Sähköautojen (ja hybridien) latausinfra taloyhtiöissä

Tuota Satmaticia kysyin ja keltään ei löytynyt.
En tiedä onko sitten tiedustelun aikaan ollut tilanne toinen tai olisiko kappalemäärä tullut esteeksi, mutta ainakin pari nettikauppaa tuli heti vastaan, jossa olisi varastossa

Kai niitä ehkä siis suoraan Harju Elekteriltäkin saattaisi saada tai ainakin tilaustuotteena.
 
Tämä vaikuttaisi kuvien perusteella olevan uusi malli? Täytyypä laittaa uudestaan kyselyä.
 
Ensi vuonna valmistuvaan taloyhtiöön muuttamassa ja olen kysellyt autojen latauspisteiden perään.

Nyt kannattaa ehdottomasti muiden valveutuneiden osakkaiden kanssa masinoida 11kW latausvalmius joka autopaikalle. Tuollaisen poisjättäminen nyt kun on satavarmaa, että liikenne tulee sähköistymään, on grynderin pihiyttä.

Vähintään joka paikalle tyhjä putki vetonarulla, mutta mieluummin valmis kaapeli.(Unohtamatta tietoliikennekaapelia).

Edit: Ja huomattavaahan on, että laki vaatii valmiutta jo nyt asennettavaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kannattaa ehdottomasti muiden valveutuneiden osakkaiden kanssa masinoida 11kW latausvalmius joka autopaikalle. Tuollaisen poisjättäminen nyt kun on satavarmaa, että liikenne tulee sähköistymään, on grynderin pihiyttä.

Vähintään joka paikalle tyhjä putki vetonarulla, mutta mieluummin valmis kaapeli.(Unohtamatta tietoliikennekaapelia).

Edit: Ja huomattavaahan on, että laki vaatii valmiutta jo nyt asennettavaksi.
Tiedossa on siis jo, että tolppiin (ilmeisesti siis jokaiseen) tulee varaus latauspisteelle, mutta tiedossa ei vielä ole sen tarkempia speksejä liittymästä tai kaapeloinnista, että minkälaisen tehon sitten saa jaettua tarvittaessa jokaiselle.
Itse kyllä liputtaisin tuollaisten 11kW pisteiden puolesta ja pitääkin siitä sähköurakoitsijan kanssa keskustella, mutta nähtäväksi jää saako sille osakkailta miten kannatusta.

ARA:n sivuilta katselin, että latausinfran avustusta ei saa keskeneräisiin uudisrakennuskohteisiin, että täytynee myös selvittää mikä vaikutus tällä on (saako tuen jos itse latausasemat asentaa valmistumisen jälkeen tms.?)
 
Tiedossa on siis jo, että tolppiin (ilmeisesti siis jokaiseen) tulee varaus latauspisteelle, mutta tiedossa ei vielä ole sen tarkempia speksejä liittymästä tai kaapeloinnista, että minkälaisen tehon sitten saa jaettua tarvittaessa jokaiselle.
Itse kyllä liputtaisin tuollaisten 11kW pisteiden puolesta ja pitääkin siitä sähköurakoitsijan kanssa keskustella, mutta nähtäväksi jää saako sille osakkailta miten kannatusta.

ARA:n sivuilta katselin, että latausinfran avustusta ei saa keskeneräisiin uudisrakennuskohteisiin, että täytynee myös selvittää mikä vaikutus tällä on (saako tuen jos itse latausasemat asentaa valmistumisen jälkeen tms.?)

Sähköautojen latauksen vaikutus liittymätehoihin yliarvioidaan aika usein. Muistaakseni jonkinlaisena nyrkkisääntönä pidetään n. 4kW per autopaikka, jolloin kuormanhallinnan avulla 11kW nimelllistehoiset latausasemat toimii suuren osan aikaa täydellä teholla kun ei kaikki autot aina tarvi täyttä tehoa.
Esim. jos olisi 10 autopaikkaa niin se olisi n. 40kW mitoitusteho. Tuohon tarvitaan sulakekooksi 3x63A 3x35A lähtö (Edit, laskuvirhe, I=P/3*U jossa U=230V) ja kuormanhallinta hoitaa loput.

Ja kaikelle tällehän voi ottaa myös ulkopuolisen tarjoajan joka kk-maksua tai pientä marginaalia vastaan hoitaa latausasemien asennuksen, ylläpidon ja laskutuksen.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköautojen latauksen vaikutus liittymätehoihin yliarvioidaan aika usein. Muistaakseni jonkinlaisena nyrkkisääntönä pidetään n. 4kW per autopaikka, jolloin kuormanhallinnan avulla 11kW nimelllistehoiset latausasemat toimii suuren osan aikaa täydellä teholla kun ei kaikki autot aina tarvi täyttä tehoa.
Esim. jos olisi 10 autopaikkaa niin se olisi n. 40kW mitoitusteho. Tuohon riittää sulakekooksi 3x35A lähtö ja kuormanhallinta hoitaa loput.

Ja kaikelle tällehän voi ottaa myös ulkopuolisen tarjoajan joka kk-maksua tai pientä marginaalia vastaan hoitaa latausasemien asennuksen, ylläpidon ja laskutuksen.
Täyttä asiaa paitsi eikö sulakekoko olisi mieluummin 50A tai 63A? 3x35A = 24kW. Toki tuo 24kW:kin on jo kohtalaisen hyvä 10 autolle.
 
Täyttä asiaa paitsi eikö sulakekoko olisi mieluummin 50A tai 63A? 3x35A = 24kW. Toki tuo 24kW:kin on jo kohtalaisen hyvä 10 autolle.

Hups, totta kai. Näppäilin laskimeen vahingossa 230V sijaan 400V pääjännitteen. Eli oikein laskettuna 40kW teholla virta olisi 58A, eli 63A sulakekoko.

Sopivaa mitoitustahan kannattaa ehkä miettiä myös halutun kaapelin poikkipinta-alan osalta. Perus MCMK 4x6+6 mm2 johtimilla maksaa sen n. 10€/m ja kuormitettavuus suoraan maassa on reilu 50A. Jos hypätään seuraavaan kaapelikokoon niin hinta pompsahtaa aika isoksi ja kuormitettavuus lähes tarpeettomankin suuri, kun yleensä 63A sulakekoon jälkeen hinnassa tapahtuu sähköliittymänkin osalta monesti aika iso pomppaus.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Hups, totta kai. Näppäilin laskimeen vahingossa 230V sijaan 400V pääjännitteen. Eli oikein laskettuna 40kW teholla virta olisi 58A, eli 63A sulakekoko.

Sopivaa mitoitustahan kannattaa ehkä miettiä myös halutun kaapelin poikkipinta-alan osalta. Perus MCMK 4x6+6 mm2 johtimilla maksaa sen n. 10€/m ja kuormitettavuus suoraan maassa on reilu 50A. Jos hypätään seuraavaan kaapelikokoon niin hinta pompsahtaa aika isoksi ja kuormitettavuus lähes tarpeettomankin suuri, kun yleensä 63A sulakekoon jälkeen hinnassa tapahtuu sähköliittymänkin osalta monesti aika iso pomppaus.
Alumiinikaapelitkin on keksitty, esim. AMCMK 4x16+10, joka on edullisempaa kuin 10 tai 6 mm2 MCMK. Sillä olisi kuitenkin käytännössä hankalampi toteuttaa kaapelointi?
 
Ensi vuonna valmistuvaan taloyhtiöön muuttamassa ja olen kysellyt autojen latauspisteiden perään.
Sain tiedon, että alustavasti jotain tällaista oltaisiin harkittu:

Korvaava tuote kuitenkin nykyisin olisi tämä:

Molemmat ilmeisesti kuitenkin ovat vain 2,3kW latausteholla ja vaikuttavat melko tyyriiltä vanhentuneeseen tekniikkaansa nähden (google antaa tuloksia 650-850€ haarukassa ALV24).
Autopaikkojen sähköt menevät kuulemma taloyhtiön liitännän kautta ja laskutus sitten hoidettaisiin latausaseman kWh-mittarin mukaan, joten olisikohan täällä mahdollisesti vastaavan asian kanssa painineita, joilla voisi olla ehdotuksia mitä mahdollisesti voisi suositella tuollaisen tilalle?
Mielellään siis vähintään 3,6kW lataus, kWh-mittauksella (ehkä onnistuisi jopa etäluettava?) ja ilmeisesti siis jaetaan naapuripaikan kanssa, joten pitää olla jonkin sortin lämmitys/lataus-hybridilaite.
Minä olen asennuttanut (taloyhtiön luvalla) viime syksynä evasema.fi kautta tilatun Satmaticin 1x16A supersuko latausaseman.
Ei ole etäluettava, mutta ei ole tarviskaan, kerran puolessa vuodessa toimitan isännöitsijälle kWh lukeman aseman mittarista ja hän laskuttaa sen taloyhtiölle. Sovittiin että taloyhtiö ei tee tällä bisnestä vaan perii ainoastaan sähkön hinnan (sisältäen siirtomaksun ja verot tietty).

Ei ole ollut nokan koputtamista, ihan hyvin on toiminut ja latausteho jopa vain 8A tai 10A virralla on ihan hyvin riittänyt minun ajoihini (työpaikka n. 60km päässä kotoa, eli tulee helposti yli 120km ajoa päivässä mutta yleensä pystyn lataamaan töissäkin hitaasti).

Meilläkin on taloyhtiössä tolpallisia autopaikkoja varmaan jotain 60 kpl ellei enemmänkin, joiden sähköt tulevat taloyhtiöltä, joten jos niihin kaikkiin alettaisiin jotain 11kW latausasemaa väsätä, varmasti menisi taloyhtiön sähköpääkeskus uusiksi, pitäisi olla jonkinlaista kuormantasausta etteivät kaikki voi ladata ainakaan täysteholla koko ajan, jne.

Tuo mitoitettiin ennen muutostyötä, ja mielestäni mitoituksen tehnyt firma arvioi että lämmitystolppapaikoista jotain 16-18 voidaan turvallisesti vaihtaa 8A hidaslatausasemiksi, ennenkuin pitää alkaa tehdä jonkinlaista kuormanhallintaa ja ehkä sähköpääkeskuksen yms. uusimista.

Minä vähän luulen että monet yliarvioivat tarvettaan 11kW kotilataukselle, useimmille todennäköisesti riittää aivan hyvin 1x8A-16A yölatailu.
 
Viimeksi muokattu:
Alumiinikaapelitkin on keksitty, esim. AMCMK 4x16+10, joka on edullisempaa kuin 10 tai 6 mm2 MCMK. Sillä olisi kuitenkin käytännössä hankalampi toteuttaa kaapelointi?

Joo alumiini on selvästi halvempaa kyllä mutta ongelmana on että monien latausasemien liittimiin menee vain maksimissaan 6mm2 johdin. Eli tarvitsisi erilllisen keskuksen josta sitten jatkettaisiin latureille kuparilla.

Toki tuo erillinen keskus/moduulikotelo tms voi muutenkin olla ratkaisu, koska siihen koteloon on sitten samalla kätevä laittaa johdonsuojat, energiamittarit jne jos tarvii.
 
Tämä ketju löytyi sattumalta, kun Googlettelin käyttöohjeita omaan taloyhtiön tolppaan. Tänään asennettiin Kirkkonummelle omaan ruutuun nähtävästi Satmaticin superschukorasia. Tilauksen laitoin taloyhtiölle keväällä, joskus huhti-toukokuussa, eli aika kauan meni. Muilla vastaavia kokemuksia? Pitääkö eParking-sovelluksesta jotenkin taloyhtiökohtaisesti rekisteröityä?
 
Joo alumiini on selvästi halvempaa kyllä mutta ongelmana on että monien latausasemien liittimiin menee vain maksimissaan 6mm2 johdin. Eli tarvitsisi erilllisen keskuksen josta sitten jatkettaisiin latureille kuparilla.

Toki tuo erillinen keskus/moduulikotelo tms voi muutenkin olla ratkaisu, koska siihen koteloon on sitten samalla kätevä laittaa johdonsuojat, energiamittarit jne jos tarvii.
22kW aseman pitisi kyllä vähintään 10mm2 johtimet ottaa, mutta "tavalliseen" liittimeen ei saa alumiinijohtoa laittaa ylipäätään. Niihin tosin myydään sellaisia välipalikoita.
 
Onkohan sellaista 60 mm tolppaan asennettavaa all-in-one ihmettä olemassa, jota löytyisi kiinteä type 2 johto, 2xsuko pistoke lämmitykseen ja kWh mittari latauspuolelle?

Useammaltakin valmitajaltahan löytyy ratkaisuja jossa on 4xsuko (2 lataukseen ja 2 lämmitykseen ohi mittarin) tai 2 sukoa, ja kytkin jolla valitaan lämmitetäänkö vai ladataanko, samoin kuin tolppia jossa on yksi type 2 johto ja yksi suko, mutta mistään ei tunnu löytyvän versiota jossa olisi kiinteä type2 johto yhdistettävissä kahteen lämmityssukoon?
 
Onkohan sellaista 60 mm tolppaan asennettavaa all-in-one ihmettä olemassa, jota löytyisi kiinteä type 2 johto, 2xsuko pistoke lämmitykseen ja kWh mittari latauspuolelle?

Useammaltakin valmitajaltahan löytyy ratkaisuja jossa on 4xsuko (2 lataukseen ja 2 lämmitykseen ohi mittarin) tai 2 sukoa, ja kytkin jolla valitaan lämmitetäänkö vai ladataanko, samoin kuin tolppia jossa on yksi type 2 johto ja yksi suko, mutta mistään ei tunnu löytyvän versiota jossa olisi kiinteä type2 johto yhdistettävissä kahteen lämmityssukoon?

Itse en löytänyt edes mallia, jossa olisi ollut toisella puolella lataukseen Type2 kiinteällä johdolla ja toisella puolella lämmitykseen (kellolla) Suko. Tällaiselle voisi olla kyllä monessakin taloyhtiössä tilausta kun veikkaan, ettei olla ainoita joiden pitää itse kustantaa pöntön vaihto kun loppu taloyhtiö on änkyröitä jotka ilmeisesti aikoo ajaa seuraavat 20 vuotta edelleen polttiksilla ja lohkolämppäreillä.
 
Itse en löytänyt edes mallia, jossa olisi ollut toisella puolella lataukseen Type2 kiinteällä johdolla ja toisella puolella lämmitykseen (kellolla) Suko. Tällaiselle voisi olla kyllä monessakin taloyhtiössä tilausta kun veikkaan, ettei olla ainoita joiden pitää itse kustantaa pöntön vaihto kun loppu taloyhtiö on änkyröitä jotka ilmeisesti aikoo ajaa seuraavat 20 vuotta edelleen polttiksilla ja lohkolämppäreillä.
Tällainen löytyi: Satmatic latausasema Type 2 | taloyhtiöille ja yrityksille | evasema.fi
Hintaa on vaan 1350 € eli taidan itse selvitä ilman tuota kiinteää Type 2 -kaapelia.
 
Itse en löytänyt edes mallia, jossa olisi ollut toisella puolella lataukseen Type2 kiinteällä johdolla ja toisella puolella lämmitykseen (kellolla) Suko. Tällaiselle voisi olla kyllä monessakin taloyhtiössä tilausta kun veikkaan, ettei olla ainoita joiden pitää itse kustantaa pöntön vaihto kun loppu taloyhtiö on änkyröitä jotka ilmeisesti aikoo ajaa seuraavat 20 vuotta edelleen polttiksilla ja lohkolämppäreillä.

Tuolta löytyy aika lähelle sopivia: Elektra by Harju Elekter
 
Nyt olis tulossa ilmeisesti tolppa talolle ja hybridin saa jatkossa latinkiin omassa parkkiruudussa. Hyvä, mutta talvi askarruttaa: akku tulee täyteen ja kabiini lämpimäksi mutta kone on kylmä. Voisin asentaa lohkon mutta tolpassa on vain type2. Onko siis olemassa type2-liittimellä lämpiäviä lohko/säteilylämmittimiä tai hybridiautoihin asennettavia jäähdytydeveden lämmittimiä tai jotain muuta ratkaisua? Auto on bmw225xe ja kuulostaa kylmänä siltä kun muutama jakoavain olisi jäänyt kampikammioon.
 
Nyt olis tulossa ilmeisesti tolppa talolle ja hybridin saa jatkossa latinkiin omassa parkkiruudussa. Hyvä, mutta talvi askarruttaa: akku tulee täyteen ja kabiini lämpimäksi mutta kone on kylmä. Voisin asentaa lohkon mutta tolpassa on vain type2. Onko siis olemassa type2-liittimellä lämpiäviä lohko/säteilylämmittimiä tai hybridiautoihin asennettavia jäähdytydeveden lämmittimiä tai jotain muuta ratkaisua? Auto on bmw225xe ja kuulostaa kylmänä siltä kun muutama jakoavain olisi jäänyt kampikammioon.
Tällaisella saisi defalle sähköä: Type 2 - Schuko pistorasia Adapteri - evasema.fi

Sanoisin kuitenkin että menee niin pitkälle kikkailun puolelle että antaisin olla...
 
Nyt olis tulossa ilmeisesti tolppa talolle ja hybridin saa jatkossa latinkiin omassa parkkiruudussa. Hyvä, mutta talvi askarruttaa: akku tulee täyteen ja kabiini lämpimäksi mutta kone on kylmä. Voisin asentaa lohkon mutta tolpassa on vain type2. Onko siis olemassa type2-liittimellä lämpiäviä lohko/säteilylämmittimiä tai hybridiautoihin asennettavia jäähdytydeveden lämmittimiä tai jotain muuta ratkaisua? Auto on bmw225xe ja kuulostaa kylmänä siltä kun muutama jakoavain olisi jäänyt kampikammioon.
Saakos näitä uusia euro6dtempdimpparallaa-moottoreita edes esilämmittää? Jossain oli juttua, että menee seokset pieleen kun eri anturit välittää eri lämpötietoa eri puolilta moottoria ja sitämyöten päästöt eivät vastaa mitattua?
 
Toi vois olla aika lailla toivotun kaltainen, mutta tosiaan askarruttaa että mitä taloyhtiö tai vakuutusyhtiö asiasta sanoisi....
En usko että kumpikaan aiheuttaisi ongelmaa. Lähinnä kokisin hankalana sen että pitäisi mennä vaihtamaan piuhaa sitten kun akku on latautunut.
 
No sitä melkein tekis mieli kysyä vakuutusyhtiöstä. Että saako lohkon laittaa tuollaiseen jatkokohtoon. Mutta joo, pohdintaan. Kiitos mietteistä.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Nyt olis tulossa ilmeisesti tolppa talolle ja hybridin saa jatkossa latinkiin omassa parkkiruudussa. Hyvä, mutta talvi askarruttaa: akku tulee täyteen ja kabiini lämpimäksi mutta kone on kylmä. Voisin asentaa lohkon mutta tolpassa on vain type2. Onko siis olemassa type2-liittimellä lämpiäviä lohko/säteilylämmittimiä tai hybridiautoihin asennettavia jäähdytydeveden lämmittimiä tai jotain muuta ratkaisua? Auto on bmw225xe ja kuulostaa kylmänä siltä kun muutama jakoavain olisi jäänyt kampikammioon.

Muutaman kilometrin sähköajon jälkeen kone on ihan yhtä kylmä kuin ennen lämmitystä joten kannattaako tuota murehtia.
 
Onkos kukaan kaivattanut kaapelia omalta taululta autopaikalle (rivari) Mitäköhän tuommoinen ~10m kaivuu, kaapelointi ja täyttö mahtaisi maksaa?
 
Ihan jäätäviä noi kuukausimaksut, ei niinkuin mitään tolkkua 50e/kk. Sehän syö koko idealta pohjan, vain vihreää enää tuon jälkeen kiinnostaa.
Jep teknologian pitäisi olla niin hyvää että sitä haluaa ilman pakotusta toisin kuin nyt.
 
Onkos kukaan kaivattanut kaapelia omalta taululta autopaikalle (rivari) Mitäköhän tuommoinen ~10m kaivuu, kaapelointi ja täyttö mahtaisi maksaa?

Kaivuutöistä en osaa sanoa kuin, että todennäköisesti tuhansia euroja. Eihän se kaivuutyö itse ole välttämättä kovin iso homma, mutta kun se kaivuri pitää joko ajella paikalle tai tuoda lavetilla niin laskutushan usein juoksee jo siinä.

Ja mitä tulee tuohon, että omalta ryhmäkeskukselta syötetään oman auton latausta niin tuossa on potentiaalia taloyhtiön liittymän ylikuormitukseen, jos ne laturit ei juttele mitenkään keskenään.

Eli täytyisi kyllä jo tässä kohtaa miettiä miten toteutetaan kuormanhallinta tai muu keino varmistua, ettei pääsulakkeet poksahda.
 
Saisin ehkä omalla kustannuksella asennuttaa satmaticin boxin jossa toisella puolella kwh mittari ja supershuco ja toisella sitten tavallinen pistoke viereisen autopaikan lämmitykseen.

Nykyisessä boxissa on 16A sulake, eli voisin yleisesti ottaen varmaan ladata 16A virralla kun ei tuo lämmitys ole koskaan käytössä. Eli tuo vanha boxi otettaisiin pois ja sen tilalle tämä uusi, tai ehkä tohon viereen voisi vaan laittaa uuden ja jättää vanhan paikoilleenkin.

Onko tämä nyt järkevin ja halvin tapa? Joskus myöhemmin tulee sitten koko taloyhtiön yhteinen ratkaisu niin otan silloin tuon boxin pois ja myyn sen. Mutta tämä nyt olisi jokusen vuoden ratkaisu. Ei ole sähköautoa vielä, mutta ehkä sellaisen hankin.

Tuosta sitten varmaan vaan ilmoittelisin kwh lukeman isännöitsijälle vaikka 6kk välein ja siitä sitten lasku. Ja käyttäisin siis vaan jotain perus matkalaturia tuossa.

Sain tosta nykyisestäkin boxista ladattua, mutta ongelmaksi tulisi laskutus kun en tiedä saako tohon mitenkään kwh mittaria? Jos saisi niin se olisi ehkä halvin tapa?
 
Saisin ehkä omalla kustannuksella asennuttaa satmaticin boxin jossa toisella puolella kwh mittari ja supershuco ja toisella sitten tavallinen pistoke viereisen autopaikan lämmitykseen.

Nykyisessä boxissa on 16A sulake, eli voisin yleisesti ottaen varmaan ladata 16A virralla kun ei tuo lämmitys ole koskaan käytössä. Eli tuo vanha boxi otettaisiin pois ja sen tilalle tämä uusi, tai ehkä tohon viereen voisi vaan laittaa uuden ja jättää vanhan paikoilleenkin.

Onko tämä nyt järkevin ja halvin tapa? Joskus myöhemmin tulee sitten koko taloyhtiön yhteinen ratkaisu niin otan silloin tuon boxin pois ja myyn sen. Mutta tämä nyt olisi jokusen vuoden ratkaisu. Ei ole sähköautoa vielä, mutta ehkä sellaisen hankin.

Tuosta sitten varmaan vaan ilmoittelisin kwh lukeman isännöitsijälle vaikka 6kk välein ja siitä sitten lasku. Ja käyttäisin siis vaan jotain perus matkalaturia tuossa.

Sain tosta nykyisestäkin boxista ladattua, mutta ongelmaksi tulisi laskutus kun en tiedä saako tohon mitenkään kwh mittaria? Jos saisi niin se olisi ehkä halvin tapa?
Tiedätkö miten teidän taloyhtiössä menee lämmitysrasioiden kaapelointi? Omassa taloyhtiössä sähkäri sai näennäisen helposti kytkettyä autopaikan mittaroinnin meidän asunnon sähköliittymään. Autopaikat ovat ns. vuokralla taloyhtiöltä, eli eivät ole asuntoihin sidottuja, mutta ilmeisesti ovat järkevästi suunniteltuja kun tuo kytkentä onnistui noinkin helposti. Asennutimme siis supersukon, ja jokaisella autopaikalla on oma 16A sulake, joten meni kytkentäpuolen osalta erittäin kätevästi.
 
Saisin ehkä omalla kustannuksella asennuttaa satmaticin boxin jossa toisella puolella kwh mittari ja supershuco ja toisella sitten tavallinen pistoke viereisen autopaikan lämmitykseen.

Nykyisessä boxissa on 16A sulake, eli voisin yleisesti ottaen varmaan ladata 16A virralla kun ei tuo lämmitys ole koskaan käytössä. Eli tuo vanha boxi otettaisiin pois ja sen tilalle tämä uusi, tai ehkä tohon viereen voisi vaan laittaa uuden ja jättää vanhan paikoilleenkin.

Onko tämä nyt järkevin ja halvin tapa? Joskus myöhemmin tulee sitten koko taloyhtiön yhteinen ratkaisu niin otan silloin tuon boxin pois ja myyn sen. Mutta tämä nyt olisi jokusen vuoden ratkaisu. Ei ole sähköautoa vielä, mutta ehkä sellaisen hankin.

Tuosta sitten varmaan vaan ilmoittelisin kwh lukeman isännöitsijälle vaikka 6kk välein ja siitä sitten lasku. Ja käyttäisin siis vaan jotain perus matkalaturia tuossa.

Sain tosta nykyisestäkin boxista ladattua, mutta ongelmaksi tulisi laskutus kun en tiedä saako tohon mitenkään kwh mittaria? Jos saisi niin se olisi ehkä halvin tapa?

Moneen vähänkään uudempaan "piharasiaan" voi vaihtaa pelkät sisuskalut.

Ja jos lataus on 1-vaiheinen niin se 1 moduulin levyinen energiamittari mahtuu ehkä jopa siihen nykyiseen jos sähkäri suostuu vähän käsitöitä tekemään(yleensä ei suostu, koska takuu yms syyt ja sähkärin aika maksaa paljon suhteessa uuteen rasiaan).
 
Tiedätkö miten teidän taloyhtiössä menee lämmitysrasioiden kaapelointi? Omassa taloyhtiössä sähkäri sai näennäisen helposti kytkettyä autopaikan mittaroinnin meidän asunnon sähköliittymään. Autopaikat ovat ns. vuokralla taloyhtiöltä, eli eivät ole asuntoihin sidottuja, mutta ilmeisesti ovat järkevästi suunniteltuja kun tuo kytkentä onnistui noinkin helposti. Asennutimme siis supersukon, ja jokaisella autopaikalla on oma 16A sulake, joten meni kytkentäpuolen osalta erittäin kätevästi.
Kaapelointi menee niin että 3x25A sulake josta lähtee kaapeli johon "ketjutettu" 4 tommosta normaalia lämmitysboxia jossa jokaisessa 16A sulake.

Tiedä sitten saisiko tuon jotenkin niin että tulisi oman asuntoni mittarin taakse, se olisi tietysti kaikista paras ratkaisu, mutta epäilen että aika paljon hommaa ja on vain vuokrapaikka, joten jos muutan tms niin kytkentä pitäisi purkaa.
 
Moneen vähänkään uudempaan "piharasiaan" voi vaihtaa pelkät sisuskalut.

Ja jos lataus on 1-vaiheinen niin se 1 moduulin levyinen energiamittari mahtuu ehkä jopa siihen nykyiseen jos sähkäri suostuu vähän käsitöitä tekemään(yleensä ei suostu, koska takuu yms syyt ja sähkärin aika maksaa paljon suhteessa uuteen rasiaan).
Ehkä mahtuisi. Boxi jostain 80 tai 90 luvulta varmaankin. On tuolla tilaa kyllä, mutta on sellainen että tausalevy josta tulee nyt näkyviin sulake ja vikavirtasuoja ja nuo 2 pistoketta. Kyllä tohon sulakkeen viereen mahtuisi sellainen sulakkeen kokoinen kwh mittari, mutta tuohon levyyn pitäisi sahata aukko jne. Ei ole siis mitenkään kovin helposti tehtävissä. Tuskin suostuu kukaan sähkömies askartelemaan?
 
tuohon levyyn pitäisi sahata aukko jne. Ei ole siis mitenkään kovin helposti tehtävissä. Tuskin suostuu kukaan sähkömies askartelemaan?

No se riippuu niin paljon sähköasentajasta, että tekeekö.
Koska jos noin tehdään niin se pitää sitten myös tehdä kunnolla jotta ei tule sähköturvallisuuden kanssa ongelmaa.
Eli laitteen IP-luokitus pitää säilyä samana eikä saa jäädä mitään ylimääräisiä rakoja.

Yhdelle kaverille sähkäri oli peltisaksilla keskuksen peitelevyyn tehnyt sopivan aukon mikä on sinänsä täysin ok metodi.
 
Onko olemassa mitään sellaista laitetta jonka voisi kytkeä normaaliin schukoon ja jossa olisi kWh mittari. Voiko esim. tähän laittaa schuko pään vaan itse? Tuolla siis sanotaan että käy 1-vaiheisena ja virtaa voi rajoittaa niin että schuko kestää.


Täytyisi löytää mahdollisimman helppo tapa ladata lämmityspistokeesta niin että saisi luotettavaa dataa ylös paljonko on ladattu jotta taloyhtiö voisi laskuttaa tämän.

Kyllä voisin varmaan vaihdattaa satmaticin boxin tuohon jossa mittari, mutta tarve saattaa olla vain puoli vuotta niin ei viitsisi maksaa tuota satmaticia ja asennusta ja sitten vielä erikseen tuon irroitusta. Tuollainen erillinen laturi sensijaan voisi olla myöhemminkin käyttökelpoinen ja jos saisi vaan pistokkeella niin ei tarvitsisi mitään asennuksia maksaa.

Tietysti voisin pärjätä kokonaan ilman kotilataustakin varmaan ihan ok, töissä voi ilmaiseksi ladata ja onhan noita julkisia latureita, mutta jos joku järkevä, helppo ja kohtuuhintainen tapa olisi olemassa ladata omalla paikalla niin se olisi hyvä.
 
Tyhmä kysymys tulossa, mutta olen itse ihan kujalla näistä sähkö/latausasioista.

Eli autokatoksessa löytyy "normaalipistoke" jota voi käyttää auton lämppärille. Saako tuohon kytkettyä sähköauton laturia vai hajoaako kaikki? Latausnopeus tietysti supergidas mutta kun on tulossa julkisivurenppa niin silloin voisi asennella oikeaa laturia.

Mitään oikeaa tarvetta kotilataukselle ei rällä hetkellä ole kun duunissa voin ladata sen pari kertaa viikossa. Mutta voi myös olla päiviä ettei autolle olisi suurta tarvetta jolloin superhidas latauskin riittäisi.

Täytyy jokatapauksessa pyydellö isännöitsijältä kaavioita että voi miettiä miten tulevaisuudessa kotilataus onnistuisi.
 
Tyhmä kysymys tulossa, mutta olen itse ihan kujalla näistä sähkö/latausasioista.

Eli autokatoksessa löytyy "normaalipistoke" jota voi käyttää auton lämppärille. Saako tuohon kytkettyä sähköauton laturia vai hajoaako kaikki? Latausnopeus tietysti supergidas mutta kun on tulossa julkisivurenppa niin silloin voisi asennella oikeaa laturia.

Mitään oikeaa tarvetta kotilataukselle ei rällä hetkellä ole kun duunissa voin ladata sen pari kertaa viikossa. Mutta voi myös olla päiviä ettei autolle olisi suurta tarvetta jolloin superhidas latauskin riittäisi.

Täytyy jokatapauksessa pyydellö isännöitsijältä kaavioita että voi miettiä miten tulevaisuudessa kotilataus onnistuisi.
Kyllä saa kytkettyä, mutta niitä ei virallisesti ole suunniteltu jatkuvaan latauskäyttöön. Suosittelen, että säädät autosta sen latauksen pienemmälle, kuin 16A jos haluat tuosta pistokkeesta ladata, kun niitä ei ole suunniteltu siihen, että siitä jatkuvasti 16A otetaan.
 
Kyllä saa kytkettyä, mutta niitä ei virallisesti ole suunniteltu jatkuvaan latauskäyttöön. Suosittelen, että säädät autosta sen latauksen pienemmälle, kuin 16A jos haluat tuosta pistokkeesta ladata, kun niitä ei ole suunniteltu siihen, että siitä jatkuvasti 16A otetaan.
Kiitos. Tuon vinkin löysinkin myös. Jatkuvaa latauskäyttöä tuskin olisi kun voin käyttää duunissa ja kauppareissuilla sitten tehokkaampia latureita.

Tosin en tiedä onko noissa yleensä joku aikakatkaisu että X tunnin jälkeen vedetään "linja" katki.
 
Kiitos. Tuon vinkin löysinkin myös. Jatkuvaa latauskäyttöä tuskin olisi kun voin käyttää duunissa ja kauppareissuilla sitten tehokkaampia latureita.

Tosin en tiedä onko noissa yleensä joku aikakatkaisu että X tunnin jälkeen vedetään "linja" katki.
Jos ne on kellokytkimen takana ne teidän pistorasiat niin silloin niistä saa yleensä sen 2h ja sitten pitää ruuvata lisää. Toteutuksia on monenlaisia, mutta yleensä niistä se 2h tulee. Toki rivitaloissa/omakotitaloissa voi olla toisenlaisia toteutuksia.
 
Jos teillä on taloyhtiö, niin pitää kysyä lupa ensin. Jos sähköt tulee oman keskuksen kautta, niin sitten ei mitään hätää.
 
Tyhmä kysymys tulossa, mutta olen itse ihan kujalla näistä sähkö/latausasioista.

Eli autokatoksessa löytyy "normaalipistoke" jota voi käyttää auton lämppärille. Saako tuohon kytkettyä sähköauton laturia vai hajoaako kaikki? Latausnopeus tietysti supergidas mutta kun on tulossa julkisivurenppa niin silloin voisi asennella oikeaa laturia.

Mitään oikeaa tarvetta kotilataukselle ei rällä hetkellä ole kun duunissa voin ladata sen pari kertaa viikossa. Mutta voi myös olla päiviä ettei autolle olisi suurta tarvetta jolloin superhidas latauskin riittäisi.

Täytyy jokatapauksessa pyydellö isännöitsijältä kaavioita että voi miettiä miten tulevaisuudessa kotilataus onnistuisi.

Riippuu aika monestakin asiasta. Teoriassa saa laturin melkein mihin vain, mutta...

Ensinnäkin se vaatii luvan taloyhtiöltä.
Toisekseen saavutettava latausteho riippuu miten ne sähköt sinne on toteutettu.
Latauksen kannattavuus riippuu taloyhtiön maksaman sähkön hinnasta jos/kun ne sähköt ei tule oman liittymän takaa.

Sinnittelisin tuossa varmaan muilla latauksilla ja alkaisin ajamaan isompaa remppaa + latausvalmiutta autopaikoille. Aralta saa tuohon jopa ihan rahallista tukeakin.
 
Riippuu aika monestakin asiasta. Teoriassa saa laturin melkein mihin vain, mutta...

Ensinnäkin se vaatii luvan taloyhtiöltä.
Toisekseen saavutettava latausteho riippuu miten ne sähköt sinne on toteutettu.
Latauksen kannattavuus riippuu taloyhtiön maksaman sähkön hinnasta jos/kun ne sähköt ei tule oman liittymän takaa.

Sinnittelisin tuossa varmaan muilla latauksilla ja alkaisin ajamaan isompaa remppaa + latausvalmiutta autopaikoille. Aralta saa tuohon jopa ihan rahallista tukeakin.
Lupa luultavasti kyllä heltiää, mutta pitää kysyä / ilmoittaa.

Meillä on jokaisella tietysti oma sähkösoppari (kyseessä pieni rivaeiyhtiö). Isännöitsijä/hallitus tuon tietysti päättää loppupeleissä.

Tarkoitus tosiaan ottaa tämä latausinfra myös mukaan tässä julkisivurempan yhteydessä jos vaan mahdollista.
 
Riippuu aika monestakin asiasta. Teoriassa saa laturin melkein mihin vain, mutta...

Ensinnäkin se vaatii luvan taloyhtiöltä.
Toisekseen saavutettava latausteho riippuu miten ne sähköt sinne on toteutettu.
Latauksen kannattavuus riippuu taloyhtiön maksaman sähkön hinnasta jos/kun ne sähköt ei tule oman liittymän takaa.

Sinnittelisin tuossa varmaan muilla latauksilla ja alkaisin ajamaan isompaa remppaa + latausvalmiutta autopaikoille. Aralta saa tuohon jopa ihan rahallista tukeakin.
Täällä ei ainakaan lue vielä että 2023 jatko olisi hyväksytty. Nykyään tuo tukikin on iha ”läppä” 35% entisen jopa 50%. Jos alle 5 paikkaa pitää kaikkiin laittaa valmius, muuten min 5 ja pitää olla 11kw min.
 
Lupa luultavasti kyllä heltiää, mutta pitää kysyä / ilmoittaa.

Meillä on jokaisella tietysti oma sähkösoppari (kyseessä pieni rivaeiyhtiö). Isännöitsijä/hallitus tuon tietysti päättää loppupeleissä.

Tarkoitus tosiaan ottaa tämä latausinfra myös mukaan tässä julkisivurempan yhteydessä jos vaan mahdollista.
Ei siinä latauksessa mitään ongelmaa ole jos omasta pussista ne sähkötkin kerta menee.
 
Mitenköhän tällainen:

Jos tuon laittaisi ja lataisi satunnaisesti vaikka 13A virralla lämmitystolpasta. Sitten tuon mukaan maksaisi taloyhtiölle sähköt. Pääsisi halvalla kun kohta alkaa remontit joissa tulee sitten oikeasti mietitty lataus. Täytyy selvitellä hyväksyykö yhtiö. Tosin tämä avulla voisin huijata ottamalla tuon pois, mutta voisin toki huijata muutenkin kytkemällä piuhan vaan viereisen ruudun boxiin tai oman boxin toideen pistokkeeseen jne. Joten ei huijausmahdollisuutta saisi poistettua kiinteälläkään mittarilla joita on vaikka satmatic boxissa.
 
Lupa luultavasti kyllä heltiää, mutta pitää kysyä / ilmoittaa.

Meillä on jokaisella tietysti oma sähkösoppari (kyseessä pieni rivaeiyhtiö). Isännöitsijä/hallitus tuon tietysti päättää loppupeleissä.

Tarkoitus tosiaan ottaa tämä latausinfra myös mukaan tässä julkisivurempan yhteydessä jos vaan mahdollista.

Siis onko se autokatos oman asunnon edessä tms?
 
Juu tämä on siis rivari ja jokaisessa asunnossa on autokatos jossa lämmityspistoke seinässä.
Ja sähköt tulee sinun omasta keskuksesta?

Eiköhän siihen tule omasta keskuksesta tuossa tapauksessa sähköt.

Nopea ratkaisu on asennuttaa lämmityspistokkeen rinnalle/tilalle latausasema ja kytkeä se 1-vaiheisena.

Ratkaisu jota itse suosittelen on selvittää sähkärin avustuksella, että onko se pistokkeelle menevä johto asennettu putkitettuna keskukselta rasialle. Tällöin kannattaa harkita sitä, että asennuttaa 3-vaiheisen latausaseman jolloin voi helpommin rajoittaa vaihekohtaista latausvirtaa ja saa silti hyvät lataustehot.

Julkisvuremppaa en näe ongelmana, laturin voi aivan hyvin sen yhteydessä käyttää irti, vaatii toki sähkärin visiittiä mutta sen takia en jättäisi asentamatta.
Oikeastaan se julkisivuremppa on mahdollisuus, sillä siinä yhteydessä laturin paikkaa voi hienosäätää.
 
Taloyhtiö arpoi meille eParkigin tolpat kun haluttiin uudiskohteeseen toisen kohtalotoverin kanssa sähköauton latauspisteet.

Erinäisen säädön jälkeen tuo kyllä sinänsä latauksessa toimii ihan ok, etenkin kun säätää että tolpasta tulee aina virtaa. Nyt kun on sitten pari kuukautta käytetty, pyörähtää laskutukset käyntiin ja ai että osaa olla taas epämääräistä. Palvelun käytön hinta lienee taloyhtiökohtainen, meille on kauppaa tehdessä sanottu että 6e/kk. Laskutus näytttää tapahtuvan sangen mielenkiintoisesti siten että käytöstä velotaan joka kuukausi, kuten myös sähköstä, mutta sähkö tulee yhden kuukaden jäljessä (että toteumat saadaan, ymmärrettävää).

Ensimmäinen lasku kuitenkin oli nelinkertainen ainakin käyttömaksuun nähden. Erittelyähän nyt ei tietenkään ole saatavilla jotta voisi tarkistaa, mitä tuossa oikein veloitetaan. Kaiketi siinä sitten on tammikuulta sähköä mukana tms. Selvitellään.

Olemme kyllä toisen tolpan omistajan kanssa jo kohtuullisen kypsiä koko tolppaan ja sen epämääräisyyteen. Niin appi kuin sivut on kyhätty melkoisen hätäiseen pystyyn ja hintoja ei tahdo nähdä oikein mistään. Tämänkin "palvelusopimuksen" eParkingiin joutui tekemään puhelimella pihalla että sai autoon sähköä. Luonnollisesti käytön hintaa ei myöskään siinä yhteydessä kerrottu joten ollaan rakennusaikaisen projektipäällikön ilmoittaman varassa (6e/kk) joka ei kyllä laskutuksen perusteella täysin oikealta näytä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 873
Viestejä
4 480 826
Jäsenet
74 023
Uusin jäsen
Heikki.H

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom