Lyhyesti vastaten, tein kyllä ja on toiminut odotetusti.
Pidemmän kautta jaaritettuna:
Autonlatauksen tarvitsemat vermeet eivät mahtuneet sähkökeskukseen, joten niille teetettiin oma pieni autonlatauskeskus kiinteistön ryhmäkeskuksen viereen. Ryhmäkeskuksessa sijaitsevat latauskeskuksen sulakkeet, joista lähtee kaapeli autonlatauskeskukseen. Keskuksessa on vikavirtasuojakytkin, kontaktori laturin virransyötölle, Shelly 3EM latauksen energiamittausta varten ja Shelly Mini PM kontaktoriohjausta varten pörssisähköhinnan mukaan. Aluksi tarkoitus oli toteuttaa energiamittaus ja kontaktoriohjaus pelkästään Shelly 3EM -palikalla, mutta itselleni tuli hieman yllätyksenä, että kyseinen Shelly-koje ei ole skriptattava, joten sitä ei saanu kytkettyä Pörssäri-palveluun. Onneksi kotona oli ylimääräinen Shelly Mini PM, jonka asetin hoitamaan kontaktoriohjausta.
Heti latauskeskuksen asentamisen jälkeen tein itselleni ja talon mahdollisille seuraaville asukkaille sekä latauksen mahdollisia myöhempiä sähkötekniikkamuutoksia toteuttavalle semanttisen, mutta toivottavasti riittävän tarkan kuvauksen keskuksen toimintaperiaatteesta.
Kun yhdistin Shelly Mini PM:n Pörssäri-palveluun, niin kontaktoria ohjataan annettujen parametrien määrittelemänä pörssisähkön hinnan mukaan. Pystyn kuitenkin manuaalisesti ohittamaan pörssisähköohjauksen Shelly-sovelluksen kautta, jolloin saan tarvittaessa aktivoitua lisätunteja automaatin määrittelemien tuntien lisäksi. Talossa meillä ei ole minkäänlaista keskitettyä taloautomatiikkajärjestelmää (esim. HA), joten mittausten seuranta ja manuaalikytkentä tapahtuvat pelkästään Shelly-sovelluksen kautta.
En lataa autoa joka yö, mutta Mini PM:n graafista näen aina ne tunnit, joilla Pörssäri on määritellyt latauksen kytkettäväksi. Esimerkiksi 20.6. laturi on saanut virtaa klo 00, 03, 04 ja 05 alkavina tunteina. Tämä ei siis mittaa laturin kautta syötettyä energiaa, vaan Shellyn itsensä läpi kontaktorin ohjaukseen syötettyä energiaa.
Auton lataamisen ja laturin käyttämän energian saan katsottua Shelly 3EM:n graafista. Eilisestä 21.6. olevasta graafista näkyy, kuinka Pörssäri on ohjannut auton latausta yöaikaan halvimpien tuntien mukaan ja kuinka olen vielä itse ennen reissua laittanut auton päivällä lataukseen: