- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 7 821
No ei se silloin 10A laturilla yhtään sen pidempään olisi kestänyt.Äh ilmaisin huonosti, siis kylmyyden takia akku otti virtaa vastaan todella hitaasti ja tuplasi kesän latausajan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No ei se silloin 10A laturilla yhtään sen pidempään olisi kestänyt.Äh ilmaisin huonosti, siis kylmyyden takia akku otti virtaa vastaan todella hitaasti ja tuplasi kesän latausajan.
Samat lainalaisuudet pätee kylmässä lataamiseen 16A ja 10A, eli jälkimmäisenkin aika tuplaantuu…No ei se silloin 10A laturilla yhtään sen pidempään olisi kestänyt.
Siis se lataaminen kylmässä hidastuu siksi että akun ottama virta pienenee. Jos akku ottaa vain 5A virtaa, on ihan sama onko se maksimi rajoitettu 10A vai 16A.Samat lainalaisuudet pätee kylmässä lataamiseen 16A ja 10A, eli jälkimmäisenkin aika tuplaantuu…
Tuo kuvaaja osoittaa, että kylmemmässä vakiovirralla purettaessa akun kuormitusjännite puretun energiamäärän funktiona on pienempi.Samat lainalaisuudet pätee kylmässä lataamiseen 16A ja 10A, eli jälkimmäisenkin aika tuplaantuu…
PS. Hyvin on tullut pärjättyä 8A latauksella nyt vuoden verran täyssähköautolla (e-208 GT). Maksoi vuosi sitten ~500€ superchuko laatikko mittarilla vanhan viereen asennuksineen omakustanteisesti. Kerran vuoteen ilmoitan kWh -lukeman isännöitsijälle laskutusta varten.
Taitaa olla vääräketju.Miten noita sähköautoja ladataan perus kerrostaloalueella? Hybridi varmaan kuitenki se fiksumpi vaihtoehto monelle.
Laitoitko Satmatic-laatikon vai oliko joku muu malli? Rinnakkainkytkentä vanhan viereen onnistui hyvin?
Toinenkin jatkoPolttoaine ketjusta.
Jos käytössä lämmitystolppa ja siinä saat ladata autoon käyttövoimaa, niin kyllä siinä sähkärinkin latautuu, ja latauksella pääsee sähköllä pidemmälle.Lämmitystolpan sulakkeet vois riittää plugariin ok, mutta sähkäriin ei?
Kirjoitit tuolla aiemmin että kaikki maksettiin vaan yhtiön kassasta? Entä kun joku joka ei nyt saanut laturia haluaa sellaisen? Maksetaanko sekin yhtiön kassasta vai joutuuko sitten itse maksamaan sen?Nyt saimme vihdoin ja viimein tuon aikaisemmin mainitsemani järjestelmän käyttöön Sähköautojen (ja hybridien) latausinfra taloyhtiöissä Toistaiseksi yhtiössä on vain yksi ladattava auto (omani) ja mitä tähän mennessä kertynyt kokemusta niin hienosti toimii. Tällaiset asemat saimme
Kirjoitit tuolla aiemmin että kaikki maksettiin vaan yhtiön kassasta? Entä kun joku joka ei nyt saanut laturia haluaa sellaisen? Maksetaanko sekin yhtiön kassasta vai joutuuko sitten itse maksamaan sen?
Kaikille ilmiesesti on ruutu? Ovat vuokrapaikkoja?Sitten kun kaikki nyt asennetut laturit on käytössä, joutuu hallitus miettimään lisä latureiden asennusta. Nämäkin maksetaan yhtiön kassasta. Tämä on päätetty ja kirjattu ylös. Se joka nyt haluaa latutirin käyttöönsä, saa oikeuden sellaiseen ruutuun, siinä tällä hetkellä oleva ei ladattava auto joutuu väistymään toiseen ruutuun.
Jep, yhtiön omistamia vuokraruutuja ovat. Ruutuja on enemmän kuin asuntoja ja jokaiselle asunnolle taataan vähintään yksi ruutu.Kaikille ilmiesesti on ruutu? Ovat vuokrapaikkoja?
Koitan siis selvitellä erilaisia mahdollisuuksia, meillä vaan se ongelma että kaikille ei ole ruutua ja paikat ovat yhtiön omistamia vuokrapaikkoja.
Näin vähän ajattelinkin niin sitten on reilu tuo maksukin tavallaan (tosin ei siinä mielessä että jos on erikokoisia asuntoja niin joku valtavan kokoisen asunnon omistaja saattaa maksaa tuosta latauksesta todella paljon enemmän kuin pienen yksiön omistaja, tosin samahan se on vaikka putkiremontissakin jossa kaikissa asunnoissa on vain 1 kylpyhuone niin isoimman asunnon omistaja maksaa samasta asiasta paljon enemmän).Jep, yhtiön omistamia vuokraruutuja ovat. Ruutuja on enemmän kuin asuntoja ja jokaiselle asunnolle taataan vähintään yksi ruutu.
Meillä saatiin taloyhtiössä kilpailutus tehtyä ja täytyy joskus elokuussa pitää yhtiökokous. Toivottavasti menee hankintaesitys läpi. 43 osakaspaikalle valmius 11 kW latausasemille noin 24 000 EUR. Tuosta ARA-tuki vielä pois. Maanrakennustöitä tulee tuohon muutama tonni ja asfaltin ulkopuolinen osuus kaivetaan talkootöinä. Meillä jätetään nykyiset lämmitysryhmät sillensä ja vedetään latausasemia varten 16-neliöiset kaapelit ketjuun ja näille ryhmille 63 A etusulakkeet. Latausasemiksi tulee norjalaiset Easeet ja pääkeskukseen Easeen kuormanhallintapalikat niin saadaan dynaaminen kaksitasoinen kuormanhallinta.
Parkkipaikat on osakaspaikkoja niin latausasemat maksaa kukin osakas tarpeen mukaan. Jos tuo infran toteutus menee yhtiökokouksessa läpi, niin samalla kertaa hankitaan taloyhtiön laskuun seitsemän latausasemaa, joille haetaan myös ARA-tuki ja taloyhtiö sitten "myy" nuo asemat niille osakkaille, joiden käyttöön ne menee. Pihalla on vuoden loppuun mennessä neljä sähköautoa ja kolme plugariaTuossa ei siis ollut itse asemia vielä? Onko tarkoitus, että halukkaat kustantaa aseman sitten itse vai kuinka?
10 metriä on lyhyt matka, niin 1,5 mm2 johtimilla oleva jatkojohtokin menee, joita varsinkin kuluttajapuolen jatkojohdot yleensä ovat. Toki jos varman päälle haluaa pelata, niin ostaa 2,5 mm2. Pistorasiasta ja jatkojohdon liittimestä olisin enemmän huolissani että kestävätkö jatkuvaa 16 A repimistä kuinka kauan.Talon toisessa päädyssä on 3x16A pistorasia ja siinä on myös vikavirta, tällä hetkellä se on poreammeen käytössä. Ajattelin ostaa 3x16A laturin sähköautolle ja käyttää samaa pistorasiaa lataukseen, mutta joudun käyttämään 10m jatkojohtoa, koska auton mahdollinen latauspaikka talon toisessa päässä. Myös latauslaitteessa vikavirrat ja lämpösuojat. Onko Ok käyttää jatkojohtoa jos ostaa normi 3x16A jatkojohdon? Kai noita käytetään työmaillakin?
Jos on riittävän paksu johto niin ihan ok varmaankin. Mutta jos meinasit joka päivä ladata ja välillä lämmittää sitä poreammettakin niin tuskin kauheita maksaa laittaa kiinteä laturi oikeaan paikkaan/toinen pistoke siihen auton viereen? Noin pidemmän päälle varmaan aika hankalaa käydä aina erikseen 10metrin päässä irroittelemassa ja kiinnittämässä johtoja?Talon toisessa päädyssä on 3x16A pistorasia ja siinä on myös vikavirta, tällä hetkellä se on poreammeen käytössä. Ajattelin ostaa 3x16A laturin sähköautolle ja käyttää samaa pistorasiaa lataukseen, mutta joudun käyttämään 10m jatkojohtoa, koska auton mahdollinen latauspaikka talon toisessa päässä. Myös latauslaitteessa vikavirrat ja lämpösuojat. Onko Ok käyttää jatkojohtoa jos ostaa normi 3x16A jatkojohdon? Kai noita käytetään työmaillakin?
Näin mäkin sitä rupesin ajattelemaan, että toinen pistorasia auton lähelle olis parempi, pääkeskuskin siinä lähellä. Taidan taipua loppujen lopuksi kiinteän aseman kannalle.Jos on riittävän paksu johto niin ihan ok varmaankin. Mutta jos meinasit joka päivä ladata ja välillä lämmittää sitä poreammettakin niin tuskin kauheita maksaa laittaa kiinteä laturi oikeaan paikkaan/toinen pistoke siihen auton viereen? Noin pidemmän päälle varmaan aika hankalaa käydä aina erikseen 10metrin päässä irroittelemassa ja kiinnittämässä johtoja?
Sori, en sotke enempää.Missä taloyhtiössä on poreamme?
Tuossa sopivampi ketju, ettei tarvitse tätä sotkea:
Kysymyksiä sähkömiehille
Ei kaupasta pitäisi löytyä voimavirtaroikkia 1,5mm2 johtimilla. Itse sellaisen tietysti voi tehdä. Voimavirtapistokket ovat myös mitoitettu jatkuvaan käyttöön.10 metriä on lyhyt matka, niin 1,5 mm2 johtimilla oleva jatkojohtokin menee, joita varsinkin kuluttajapuolen jatkojohdot yleensä ovat. Toki jos varman päälle haluaa pelata, niin ostaa 2,5 mm2. Pistorasiasta ja jatkojohdon liittimestä olisin enemmän huolissani että kestävätkö jatkuvaa 16 A repimistä kuinka kauan.
Kysymys rivitaloyhtiön latausjärjestelmästä. (Kaukolämmitys, joten olemassaoleva sähköliittymä on suhteellisen pienikapasiteettinen.)
Hallitus esittää hankittavaksi 25 autopaikalle järjestelmän kuormanhallinnalla. Tämä on periaatteessa 1500 euroa / autopaikka kuormanhallintalaitteelle + kaivuutöitä ja muita autopaikkojen lukumäärästä riippumattomia kustannuksia. Kokonaissumma yli 80000 euroa. Tämä siis ilman mitään latauslaitteita. Summa vähän hirvittää, koska iso osa tästä on tuota 1500 euron kuormanhallintalaitetta per autopaikka, ja kuitenkaan tuloksena ei saada kuin yleensä korkeintaan viisi autoa kerrallaan lataamaan teholla 11 kW.
Nähdäkseni vaihtoehto tälle olisi sähköliittymän päivitys paljon suuremmaksi, jolloin noilta kalliilta kuormanhallintalaitteilta vältyttäisiin. (Vai vältyttäisiinkö?)
Sähköliittymän päivitys edellyttäisi uutta kaapelia lähimuuntajasta (30 - 150 m, en ole ihan varma) ja sähköpääkeskuksen päivitystä/laajentamista.
Onko nykyinen suunnitelma (varsin kallis kuormanhallintajärjestelmä kymmenine 1500 euron kuormantasauslaitteineen) järkevä, vai onko sähköliittymän päivitys kuitenkin vaihtoehto jota pitää harkita?
Kysymys rivitaloyhtiön latausjärjestelmästä. (Kaukolämmitys, joten olemassaoleva sähköliittymä on suhteellisen pienikapasiteettinen.)
Hallitus esittää hankittavaksi 25 autopaikalle järjestelmän kuormanhallinnalla. Tämä on periaatteessa 1500 euroa / autopaikka kuormanhallintalaitteelle + kaivuutöitä ja muita autopaikkojen lukumäärästä riippumattomia kustannuksia. Kokonaissumma yli 80000 euroa. Tämä siis ilman mitään latauslaitteita. Summa vähän hirvittää, koska iso osa tästä on tuota 1500 euron kuormanhallintalaitetta per autopaikka, ja kuitenkaan tuloksena ei saada kuin yleensä korkeintaan viisi autoa kerrallaan lataamaan teholla 11 kW.
Nähdäkseni vaihtoehto tälle olisi sähköliittymän päivitys paljon suuremmaksi, jolloin noilta kalliilta kuormanhallintalaitteilta vältyttäisiin. (Vai vältyttäisiinkö?)
Sähköliittymän päivitys edellyttäisi uutta kaapelia lähimuuntajasta (30 - 150 m, en ole ihan varma) ja sähköpääkeskuksen päivitystä/laajentamista.
Onko nykyinen suunnitelma (varsin kallis kuormanhallintajärjestelmä kymmenine 1500 euron kuormantasauslaitteineen) järkevä, vai onko sähköliittymän päivitys kuitenkin vaihtoehto jota pitää harkita?
Todellisuus on se ettei kyseistä firmaa kiinnosta tuo asennus ja ovat sen takia laittaneet tuon hinnan noin korkeaksi jos joku siihen tarttuisi. Tuommoiset pienet hommat eivät monesti kiinnosta noita firmoja ja voi olla vaikeata välillä löytää kohtuullisella hinnalla tekijää. Kannattaa etsiä pienempiä yrityksiä ne ovat usein halukkaampia tekemään pienempiä asennuksia järkevällä hinnalla.Sain tarjouksen taloyhtiön yhden lämmitystolpan vaihtamisesta sukolataustolpaksi. Tarjous oli 1000 euroa, joka vähän yllätti. Ehdotin siis täälläkin esillä ollutta Satmaticin rasiaa, joka maksaa noin 400 euroa. Täytyy varmaan hommata itse tuo rasia ja pyytää joku tuntitöinä asentamaan.
Kun nimenomaan ovat tehneet noita aiemminkin ainakin isännöitsijän mukaan. Selvisi myös, että nykyiseen tolppaan voisi vaihtaa pelkät sisukalut. Täytyy selvittää sitäkin, koska etuna olisi, että tolppa pysyisi samannäköisenä vaikkei yhtään halvemmaksi tulisikaan. Täytyy kysellä tarjousta jostain muualtakin.Todellisuus on se ettei kyseistä firmaa kiinnosta tuo asennus ja ovat sen takia laittaneet tuon hinnan noin korkeaksi jos joku siihen tarttuisi. Tuommoiset pienet hommat eivät monesti kiinnosta noita firmoja ja voi olla vaikeata välillä löytää kohtuullisella hinnalla tekijää. Kannattaa etsiä pienempiä yrityksiä ne ovat usein halukkaampia tekemään pienempiä asennuksia järkevällä hinnalla.
Herää nyt kysymys että minkälainen selvitys/kartoitus sähköauton lataamisesta on tehty ja onko mietitty eri vaihtoehtoja, vai onko hallitus vain innostunut ja langennut ensimmäisen kaupparatsun sulopuheisiin.
Olivat pyytäneet tarjousta kahdelta firmalta, ja toinen firma oli ollut vielä kalliimpi.
Se, että tarjous ei sisältänyt vielä yhtään latauslaitetta, ja kuitenkin ollaan useissa kymmenissä tuhansissa euroissa, on hälyyttävää.
Mitä tällaisen homman oikeasti pitäisi maksaa? Onko jollakulla esimerkkejä? Vaihtoehdot ovat siis 25 autopaikalle sähköauton latausvalmius päivittämättä ei-sähkölämmitteisen rivitaloyhtiön sähköliittymää ihan pelkällä kuormanhallinnalla ja luottaen siihen, että sähköä riittää useita kymmeniä kilowatteja silloin kun autoja ladataan, ja se, että sähköliittymä päivitetään selvästi suuremmaksi siten, että latauskapasiteettia tulee lisää satoja kilowatteja.
Olivat pyytäneet tarjousta kahdelta firmalta, ja toinen firma oli ollut vielä kalliimpi.
Se, että tarjous ei sisältänyt vielä yhtään latauslaitetta, ja kuitenkin ollaan useissa kymmenissä tuhansissa euroissa, on hälyyttävää.
Mitä tällaisen homman oikeasti pitäisi maksaa? Onko jollakulla esimerkkejä? Vaihtoehdot ovat siis 25 autopaikalle sähköauton latausvalmius päivittämättä ei-sähkölämmitteisen rivitaloyhtiön sähköliittymää ihan pelkällä kuormanhallinnalla ja luottaen siihen, että sähköä riittää useita kymmeniä kilowatteja silloin kun autoja ladataan, ja se, että sähköliittymä päivitetään selvästi suuremmaksi siten, että latauskapasiteettia tulee lisää satoja kilowatteja.
Pitipä kysyä uudestaan omasta yhtiöstä. Aiemmin tuollaista ei tuntunut olevan saatavilla kun kyselin. Toivottavasti kyseinen henkilö ei vain tiennyt tms.Jos olettaa, että kiinteistölle tulee yksi syöttökaapeli verkkoyhtiöltä ja mittaroinnit on erikseen asunnoille ja kiinteistölle, sähköverkkoyhtiöltä saa kyllä pyytämällä ns. summasarjan, jossa on vaikkapa vuoden ajalta yhteenlaskettu ja eritelty kulutusjakauma.
Ensi vuonna valmistuvaan taloyhtiöön muuttamassa ja olen kysellyt autojen latauspisteiden perään.
Sain tiedon, että alustavasti jotain tällaista oltaisiin harkittu:
Piharasia - 351613 IDL216-2F kWh-pulssi latausel. - 3451000 - GARO
Sähköteknisen Kaupan Liitto (STK) ylläpitää sähkönumerojärjestelmää ja tuotetietopalvelua, johon rekisteröidyt tuotteet löytyvät tästä Sähkönumerot.fi-palvelusta.www.sahkonumerot.fi
Korvaava tuote kuitenkin nykyisin olisi tämä:
Piharasia GARO IDLN - 354086 IDLNM-Temp 216-2 kWh - 3451545 - GARO
Sähköteknisen Kaupan Liitto (STK) ylläpitää sähkönumerojärjestelmää ja tuotetietopalvelua, johon rekisteröidyt tuotteet löytyvät tästä Sähkönumerot.fi-palvelusta.www.sahkonumerot.fi
Molemmat ilmeisesti kuitenkin ovat vain 2,3kWh latausteholla ja vaikuttavat melko tyyriiltä vanhentuneeseen tekniikkaansa nähden (google antaa tuloksia 650-850€ haarukassa ALV24).
Autopaikkojen sähköt menevät kuulemma taloyhtiön liitännän kautta ja laskutus sitten hoidettaisiin latausaseman kWh-mittarin mukaan, joten olisikohan täällä mahdollisesti vastaavan asian kanssa painineita, joilla voisi olla ehdotuksia mitä mahdollisesti voisi suositella tuollaisen tilalle?
Mielellään siis vähintään 3,6kWh lataus, kWh-mittauksella (ehkä onnistuisi jopa etäluettava?) ja ilmeisesti siis jaetaan naapuripaikan kanssa, joten pitää olla jonkin sortin lämmitys/lataus-hybridilaite.
Tuli vastaan tällainen, jossa ainakin lupaillaan "Kestää jatkuvaa 16 A virtaa/käyttäjä (aseman InA 32 A)"Pyysin ihan vastikään tarjouksia noista sukolatausrasioista ja valitettavasti vaikuttaa olevan tilanne, ettei markkinoilta löydy tällä hetkellä 16A jatkuvalla virralla olevia rasioita.
Jos taloyhtiö on nyt vasta tekeillä niin eikö sinne nyt kannattaisi laittaa suosista tolpat, joissa on sekä Type2 että sukopistokkeet? Näillä saisi sitten vaikka 11 kW latauksen sähköautoille samalla, kun jää valmius lämmityskäytölle.
Tuli vastaan tällainen, jossa ainakin lupaillaan "Kestää jatkuvaa 16 A virtaa/käyttäjä (aseman InA 32 A)"
Piharasia 8MMO - M2913-44-401. M2913-44-401 - 3431173 - Satmatic
Sähköteknisen Kaupan Liitto (STK) ylläpitää sähkönumerojärjestelmää ja tuotetietopalvelua, johon rekisteröidyt tuotteet löytyvät tästä Sähkönumerot.fi-palvelusta.www.sahkonumerot.fi
Tänään sain sähköpostia itse asunnon sähkösuunnittelun tiimoilta, niin tarkemmin sitten sähkösuunnittelijalta pystynee tiedustelemaan näistä latauspaikoistakin.
Olisihan tuollainen 11kW asema tietysti hyvä suoraan ottaa, mutta ensimmäisessä yhtiökokouksessa kun asiasta koitin tiedustella näiden kilpailuttamisen tilannetta, niin ei ainakaan muut osanottajat ottaneet kantaa, joten tiedä sitten miten tuollaisen läpivieminen onnistuisi.