Sähköautojen (ja hybridien) latausinfra taloyhtiöissä

Jos tällaisen laittaa niin kuinka luottavainen voi olla sen suhteen että kaapelointi kestää tuon 16A jatkuvalla käytöllä (esim. 10h)? Kyseessä 80-luvun lopun kaapelointi tolpassa ja sieltä maan alla sähkökeskukseen, mietin että uskaltaako tuollaisen pöntön laittaa ja ladata 16A teholla jatkuvasti vai rupeaako kaapelit savuamaan jossain kohtaa?
Varmaan kannattaa pyytää sähkäri katsomaan. Mitään takeitahan siitä ei ole, ja me täällä ollaan aika huonoja sitä kestävyyttä arvioimaan. Meidän taloyhtiö on 80-luvun loppupuolelta, ja kaapelit kestää jatkuvaa 16A lataamista. Mutta sehän ei sano yhtään mitään mistään toisesta taloyhtiöstä.
 
Jos vanhaan tolppaan vaihtaa supersukon ja kwh mittarin, niin n. 100e tulee osille hintaa. Se vikisen tarvehan riippuu siitä onko siellä sellainen jo ennestään vai ei.

E: tai oikeasstaan n. 124e, ajattelin tuon taas verottomana.
Supersukot on kyllä hirmuhinnoissa, mutta jos latailee auton mukana tulevalla suko-laturilla, niin vanha töpselirasia riittää.
 
Tiedän, lähinnä haistelen tässä että onko tämä tyyliin todennäköinen vai epätodennäköinen ongelma ja miten tätä voisi testata ennen pöntön hankintaa
No jos asennus on toteutettu säädösten mukaisesti kaapelit ei savua, koska siellä on sulake tai johdonsuoja juuri sen takia, mutta samasta syystä voi olla mahdollista että se 16A lataus ei onnistu.
 
Näyttäisi siltä, että pitää tätä asiaa edistää omaankin autopaikkaan. Autopaikalta löytyy perinteinen tolppa 2h ajastimellta. Auton mukana tulee matkalaturi minkä voi tökätä sukoon ja toisen pään autoon (Type2). Auto on kuitenkin hybridi, joka ei varmasti vaadi kovin nopeaa latausta.

Ajattelin, että helpottamaan omaa latausintoa olisi mukava jos tolpan vieressä(?) olisi jonkinlainen latausasema. Mielellään kiinteällä kaapelilla, jottei tarvitse penkoa autosta mitään vehkeitä.

Voiko siis latausaseman asentaa tolppapaikan rinnalle? Naapuri varmaan arvostaisi, että tolppapaikka toimii normaalisti edelleen. :)

Latausasemalle ei ole mitään isoja vaatimuksia hybridin hitaasta lataustehosta (max ~7kW) ja pienestä akusta (~12kWh) johtuen.
Innohome Charlie -latausasemat sähköautoille <-- tämä vaikuttaisi hyvälle, kun lataustehon voi rajoittaa vaikka 8A alas.
 
Näyttäisi siltä, että pitää tätä asiaa edistää omaankin autopaikkaan. Autopaikalta löytyy perinteinen tolppa 2h ajastimellta. Auton mukana tulee matkalaturi minkä voi tökätä sukoon ja toisen pään autoon (Type2). Auto on kuitenkin hybridi, joka ei varmasti vaadi kovin nopeaa latausta.

Ajattelin, että helpottamaan omaa latausintoa olisi mukava jos tolpan vieressä(?) olisi jonkinlainen latausasema. Mielellään kiinteällä kaapelilla, jottei tarvitse penkoa autosta mitään vehkeitä.

Voiko siis latausaseman asentaa tolppapaikan rinnalle? Naapuri varmaan arvostaisi, että tolppapaikka toimii normaalisti edelleen. :)

Latausasemalle ei ole mitään isoja vaatimuksia hybridin hitaasta lataustehosta (max ~7kW) ja pienestä akusta (~12kWh) johtuen.
Innohome Charlie -latausasemat sähköautoille <-- tämä vaikuttaisi hyvälle, kun lataustehon voi rajoittaa vaikka 8A alas.

Koska kyseessä on yhteinen lämmitystolppa niin oletan että kyseessä on yhtiö ja tolpan sähkönsyöttö tulee kiinteistön mittauksen takaa eikä asunnon omalta ryhmäkeskukselta. Tuohon käyttöön kyseinen Innohomen laturi ei sovellu koska siinä ei ole omaa energiamittausta, lataukseen käytetty sähköenergia vaatii oman alamittauksen että taloyhtiö pystyy laskuttamaan sinua todellisen kulutuksen mukaan.
Helpoin vaihtoehto olisi vaihtaa nykyisen piharasian tilalle jokin combilaite (esim. satmatic/harju) jossa on erilliset sukot sekä lataukselle että naapurin lämmitykselle. Joiltain valmistajilta voi löytyä myös laitteita kiinteällä Type2 -kaapelilla ja lämmityspistorasialla, mutta hinta voi olla aika paljon kovempi kuin tuolla.

Jos kyseessä on yhtiö, niin asiaa kannattaisi pohtia yhdessä ja ottaa avuksi vaikka joku suunnittelija/urakoitsija eikä niin että jokainen toteuttaa "omannäköisensä" ratkaisun koska tulevaisuudessa voi tulla eteen tarve mm. kuormanhallinnalle latauspisteiden lisääntyessä. Monet firmat tarjoavat ilmaisen kartoituksen josta saa ainakin vähän suuntaa sille, mitä toimenpiteitä olisi tehtävä kiinteistön sähköverkolle vai riittääkö esim. nykyinen kaapelointi ilman mitään ylimääräisiä investointeja.
 
Näyttäisi siltä, että pitää tätä asiaa edistää omaankin autopaikkaan. Autopaikalta löytyy perinteinen tolppa 2h ajastimellta. Auton mukana tulee matkalaturi minkä voi tökätä sukoon ja toisen pään autoon (Type2). Auto on kuitenkin hybridi, joka ei varmasti vaadi kovin nopeaa latausta.

Ajattelin, että helpottamaan omaa latausintoa olisi mukava jos tolpan vieressä(?) olisi jonkinlainen latausasema. Mielellään kiinteällä kaapelilla, jottei tarvitse penkoa autosta mitään vehkeitä.

Voiko siis latausaseman asentaa tolppapaikan rinnalle? Naapuri varmaan arvostaisi, että tolppapaikka toimii normaalisti edelleen. :)

Latausasemalle ei ole mitään isoja vaatimuksia hybridin hitaasta lataustehosta (max ~7kW) ja pienestä akusta (~12kWh) johtuen.
Innohome Charlie -latausasemat sähköautoille <-- tämä vaikuttaisi hyvälle, kun lataustehon voi rajoittaa vaikka 8A alas.
Taloyhtiössä tulee ennen pitkää vastaa tarve jonkinlaiselle kuormanhallinnalle, joten tuo periaate, että jokainen asentaa sellaisen laitteen kun haluaa, johtaa siihen että jossakin välissä nuo kaikki latausasemat joutuu vaihtamaan keskenään yhteensopiviksi. Onko taloyhtiössä muita plugari- tai sähköautoilijoita? Jos on, niin voisitte kysellä, josko hallitus selvittäisi, mikä on taloyhtiön (sähköverkon) valmius latausasemille ja ehkä jopa selvittäisi, kenen laitteilla lähtisitte latausasemia toteuttamaan, jotta ne olisivat heti alkuun keskenään yhteensopivia.

Jos taloyhtiöstä ei löydy innostusta, niin hanki halvin mahdollinen latausasema, josta saa tarvittaessa latausvirran pudotettua 8 ampeeriin ja josta saa ulos käytetyn energiamäärän. Jos itsellä olisi plugari ja tilanne, että tarvitsisi tehdä tuollainen hinnat alkaen -latausjärjestely, niin ostaisin halvimman mahdollisen latausaseman/johdon josta saa virtaa säädeltyä napista ja pyytäisin sähkäriä kytkemään tuon kiinteästi lämmitystolpan riviliittimiin oman puolesi sulakkeen/vikavirtasuojan jälkeen, vaihtamaan tolpan kellon kWh-mittariin ja sitten itse johdon latausmötikkä/asema pantakiinnikkeellä tai vastaavalla tolppaan kiinni lämmitysrasian alle. Toteutukselle tarvitset toki muutostyöluvan taloyhtiöltä.
 
Meilläkin yhtiökokouksessa esitettiin kiinnostusta latauspaikoille, ja taloyhtiön hallitus lupasi selvittää sähköverkon valmiuden ja vaadittavat toimenpiteet/muutokset, jotta saataisin lataispaikkoja. Tästä on aikaa noin 2kk, eikä vielä oo kuulunut mitään, kovin tuntuu hidasta olevan. Yhellä naapurilla jo Tesla pihassa, missä lie käy sitä lataamassa. Nopein keino saada latauspaikka lienee muuttaa johonkin muualle :D
 
Meilläkin yhtiökokouksessa esitettiin kiinnostusta latauspaikoille, ja taloyhtiön hallitus lupasi selvittää sähköverkon valmiuden ja vaadittavat toimenpiteet/muutokset, jotta saataisin lataispaikkoja. Tästä on aikaa noin 2kk, eikä vielä oo kuulunut mitään, kovin tuntuu hidasta olevan. Yhellä naapurilla jo Tesla pihassa, missä lie käy sitä lataamassa. Nopein keino saada latauspaikka lienee muuttaa johonkin muualle :D
Voin kokemuksesta sanoa että ei ole hätäisen miehen hommaa nämä latausasiat, ellei sitten ota vastaan ensimmäistä tarjousta ja toimijaa, joka vastaan tulee. Ja vielä hankalampaa homma on, jos hallituksessa ei satu olemaan yhtään sähköalan tai edes muuten teknisen alan ihmistä. Markkinoilla on kymmeniä toimijoita ja kenelläkään ei ole nettisivuillaan kattavia tietoja omasta palvelusta ja järjestelmästä/laitteistaan, vaan jokaiselta joutuu tiedot nyhtämään niin että rautalangasta vääntää kysymykset niin silloin saattaa saada oikeasti hyödyllisiä ja tietoa sisältäviä vastauksia. Eri toimijoilla ja eri järjestelmissä on myös eri toteutus- ja toimintatapoja, joten niiden keskinäinen vertailukin on mahdollisimman hankalaa.
 
Meilläkin yhtiökokouksessa esitettiin kiinnostusta latauspaikoille, ja taloyhtiön hallitus lupasi selvittää sähköverkon valmiuden ja vaadittavat toimenpiteet/muutokset, jotta saataisin lataispaikkoja. Tästä on aikaa noin 2kk, eikä vielä oo kuulunut mitään, kovin tuntuu hidasta olevan. Yhellä naapurilla jo Tesla pihassa, missä lie käy sitä lataamassa. Nopein keino saada latauspaikka lienee muuttaa johonkin muualle :D
Tähän päälle vielä yhtiökokoukset.
 
onko kaikki 3-vaiheiset kotilatausasemat käytännössä sellaisia, että ne voi kytkeä myös yksivaiheisesti?
Aseman hankinta ajankohtainen. Tällä hetkellä mahdollista käyttää vain yksivaiheisena, mutta jos myöhemmin verkko päivitetään kolmivaiheiseen niin ei tarvitsisi latausasemaa uusia.
 
Onhan noissa taloyhtiön latauksissa selvittelemistä, mutta itse sain kyllä asian hoidettua n. 2 kuukaudessa. Toki meillä on asiaan myönteisesti suhtautuva taloyhtiö. Minulle asennettiin supersuko, kwh-mittari ja vikavirtasuoja lämmitystolpan viereen seinään. Samalla systeemillä olisi saanut esim. Webaston latausaseman tai jonkin muun, mutta en nyt halunnut lähteä vielä tuohon koska voitaisiin sitten myöhemmin taloyhtiön investointina panostaa ihan 11kw lataukseen halukkaille.
 
Meilläkin yhtiökokouksessa esitettiin kiinnostusta latauspaikoille, ja taloyhtiön hallitus lupasi selvittää sähköverkon valmiuden ja vaadittavat toimenpiteet/muutokset, jotta saataisin lataispaikkoja. Tästä on aikaa noin 2kk, eikä vielä oo kuulunut mitään, kovin tuntuu hidasta olevan. Yhellä naapurilla jo Tesla pihassa, missä lie käy sitä lataamassa. Nopein keino saada latauspaikka lienee muuttaa johonkin muualle :D
Meillä homma hoitui, kai sitten on aktiivisempi hallitus (minä olin silloin hallituksessakin mukana). Tosin en tiedä miten mittavaa sähköistystä osakkaat sitten halusivat teidän tapauksessa, jokaiselle ikioma 11kW type-latausasema taloyhtiön piikkiin?

Jos yhtiökokouksesta hallitus on saanut luvan selvittää sähköverkon valmiuden, ekana hallituksen pitäisi ottaa yhteyttä johonkin sähköfirmaan joka kartoittaa asian. Heiltä ei siis tilata mitään lataustolppia tms., vaan he ainoastaan kartoittavat valmiuden.

En muista mikä firma meidän tapauksessa oli kyseessä, mutta ei se kallis paukku ollut että he kävivät tarkastamassa taloyhtiön tilanteen ja sitten antoivat tuomion esim. että nykyisistä lämpötolppapaikoista voidaan N kappaletta vaihtaa turvallisesti esim. 1x8A hidaslatausasemiksi. Meidän tapauksessa tuo luku oli 18.

Seuraavassa yhtiökokouksessa sitten linjattiin että autopaikan haltijat (vuokraajat) saavat omakustanteisesti vaihdattaa lämpötolppansa 8A lataustolpaksi, tietenkin eka pitää tehdä muutostyöilmoitus hallitukselle. Teknisen isännöitsijän tai muun valvojan pitää myös hyväksyä tehty työ ja asennusraportti. Latailijat toimittavat kWh mittarin lukeman isännöitsijälle kaksi kertaa vuodessa laskutusta varten käytetystä sähköstä.

Olin taloyhtiössä eka ja toistaiseksi ilmeisesti ainoa latauspaikan hankkinut, monet muut ovat kyllä käyneet kyselemässä kokemuksia ja että miten homma hoitui. Taidan toistaiseksi olla ainoa täyssähköauton omistaja taloyhtiössä, vaikka autoja on pihassa varmaan 80 (en tiedä autopaikkojen tarkkaa lukumäärää...).
 
....
Jos yhtiökokouksesta hallitus on saanut luvan selvittää sähköverkon valmiuden, ekana hallituksen pitäisi ottaa yhteyttä johonkin sähköfirmaan joka kartoittaa asian. Heiltä ei siis tilata mitään lataustolppia tms., vaan he ainoastaan kartoittavat valmiuden.
....
Tässä on hyvä olla tarkkana. Omasta kokemuksestani voin kertoa sen, että meillä kartoittaja oli vähän paska siinä mielessä, että ei ilmeisesti tutkinut tilannetta tarpeeksi tarkkaan, vaan teki päätelmät ja raportit vain sen mukaan mitä alkuperäisissä suunnitelmissa 80-luvulta kerrottiin. Kartoittajan mukaan jokaisesta autopaikasta meni mittaukset suoraan tiettyihin asuntoihin, ja tätähän tämä kartoittaja ei mitenkään tarkistanut. Todellisuus (joka selvisi sitten myöhemmin) olikin se, että alkuperäissuunnitelmaan ja -asetelmaan oli tehty vuosien päästä muutoksia, ja parkkipaikkojen kulutus meneekin taloyhtiön mittaukseen.
 
Ihan hyviä pointteja porukalta! Näyttäisi siltä, että kannattaa tässä vaiheessa unohtaa koko latausasema ja ehdottaa lämmitystolpan muuttamista kwh-mittaukselle. Tässä ketjussa olikin hyviä ideoita esim Satmatic ja vastaavista pömpeleistä. Etenkin, kun nopean latauksen tarve on olematon ja yhtiössä ei muilla ole vielä lataustarpeita. Kunhan tulee enemmän lataustarpeita niin sitten kannattanee katsoa homma kerralla kuntoon.
 
onko kaikki 3-vaiheiset kotilatausasemat käytännössä sellaisia, että ne voi kytkeä myös yksivaiheisesti?
Aseman hankinta ajankohtainen. Tällä hetkellä mahdollista käyttää vain yksivaiheisena, mutta jos myöhemmin verkko päivitetään kolmivaiheiseen niin ei tarvitsisi latausasemaa uusia.
Ei voi sanoa onko ne kaikki käytännössä sellaisia, mutta teknisesti ei ole mitään syytä miksi ne vaatisivat kolmivaihesähkön.

Käytännössä systeemi toimii niin että latausasema kertoo autolle max virran mitä se saa ottaa ja auto itse ottaa sen kaikista mahdollisista vaiheista joita on tarjolla, tai se itse kykenee käyttämään.

Suurimmassa osassa latausasemista 2 ja 3 vaiheella ei ole itse latausaseman aivolle mitään yhteyttä.
 
Rivitaloyhtiön kokouksessa torpattiin juuri latauspisteiden asennus, ja vaikka olen tuolla hitaalla latauksella pärjännyt niin melkein pitää nyt alkaa etsimään latausasemaa ja asennuttaa se etuoven eteen.

Huvittavia argumentteja tuli kyllä kokouksessa, huomasi ettei ihan vielä olla meillä valmiita sähköautojen vallankumoukseen. "Jos minulla olisi rahaa sähköautoon, niin minä en tällaisessa rivitalossa asuisi". :think: Ei kuulemma kenelläkään ole varaa ostaa sähköautoja vielä. Minulla kun taas ei ole varaa ajaa dieselillä, siksi ostin sähköauton. Vuodessa dieselit ja verot meilläkin äkkiä 3400e.
 
Halvat kilsat kyllä, mutta kyllähän sitä saa ajella 300tkm ennenkuin halvemmat kilsat on syöneet kalliimman hankintahinnan erotuksen tasaan tuon autoliiton hihavakion kanssa; että suomalaiset autoilevat keskim 6800€ autoilla

 
Halvat kilsat kyllä, mutta kyllähän sitä saa ajella 300tkm ennenkuin halvemmat kilsat on syöneet kalliimman hankintahinnan erotuksen tasaan tuon autoliiton hihavakion kanssa; että suomalaiset autoilevat keskim 6800€ autoilla


Vaikka onkin hyvin vahvasti offtopicia, niin tämä on mielenkiintoinen yhtälö kaiken kaikkiaan. Itse kun ostan uusia laitteita ja härveleitä, tuskin koskaan mietin maksaako se itseään takaisin. Vastaavaan roinaan, joka tuottaa iloa ja parantaa elämänlaatua, tulee ostettua vuodessa useilla tuhansilla, eivätkä ne mitään minulle rahallisesti tuota, tai säästä lompakostani mitään muita kuluja. Sitä on helposti ostanut auton hinnan verran elektroniikkaa ja muuta mukavuushärpäkettä muutamassa vuodessa, ja se taas on aivan normaalia elämistä. Lataushybridinkin ostin kun uutta autoa tarvitsi tietyillä ominaisuuksilla, ja tuo yksilö sattui ne täyttämään. Toki onhan joku auton osto monikertaisesti kalliimpi kuin vaikkapa uusi Marantz olohuoneen nurkkaan, mutta tätähän se on että tekniikka kehittyy, ja asiat vain maksavat. Tulevaisuuden autoilu on näillä näkymin sähköistettyä. Mutta ymmärrän täysin että joskus sitä on tehtävä tiukat laskutoimitukset että mitä jää viivan alle, jos kilometrejä reilusti kertyy.
 
Vaikka onkin hyvin vahvasti offtopicia, niin tämä on mielenkiintoinen yhtälö kaiken kaikkiaan. Itse kun ostan uusia laitteita ja härveleitä, tuskin koskaan mietin maksaako se itseään takaisin. Vastaavaan roinaan, joka tuottaa iloa ja parantaa elämänlaatua, tulee ostettua vuodessa useilla tuhansilla, eivätkä ne mitään minulle rahallisesti tuota, tai säästä lompakostani mitään muita kuluja. Sitä on helposti ostanut auton hinnan verran elektroniikkaa ja muuta mukavuushärpäkettä muutamassa vuodessa, ja se taas on aivan normaalia elämistä. Lataushybridinkin ostin kun uutta autoa tarvitsi tietyillä ominaisuuksilla, ja tuo yksilö sattui ne täyttämään. Toki onhan joku auton osto monikertaisesti kalliimpi kuin vaikkapa uusi Marantz olohuoneen nurkkaan, mutta tätähän se on että tekniikka kehittyy, ja asiat vain maksavat. Tulevaisuuden autoilu on näillä näkymin sähköistettyä. Mutta ymmärrän täysin että joskus sitä on tehtävä tiukat laskutoimitukset että mitä jää viivan alle, jos kilometrejä reilusti kertyy.

Juu, ei se väärin ole missään tapauksessa. Itse jäin vain pohtimaan tuota, ettei ole varaa ajaa dieselillä, mutta ostaa sähköauton- yhtälöä, että jos talous edellä menee niin tuo ei aina ole niin yksiselitteistä...

Takaisin aiheeseen. Meille kaupungin vuokrataloon tuli tosiaan kaksi latauspaikkaa. Kumpikin on 10A-sulakkeen takana ja hintaa 40€/kk. Normaali tolppapaikka maksaa meillä 7€/kk. Tehohäviöineen tuo tarkoittaisi n. 5-6h, että saa akun täyteen, talvella ehkä tuplat kun akku ei ota virtaa vastaan, eli kesällä saisi kerran päivässä sen 30km ja talvellla 10km toimintamatkaa. Itse kun ajelen vain pari kertaa viikossa niin en vielä taida tuota paikkaa ottaa vaan latailen julkisilla kun kohdalle osuvat.
 
ma taas maksaisin ilosta sen 1 euron paiva ettei tarvitsisi latauksesta murehtia
 
Juu, ei se väärin ole missään tapauksessa. Itse jäin vain pohtimaan tuota, ettei ole varaa ajaa dieselillä, mutta ostaa sähköauton- yhtälöä, että jos talous edellä menee niin tuo ei aina ole niin yksiselitteistä...

Takaisin aiheeseen. Meille kaupungin vuokrataloon tuli tosiaan kaksi latauspaikkaa. Kumpikin on 10A-sulakkeen takana ja hintaa 40€/kk. Normaali tolppapaikka maksaa meillä 7€/kk. Tehohäviöineen tuo tarkoittaisi n. 5-6h, että saa akun täyteen, talvella ehkä tuplat kun akku ei ota virtaa vastaan, eli kesällä saisi kerran päivässä sen 30km ja talvellla 10km toimintamatkaa. Itse kun ajelen vain pari kertaa viikossa niin en vielä taida tuota paikkaa ottaa vaan latailen julkisilla kun kohdalle osuvat.

Sulla on siis ilmeisesti lataushybridi? Miksi edes sillä laskeskelet kun se on selvää, että yön aikana akku on täynnä lämpötilasta riippumatta?

Hidaslatausnopeus ei muuten juurikaan muutu kesä vs. talvi. Kyllä se aika lailla sitä samaa (hidasta) tahtia latautuu lämpötilasta riippumatta.

Lataushybridi IMO on nimenomaan se auto, mille pitää olla kotilataus että siinä on pienintäkään järkeä (pl. puhtaat autoveron kiertämiset).

Ja jos sulla ei ole lataushybridiä vaan täyssähkö niin mistä sä revit nuo 30/10 km lukemat päivässä?
 
Halvat kilsat kyllä, mutta kyllähän sitä saa ajella 300tkm ennenkuin halvemmat kilsat on syöneet kalliimman hankintahinnan erotuksen tasaan tuon autoliiton hihavakion kanssa; että suomalaiset autoilevat keskim 6800€ autoilla


Suomalaiset eivät aja 300tkm 6800€ autoilla vaan 100tkm ja sitten maksavat 5000€ väliä uuteen. Eli 300tkm saat laskea suomalaisen auton arvoksi ainakin 20t€ koska yhteen niistä on tullut isompi remppa.
 
Juu, ei se väärin ole missään tapauksessa. Itse jäin vain pohtimaan tuota, ettei ole varaa ajaa dieselillä, mutta ostaa sähköauton- yhtälöä, että jos talous edellä menee niin tuo ei aina ole niin yksiselitteistä...
Ehdottomasti joo, eikä sitä ollutkaan tarkoitus kritisoida. Lähinnä yleisellä tasolla pohdintaa. :)

Takaisin aiheeseen. Meille kaupungin vuokrataloon tuli tosiaan kaksi latauspaikkaa. Kumpikin on 10A-sulakkeen takana ja hintaa 40€/kk. Normaali tolppapaikka maksaa meillä 7€/kk. Tehohäviöineen tuo tarkoittaisi n. 5-6h, että saa akun täyteen, talvella ehkä tuplat kun akku ei ota virtaa vastaan, eli kesällä saisi kerran päivässä sen 30km ja talvellla 10km toimintamatkaa. Itse kun ajelen vain pari kertaa viikossa niin en vielä taida tuota paikkaa ottaa vaan latailen julkisilla kun kohdalle osuvat.
Itsellä tuli tammikuusta toukokuuhun ladattua plugarihybridiä 8A paikalta, ja aivan mainiosti latautui kovassa pakkasessakin. Maksamme 25€/kk vastiketta katospaikasta, ja sähköt siihen päälle, joten sanoisin että tuo 40€/kk on loistoratkaisu jos siihen kuuluu sähköt. Halvemmalla pääset kuin minä. Kuten tuossa joku mainitsikin, lataushybridi on turha jos ei kotona pääse lataamaan. Ne laturit on niin hitaita, että ei sitä tule niin montaa kertaa viikossa haahuiltua Prismassa tms. paria tuntia kerrallaan että sen saisi täyteen. Ehdottomasti suosittelen tuota 10A paikkaa. Omakin auto latautui tammikuun pakkasilla seitsemässä tunnissa 8A virralla. Toki jos tuumailet jotain ~20kWh-akkuista plugaria, niin sitten siinä toki kestää kauemmin. Tuollaiselle ~10kWh-akkuiselle 10A riittää mainiosti, jos ei tule useita pidempiä ajoreissuja päivän aikana (ja silloinkin onnistuu jos ensimmäinen autoilu aamulla, ja toinen illalla).
 
Naapurin äijä lataa leafinsa sillä 8A laturilla, ja tuntuu se 8A siihenkin riittävän. Ehkä sillä voisi tosiaan tulla tilanne että jos illalla tulee akku kuivana kotiin ja aamulla pitäisi lähteä pitkälle, niin pitäisi pikalaturin kautta kurvata.
 
Countryman phev on kärry. Pakko ajaa polttiksella usein muutenkin kun vasta hiljattain nokat ja nostajat uusittiin kun syöpyivät liian vähästä käytöstä niin turha latailla jos nykyisillä ajoilla moottorin sisuskalut syöpyy.

Mitä sillä päivittäisellä täydellä akulla tekee kun sillä ei talvella pääse kuin sen 10km kun ei ole akunlämmitintä, eikä akku ladatessa lämpene tarpeeksi.
 
Countryman phev on kärry. Pakko ajaa polttiksella usein muutenkin kun vasta hiljattain nokat ja nostajat uusittiin kun syöpyivät liian vähästä käytöstä niin turha latailla jos nykyisillä ajoilla moottorin sisuskalut syöpyy.

Mitä sillä päivittäisellä täydellä akulla tekee kun sillä ei talvella pääse kuin sen 10km kun ei ole akunlämmitintä, eikä akku ladatessa lämpene tarpeeksi.
Kyllähän se nyt kuitenkin selkeästi polttoaineen kulutusta laskee vaikka ajaisi hybriditilassa.. Oletan että sellainen siitä kuitenkin löytyy.

Tosin, tuo bemarin heikko moottori on kyllä ongelma.
 
Kyllähän se nyt kuitenkin selkeästi polttoaineen kulutusta laskee vaikka ajaisi hybriditilassa.. Oletan että sellainen siitä kuitenkin löytyy.

Tosin, tuo bemarin heikko moottori on kyllä ongelma.

Juu niin laskee ja just tuo hybridi-tila tekee sen, ettei polttis lämpene kunnolla, jonka seurauksena bensaa öljyn seassa ja sen lisäksi kondenssivedet niin bmw moottori ei vain kestänyt…
 
Asutaan kerrostalo yhtiössä, ja täällä on vain ne perinteiset auton lämmitystolpat 2h ajastimella. Ilman viritelmiä auton(hybridi) lataus taitaa olla aika turhauttavaa?
 
Asutaan kerrostalo yhtiössä, ja täällä on vain ne perinteiset auton lämmitystolpat 2h ajastimella. Ilman viritelmiä auton(hybridi) lataus taitaa olla aika turhauttavaa?

Juu eikä sillä kellotolpalla saa edes ladata koska siitä puuttuu vikavirtasuoja. Sen pömpelin voi kuitenkin vaihtaa latauksen mahdollistavaan pömpeliin. Maksaa muutaman satasen plus asennus päälle. Toki tätä ennen pitäisi taloyhtiössä tehdä sähköjärjestelmien kartoitus ja yhtiökokouksessa päätös, että osakkaat saavat vaihdella tolppua latauskelpoiseksi (omalla kustannuksellaan). Ja sen jälkeen toki pitää vielä sopia, miten laskutus käytetystä sähköstä tapahtuu.

Eli mahdollista on, mutta vaatii rahaa ja kokoustamista.
 
Mistä sen tiedät ettei siinä ole vikistä?

Juu niin laskee ja just tuo hybridi-tila tekee sen, ettei polttis lämpene kunnolla, jonka seurauksena bensaa öljyn seassa ja sen lisäksi kondenssivedet niin bmw moottori ei vain kestänyt…

Jaa... Sukulaisella meni minin kone remppaan kun ei ollut ajettu polttiksella oikeastaan mitään. Se ajaa käytännössä kaiken normaaliajonsa pelkällä sähköllä.
 
Meilläkin yhtiökokouksessa esitettiin kiinnostusta latauspaikoille, ja taloyhtiön hallitus lupasi selvittää sähköverkon valmiuden ja vaadittavat toimenpiteet/muutokset, jotta saataisin lataispaikkoja. Tästä on aikaa noin 2kk, eikä vielä oo kuulunut mitään, kovin tuntuu hidasta olevan. Yhellä naapurilla jo Tesla pihassa, missä lie käy sitä lataamassa. Nopein keino saada latauspaikka lienee muuttaa johonkin muualle :D

Tällä hetkellä kaikki kestää ja on normaalia kalliimpaa. Ei kannata ryntäillä suin päin. Kilpailuttamisella voi saada isoja eroja tarjouksiin. Meidän taloyhtiössä mm. pihavalojen ja aitojen vaihtoa edessä, ja hinnat niidenkin osalta +30% normaalia korkeammat osassa tarjouksissa. Kesä on muutenkin rakentamisen sesonkiaikaa, joten ruuhkaa riittää.

PS. Hyvin on tullut pärjättyä 8A latauksella nyt vuoden verran täyssähköautolla (e-208 GT). Maksoi vuosi sitten ~500€ superchuko laatikko mittarilla vanhan viereen asennuksineen omakustanteisesti. Kerran vuoteen ilmoitan kWh -lukeman isännöitsijälle laskutusta varten. Käytännössä olen käyttänyt tuota vain talvella pari kertaa viikossa kun tarvitsee enemmän käyttää esilämmitystä, ja sitten kun lähtee pidemmälle reissulle. Muutoin tulee hyödynnettyä kauppojen julkisia latureita kauppailun yhteydessä, ilmaisiakin sattuu joitain löytymään niin miksipä ei niiltä ottaisi sitten pattereihin täytettä.
 
Viimeksi muokattu:
Halvat kilsat kyllä, mutta kyllähän sitä saa ajella 300tkm ennenkuin halvemmat kilsat on syöneet kalliimman hankintahinnan erotuksen tasaan tuon autoliiton hihavakion kanssa; että suomalaiset autoilevat keskim 6800€ autoilla
Mihin sähköautoon vertaat sitä ikivanhaa 6800€ polttisautoa? Upouuteen 70000€ Teslaan, vain 10 vuotta vanhaan Nissan Leafiin jonka saa 9000 eurolla?

Ei kai sitä käytettyä Leafia sentään 300.000km tarvitse ajaa ennenkuin saa säästettyä polttoainekuluissa 2200€?
 
Ja sen jälkeen toki pitää vielä sopia, miten laskutus käytetystä sähköstä tapahtuu.
Helpoin ehkä lienee että latailija(t) toimittavat lataustolpan mittarin lukeman esim. puolen vuoden välein isännöitsijälle joka laskuttaa käytetystä sähköstä ja tilittää rahan taloyhtiölle. Noin ainakin meillä toimitaan ja hyvin toimii.

Koska taloyhtiömme sähkö on pörssisähköä, isännöitsijä asettaa kWh-hinnaksi sen mikä oli kyseisen kuluneen puolen vuoden keskimääräinen kWh-hinta. Ainakin meidän taloyhtiö/isännöitsijä saa tuon tiedon helposti sähköyhtiöltä. Viime vuoden lopussa se oli 19c/kWh, sisältäen verot ja siirtomaksun. Sinänsä aika kallista kun läheisessä kauppakeskuksessa voi ladata 22kW AC 16c/kWh ja parin kilsan päässä olevilla Virran latureilla muistaakseni jopa vain 12c/kWh, mutta minkäs teet. Ehkä se pörssisähkö joskus halpenee, ehkä.

Kyselin kyllä taloyhtiön hallitukselta ja isännöitsijältä miksi ei ole määräaikaista kiinteähintaista sopimusta kuten useimmissa kotitalouksissa taitaa olla, mutta isännöitsijä antoi ymmärtää että yleisesti ottaen sähköyhtiöt tekevät vain pörssisähkösopimuksia taloyhtiöiden kanssa. Ja toki ne määräaikaiset tulevat muutenkin olemaan yhä kalliimpia jos pörssisähkön hinta on koholla, nyt vain on erikoistilanne kun kotitaloudet ovat tehneet halpoja monivuotisia sopimuksia esim. viime vuonna, ja sen jälkeen pörssisähkön hinta on noussut.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin aiheeseen. Meille kaupungin vuokrataloon tuli tosiaan kaksi latauspaikkaa. Kumpikin on 10A-sulakkeen takana ja hintaa 40€/kk. Normaali tolppapaikka maksaa meillä 7€/kk.
40€/kk sisältää sähköt? Hinta nousee jos sähkön hinta nousee? Vai tuleeko tuon 40€ päälle vielä käytetyn sähkön hinta?

Mulle tuo toki olisi kannattava koska loka-joulukuussa mulla meni sähköauton latailuun jotain 250€ hitaasta kotilatailusta (taloyhtiön pörssisähköä, laskuttivat lopulta 19c/kWh sisältäen verot ja siirtomaksut). Niin ja autopaikan vuokra vielä päälle joka on 10€/kk eli 280€ noilta kolmelta kuukaudelta kaikkinensa.

Tuolla 40€/kk hinnoittelulla olisin maksanut vain 120€ noilta kolmelta kuukaudelta.

Siitä huolimatta vierastan kuitenkin tuollaisia kiinteähintaisia systeemeitä jotka periaatteessa kannustavat kuluttamaan ja lataamaan niin paljon kuin vain ehtii, ehkä kaveritkin voi kutsua latailemaan kun ei se lasku siitä muutu.
 
Viimeksi muokattu:
Kyselin kyllä taloyhtiön hallitukselta ja isännöitsijältä miksi ei ole määräaikaista kiinteähintaista sopimusta kuten useimmissa kotitalouksissa taitaa olla, mutta isännöitsijä antoi ymmärtää että yleisesti ottaen sähköyhtiöt tekevät vain pörssisähkösopimuksia taloyhtiöiden kanssa. Ja toki ne määräaikaiset tulevat muutenkin olemaan yhä kalliimpia jos pörssisähkön hinta on koholla, nyt vain on erikoistilanne kun kotitaloudet ovat tehneet halpoja monivuotisia sopimuksia esim. viime vuonna, ja sen jälkeen pörssisähkön hinta on noussut.
Ei pidä paikkaansa, nimimerkillä kokemusta on. Kyllä taloyhtiöt saavat määräaikaisia siinä missä yksityisetkin, mutta toki juuri tällä hetkellä tilanne voi olla hieman eri.
 
Mihin sähköautoon vertaat sitä ikivanhaa 6800€ polttisautoa? Upouuteen 70000€ Teslaan, vain 10 vuotta vanhaan Nissan Leafiin jonka saa 9000 eurolla?

Ei kai sitä käytettyä Leafia sentään 300.000km tarvitse ajaa ennenkuin saa säästettyä polttoainekuluissa 2200€?

Muttakun muttakun muttakun siihen 10 vuotta vanhaan Leafiin pitää ihan just 100% varmuudella vaihtaa akku, sähkömoottori, alennusvaihde, pyörien ripustukset, jarrut ja koko auton kaapelointi ja se maksaa ainakin 45 k€.

;)
 
Mihin sähköautoon vertaat sitä ikivanhaa 6800€ polttisautoa? Upouuteen 70000€ Teslaan, vain 10 vuotta vanhaan Nissan Leafiin jonka saa 9000 eurolla?

Ei kai sitä käytettyä Leafia sentään 300.000km tarvitse ajaa ennenkuin saa säästettyä polttoainekuluissa 2200€?

Nyt pistit pahan, kun en minä ole tuota sinun lainaamaasi tekstiä kirjoittanut.
 
40€/kk sisältää sähköt? Hinta nousee jos sähkön hinta nousee? Vai tuleeko tuon 40€ päälle vielä käytetyn sähkön hinta?

Mulle tuo toki olisi kannattava koska loka-joulukuussa mulla meni sähköauton latailuun jotain 250€ hitaasta kotilatailusta (taloyhtiön pörssisähköä, laskuttivat lopulta 19c/kWh sisältäen verot ja siirtomaksut). Niin ja autopaikan vuokra vielä päälle joka on 10€/kk eli 280€ noilta kolmelta kuukaudelta kaikkinensa.

Tuolla 40€/kk hinnoittelulla olisin maksanut vain 120€ noilta kolmelta kuukaudelta.

Siitä huolimatta vierastan kuitenkin tuollaisia kiinteähintaisia systeemeitä jotka periaatteessa kannustavat kuluttamaan ja lataamaan niin paljon kuin vain ehtii, ehkä kaveritkin voi kutsua latailemaan kun ei se lasku siitä muutu.

Kiinteä hinta ja sähköä saa käyttää niin paljon kuin pystyy. En vain latausaikaa osaa arvailla talvella kun julkisella paikalla 16A eli 3,6kW teholla vei akku kylmänä liki 5h saada akku täyteen, että mitä se sitten veisi 10A?
 
Kiinteä hinta ja sähköä saa käyttää niin paljon kuin pystyy. En vain latausaikaa osaa arvailla talvella kun julkisella paikalla 16A eli 3,6kW teholla vei akku kylmänä liki 5h saada akku täyteen, että mitä se sitten veisi 10A?
Aika simppeliä matikkaa. 16/10 * 5h = 8h.
 
Eli talvella kerran päivässä pääsee 10km ja se tekee päivittäisellä sähköajon hinnaksi 0,11€/km. Toki kun käytännössä ajan vain kaksi/kolme kertaa viikossa niin tekee se 0,23€/km. Eli 18-38c/kWh, ihan kohtalainen hinta siis. Yli +15C lämpötiloissa tilanne aivan toinen kun pääsee jo 15km ja yli +20C pääseekin jo 25-30km sähköllä.
 
Kiinteä hinta ja sähköä saa käyttää niin paljon kuin pystyy. En vain latausaikaa osaa arvailla talvella kun julkisella paikalla 16A eli 3,6kW teholla vei akku kylmänä liki 5h saada akku täyteen, että mitä se sitten veisi 10A?
Ehkä mainitsit jo mutta minkäkokoinen akku, ja kuinka tyhjästä täyteen?

Tai lyhyemmin: kuinka monta kWh sinne pitäisi saada latausta ennenkuin on ns. täynnä? EDIT: No joo kun muissa viesteissä alettiin keekoilemaan lyhyen matematiikan taidoilla, saahan tuon laskettua: 3,6kW * 5h = 18 kWh. Eli kaiketi lataushybiridi kuten aiemmin taidettiin arvailla.

Toki 8-16A yksivaihelataus on hidasta, ei ole hätäisen hommaa. Soveltuu kuitenkin siihen että tulet töistä joskus klo 17-21 välillä kotiin ja laitat auton lataukseen seuraavan päivän ajoja varten. Illassa ja yössä on niin monta tuntia että kyllä se hyvin siinä ehtii latautua, usein jopa täyteen. Tietenkin vaikuttaa onko auto energiapihi Seat Mii tai Renault Zoe, vai joku tuhlaileva sähkö-Porstsche tai -Merssu jolla paahdetaan 200km motaria joka päivä.

Vähän sama kuin jos laittaisi polttomoottoriautoonsa valumaan bensaa yöllä ohuen pillin läpi. Hidastahan se olisi mutta kyllä sinne tankkiin ehtisi yön aikana ihan kivasti varmaan bensaa lirua. Suurtehotankkaus jättimäisen putken läpi on sitten niitä hätäisiä tilanteita varten, tankki täyttyy että humps vaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä mainitsit jo mutta minkäkokoinen akku, ja kuinka tyhjästä täyteen?

Tai lyhyemmin: kuinka monta kWh sinne pitäisi saada latausta ennenkuin on ns. täynnä? EDIT: No joo kun muissa viesteissä alettiin keekoilemaan lyhyen matematiikan taidoilla, saahan tuon laskettua: 3,6kW * 5h = 18 kWh. Eli kaiketi lataushybiridi kuten aiemmin taidettiin arvailla.

Toki 8-16A yksivaihelataus on hidasta, ei ole hätäisen hommaa. Soveltuu kuitenkin siihen että tulet töistä joskus klo 17-21 välillä kotiin ja laitat auton lataukseen seuraavan päivän ajoja varten. Illassa ja yössä on niin monta tuntia että kyllä se hyvin siinä ehtii latautua, usein jopa täyteen. Tietenkin vaikuttaa onko auto energiapihi Seat Mii tai Renault Zoe, vai Porstsche Taycan tai joku Bemukka jolla paahdetaan 200km motaria joka päivä.

Vähän sama kuin jos laittaisi polttomoottoriautoonsa valumaan bensaa yöllä ohuen pillin läpi. Hidastahan se olisi mutta kyllä sinne tankkiin ehtisi yön aikana ihan kivasti varmaan bensaa lirua. Suurtehotankkaus jättimäisen putken läpi on sitten niitä hätäisiä tilanteita varten, tankki täyttyy että humps vaan.

Minissä 7,6kWh akku, mutta käytännössä tuonne menee vain 6kWh plus häviöt kun on sitä varmuusmarginaalia jätetty.

Kunpa näissä phev autoissa olisi pikalataus…
 
Minissä 7,6kWh akku, mutta käytännössä tuonne menee vain 6kWh plus häviöt kun on sitä varmuusmarginaalia jätetty.

Kunpa näissä phev autoissa olisi pikalataus…
Täysin ei nyt nämä speksit istu tuon aiemmin mainitsemasi "16A eli 3,6kW teholla vei akku kylmänä liki 5h saada akku täyteen". Toki jos "kylmänä" tarkoitti -20 asteen pakkasta, niin voi olla ettei akku oikein ottanut mitään vastaan ennen kuin hieman lämpeni. Jos ajon jälkeen lataa suoraan, niin tuon lataa 10A virrallakin alle 3 tunnissa täyteen.
 
Täysin ei nyt nämä speksit istu tuon aiemmin mainitsemasi "16A eli 3,6kW teholla vei akku kylmänä liki 5h saada akku täyteen". Toki jos "kylmänä" tarkoitti -20 asteen pakkasta, niin voi olla ettei akku oikein ottanut mitään vastaan ennen kuin hieman lämpeni. Jos ajon jälkeen lataa suoraan, niin tuon lataa 10A virrallakin alle 3 tunnissa täyteen.
Tapahtui Lidlin laturilla alle -10C lämpötilassa. Akku ei ottanut virtaa vastaan

Näillä kesälämpötiloilla menee 2h30min, koska lataushäviöt.
 
Tapahtui Lidlin laturilla alle -10C lämpötilassa. Akku ei ottanut virtaa vastaan

Näillä kesälämpötiloilla menee 2h30min, koska lataushäviöt.
Eikö alkanut ladata edes odottamalla?

Renault Zoea olen lataillut kylmimmillään jossain -21, eikä ole ollut ongelmia ladata sitä (joko yksivaiheinen 8A/10A hidaslataus, tai 22kW AC-lataus). Ehkä se hitaampaa on kylmemmällä, en kellottanut, mutta kyllä akku täyttyi yön yli. Lidlin 22kW latausasemalla pakkasella saattoi olla että latailu jäi mittarin mukaan jonnekin 13-16kW tasolle kun se nyt kesällä on 20-21kW (- häviöt, tuo on siis lukema mitä Lidlin AC-latausasema kertoo antavansa autolle).

Yleensä kyllä olen ajanut autolla kun laitan sen lataukseen, en muista juuri koskaan tehneeni niin että auto olisi seissyt pidempään kylmissään ja ajamatta, ja vasta sitten laittaisin pakkasella lataukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö alkanut ladata edes odottamalla?

Renault Zoea olen lataillut kylmimmillään jossain -21, eikä ole ollut ongelmia ladata sitä (joko yksivaiheinen 8A/10A hidaslataus, tai 22kW AC-lataus). Ehkä se hitaampaa on kylmemmällä, en kellottanut, mutta kyllä akku täyttyi yön yli. Lidlin 22kW latausasemalla pakkasella saattoi olla että latailu jäi mittarin mukaan jonnekin 13-16kW tasolle kun se nyt kesällä on 20-21kW (- häviöt, tuo on siis lukema mitä Lidlin AC-latausasema kertoo antavansa autolle).

Yleensä kyllä olen ajanut autolla kun laitan sen lataukseen, en muista juuri koskaan tehneeni niin että auto olisi seissyt pidempään kylmissään ja ajamatta, ja vasta sitten laittaisin pakkasella lataukseen.

Äh ilmaisin huonosti, siis kylmyyden takia akku otti virtaa vastaan todella hitaasti ja tuplasi kesän latausajan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 848
Viestejä
4 479 965
Jäsenet
74 019
Uusin jäsen
JynxJynx

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom