Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

Onhan se fakta että nämä muut huoltoasemat on maakunnissa hyvinkin ankeita.
Kuulostaa kyllä vähän joltain kuvitellulta ongelmalta. :D Kyllä mun kokemuksen mukaan esim. Shellin ja Nesteen asemilta löytyy se, mitä nyt huoltoasemalta yleensä voi kaivata.

Ehkä siellä ABC:llä sitten on niin ylivertaiset vaipanvaihtotilat tai jotain muuta mitä ei näin lapsettomana tajua. Mulle nyt sinänsä ihan sama, ihmetyttää vain välillä tämä joidenkin ihmisten fiksaatio johonkin tiettyyn ketjuun. Onpahan vähemmän ruuhkaa noilla muilla asemilla.
 
Ratkaisu olisi käyttäjäystävällinen. Suurempi kokonaisteho vaatii paksumpaa johtoa koko matkalle ja voi maksaa aika paljon. Kun tämä suuri teho on sitten tyhjäkäynnillä yli 90% ajasta, niin maksaako se itseään takaisin? Uskoisin, että latureiden on pakko kehittyä, sillä ihmiset hakeutuvat toimivien ratkaisuiden ääreen. Jos kaikki latauspaikat ovat täynnä, niin helposti otetaan suunta seuraavaan paikkaan (jos virta riittää) ja pihvit jää myymättä.
En nyt tiedä tuosta käyttäjäystävälliyydestä, tuollainen combolaturi vaatii kuitenkin omat johtimensa dc ja ac sähkölle, jolloin se pistoolille tuleva kaapeli on ainakin jöötimpi, joka ei erityisemmin käyttäjäystävällistä ole..

Lisäksi tulee vielä se kysymys missä tehossa sille ac lataukselle pitäisi siirtyä? Se pikalaturihan ei tiedä minkä kokoinen laturi autossa on.
 
Vissiin sitten on vain pakko pysähtyä siellä aabeeceellä, vaikka missä tahansa muualla välttäisi ruuhkat.
Ajoin just eilen / tänään espanjasta himaan 1200km ja on kyllä ”pakko” pysähtyä ionityllä aina. Passport subilla hinta on n. 30% halvempi kuin kaikkialla muualla ja itseäni ainakin ärsyttäisi maksaa useita kymppejä extraa polttoaineesta. Ongelma on siis törkeä hintaero.

Olenko vaan köyhä ja saita kun pidän jotain 49snt tai 59snt/kWh pikalatausta törkeän kalliina?

Latasin kahteen päivään joku 255kWh Ionityllä ja keskihinta taisi olla tuollainen 35snt/kWh, kaikilla muilla latureilla olisi saanut maksaa luokkaa 49-79snt/kWh. 15snt/kWh erolla 255kWh on kuitenkin jo tuollainen 40€ jota pidän ihan merkittävänä rahana.

Jos jyvitän passportin hinnan neljälle pitkän matkan päivälle ja ~510kWh latauksille, niin se 12€/30day subi on halpaa hupia.

Käytännössä aino vaihtoehto olisi teslan 10€/kk subi ja superchargerit - pitää myös harkita sitä, mutta omalla reitillä superit ovat vähän huonoissa paikoissa.

Tietty jos kyse olisi jostain yhdestä 20kWh lirauksesta että pääsee perille, niin ihan se ja sama mitä maksaa että pääsee nopeammin maaliin, mutta yhtään pidempää matkaa ajavalle noista kertyy aika paljon.
 
Viimeksi muokattu:
En nyt tiedä tuosta käyttäjäystävälliyydestä, tuollainen combolaturi vaatii kuitenkin omat johtimensa dc ja ac sähkölle, jolloin se pistoolille tuleva kaapeli on ainakin jöötimpi, joka ei erityisemmin käyttäjäystävällistä ole..

Lisäksi tulee vielä se kysymys missä tehossa sille ac lataukselle pitäisi siirtyä? Se pikalaturihan ei tiedä minkä kokoinen laturi autossa on.
Ei sen laturin tarvitse millekään teholle siirtyä AC moodissa. Se vaan kertoo autolle että näistä pinneistä saa vetää max näin paljon ja auto hoitaa lataamisen.
 
Viimeksi muokattu:
Avataanko uusi keskusteluaihe: Plug and Charge, miten sen voi konfiguroida käyttöön eri autoissa ja käytännön kokemukset?

Onko kukaan saanut asennettua miltään latausverkostolta P&C sertifikaattia autoonsa ja millä automallilla / softaversiolla se on onnistunut.

Skodassa Plug & Charge on helppo enabloida Elli:lle, mutta en keksinyt tapaa livauttaa certtiä sisään muita latausverkkoja varten. Onko id3/4 sama homma. Taycanissa vissiin on joku asetusruutu mistä homma voisi onnistua.

Löysin brittiläisiltä foorumeilta ja saiteilta ohjeita, mutta käytännössä Enyaqilla vaikuttaa aika hankalalta jos ei halua maksaa Ellille ”ylihintaa” ionity passporteista.
 
Ajoin just eilen / tänään espanjasta himaan 1200km ja on kyllä ”pakko” pysähtyä ionityllä aina. Passport subilla hinta on n. 30% halvempi kuin kaikkialla muualla ja itseäni ainakin ärsyttäisi maksaa useita kymppejä extraa polttoaineesta. Ongelma on siis törkeä hintaero.

Olenko vaan köyhä ja saita kun pidän jotain 49snt tai 59snt/kWh pikalatausta törkeän kalliina?

Latasin kahteen päivään joku 255kWh Ionityllä ja keskihinta taisi olla tuollainen 35snt/kWh, kaikilla muilla latureilla olisi saanut maksaa luokkaa 49-79snt/kWh. 15snt/kWh erolla 255kWh on kuitenkin jo tuollainen 40€ jota pidän ihan merkittävänä rahana.

Jos jyvitän passportin hinnan neljälle pitkän matkan päivälle ja ~510kWh latauksille, niin se 12€/30day subi on halpaa hupia.

Käytännössä aino vaihtoehto olisi teslan 10€/kk subi ja superchargerit - pitää myös harkita sitä, mutta omalla reitillä superit ovat vähän huonoissa paikoissa.

Tietty jos kyse olisi jostain yhdestä 20kWh lirauksesta että pääsee perille, niin ihan se ja sama mitä maksaa että pääsee nopeammin maaliin, mutta yhtään pidempää matkaa ajavalle noista kertyy aika paljon.
Samoilla linjoilla. Jos sähkön kanssa säheltäminen alkaa olemaan saman hintaista tai kalliimpaa kuin dieselillä niin lähden reissuun sitten dinoja poltellen. Pihassa kuitenkin on bensa, diesel ja sähkö. Ionityn voimalla on tuota Ruotsin läpi eurooppaan reittiä nyt suhattu ja se on ainoa oljenkorsi 800V autolle tällä hetkellä.
 
Kuulostaa kyllä vähän joltain kuvitellulta ongelmalta. :D Kyllä mun kokemuksen mukaan esim. Shellin ja Nesteen asemilta löytyy se, mitä nyt huoltoasemalta yleensä voi kaivata.

Ehkä siellä ABC:llä sitten on niin ylivertaiset vaipanvaihtotilat tai jotain muuta mitä ei näin lapsettomana tajua. Mulle nyt sinänsä ihan sama, ihmetyttää vain välillä tämä joidenkin ihmisten fiksaatio johonkin tiettyyn ketjuun. Onpahan vähemmän ruuhkaa noilla muilla asemilla.
ABC:lla nimenomaan on ylivertaiset vaipanvaihtotilat. Mutta suurin syy mennä ABC:lle on se että tietää mitä saa kun ABC:t ovat hyvin samanlaisia.
Perheen kanssa kun on matkalla niin ei oikein jaksaminen riitä johonkin random huoltoasemaan jossa ei olekaan kun pieni vessakoppi ja ruokaa joka ei lapsille kelpaa jne.

Yksin matkustaessa voi toki käydä kusella vaikka puun juurella jne. Mutta kyllä perheelliset menevät ABC:lle ihan syystä. Onneksi on ABC, vaipanvaihtotilat, lapsille kelpaavaa ruokaa, leikkipaikka ja useimmiten ihan riittävän nopeat laturit.
 
Onkos porukoilla millaisia kokemuksia Euroopan roadtrippailusta sähkärillä? Suunnitteilla lähteä kesällä Finnlinesillä Travemündeen ja sieltä Saksaa ensin läpi Sveitsin suuntaan ja pieni koukkaus Itävaltaan. Aikaa varmaan noin viikko. Onko ihan väärillä jäljillä jos olettaa että lataustauot lähtökohtaisesti onnistuu jo aika vaivatta, ehkä jopa ilman mitään appiksiakin? Kesärange autolla noin 500km, joten jos lataustaukoja jaksottaa ~300km välein, olisi varmaan ihan riittävästi bufferia yllättäviinkin tilanteisiin.
 
Olen käsittänyt että Ionity on hyvä (kuukausimaksun lunastamalla halvin) ja lstauspisteitä on hyvin. Superit ovat sitten toinen, mutta ovat helposti vähän sivummalla joten noita käyttäen joutuu sivummalle (ja hinta korkeampi).

Ilman mitään appiksia voi pärjätä jos haluaa maksaa about tuplahintaa.

Itsellä ei kokemuksia ja kyllähän jollakn plugsharella ja Virrallakit saattaa pystyä lastailemaan (taas hinnat kovempia).

Itse en lähtisi ilman sovelluksia ainakaan vielä nykyään, mutta voihan olla että korttimaksu on yleistynyt mutta epäilen että kovaa hintaa saat kyllä noista maksaa.
 
Olen käsittänyt että Ionity on hyvä (kuukausimaksun lunastamalla halvin) ja lstauspisteitä on hyvin. Superit ovat sitten toinen, mutta ovat helposti vähän sivummalla joten noita käyttäen joutuu sivummalle (ja hinta korkeampi).

Ilman mitään appiksia voi pärjätä jos haluaa maksaa about tuplahintaa.

Itsellä ei kokemuksia ja kyllähän jollakn plugsharella ja Virrallakit saattaa pystyä lastailemaan (taas hinnat kovempia).

Itse en lähtisi ilman sovelluksia ainakaan vielä nykyään, mutta voihan olla että korttimaksu on yleistynyt mutta epäilen että kovaa hintaa saat kyllä noista maksaa.
ChargeFinderilla kun laittaa filtteriksi 100+kW ja "card payment" niin kyllähän noita löytyy jo tosi paljon.

1736604932739.png

Viime vuonna kun matkustelin saksanmaalla, niin ainakin eräällä operaattorilla korttimaksupäätteellä hinta oli puolet siitä mitä se olisi ollut virran roamingilla maksaen... Tyyristä se manner-euroopassa lataaminen joka tapauksessa on suomen ABC-subventoituihin hintoihin tottuneille.

Itse ottaisin sen Ionity powerpass, Teslan appi, ja loput korttimaksulla. Ehkä varalle joku roaming-app (plugsurfing, virta, autonvalmistajan oma..). Noilla pärjää kyllä pitkälle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 374
Viestejä
4 581 590
Jäsenet
75 419
Uusin jäsen
AatuP

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom