Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

No tuo on nyt haettu, jos tulee katumapäälle niin varmaan keväällä saa sesongin loppupuolella myytyä vielä hyvään hintaan kun muualla myydään vaan ei-oota, tai näin ainakin uskottelin itselleni :)

Eipä tuo nyt valtavan raskas ollut ilman tehostustakaan, eli hätätapauksessa pystyy nilkuttamaan kotiin.

Kesäksi voisi kokeilla ihan testiksi täysin sliksiä rengasta, mutta hieman hintavia ovat ...

Hyvä näin 3. ja puolen vuoden jälkeen kysellä

Oletko ollut tyytyväinen pyörään? Miten komponentit kestäneet? Onko akku riittänyt perusajeluihin?

Olisi tossa käytettynä ihan hyvään hintaan kyseinen pyörä tarjolla.
 
Hyvä näin 3. ja puolen vuoden jälkeen kysellä

Oletko ollut tyytyväinen pyörään? Miten komponentit kestäneet? Onko akku riittänyt perusajeluihin?

Olisi tossa käytettynä ihan hyvään hintaan kyseinen pyörä tarjolla.

Akku riittänyt mainiosti mun siirtymiin, n. 40-50km avustettuna max. Vakio ketjut ja takaratas vaihtoon niin hyvä peli. Vakioketjut kesti n 250km ja ratas 750-1000km. Nyt ajeltu jo tonni samoilla ketjuilla ja rattailla (mallia en nyt muista, shimanon ”toiseksiparas” tms)
 
RadRhino 6 Plus Step-Thru maksaa nyt 1199e tuolla EU sivulla. Eiköhän ne laita vielä vuoden loppuun mennessä vieläkin parempia hinnanalennuksia. Minkä pituisilla jäpisköillä täällä on kokemusta tuosta tai "miesten" mallista? Kannattaako säästää tuo 200e ostamalla Step-Thru vai maksaa enempi jykevämmästä?
 
No armeiassa mulle mitattiin 198cm pituutta ja hyvin istuu tää 6 plus, on meinaan iso pyörä. Vasta 30km tosin ajettu, sillä lähti akusta 3 tolppaa kymmenestä.
 
No armeiassa mulle mitattiin 198cm pituutta ja hyvin istuu tää 6 plus, on meinaan iso pyörä. Vasta 30km tosin ajettu, sillä lähti akusta 3 tolppaa kymmenestä.
Toivottavasti akunkesto paranee latausten myötä. Melkein kolmasosa akusta 30km matkalla on todella paljon, ellet vetänyt täysillä avuilla vaikeammissa olosuhteissa.
 
No armeiassa mulle mitattiin 198cm pituutta ja hyvin istuu tää 6 plus, on meinaan iso pyörä. Vasta 30km tosin ajettu, sillä lähti akusta 3 tolppaa kymmenestä.
Mielenkiintoista olisi nähdä kuinka paljon on satulatolppaa ulkona tuolla mitalla, kun satulaputki on 430mm. Ihan jo geometriatietojen perusteella uskallan väittää, että on hiton pieni pyörä yli 190cm pituiselle.
 
Satulaputki ylärajassa.
Turusta Kakskerran kirkolle ja takas, täydet avustukset ja todella mäkinen reitti. Lisäksi kova tuuli.
 
Mikäs sähköpyörä olisi paras tuohon n. 2k€ hintaluokkaan. Ajona lähinnä työmatka, mutta ei haittaa, jos maastoon pääsee myös.

Onko tuosta mihinkään?
Haibike Trekking 4 High sähköpyörä, L 2 299,99

tai tästä

Haibike Trekking 5 Unisex sähköpyörä, L 2 399,99
Jos maasto on kuvan hiekkapolkua metsässä niin noilla pärjää


thumb_aidattu_polku_a.jpg


mutta juurakko/kivikkopolut voit unohtaa samantien jo pelkästään renkaiden takia.

IMG_20220712_154645_728.jpg


Tai siis ajaahan tuollaisella kaupunkipyörällä vaikka missä, mutta helppoa ja mukavaa se ei ole...
 
Miten paljon noilla pitäisi sitten päästä? Nythän kyseisellä akulla päässee n. 100km.
Minä (79 kg) olen päässyt Shimanon 504 Wh akulla, pienimmällä Eco-avustuksella ja asfalttitietä ajaessa parhaimmillani tasan 100 km. Ajotietokone näyttää täyden akun rangeksi 190 km.
 
Minä (79 kg) olen päässyt Shimanon 504 Wh akulla, pienimmällä Eco-avustuksella ja asfalttitietä ajaessa parhaimmillani tasan 100 km. Ajotietokone näyttää täyden akun rangeksi 190 km.
Mielenkiinnosta, mikä pyörä? Itsellä Tunturin Emax CE fätissä sama akku ja Eco asetuksella tietokone näyttää rangeksi 150 km. En ole pyörällä ajanut vasta kuin reilu 300 km ja taisin ekalla latauksella päästä 95 km. Tuohon tietysti vaikuttaa todella paljon millaista reittiä ajaa ja fätissä etenkin rengaspaineet. Omassa pyörässä tehtaan jäljiltä taisi olla 0,5 baria ja itse nostin 0,8 bariin. Ei maastossa ihan optimipito ole, mutta aika hyvä kompromissi seka-ajoon asfaltille ja metsään. Kokeilin hetken 1 barin paineita ja kyllähän se rullasi todella kevyesti asfaltilla, mutta ei sillä kyllä mitään asiaa ollut metsäpoluille. Kaikki kävyt ja juuret tuntui niin kovaa renkaiden alla, että ei hommassa ollut mitään järkeä. Litkuttamista pitäisi kokeilla, mutta ajellaan nyt niin kauan kun sisurit kestää.
 
Mielenkiinnosta, mikä pyörä? Itsellä Tunturin Emax CE fätissä sama akku ja Eco asetuksella tietokone näyttää rangeksi 150 km. En ole pyörällä ajanut vasta kuin reilu 300 km ja taisin ekalla latauksella päästä 95 km. Tuohon tietysti vaikuttaa todella paljon millaista reittiä ajaa ja fätissä etenkin rengaspaineet. Omassa pyörässä tehtaan jäljiltä taisi olla 0,5 baria ja itse nostin 0,8 bariin. Ei maastossa ihan optimipito ole, mutta aika hyvä kompromissi seka-ajoon asfaltille ja metsään. Kokeilin hetken 1 barin paineita ja kyllähän se rullasi todella kevyesti asfaltilla, mutta ei sillä kyllä mitään asiaa ollut metsäpoluille. Kaikki kävyt ja juuret tuntui niin kovaa renkaiden alla, että ei hommassa ollut mitään järkeä. Litkuttamista pitäisi kokeilla, mutta ajellaan nyt niin kauan kun sisurit kestää.
Tunturi eMotion ja rengaspaineet 3,5-4 bar. Myyjäliike suositteli ajamaan aika isolla kadenssilla ja pyrin pitämään sen aina siellä 90 rpm tasolla eli kun on 8-vaihteinen pyörä niin useinmiten käytössä ovat vaihteet 3-5.
 
Tunturi eMotion ja rengaspaineet 3,5-4 bar. Myyjäliike suositteli ajamaan aika isolla kadenssilla ja pyrin pitämään sen aina siellä 90 rpm tasolla eli kun on 8-vaihteinen pyörä niin useinmiten käytössä ovat vaihteet 3-5.
Joo isolla kadenssilla tosiaan kannattaa ajaa, säästää voimansiirtoakin samalla. Itse pyrin pitämään tuolla 70-90 välillä, riippuen reitistä.
 
En tarvitse sähköpyörää mutta työsuhde-edun käyttö kiinnostaa..

Joku Electra Kakau Cruiser Go! tyylinen beach cruiser vaikka. Vähän toivon että siitä tulisi uusi versio hihnalla.

Rangella ei ole paskankaan väliä ja yksikin vaihde riittää. Ulkonäkö tärkeää ja mielellään siis hihnavetoinen. Hinta max kolmisen tonnia. Ei talviajoa, talvet pyörä saa koristaa mancavea. Muita ehdotuksia kuin toi Electra?

Ebikemotion x35-napamoottorilla ja vastaavilla löytyy kyllä lukuisia tyylikkäitä fillarimalleja, joita ei edes sähköpyöräksi erota. Jopa 13-15kg painoluokissa ja varmasti kivoja pelejä leppoisaan kesäkruisailuun. Ja jos googleen tyrkkää noiden lisäksi että "Belt drive" niin kyllä niitäkin löytyy. Ei ehkä enää pysy alle 3k€ tosin jos fillariedussa sellainen raja sulla on.
 
nyt kun olisi mahdollisuus hankkia työsuhdepyörä.
niin minkä sitä valitsisi jos työmatka 10km/suunta 5km siitä hiekkateitä loppu asvalttia ja muu harrastekäyttö hiekkatiet/metsäpolut ja muutamat kalastus reissut kesässä norjaan/lappiin jossa vois pyörää hyödyntää...

ehdoton vaatimus pyörältä helposti irrotettava akku koska säilytys kylmässä tilassa. hintaluokka vois olla +-4k
Hankin itselleni keväällä maastopyöräilyharrastusta ja noin 10km talvityömatka-ajoja varten tällaisen Cube Stereo Hybrid 120 Pro-sähkötäpärin. Ollut myös näin kesäkeleillä testissä työmatka-ajossa. Ei valittamista. Boschin sähkötekniikka toimii hyvin. Jos et kovin vaikeita polkuja aio ajaa, niin tuota saa myös ilman takajousitusta, jolloin säästää useita satasia. rtech
 
Mitä arvokkaampi pyörä, sitä enemmän siinä on monenlaisia haista-vittu-ratkaisuja. Vielä 500€:n pyörässä on todennäköisesti kiinnityspaikat seisontatuelle ja lokasuojille. Polkimet tietysti kuuluvat hintaan. 5000€:n pyörässä ei ole pelkoa, että olisi huomioitu seisontatuen tai lokasuojien asennusta ja polkimet eivät tietenkään kuulu kauppaan. Kammissa on sentään reiät polkimille. Mielestäni 10k€:n pyörässä ei vastaavaa logiikkaa noudattaen enää pitäisi olla edes kammissa reikiä polkimille. Todennäköisesti satulatolppakaan ei ole enää siinä hintaluokassa pyöreä, jotta senkin suhteen olisi mahdollisimman hankalaa. Itse sain tingattua kokeilupolkimet viimeksi mukaan, kun ostin pyörän. Myyjä alkoi jo irrottaa polkimia, kun saatiin kauppa sovittua. Samaa logiikkaa käyttäen voisi kauppojen synnyttyä irrottaa myös renkaat, sarvet, tupet ja satulan.
 
Mitä arvokkaampi pyörä, sitä enemmän siinä on monenlaisia haista-vittu-ratkaisuja. Vielä 500€:n pyörässä on todennäköisesti kiinnityspaikat seisontatuelle ja lokasuojille. Polkimet tietysti kuuluvat hintaan. 5000€:n pyörässä ei ole pelkoa, että olisi huomioitu seisontatuen tai lokasuojien asennusta ja polkimet eivät tietenkään kuulu kauppaan. Kammissa on sentään reiät polkimille. Mielestäni 10k€:n pyörässä ei vastaavaa logiikkaa noudattaen enää pitäisi olla edes kammissa reikiä polkimille. Todennäköisesti satulatolppakaan ei ole enää siinä hintaluokassa pyöreä, jotta senkin suhteen olisi mahdollisimman hankalaa. Itse sain tingattua kokeilupolkimet viimeksi mukaan, kun ostin pyörän. Myyjä alkoi jo irrottaa polkimia, kun saatiin kauppa sovittua. Samaa logiikkaa käyttäen voisi kauppojen synnyttyä irrottaa myös renkaat, sarvet, tupet ja satulan.
Ei korkea hinta tarkoita suoraan, että pyörä nimenomaan olisi huonommin varusteltu. Joissakin polkimet tulevat mukana ja toisissa ei. Idea jälkimmäisissä on siinä, että yleensä kalliimman pään pyöriä ostaa sellainen väki, joka tietää mitä haluaa ja millaiseen käyttöön, eikä näille ole järkevää väkisin tuputtaa mukana sellaisia komponentteja, jotka kuitenkin joutuisi vaihtamaan sellaisiksi mitä tarvitsee. Se hinta niissä muodostuu muista komponenteista ja on parempi jättää ylimääräiset pois ja antaa asiakkaalle mahdollisuus valita suoraan sellaiset kikkareet kuin tämä haluaa.

Maailma on sillä tavalla rikki, että jengi kuvittelee, että kaikkien on pakko ostaa jotain maasto/alamäkiajoon suunniteltuja 4000 euron täysjoustopyöriä ja sitten ihmetellään, kun ne eivät oikein vastaa omaa tarvetta muutaman kilometrin työmatkapyöräilyssä kaupungissa.

Btw. Ihan ok polkimet ilman lukkomekanismia maksavat jotain 30€, joten ei kannata tehdä suurta numeroa, jos ne joutuu valitsemaan erikseen. Lukkopolkimet maksavat toki enemmän ja jos sellaisia käyttää, niin olisi typerää joutua maksamaan tavallisista polkimista pyörän mukana. Myös lokasuojia saa fillariin kuin fillariin ja sopivan seisontatuenkin saa käytännössä kaikkiin pyörämalleihin, vaikka kiinnitysmekanismeja onkin erilaisia.
 
Juuri kuten @Kautium kertoi. Monella kalliimman pyörän ostajalla on jo valmiiksi ne polkimet yms. jotka hän haluaa laittaa pyörään kiinni. Tai ainakin tietää minkälaiset haluaa. Silloin siinä pyörän hinnassa ei tarvitse olla polkimia, jolloin pyörä voidaan myödä vähän edullisemmin. On varmasti pyörän valmistajan näkökohdasta edullisempaa laittaa ne 5e maksavat polkimet siihen pyörän mukaan, kuin laittaa vaikka 150e maksavat alamäkipolkimet, jolloin pyörän myyntihintaa pitäisi nostaa vastaavalla tavalla. Varsinkin kun suurimmalle osalle riittää se 5e poljin.

Mitä tulee lokasuojiin, niin maastopyöräilijät harvoin niitä kaipaavat, jos puhutaan pelkästä harrastelu/ammattilais ajoista. Maantiepyöräilijät ei niitä käytä. Niin sanotussa "normaalissa" ajossa, eli työmatka, kauppa yms. ajossa lokasuojat on ihan hyvä olla. Mutta niihin käyttöön se pyörän valintakin on yleensä jokin muu kuin maastopyörä, tai maantie. Kaupunkipyörissä lokasuojat, seisontatuet yms. on yleensä aina valmiina.
 
Niin kysymys lähti siksi multa alunperin kun canyonia katoin ja kasausvideossa lukee että polkimet ei kuulu mukaan. Canyonin sivuilla taas polkimet on merkattu lisävarusteeksi joka kuuluu pakettiin. Ovat samalla listalla ohjekirjan ja mm. latausjohdon kanssa.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230821_070051_Chrome.jpg
    Screenshot_20230821_070051_Chrome.jpg
    86,7 KB · Luettu: 50
Viimeksi muokattu:
Niin kysymys lähti siksi multa alunperin kun canyonia katoin ja kasausvideossa lukee että polkimet ei kuulu mukaan. Canyonin sivuilla taas polkimet on merkattu lisävarusteeksi joka kuuluu pakettiin. Ovat samalla listalla ohjekirjan ja mm. latausjohdon kanssa.

Äkkiäkös tuon varmistaa canyonin aspasta, mutta itselläni vahva tunne, että polkimet tulee mukana. Omakohtaisia kokemuksia neuron: on 6 -mallista.
 
Niin kysymys lähti siksi multa alunperin kun canyonia katoin ja kasausvideossa lukee että polkimet ei kuulu mukaan. Canyonin sivuilla taas polkimet on merkattu lisävarusteeksi joka kuuluu pakettiin. Ovat samalla listalla ohjekirjan ja mm. latausjohdon kanssa.
Jos se on pyörän sivuilla kerrottu, niin tulee mukana. Itsellä oli Canyonin mukana peruspolkimet.
 
Niin kysymys lähti siksi multa alunperin kun canyonia katoin ja kasausvideossa lukee että polkimet ei kuulu mukaan. Canyonin sivuilla taas polkimet on merkattu lisävarusteeksi joka kuuluu pakettiin. Ovat samalla listalla ohjekirjan ja mm. latausjohdon kanssa.
Jos siellä noin lukee, niin sitten tulee polkimet mukana. Näyttäisivät olevan tuon listan mukaan perusmallin muovipolkimet, kuten Tellervo aiemmin mainitsi:


1692611902585.png


Kasausvideot ovat viitteellisiä, eikä niissä tietenkään voida ottaa kantaa ihan jokaiseen palikkaan samalla tasolla kuin mitä omassa tilauksessa on mukana.
 
Flow:lla voi tosiaan suunnitella yksinkertaisen reitin kolmella eri maastoprofiililla ja voi sitten aloittaa navigoinnin.
Sovellus ei kuitenkaan tue mitään kolmannen osapuolen reittitiedostoja ja toimii vain Boschin Smart System:llä varustetuilla pyörillä, joten joku yleispätevä sovellus olisi kyllä hyvä.
Tähän liittyen huomiona että Flow sovellukseen voi liittää Komootin ja/tai Stravan tilit. Itse kokeillut Komootilla suunnitella reitin ja importata suoraan smart systemillä varustettuun pyörään. Tämä toimi hyvin ja näytön avulla onnistui navigointi varsin näppärästi. Komootilla reitin suunnittelu oli omasta mielestä toimivampaa kuin Flowlla.
 
Tähän liittyen huomiona että Flow sovellukseen voi liittää Komootin ja/tai Stravan tilit. Itse kokeillut Komootilla suunnitella reitin ja importata suoraan smart systemillä varustettuun pyörään. Tämä toimi hyvin ja näytön avulla onnistui navigointi varsin näppärästi. Komootilla reitin suunnittelu oli omasta mielestä toimivampaa kuin Flowlla.
Täältä suositus sivustolle trailmap.fi.
Voi suunnitella gps reittejä jotka saa upattua flowhun.
Löytää polut teiden lisäksi, komoot ei näyttänyt mun läheltä polkuja...
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Niin kysymys lähti siksi multa alunperin kun canyonia katoin ja kasausvideossa lukee että polkimet ei kuulu mukaan. Canyonin sivuilla taas polkimet on merkattu lisävarusteeksi joka kuuluu pakettiin. Ovat samalla listalla ohjekirjan ja mm. latausjohdon kanssa.
Tulee polkimet mukana, canyonin mukaan tarkoitettu lähinnä pyörän koon testaamiseen. Eli semmoiset muovipolkimet mitä voit käyttää, mutta vaihtanet kuitenkin oikeisiin ja parempiin
 
... Eli semmoiset muovipolkimet mitä voit käyttää, mutta vaihtanet kuitenkin oikeisiin ja parempiin

Juu näkee jo kuvasta, että noilla ei voi polkea ja on syytä äkkiä vaihtaa oikeisiin polkimiin. Harrastajat tunnistavat heti heijastimista, että kyseessä ei ole harrastajahyväksytyt polkimet. :facepalm: Itsensä pyöräilyllä elättävien polkimissa nimittäin ei ole heijastimia, eli harrastaja tietää, että niitä ei ole syytä olla.
 
Juu näkee jo kuvasta, että noilla ei voi polkea ja on syytä äkkiä vaihtaa oikeisiin polkimiin. Harrastajat tunnistavat heti heijastimista, että kyseessä ei ole harrastajahyväksytyt polkimet. :facepalm: Itsensä pyöräilyllä elättävien polkimissa nimittäin ei ole heijastimia, eli harrastaja tietää, että niitä ei ole syytä olla.
Turhaa dissausta. Nuo toimivat ihan hyvin perusajossa tyyliin tennarit jalassa. Tietty vakavampaan käyttöön/harrastajat vaihtavat käytännössä aina tukevampiin flatteihin ja todelliset tosikot vetää lukkojen kanssa, mutta ihan käypäiset nuo muovisetkin ovat -tiettyyn käyttöön
 
Turhaa dissausta. Nuo toimivat ihan hyvin perusajossa tyyliin tennarit jalassa.
Niin toimivat, mutta tuo viesti taisi olla ihan vaan tahallista vittuilua Serbetliltä samalla kaavalla kuin tässä -->

 
Niin toimivat, mutta tuo viesti taisi olla ihan vaan tahallista vittuilua Serbetliltä samalla kaavalla kuin tässä -->
Tarkoitus ei ole vittuilla, vaan kyseenalaistaa järjenjuoksua, joka liittyy pyöräilyn harrastamiseen ja sen kalustoon. Itse pyöräilen, veneilen ja autoilen, mutta en tunnista vastaavaa kalustoon liittyvää järjen käyttöön perustuvan käytännöllisyyden ylittävää fanaattisuutta kuin pyöräilyssä.
 
Tarkoitus ei ole vittuilla, vaan kyseenalaistaa järjenjuoksua, joka liittyy pyöräilyn harrastamiseen ja sen kalustoon. Itse pyöräilen, veneilen ja autoilen, mutta en tunnista vastaavaa kalustoon liittyvää järjen käyttöön perustuvan käytännöllisyyden ylittävää fanaattisuutta kuin pyöräilyssä.
Jokaisessa lajissa on omat fanaattiset ääripäänsä ja kaikkea siltä väliltä. Ei pyöräily ole siinä mikään poikkeus, eikä kannata yleistää, että kokemasi negatiivinen ilmiö koskisi kaikkia.

Kauppiaan voi olla joskus hankala ymmärtää, että minkä tason harrastaja se 4000e fillaria ostava asiakas on. Aiemmin sellaista ei ostanut kuin aktiivinen harrastaja, joka tuskin olisi muovipolkimia kaivannut, mutta nykyään sellaisen fillarin saattaa ostaa täysi ummikko ensimmäiseksi kaksipyöräiseksi, koska pyöräetu ja sokea usko foorumimutuun.
 
Mulla nämä polkimet ja toimineet paremmin kuin hyvin, biltemasta pussillinen vaihtopiikkejä niin saa vaihtaa jos tippuu matkalle...




dfjj.JPG



Kengät toki kannattaa ottaa flättipolkimille sopivat, normi tennarit ei tykkää...

Eikä tarvitse maksaa montaa sataa...
 
Tulee polkimet mukana, canyonin mukaan tarkoitettu lähinnä pyörän koon testaamiseen. Eli semmoiset muovipolkimet mitä voit käyttää, mutta vaihtanet kuitenkin oikeisiin ja parempiin
Turhaa dissausta. Nuo toimivat ihan hyvin perusajossa tyyliin tennarit jalassa. Tietty vakavampaan käyttöön/harrastajat vaihtavat käytännössä aina tukevampiin flatteihin ja todelliset tosikot vetää lukkojen kanssa, mutta ihan käypäiset nuo muovisetkin ovat -tiettyyn käyttöön
Itsellä taisi tuolla nuo ihan samat polkimet Canyonin mukana, olen ajanut niillä nyt työmatkaa vajaa 4000 kilsaa ja ajaneet asiansa ihan hyvin kaikilla eri keleissä käytetyillä kengillä. Ne jotka kaipaa toisenlaisia polkimia, osannevat kyllä vaihtaa ne itselleen mieluisiksi :thumbsup: Kun noista laakerit leipoo tai aika muuten jättää, niin vaihtanen tilalle jotkut vähän paremmat kohtuuhintaiset, esim. tuon tyyliset mitä Dr. Who yllä linkitti.
Tarkoitus ei ole vittuilla, vaan kyseenalaistaa järjenjuoksua, joka liittyy pyöräilyn harrastamiseen ja sen kalustoon. Itse pyöräilen, veneilen ja autoilen, mutta en tunnista vastaavaa kalustoon liittyvää järjen käyttöön perustuvan käytännöllisyyden ylittävää fanaattisuutta kuin pyöräilyssä.
Kyllä sitä kaikenlaista erikoista on tullut vastaan ainakin itselle vähän kaikenlaisen harrastamisen parissa, autoista tietokoneiden kautta urheiluun. Ja se on ihan ookoo harrastaa ja hifistellä, mutta samalla se on hyvä ymmärtää, ettei kaikkien tarvitse tehdä asioita samalla tavalla kuin itse harrastajana tekee.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä taisi tuolla nuo ihan samat polkimet Canyonin mukana, olen ajanut niillä nyt työmatkaa vajaa 4000 kilsaa ja ajaneet asiansa ihan hyvin kaikilla eri keleissä käytetyillä kengillä. Ne jotka kaipaa toisenlaisia polkimia, osannevat kyllä vaihtaa ne itselleen mieluisiksi :thumbsup:

Kyllä sitä kaikenlaista erikoista on tullut vastaa vähän kaikenlaisen harrastamisen parissa, autoista urheiluun. Ja se on ihan ookoo harrastaa ja hifistellä, mutta samalla se on hyvä ymmärtää, ettei kaikkien tarvitse tehdä asioita samalla tavalla kuin itse harrastajana tekee.
Itse kävin ostamassa uudet polkimet omaan canyoniini ennen kuin pyörä edes tuli perille. Sitten kun pyörä tuli niin asensin mukana tulleet polkimet kuitenkin paikoilleen. Nyt pyörällä ~1000km/50h takana ja vielä ne uudet polkimet makaa hyllyssä kun nuo vakiopolkimet toimii niin hyvin :D Ainakin ihan normaaliin tie-/maastopyöräilyyn riittää vallan mainiosti.
 
Kauppiaan voi olla joskus hankala ymmärtää, että minkä tason harrastaja se 4000e fillaria ostava asiakas on. Aiemmin sellaista ei ostanut kuin aktiivinen harrastaja, joka tuskin olisi muovipolkimia kaivannut, mutta nykyään sellaisen fillarin saattaa ostaa täysi ummikko ensimmäiseksi kaksipyöräiseksi, koska pyöräetu ja sokea usko foorumimutuun.
Tosiaan tavallisen mattimeikäläisen on mahdollista päästä käsiksi huipputuotteeseen polkupyörien maailmassa, koska polkupyörät ovat kuitenkin edullisia verrattuna muihin kulkuvälineisiin. Ehkä juuri se johtaa fanaattisuuden korostumiseen. Vastaava ei ole mahdollista matti meikäläisille autojen saati veneiden kohdalla. Polkupyörien valmistajat yhdessä asiakkaiden kanssa ovat joutuneet oravan pyörään, jossa epäolennaiset asiat korostuvat ja normaalin käytön huomioiminen jää vähälle huomiolle. Se voi jäädä, koska oleelliset asiat poissulkevatkin epäolennaiset ominaisuudet myyvät hyvin. Vastaavaan kaupalliseen tulokseen ei päästäisi 200k€:n autolla, josta olisi ohjaamosta jätetty kaikki äänieristeet ja pehmusteet pois vain, koska kilpa-autoissakaan niitä ei ole. Ei myöskään olisi kaupallista näkymää 2000k€:n veneellä, josta olisi jätetty pois toiletti ja knaapit vain, koska kilpaveneissäkään niitä ei tarvita. Kannustaisin harrastajia rohkaisemaan touhusta kiinnostuneita lajin pariin oman kuplan ulkopuolelta. On ok valita lokasuojat ennen silmätulehdusta, kusella käyminen ennen hiilikuitua tai illallinen puolison kanssa ennen litkuleikkejä.

Mettässä kun rymyää ni alkuperäisistä polkimista ei olisi varmaan mitään jäljellä. Ainakin jos katsoo uusien polkimien skraaduja...:lol:
Todennäköisesti vain luulet. Kuvittelen, että näistä olisi saman verran jäljellä, eikä pyöräilykään olisi ollut täysin erilaista:

Mainitsemasi polkimet ovat helposti saavutettavissa, eli niitä todennäköisesti on paljon käytössä harrastajilla, vaikka erot markettituotteeseen ovat rajalliset. Sharrow Marinen ropelleita ei näy venesatamissa, vaikka hyödyt markettituotteeseen ovat valtavat. 10k€:n hinta lisää kiinnostusta analyyttiseen harkintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Uuden työpaikan myötä tuli myös mahdollisuus työsuhdepyörään, max 4000 €. Sähköpyörä kuulostaisi houkuttelevalta työmatkalle sekä satunnaiseen muuhun ajeluun. Käyttö siis pääasiassa asfaltilla ja hiekkateillä.

Olen vielä aivan ulalla näistä pyöristä. Vastassa on hirveä määrä tuntemattomia valmistajia ja erilaisia osia, sekä kaikenlaisia todella kovilta kuulostavia tarjouksia.

Onko kellään tietoa tällaisesta valmistajasta kuin Levit? Ovatko pyörien osat laadukkaita, vai jotain halpisroskaa? Olisi paikallisessa liikkeessä pari kiinnostavaa mallia alle 2k €:


Suosituksia ja yleisiä vinkkejä otetaan myös vastaan, tämän ketjun selailu ja aiheeseen perehtyminen on vasta alkutekijöissään. :)

Pyörälle tuskin tulee niin aktiivista käyttöä, että 4k budjetti olisi perusteltua - kuulostaa ainakin omaan korvaan turhan tyyriiltä. Lähinnä siis alle 3000 € pyörä olisi hakusessa, mieluiten lähempänä 2k €. Pituutta löytyy 192cm, joten isohko malli on tarpeeseen.
 
Olisiko porukalla suosituksia vinkkejä sähkömaasturista työsuhdepyöräksi max. 5000e hinnalla tai miellään alle? Minkä itse ostaisitte ja millaiseen käyttöön tuolla hinnalla, jäkykkäperä, täpäri vai kenties läskipyörä?

Mahd kevyt voisi olla. Kannattaako tolla hintaa katsoa jo täpäreitä vai onko osissa tingitty?

E: Ja lähinnä poluille ja metsään itsellä tulisi pyörä
 
Viimeksi muokattu:
Uuden työpaikan myötä tuli myös mahdollisuus työsuhdepyörään, max 4000 €. Sähköpyörä kuulostaisi houkuttelevalta työmatkalle sekä satunnaiseen muuhun ajeluun. Käyttö siis pääasiassa asfaltilla ja hiekkateillä.

Olen vielä aivan ulalla näistä pyöristä. Vastassa on hirveä määrä tuntemattomia valmistajia ja erilaisia osia, sekä kaikenlaisia todella kovilta kuulostavia tarjouksia.

Onko kellään tietoa tällaisesta valmistajasta kuin Levit? Ovatko pyörien osat laadukkaita, vai jotain halpisroskaa? Olisi paikallisessa liikkeessä pari kiinnostavaa mallia alle 2k €:


Suosituksia ja yleisiä vinkkejä otetaan myös vastaan, tämän ketjun selailu ja aiheeseen perehtyminen on vasta alkutekijöissään. :)

Pyörälle tuskin tulee niin aktiivista käyttöä, että 4k budjetti olisi perusteltua - kuulostaa ainakin omaan korvaan turhan tyyriiltä. Lähinnä siis alle 3000 € pyörä olisi hakusessa, mieluiten lähempänä 2k €. Pituutta löytyy 192cm, joten isohko malli on tarpeeseen.
Moottorina kiinalainen Bafang ja muutenkin halvimmat mahdolliset osasarjat --> jättäisin kauppaan. Ketjusta pitäisi löytyä muutaman viimeisen sivun lukaisemalla vinkkejä vastaavaan tarpeeseen.

Et kertonut onko ostopaikalla merkitystä, niin en lähde tähän hätään kaivelemaan mitään tiettyä malleja.

Olisiko porukalla suosituksia vinkkejä sähkömaasturista työsuhdepyöräksi max. 5000e hinnalla tai miellään alle? Minkä itse ostaisitte ja millaiseen käyttöön tuolla hinnalla, jäkykkäperä, täpäri vai kenties läskipyörä?

Mahd kevyt voisi olla. Kannattaako tolla hintaa katsoa jo täpäreitä vai onko osissa tingitty?
Tämä on vähän makuasia, mutta minun mielestäni ei kannata törsätä senttiäkään enempää täysjoustoon, jos ei sitä tiedä erityisesti tarvitsevansa. Se vaan nostaa hintaa ja pyörän painoa ja on lisäksi yksi huoltokohde lisää muiden päälle. Läskipyörää nyt ei ainakaan kannata hommata, jos ei ajele sellaisessa maastossa ja olosuhteissa missä se läskipyörä on tarpeen. Muuten sen hyödyt kääntyvät helposti haitoiksi.

Minä ajelen työmatkoja ja kuntolenkkiä asfaltilla ja lisäksi satunnaisesti polkuja maastossa. Näillä tarpeilla ostaisin laadukkailla komponenteilla varustetun 29er jäykkäperämaasturin (mahdollisesti plus-koon renkailla). Joku muu on varmasti eri mieltä ja hyvä niin, koska tämä ei ole sellainen keskustelu, jossa olisi yhtä ainoaa oikeaa mielipidettä/vaihtoehtoa.

Tämä ei liity suoraan sinun tarpeisiin, mutta työsuhdepyörä tarkoittaa yleensä lunastuksen jälkeen jotain 20-25% etua alkuperäisestä hankintahinnasta ja lisäksi osamaksua, joka pidätetään suoraan palkasta. Tuon melko maltillisen kokonaisalennuksen vuoksi vähän ihmettelen sitä miksi niin usein nykyään hullaannutaan ja valitaan mahdollisimman kallis pyörä, vastasi se nyt sitten omia tarpeita tai ei.

Vapauden sivuilla on tästä ihan hyvä esimerkkilaskelma:

1692804335622.png

Pyöräedusta taisi tosin olla foorumilla kokonaan oma ketjunsa, joten siitä ei ehkä kannata jatkaa täällä syvällisemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko porukalla suosituksia vinkkejä sähkömaasturista työsuhdepyöräksi max. 5000e hinnalla tai miellään alle? Minkä itse ostaisitte ja millaiseen käyttöön tuolla hinnalla, jäkykkäperä, täpäri vai kenties läskipyörä?

Mahd kevyt voisi olla. Kannattaako tolla hintaa katsoa jo täpäreitä vai onko osissa tingitty?

E: Ja lähinnä poluille ja metsään itsellä tulisi pyörä
Mikäli pyörän saa pistorasian viereen lataukseen(akkua ei saa irroitettua), niin usein suosittelemani vaihtoehto jolla itseajan, eli kevytsähkö
 
Mikäli pyörän saa pistorasian viereen lataukseen(akkua ei saa irroitettua), niin usein suosittelemani vaihtoehto jolla itseajan, eli kevytsähkö

Toi ois kyllä painon puolesta hyvä. S-kokoa ei näytä olevan oikein saatavilla, vaikka M-kokokin menis haarukkaan. Nykyisen Trekin valitsin vastaavasta kokohaarukasta S ja M-koon väliltä ja vähän siinä ja siinä tuntuuko isolta. Akku olis kyllä hyvä saada tarvittaessa irti, vaikkei nyt ihan pakollinen juttu ole, kun pääasiassa tarkoitus sisällä säilyttää.


Miten nuo Canyot, niitä täällä jotkut ainakin suosineet? Neuron olis vissiin hyvä hintalaatusuhteeltaan? Onkohan noista pyörinyt tarjouksia? Välillä saanut paljon halvemmallakin

Näyttää osat vaihtuneen, onkohan mennyt huonompaan vai parempaan suuntaan? Ainakin jouset vaihtuneet.
  • Keula: RockShox 35 Silver, 130mm -> FOX 34 Rhythm Grip
  • Takajousitus: RockShox Deluxe Select R, 210x50 -> FOX FLOAT DPS Performance

E: Canyon joutuisi tietysti ostamaan kokeilematta, kun saa vain tuolta verkkokaupasta
 
Moottorina kiinalainen Bafang ja muutenkin halvimmat mahdolliset osasarjat --> jättäisin kauppaan. Ketjusta pitäisi löytyä muutaman viimeisen sivun lukaisemalla vinkkejä vastaavaan tarpeeseen.

Et kertonut onko ostopaikalla merkitystä, niin en lähde tähän hätään kaivelemaan mitään tiettyä malleja.
Tattis, pitääpä hieman lukea lisää. Ostopaikalla ei niinkään ole merkitystä - mutta esimerkiksi Saksan valikoimia kun alkaa selailemaan niin sitten vasta meneekin pää pyörälle. :dead:
Onko yleisesti ottaen jotain merkkejä mitä välttää pyörän osissa, esimerkiksi juuri tuo Bafang yms?
 
Läskipyörää nyt ei ainakaan kannata hommata, jos ei ajele sellaisessa maastossa ja olosuhteissa missä se läskipyörä on tarpeen. Muuten sen hyödyt kääntyvät helposti haitoiksi.
Itse tässä olen nyt kolmisen kuukautta ajellut e-läskillä ja ei nyt vielä sellaista tilannetta ole kyllä tullut, että läskistä olisi jotain haittaa ollut. Ei sellaista kannata hankkia jos tietää jo valmiiksi, että 90% ajosta on asfalttia, mutta kyllä se sellaisessakin ajossa menee, kun on sähkö avustus. Ja jos paineet nostaa 1 barin luokkaan, niin tuo menee asfaltilla kyllä todella kevyesti ilman avustustakin. Maastoon sillä ei ole kyllä mitään asiaa noilla paineilla.

Kesällä tuli ajeltua ehkä 250 km ja siitä 150 km oli sellaista ajoa, että muksu istui kärryssä kyydissä ja ajeltiin asfalttia ja hiekkateitä pitkin. Loput sitten ajelin kuntopolkuja ja luontopolkuja pitkin. Vielä ei ole tullut montaa sellaista paikkaa vastaan missä tuolla ei olisi päässyt, ennemminkin on loppunut kuskilta uskallus ja on pitänyt ottaa pyörä talutukseen/kantoon. Yksin kun on matkassa, niin ei viitsi ottaa turhia riskejä. Pahimmassa tapauksessa siellä ollaan jollain kalliolla naamallaan ja taju pois. Näissä maisemissa välillä tulee ajatelleeksi, että pitäisikö sitä kuitenkin hankkia se full face kypärä. Kaikista kivikkoisemmista kohdista ei kuvaa ehtinyt ottaa, kun piti sen verran kieli keskellä suuta ajella.
20230818_192641.jpgAGC_javav7srp_20230818_193128116.jpg

Se mistä itse tässä läskissä olen eniten tykännyt, että ei tarvitse etukäteen miettiä reittiä, kun tällä nyt pääsee käytännössä missä vain. Kunhan kuski tohtii polkea. Mittarissa taitaa nyt olla n. 350 km ja tuosta on varmasti yli 300 km ajettu Eco asetuksella. Sen kanssa homma pysyy liikuntana. Parit jyrkemmät nousut sitten on tultu vedettyä trail asetuksella, että on saanut pidettyä hyvän momentumin päällä. Boost asetus on aika turha. Siinä on liikaa tehoa ja sillä en ole löytänyt oikeaa käyttöä. Hauska sen kanssa on leikkiä, mutta se vain syö ihan liikaa akkua ja sillä kyllä saa ketjut helposti pilattu.

Kauhea hinku olisi kyllä kokoajan lähteä ajelemaan, mutta lapsiperhe arki ja puolison vuorotyö harrastustoimintaa haittaa. Muuten kilometrejä olisi kyllä vähintään tuplasti kertynyt.
 
Itse tässä olen nyt kolmisen kuukautta ajellut e-läskillä ja ei nyt vielä sellaista tilannetta ole kyllä tullut, että läskistä olisi jotain haittaa ollut. Ei sellaista kannata hankkia jos tietää jo valmiiksi, että 90% ajosta on asfalttia, mutta kyllä se sellaisessakin ajossa menee, kun on sähkö avustus. Ja jos paineet nostaa 1 barin luokkaan, niin tuo menee asfaltilla kyllä todella kevyesti ilman avustustakin. Maastoon sillä ei ole kyllä mitään asiaa noilla paineilla.

Kesällä tuli ajeltua ehkä 250 km ja siitä 150 km oli sellaista ajoa, että muksu istui kärryssä kyydissä ja ajeltiin asfalttia ja hiekkateitä pitkin. Loput sitten ajelin kuntopolkuja ja luontopolkuja pitkin. Vielä ei ole tullut montaa sellaista paikkaa vastaan missä tuolla ei olisi päässyt, ennemminkin on loppunut kuskilta uskallus ja on pitänyt ottaa pyörä talutukseen/kantoon. Yksin kun on matkassa, niin ei viitsi ottaa turhia riskejä. Pahimmassa tapauksessa siellä ollaan jollain kalliolla naamallaan ja taju pois. Näissä maisemissa välillä tulee ajatelleeksi, että pitäisikö sitä kuitenkin hankkia se full face kypärä. Kaikista kivikkoisemmista kohdista ei kuvaa ehtinyt ottaa, kun piti sen verran kieli keskellä suuta ajella.
20230818_192641.jpgAGC_javav7srp_20230818_193128116.jpg

Se mistä itse tässä läskissä olen eniten tykännyt, että ei tarvitse etukäteen miettiä reittiä, kun tällä nyt pääsee käytännössä missä vain. Kunhan kuski tohtii polkea. Mittarissa taitaa nyt olla n. 350 km ja tuosta on varmasti yli 300 km ajettu Eco asetuksella. Sen kanssa homma pysyy liikuntana. Parit jyrkemmät nousut sitten on tultu vedettyä trail asetuksella, että on saanut pidettyä hyvän momentumin päällä. Boost asetus on aika turha. Siinä on liikaa tehoa ja sillä en ole löytänyt oikeaa käyttöä. Hauska sen kanssa on leikkiä, mutta se vain syö ihan liikaa akkua ja sillä kyllä saa ketjut helposti pilattu.

Kauhea hinku olisi kyllä kokoajan lähteä ajelemaan, mutta lapsiperhe arki ja puolison vuorotyö harrastustoimintaa haittaa. Muuten kilometrejä olisi kyllä vähintään tuplasti kertynyt.
Sähköläskissä parasta on juuri se että oli siinä polku tai ei, tai oli tie aurattu tai ei niin aina menee sen 25km/h jos haluaa!

20221208_155148.jpg
 
Moottorina kiinalainen Bafang ja muutenkin halvimmat mahdolliset osasarjat --> jättäisin kauppaan. Ketjusta pitäisi löytyä muutaman viimeisen sivun lukaisemalla vinkkejä vastaavaan tarpeeseen.

Et kertonut onko ostopaikalla merkitystä, niin en lähde tähän hätään kaivelemaan mitään tiettyä malleja.


Tämä on vähän makuasia, mutta minun mielestäni ei kannata törsätä senttiäkään enempää täysjoustoon, jos ei sitä tiedä erityisesti tarvitsevansa. Se vaan nostaa hintaa ja pyörän painoa ja on lisäksi yksi huoltokohde lisää muiden päälle. Läskipyörää nyt ei ainakaan kannata hommata, jos ei ajele sellaisessa maastossa ja olosuhteissa missä se läskipyörä on tarpeen. Muuten sen hyödyt kääntyvät helposti haitoiksi.

Minä ajelen työmatkoja ja kuntolenkkiä asfaltilla ja lisäksi satunnaisesti polkuja maastossa. Näillä tarpeilla ostaisin laadukkailla komponenteilla varustetun 29er jäykkäperämaasturin (mahdollisesti plus-koon renkailla). Joku muu on varmasti eri mieltä ja hyvä niin, koska tämä ei ole sellainen keskustelu, jossa olisi yhtä ainoaa oikeaa mielipidettä/vaihtoehtoa.

Tämä ei liity suoraan sinun tarpeisiin, mutta työsuhdepyörä tarkoittaa yleensä lunastuksen jälkeen jotain 20-25% etua alkuperäisestä hankintahinnasta ja lisäksi osamaksua, joka pidätetään suoraan palkasta. Tuon melko maltillisen kokonaisalennuksen vuoksi vähän ihmettelen sitä miksi niin usein nykyään hullaannutaan ja valitaan mahdollisimman kallis pyörä, vastasi se nyt sitten omia tarpeita tai ei.

Vapauden sivuilla on tästä ihan hyvä esimerkkilaskelma:

1692804335622.png

Pyöräedusta taisi tosin olla foorumilla kokonaan oma ketjunsa, joten siitä ei ehkä kannata jatkaa täällä syvällisemmin.
Läskipyörä ei se itsellekkään varmaan se vaihtoehto oo enkä oo nyt harkinnut, kun ei varmaan tuu ajeltua tosiaan semmosissa paikoissa missä tarvis, mutta kiinnostaa kuulla tietysti aina mielipiteitä. Tietystihän talvella onnistuisi ajelut paremmin.

Nykyinen pyörä on Trekin Roscoe 8 plus renkainen, niin täpäriä mietin seuraavaksi vaihtoehdoksi ja olisko sillä mukavampi laskea mäkiä/polkuja alas yms. Hinnat noissa kyllä nousee ja riittääkö budjettikaan, kun en ole varma mikä sopimus meillä edes on noista kun Vapauden sivuilla on vähän eri tietoa mitä oman firman infossa. Tulee kaikkea piilokulua siihen, niin syö äkkiä pyörän hinnastakin.

Työsuhdepyöräedusta kyllä tiedossa ettei se ei mahdottoman suuri etu oo ja kustannuksia tulee, kun sen vielä lunastaa itselleen. Lähinnä se on halpa osamaksu ainakin itselle. Juuri loppumassa edellinen lyhkäsempi halvan pyörän sopimus ja tuli varmaan se koko pyörän hinta kaikkinensa maksettua, kun sen itselle lunasti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 580
Viestejä
4 558 681
Jäsenet
75 004
Uusin jäsen
otso.lan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom