Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

Kempowerin letkut ja nyt alkaa olemaan ST1 muutakin kuin absoluuttinen hätävara, niillähän oli paikoitellen Ionityn hinnat (ilman tilausta) ja väki karsasti niitä.
 
Kempowerin letkut ja nyt alkaa olemaan ST1 muutakin kuin absoluuttinen hätävara, niillähän oli paikoitellen Ionityn hinnat (ilman tilausta) ja väki karsasti niitä.
Korttimaksusta plussaa. Itse makselen aina appiksilla kun olen niihin tottunut, mutta viikonloppuna olin neuvomassa ensimmäisen sähkärinsä ostanutta eläkeläistä ja pinna alkoi olla niin kireällä jo ABC ja K-Latausten appisten rekisteröitymisten yms. jälkeen (joka vei häneltä varmaan lähemmäksi puoli tuntia), että ajattelin mielessäni suositella hänelle auton palautusta ja paluuta polttomoottoriin ennen sitä ensimmäistä latauskertaa. Rechargea en enää samalla annoksella jaksanut. Muita ei sitten taida enää nykyään suomiajoihin tarvitakaan (Model Y, joten superit on) ..
 
K-latauksella ehdottomasti kannattaa tilata se tägi. Ei munkaan isäni osaisi tai paremminkin muistaisi kun harvakseltaan on käyttänyt kuinka se K-lataus tai ABC mobiili toimii, eikä varsinkaan kärsivällisyys riitä, mutta tägillä sujuu.

Toinen optio on etänä laitella ne laturit päälle tälläi "hermoja säästävänä elementtinä" kun puhelimella saa kohteen.
 
Onneksi on nuo maksupäätteet tulossa kaikkiin jollain aikavälillä, kyllä helpoin/nopein on nuo rechargen/st1 kempparit missä on joka tolpassa oma pääte. Ei tarvi äppiä avata ku puhelimen lähimaksulla tökkää käyntii/tai vilauttaa korttia.
 
Uusi suomalainen latausketju auennut, Faast. Mainostaa itseään ultranopeana, tarjoavat min. 150kW tehoa aina. Joroisiin vissiin nyt auennut eka kenttä. Voi maksaa kortilla tai Virran äpillä. Hinta 36c/kWh tai rekistöröityneille asiakkaille 33c/kWh.


"Faast on valtakunnallisesti toimiva sähköautojen ultranopean latauksen ketju. Latausasemillamme latausteho on kaikissa latauspisteissä aina vähintään 150 kW ja maksimiteho on jopa 400 kW."'

Faast-joroinen_2025_3-2-1536x1024.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti perustuu vara-akku järjestelmään ettei liittymäkoko ole megalomaaninen.
 
Uusi suomalainen latausketju auennut, Faast. Mainostaa itseään ultranopeana, tarjoavat min. 150kW tehoa aina. Joroisiin vissiin nyt auennut eka kenttä. Voi maksaa kortilla tai Virran äpillä. Hinta 36c/kWh tai rekistöröityneille asiakkaille 33c/kWh.


Ilmeisesti perustuu vara-akku järjestelmään ettei liittymäkoko ole megalomaaninen.
Neljä pistettä, 8 kahvaa, ST1 asemille saatu aika tukevia liittymiä, niin no en tiedä miten Joroisissa.

Mutta yhtiö mainostaa sähkövarastoja, ja niiden avulla nopeita latausasemia ja kuvituskuvana Jari Pekan asema.

kuva_2025-02-20_132103554.png

Lainaus linkistä
Toteutamme latausasemiemme yhteyteen sähkövarastot, yhteistyössä Cactos Oy:n kanssa.

Edistyksellinen akustoratkaisumme mahdollistaa ultranopean latauksen kaikissa latauspisteissämme. Jos sähköliittymän teho on jo käytetty, puramme akustoihin varastoitua energiaa laturien käyttöön.
Reservimarkkinoillekkin tarjoavat akkuja.

Ja ei tuota tarvi mitoittaa niin että 99,9% ajasto on joka 8 kahvassa saatavilla vähintään luvattu jos kaikki käytössä.
 
Pysäköinnistä peräedellä aina välillä muissa ketjuissa kirjoiteltu. Normaali parkkiksella "ammattilaisten" suositus on se että peruutetaan. mm sen takia että lähestyessä voidaan se ruutu havainnoida tyhjäksi , ja ruudusta poistuessa turvallisempaa lähteä keula edellä. Suomessa se nokka edellä ajo juontaa pitkälti lohkolämmittimistä ja siitä että paljon helpompi se liitäntä asentaa eteen.

Ladattavissa autoissa se lataus piste yleensä takana, joten sen takia ei tarvi nokka edellä ajaa, ja kuten edellinen kuvaili niin se latausjohto nokka edellä ajaessa jäisi pyöriin siihen matkalle, eli lisää turhia riskejä.

Ne autot missä lataus piste edessä niin voi sitten pohtia kumpi parempi.

Sakkoja poliisit tuskin kirjoittelee vaikka "väärinpäin" olisi pysäköinyt, yksityiset sopimussakot sitten erikseen.
Floridassa perä edellä pysäköinti on kiellettyä maksullisilla parkkipaikoilla. Joissakin osavaltioissa autoissa on edessä kilpi ja joissakin ei. Parkkipirkot lukevat takakilven ja onko parkkimaksu maksettu.
 
Tuli tuo Zeekr 7X:n koeajojutuissa vastaan tälläinen kiinassa oleva palvelu, eli parkkihallissa auto ajaa itsekseen laturille, laturi kytkeytyy automaattisesti, latauksen jälkeen omia aikojaan tavalliseen parkkiruutuun ja lopuksi tietty kuskin luo kun on tekemiset tehty. Eikö tätä joku länkkärikin suunnitellut aikanaan?
 
Tuli tuo Zeekr 7X:n koeajojutuissa vastaan tälläinen kiinassa oleva palvelu, eli parkkihallissa auto ajaa itsekseen laturille, laturi kytkeytyy automaattisesti, latauksen jälkeen omia aikojaan tavalliseen parkkiruutuun ja lopuksi tietty kuskin luo kun on tekemiset tehty. Eikö tätä joku länkkärikin suunnitellut aikanaan?

Tesla ainakin demosi mutta jäi vain demoksi.
Neste taisi kokeilla samaa tälle bensapumpulle?
 
Kysymys Ionityn subscriptioneihin liittyen; jos on aikeissa ajaa Euroopan läpi, niin tarvitseeko jokainen maa oman jäsenyytensä, vai saanko yhdellä jäsenyysmaksulla (esim. Suomi) käyttöön kaikki maat?

Nettisivuilla on ns. maakohtainen, mutta en löytänyt mainintaa etteikö jäsenyys toimisi myös muissa maissa.
 
Kysymys liittyen korttimaksamiseen VS virallinen kännykkäsovellus (ei roaming)?
Tuleeko sovellusmaksaminen halvemmaksi esim. Shell, ST1 ja Neste latauspisteillä? Ei huvittaisi ladata kymmentä eri sovellusta, tällä hetkellä minulla on vain ABC, K-Lataus ja Virta tägit ja erikseen Helsingin energian sovellus.
 
Kysymys Ionityn subscriptioneihin liittyen; jos on aikeissa ajaa Euroopan läpi, niin tarvitseeko jokainen maa oman jäsenyytensä, vai saanko yhdellä jäsenyysmaksulla (esim. Suomi) käyttöön kaikki maat?

Nettisivuilla on ns. maakohtainen, mutta en löytänyt mainintaa etteikö jäsenyys toimisi myös muissa maissa.
Itse itselleni vastaten. Aikani pengoin ja lopulta osui silmään:

Are prices with my IONITY Subscription applicable in all EU countries?

Yes. Subscribe and save across 23 countries in Europe. One Example: You live in Germany and are driving to Croatia for vacation, you’ll benefit from fair rates along your journey across Austria and Italy and reach your destination quickly using our high-power charging network. Local prices with our subscriptions may vary depending on the country.

Toteaisin tämän pohjalta, että osta yksi subbari, käytä missä maassa huvittaa.
 
Baltiassa on Nesteen asemia aika runsaasti, muistaa vaan laittaa ne sovelluksesta näkyviin.
 
Suurten kauppakeskusten parkkipaikkojen latauskenttiä päiväsaikaan miehittävien sähkötaksien ongelmaan on alettu nyt puuttumaan.
Vantaalaisen kauppakeskus Jumbon parkkihallista on jonkin aikaa löytynyt ABC-latauksen pikalatauskenttä. Sen yläpuolelle on äskettäin ilmestynyt kyltti, joka kieltää taksien lataamisen kello 10:00-21:00. Kyltittäminen on vähentänyt taksien roikkumista latauspisteillä. Lehtoaron mukaan lataamista tapahtuu yhä päivittäin, mutta se on vähentynyt kauppakeskuksen puututtua asiaan. Olemme lisänneet tiedotusta asiasta ja kieltoaikana vartiointi ohjaa takseja asemille, joissa latausta ei ole rajoitettu
Jos haluavat oikeasti loputkin taksit pois päivällä, niin sitten iso lappu eli vaikka 200€ per latauskerta. Niin johan häviää kummasti taksit tuolla välillä kokonaan.
 
Helen in hinnat ilmeisesti muuttui halvempaan, kun tuli sähköpostia.

SmartSelect_20250424_083356_Samsung Internet.jpg
 
Itse itselleni vastaten. Aikani pengoin ja lopulta osui silmään:

Are prices with my IONITY Subscription applicable in all EU countries?

Yes. Subscribe and save across 23 countries in Europe. One Example: You live in Germany and are driving to Croatia for vacation, you’ll benefit from fair rates along your journey across Austria and Italy and reach your destination quickly using our high-power charging network. Local prices with our subscriptions may vary depending on the country.

Toteaisin tämän pohjalta, että osta yksi subbari, käytä missä maassa huvittaa.
Hinnasto on tosiaan maakohtainen, mutta subscriptio alentaa hintaa kaikissa maissa.

Euroopan autolomailuun kaikenkaikkiaan melkolailla suvereeni ratkaisu. Otin itse 3.5vk joululomalle tuon subin ja latailin liki 3000km ajelut.

Halvempaa pikalatausta ei tullut reissun aikana vastaan pl. yksi joku paikallisen kunnan sponssaama ilmainen 40kW letku.

Edit: ainoan huono puoli on se, että lataus pitää aina aloittaa appsilla - powerpasseja ei saa toimimaan lataustagien kanssa. Jos haluat käyttää alennettuja hintoja + rfid-tägiä / plug&chargea, joudut ottamaan subscription jonkun roaming verkon (esim. Elli) kautta ja silloin kk-maksu on hieman isompi.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tohon joku syy ettei latausverkostojen sovellukset käytä suoraan Google Walletia? Meneekö siitä joku maksu? Ihan käsittämätöntä lisäillä joka softaan (potentiaalisesti vuotavaan) luottokorttia erikseen. Näin uutena sähköautoilijana ekoja vitutuksen aiheita, kun ajat vaikka parkkihalliin ja siellä on jonkun Virta:n kekkulat ja pitää ottaa uusi appi käyttöön, kiirekin olisi, kuten tänään. Jäi väliin. Paluumatkalla sitten Nesteen oikeasti hyvin toimivalle latausasemalle.

Jotenkin outoa myös, että samankin ketjun sisällä (K-Lataus) itse latausprosessi saattaa olla erilainen. Miksei sovellus voi vaan katsoa GPS-signaalista HETI millä asemalla olet ja laturin/loosin numeron pitäisi näkyä autoon asti eikä olla joku pieni tarra itse laturissa. Neste on näissäkin edellä, jokaisen aseman loosin numero on yksinumeroinen.
Voi jeesus, että vitutti etsiä jotain tarraa sateessa. Ja jokaisella ketjulla pitäisi olla ilmainen tagi tilattavana. Ymmärrän, että se on heille yksi kulu lisää, mutta joidenkin sovellusten turha sekavuus on rasittavaa. Voin vain kuvitella miten hienoa on, jos sovellus ei toimi tai luuri sekoilee. K-Latauksella on myös pari todella epäselvää virheilmoitusta, miksei sovellus voi vaan sanoa, että piuha ei ole autossa kiinni/on huonosti kiinni?

Muuten ollut kyllä mukava eka viikko sähkärin omistajana, kunhan ei laturilla ole vieressä Maxus'n uutta autoa, joka boottaa koko laturirivistön vähän väliä :D
 
St1:n kaikki yli 30 suurteholatausasemaa käyttöön Virta-palvelussa kesäkuun alusta

Energiayhtiö St1 ja Suomen suurin latauspalvelu Virta aloittavat yhteistyön 2.6.2025.
Tähän mennessä latauksen maksaminen St1-asemilla on ollut mahdollista maksukortin lähimaksulla, mutta muutoksen myötä latauksen voi maksaa nyt myös Virta-sovelluksella ja RFID-tunnisteella. Etenkin työsuhdeautoilijoiden elämä helpottuu, sillä Virta -sovelluksella ja RFID-tunnisteella ladatessa erillisen kuluraportin tekeminen jää historiaan laskun mennessä automaattisesti leasing-tilille.
Juha Vanninen, myynti- ja verkostojohtaja, St1:
"Toivotamme Virta-asiakkaat tervetulleeksi lataamaan St1:n suurteholatausasemille. Latausasemamme sijaitsevat St1- ja Shell-asemien yhteydessä keskeisillä paikoilla hyvien liikenneyhteyksien varrella tarjoten lataushetkeen myös HelmiSimpukan palvelut.”
St1-latauspisteissä hyödynnetään huipputeknologiaa, ja HPC-suurteholatauspisteissä lataus on huomattavasti nopeampaa kuin perinteisissä perus- ja teholatauspisteissä. Suurteholatauskenttien kokonaiskapasiteetti vaihtelee 600 kW:sta 1,2 MW:iin. Latauspisteiden maksimiteho on 400 kW, mikä mahdollistaa nopean latauksen kaikille sähköautoille ja myös uusille plug-in-hybridimalleille, joissa on CCS2-liitäntä”
Janne Koski, myyntijohtaja, Liikennevirta Oy:
“St1-ja Shell-asemat tuovat etenkin pääkaupunkiseudun julkiseen pikalataamiseen merkittävän lisätarjonnan. Suoran yhteistyön ansiosta pystymme tarjoamaan asiakkaillemme St1:n palvelut erittäin kilpailukykyiseen hintaan. Päivä- ja laturikohtaiset hinnat Virta-lataustiliä käyttäville ilmoitetaan sovelluksessa, maksukortille laturin maksupäätteellä.”
St1-latausasemat käytettävissä Virta-lataustilillä 2.6.2024 alkaen:
St1 Lataus Aura
St1 Lataus Espoo Bemböle
St1 Lataus Espoo Suomenoja Finnoonristi
St1 Lataus Helsinki Ala-Tikkurila
St1 Lataus Helsinki Kruununhaka
St1 Lataus Helsinki Lauttasaari
St1 Lataus Helsinki Tullinpuomi
St1 Lataus Helsinki Itäkeskus
St1 Lataus Hämeenlinna Iittala
St1 Lataus Ii
St1 Lataus Jämsä
St1 Lataus Kalajoki
St1 Lataus Kempele Zeppelin
St1 Lataus Kokkola Vitsari
St1 Lataus Laitila
St1 Lataus Muurame
St1 Lataus Mäntsälä P
St1 Lataus Orivesi
St1 Lataus Parkano
St1 Lataus Pihtipudas
St1 Lataus Porvoo Kuninkaanportti
St1 Lataus Raasepori Karjaa
St1 Lataus Rovaniemi Napapiiri
St1 Lataus Rovaniemi Teollisuustie
St1 Lataus Salo Halikko
St1 Lataus Siilinjärvi
St1 Lataus Tampere Sammon Valtatie
St1 Lataus Turku Oriketo
St1 Lataus Turku SataSt1
St1 Lataus Vantaa Kaivoksela
St1 Lataus Vantaa Ruskeasanta
St1 Lataus Äänekoski Hirvaskangas
Lisäksi juhannukseen mennessä ovat avautumassa seuraavat rakenteilla olevat latausasemat:
St1 Lataus Huittinen Mommila
St1 Lataus Joensuu Rauhankatu
St1 Lataus Jyväskylä Matkakeskus
St1 Lataus Liperi Ylämylly
St1 Lataus Loimaa Kartanomäenkatu
St1 Lataus Mikkeli Ristiinantie
St1 Lataus Vaasa Palosaari
St1 Lataus Vantaa Mikkola
St1 Lataus Ylöjärvi
#ST1 #virta
 
Koko K-lataus-sovellus on sellainen kankea ja vanhentunut buginen kasa sitä itseään, että se täytyisi räjäyttää taivaan tuuliin. On täysin käsittämätöntä, että UI ja toiminnallisuus ovat kuin epämiellyttävä röyhtäisyn tuulahdus kymmenen vuoden takaa.

K-ryhmä antaa kyllä turhaa tasoitusta kilpailijoille, kun huomioidaan sekin, että kaikenlainen laturisäätö on noilla varsin yleistä - se toki on uusilla latureilla hiukan vähentynyt.

Millainen laturisäätö? Omat kokemukset ovat menneet niin, että K-Latauksella toimii pääsääntöisesti kerrasta ja ABC:llä tulee herkemmin säätöä vastaan. Lisäksi ABC säätöjen jälkeen korttiveloitukset näyttävät hienolta, kun tulee veloitus, hyvitys, veloitus, hyvitys jne... Eikä sovelluksistakaan ole jäänyt sellaista kuvaa, että toinen olisi merkittävästi parempi kuin toinen, joskin K-Latauksen laturin aktivointiin käytän tagia. Toki se ajoittainen K-Latauksen uloskirjaaminen päivityksien yhteydessä on ärsyttävä ominaisuus.
 
Klataus on kyll toiminut todella huonosti ja joka kerta kun ajat laturille zoomailet oikean laturin vaikka latureita ei ole kun cittarin laturi (ainakin Mikkelissä). Todella kökkö toiminta ja toisena toki todella huonosti ja hitaasti toimivat lataus pöntöt. Uusimmat toki kempoweria jossain, ne toimii Ok.

Abc kaikki kempoweria ja omalla autolla ainakin toimineet aina todella luotettavasti ja appi toimii mielestäni valovuosia edellä, jos oot laturilla aukasww äppi suoraan lataus näkymän, valitsen vaan tolpan numeron ja pyyhkäsen niin homma valmis. Noin 4kertaa helpompaa kun klatauksella, plus toki tietää ett laturi lähtee lataamaan eikä tartte jännittää sitä tai ootella sitä lumi sateessa tai autossa istuen. Plussaa myöskin niinkin yksinkertaisesta asiasta kun suosikki laturit voi nopeesti katsoa onko vapaata kun on lähellä tai käyttää useesti samaa laturia, mitään vastaavaa en klataukseen appista löytänyt. En myöskään osaa sanoa tuosta latauksen säädöstä abc:lla, ikinä itselle ole ainakaan mitään maksu/hyvitys/maksu juttuja tullut kortille.

Käytän pelkkää Appia.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin Riihimäen Cittarin K-lataus toimi ihan hyvin. Lahdessa Karismallakin tais olla K-lataus ja hyvin toimi. Eikä tuota appiakaan juuri tarvi käytellä kun tägillä käynnistää.
 
Tägiä kun käyttää niin ei tarvitse tosiaan koskea noihin "äppeihin". Pääsääntöisesti sovellus on aina päivitystä vaatimassa (tai autentikointia) kun pitäisi ladata niin on selkeämpää päivittää niitä erillään. Tietty paljon riippuu kuinka usein ne ovat käytössä, jolloin useasti käyttämällä keskimääräinen harmistuskin on harvinaisempaa. Itse kun tulee käytettyä mitä milloinkin, niin tagit ovat vain toimivampia.
 
Tägiä kun käyttää niin ei tarvitse tosiaan koskea noihin "äppeihin". Pääsääntöisesti sovellus on aina päivitystä vaatimassa (tai autentikointia) kun pitäisi ladata niin on selkeämpää päivittää niitä erillään. Tietty paljon riippuu kuinka usein ne ovat käytössä, jolloin useasti käyttämällä keskimääräinen harmistuskin on harvinaisempaa. Itse kun tulee käytettyä mitä milloinkin, niin tagit ovat vain toimivampia.
Joo, eihän nuo sovellusta itsessään paranna mutta yleistä asiakaskokemusta latureilla kylläkin. Auton avain tulee yleensä kaiveltua laturilla muutenkin ja tägi on kiinni siinä niin aika vaivatta saa aloitettua latauksen. Melkeinpä sanoisin, että puhelimen kaivaminen olisi vaivalloisempi vaikka sovellus osaisi heti ehdottaa pop uppina latauksen hyväksyntää tms.
 
Nämä appsien autentikaatio-ongelmat ovat varmaan jotain android-maailman juttuja kun ei ole tullut edes apple-käyttäjänä mieleen että tuollainen voisi harmittaa. Käytännössä poikkeuksetta username/salasana täyttyy keychainista ja naamavarmistus on tehty n. sekunnissa.

Sinänsä kyllä tagit ovat varmaan kätevämpiä, mutta vielä ei ole tullut tägiä vastaan jolla saisi kilpilukykyiseen hintaan ladattua pidemmissä reissuissa ionityn powerpassin kanssa -> saitana menen sitten appsilla.

Suomen lataushinnat ovat kyllä kadehdittavaa tasoa näin keski-eurooppalaisena.
 
Nämä appsien autentikaatio-ongelmat ovat varmaan jotain android-maailman juttuja kun ei ole tullut edes apple-käyttäjänä mieleen että tuollainen voisi harmittaa. Käytännössä poikkeuksetta username/salasana täyttyy keychainista ja naamavarmistus on tehty n. sekunnissa.
Tuo on helppo ratkaisu siihen ongelmaan mutta ei sinällään poista sitä ongelmaa itsessään. Vaikka menisikin sujuvasti noin niin on se nyt aika hölmöä, jos johonkin appiin saa kirjautua useamman kertaa kuussa uusiksi. Tarkoitan siis siinä muodossa, että pitää syöttää se tunnus+salasana (tuli sitten keychainista tai manusti) uusiksi. Edes pankkisovellukset ei vaadi moista niin mikä peruste tälle mahtaa olla. Apple käyttäjä itsekin ja nopeasti vaikkapa tuosta K-Latauksen kirjautumisesta pääsee läpi mutta kummastuttaa se silti.
 
Se tägi toki hoitaa sekä tunnistautumisen että laturin valinnan. Tietyissä paikoissa (vaikka Helsinki-vantaan terminaalin parkkihalli) juuri sen tietyn laturin valinta on kuitenkin aikamoinen ekstratyö ja joissakin asiointilatureissa on luvattoman heikosti merkitty mikä laturi tämä tässä nyt onkaan mitä yrität käyttää.

Sinänsä nykyään on myös pienemmillä asiointilataustoimijoilla että senkun valitset tägin (minkä haluat) ja opetat sen sille laturille. Jatkossa ko. tagi toimii sitten myös ko. lataus operaattorin kanssa (eli kaikille ei tarvitse hankkia omaansa välttämättä).
 
Kaippa tässä vertaillaa banaania omenaan, jos jätetään nuo kk maksulliset tilaukset pois niin kyllä taitaa pääasiassa saman maksaa tägillä/äpillä/luottokortilla.
 
Kaippa tässä vertaillaa banaania omenaan, jos jätetään nuo kk maksulliset tilaukset pois niin kyllä taitaa pääasiassa saman maksaa tägillä/äpillä/luottokortilla.
K-latauksellakin saa maksaa mukavat 60snt/kWh ilman rekisteröitymistä - olettaisin että korttimaksaja maksaa tuon hinnan.
 
Keskusteleeko ihmiset siitä miten maksavat bensansa? No eivät keskustele. Kaivakaa se lähimaksuväline käyttöön niin voitte unohtaa tämänkin turhuuden.
 
Keskusteleeko ihmiset siitä miten maksavat bensansa? No eivät keskustele. Kaivakaa se lähimaksuväline käyttöön niin voitte unohtaa tämänkin turhuuden.
Aika vähän tosiaan keskustellaan mutta onhan noita (tai ainakin ollut) että aseman omalla luottokortilla tai jollain klubikortilla saa jonkun sentin alennusta. Tietysti ihan eri juttu puhua parista prosentista kuin 100% eroista. Tosin sähkön kanssa tuohon on jo totuttu että hintoja pitää kytätä etenkin ulkomailla tarkempaa kuin nesteiden kanssa.
 
En tiedä keskustelevatko, mutta eiköhän siitäkin keskustella. Itseasiassa Neste äppiä olen käyttänyt ja se on joissakin tapauksissa nopeampi kuin maksupäätteen kanssa säätö. Varsinkin kun jonossa huomaa että edessä oleva rupeaa lähtemään niin pumpun aktivoi sinä aikana kännyllä ennen kuin autosta astuu ulos. Yleensä siinä on joku muu myös maksamassa ja joutuisi odottelemaan.

Tämä ei tägiin ihan siinä mielessä (yleensä) vertaudu kun tägiä näytetään sille latauspisteelle. Tosin ilmeisesti noi yhteiskäyttö pisteet ovat jonkin verran lisääntyneet jossa yhdestä pisteestä käsitellään useampi laturi.
 
Mä jotenkin tässä nyt vaan mietin että me puhutaan jostain muutamien sekuntien ajansäästöstä sellaisen toiminnon osalta joka kuitenkin yleensä kestää sen 10-30minuuttia.

Eli onko sillä oikeasti mitään käytännön merkitystä maksatko äpillä, tägillä vai kortilla - sillä oletuksella että hinta on sama - koko lataustapahtuman kesto huomioiden? Ei mielestäni.
 
En tiedä keskustelevatko, mutta eiköhän siitäkin keskustella. Itseasiassa Neste äppiä olen käyttänyt ja se on joissakin tapauksissa nopeampi kuin maksupäätteen kanssa säätö.
Se nesteen kortimaksu oli imo ihan farssi. Kävele maksupisteelle jonottamaan, mene laittamaan töpseli autoon ja poistuessa taas sama juttu. ST1 toimi hyvin kun kaikki hoitui siinä tolpalla
 
Nämä appsien autentikaatio-ongelmat ovat varmaan jotain android-maailman juttuja kun ei ole tullut edes apple-käyttäjänä mieleen että tuollainen voisi harmittaa.
Mulla on apple ja se K-Latauksen paske ei toimi edes vähää alusta vaan pakottaa joka kerta kirjautumaan uudelleen.
 
Saisi kyllä plug & charge yleistyä siten, että toimisi kaikissa paikoissa kaikilla autoilla. Pääasiassa tulee Teslan superchargereita käytettyä, kun tuo vain on helppoa, kun laittaa johdon kiinni ja kaikki on valmista. Vielä kun lopetuskin onnistuu kahvan napista, niin ei tarvitse sovelluksia, tägejä tai muutakaan tehdä latausoperaation aikana.

Toki tuo sovellusmaksukin ihan ok, kun voi autossa istuessa hoitaa maksun ja sitten käydä lykkäämässä johdon kiinni. Sovellusta tuli käytettyä bensa-aikoinakin, niin sai hoitaa lämpöisessä autossa maksun ja vielä nopeammin mitä korttilaitteen näpyttely.
 
ST1:n korttimaksu oli kyllä positiivinen kokemus kun siellä kerran olen käynyt. Jokaisessa tolpassa oma lukijansa, joten latauksen aloitus on helppoa ja nopeaa: auto latauspaikalle, töpseli kiinni ja kortin vilautus lähimaksupaikkaan. Paljon helpompaa ja kätevämpää kuin sovelluksien käynnistys ja latauspisteen numeron etsintä sovelluksesta.

Teslan laturiin meno toki vielä helpompaa, mutta ero ST1:n tapaan on jo hyvin pieni. Itselle toi ST1:n tapa on jo riittävän helppo ja nopea, ettei tuon kummempaa edes välttämättä kaipaisi.
 
Täällä ei tainnut olla vielä puhetta, että Virta on ottanut keväällä käyttöön Plug & Chargea kilpailevan tekniikan Autochargen. Käyttöönotto tehdään Virran omasta sovelluksesta, ei auton valmistajan sovelluksella. Muuten toimii käytännössä samalla tavalla kuin Plug & Charge. Huonona puolena on, että Autocharge ei toimi Volkkareissa eikä muutamassa muussa yksittäisessä mallissa.

 
Ionity pudotellu lataushintoja. Ilman kuukausimaksuakin nyt kilpailukykyinen hinta. Kuukausimaksulla kWh-hinta suorastaan mainio.

Screenshot 2025-05-29 at 13.20.07.png
Oho. Olen mieltänyt Ionityn tämmöseksi Porsche miesten luxus tuotteeksi, mihin ei köyhät tule pölyttämään viereen. Mutta nyt näköjään hinnoittelu muuttunut ihan rahvaalle sopivaksi. Ihan samaa luokkaa kuin kilpailijat jo ilman kuukausimaksua.
 
Keskusteleeko ihmiset siitä miten maksavat bensansa? No eivät keskustele. Kaivakaa se lähimaksuväline käyttöön niin voitte unohtaa tämänkin turhuuden.
Toi äppi on palveluntarjoajan tapa yrittää saada sitoutumaan alennuksilla jne. nytkin oli mammuttimarkkinoiden ajan K-latauksella joku kuponkikoodi. Enemmän ajelevalle varmaan ihan mukava juttu.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 256
Viestejä
4 866 288
Jäsenet
78 625
Uusin jäsen
Rappe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom