimme hinnoitteluamme ja uudet lataushinnat ovat tyypillisesti 0,36 tai 0,39 € / kWh. St1 suurteholatauspisteellä lataat autosi vaivattomasti ja ennen kaikkea nopeasti.
🔋 Sopii sähköautoille, joissa CCS2-liitin
🔋 Laturikohtainen maksimiteho on 400 kW
🔋 Asemien kokonaisteho 600 tai 1200 kW
🔋 Sujuva maksutapa korttien lähimaksulla, Apple Pay:lla tai Google Pay:llä
Löydä lähin latausasema ja hinnat 👉 st1.fi/sahkolataus
Tervetuloa lataamaan! 🤩
 
St1 latausverkostossa lataat salamannopeasti – nyt jo 32 suurteholatauspistettä St1- ja Shell-asemilla ympäri Suomen! ⚡🔌
Tarkistimme hinnoitteluamme ja uudet lataushinnat ovat tyypillisesti 0,36 tai 0,39 € / kWh. St1 suurteholatauspisteellä lataat autosi vaivattomasti ja ennen kaikkea nopeasti.
🔋 Sopii sähköautoille, joissa CCS2-liitin
🔋 Laturikohtainen maksimiteho on 400 kW
🔋 Asemien kokonaisteho 600 tai 1200 kW
🔋 Sujuva maksutapa korttien lähimaksulla, Apple Pay:lla tai Google Pay:llä
Löydä lähin latausasema ja hinnat 👉 st1.fi/sahkolataus
Tervetuloa lataamaan! 🤩
Tätä postatessa halvin 0,29€ / kwh, joita muutama, onko nuo kuinka dynaamisia hinnoitelultaan

Minkä valmistajan laturit noissa on ?

(Olipas vaikea saada lainattua)


Shell Raasepori Karjaa


  • Hinta 0,29 € / kWh
  • 6 laturia
  • Laturikohtainen maksimiteho 400 kW
Latausasema on läpiajettava: voit ladata myös irroittamatta peräkärryä.

Edit2
Ilmeisesti 6 tai 12 kahvanasemia, arvalla kuvitella että 100kWh per kahvakokonais teho, mutta yhdessä oli laturikohtaiseksi maximiksi mainittu 600kWh.

Maksutapa ehdottomasti plussaa. jos siis on myös sirutuki ja konserni maksukorttituki.
 
Viimeksi muokattu:
Kempowerin letkut ja nyt alkaa olemaan ST1 muutakin kuin absoluuttinen hätävara, niillähän oli paikoitellen Ionityn hinnat (ilman tilausta) ja väki karsasti niitä.
 
Kempowerin letkut ja nyt alkaa olemaan ST1 muutakin kuin absoluuttinen hätävara, niillähän oli paikoitellen Ionityn hinnat (ilman tilausta) ja väki karsasti niitä.
Korttimaksusta plussaa. Itse makselen aina appiksilla kun olen niihin tottunut, mutta viikonloppuna olin neuvomassa ensimmäisen sähkärinsä ostanutta eläkeläistä ja pinna alkoi olla niin kireällä jo ABC ja K-Latausten appisten rekisteröitymisten yms. jälkeen (joka vei häneltä varmaan lähemmäksi puoli tuntia), että ajattelin mielessäni suositella hänelle auton palautusta ja paluuta polttomoottoriin ennen sitä ensimmäistä latauskertaa. Rechargea en enää samalla annoksella jaksanut. Muita ei sitten taida enää nykyään suomiajoihin tarvitakaan (Model Y, joten superit on) ..
 
K-latauksella ehdottomasti kannattaa tilata se tägi. Ei munkaan isäni osaisi tai paremminkin muistaisi kun harvakseltaan on käyttänyt kuinka se K-lataus tai ABC mobiili toimii, eikä varsinkaan kärsivällisyys riitä, mutta tägillä sujuu.

Toinen optio on etänä laitella ne laturit päälle tälläi "hermoja säästävänä elementtinä" kun puhelimella saa kohteen.
 
Onneksi on nuo maksupäätteet tulossa kaikkiin jollain aikavälillä, kyllä helpoin/nopein on nuo rechargen/st1 kempparit missä on joka tolpassa oma pääte. Ei tarvi äppiä avata ku puhelimen lähimaksulla tökkää käyntii/tai vilauttaa korttia.
 
Uusi suomalainen latausketju auennut, Faast. Mainostaa itseään ultranopeana, tarjoavat min. 150kW tehoa aina. Joroisiin vissiin nyt auennut eka kenttä. Voi maksaa kortilla tai Virran äpillä. Hinta 36c/kWh tai rekistöröityneille asiakkaille 33c/kWh.


"Faast on valtakunnallisesti toimiva sähköautojen ultranopean latauksen ketju. Latausasemillamme latausteho on kaikissa latauspisteissä aina vähintään 150 kW ja maksimiteho on jopa 400 kW."'

Faast-joroinen_2025_3-2-1536x1024.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti perustuu vara-akku järjestelmään ettei liittymäkoko ole megalomaaninen.
 
Uusi suomalainen latausketju auennut, Faast. Mainostaa itseään ultranopeana, tarjoavat min. 150kW tehoa aina. Joroisiin vissiin nyt auennut eka kenttä. Voi maksaa kortilla tai Virran äpillä. Hinta 36c/kWh tai rekistöröityneille asiakkaille 33c/kWh.


Ilmeisesti perustuu vara-akku järjestelmään ettei liittymäkoko ole megalomaaninen.
Neljä pistettä, 8 kahvaa, ST1 asemille saatu aika tukevia liittymiä, niin no en tiedä miten Joroisissa.

Mutta yhtiö mainostaa sähkövarastoja, ja niiden avulla nopeita latausasemia ja kuvituskuvana Jari Pekan asema.

kuva_2025-02-20_132103554.png

Lainaus linkistä
Toteutamme latausasemiemme yhteyteen sähkövarastot, yhteistyössä Cactos Oy:n kanssa.

Edistyksellinen akustoratkaisumme mahdollistaa ultranopean latauksen kaikissa latauspisteissämme. Jos sähköliittymän teho on jo käytetty, puramme akustoihin varastoitua energiaa laturien käyttöön.
Reservimarkkinoillekkin tarjoavat akkuja.

Ja ei tuota tarvi mitoittaa niin että 99,9% ajasto on joka 8 kahvassa saatavilla vähintään luvattu jos kaikki käytössä.
 
Pysäköinnistä peräedellä aina välillä muissa ketjuissa kirjoiteltu. Normaali parkkiksella "ammattilaisten" suositus on se että peruutetaan. mm sen takia että lähestyessä voidaan se ruutu havainnoida tyhjäksi , ja ruudusta poistuessa turvallisempaa lähteä keula edellä. Suomessa se nokka edellä ajo juontaa pitkälti lohkolämmittimistä ja siitä että paljon helpompi se liitäntä asentaa eteen.

Ladattavissa autoissa se lataus piste yleensä takana, joten sen takia ei tarvi nokka edellä ajaa, ja kuten edellinen kuvaili niin se latausjohto nokka edellä ajaessa jäisi pyöriin siihen matkalle, eli lisää turhia riskejä.

Ne autot missä lataus piste edessä niin voi sitten pohtia kumpi parempi.

Sakkoja poliisit tuskin kirjoittelee vaikka "väärinpäin" olisi pysäköinyt, yksityiset sopimussakot sitten erikseen.
Floridassa perä edellä pysäköinti on kiellettyä maksullisilla parkkipaikoilla. Joissakin osavaltioissa autoissa on edessä kilpi ja joissakin ei. Parkkipirkot lukevat takakilven ja onko parkkimaksu maksettu.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 764
Viestejä
4 662 789
Jäsenet
76 499
Uusin jäsen
Syvere

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom