Sähköautojen (ja hybridien) latausinfra taloyhtiöissä

Kaapelointi ja tietty kuormanhallinta kuntoon. Miten paljon muutama latausasema vaikuttaa kustannuksiin tai taloyhtiön haluttavuuteen voi olla hankala vääntö. Mahdollinen toki, meilläkin laitettiin kaksi latausasemaa vaikka moni asukas on varsin iäkäs. Lienee hallituksesta ja isännöitsijästä pitkälti kiinni saadaanko projekti esitettyä kiinnostavana.
Autopaikkoja taitaa olla 16, ei siis edes kolmasosalle asuntoja. Teknisesti paras varmaan olisi vetää kaikkiin paikkoihin riittävät kaapelit sekä kuormanhallinnalla varustetut laturit, tämä toki myös kallein vaihtoehto ja suurimmalla osalla kun ei ole paikkaa niin vastustus lienee kova. Mutta toki kenelläkään ei vielä ole edes pluginhybridiä (tosin ei varmaan tulekkaan ennenkuin on laturit). Sitten toinen vaihtoehto olisi vetää kaikkiin paikkoihin voimavirtapistoke ja jokainen hankkisi halutessaan itse haluamansa laturin, mutta tässä tulee ongelmaksi kuormanhallinta jos kaikki hankkii erilaisia latureita. Tämä pistoke homma menisi varmaan läpi kun joku "valmius" on tehtävä jos parkkialuetta remontoi.

Mutta tosiaan jos jokainen hankkii oman laturinsa niin siihen ei saa tukea. Walle laturit näyttävät maksavan joku 1000 €/kpl joten jos tukea saisi 50%? niin ei tuosta kovin suurta laskua edes tulisi. Ja toki autopaikan kk vuokraa voisi vähän korottaa kattamaan kuluja.

Itse olen siis hallituksessa ja ei ole sähköautoa, mutta joskushan se on hankittava sekin niin olisi hyvä olla laturi valmiina.
 
Autopaikkoja taitaa olla 16, ei siis edes kolmasosalle asuntoja. Teknisesti paras varmaan olisi vetää kaikkiin paikkoihin riittävät kaapelit sekä kuormanhallinnalla varustetut laturit, tämä toki myös kallein vaihtoehto ja suurimmalla osalla kun ei ole paikkaa niin vastustus lienee kova. Mutta toki kenelläkään ei vielä ole edes pluginhybridiä (tosin ei varmaan tulekkaan ennenkuin on laturit). Sitten toinen vaihtoehto olisi vetää kaikkiin paikkoihin voimavirtapistoke ja jokainen hankkisi halutessaan itse haluamansa laturin, mutta tässä tulee ongelmaksi kuormanhallinta jos kaikki hankkii erilaisia latureita. Tämä pistoke homma menisi varmaan läpi kun joku "valmius" on tehtävä jos parkkialuetta remontoi.

Mutta tosiaan jos jokainen hankkii oman laturinsa niin siihen ei saa tukea. Walle laturit näyttävät maksavan joku 1000 €/kpl joten jos tukea saisi 50%? niin ei tuosta kovin suurta laskua edes tulisi. Ja toki autopaikan kk vuokraa voisi vähän korottaa kattamaan kuluja.

Itse olen siis hallituksessa ja ei ole sähköautoa, mutta joskushan se on hankittava sekin niin olisi hyvä olla laturi valmiina.

Onnea yritykseen, jos kaikki pitäisi saada maksamaan voimavirtapiuhat kolmanneksen paikoille. Muista myös, että sähköauton lataus tulee olla paikkakkohtaisesti mittaroitua (taloyhtiön vastuulla mittari, luenta ja laskutus), sekä teidän tulee tarjota mittaroimaton lämppäripistoke heille, jotka vain lämmittävät ei ladattavia autoja. Tuskin menee läpi, mutta kanattaa miettiä varalle halvempi ratkaisu, jossa esim lämpötolpat muunnetaan mittaroiduiksi hidaslatauspisteiksi, niin olisi edes, jokin latausmahdollisuus. Hinta pysyy täysin eri luokassa ja sähköliittymääkään ei tarvitse nostaa. Garolla on esim tällaisia tolppia saatavilla.
 
Autopaikkoja taitaa olla 16, ei siis edes kolmasosalle asuntoja. Teknisesti paras varmaan olisi vetää kaikkiin paikkoihin riittävät kaapelit sekä kuormanhallinnalla varustetut laturit, tämä toki myös kallein vaihtoehto ja suurimmalla osalla kun ei ole paikkaa niin vastustus lienee kova. Mutta toki kenelläkään ei vielä ole edes pluginhybridiä (tosin ei varmaan tulekkaan ennenkuin on laturit). Sitten toinen vaihtoehto olisi vetää kaikkiin paikkoihin voimavirtapistoke ja jokainen hankkisi halutessaan itse haluamansa laturin, mutta tässä tulee ongelmaksi kuormanhallinta jos kaikki hankkii erilaisia latureita. Tämä pistoke homma menisi varmaan läpi kun joku "valmius" on tehtävä jos parkkialuetta remontoi.

Mutta tosiaan jos jokainen hankkii oman laturinsa niin siihen ei saa tukea. Walle laturit näyttävät maksavan joku 1000 €/kpl joten jos tukea saisi 50%? niin ei tuosta kovin suurta laskua edes tulisi. Ja toki autopaikan kk vuokraa voisi vähän korottaa kattamaan kuluja.

Itse olen siis hallituksessa ja ei ole sähköautoa, mutta joskushan se on hankittava sekin niin olisi hyvä olla laturi valmiina.
Autopaikkojen vuokria vaan ylöspäin niin että a) jonot purkautuvat b) saadaan katettua investoinnit ajan kanssa

Luulisi kelpaavan autopaikattomalle enemmistölle.
 
Onnea yritykseen, jos kaikki pitäisi saada maksamaan voimavirtapiuhat kolmanneksen paikoille. Muista myös, että sähköauton lataus tulee olla paikkakkohtaisesti mittaroitua (taloyhtiön vastuulla mittari, luenta ja laskutus), sekä teidän tulee tarjota mittaroimaton lämppäripistoke heille, jotka vain lämmittävät ei ladattavia autoja. Tuskin menee läpi, mutta kanattaa miettiä varalle halvempi ratkaisu, jossa esim lämpötolpat muunnetaan mittaroiduiksi hidaslatauspisteiksi, niin olisi edes, jokin latausmahdollisuus. Hinta pysyy täysin eri luokassa ja sähköliittymääkään ei tarvitse nostaa. Garolla on esim tällaisia tolppia saatavilla.

Voimavirtapiuhathan eivät sinänsä ihmeitä maksa eli olennaista on se että uusitaanko piuhoja (tai siis kaivetaanko pihaa) vai ei. Jos autopaikkoja on vain 16 ja asuntoja n. 50 niin niin sähköliittymän riittävyys tuskin on mikään ongelma - hyvät lataustehot saa varmasti kunhan käytetään kuormanhallintaa. Lämppäripistokkeenkaan ei nähdäkseni ole mikään pakko olla mittaroimaton, joskin lämmityssähkön laskutus erikseen ei varmaan kannata.

Autopaikkoja taitaa olla 16, ei siis edes kolmasosalle asuntoja. Teknisesti paras varmaan olisi vetää kaikkiin paikkoihin riittävät kaapelit sekä kuormanhallinnalla varustetut laturit, tämä toki myös kallein vaihtoehto ja suurimmalla osalla kun ei ole paikkaa niin vastustus lienee kova. Mutta toki kenelläkään ei vielä ole edes pluginhybridiä (tosin ei varmaan tulekkaan ennenkuin on laturit). Sitten toinen vaihtoehto olisi vetää kaikkiin paikkoihin voimavirtapistoke ja jokainen hankkisi halutessaan itse haluamansa laturin, mutta tässä tulee ongelmaksi kuormanhallinta jos kaikki hankkii erilaisia latureita. Tämä pistoke homma menisi varmaan läpi kun joku "valmius" on tehtävä jos parkkialuetta remontoi.

Itse jättäisin nuo pistokkeet laittamatta, koska kuormanhallinta on varmaan välttämätön 11kW asemien kanssa (ehkä muutama kappale voisi olla ilmankin) ja päätöksen muotoilu voi olla vähän haastavaa jos paikkojen vuokraajille sallitaan jotain tiettyjä malleja. Muutenkin ajatus sekalaisista lataushärpäkkeistä voimavirtarasioissa tuo Venäjän mieleen eli miettisin myös sitä miltä tuo näyttää kun lataajia alkaa olla enemmän.
 
Kuormanhallinnan kannalta voi olla ongelmallista jos kaikkia laitteita ei hanki heti kerralla? Tai onko noissa joku standardi? Eli jos hankii nyt vaikka 5 laitetta ja 5v päästä lisää eikä samoja enää saakkaan ja kuormanhallinta ei toimi noissa eri ikäisissä yhteen?

Piha pitää kaivaa auki joka tapauksessa kun asfaltti uudistetaan. Tuo asfaltin uusiminen on se varsinainen remontti ja tämä lataus tulee kylkiäisinä kun on lain mukaan pakko ja toki siis piuhat kannattaa laittaa jokatapauksessa kun kerran piha on auki.

Lämmityspistokkeet löytyy jo valmiina. Sähköliittymä on oletettavasti ok, sitä on jo kerran suurennettu ja taloon tuotu uudet liityntäkaapelit maalämmön asennuksen yhteydessä kun ei olisi vanha liittymä riittänyt.

No vielä on aikaa noin 2-3 vuotta suunnitella tätä ja katsoa latureiden kehitystä jne. Mutta koitan saada mahdollisimman hyvän selvyyden siitä mitä kannattaa tehdä niin voi yhtiökokouksessa esittää järkevintä tapaa ja saada sen sitten jopa ehkä läpi.

Noin yleisesti itse haluaisin siis nopeamman laturin kuin lämmitystolppalaturin. Toki hidaskin voisi riittää, mutta jos tämä sähköauto asia tässä etenee niin tulevaisuudessa varmaan keksitään parempia akkuja jne jolloin jollain pienitehoisella laturilla täyteen lataaminen kestää sitten monta vuorokautta tms. Tai ainakin riittävän järeät kaapelit kannattanee laittaa heti koska pihaa tuskin korjataan seuraavaan 40 vuoteen kuitenkaan uudestaan niin pitäisi varautua tulevaan.
 
Kuormanhallinassa on standardeja, melkein joka valmistajalla omansa ;-) Yleisin tuettu rajapinta on OCPP:
Sinänsä jos valitsee jonkun tunnetun valmistajan (esim ABB) tuotteen, on sangen epätodennäköistä että tuote katoaa markkinoilta lähivuosina, ainakaan ilman että tilalle tuleeyhteensopivaa mallia.

Putket ja sähköjohdot niihin taitaa olla hinnaltaa tosiaan pyöristysvirhe asfaltointi-urakan hinnassa, joten sen ei pitäisi olla taloyhtiön päätöksenteossa ongelma. Kalliimpi osa, eli latauslaiteen hankinta taloyhtiön omaisuudeksi voi olla vaikeampi perustella. Voi joutua sitten ilmoittamaan että autopaikan vuokrannut sitten hommaa siihen omansa (taloyhtiön järjestelmän kanssa yhteenopivan). Vaikka se sitten tarkoittaa ettei niihin saa yhteiskunnan tukea.
 
Tässä esimerkkinä kuormanhallinta-järjestelmä, joka mainostaa olevansa yhteensopiva 160:n eri OCPP-yhteensopivan laturin kanssa, Foremica EV:

Foremica | Foremica-energianhallintajärjestelmä ottaa kiinteistön sähköliittymän ja energiankäytön hallintaansa

1630648431333.png
 
Autopaikkoja taitaa olla 16, ei siis edes kolmasosalle asuntoja. Teknisesti paras varmaan olisi vetää kaikkiin paikkoihin riittävät kaapelit sekä kuormanhallinnalla varustetut laturit, tämä toki myös kallein vaihtoehto ja suurimmalla osalla kun ei ole paikkaa niin vastustus lienee kova. Mutta toki kenelläkään ei vielä ole edes pluginhybridiä (tosin ei varmaan tulekkaan ennenkuin on laturit). Sitten toinen vaihtoehto olisi vetää kaikkiin paikkoihin voimavirtapistoke ja jokainen hankkisi halutessaan itse haluamansa laturin, mutta tässä tulee ongelmaksi kuormanhallinta jos kaikki hankkii erilaisia latureita. Tämä pistoke homma menisi varmaan läpi kun joku "valmius" on tehtävä jos parkkialuetta remontoi.

Mutta tosiaan jos jokainen hankkii oman laturinsa niin siihen ei saa tukea. Walle laturit näyttävät maksavan joku 1000 €/kpl joten jos tukea saisi 50%? niin ei tuosta kovin suurta laskua edes tulisi. Ja toki autopaikan kk vuokraa voisi vähän korottaa kattamaan kuluja.

Itse olen siis hallituksessa ja ei ole sähköautoa, mutta joskushan se on hankittava sekin niin olisi hyvä olla laturi valmiina.
Tarkoitin siis, että muutamalle paikalle myös ne lataustolpat, autopaikkojen määrästä riippumatta.
Tolppa on taloyhtiölle kannattava sijoitus, sillä latauspaikan kuukausihinta on pysäköijälle luonnollisesti kalliimpi. Kuten itsekin totesit, autoa vaihtaessa ladattava ei ole vaihtoehto, jos ei voi ladata.

Meillä taitaa olla 22 paikkaa, joista neljään vain kaapelointi ja kahteen lisäksi latausasema. Kuormanhallintajärjestelmä tuli tuon lisäksi. Meilläkin on piharementti tulossa vuosikymmenen lopulla, joten nyt ensihätään tuli sellaisille paikoille, jotka säästyvät myllerrykseltä.
 
Onko kokemusta taloyhtiölle tuon ARA tuen hakemisesta? Onkohan tehty käytännössä hankalaksi? Mitenköhän asfaltin uusimiseen suhtaudutaan tuen osalta?

Aiheesta pitäisi hallituksen kokouksessa keskutella ja yksi jäsenistä on harhainen hullu joka tähänkin suhtautuu varmuudella agressiivisen negatiivisesti. Auttaisi jos pystyisi edes esittämään asian vähän halvempana.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kokemusta taloyhtiölle tuon ARA tuen hakemisesta? Onkohan tehty käytännössä hankalaksi? Mitenköhän asfaltin uusimiseen suhtaudutaan tuen osalta?

Aiheesta pitäisi hallituksen kokouksessa keskutella ja yksi jäsenistä on harhainen hullu joka tähänkin suhtautuu varmuudella agressiivisen negatiivisesti. Auttaisi jos pystyisi edes esittämään asian vähän halvempana.
Hakeminen ei ole vaikea, mutta käsittelyajat on venyneet. Avustus sähköautojen latausinfran rakentamiseen

Toteutuvan latausinfrahankeen avustettavia kustannuksia ovat:

  • tarvekartoitus
  • hankesuunnittelu
  • sähköpääkeskukseen tarvittavat muutostyöt
  • sähköliittymän tyypin muutos
  • putkitukset ja kaapeloinnit
    • niihin liittyvät tavanomaiset maanrakennustyöt
  • latauslaitteet vain, jos ne ovat tuen saajan omistuksessa.

Asfaltointi menisi siis maanrakennustöihin, mikäli johdot vedetään asfalttikentän läpi. Mikäli tarkoitus on samalla kertaa uusia koko kentän asvaltti, pitänee esittää arvio kuinka paljon siitä uudesta asvaltista tulee kaapelikaivantojen päälle, ja hakea tukea sille summalle.

Hulluja ja muita uskossaan vahvojen mieltä ei voi asia-argumenteillä kääntää, oikea yleisösi on muut taloyhtiön jäsenet kokouksessa. Jos vaikutat järkevämmältä ja rauhallisemmalta kuin meuhkaaja, todennäköisesti saat asian etenemään. Silti, voimia! Naruja joita voi kokeilla vetää, riippuen tilanteesta toki:

* sijoitettu raha ei ole hukkaan heitettyä, vaan asunnon arvo nousee suunnilleen saman verran
* johdot / sähkökeskus / x on uusimisiäissä kohta muutenkin
* voimme valita järjestelyn, jossa latauspisteet tarvitsijat maksa latauspisteen itse, jolloin kallein osa (latauspiste) ei mene taloyhtiön piikkiin
 
3408525_1619838106.jpg


Tällaisen menin aiemmin hankkimaan ja on kyllä ollut melkoinen aivopieru suunnittelijalta.

Pistorasiat eivät olleet toimitetussa laitteessa kuvan asennossa vaan 90 astetta käännettynä. Ovat ilmeisesti jälkikäteen huomanneet saman kuin minä, että kun latausjohdon pistoke on kulmamallinen, niin pistoketta ei saa paikalleen koska nuo pistorasiat ovat syvennyksessä ja johto ottaa vastaan tuossa kulutusmittarin kohdassa.

Pistorasia käännettynä voi käyttää, mutta silloin ei saa luukkua kiinni...
 
3408525_1619838106.jpg


Tällaisen menin aiemmin hankkimaan ja on kyllä ollut melkoinen aivopieru suunnittelijalta.

Pistorasiat eivät olleet toimitetussa laitteessa kuvan asennossa vaan 90 astetta käännettynä. Ovat ilmeisesti jälkikäteen huomanneet saman kuin minä, että kun latausjohdon pistoke on kulmamallinen, niin pistoketta ei saa paikalleen koska nuo pistorasiat ovat syvennyksessä ja johto ottaa vastaan tuossa kulutusmittarin kohdassa.

Pistorasia käännettynä voi käyttää, mutta silloin ei saa luukkua kiinni...
Kotelon kasaajalta (pieru), nuo pistorasiat voi asentaa kumminpäin vaan. Tuossa kuvassa ei ole supershukoa, molemmat on tavallisia.
Riippuu latauslaitteesta saako luukun kiinni, oman saa, autona Ioniq ev.
 
Kotelon kasaajalta (pieru), nuo pistorasiat voi asentaa kumminpäin vaan. Tuossa kuvassa ei ole supershukoa, molemmat on tavallisia.
Riippuu latauslaitteesta saako luukun kiinni, oman saa, autona Ioniq ev.

Sama täällä, toiminut just kuten pitää. Vaakaan asennettu, mut itsellä ehkä auttaa että pönttö yksin mun käytössä.
 
Taisin selittää huonosti. Saan kyllä käännettyä nuo pistorasiat, ei vaadi kuin ristipääruuvarin :D Haluaisin kannen kiinni kun latauslaitteen pistoke on kytketty, mutta ei onnistu. Jos noille pistorasioille ei olisi tuollaista typerää syvennystä, niin ei olisi mitään ongelmaa. Toisin päin käännettynä pitäisi kovertaa kannen reunaan rako johdolle mutta sillon taas on kosteudelle enemmän pääsyä sisään.
 
3408525_1619838106.jpg


Tällaisen menin aiemmin hankkimaan ja on kyllä ollut melkoinen aivopieru suunnittelijalta.

Pistorasiat eivät olleet toimitetussa laitteessa kuvan asennossa vaan 90 astetta käännettynä. Ovat ilmeisesti jälkikäteen huomanneet saman kuin minä, että kun latausjohdon pistoke on kulmamallinen, niin pistoketta ei saa paikalleen koska nuo pistorasiat ovat syvennyksessä ja johto ottaa vastaan tuossa kulutusmittarin kohdassa.

Pistorasia käännettynä voi käyttää, mutta silloin ei saa luukkua kiinni...
Miin suko-laturin johdon jäykkä osa on 41 mm pistotulpan kehän reunasta mitaten. Kaapelin paksuus on 12 mm. Jos johtoa yrittäisi pelkästään taivuttaa alaspäin, niin joko kaapeli jää kanittamaan luukun väliin tai sitten se on kiinni vikavirtasuojassa, jolloin toiminta voi estyä. Liian sniiduilevaa suunnittelua.

Oma ratkaisuni oli yhtaikaa taivuttaa kaapelia alaspäin (kunnes luukku mahtuisi kiinni) ja kiertää sitä vastapäivään (ylhäältä katsottuna). Kun johdon laittaa kevyesti kiertyneenä lippaan alareunan rakoon, niin kierre pysyy. Tällöin vvs mahtuu esteettä napsahtamaan alas. Lippaan luukku menee normaalisti kiinni.
 

Liitteet

  • Miin suko-tulpan pituus.jpg
    Miin suko-tulpan pituus.jpg
    469,3 KB · Luettu: 220
  • Miin kaapeli pullistelee.jpg
    Miin kaapeli pullistelee.jpg
    212,1 KB · Luettu: 247
  • Miin kaapeli_vikis pelaa.jpg
    Miin kaapeli_vikis pelaa.jpg
    223,2 KB · Luettu: 245
  • Mii satmaticin kansi mahtuu kiinni.jpg
    Mii satmaticin kansi mahtuu kiinni.jpg
    188,1 KB · Luettu: 209
Joo, on se ahdas. Miksi et ottanut superschukoa? Hintaero jotain 40 €.
 
Miin suko-laturin johdon jäykkä osa on 41 mm pistotulpan kehän reunasta mitaten. Kaapelin paksuus on 12 mm. Jos johtoa yrittäisi pelkästään taivuttaa alaspäin, niin joko kaapeli jää kanittamaan luukun väliin tai sitten se on kiinni vikavirtasuojassa, jolloin toiminta voi estyä. Liian sniiduilevaa suunnittelua.

Oma ratkaisuni oli yhtaikaa taivuttaa kaapelia alaspäin (kunnes luukku mahtuisi kiinni) ja kiertää sitä vastapäivään (ylhäältä katsottuna). Kun johdon laittaa kevyesti kiertyneenä lippaan alareunan rakoon, niin kierre pysyy. Tällöin vvs mahtuu esteettä napsahtamaan alas. Lippaan luukku menee normaalisti kiinni.
VVS:n toiminta ei ole kiinni vivun vapaasta liikkumisesta, eli se suoja kyllä toimii ihan oikein vaikka kaapeli nojaisikin siihen, mutta tietysti jos se kaapi painaa tuota testipainiketta, niin sähkö katkeaa.
 
omassa taloyhtiössäni on nyt myös selvityksen alla sähkötolppien uusiminen laturipaikoiksi.

hassua tosiaan päätöksen tekoon tuottaa se että esim 10 autopaikkaa 3.7kw laturilla (10 laturia, 5 tolppaa) maksaa noin 15 tonttua (laturit noin tonnin kipale, työtä noin 5 tonttua) josta ara alennusta 35% = jäljelle jää ~10 tonttua

jos taas 20 autopaikkaa joista kuuteen 11kw laturit niin 14 tonttua 3.7kw + 12 tontttua 11kw latureista yht 26 tonttua plus työt eli könttänä karkeat 30 tonttua ja silloin tästä saa 11kw latureiden takia 50% ara alennuksen niin = jäljelle jää ~15 tonttua :)

se huomionarvoinen seikka kuitenkin on että ara alennuksen saa vain kerran eli ei ole mitään järkeä ensin investoida hieman ja vasta myöhemmin päivittää paremmaksi koska tukea ei parempaan enään saa....
 
Uusia vaihtoehtoja taloyhtiön latauksen järjestämiseen:
Zaptec: Markkinoiden edistyksellisimmät sähköautojen latausasemat - mainostaa että jopa 100 latauspistettä yhteen 3*63A sulakkeen/liittymän taakse. Toki lataus per piste käy pieneksi, mutta siinä vaiheessa kun se on ongelma, taloyhtiössä kaikilla on sähköautot ja liittymän korotus tuskin on mikään ongelma kun kaikki sitä tarvitsee...

Bravida charge: Bravida Charge- Bravida Tämä ilmeisesti perustuu ABB Terra AC latureihin ja Bravidan omaan sovellukseen.
 
Tuskin, kun puhutaan type 2 -tuesta, eikä kuvissa näy ylimääräisiä rasioita.

Adapterin hankkimalla voi käyttää muita sähkölaitteita type 2 -laturissa.
Type 2 - Schuko pistorasia Adapteri - evasema.fi
Jos se on noin niin ei kyllä mikään optimivalinta taloyhtiöön. Veikkaan että melkein kaikissa yhtiöissä muutama tarvii type2 ja suurin osa tarvii töpselin moottorinlämmittimelle. Ja kuitenkin latausmahdollisuus pitäisi rakentaa jokaiselle.
 
Jos se on noin niin ei kyllä mikään optimivalinta taloyhtiöön. Veikkaan että melkein kaikissa yhtiöissä muutama tarvii type2 ja suurin osa tarvii töpselin moottorinlämmittimelle. Ja kuitenkin latausmahdollisuus pitäisi rakentaa jokaiselle.
Ainoa joka tarjoaa type2/Sulo tolppien miksausta on eParking. Sen heikkous on lähinnä tyyrimmän puoleiset type2-laitteet.

Jos tuohon zapteciin päätyy kannattaa varmaan jättää vanhat lohkolämmitimen tolpat paikoilleen ja vetää uusi johto ja uudet tolpan paikat zapteccejä varten.
 
Jos se on noin niin ei kyllä mikään optimivalinta taloyhtiöön. Veikkaan että melkein kaikissa yhtiöissä muutama tarvii type2 ja suurin osa tarvii töpselin moottorinlämmittimelle. Ja kuitenkin latausmahdollisuus pitäisi rakentaa jokaiselle.

Ainahan voi laittaa osan tolpista Type2 ja jättää loput latauskelpoisiksi 8A scuko tolpiksi. Niistäkin lataa plugaria ihan riittävän nopeasti ja sähköautoilijat saa sitten ne Type2 autopaikat.
 
Jos se on noin niin ei kyllä mikään optimivalinta taloyhtiöön. Veikkaan että melkein kaikissa yhtiöissä muutama tarvii type2 ja suurin osa tarvii töpselin moottorinlämmittimelle. Ja kuitenkin latausmahdollisuus pitäisi rakentaa jokaiselle.
Mun silmään tuo Zaptec ei näytä muutenkaan hyvältä valinnalta ratkaisuksi, jossa taloyhtiön jokainen sähköpistokepaikka muutetaan latauspaikaksi. Hintansa puolesta siis.

Ilmeisesti konseptin tarkoituksena on asentaa tuo vain niille paikoille, joille tulee oikeasti ladattava auto ja hankkia lataustolppia lisää sitä mukaan, kun ladattavia autojakin tulee lisää.
 

Meinasi mennä kahvit väärään kurkkuun kun luin tuon... Nuo perinteisesti lämmitystolpat ovatkin niin uskomattoman kauniita, että niiden vaihto type2-tolppiin on todellinen pihan pilaus :rofl:
 
Kyllä. Vähän vinossa oleva, rikkinäisen asfaltin raosta törröttävä harmaaboksinen tolppa on kyllä jokaisen kotipihan kaunistus.
 
En tiedä onko täällä ollut vielä juttua tästä, mutta korotettua ARA-tukea ei myönnetä enää vuodelle 2022. Latausinfralle jaossa tukirahaa yhteensä 8,5 miljoonaa euroa yritykset mukaanluettuna.
Skippasin enimmät turhat jaarittelut pois tuosta webinaarin alusta.

 
Oleelliset osat uudistetusta taloyhtiöiden lataustuesta
* Ei enää tukea suko-tolppien asentamiseen, vain type-2 laitteisiin
* Min 11kW, mikä ei ole järkevää muuten kuin kuormanhallinan kautta. (Per ruutu kannattanee varata noin 2kW kuormanhallittua kaistaa)
* Tukea ei myöskään saa enää pelkkien putkitusten vetoon
* Huomioidaan Max 4000€/latauspiste, josta tuetaan 35% eli max 1400€ tukea per ruutu
* Avustusprosentti 35%
* Työt voi aloittaa jo ennen tukihakemuksen tekemistä (ennen piti odottaa tukipäätöstä)
* Myös alle 5 paikan taloyhtiöt voi nyt hakea tukea, jos lataus järjestetään kaikille paikoille
* Nyt myös Pysäköintiyhtiöt jotka tarjoaa asukaspysäköintiä voi tietyillä ehdoilla hakea
* Nyt myös Yritykset voi hakea tukea latauspisteiden asentamiseen työntekijöille

Kaikin puolin järkeviä uudistuksia. Viime vuosina 45% / 55% tukiprosenteilla tukirahat loppuivat kesken, joten laskemalla tukiprosenttia useampi saa tukea kuin ennen. Type-2 vaatimuksesta voi tulla vähän sora-ääniä, monen mielestä suko olisi ollut riittävä - ja taloyhtiökäyttöön sopivat type-2 laitteet tuppaa olemaan turhan tyyriitä...

Tulevaisuuden kannalta kuormanhallitut type2 laturit on kuitenkin välttämättömyys, jotta sähköautot voivat tasapainottaa sähköverkon toimintaa säätämällä lataustehoa ylös/alas tarpeen mukaan.
 
* Työt voi aloittaa jo ennen tukihakemuksen tekemistä (ennen piti odottaa tukipäätöstä)

ARAn sivuilta:
Avustushakemus on jätettävä ennen kuin latausinfra on rakennettu ja hyväksytysti vastaanotettu.

eli kyllä on saanut työt aloittaa aiemminkin, kunhan ei vaan ole mennyt vastaanottamaan.
 
Jos se on noin niin ei kyllä mikään optimivalinta taloyhtiöön. Veikkaan että melkein kaikissa yhtiöissä muutama tarvii type2 ja suurin osa tarvii töpselin moottorinlämmittimelle. Ja kuitenkin latausmahdollisuus pitäisi rakentaa jokaiselle.
Nyt on tarjolla taloyhtiöille suko + type2 latureita:


Kyseessä on Satmaticin uusittu tuotelinja (Satmatic oli Harju Electrikin tytäryhtiö). Kuormanhallinta/laskutus eTolpan kautta, laitteiden hinnat ilmeisesti selviää vasta tarjousta kysyttäessä.
 
Toisaalta eipä se tuo varsinainen latausasema ole se mikä pääosan siitä hinnasta muodostaa, muuten kuin jossain hyvin simppelissä tapauksessa.
 
Nyt on tarjolla taloyhtiöille suko + type2 latureita:


Kyseessä on Satmaticin uusittu tuotelinja (Satmatic oli Harju Electrikin tytäryhtiö). Kuormanhallinta/laskutus eTolpan kautta, laitteiden hinnat ilmeisesti selviää vasta tarjousta kysyttäessä.

Tuo Harju Elektra vaikuttaa näin nopeasti tutkailtuna oikein pätevältä. Varsinkin kun sen näköjään saa liitettyä mukaan tuohon eParking-järjestelmään, jolla taitaa saada etähallinnan piiriin myös Schukon.

Oikeastaan tuolla myös polttomoottorivehkeiden omistajien elämänlaatua parantavalla pistokkeen etähallinnallahan voi argumentoita yhtiökokouksessa lataustolppien puolesta :lol:

EDIT: Lisätty tarkennus polttomoottorikulkineiden omistajista.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt saimme vihdoin tehtyä tilauksen autojen latausjärjestelmästä taloyhtiöömme. Pikkasen muuttui järjestelmä tuosta aikaisemmin mainitsemastani, kuten myös hinta joka nousi nyt roimasti. Helen tarjosi meille alunperin järjestelmää jonka olisi pitänyt toimia meidän nykyisessä sähköinfrassa. Kun tuon alkuperäisen tarjouksen hyväksyimme, ilmoitti Helen etteivät pystykkään toteuttamaan sitä. Olivat huomanneet akaisemmissa asennuksissa ettei siitä tulekkaan hyvä, eikä täyty kaikkia vaatimuksia. Hyvä etteivät meille moista järjestelmää kerenneet asentamaan. Nyt tilattu järjstelmä on sinänsä sama, mutta sähköinfraan joudutaan tekemään huomattavia muutoksia. Jokaiselle ruudulle vedetään oma piuha latausta varten, pihalle asennetaan jokin latauskeskus, sähköhuoneesta vedetään uusi piuha tuolle keskukselle ja huoneeseen pitää myös tehdä jotain muutoksia. Tällä tavalla saadaan pidettyä kaikissa ruuduissa vanhat lämmitystolpat ja kaikille ruuduille mahdollistetaan 11kW latausteho. Tässä vaiheessa ei kuitenkaan latauslaitetta asenneta kuin muutamaan ruutuun. Jälkeenpäin jos niitä haluaa lisätä, on ruudussa jo sähköt valmiina ja ei tarvitse muuta kuin iskeä tolppa maahan ja kytkeä uusi latauslaite.

Itse lataus. Yhtiö määrittää sähkön hinnan asukkaille, sillä sähkö tulee yhtiön liitymästä. Helen laskuttaa suoraan lataajaa ja hyvittää hinnan takaisin taloyhtiölle. Yhtiö hallitsee latauslaitteita, avaa ja sulkee ne etänä tarpeen mukaan. Suljettua laitetta ei pysty käyttämään.
 
Nyt saimme vihdoin tehtyä tilauksen autojen latausjärjestelmästä taloyhtiöömme. Pikkasen muuttui järjestelmä tuosta aikaisemmin mainitsemastani, kuten myös hinta joka nousi nyt roimasti. Helen tarjosi meille alunperin järjestelmää jonka olisi pitänyt toimia meidän nykyisessä sähköinfrassa. Kun tuon alkuperäisen tarjouksen hyväksyimme, ilmoitti Helen etteivät pystykkään toteuttamaan sitä. Olivat huomanneet akaisemmissa asennuksissa ettei siitä tulekkaan hyvä, eikä täyty kaikkia vaatimuksia. Hyvä etteivät meille moista järjestelmää kerenneet asentamaan. Nyt tilattu järjstelmä on sinänsä sama, mutta sähköinfraan joudutaan tekemään huomattavia muutoksia. Jokaiselle ruudulle vedetään oma piuha latausta varten, pihalle asennetaan jokin latauskeskus, sähköhuoneesta vedetään uusi piuha tuolle keskukselle ja huoneeseen pitää myös tehdä jotain muutoksia. Tällä tavalla saadaan pidettyä kaikissa ruuduissa vanhat lämmitystolpat ja kaikille ruuduille mahdollistetaan 11kW latausteho. Tässä vaiheessa ei kuitenkaan latauslaitetta asenneta kuin muutamaan ruutuun. Jälkeenpäin jos niitä haluaa lisätä, on ruudussa jo sähköt valmiina ja ei tarvitse muuta kuin iskeä tolppa maahan ja kytkeä uusi latauslaite.

Itse lataus. Yhtiö määrittää sähkön hinnan asukkaille, sillä sähkö tulee yhtiön liitymästä. Helen laskuttaa suoraan lataajaa ja hyvittää hinnan takaisin taloyhtiölle. Yhtiö hallitsee latauslaitteita, avaa ja sulkee ne etänä tarpeen mukaan. Suljettua laitetta ei pysty käyttämään.

Kuulostaa hyvältä :kippis:

Olisi mukava kuulla lisää sillä meidänkin yhtiössä asia on ajankohtainen ja kevään yhtiökokouksessa pitäisi päätöksiä tehdä.

Montako parkkiruutua taloyhtiössänne on, montako latauslaitetta teille tuli ja minkä tehoisia? Onko millaista kuormanhallintaa? Paljonko projekti tuli kustantamaan?
 
Kuulostaa hyvältä :kippis:

Olisi mukava kuulla lisää sillä meidänkin yhtiössä asia on ajankohtainen ja kevään yhtiökokouksessa pitäisi päätöksiä tehdä.

Montako parkkiruutua taloyhtiössänne on, montako latauslaitetta teille tuli ja minkä tehoisia? Onko millaista kuormanhallintaa? Paljonko projekti tuli kustantamaan?

Ruutuja 29 kpl. Kaikkiin ruutuihin vedetään piuha latausta varten, mutta tässä vaiheessa asennetaan vain 8 latauslaitetta. Kaikilla ruuduilla on mahdollista lataus 11kW teholla. Kuormanhallinta on, mutta en tarkalleen tiedä onko siitä nyt hyötyä tässä järjestelmässä. Uskomme saavamme Aralta 50% tuen projektiin. Hakemus ja tilaus tehty tämän vuoden puolella. Asennus vasta kuitenkin keväällä, johtuen laitteiden toimitusajasta sekä mahdollisesta tulevasta roudasta.
 
Ruutuja 29 kpl. Kaikkiin ruutuihin vedetään piuha latausta varten, mutta tässä vaiheessa asennetaan vain 8 latauslaitetta. Kaikilla ruuduilla on mahdollista lataus 11kW teholla. Kuormanhallinta on, mutta en tarkalleen tiedä onko siitä nyt hyötyä tässä järjestelmässä. Uskomme saavamme Aralta 50% tuen projektiin. Hakemus ja tilaus tehty tämän vuoden puolella. Asennus vasta kuitenkin keväällä, johtuen laitteiden toimitusajasta sekä mahdollisesta tulevasta roudasta.
Vielä kun uskaltaisit paljastaa mitä tämä lysti maksaa.
 
Vajaat 50t€, mutta elämme toivossa että saadaan 50% ARA:lta takaisin.

Haluatko avata vielä vähän tarkemmin kun ruutuja oli 29kpl ja latauslaitteita 8kpl? Sisältyykö tuohon 50 tuhanteen latauslaitteet, jolloin varmaan maksaa 2-3k€ niille joilla tulee lataus ja muille tonnin luokkaa vai onko niin että tuo jaetaan vastikeperusteen mukaan kaikille ja latausasemat maksetaan vielä päälle jos sellaisen haluaa?
 
Haluatko avata vielä vähän tarkemmin kun ruutuja oli 29kpl ja latauslaitteita 8kpl? Sisältyykö tuohon 50 tuhanteen latauslaitteet, jolloin varmaan maksaa 2-3k€ niille joilla tulee lataus ja muille tonnin luokkaa vai onko niin että tuo jaetaan vastikeperusteen mukaan kaikille ja latausasemat maksetaan vielä päälle jos sellaisen haluaa?

Tuo hinta sisältää kaiken, myös nuo 8 latauslaitetta. Sen verran onnellisessa asemassa ollaan että, taloyhtiön yhteisistä varoista kustannetaan eikä tuota kustannusta sen kummemin jyvitetä.
 
Ruutuja 29 kpl. Kaikkiin ruutuihin vedetään piuha latausta varten, mutta tässä vaiheessa asennetaan vain 8 latauslaitetta. Kaikilla ruuduilla on mahdollista lataus 11kW teholla. Kuormanhallinta on, mutta en tarkalleen tiedä onko siitä nyt hyötyä tässä järjestelmässä. Uskomme saavamme Aralta 50% tuen projektiin. Hakemus ja tilaus tehty tämän vuoden puolella. Asennus vasta kuitenkin keväällä, johtuen laitteiden toimitusajasta sekä mahdollisesta tulevasta roudasta.
Luulisi kuormanhallinnalle olevan tarvetta, koska muuten tuo vaatisi 3x500A sähköliittymän pelkille latureille (29 kpl).
 
Selvästi yli 40 prosenttia vastaajien taloyhtiöistä aikoo toteuttaa sähköautojen latauspisteitä seuraavien viiden vuoden aikana. Rivitalovastaajilla lukema nousi 10 prosenttiyksikköä 43 prosenttiin, ja kerrostalovastaajien lukema nousi 44 prosenttiin (+12 prosenttiyksikköä). Sähköautojen latauspisteet ovat alkaneen viisivuotiskauden selvästi yleisin hanke sekä kerros- että rivitaloissa.

Kohta alkaa sähköasentajat myydä "ei-oota, ei pysty, kädet täynnä hommia".

 
Luulisi kuormanhallinnalle olevan tarvetta, koska muuten tuo vaatisi 3x500A sähköliittymän pelkille latureille (29 kpl).
Eikö ole ihan normaalia ylimitoittaa parkkikenttä ihan ilman kuormanhallintaa? Sen takiahan monissa taloyhtiöissä on noita sisätilan lämppärikieltoja. Ongelmiahan tulee vain mikäli on paljon autoja yhtä aikaa latauksessa.
 
Jos siellä ei ole mitään hallintaa, niin kun porukka tulee kotiin ja kaikki tökkää laturin kiinni, niin siinähän sitten alkaa sulakkeet paukkua.. Tai sitten jokainen latausasema pitää vaan säätää niin pienelle teholle että sulakkeet kestää yhtäaikaisen käytön.
 
Jos siellä ei ole mitään hallintaa, niin kun porukka tulee kotiin ja kaikki tökkää laturin kiinni, niin siinähän sitten alkaa sulakkeet paukkua.. Tai sitten jokainen latausasema pitää vaan säätää niin pienelle teholle että sulakkeet kestää yhtäaikaisen käytön.
Tai sitten käytännön tilanne on se, että taloyhtiössä on vuoden 2022 lopussa 2 sähköautoa ja sulakkeet ei ole paukkuneet kertaakaan ja asiaa voidaan sitten pohtia joskus 2024 kun autoja on useampia kuin 5.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 822
Viestejä
4 479 187
Jäsenet
74 015
Uusin jäsen
Az1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom