Sähköauton kotilataus

Onko ajatuksia missä voisi olla vika, kun yhtäkkiä Tesla + go-e lataa vain 3*8 amp? Koitettu useampaa voimavirtatöpseliä, joten siitä ei ole kyse.

Laturi ilmoittaa kaapelista 8amp PWM, joten ilmeisesti tämän perusteella auto rajaa lataustehoa. Kaapeli rikki? Käytössä auton mukana tullut 7,5m Mennekes

IMG_1532.jpeg
Laitettu auton latausasetuksista joku rajoitus tai toivottu lähtöaika päälle?
 
Missä se auto on ja koska yrität ladata, ulkona, sisällä,yöllä,päivällä...?
 
Laitettu auton latausasetuksista joku rajoitus tai toivottu lähtöaika päälle?

Ei sentäs niin paha user error kyseessä :lol:


Missä se auto on ja koska yrität ladata, ulkona, sisällä,yöllä,päivällä...?

Ei merkitystä. Yöllä tai päivällä, ulkona tai isommassa hallissa. Missä nyt voimavirtapistokkeita on tarjolla.


Lähinnä jos jollain on Go-e laturi niin onko yleensä toi PWM signal 16amp? Tämä on nyt jatkunut 3-4 päivää, kerran sain lataamaan 16amp kytkemällä ja starttaamalla uudestaan ja uudestaan. Siksi tämä nyt vaikuttaa lähinnä joltain laturin, kaaplin ja auton kommunikaatio-ongelmalta ja tuo PWM signaali pitäisi standardin mukaan olla se, jolla laturi kertoo millä tehoilla ruvetaan lataamaan.

Tätä ennen toiminut vuoden kuin junan vessa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei sentäs niin paha user error kyseessä :lol:




Ei merkitystä. Yöllä tai päivällä, ulkona tai isommassa hallissa. Missä nyt voimavirtapistokkeita on tarjolla.


Lähinnä jos jollain on Go-e laturi niin onko yleensä toi PWM signal 16amp? Tämä on nyt jatkunut 3-4 päivää, kerran sain lataamaan 16amp kytkemällä ja starttaamalla uudestaan ja uudestaan. Siksi tämä nyt vaikuttaa lähinnä joltain laturin, kaaplin ja auton kommunikaatio-ongelmalta ja tuo PWM signaali pitäisi standardin mukaan olla se, jolla laturi kertoo millä tehoilla ruvetaan lataamaan.

Tätä ennen toiminut vuoden kuin junan vessa.
On normaalisti 16A pwn signal.

Edit. Katso äpin debugista että ama=16 ja amp=16
 
Onko ajatuksia missä voisi olla vika, kun yhtäkkiä Tesla + go-e lataa vain 3*8 amp? Koitettu useampaa voimavirtatöpseliä, joten siitä ei ole kyse.

Laturi ilmoittaa kaapelista 8amp PWM, joten ilmeisesti tämän perusteella auto rajaa lataustehoa. Käytössä auton mukana tullut 7,5m Mennekes.

Saman 8amp ilmoittaa vaikka autoa ei olisi kytkettynä. Liitin/johto rikki laturin päästä?

IMG_1532.jpeg

Autohan määrittää lataustehon jos et ole muita viritelmiä tehnyt kotiautomaatiolla tms?
 
On normaalisti 16A pwn signal.

Edit. Katso äpin debugista että ama=16 ja amp=16

Thanks! En tiennytkään että tuolla on tuo API debuggeri.


JSON:
"amp": 16 (Requested current in Ampere)
"ama": 16 (Ampere max limit)
"acu": 8 (How many ampere is the car allowed to charge now?)

Kokeiltu myös toisella johdolla ja hybridillä, joka on kykenevä 1x16amp mutta tässäkin latausta rajoitetaan Go-e:n toimesta 8amp. Ei varmaan auta kun ruveta kyselemään Go-E:n tuesta, että mitä voi tehdä tai onko joku tiedetty bugi.


Autohan määrittää lataustehon jos et ole muita viritelmiä tehnyt kotiautomaatiolla tms?

Tämän perusteella PWM signaali aloittaisi kättelyn nopeuden suhteen (laturi itse siis huutaa tuota "acu" 8amp, vaikka auto ei ole edes kytkettynä):

The PWM signal tells the car how much current it can charge with. The electric car then checks again what the cable allows. It now signals to the charging station that it is ready for the charging process. We then hear the *clack* in the charging station. There is now voltage on the connector. The electric car now checks whether it is satisfied with the power grid and starts charging shortly afterwards. That’s the *clack clack* in the car.

Teslan oma sovellus tosiaan näyttää tai haluaisi ladata 16A kun latausluukun avaa, mutta heti kun töpselin kiinnittää niin virrat tippuu kahdeksaan.
 
Viimeksi muokattu:
Thanks! En tiennytkään että tuolla on tuo API debuggeri.


JSON:
"amp": 16 (Requested current in Ampere)
"ama": 16 (Ampere max limit)
"acu": 8 (How many ampere is the car allowed to charge now?)

Voiko olla, että staattinen kuormanhallinta on jostain syystä päällä? Tuo acu kyllä käsittääkseni rajoittaa lataustehoa laturin puolesta.

Onko alla varmasti 16A asetuksena? Tämä säätää tuon acu avaimen.
go-e.jpg
 
Voiko olla, että staattinen kuormanhallinta on jostain syystä päällä?

Osittain tässähän se vika oli, kiitos hoksautuksesta :thumbsup: Minulla on tosiaan gemini + controller ja jostain syystä 56.1 päivityksen myötä yhteys kuormanhallintaan on ilmeisesti heikentynyt tai jotain muuta verkossa on muuttunut. Asetuksissa on kuormantasaajan "fallback" mode, joka näköjään aktivoituu ja siellä arvoksi on astettu 8 amp. En rehellisesti muistanut että tällaista asetusta olisi ollut olemassakaan.

Mitään ilmoitusta sovellukseen ei tietysti tule, että fallback aktivoitu tai että se rajaa latausta...
 
Osittain tässähän se vika oli, kiitos hoksautuksesta :thumbsup: Minulla on tosiaan gemini + controller ja jostain syystä 56.1 päivityksen myötä yhteys kuormanhallintaan on ilmeisesti heikentynyt tai jotain muuta verkossa on muuttunut. Asetuksissa on kuormantasaajan "fallback" mode, joka näköjään aktivoituu ja siellä arvoksi on astettu 8 amp. En rehellisesti muistanut että tällaista asetusta olisi ollut olemassakaan.

Mitään ilmoitusta sovellukseen ei tietysti tule, että fallback aktivoitu tai että se rajaa latausta...
Voiko olla, että contoller ja laturi eivät ole jostain syystä yhteydessä -> fallback?
 
Voiko olla, että contoller ja laturi eivät ole jostain syystä yhteydessä -> fallback?

Tämähän tässä on taustalla, 2 minuutin yhteyskatkos niin menee tuohon tilaan. Ei vaan osannut ajatella että voisi controllerista johtua, koska kun controller rajaa tehoa niin se selvästi ilmaistaan käyttöliittymässä. Nyt tämä vaan tapahtui taustalla ilman mitään notifikaattia tms.

Tämä tulee varmasti yllärinä jos joku nappaa flexin mukaan esim rmökille.
 
Viimeksi muokattu:
Go-e Controllerille tarjoillaan 1.1.1 päivitystä. Ei mitään tietoa mikä muuttuu. Onko kukaan uskaltanut vielä asentaa?
 
Go-e Controllerille tarjoillaan 1.1.1 päivitystä. Ei mitään tietoa mikä muuttuu. Onko kukaan uskaltanut vielä asentaa?
Asennus onnistui vain suoraan controllerista. Puhelimen kautta asennus meni läpi, mutta näytti Controllerin näytöllä error-tekstejä joka rivillä ja tarjosi kuitenkin puhelimessa päivitystä uudelleen. Pikaisella seurannalla ei muutoksia toiminnassa eli jättäisin ehkä odottamaan korjausta.

Support ollut aktiivinen vastaamaan viesteihin ja yrittävät korjata tiedossa olevia ongelmia. Itsellä ainakin latauksen ajastus Daily Trip -modessa on vähän sinne päin ja sovelluksessa Controllerin ilmoittama sähkönkulutus on pari tuntia väärässä vaikka aikavyöhyke ja kello onkin oikeassa. Vika kuulemma jossain vähän syvemmällä koodissa.
 
Täällä näytti päivittyvän Controller ihan hyvin sovelluksen kautta.

Nyt on hetki tullut seurattua kuormanhallinnan toimivuutta. Silloin kun kuormanhallinta toimii, toimii se oikein hyvin. Kuitenkin jos joko Controllerin että, todennäköisesti, laturin verkkoyhteydessä on katkos, menee kuormanhallinta jotenkin vikatilaan ja lautaus tapahtuu fallback-rajoituksella. Tämän huomaa siitä että laturin kuormanhallinta-sivulla on "kuormanhallinnan yleiskatsaus" kohta harmaana. Tämä siitä huolimatta, että sovelluksessa laturi ja Controller ovat löytäneet toisensa ja molemmissa on pilviyhteys päällä. Olen saanut vikatilan poistettua useasti ensin käynnistämällä sovelluksella Controllerin uudelleen ja sen jälkeen laturin.
 
Tämä toista kahdella ja toista yhdellä oli hyvä idea, mutta nyt se on ruksattu yli: MG4 lataa vain yksi tai kolmivaiheisesti. Tiputin L3 pois niin laturi kyllä kertoi L1 ja L2 jännitteet.
Ei se auta kuin laittaa kättä syvemmälle ja tilata se aura, niin on kerralla asia hallussa.
Tätä ei nyt ole vielä asennettu, mutta lopputulemana päädyin seuraavaan ratkaisuun:
Go-E 22kW + Elli Pro -> molemmat Home Assistantiin ja kuormanhallinnat sitä kautta. Prioriteettinä, kun 22kW laturi lataa, tippuu Ellilaturi 3x6A, jolloin jää 29A - muu "Lx-sähkö" tuolle yksivaiheiselle. Ja jonain päivänä kun päivittyy auto on saatavissa jopa tuo 22kW.
Nämä molemmat lataamaan joka yön 3 halvinta tuntia, niin huoletonta ja edullista.
 
Gridio muuttuu sitten maksulliseksi 29.7. alkaen.

Hinnoittelu näkyy sovelluksesta:
Screenshot_20240716-074342.png


Mitä muita vastaavia vaihtoehtoja on pörssisähkön mukaan lataukselle?

Säästänyt itsellä n. 130e vuosi suoraa rahaa + sähkönkeskihinnan laskeminen. Taidan ostaa elinikäisen paketin Synergikin näkyi olevan 4.9e / kk. Ainakin näin typerän laturin omistajana must have kun pitäisi laturilla manuaalisesti rueta kikkailemaan.
 
Säästänyt itsellä n. 130e vuosi suoraa rahaa + sähkönkeskihinnan laskeminen. Taidan ostaa elinikäisen paketin Synergikin näkyi olevan 4.9e / kk. Ainakin näin typerän laturin omistajana must have kun pitäisi laturilla manuaalisesti rueta kikkailemaan.

Kaikki kiva ja ilmainen loppuu siis aikanaan, itselle hommasin myös tyhmän laturin kun halvalla sain.
Pitää varmaan itsekksin sijoittaa elinikäiseen tilaukseen, ei kehtaisi ruveta heti vaihtelemaan laturia älymalliin kun juuri hankin.
 
Joo kyllä tuo lifetime lisenssi tuli maksettua, kun on kuitenkin omassa käytössä hyödyllinen.

Huomattavasti toimivampi kuin Synergi ollut, josta puuttuu edelleen mm hintarajan asetus ube
 
Joo kyllä tuo lifetime lisenssi tuli maksettua, kun on kuitenkin omassa käytössä hyödyllinen.

Huomattavasti toimivampi kuin Synergi ollut, josta puuttuu edelleen mm hintarajan asetus ube

Turvallisempi varmasti, kun tulee varmaan joskus paineita kk-maksun nostoon.
 
Eikö tämä Gridion appi esimerkiksi Teslan kohdalla herättele autoa vähän väliä tarkistaakseen tilannetta?

Olen huomannut että ajon aikanakin tulee näyttöön ikoni, että joku tarkistaa auton sijaintia ja vaihtoehtoja ei ole kuin Gridion appi.

Samoin mietin että mitenhän tuo uusin Tesla appin päivitys vaikuttaa Gridioon kun auto menee nyt hibernateen eikä herää automaattisesti jos appin avaa. Liekö tällä mitään vaikutusta Gridioon?

Olettaisin kuitenkin että Gridion käyttö syö jonkun verran auton akkua/sähköä, kun appi herättelee autoa vähän väliä.
 
Eikö tämä Gridion appi esimerkiksi Teslan kohdalla herättele autoa vähän väliä tarkistaakseen tilannetta?

Olen huomannut että ajon aikanakin tulee näyttöön ikoni, että joku tarkistaa auton sijaintia ja vaihtoehtoja ei ole kuin Gridion appi.

Samoin mietin että mitenhän tuo uusin Tesla appin päivitys vaikuttaa Gridioon kun auto menee nyt hibernateen eikä herää automaattisesti jos appin avaa. Liekö tällä mitään vaikutusta Gridioon?

Olettaisin kuitenkin että Gridion käyttö syö jonkun verran auton akkua/sähköä, kun appi herättelee autoa vähän väliä.

Eikai se mitään herättele jos ei auto ole latauksessa? VAGilla ainakin taitaan antaa käskyn auton mobiilisoftan kautta aloittaa/lopettaa latauksen. Melko mitättömän vähän vienee sähköä.
 
Eiks kannata laittaa se tyhmä laturi Shellyn tms älyreleen taakse ja ohjata latausta esim. Pörssärin avulla? Ei ehkä kaikille mahdollista mutta ainakin rivareissa/okt:ssä pitäisi onnistua suht helposti, tällöin säästyy kk-maksultaa.
 
Eiks kannata laittaa se tyhmä laturi Shellyn tms älyreleen taakse ja ohjata latausta esim. Pörssärin avulla? Ei ehkä kaikille mahdollista mutta ainakin rivareissa/okt:ssä pitäisi onnistua suht helposti, tällöin säästyy kk-maksultaa.

Aika moni laturi ei suostu aloittamaan latausta uudestaan "sähkökatkon" jälkeen.
 
Aika moni laturi ei suostu aloittamaan latausta uudestaan "sähkökatkon" jälkeen.

Todnäk voisi onnistua auton omaa etäohjaus softaa ohjaamalla aloita ja lopeta lataus. On toiminut kuin junanvessa niin jaksais värkätä omaa viritelmää ja jos nyt saa tuon elinikäisen 70e maksaa ha:t samaa luokkaa toki hyödyntää voi muuhunkin.
 
Itse olen viritellyt shellyn ohjaamaan kontaktoreja jonka kautta molempien tyhmien laturien ohjaus. Molemmat laturit aloittavat kyllä samantien latauksen kun kontaktori napsauttaa virrat päälle enkä näe syytä mikä laturi ei näin toimisi kun se vastaa ihan normaalia pistokkeen laittoa seinään.

3,6kW laturi latailee plugaria ja 11kW laturi sähkäriä. Shellyissä pyörii skriptit jotka hakee 6 halvinta tuntia vuorokaudesta ja latailee sen mukaan autot.
 
Deltaco e-Charge 3,6 kW matkalaturi kesti noin 10 kuukautta Tehomenin schukotolpassa ennen sulamista. Onneksi tolppa ei sulanut. Toivottavasti kuitti löytyy jostain.
 

Liitteet

  • Deltaco.jpg
    Deltaco.jpg
    187,8 KB · Luettu: 193
Deltaco e-Charge 3,6 kW matkalaturi kesti noin 10 kuukautta Tehomenin schukotolpassa ennen sulamista. Onneksi tolppa ei sulanut. Toivottavasti kuitti löytyy jostain.

Vinkkaa huviksesi Tukesille tuosta.

Kyseessähän lienee joku randomi kiinalainen laturi deltacon brändäyksellä.
 
Motonetistä hankittu, epäilen ettei kyseessä ole mikään kopio.

Sitä suuremmalla syyllä.

Motonet tilaa ihan yhtä lailla omilla brändeillään tavaraa kiinasta ja jossain on laadunvalvonta pettänyt kun noinkin yksinkertainen osa sulaa ja aiheuttaa tulipaloriskin.

Ei ole mitenkään kaukaa haettua, että sama vika on useammassakin Deltacossa.
 
Deltaco e-Charge 3,6 kW matkalaturi kesti noin 10 kuukautta Tehomenin schukotolpassa ennen sulamista. Onneksi tolppa ei sulanut. Toivottavasti kuitti löytyy jostain.
Oliko siis 10 kk irrottamatta (ulkona?) eli voinut kontaktit hapettua tms? muutenhan noin ei pitäisi ihan heti käydä - tuo pistoke on kyllä vähän heppoisen oloinen - noinkohan on lämpöanturia ollut(?).
10 A latailin 3 vuotta hybridiä 1,5mm2 10m jatkojohdolla kunnollisesta 16A schukosta vikavirralla, niin ei ollut ongelmia -- tolppa ulkona niin vaikka olisi sulanut niin talo ei olisi palanut. Schukot pitäisi renkata irti n ajan välein .. muistaakseni vanhempien kämpillä ilmalämpöpumpun schuko suli jossain 7 v kohdalla, vaikka tehot on alle 2kW. Yrittänyt muistaa ajoittain kytkeä uudelleen pesukoneet/kuivarit/pakastimet/jääkaapit.
Jännä sinänsä että joku reilu 2kW menee vaikka mitä lankaa pitkin, mutta 3,5kW jatkuvaa lämmittää 2,5mm2 MMJ:nkin aika hyvin, jos ei roiku vapaasti ilmassa (silloinkin kädenlämpöinen).
Mutta joo, tuotteessa varmaankin vikaa. (nykyään lataan itse vain 3-vaihetökkelistä)
niin, schukon ongelma lienee liian pieni kontaktipinta "töpselissä" niin vastusteho kasvaa virran myötä ja sitten lämmöt sulattaa laitteet.
 
Viimeksi muokattu:
Deltaco e-Charge 3,6 kW matkalaturi kesti noin 10 kuukautta Tehomenin schukotolpassa ennen sulamista. Onneksi tolppa ei sulanut. Toivottavasti kuitti löytyy jostain.
Se on kuitenkin käytännössä se tolpassa oleva rasia joka tuon pistotulpan on sulattanut, ts ei purista enää riittävästi tulpassa olevia piikkejä. Rasia ei ole enää entisensä.

Lämpöanturi pistotulpassa olisi estänyt tuon.
 
Se on kuitenkin käytännössä se tolpassa oleva rasia joka tuon pistotulpan on sulattanut, ts ei purista enää riittävästi tulpassa olevia piikkejä. Rasia ei ole enää entisensä.

Mietin ihan samaa, eihän tuo pistoke miksikään muutu ajan myötä vaan nimenomaan rasia mihin tuo kytketään on syyllinen tässä tapauksessa.
 
Shellyissä pyörii skriptit jotka hakee 6 halvinta tuntia vuorokaudesta ja latailee sen mukaan autot.
Onko tämä siten, että valitsee 6 halvinta peräkkäistä tuntia? Ettei pätki latausta? Silloin voisi harkita Shellyä kun Pörssärissä tätä toiminnallisuutta ei ole.
 
Onko tämä siten, että valitsee 6 halvinta peräkkäistä tuntia? Ettei pätki latausta? Silloin voisi harkita Shellyä kun Pörssärissä tätä toiminnallisuutta ei ole.

Hakee absoluuttisesti halvimmat tunnit on ne sitten millä tunneilla tahansa. En näe ongelmaa että lataus keskeytetään tunnin välein jos tarvetta. Ja todellisuudessa tällaisia tilanteita on 0 vuoden aikana koska hinnat ei hypi niin paljoa tunnin välein.
 
Deltaco e-Charge 3,6 kW matkalaturi kesti noin 10 kuukautta Tehomenin schukotolpassa ennen sulamista. Onneksi tolppa ei sulanut. Toivottavasti kuitti löytyy jostain.

Ois ihan fiksua samalla kertoa onko tolla latailtu jotain 7kWh akuston omaavaa plugaria vai 50-60-70kWh täyssähköä :kahvi:

Vertailun vuoksi meikällä on ollut yli 2 vuotta käytössä ilmeisesti tismalleen sama "matkalaturi", eli tämä:


-Ei mitään ongelmia. Jos kiire lataan 16A -teholla, muuten pidän 10A, omassa käytössä about 20/80. Em. laturia käytetty 24/7 sähkötolpissa niin taivasalla, autokatoksessa kuin viimeisimpänä autotallissa jossa 20 C. Autotallissa tuo töpseli lämpenee hieman, mutta ei lähellekään kuumaksi. 16A -latausteholla lämpenee kyllä, muttei silloinkaan polttavan kuumaksi, ei edes ne töpselin "pinnit". Ja käyttöä tuo on nähnyt; ekalla plugarilla painoin 36tkm vuodessa, nykyisellä noin 20tkm ja auto seisoo kytkettynä tuohon aina kun olen kotona (etäviilennys & -lämmitys toiminnot).

EDIT: Latasin siis tolla laitteella autoani kotona JA duunissa, en vain kotona. Lounaalla käynnin jälkeen tuli päivän kolmas lataus.

Pakko sanoa että ei tulisi mieleenkään jättää vastaavaa latauslaitetta töpseliin kiinni, varsinkaan sähkötolppaan tai autokatokseen, siksi aikaa kun käy muualla. Tosin jättäähän jengi laiskuuttaan lohkolämmittimienkin johtoja tolppii roikkumaan :rolleyes: Enkä kyllä latais millään vastaavalla schukoaparaatilla jotain 50-70kWh täyssähköautoja :poop:
 
Viimeksi muokattu:
13 kWh pistokehybridiä ladattu. Ehkä siirryn varmuuden vuoksi tulevaisuudessa hitaampiin latureihin, esim Defaan.
Eikö tuossa ole se 10A moodi? Se pudottaa lämpötehoja ~60%, joten sulamisriskit kyllä putoavat reippaasti.

Jos käytetty rasia on puhtaasti sähköauton lataukseen, niin siihen kyllä kannattaisi vaihtaa karavaanaripistoke ja hommata siihen sopiva laturi, mikäli ei kiinteää type2:sta jaksa asennuttaa.
 
Eikö tuossa ole se 10A moodi? Se pudottaa lämpötehoja ~60%, joten sulamisriskit kyllä putoavat reippaasti.

Jos käytetty rasia on puhtaasti sähköauton lataukseen, niin siihen kyllä kannattaisi vaihtaa karavaanaripistoke ja hommata siihen sopiva laturi, mikäli ei kiinteää type2:sta jaksa asennuttaa.

Tuossa on oletuksena päällä 10A, se 16A teho pitää jokainen kerta painaa erikseen päälle.

Kokeilin latailla tolla 2kk ajan huollon sijaisautona ollutta plugaria, jossa akuston kapasiteetti päälle 12kWh (BMW 530e vm. 2023) ja sellaisen sähkömäärän lataaminen 16A -teholla, se kyllä lämmitti ne töpselin "pinnit" tosi kuumiksi. Olen kirjoitellut asiasta tännekin; kadunmiehen kokemusasiantuntijana schukotöpselin liittimet kuumentaa (sulattaa) siitä pitkään (tuntikausia) otettu korkea (16A) virtamäärä, ei lyhytkestoinen (tunnin-parin) 16A -lataus.

Toki ammattilaiset tulevat kertomaan kuinka asiat oikeasti ovat, mutta toi oli oma kokemukseni :geek:
 
Sitä suuremmalla syyllä.

Motonet tilaa ihan yhtä lailla omilla brändeillään tavaraa kiinasta ja jossain on laadunvalvonta pettänyt kun noinkin yksinkertainen osa sulaa ja aiheuttaa tulipaloriskin.

Ei ole mitenkään kaukaa haettua, että sama vika on useammassakin Deltacossa.
Itselläni on samanlainen Deltaco ja 10 kWh plugarin latauksen se kesti aina 16 A:lla jatkojohdostakin mutta kerran latasin siskon Leaffia kuusi tuntia niin sen jälkeentulppa näkyi käyneen aika kuumana ja niin oli jatkojohdonkin pää. Mielenkiintoisesti jatkojohdon syöttävä pää ei ole kärsinyt yhtään, vaikka sähköt tulevat sukoadapterilla voimapistorasiasta. Tämä setuppi itselläni käytössä vanhemmilla käydessä. Kotoa itseltäni löytyy ihan oikea Type 2 -latausasema.

Saisi tulla tuo tulpan lämpöanturi pakolliseksi niin voisi huolettomammin latailla 16 A:llakin. Itse kun olen meidän henkilökunnalle asennuttanut sukolatauspisteitä, niin olen laittanut 10 A ja 13 A sulakkeilla olevia kun ei tiedä, millä ping-pong-kaapeleilla kukin autoaan lataa. Tosin sen mitä olen seurannut, niin aika moni käyttää sitä auton mukana tullutta 8 A latausjohtoa.
 
kadunmiehen kokemusasiantuntijana schukotöpselin liittimet kuumentaa (sulattaa) siitä pitkään (tuntikausia) otettu korkea (16A) virtamäärä, ei lyhytkestoinen (tunnin-parin) 16A -lataus.

Toki ammattilaiset tulevat kertomaan kuinka asiat oikeasti ovat, mutta toi oli oma kokemukseni :geek:
En ole ammattilainen, mutta oman kokemuksen perusteella ainakin tällainen laturi suoriutuu pitkästä latauksesta ilman merkittävää kuumenemista. Toissayönä viimeksi latasin autoa 16A teholla 10 tuntia putkeen ja lataus sujui samalla tapaa kuin normaali 2-3 tunnin lataus. Olen joskus, heti pidemmän latauksen jälkeen kokeillut töpselin pinnejä, eikä niissä ole ollut havaittavissa mitään poikkeavan korkeaa lämpötilaa. Laturin johto sulattaa talvella jäätä sen verran, että jään/lumen päältä näkee missä se on ollut (ei siis uppoa syvälle jäähän). Yhden kerran on tolpan sulake lauennut hyvin sateisena päivänä, mutta sen jälkeen taas toiminut normaalisti. Laturilla ladattu tällä hetkellä 3000 kWh noin 10kk aikana. Talvella päivittäin ja kesällä 2-4 päivän välein riippuen ajoista, eli keskimäärin yli 10 kWh per lataus.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
256 216
Viestejä
4 456 415
Jäsenet
73 693
Uusin jäsen
Vartia

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom