Sähköautojen (ja hybridien) latausinfra taloyhtiöissä

Hallitukselle viestiä että hommat kuntoon.

Noniinno, lähtee kyllä sitten purnausta kunhan nyt ensin selvitellään. Enemmän tuo noiden palveluiden epämääräisen hinnoittelun ongelma on. Toki helpompi olisi vaikka ihan omalla mittarilla oleva tolppa.
 
Taloyhtiö arpoi meille eParkigin tolpat kun haluttiin uudiskohteeseen toisen kohtalotoverin kanssa sähköauton latauspisteet.

Erinäisen säädön jälkeen tuo kyllä sinänsä latauksessa toimii ihan ok, etenkin kun säätää että tolpasta tulee aina virtaa. Nyt kun on sitten pari kuukautta käytetty, pyörähtää laskutukset käyntiin ja ai että osaa olla taas epämääräistä. Palvelun käytön hinta lienee taloyhtiökohtainen, meille on kauppaa tehdessä sanottu että 6e/kk. Laskutus näytttää tapahtuvan sangen mielenkiintoisesti siten että käytöstä velotaan joka kuukausi, kuten myös sähköstä, mutta sähkö tulee yhden kuukaden jäljessä (että toteumat saadaan, ymmärrettävää).

Ensimmäinen lasku kuitenkin oli nelinkertainen ainakin käyttömaksuun nähden. Erittelyähän nyt ei tietenkään ole saatavilla jotta voisi tarkistaa, mitä tuossa oikein veloitetaan. Kaiketi siinä sitten on tammikuulta sähköä mukana tms. Selvitellään.

Olemme kyllä toisen tolpan omistajan kanssa jo kohtuullisen kypsiä koko tolppaan ja sen epämääräisyyteen. Niin appi kuin sivut on kyhätty melkoisen hätäiseen pystyyn ja hintoja ei tahdo nähdä oikein mistään. Tämänkin "palvelusopimuksen" eParkingiin joutui tekemään puhelimella pihalla että sai autoon sähköä. Luonnollisesti käytön hintaa ei myöskään siinä yhteydessä kerrottu joten ollaan rakennusaikaisen projektipäällikön ilmoittaman varassa (6e/kk) joka ei kyllä laskutuksen perusteella täysin oikealta näytä.

Tää on aina vähän tätä kun halutaan minimoida oma vaiva(viittaan siis hallitukseen/isännöitsijään jne) ja otetaan sitten joku palveluntarjoaja, joka laskuttaa minimityöstä maksimit.

Markkinoilla on kymmenittäin lataustolppia joissa on sisäänrakennettu mittauslaitedirektiivin vaatimukset täyttävä energiamittari ja riittäisi kun osakas itse ilmoittaisi kWh-lukemat haluamansa väliajoin isännöitsijän/kirjanpitäjän laskutettavaksi. Ja tapauksesta riippuen sitten joku kk-maksu jos halutaan esim, että taloyhtiö ylläpitää tolppia.

Ei se isännöitsijä tule kotiin keneltäkään vesimittareitakaan lukemaan vaan ne ilmoitetaan netissä monessa taloyhtiössä niin miksi ei voisi lataussähkön suhteen toimia samoin?
 
Tää on aina vähän tätä kun halutaan minimoida oma vaiva(viittaan siis hallitukseen/isännöitsijään jne) ja otetaan sitten joku palveluntarjoaja, joka laskuttaa minimityöstä maksimit.

Markkinoilla on kymmenittäin lataustolppia joissa on sisäänrakennettu mittauslaitedirektiivin vaatimukset täyttävä energiamittari ja riittäisi kun osakas itse ilmoittaisi kWh-lukemat haluamansa väliajoin isännöitsijän/kirjanpitäjän laskutettavaksi. Ja tapauksesta riippuen sitten joku kk-maksu jos halutaan esim, että taloyhtiö ylläpitää tolppia.

Ei se isännöitsijä tule kotiin keneltäkään vesimittareitakaan lukemaan vaan ne ilmoitetaan netissä monessa taloyhtiössä niin miksi ei voisi lataussähkön suhteen toimia samoin?

Olen hiukan samaa mieltä ja hiukan etukäteen pelkäsinkin että pelkkää kulua tuosta tulee. Tarjosivat nuo alunperin Garon tolppaa jossa mitään ylimääräisiä palveluita ei olisi ollut mutta sitten se meni syystä eli toisesta puihin ja varmaan kiireratkaisuna sitten väsäsivät tuon himmelin.

Pientä skismaa tuo on jo aiheuttanut ja jos nyt käy ilmi että käyttömaksu on nelinkertainen ilmoitettuun nähden niin omastakin puolesta saavat kyllä tulla hakemaan tolppansa pois ja laittaa tilalle schukolla ja omalla mittarilla olevan tolpan jollainen siinä jo olikin kun kompontenttipula viivästytti nykyisen toimittamista.
 
Nuo ovat taloyhtiöille/isännöitsijöille siksi mieluisia että se koko härdelli on ulkoistettu ja kulut menee sille ressukalle joka sitä käyttää.
 
eParkingilta tuli eilen kaiken säädön keskellä vastaus että laskussa ei ole muuta kuin sähköä. Eli tämä taloyhtiö ei peri tuosta ollenkaan maksua mikä kyllä itselle kelpaa.

Sinänsähän tuossa nyt ei sitten muuta säätöä ole kuin maksaa lasku tuota kautta kuukausittain. Pitää tutkia että saako tuohon e-laskun.

Kehitysehdotuksena eteenpäin annoin että laskun erittely olisi ihan mukava nähdä myös siinä vaiheessa kun maksua ollaan vailla, eikä vasta kuitista. Kyse on kuitenkin asuintalon pysäköinnistä eikä mistään julkisesta tolpasta. Lupasivat viedä eteenpäin.

Sopimusehdot kuulemma ovat FAQ:issa mutta lupasivat siltäkin osin kehittää hommaa että asukkaalle olisi paremmat tiedot sopparista. Tuo kun ei mitä suurimmassa määrin taloyhtiöitä ja hallituksia saata suuremmin kiinnostaa juuri tuon takia että se on ulkoistettu.
 
Selaillessani asuntoilmoituksia osui silmiini:

Tampere itsenäisyyden katu 3 24 krs tornitalo, jossa
oma autohalli talon alla. asunnot alkaen puoli milliä.

"Autohalliin ei voi enempää sähköpaikkoja tehdä,
sähkön pääsyöttö ei riitä"


Eli etenkin ns tornitaloissa luvassa se että
kuka ensin ehtii ja lopuille ei ole mahdollisuutta
ladata kotona.
 
Selaillessani asuntoilmoituksia osui silmiini:

Tampere itsenäisyyden katu 3 24 krs tornitalo, jossa
oma autohalli talon alla. asunnot alkaen puoli milliä.

"Autohalliin ei voi enempää sähköpaikkoja tehdä,
sähkön pääsyöttö ei riitä"


Eli etenkin ns tornitaloissa luvassa se että
kuka ensin ehtii ja lopuille ei ole mahdollisuutta
ladata kotona.

Eli kuten aina, nopeat elävät ja ensin ostavat saavat parhaat mahdollisuudet. Puolella millillä nyt varmaan saa sellaisenkin kämpän jossa voi ladata autoa.
 
Selaillessani asuntoilmoituksia osui silmiini:

Tampere itsenäisyyden katu 3 24 krs tornitalo, jossa
oma autohalli talon alla. asunnot alkaen puoli milliä.

"Autohalliin ei voi enempää sähköpaikkoja tehdä,
sähkön pääsyöttö ei riitä"


Eli etenkin ns tornitaloissa luvassa se että
kuka ensin ehtii ja lopuille ei ole mahdollisuutta
ladata kotona.
Sitä syöttöä voidaan suurentaa. Toki se maksaa lisää rahaa taloyhtiölle
 
Taitaa olla se perinteinen syy, eli yhtiössä ei olla päästy yksimielisyyteen kustannuksista ja latauspisteet on toteutettu osakkaiden omaan piikkiin jolloin kuormanhallintaa ei ole.
 
Isommat esteet lienevätkin taloudelliset ja taloyhtiö-poliittiset syyt.
No tuolle tehorajoitukselle on kyllä vaikea keksiä syytä miksei se voisi toteutua, tietysti itse latureille tulee vähän enemmän hintaa, mutta ei se muilta ole pois.

Tosin sinänsä tuo on ihan käytännöllistä, ei sitä sähköautoa vielä niin monella ole, eikä tallipaikan kanssa polttispeli mitään sähköä tarvii.
 
Kyllähän tuossa haiskahtaa vain siltä, että siellä ei ole taloyhtiössä tiedetty mitä ollaan oltu tekemässä ja annettu lupa lataustolppaan ilman kuormanhallintaa ja nyt sitten ollaan kusessa kun eihän saavutetusta edusta voi luopua jne.

Kuormanhallinnan kanssa liittymäkoko harvoin tulee ongelmaksi, siitä on todisteena esim. tämä LUT:n tutkimusraportti:


Sivu 50 sisältää oleellisimman asian mitoituksen kannalta:

Autojen keskimääräinen latausteho ohjaamattomalla latausjärjestelmällä on pienillä alle 5 auton kohteilla hyvin lähellä ilman tasoituskerrointa olevan laskentatavan mukaista huipputehoa. Autojen keskimääräinen huipputeho laskee voimakkaasti, kun ylitetään 5–10 tarkasteltavan auton määrä. Automäärän kasvaessa tätä suuremmaksi keskimääräisen huipputehon kehitys jatkuu lähes lineaarisena, joten mitoituksen näkökulmasta autojen keskimääräisenä tehona useimmissa tilanteissa käyttää vakiota 1,9–3 kW/auto, kun latauspisteitä on yli 10.

Älykkäästi ohjatun latauksen tapauksessa keskimääräinen autokohtainen huipputeho on merkittävästi pienempi, eikä mitoituksessa epäonnistuminen tarkoita automaattisesti suojalaitteen toimintarajan ylittämistä. Kuvasta 28 voidaan tulkita, että keskimääräinen teho vaihtelee välillä 0,9–2 kW/auto kun latauspisteitä on yli 10. Käytännössä mitoitus on tehtävä huomioiden säävyöhykkeet, jotta autojen lataus toteutuu täysimääräisesti valtaosassa tapauksia.

Eli mitä enemmän latauspaikkoja, sitä pienemmäksi mitoitusteho per ladattava auto voidaan laskea.
 
Toisaalta jos taloyhtiön parkkipaikalla on jo jollain latausasema, niin ei se taloyhtiö voi kieltää sen uuden latausaseman asentamista, eli sen puolesta tuossa ei uuden latausaseman haluavalla ole mitään ongelmaa.
 
Toisaalta jos taloyhtiön parkkipaikalla on jo jollain latausasema, niin ei se taloyhtiö voi kieltää sen uuden latausaseman asentamista, eli sen puolesta tuossa ei uuden latausaseman haluavalla ole mitään ongelmaa.

No totta kai voi kieltää, ilman kuormanhallintaa tasoituskerroin lataukselle on 1. Ei sähkö tule taikaseinästä.
 
As Oy laki ja kohta osakkaiden yhdenvertaisesta kohtelusta.

No jos keksitään sellainen skenaario että kiinteistön lämmityspaikoista kolmasosa muutetaan hidaslatauspaikoiksi koska sen verran ryhmän kaapeli ja kiinteistökeskus kestävät, tämän yli mennessä jouduttaisiin tekemään isohko sähköremppa. Kaikille osakkaille annetaan yhdenvertainen mahdollisuus hakea jaossa olevia paikkoja kunhan maksavat itse siitä tulevat kustannukset joten jonkin ajan päästä kaikki paikat ovat menneet. Hieman tämän jälkeen joku osakkaista havahtuu siihen, että seuraava auto onkin sähköauto eikä latauspaikkaa kotona ole eikä tule. Onko häntä kohdeltu yhdenvertaisesti? Kyllä on.
 
Edit: jos puhe taloyhtiön hallinnoimista paikoista, niin joo, paikkoja voi olla rajallinen määrä.

Tällöin yhdenvertaisuuden toteutumiseen riittää se, että paikkoja on voinut hakea tasavertaisin kriteerein ja paikkojen vapautuessa on tasavertaisesti kohteleva tapa jakaa vapautuva paikka eteenpäin, ellei yhtiöjärjestyksessä toisin sovita
 
Viimeksi muokattu:
Joo, jos sinne on annettu yhdelle lupa asentaa laturi se lupa on annettava kaikille muillekin jotka sitä pyytää.

Tuon takiahan monessa taloyhtiössä sitä lupaa ei myönnetä kenellekään.
 
Jos ne paikat on taloyhtiön hallinnassa eikä osakkaan "omia" paikkoja niin silloin rajoitukset voi olla aika paljon tiukempiakin. Asiasta päättää viime kädessä yhtiökokous.

Jos taas ne paikat on osakkaan hallinnassa, niin silloin lähtökohtaisesti jos naapuriruudussa on laturi, niin saat sellaisen itsekin asentaa. Se on sitten taloyhtiön tietämättömyyttä, jos ei ole vaadittu mitään kuormanhallintaa(manuaalista/dynaamista) toteutettavaksi.

Esim. omassa taloyhtiössä jokaiseen asuntoon kuuluu 2 autopaikkaa, joista toinen erillisessä autokatoksessa ja toinen sen vieressä taivasalla. Sähkö tulee yhtiön mittarin takaa.
Yksi osakas asennutti omalle paikalleen mittarin, taloyhtiö antoi luonnollisesti siihen luvan, kunhan tietyt kriteerit täyttyvät. Ja niissä kriteereissä on mm. vaatimuksena mahdollisuus rajoittaa latausvirtaa ja vaatimus MID-hyväksytystä energiamittarista, jonka perusteella yhtiö läpilaskuttaa osakkaalta lataussähköt(ja siirrot jne).
 
No jos keksitään sellainen skenaario että kiinteistön lämmityspaikoista kolmasosa muutetaan hidaslatauspaikoiksi koska sen verran ryhmän kaapeli ja kiinteistökeskus kestävät, tämän yli mennessä jouduttaisiin tekemään isohko sähköremppa. Kaikille osakkaille annetaan yhdenvertainen mahdollisuus hakea jaossa olevia paikkoja kunhan maksavat itse siitä tulevat kustannukset joten jonkin ajan päästä kaikki paikat ovat menneet. Hieman tämän jälkeen joku osakkaista havahtuu siihen, että seuraava auto onkin sähköauto eikä latauspaikkaa kotona ole eikä tule. Onko häntä kohdeltu yhdenvertaisesti? Kyllä on.
Eikös kaikki lämmitystolpalla varustetut paikat ole vaihdettavissa ns. hidaslatauspaikoiksi? Jos virta rajoitetaan 8A tasolle, niin mitään ongelmaa kaapeleiden yms. keston kanssa ei pitäisi tulla. Jos tulee niin eihän noista voi autoja edes lämmmittää? Kulutusmittari tolppaan ja artisti maksaa periaatteella...
Lataus on toki hidasta, mutta n. 100km yön aikana riittää useimmille, loput sähköt sitten maksulliselta pikalaturilta jos ei riitä.
 
Ongelman voi aiheuttaa parkkihalli, jossa ei ole minkäänlaista mitoitusta autolämmittimille. Noihin latauspaikkojen lisääminen pistää helposti sen kiinteistön sähköliittymän koville, kuten tuossa viestissä lienee
 
Eikös kaikki lämmitystolpalla varustetut paikat ole vaihdettavissa ns. hidaslatauspaikoiksi? Jos virta rajoitetaan 8A tasolle, niin mitään ongelmaa kaapeleiden yms. keston kanssa ei pitäisi tulla. Jos tulee niin eihän noista voi autoja edes lämmmittää? Kulutusmittari tolppaan ja artisti maksaa periaatteella...
Lataus on toki hidasta, mutta n. 100km yön aikana riittää useimmille, loput sähköt sitten maksulliselta pikalaturilta jos ei riitä.

Lämmityskäytössä niitä syöttöjä ei ole usein mitoitettu kestämään edes tuota 8A virtaa.
 
Lämmityskäytössä niitä syöttöjä ei ole usein mitoitettu kestämään edes tuota 8A virtaa.
Ok. Erikoista miten meillä 90-luvun rivarissa kestää syötöt, kun lähes puolet 30 tolppapaikasta lämittää moottoria + sisätilaa talvisin joka arkiaamu klo. 6 eteenpäin? Tuo haukkaa helposti yli 5kw/tolppa? Lämmitys toki 2 tunnin kellon takana...
Edit. parkkipaikka omalla syötöllä taloyhtiön keskukselta, ei asuntojen kautta.
 
Ok. Erikoista miten meillä 90-luvun rivarissa kestää syötöt, kun lähes puolet 30 tolppapaikasta lämittää moottoria + sisätilaa talvisin joka arkiaamu klo. 6 eteenpäin? Tuo haukkaa helposti yli 5kw/tolppa? Lämmitys toki 2 tunnin kellon takana...
90-luvulla tuo sisätilanlämmitin alkoi olla jo aika yleinen, joten ne mitoitettiin isommalle virralle.

Lisäksi tolppakohtainen kellokytkin aiheuttaa myös hieman hajontaa siihen kulutuspiikkiin, toisin kuin esim 70-luvun taloyhtiö jossa on yksi kellokytkin joka jysäyttää koko lämmityskentän kerralla päälle. Oletusteho lämmittimelle on kai jotain 500w luokkaa.
 
Ok. Erikoista miten meillä 90-luvun rivarissa kestää syötöt, kun lähes puolet 30 tolppapaikasta lämittää moottoria + sisätilaa talvisin joka arkiaamu klo. 6 eteenpäin? Tuo haukkaa helposti yli 5kw/tolppa? Lämmitys toki 2 tunnin kellon takana...

No en nyt jaksais tästä asiasta enää jankata mutta tasoituskerroin on yksi silloin kun ei ole kuormanhallintaa. 30 autopaikkaa 8A virralla tekee 3x80A.
 
Ok. Erikoista miten meillä 90-luvun rivarissa kestää syötöt, kun lähes puolet 30 tolppapaikasta lämittää moottoria + sisätilaa talvisin joka arkiaamu klo. 6 eteenpäin? Tuo haukkaa helposti yli 5kw/tolppa? Lämmitys toki 2 tunnin kellon takana...
Edit. parkkipaikka omalla syötöllä taloyhtiön keskukselta, ei asuntojen kautta.
Sais olla aika rajut lämmittimet että mentäisiin yli 5 kilowatin. 5 kilowattia lähempänä todellista maksimia. Defan termini 2 malliston tehokkain 1900w ja lohko- sekä letkulämmittimet on 500w luokkaa. pikkuautoihin monesti myydään/asennetaan vielä pienempiä sisätilanlämmittimiä mutta itse käytän auton koosta riippumatta 1900w koska haluan myös että auto olisi myös lämmin lasien lisäksi ennen ajoon lähtöä. Toki täytyy myös ottaa se huomioon että sisätilanlämmittimen teho säätyy tänä päivänä myös sen sisään tulevan ilman lämpötilan mukaan (PTC vastus) että tuo täysi teho on lähinnä käytössä vain lämmityksen alkaessa jonka vuoksi lämmitin tänä päivänä on hyvä aina ylimitoittaa että ei tarvitse lähteä sisältä kylmällä autolla liikenteeseen.

Todella vanhat kerrostaloalueet on monesti latauksen kannalta ikävästi suunniteltu että tolppien nousujohdot on aika ohuet, siihen aikaan kun vanhempia kerrostaloja on rakennettu sähköautoilu on ollut lähinnä tieteisfantasia-asteella. Edes muutama latauspaikka vaatisi käytännössä joko omien kaapeleiden kaivuun maahan tai koko kentän tolpituksen+kaapeloinnin uusimisen. Monessa paikkaa vanhoilla kerrostaloalueilla vielä löytyy tolppia joissa on 10A/16A sulake jaettuna kahdelle paikalle jolla ei juuri sisätilaa sekä moottoria lämmitetä yhtäaikaa jos molempia autoja lämmittäisi yhtäaikaa niin tälläisille aika mahdoton ajatella tolpan muuttamista latauspisteeksi vain pönttöä vaihtamalla. Sekä kaapelien paksuus monesti on liian pieni ja etäisyys syöttävään keskukseen on liian pitkä isommille virroille jo olemassa olevilla kaapeleilla latausta ajatellen 3-vaiheisena. Näissä tapauksissa monesti mm. oikosulkuvirta tulee vastaan estäen isompien kuormien lisäämisen verkkoon. Vaikka kaapelin paksuus saattaisikin riittää ajatustasolla mutta oikosulkuvirta kun mitataan niin sen tulos on monesti kylmä rätti naamalle (tämän korjaus vaatii paksumman kaapeloinnin tai latausvirran rajoittamisen alle sen totutun 16A). Toinen asia sitten on se että kestääkö ylipäätään koko kerrostalon nousukaapelointi lisääntynyttä kuormaa (vanhemmissa kerrostaloissa ei juuri 3 vaihesähköä per asunto tunneta vaan joka asunto on yhden vaiheen perässä. Riippuen eri asukkaiden sähkön käytöstä voi olla yllättävänkin rajuja vinokuormia talon nousukaapeloinnissa.) Täytyisi laittaa laitteet mittaamaan talon nousukaapeloinnin kuormia dataa logaten pidemmältä ajalta että saisi tarkemmin selville onko talon nousukaapeloinnissa edes varaa lisätä isompaa kuormaa lisää ilman isompia muutostöitä (paras aika tälläiselle mittaukselle olisi esim. jouluaatto jolloin kaikki kokkaa ja käyttää paljon sähköä vieviä laitteita)

Tuossa nyt hieman muuttujia sähkömiehen silmästä mitä näissä täytyy ottaa huomioon jos vanhempiin kerrostaloympäristöihin ajattelee latauspisteiden asennusta.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös kaikki lämmitystolpalla varustetut paikat ole vaihdettavissa ns. hidaslatauspaikoiksi? Jos virta rajoitetaan 8A tasolle, niin mitään ongelmaa kaapeleiden yms. keston kanssa ei pitäisi tulla. Jos tulee niin eihän noista voi autoja edes lämmmittää? Kulutusmittari tolppaan ja artisti maksaa periaatteella...
Lataus on toki hidasta, mutta n. 100km yön aikana riittää useimmille, loput sähköt sitten maksulliselta pikalaturilta jos ei riitä.

Meillä olisi haluttu kieltää sähköauton lataus kokonaan muutaman hallituksen jäsenen toimesta kartoitusraportin pohjalta. Tuntuu olevan sähköauto varsinainen peikko eikä ymmärretä latauksen viemästä tehosta yms. yhtään mitään. Argumentoin että silloin loppuu myös autojen lämmitys. Erillis-/paritaloyhtiö jossa autopaikat asuntojen yhteydessä ja sähköt asuntojen mittarilta. Lopulta päädyimme tulokseen että autoa saa ladata enintään 8A virralla erillisen latauslaitteen tai osakkaan vaihdattaman caravan-pistokkeen kautta.
 
Meillä olisi haluttu kieltää sähköauton lataus kokonaan muutaman hallituksen jäsenen toimesta kartoitusraportin pohjalta. Tuntuu olevan sähköauto varsinainen peikko eikä ymmärretä latauksen viemästä tehosta yms. yhtään mitään. Argumentoin että silloin loppuu myös autojen lämmitys. Erillis-/paritaloyhtiö jossa autopaikat asuntojen yhteydessä ja sähköt asuntojen mittarilta. Lopulta päädyimme tulokseen että autoa saa ladata enintään 8A virralla erillisen latauslaitteen tai osakkaan vaihdattaman caravan-pistokkeen kautta.
Jep, meitä on moneen junaan.
Itse olen taloyhtiön hallituksessa ja edellinen puheenjohtaja hermoili kun yhdellä autopaikalla plugin hybridi "latasi" luvatta. Asiaa selvitettiin ja kävi ilmi että autoa ei ladattu, sitä lämmitettiin.
Omistaja laittoi seikkaperäisen s.postin kuvankaappausten kera ja kertoi auton puhelinsovelluksen toiminnasta. Siitä valitaan ladataanko, lämmitetäänkö vai tehdäänkö molempia.
Tässä vastuu "oikeasta" toiminnasta jää auton omistajalle ja eipä tuota oikein voi kukaan valvoa kuin hänen puhelimesta, toki jos kaveri käy jatkuvasti kääntämässä 2h kelloa niin alkaa epäilyttämään.
Lämmitystä taas ei voi kieltää, eli naapureiden kyräily tuon plugarin omistajaa kohtaan jatkuu vaikka miten selitetään...
 
Miten teillä taloyhtiöissä hinnoitellaan lataussähkön hinta?


Muutenkin mietinnässä, miten kannattaisi edetä. Taloyhtiössämme ei ole vielä kenelläkään larauspaikkaa. Olen harkinnut yksinkertaisen, kulutusmittarillisen pistokkeen hankintaa oman autokatospaikan yhteyteen - tuo riittäisi hybridille täysin riittävästi.

Olen taloyhtiömme puheenjohtaja joten sikäli mahdollisuuksia on ottaa asia keskusteluun.
 
Viimeksi muokattu:
No en nyt jaksais tästä asiasta enää jankata mutta tasoituskerroin on yksi silloin kun ei ole kuormanhallintaa. 30 autopaikkaa 8A virralla tekee 3x80A.

No ei se nyt ihan noin mene, vaikka tasoituskerroin teknisesti voidaankin ykköseksi määritellä. Jos on niinkin paljon kuin 30 autopaikkaa niin ei ne kaikki autopaikat samalla kellonlyömällä aamulla klo 6-8 lämmitä sillä täsmälleen 8A virralla per paikka vaan todellisuudessa se kuorma jakaantuu huomattavasti enemmän.

Kaikenlaisia kertolaskuja voi "todisteeksi" tietysti tehdä, mutta todellisuuden kanssa niillä ei ole tekemistä.

Täytyisi laittaa laitteet mittaamaan talon nousukaapeloinnin kuormia dataa logaten pidemmältä ajalta että saisi tarkemmin selville onko talon nousukaapeloinnissa edes varaa lisätä isompaa kuormaa lisää ilman isompia muutostöitä

Niin tai laittaa keskukseen virtamuuntajat ja latausasemille kuormanhallinta?(tarvittaessa langattomasti).

Miten teillä taloyhtiöissä hinnoitellaan lataussähkön hinta?

Muutenkin mietinnässä, miten kannattaisi edetä. Taloyhtiössämme ei ole vielä kenelläkään larauspaikkaa. Olen harkinnut yksinkertaisen, kulutusmittarillisen pistokkeen hankintaa oman autokatospaikan yhteyteen - tuo riittäisi hybridille täysin riittävästi.

Olen taloyhtiömme puheenjohtaja joten sikäli mahdollisuuksia on ottaa asia keskusteluun.

Läpilaskutetaan. Ihan turha yrittää yhden auton takia keksiä pyörää uudelleen tai lähteä keksimään autopaikasta jotain poikkeavaa vastiketta.

Yhdellä osakkaalla autolämmityspistokkeen(fiboxin piharasia tms), on rinnalla moduulikotelossa energiamittari ja sen jatkeena ihan kunnon latausasema. Maksaa siis edelleen normaalin autokatosvastikkeen, joka sisältää autokatoksen ylläpidon ja lämmityssähkön, mutta koska tämä käytäntö oli osakkaalle ok niin ei lähdetty säätämään.
Periaattessahan kyseinen osakas nyt maksaa suhteessa hieman enemmän, koska maksaa autokatosvastikkeessa sitä lämmityssähkön hintaa "tuplana"
 
No ei se nyt ihan noin mene, vaikka tasoituskerroin teknisesti voidaankin ykköseksi määritellä. Jos on niinkin paljon kuin 30 autopaikkaa niin ei ne kaikki autopaikat samalla kellonlyömällä aamulla klo 6-8 lämmitä sillä täsmälleen 8A virralla per paikka vaan todellisuudessa se kuorma jakaantuu huomattavasti enemmän.

Kaikenlaisia kertolaskuja voi "todisteeksi" tietysti tehdä, mutta todellisuuden kanssa niillä ei ole tekemistä.

Minä kerroin vain kuinka asia kuuluisi standardin mukaan toteuttaa jotta latausvalmius täyttäisi vaatimukset, en minä keksi itse noita sääntöjä.
Jos mitoittaa alakanttiin niin sulakkeet joko voivat kestää tai sitten eivät, mutta onneksi latausprojekteja ei toteuteta tällä periaatteella ainakaan meidän firmassa.
 
Läpilaskutetaan. Ihan turha yrittää yhden auton takia keksiä pyörää uudelleen tai lähteä keksimään autopaikasta jotain poikkeavaa vastiketta.

Yhdellä osakkaalla autolämmityspistokkeen(fiboxin piharasia tms), on rinnalla moduulikotelossa energiamittari ja sen jatkeena ihan kunnon latausasema. Maksaa siis edelleen normaalin autokatosvastikkeen, joka sisältää autokatoksen ylläpidon ja lämmityssähkön, mutta koska tämä käytäntö oli osakkaalle ok niin ei lähdetty säätämään.
Periaattessahan kyseinen osakas nyt maksaa suhteessa hieman enemmän, koska maksaa autokatosvastikkeessa sitä lämmityssähkön hintaa "tuplana"

Eli käytännössä paras vaihtoehto olisi, että lämmitystolpan rinnalle asennuttaa erillisien latauspistorasian energiankulutusmittarilla. Tuosta vaan ilmoittaa sitten sovitun välein lukemat taloyhtiölle, laskutusta varten.


Vinkkejä, mikä olisi edullisin em. tolppa? Asennushan noissa ei voine kovin paljoa maksaa.
 
Eli käytännössä paras vaihtoehto olisi, että lämmitystolpan rinnalle asennuttaa erillisien latauspistorasian energiankulutusmittarilla. Tuosta vaan ilmoittaa sitten sovitun välein lukemat taloyhtiölle, laskutusta varten.


Vinkkejä, mikä olisi edullisin em. tolppa? Asennushan noissa ei voine kovin paljoa maksaa.
Tuli ostettua uudiskohteesta asunto, joka on siis vielä rakenteilla.
Selkeästi rakennuttajan puolelta ei oltu alun perin kunnolla suunniteltu tuota sähköautojen latausasiaa, sillä alkuperäisesti oltiin tarjoamassa jotain 2,3kW laatikkoa, joka oli vielä ilmeisen ylihintainen.
Pidin painostusta hieman päällä tuon kuntoon laittamiseksi ja nyt sinne olisi sitten lopulta tulossa tällaiset tolpat Fibox Heat’n’Charge Power Sähköauton latauspiste kahdelle autolle 1x16
Naapuripaikan kanssa puoliksi kulut tuosta tolpasta ja pari kymppiä säästänee, kun ei tarvitse sitä perustolppaa tilata näin rakennusvaiheessa ollenkaan.

Edit: Satmatic M2913-44-401 myös varteenotettava vaihtoehto, jos halutaan lataus ja lämmitys samasta tolpasta
Esim. 595€ tolppa (16A Special) + 245€ asennus: Satmatic latausrasia | lataus taloyhtiöille ja yrityksille | evasema.fi
 
Viimeksi muokattu:
Tuli ostettua uudiskohteesta asunto, joka on siis vielä rakenteilla.
Selkeästi rakennuttajan puolelta ei oltu alun perin kunnolla suunniteltu tuota sähköautojen latausasiaa, sillä alkuperäisesti oltiin tarjoamassa jotain 2,3kW laatikkoa, joka oli vielä ilmeisen ylihintainen.
Pidin painostusta hieman päällä tuon kuntoon laittamiseksi ja nyt sinne olisi sitten lopulta tulossa tällaiset tolpat Fibox Heat’n’Charge Power Sähköauton latauspiste kahdelle autolle 1x16
Naapuripaikan kanssa puoliksi kulut tuosta tolpasta ja pari kymppiä säästänee, kun ei tarvitse sitä perustolppaa tilata näin rakennusvaiheessa ollenkaan.

Edit: Satmatic M2913-44-401 myös varteenotettava vaihtoehto, jos halutaan lataus ja lämmitys samasta tolpasta
Esim. 595€ tolppa (16A Special) + 245€ asennus: Satmatic latausrasia | lataus taloyhtiöille ja yrityksille | evasema.fi

Tässä kyseisessä yhtiössä on jo autopaikoille lämmitystolpat.

Ajattelin, jos tuosta lämmitystolpasta voisi ottaa sähköt ja laittaa seinään viereen tuollainen latauspistorasia, jossa on kulutusmittari sähkönkulutuksen seurantaan (voi maksaa sitten omansa taloyhtiölle).
 
Meidän taloyhtiössä päätettiin, että jokainen osakas saa omalla kustannuksellaan asennuttaa tämän (tai vastaavan) rasian lämmitysrasian tilalle Pihalatausrasia lataus+lämmitys, kwh-mittaus+kello, Harju Elekter 466S
Yhtiö ennakkolaskuttaa jonkun summan asukkaan arvion mukaan ja vuosittain tulee sitten tasauslasku. Selvityksen mukaan yhtiön pääsulakkeissa olisi hyvin varaa 11 kW:n latausasemille, mutta kaapelointi ei sitä kestä. Jätettiin siis vielä kaapeloinnit uusimatta ja latausvirta rajoitetaan 8 A:iin.
 
Tässä kyseisessä yhtiössä on jo autopaikoille lämmitystolpat.

Ajattelin, jos tuosta lämmitystolpasta voisi ottaa sähköt ja laittaa seinään viereen tuollainen latauspistorasia, jossa on kulutusmittari sähkönkulutuksen seurantaan (voi maksaa sitten omansa taloyhtiölle).

Melko hankalaa alkaa pylväästä mitään haaroittelemaan ulkopuolelle ja ne muutamat mitä olen nähnyt ovat ihan karmeita viritelmiä.
Vaihdata mieluummin koko piharasia, en jaksa uskoa että töiden jälkeen tulee juurikaan sen kalliimmaksi.
 
Tässä kyseisessä yhtiössä on jo autopaikoille lämmitystolpat.

Ajattelin, jos tuosta lämmitystolpasta voisi ottaa sähköt ja laittaa seinään viereen tuollainen latauspistorasia, jossa on kulutusmittari sähkönkulutuksen seurantaan (voi maksaa sitten omansa taloyhtiölle).
Voi olla hankala käytännössä toteuttaa tuollainen ratkaisu, että "haaroitetaan" erillinen rasia tolpasta, kun pitäisi varmaan johto mm. suojata jotenkin ilkivallalta tms. (näitä sähköautovihaajia kun tuppaa olemaan).
Kokonaiskustannuksina tuollainen yksi monitoimi-tolppa kun on melkolailla kahden tuollaisen linkkaamasi yksittäisen rasian verran ja samalla saa siistimmän asennuksen.
 
Ongelman voi aiheuttaa parkkihalli, jossa ei ole minkäänlaista mitoitusta autolämmittimille. Noihin latauspaikkojen lisääminen pistää helposti sen kiinteistön sähköliittymän koville, kuten tuossa viestissä lienee
Jos suuressa osassa huoneistoja on kiuas niin vaikea uskoa että kiinteistön sähköliittymä olisi ongelma, jos tehdään järkevä latausratkaisu kuormanhallinnalla. Parkkihallin puolella toki on helposti pullonkauloja.
 
Jos suuressa osassa huoneistoja on kiuas niin vaikea uskoa että kiinteistön sähköliittymä olisi ongelma, jos tehdään järkevä latausratkaisu kuormanhallinnalla. Parkkihallin puolella toki on helposti pullonkauloja.
Siis se keskus jonka läpi kiinteistön yhteiset sähköt tulevat ei välttämättä ole kovinkaan kummoinen, jos sen takana ei ole kuin porrashuoneiden ja pihojen valaistus.

Se kiinteistölle otettu sähköliittymä jonka takana kaikki huoneistojen sähköt ovat riittää kyllä kevyesti jos asunnoissa on saunat, ja käytännössä kyllä silloinkin vaikka olisikin yhteissaunalla. Sen sijaan jos tuollainen yhteissaunataloyhtiö on siirtynyt kauko/öljylämmityksestä lämpöpumppuun, voi olla kyllä jo ihan se varsinaisen liittymän syöttökin rajoilla.
 
Siis se keskus jonka läpi kiinteistön yhteiset sähköt tulevat ei välttämättä ole kovinkaan kummoinen, jos sen takana ei ole kuin porrashuoneiden ja pihojen valaistus.
Toisaalta tuossa tapauksessa ei välttämättä tarvitse vetää kovinkaan pitkää matkaa paksumpaa piuhaa pääkeskukselta eikä pihaa tarvitse kaivella. Tuo on ongelma, jos haluaa vain asentaa yksittäisiä latauspisteitä osakkaan kustannuksella (mikä oli ihan ok kun muutamilla oli plugareita, mutta ei oikein toimi enää), mutta ei luultavasti maksa kovin paljoa per autopaikka, jos tehdään kaikille latausvalmius.
 
Miten teillä taloyhtiöissä hinnoitellaan lataussähkön hinta?


Muutenkin mietinnässä, miten kannattaisi edetä. Taloyhtiössämme ei ole vielä kenelläkään larauspaikkaa. Olen harkinnut yksinkertaisen, kulutusmittarillisen pistokkeen hankintaa oman autokatospaikan yhteyteen - tuo riittäisi hybridille täysin riittävästi.

Olen taloyhtiömme puheenjohtaja joten sikäli mahdollisuuksia on ottaa asia keskusteluun.
Kerran vuodessa tasauslasku ja 30€/kk hybridin lataamisesta. Taloyhtiö myy samalla hintaa kuin itse ostaa. En tiedä miten laskutuskulut tilitetään, ehkä menee taloyhtiön piikkiin. Sähkön hinta onkin sitten monimutkaisempi kuvio, se on joku firma joka sen kilpailuttaa ja kaikkien tähtien asento kuulemma vaikuttaa et lataan ja maksan sit xx/kWh. Hyvin skulaa kun ollut jotain 10-20snt / kWh tähän saakka. :D
En tiedä onko siirto tuossa mukana mut epäilen että on.
Itse maksoin tolpan pään vaihdon ja ilmoitan kulutuksen.
 
Mitäs kotilatureita suositellaan? Saatiin vihdoin tehtyä kartoitus täällä meidän yhtiössä ja näyttää siltä että ainakaan tällä hetkellä itse yhtiön pääkeskukseen ei tarvita tehdä muutoksia, eli siellä olisi tarpeeksi kapasiteettiä.

Tulevat tekemään tietysti oman tarjouksensa ja laitteena olisi ilmeisesti ABB Terra ja siihen dynaaminen kuormanhallinta. Tuosta Terrasta löytyy vaan vähän kaksijakoisia kokemuksia sen toiminnasta, ilmeisesti Wifi ei toimi edelleenkään ja kuormanhallintakin tainnut tulla vasta vastikään.

Itse olen katsonut Wallen ja Easee:n valikoiman, molemmilla näyttäisi olevan varsin pätevät vehkeet, Walle vaan huomattavasti kalliimpi tuolla jos kuormanhallinta palikka lasketaan mukaan (Walle 16M 1200e plus kuormanhallintapalikka 350e + asennus tai 1800e asennuksella ja siihen päälle tuo kuormanhallintapalikka 250e). Easee (Home 1345e joka sisältää asennuksen + Easee Equalizer joku 150e) olisi huomattavasti halvempi.
 
Mitäs kotilatureita suositellaan? Saatiin vihdoin tehtyä kartoitus täällä meidän yhtiössä ja näyttää siltä että ainakaan tällä hetkellä itse yhtiön pääkeskukseen ei tarvita tehdä muutoksia, eli siellä olisi tarpeeksi kapasiteettiä.

Tulevat tekemään tietysti oman tarjouksensa ja laitteena olisi ilmeisesti ABB Terra ja siihen dynaaminen kuormanhallinta. Tuosta Terrasta löytyy vaan vähän kaksijakoisia kokemuksia sen toiminnasta, ilmeisesti Wifi ei toimi edelleenkään ja kuormanhallintakin tainnut tulla vasta vastikään.

Itse olen katsonut Wallen ja Easee:n valikoiman, molemmilla näyttäisi olevan varsin pätevät vehkeet, Walle vaan huomattavasti kalliimpi tuolla jos kuormanhallinta palikka lasketaan mukaan (Walle 16M 1200e plus kuormanhallintapalikka 350e + asennus tai 1800e asennuksella ja siihen päälle tuo kuormanhallintapalikka 250e). Easee (Home 1345e joka sisältää asennuksen + Easee Equalizer joku 150e) olisi huomattavasti halvempi.
Minulla on Easee kuormanhallinnalla käytössä ja ollut tuohon tosi tyytyväinen. Äppi on todella toimiva ja esim Walleen nähden maksimivirran voi määrittää ampeerin tarkkuudella. Latauksista saa ladattua hyvät raportit. Kaapelin saa myös lukittua pysyvästi laturiin.
 
Minulla on Easee kuormanhallinnalla käytössä ja ollut tuohon tosi tyytyväinen. Äppi on todella toimiva ja esim Walleen nähden maksimivirran voi määrittää ampeerin tarkkuudella. Latauksista saa ladattua hyvät raportit. Kaapelin saa myös lukittua pysyvästi laturiin.
en tiedä osaatko vastata mutta sulla ainakin kokemusta.

Saatiin nyt tarjous ja suosittelevatkin näitä Easeen vehkeitä ABB:n sijaan (autokatokseen tulisi Charge), mutta yllätyin että kuormanhallinta asennettaisiinkin tuonne meidän tekniseen tilaan. Tarjouksessa on tähän liittyen maininta:

Kuormanhallinta vaatii WiFi-verkon, johon jokainen latausasema liitetään, eli pihapiiriin olisi saatava kaikki autokatokset kattava WIFi-verkko.
Jokaiselta huoneistolta kaapeloidaan latausasema autokatokseen. Huoneiston keskuksen viereen asennetaan kotelo, johon sijoitetaan asemalle tarvittava vikavirtasuojakytkin ja johdonsuojakatkaisijat.
Easee Equalizerit asennetaan tekniseen tilaan mittaamaan molempien rivitalojen pääsulakkeita. Tällöin voidaan käyttää molemmista taloista koko jäljellä oleva kapasiteetti.


Vaatiiko nämä siis oikeasti Wifin? eikös noissa asemissa oli sisäinen eSIM/4G mutta ilmeisesti sitä ei sitten voi käyttää? Tuo wifi vaatimus koko piha-alueelle on kyllä aika tekemätön paikka. Ilmeisesti Easeellä on erikseen saatavissa jotain tehokkaampia kuormanhallintapalikoita (tuo perus näyttää olevan max 30A) ja nämä näyttäisi olevan tässä tarjouksessa ~1000e
 
en tiedä osaatko vastata mutta sulla ainakin kokemusta.

Saatiin nyt tarjous ja suosittelevatkin näitä Easeen vehkeitä ABB:n sijaan (autokatokseen tulisi Charge), mutta yllätyin että kuormanhallinta asennettaisiinkin tuonne meidän tekniseen tilaan. Tarjouksessa on tähän liittyen maininta:

Kuormanhallinta vaatii WiFi-verkon, johon jokainen latausasema liitetään, eli pihapiiriin olisi saatava kaikki autokatokset kattava WIFi-verkko.
Jokaiselta huoneistolta kaapeloidaan latausasema autokatokseen. Huoneiston keskuksen viereen asennetaan kotelo, johon sijoitetaan asemalle tarvittava vikavirtasuojakytkin ja johdonsuojakatkaisijat.
Easee Equalizerit asennetaan tekniseen tilaan mittaamaan molempien rivitalojen pääsulakkeita. Tällöin voidaan käyttää molemmista taloista koko jäljellä oleva kapasiteetti.


Vaatiiko nämä siis oikeasti Wifin? eikös noissa asemissa oli sisäinen eSIM/4G mutta ilmeisesti sitä ei sitten voi käyttää? Tuo wifi vaatimus koko piha-alueelle on kyllä aika tekemätön paikka. Ilmeisesti Easeellä on erikseen saatavissa jotain tehokkaampia kuormanhallintapalikoita (tuo perus näyttää olevan max 30A) ja nämä näyttäisi olevan tässä tarjouksessa ~1000e

No siis jos halutaan välttyä siltä worst case skenaariolta, että pääsulake palaa niin sen kuormanhallinnan pitää olla nimenomaan pääkeskuksella tai muuten jouduttaisiin vetämään todella paljon varman päälle lataustehojen rajoituksissa.

Tuosta Easee equalizeristä en nopeasti löytänyt tarkempaa kaaviota toimintaperiaatteesta, efuelin sivun mukaan sitä erillistä wlania tarvittaisiin vain käyttöönotossa ja jos haluaa seurata tilannetta reaaliajassa(?). Muuten jos oikein ymmärsin, niin Equalizer muodostaa RF- tai Wifi-yhteyden latausasemiin ja juttelee sen kautta latureille reaaliaikaisesti kuormitustilanteesta.

Ainakin useimpien muiden laturitoimittajien langattomat kuormanhallinnat toimii juuri näin, eli pääkeskukselle asennetaan virtamittaukset ja latauasemat saa tämän tiedon sitten joko RF-yhteydellä tai laitteen muodostaman Wifin kautta.
 
No siis jos halutaan välttyä siltä worst case skenaariolta, että pääsulake palaa niin sen kuormanhallinnan pitää olla nimenomaan pääkeskuksella tai muuten jouduttaisiin vetämään todella paljon varman päälle lataustehojen rajoituksissa.

Tuosta Easee equalizeristä en nopeasti löytänyt tarkempaa kaaviota toimintaperiaatteesta, efuelin sivun mukaan sitä erillistä wlania tarvittaisiin vain käyttöönotossa ja jos haluaa seurata tilannetta reaaliajassa(?). Muuten jos oikein ymmärsin, niin Equalizer muodostaa RF- tai Wifi-yhteyden latausasemiin ja juttelee sen kautta latureille reaaliaikaisesti kuormitustilanteesta.

Ainakin useimpien muiden laturitoimittajien langattomat kuormanhallinnat toimii juuri näin, eli pääkeskukselle asennetaan virtamittaukset ja latauasemat saa tämän tiedon sitten joko RF-yhteydellä tai laitteen muodostaman Wifin kautta.
Joo no tuo käy ihan järkeen että asennetaan keskukseen.

Ehkä tuossa sitten ajateltu ettei tuolta kellarista riitä kuuluvuus kaikkiin asuntoihin. Pääkeskus tosiaan toisen rivaripuolikkaan kellaritilassa.
 
Joo no tuo käy ihan järkeen että asennetaan keskukseen.

Ehkä tuossa sitten ajateltu ettei tuolta kellarista riitä kuuluvuus kaikkiin asuntoihin. Pääkeskus tosiaan toisen rivaripuolikkaan kellaritilassa.

Ainakin Wallen langattomassa kuormanhallinnassa on tuo lähetinyksikkö, joka voidaan jatkokaapelilla sijoittaa kauemmaksikin pääkeskusta, jossa ne mittaukset on. Voisin kuvitella, että tuossa Easeessa on sama, eli se antenni/lähetinyksikkö voidaan tuoda sieltä kellarista pihalle sopivaa reittiä pitkin, kunhan mittauksen ja lähettimen väliin laitetaan pidempi kaapeli.
 
en tiedä osaatko vastata mutta sulla ainakin kokemusta.

Saatiin nyt tarjous ja suosittelevatkin näitä Easeen vehkeitä ABB:n sijaan (autokatokseen tulisi Charge), mutta yllätyin että kuormanhallinta asennettaisiinkin tuonne meidän tekniseen tilaan. Tarjouksessa on tähän liittyen maininta:

Kuormanhallinta vaatii WiFi-verkon, johon jokainen latausasema liitetään, eli pihapiiriin olisi saatava kaikki autokatokset kattava WIFi-verkko.
Jokaiselta huoneistolta kaapeloidaan latausasema autokatokseen. Huoneiston keskuksen viereen asennetaan kotelo, johon sijoitetaan asemalle tarvittava vikavirtasuojakytkin ja johdonsuojakatkaisijat.
Easee Equalizerit asennetaan tekniseen tilaan mittaamaan molempien rivitalojen pääsulakkeita. Tällöin voidaan käyttää molemmista taloista koko jäljellä oleva kapasiteetti.


Vaatiiko nämä siis oikeasti Wifin? eikös noissa asemissa oli sisäinen eSIM/4G mutta ilmeisesti sitä ei sitten voi käyttää? Tuo wifi vaatimus koko piha-alueelle on kyllä aika tekemätön paikka. Ilmeisesti Easeellä on erikseen saatavissa jotain tehokkaampia kuormanhallintapalikoita (tuo perus näyttää olevan max 30A) ja nämä näyttäisi olevan tässä tarjouksessa ~1000e
Equalizer juttelee laturin kanssa ensisijaisesti wifin kautta, mutta siinä on varayhteytenä sub-GHz radio. Equalizer on taas RS484 yhteydellä kiinni virtamittarissa RJ12 kaapelilla, joka voi olla varsin pitkä. Esim itselläni on 10m kaapeli jolla tuota equqlizeria voi tuoda lähemmäksi laturia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 452
Viestejä
4 512 638
Jäsenet
74 371
Uusin jäsen
garlicbun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom