Pystyykö teillä taloyhtiö siis laskuttamaan tarkasti pörssisähköhintaa, eli säästät öisin ja tuulisina päivinä lataamalla?
Meillä tuo ei tietty onnistu koska ainoa tieto mitä isännöitsijä saa on kuinka monta kWh olen kuluttanut puolen vuoden laskutuskaudella, kokonaisuudessaan. Siihen sitten riipaistaan joku uskottava hinta per kWh, joka ennen oli 19c/kWh ja nyt siis sain neuvoteltua sen 15c/kWh.
Olen itsekin ollut ko. taloyhtiön hallituksessa ja silloin omalta osaltani pyrinkin edistämään että tuo latausmahdollisuus tulee taloyhtiöön, alkuperäisesti esitys tuli hallituksen puheenjohtajalta mikä on ihan kiitettävää.
Positiivista oli että homma pyrittiin tekemään taloyhtiössä mahdollisimman yksinkertaiseksi ja vähän lisäkuluja lataajille (tai muillekaan osakkaille) aiheuttamalla. Ainakin toistaiseksi se on toiminut että lataaja(t) (eli minä) toimittaa itse sen kWh-lukeman isännöitsijälle, ja hänelle jää tehtäväksi enää lähettää siitä lasku lataajalle. Saa nähdä muuttuuko vaikeaksi jos lataajia tulee enemmän ja jotkut alkavat luistaa ilmoittamisestaan tai maksamisestaan, mutta takaovena siinä on että isännöitsijä voi silloin käydä itsekin tarkistamassa lukeman tolpasta, ja veloittaa tarkistuskäynninkin ko. lataajalta.
Muutkaan osakkaat eivät valita koska he eivät joudu asiassa mitenkään maksajan rooliin, kaikki lisäkulut menevät toistaiseksi vain lataajille, alkaen lämmitystolpan vaihdosta lataustolpaksi.
Tärkeintä minulle oli ettei siihen häthätää oteta jotain kaupallista toimijaa häsläämään väliin joka asettaa jotain 500€ vuosimaksuja per lataaja (vaikka ei lataisi mitään) ja rouheita 25c/kWh latausmaksuja, halvankin sähkön aikana. Ihan vain hatusta heitin nuo hinnat, muistan vaan että jollain tuollaisilla joku toinen sähköautoilija minulle valitteli kun hänen taloyhtiössään oltiin otettu kaupallinen toimija hallitsemaan sähköautojen latausta, koki sen aivan liian kalliiksi eli firma teki toiminnallaan kunnon voittoa.