Sähköauton kotilataus

Synergi, gridio ja Fortumin älylataus olleet testissä. Kaikissa samoja ongelmia, joten varmaan riippuu autosta ja valmistajan palveluista miten toimivat. Itse lataan vaan yöllä auton ajastuksen mukaan ja muina aikoina painan autosta nappulaa että ohita ajastus jos pitää päivällä latailla. Tehon olen säätänyt laturista. Selvästi varmatoimisin kun ei olla netin/pilven armoilla.
 
Synergi, gridio ja Fortumin älylataus olleet testissä. Kaikissa samoja ongelmia, joten varmaan riippuu autosta ja valmistajan palveluista miten toimivat. Itse lataan vaan yöllä auton ajastuksen mukaan ja muina aikoina painan autosta nappulaa että ohita ajastus jos pitää päivällä latailla. Tehon olen säätänyt laturista. Selvästi varmatoimisin kun ei olla netin/pilven armoilla.
Samaan tulokseen tulin gridion kanssa viimeksi. Pari kertaa kun piti lähteä työmatkalle tyhjällä akulla niin kasetti meni.
 
hyvä mainita mikä auto kyseessä näissä kokemuksissa. id4 latautunut ongelmitta gridiolla jo vuoden.
 
Kiitos kaikille kommenteista, vinkeistä ja ajatuksista. En ole vielä tutustunut auton latausasetuksiin kovin hyvin, kun ei ole sitä laturiakaan olemassa ja julkisella latauspaikalla tarvitsee käydä vasta tämän viikon aikana. Autona on Skoda Enyaq, jos joku teistä tietää ja haluaa kertoa sen autokohtaisesta latausasetuksista ja -sovelluksista.

@hyperstaattinen Jos ajoprofiili sallii niin yksinkertainen ratkaisu on että säädät sen latauslaitteen pienemmälle teholle. Ja latausajat voit säätää aplikaatiosta, merkistä riippuen voit jopa yhdistää kotiautomaatioon. Ei kyllä kustannustehokkain ratkaisu jos haluat penniä venyttää mutta vähiten vaivaa.
Ajoprofiili on käytännössä maksimissaan muutamia kymmeniä kilometreja päivässä. Pidempiä matkoja harvoin. Monessa yhteydessä varmasti myös Shuko-laturi olisi riittävä meidän päivittääsiin ajoihin, jos sellainen auton mukana olisi toimitettu. Wallessa, vaikka onkin älytön laturi, on tosiaan kaksi mekaanisesti vaihdettavaa virtavaihtoehtoa, 8 ja 16 A. Älylaturissa vaihtoehdot olisivat toki paljon laajemmat.

Riippuu toki myös autosta, ite säädän ampeerit autosta aina, laturi hönkii maksimia.
Autona meillä on Skoda Enyaq. Täytyy itse tutustua, onko meidän autossa tällaista ominaisuutta.

Tarkista kulutustiedoista et miten on sähköä mennyt yöllä talvella niin siitä voinee jo vähän päätellä et paljonko on pelivaraa. Akkuahan ei ole tarve ladata aina edes täyteen saatikka maksimiteholla.
Juu. Tämä pitää tarkistaa. Lähtökohtaisesti ja yksinkertaistetusti (oletus tasaisesti jakautuneesta kuormasta yöaikaan): sulakkeet 25 A 3 vaiheessa = 17,2 kW, kuluttajina: autolaturi 3x16 = 11 kW, LVV = 3 kW, ILP 1 kW (aivan maksimissaan [1 vaihe}). Jäljelle jää yli 2kW reserviä hetkelliselle kuormalle esimerkiksi lattialämmityksille. Toki lattialämmitykset voivat olla pahimmillaan saman vaiheen takana, jolloin vaihekohtainen kulutus ylittyy vaikka kokonaiskulutusteho olisikin alle 17,2 kW. Tätä varten kuorman hallinta on olemassa.

Kuormanhallinta on toki aina suositeltavaa ja hyvä olla, mutta omassa käyttötapauksessa laitettiin vain Wallesta kytkimellä 8A tila päälle talveksi ja lataillaan sen kanssa. 25A päänallit riittänyt kun vähän katsoo ettei kaikkea mahdollista laita päälle samaan aikaan kun auto on laturissa. Jos tarvitsee lämmittää sauna ja laittaa ruokaa samalla kun osa porukasta on ulkoporealtaassa niin näppään sovelluksesta latauksen ajastukselle että alkaa vasta yöllä ladata.

3x8A antaa jo sen verran tehoa että ”yön yli” kerkeää aina ladata täyteen (tai vähintäänkin riittävästi) ja kuorma jakautuu kuitenkin maltillisesti vaiheiden välille. Jos tarve ladata nopeammin niin voi sitten napsauttaa 16A päälle kunhan huolehtii ettei ole liikaa muuta kuormaa samaan aikaan. Kesällä voi sitten laittaa huoletta 16A tilan käyttöön, jos tahtoo, kun muu kulutus on sen verran pientä.

Kuormanhallinta toki automatisoi tämän säädön ja auttaa etenkin jos on tarkoitus hyödyntää pörssisähköohjauksia. Itsellä kun on kiinteä sopimus niin ei vuorokaudenajat vaikuta hintaan ja kuormanhallinnan rakentaminen olis taas nostanut kustannuksia tyhmään laturiin verrattuna niin mentiin hintakärki edellä ja luotetaan käyttäjän älyyn.
Virran rajoittaminen Wallesta oli hyvä muistutus. Se toimii siis itsessään jo tehokkaana kuormanhallintana. Kerroit, että näppäät sovelluksesta latauksen ajastuskelle yöaikaan. Tämä varmastikin auton sovelluksesta. Wallessahan ei mitään sovellusta ole, kun ei ole älylaturi?

Sellainen muistikuva jostain jäänyt että kovin pienellä teholla ei kaikki autot suostu lataamaan. Tuo 1,3kW ehkä vielä riittää kaikille?
Eli koska aurinkojärjestelmämme on alkujaan mitoitettu mahdollisimman pienelle ylijäämätuotolle (paneeliteho 3,75 kW, invertteri 3,0 kW), ei aurinkoenergiaa pysty kovinkaan helposti tai paljon käyttämään tapauksessamme kotilataukseen. Isoin potentiaali aurinkoenergian kotilataukseen olisivat aurinkoiset kesäajan loma- ja viikonloppupäivät, kun auto seisoo kotona ja muu kulutus olisi pientä.

Tässä on aurinkopaneelipuolen asetukset Go-e:ssa.
Screenshot_20240317_134132_go-eCharger.jpg

Go-e:n palvelu on maksuton ja mm. spot-tieto haetaan serveriltä.

Toiseen kysymykseesi viitaten, laturi ei tiedä mistään tarvittavaa latausmäärää ja siten tarvittavaa latauksen tuntimäärää. Itselläni on kWh-raja, minkä verran saa ladata ennen aamua ja Go-e suunnittelee syklit sen mukaan. Raja aseteltu sellaiseksi, että siinä on arkiajoihin nähden extraa mukana (varmasti täyteen). Jos akku on tosi tyhjä, niin säädän rajaa korkeammalle. Koska Go-e ei huomioi siirtoa (yötariffia), niin minulla on kielto ladata klo 22-07 ulkopuolella.
Go-e vaikuttaa monipuoliselta ja sen kautta kiinnostavalta laturilta.

Vaikka eilisessä viestissäni olinkin älylaturin kannalla, taidan kuitenkin tässä vaiheessa asennuttaa auton kylkiäisenä tulevan Wallen seinälle. Aurinkosähkön ylijäämätuotanto on kohdallamme sen verran pientä, että sen saa kulutettua likimain kaiken kotona. Pörssisähköohjauksen saatan hoitaa Walle-laturiin jo olemassa olevalla Shelly-releellä ja laturin asennustöiden yhteydessä keskukseen asennettavalla releellä/kontaktorilla, jolla laturi joko saa tai ei saa virtaa. Samalla saan laturin virrattomaksi pidempien poissaolojen ajaksi. Kuormanhallintana toimii varmasti laturin kaksi mekaanista virta-asetusta ja pääasiassa yöaikaan tapahtuva lataus. Lisäksi auton virta-asetukset pitää vielä tutkia.
 
Virran rajoittaminen Wallesta oli hyvä muistutus. Se toimii siis itsessään jo tehokkaana kuormanhallintana. Kerroit, että näppäät sovelluksesta latauksen ajastuskelle yöaikaan. Tämä varmastikin auton sovelluksesta. Wallessahan ei mitään sovellusta ole, kun ei ole älylaturi?

Joo, auton sovelluksesta, tämä unohtui tarkentaa :tup:
 
Vaikka eilisessä viestissäni olinkin älylaturin kannalla, taidan kuitenkin tässä vaiheessa asennuttaa auton kylkiäisenä tulevan Wallen seinälle. Aurinkosähkön ylijäämätuotanto on kohdallamme sen verran pientä, että sen saa kulutettua likimain kaiken kotona. Pörssisähköohjauksen saatan hoitaa Walle-laturiin jo olemassa olevalla Shelly-releellä ja laturin asennustöiden yhteydessä keskukseen asennettavalla releellä/kontaktorilla, jolla laturi joko saa tai ei saa virtaa. Samalla saan laturin virrattomaksi pidempien poissaolojen ajaksi. Kuormanhallintana toimii varmasti laturin kaksi mekaanista virta-asetusta ja pääasiassa yöaikaan tapahtuva lataus. Lisäksi auton virta-asetukset pitää vielä tutkia.

Jos haluaa harrastaa niin vaikka raspberry+evcc ...Tuon saat juttelemaan esimerkiksi invertterin ja auton kanssa niin et tarvitse älylaturia.
 
Jos haluaa harrastaa niin vaikka raspberry+evcc ...Tuon saat juttelemaan esimerkiksi invertterin ja auton kanssa niin et tarvitse älylaturia.
Kiitos vinkistä. Ohjausvaihtoehtoja näkyy olevan monenlaisia. Jahka saan perusasiat kuntoon, niin katsotaan sitten, mikä mielenkiinto harrastuneisuuteen on sen jälkeen.
 
Synergi, gridio ja Fortumin älylataus olleet testissä. Kaikissa samoja ongelmia, joten varmaan riippuu autosta ja valmistajan palveluista miten toimivat. Itse lataan vaan yöllä auton ajastuksen mukaan ja muina aikoina painan autosta nappulaa että ohita ajastus jos pitää päivällä latailla. Tehon olen säätänyt laturista. Selvästi varmatoimisin kun ei olla netin/pilven armoilla.

Yksi vaihtoehto voisi teoriassa olla pistää auton lataus oman Shellyn älyreleen taakse ja ohjata sitä Pörssärillä?
 
Sain tänään Walle-laturin autokaupasta. Asennus seinälle ensi viikolla. Onko täällä kokemusta tyhmän ja älyttömän autolaturin älyllistämisestä ulkoisen kontaktorin kanssa, jolla katkotaan laitteen virtaa (shelly-rele + kontaktori sähkökeskuksessa)? Mitä laturi tai auto tällaisesta toiminnasta tykkäävät vai huomaavatko koko asiaa?
 
Sain tänään Walle-laturin autokaupasta. Asennus seinälle ensi viikolla. Onko täällä kokemusta tyhmän ja älyttömän autolaturin älyllistämisestä ulkoisen kontaktorin kanssa, jolla katkotaan laitteen virtaa (shelly-rele + kontaktori sähkökeskuksessa)? Mitä laturi tai auto tällaisesta toiminnasta tykkäävät vai huomaavatko koko asiaa?

Älytön peruslaturi ei moisesta yleensä pahastu vaan jännitteen palattua lataus jatkuu mikäli auto virtaa pyytää. Loppu onkin sitten autosta kiinni.
 
Älytön peruslaturi ei moisesta yleensä pahastu vaan jännitteen palattua lataus jatkuu mikäli auto virtaa pyytää. Loppu onkin sitten autosta kiinni.
Kiitoksia. Voin siis teettää kyseisen ulkoisen ohjauksen ja kokeilla toimintaa. Mikäli releohjaus ei auton kanssa toimi, niin sitten jättää sen käyttämättä ja käyttää laturia pelkästään auton ajastuksen kautta.
 
Kiitoksia. Voin siis teettää kyseisen ulkoisen ohjauksen ja kokeilla toimintaa. Mikäli releohjaus ei auton kanssa toimi, niin sitten jättää sen käyttämättä ja käyttää laturia pelkästään auton ajastuksen kautta.
Sinänsä nuo älyohjaukset pörssisähkön mukaan on aika turhia tai eivät ainakaan tuota suuria säästöjä auton latauksessa, jos yöllä yleensä lataa, kun yleensä edullisin aika vuorokaudesta on 00-07. Tuona aikana aika monen auton akku ehtii täyttyä.
Itse olen käyttänyt BMW i3:n kanssa Synergiä ja se kyllä toimii ihan ok, mutta Synergin tekemän lataussuunnitelman jälkeen joudun laittamaan auton äpistä vielä oikean lähtöajan ja täppäämään esilämmityksen päälle. Synergi luo ihan oman "lähtöajan" ja kumoaa aikaisemman, jos teen sen ennen Synergin lataussuunnitelmaa. Synergin jälkeen muutettuna onnistuu ja lataussuunnitelma jää voimaan.
Auton äpistä voin laittaa lähtöajan esilämmityksineen ja akku olisi aina lähtiessä täysi, mutta saattaa lähteä lataamaan jo illalla kalliimpaan aikaan, jos lähtöaika aikaisin aamulla esim 5.30 vaikka latausajaksi olisi asetettu 00-5.30.
Molemmat, auto sekä Synergi haluaa ladata akun aina täyteen lähtöaikaan mennessä. Itse kaipaisin ominaisuutta jompaan kumpaan, että voisi asettaa lataustason tai pakottaa latausajan riippumatta minkä verran sinne akkuun mahtuu. Eli yksinkertaisesti lataus 00-5.30 olkoon akun varaustaso mikä tahansa tuon jälkeen. Vois napsia sitten vaan ne edullisimmat tunnit vaikka joka yöltä. Auton akku täytenä, kun riittää useammaksi päiväksi näillä työmatkoilla.
Heidelbergin latausasema on säädetty max 8kW ja autosta valittu alennettu teho jolloin lataa 4kW teholla, hyvin riittää. Yöllä lämpenee poreallas 3kW ja lvv 2kW myös. Kaikki kestää olla päällä yhtäaikaa.
 
Itseasisssa 01-06 on yleensä se halvin. Sähköpörssi käydään keskieuroopan ajassa, ja jostain syystä se 1. tunti (eli 01-02) on lähes aina halvempi kuin viimeinen tunti (24-01).
 
Älytön peruslaturi ei moisesta yleensä pahastu vaan jännitteen palattua lataus jatkuu mikäli auto virtaa pyytää. Loppu onkin sitten autosta kiinni.

Tämä on varmaan yleisestiottaen totta, mutta tuossakin voi olla jotain poikkeuksia. Työpaikan pihassa lämpötolppien sähköjä pätkitään lämpötilan mukaan. Bemarin plugaria sukolaturilla tuollaisesta ladatessa jossain kohtaa auto totesi että sähköt on lähteneet liian monesti, ja tää on vika. Auto ei suostunut lataamaan ennen jotain vikakuittausta marmorilla. Tuohan toki pätkii sähköä muutaman kerran tunnissa ja silleen, eli huomattavasti tiheämmin kuin tämmöinen pörssiautomaatio, joten tuskin tähän ihan heti törmää? FYI kuitenkin, että tuollaistakin voi tapahtua.
 
Tämä on varmaan yleisestiottaen totta, mutta tuossakin voi olla jotain poikkeuksia. Työpaikan pihassa lämpötolppien sähköjä pätkitään lämpötilan mukaan. Bemarin plugaria sukolaturilla tuollaisesta ladatessa jossain kohtaa auto totesi että sähköt on lähteneet liian monesti, ja tää on vika. Auto ei suostunut lataamaan ennen jotain vikakuittausta marmorilla. Tuohan toki pätkii sähköä muutaman kerran tunnissa ja silleen, eli huomattavasti tiheämmin kuin tämmöinen pörssiautomaatio, joten tuskin tähän ihan heti törmää? FYI kuitenkin, että tuollaistakin voi tapahtua.

Veikkaan et bemarin koodissa vaan jotain aivopieruja. Tuota sukoahan voit laitella lennosta miten vaan. Toki jos tyyliin 5s välein pätkii sähköjä niin onhan niille kontaktoreille autossa määritelty jokin raja-arvo mekaanisille/sähköisille kytkentäkerroille.
 
Veikkaan et bemarin koodissa vaan jotain aivopieruja.

En pitäisi tuota aivopieruna, vaan liekö tehty suojauksena estämään esim. tilanne missä sulake paukkuu jatkuvasti tai sähkö pätkii ja itsepintaisesti vaan ladataan - altistuen esim. tulipalolle huonojen kytkentöjen vuoksi tms.
 
En pitäisi tuota aivopieruna, vaan liekö tehty suojauksena estämään esim. tilanne missä sulake paukkuu jatkuvasti tai sähkö pätkii ja itsepintaisesti vaan ladataan - altistuen esim. tulipalolle huonojen kytkentöjen vuoksi tms.
Onhan toi aika aivopieru, jos toi vaatii marmorilla käyntiä.
 
En pitäisi tuota aivopieruna, vaan liekö tehty suojauksena estämään esim. tilanne missä sulake paukkuu jatkuvasti tai sähkö pätkii ja itsepintaisesti vaan ladataan - altistuen esim. tulipalolle huonojen kytkentöjen vuoksi tms.

Vähä samalla linjalla kuin edeltävä kommentoija niin yhtälaillahan tuo voisi olla käyttäjän kuitattavissa pois jos olisi jokin suojatoimi häiriötilanteiden varalle?
 
Vähä samalla linjalla kuin edeltävä kommentoija niin yhtälaillahan tuo voisi olla käyttäjän kuitattavissa pois jos olisi jokin suojatoimi häiriötilanteiden varalle?

Käyttäjä ei aina ymmärrä omaa parastaan, mikäli tuollaista sähköjen katkeilua tapahtuisi kiinteällä latauslaitteella (jollaista tuo keskustelu alunperin koski) niin olisihan siinä silloin selkeä ongelma.
Autohan ei näe että siellä type2-liittimen toisessa päässä on sukolaturi jolla revitään virtaa ihan väärästä paikasta.
 
Vähä samalla linjalla kuin edeltävä kommentoija niin yhtälaillahan tuo voisi olla käyttäjän kuitattavissa pois jos olisi jokin suojatoimi häiriötilanteiden varalle?

Jos se käyttäjä ei ymmärrä lataamisen perusteita, niin se marmorilla käynti antaa mahdollisuuden teknisemmälle henkilölle vähän opastaa perusteissa :)
 
Jos se käyttäjä ei ymmärrä lataamisen perusteita, niin se marmorilla käynti antaa mahdollisuuden teknisemmälle henkilölle vähän opastaa perusteissa :)
Ja auto on siihen asti käyttökelvoton ja pahimmassa tapauksessa vaatii kuljetuksen lavetilla huoltoon jos akku ei riitä ajaa sinne asti. Todella näppärää.
 
Kohta on kaksi sähkäriä pihassa ja ajatus olisi tehdä latausjärjestelmä kuntoon ns. kerralla.

Onko muita vaihtoehtoja kuin ChargeAmps Aura seuraavilla kriteereillä, pohjana 3x35A okt sähkölämmitteisenä:
-1x22kW / 2x11kW lataus, toinen auto kolmivaiheinen (11kW / 64kWh) ja toinen yksivaiheinen (7kW / 90kWh). Toki ne joskus vaihtuu, mutta tällä setupilla mentäneen n. 5 vuotta.
-Mahdollisuus jonain kauniina päivänä liittää aurinkopaneelit, jos semmoset tulloo
-Pörssisähkö-optimointi
-Kiinteät kaapelit (Aura ei kyllä täytä tätä)
-Kuormanhallinnalla ei suurta seksuaalista merkitystä langattomana vai langallisena, koska johdottaa pitää kuitenkin

Sinänsä mitään tarvetta ajomäärän puolesta ei ole saada molempia täyteen yön aikana, mutta tapana on tehdä asiat kerralla pois päiväjärjestyksestä.
 
Ja auto on siihen asti käyttökelvoton ja pahimmassa tapauksessa vaatii kuljetuksen lavetilla huoltoon jos akku ei riitä ajaa sinne asti. Todella näppärää.

Kyllä se plugari kulkee vaikka töpselilataus ei toimisikaan.

Et tainnut juurikaan perehtyä viestiin mihin päätit tulla vastaamaan?
 
Kyllä se plugari kulkee vaikka töpselilataus ei toimisikaan.

Et tainnut juurikaan perehtyä viestiin mihin päätit tulla vastaamaan?
No ketjun otsikko on sähköauton kotilataus, ja totta tosiaan sattui unohtumaan että alkuperäisessä viestissä oli mainittu sana plugari. Olen kyllä lukenut tuon alkuperäisen viestinkin johon en itseasiassa ole vastannut. Mutta kiitos kuitenkin kuittailusta. Idioottimaista silti että pitää käydä marmorilla jos autossa ei ole mitään varsinaista vikaa
 
Mutta kiitos kuitenkin kuittailusta.

Vastailemalla kärkevästi ja puolihuolimattomasti altistaa itsensä samantyylisille vastauksille.

Idioottimaista silti että pitää käydä marmorilla jos autossa ei ole mitään varsinaista vikaa

Autohan ei tätä siis varmaksi tiedä. Se tietää vain että lataus katkeaa toistuvasti siihen että (vaihe) katoaa, suojamaan ja nollan jäädessä kytketyksi. Se tietää että näin ei pitäisi olla, ja kun näissä mennään varovaisuus edellä niin tämä on ratkaistu näin.

Käsittääkseni tuo siis suostui ottamaan edelleen latausta muista type2-latureista, mutta ei auton mukana toimitetusta (mutta saatan olla väärässä, tästä on kuitenkin vuosikausia aikaa). Bemari kuitenkin tunnistaa sen oman suko-laturinsa, eli tämä on mahdollista ja jopa todennäköistä.
 
Vastailemalla kärkevästi ja puolihuolimattomasti altistaa itsensä samantyylisille vastauksille.
Tuo mun alkuperäinen kommentti oli kylläkin bemariin kohdistuva, ei sinuun joten pahoittelut siitä jos ymmärsit sen niin. Mutta se offtopicista.

Käsittääkseni tuo siis suostui ottamaan edelleen latausta muista type2-latureista, mutta ei auton mukana toimitetusta (mutta saatan olla väärässä, tästä on kuitenkin vuosikausia aikaa). Bemari kuitenkin tunnistaa sen oman suko-laturinsa, eli tämä on mahdollista ja jopa todennäköistä.
Edelleen silti pidän tyhmänä että lataaminen estetään jos se katkeaa useamman kerran, varsinkin kun syy voi hyvin olla auton ulkopuolella kuten tässä tapauksessa. Tietysti jos lataaminen on estetty vain tuolla yhdellä tietyllä laitteella, tämä on hieman eri asia. Tästä ei ollut aiemmin mainintaa alkuperäisessä viestissä.
 
Edelleen silti pidän tyhmänä että lataaminen estetään jos se katkeaa useamman kerran, varsinkin kun syy voi hyvin olla auton ulkopuolella kuten tässä tapauksessa. Tietysti jos lataaminen on estetty vain tuolla yhdellä tietyllä laitteella, tämä on hieman eri asia. Tästä ei ollut aiemmin mainintaa alkuperäisessä viestissä.

Tuossa on kuitenkin kyseessä turvallisuus vs. mukavuus. Autohan kulkee ilman lataustakin, joten se ei ole toiminnalle välttämätöntä. Auto ei voi tietää miksi tuo pätkii, mutta tietää ettei se ole normaalia. Jos se pätkii kymmeniä kertoja, niin jonkin rajan ylittäessä jonku pitäisi tarkastaa kytkennät että miksi se näin tekee, ja korjata tilanne. Olisiko se parempi että "se vaan toimisi", ja kenties sitten jossain kohtaa syttyisi pistorasia tai joku jakorasia tuleen kun tarpeeksi kauan on siellä hitsaillut rauhassa, ja käyttäjä ei ole reagoinut tuohon pätkimiseen (koska se pätkii edelleen)?

Bemarin tapauksessahan auto kyllä heti huomauttaa tuosta katkeamisesta. Siitä tulee luuriin push-notskua ja sanoo se siitä myös iDriven näytölläkin.

En itse näe tuota kauhean ongelmallisena kyllä. Pistät auton pätkivään rasiaan -> auto ulisee aikansa kunnes lakkaa lataamasta -> menet marmorille ja ne kertoo sulle siellä että sun rasias pätkii virtaa, ja tämä ei siitä tykkää - tarkasta töpseli, etsi ehjä töpseli.
 
Sinänsä nuo älyohjaukset pörssisähkön mukaan on aika turhia tai eivät ainakaan tuota suuria säästöjä auton latauksessa, jos yöllä yleensä lataa, kun yleensä edullisin aika vuorokaudesta on 00-07. Tuona aikana aika monen auton akku ehtii täyttyä.
Nykytilanteessa asia on pitkälti noin. Sitten asia on eri, jos/kun:
1) Tarvitsee kuormanhallinnan ja pörssisähköohjaus tulee ko. älyohjauksen mukana
2) Sähkön hinnan vaihtelu kasvaa entisestään, jolloin rusinoita voi poimia pullasta paremmin, myös yöaikaan
3) On säännöllinen tarve ladata klo 01-06 ulkopuolella

Itse uskon, että pörssisähköohjauksen kannattavuus tulee kasvamaan. Nyt se ei ole kannattavaa vs. älylaturin kalliimpi hinta. Tarve ladata toisella autolla on n. 10-25 kWh 3-4 krt viikossa, joten pystyn ohjauksella poimimaan kaksi halvinta tuntia koko yöltä. Sillä arvioin säästäväni ~50 € vuodessa (keskimäärin ~1.5c/kWh).

Jos minulla olisi tyhmä laturi, niin ajastaisin latauksen klo 01-06 välille. Ai miksikö? Sähköttimen sivuilta kun katsoo tuntijakaumat vuosittain, niin voi todeta kyseisten tuntien olevan halvimmat: Sähkötin – Vuodet.
 
Plugarille tarvitsisi hidasta latausta taloyhtiön lämmityspaikan kautta.

Onko esimerkiksi tämä Super Schuko 16A - AEV moduulikotelolla + VVSK + kWh mittari riittävä tuohon tarpeeseen? Tarkoitus siis olisi, että nykyinen lämmityspömpeli jäisi paikalleen ja tuo tulisi sen rinnalle. kWh-mittari tarvitaan, että käytetty sähkö voidaan laskuttaa osakkaalta.

Talo rakennettu 2018 eli voidaanko olettaa, että nykyinen lämmityspaikkojen sähköinfra kestäisi 8A virralla latausta, vaikka jokaiselle tulisi tuollainen vastaava latausmahdollisuus?
Isännöitsijä ilmoitti, että tuo vaatii yhtiökokouksen käsittelyn ja selkeän esityksen osakkaille. Onko tämä normaali käytäntö?
 
Plugarille tarvitsisi hidasta latausta taloyhtiön lämmityspaikan kautta.

Onko esimerkiksi tämä Super Schuko 16A - AEV moduulikotelolla + VVSK + kWh mittari riittävä tuohon tarpeeseen? Tarkoitus siis olisi, että nykyinen lämmityspömpeli jäisi paikalleen ja tuo tulisi sen rinnalle. kWh-mittari tarvitaan, että käytetty sähkö voidaan laskuttaa osakkaalta.

Talo rakennettu 2018 eli voidaanko olettaa, että nykyinen lämmityspaikkojen sähköinfra kestäisi 8A virralla latausta, vaikka jokaiselle tulisi tuollainen vastaava latausmahdollisuus?

Todennäköisesti kestää jos vaiheita kierrätetään asianmukaisesti mutta varma ei voi olla. Riippuu n+1 tekijästä.

Isännöitsijä ilmoitti, että tuo vaatii yhtiökokouksen käsittelyn ja selkeän esityksen osakkaille. Onko tämä normaali käytäntö?

Kenen hallinnassa ne autopaikat on? Osakkaiden itsensä vai yhtiön joka vuokraa niitä edelleen?

Jos osakkaiden hallinnassa niin mielestäni yhtiökokous on tarpeeton. Osakkaalle voi antaa muutostyönä luvan asennuttaa laturi ja ne mallit voi vaikka speksata etukäteenkin.

Jos yhtiön hallinnassa niin oleellista lienee, että tuleeko niistä merkittäviä kuluja yhtiölle. Jos ei tule ja jos kulut saadaan jollain viiveellä katettua niin ei välttämättä tarvitse. Jos taas vaatii isompaa investointia niin sitten voi vaatia.
 
Kohta on kaksi sähkäriä pihassa ja ajatus olisi tehdä latausjärjestelmä kuntoon ns. kerralla.

Onko muita vaihtoehtoja kuin ChargeAmps Aura seuraavilla kriteereillä, pohjana 3x35A okt sähkölämmitteisenä:
-1x22kW / 2x11kW lataus, toinen auto kolmivaiheinen (11kW / 64kWh) ja toinen yksivaiheinen (7kW / 90kWh). Toki ne joskus vaihtuu, mutta tällä setupilla mentäneen n. 5 vuotta.
-Mahdollisuus jonain kauniina päivänä liittää aurinkopaneelit, jos semmoset tulloo
-Pörssisähkö-optimointi
-Kiinteät kaapelit (Aura ei kyllä täytä tätä)
-Kuormanhallinnalla ei suurta seksuaalista merkitystä langattomana vai langallisena, koska johdottaa pitää kuitenkin

Sinänsä mitään tarvetta ajomäärän puolesta ei ole saada molempia täyteen yön aikana, mutta tapana on tehdä asiat kerralla pois päiväjärjestyksestä.

Itse laittaisin 2x22kW:n laturit, joista toista ajaisin yhdellä vaiheella ja toista kahdella. Näin saat tuon 7kW /90kWh autoon myös riittävästi sähköä. Osa haluamistasi ominaisuuksista on vasta tulossa, joten en maksaisi niistä yhtä "irtotonnia" tässä kohtaa. Riittää että saa säädettyä lataustehoa ja ajastettua laturin kännystä. Mutta jotkut tämmöset siis (jos kaapelin pituus natsaa): Motorwerk Type2 22kW 3x32A 5m sähköauton latausasema | Karkkainen.com verkkokauppa
 
Todennäköisesti kestää jos vaiheita kierrätetään asianmukaisesti mutta varma ei voi olla. Riippuu n+1 tekijästä.



Kenen hallinnassa ne autopaikat on? Osakkaiden itsensä vai yhtiön joka vuokraa niitä edelleen?

Jos osakkaiden hallinnassa niin mielestäni yhtiökokous on tarpeeton. Osakkaalle voi antaa muutostyönä luvan asennuttaa laturi ja ne mallit voi vaikka speksata etukäteenkin.

Jos yhtiön hallinnassa niin oleellista lienee, että tuleeko niistä merkittäviä kuluja yhtiölle. Jos ei tule ja jos kulut saadaan jollain viiveellä katettua niin ei välttämättä tarvitse. Jos taas vaatii isompaa investointia niin sitten voi vaatia.

Katospaikat osakkeina ja avo/tolppapaikat taloyhtiön hallinnassa. Itselle ei niin väliä tulisiko tuo omalle katospaikalleni vai taloyhtiön paikalle. Itse olin ajatellut kustantaa muutokset.
Isännöitsijällä tuntuu olevan hyvin vähän kiinnostusta edistää tätä asiaa. Onneksi yhtiökokous pitäisi olla kuukauden kuluttua, jos vaaditaan sielä käsiteltäväksi.
 
Itse laittaisin 2x22kW:n laturit, joista toista ajaisin yhdellä vaiheella ja toista kahdella. Näin saat tuon 7kW /90kWh autoon myös riittävästi sähköä. Osa haluamistasi ominaisuuksista on vasta tulossa, joten en maksaisi niistä yhtä "irtotonnia" tässä kohtaa. Riittää että saa säädettyä lataustehoa ja ajastettua laturin kännystä. Mutta jotkut tämmöset siis (jos kaapelin pituus natsaa): Motorwerk Type2 22kW 3x32A 5m sähköauton latausasema | Karkkainen.com verkkokauppa

Tässä voi tulla haasteeksi myös se miten auto suostuu latausta ottamaan vastaan. Meillekin piti alkuperäisen suunnitelman mukaan tulla latauslaite kahteen vaiheeseen, mutta autopa ei suostunut lataamaan kahdella vaiheella lainkaan, kelpasi vain yksi tai kolme, joten jouduttiin tekemään pari tuntia lisätyötä ja asentamaan oma alakeskus piharakennukseen jotta saatiin kolme vaihetta käyttöön laturille.
 
Tässä voi tulla haasteeksi myös se miten auto suostuu latausta ottamaan vastaan. Meillekin piti alkuperäisen suunnitelman mukaan tulla latauslaite kahteen vaiheeseen, mutta autopa ei suostunut lataamaan kahdella vaiheella lainkaan, kelpasi vain yksi tai kolme, joten jouduttiin tekemään pari tuntia lisätyötä ja asentamaan oma alakeskus piharakennukseen jotta saatiin kolme vaihetta käyttöön laturille.

Mikäs auto tuollainen on joka ei kahdella vaiheella lataa? Ainakin ID3/4, Enyaq, Audit jne. lataavat kahdella vaiheella.
 
Mikäs auto tuollainen on joka ei kahdella vaiheella lataa? Ainakin ID3/4, Enyaq, Audit jne. lataavat kahdella vaiheella.

Mokka-e jossa 3-vaihelaturi lisävarusteena, joten oletan kaikkien Stellantiksen sähkäreiden toimivan samoin.

Mitään järkevää syytähän sille ei sähköteknisesti ole etteikö se vois olla mahdollista, mutta ilmeisesti vaan on päätetty että se pitää olla joko yksi tai kolme vaihetta.
 
Isännöitsijällä tuntuu olevan hyvin vähän kiinnostusta edistää tätä asiaa. Onneksi yhtiökokous pitäisi olla kuukauden kuluttua, jos vaaditaan sielä käsiteltäväksi.
Hallitus näistä vastaa, ei isännöitsijä. Ole yhteydessä hallituksen puheenjohtajaan niin on jotkut mahdollisuudet edistää asiaa.

Ja yhtiökokouksessa käsitellään ennakkoon määriteltyjä asioita, joten ihan ei riitä vain paikalle meno koska yhtiökokous ei voi päättää asialistan ulkopuolisia asioita. Latureista voi kyllä keskustella, mutta päätökset vaatii, että asiasta on joku ehdotus yhtiökokousen asialistalla.
 
Mokka-e jossa 3-vaihelaturi lisävarusteena, joten oletan kaikkien Stellantiksen sähkäreiden toimivan samoin.

Mitään järkevää syytähän sille ei sähköteknisesti ole etteikö se vois olla mahdollista, mutta ilmeisesti vaan on päätetty että se pitää olla joko yksi tai kolme vaihetta.

Jos nyt oikein vilkaisin stantardin niin se ei tunne lataamista kahdella vaiheella? Vain 1- ja 3-vaihe lataus määritelty. Mikä auto&laturi sallii lataamisen kahdella vaiheella? Accelec laturi yhdistää kyllä kaksi vaihetta yhdeksi 32A 1-vaiheeksi?
 
Jos nyt oikein vilkaisin stantardin niin se ei tunne lataamista kahdella vaiheella? Vain 1- ja 3-vaihe lataus määritelty. Mikä auto&laturi sallii lataamisen kahdella vaiheella? Accelec laturi yhdistää kyllä kaksi vaihetta yhdeksi 32A 1-vaiheeksi?

Useammankin latauslaitteen speksejä kun katsoin aiemmin niin ne pystyi kytkemään 1, 2 tai 3-vaiheisesti. Autoista ainakin tuossa yllä juuri kommentoitiin että VAGin vehkeet ottaa kiltisti sähköä kahdesta vaiheesta. Ja eikös markkinoilla ole kuitenkin myös autoja joissa on 2-vaiheinen sisäinen laturi niin tuntuisi oudolta jos tämä ei olisi standardissa mukana?
 
Useammankin latauslaitteen speksejä kun katsoin aiemmin niin ne pystyi kytkemään 1, 2 tai 3-vaiheisesti. Autoista ainakin tuossa yllä juuri kommentoitiin että VAGin vehkeet ottaa kiltisti sähköä kahdesta vaiheesta. Ja eikös markkinoilla ole kuitenkin myös autoja joissa on 2-vaiheinen sisäinen laturi niin tuntuisi oudolta jos tämä ei olisi standardissa mukana?

VAG osalta taisi tarkoittaa 32A yhdeltä vaiheelta, jonka voi hoitaa laturilla joka yhdistää kaksi vaihetta yhdeksi? Esim ID.4 spekseissä on 1x32A /3x16A. Mielenkiinnosta kyselin vain semmoisen auton perään.
 
VAG osalta taisi tarkoittaa 32A yhdeltä vaiheelta, jonka voi hoitaa laturilla joka yhdistää kaksi vaihetta yhdeksi? Esim ID.4 spekseissä on 1x32A /3x16A. Mielenkiinnosta kyselin vain semmoisen auton perään.

Ei näistä itsellä tietoa sen enempää, mulla sähköautoilua takana jo kaksi kuukautta tuolla sähkö-ooppelilla ja tiedot sen varassa mitä tähän mennessä kerennyt lukemaan ja käytännössä oppimaan. Meille latausaseman asentanut sähkäri piti ihan itsestäänselvänä että tottakai kaikki 3-vaiheisen laturin omaavat autot lataa myös kahdella vaiheella, mutta eipä sitten ollutkaan niin.

Tuosta vaiheita yhdistävästä latausasemasta lukenut itsekin juttua mutta enpäs ole tähän mennessä vielä kuullut että jossin autoss olisi sellainen laturi sisällä joka osaa ottaa yhdestä vaiheesta enemmän kuin muista. Aina sitä oppii uutta…
 
Tuosta vaiheita yhdistävästä latausasemasta lukenut itsekin juttua mutta enpäs ole tähän mennessä vielä kuullut että jossin autoss olisi sellainen laturi sisällä joka osaa ottaa yhdestä vaiheesta enemmän kuin muista. Aina sitä oppii uutta…

Mulla on #uusivuodeksi Kona, ja siinä on 1-vaiheinen 7.2kW laturi sisässä. Vähän hankala kampe tälleen Suomessa, kun se tosiaan haluaisi 32A yhdestä vaiheesta jos haluat ladata kotona maksimaalisella nopeudella. Talossa on 3x25A pääsulakkeet, joten "vaikeaa on" :D
 
Mulla on #uusivuodeksi Kona, ja siinä on 1-vaiheinen 7.2kW laturi sisässä. Vähän hankala kampe tälleen Suomessa, kun se tosiaan haluaisi 32A yhdestä vaiheesta jos haluat ladata kotona maksimaalisella nopeudella. Talossa on 3x25A pääsulakkeet, joten "vaikeaa on" :D


WALLe latauslaitteella voit ladata yksivaihelaturilla varustettua sähköautoa kolmivaiherasiasta jopa 6kW teholla. WALLe yhdistää kaksi 16A vaihetta yhdeksi 25A vaiheeksi.

Verrattuna 8A ”suko-lataukseen” WALLe on jopa 4x nopeampi! Lisäksi voit ladata kahta autoa samaan aikaan; toista Type2 liitännästä ja toista sukosta.

Mitkä autot sitten hyötyvät WALLe:sta? Kaikki joissa on 6-7kW yksivaiheinen AC-laturi, kuten esimerkiksi Jaguar I-PACE, Nissan Leaf, sekä vanhemmat Hyundai Ioniqit, Hyundai Konat ja KIA Soul EV:t.’

Kotimainen Walle25A tuo lisää nopeutta 1-vaiheisen sähköautosi lataukseen!
 
Mulla on #uusivuodeksi Kona, ja siinä on 1-vaiheinen 7.2kW laturi sisässä. Vähän hankala kampe tälleen Suomessa, kun se tosiaan haluaisi 32A yhdestä vaiheesta jos haluat ladata kotona maksimaalisella nopeudella. Talossa on 3x25A pääsulakkeet, joten "vaikeaa on" :D

No juu sellanen näissä pooppeleissakin on vakiona, mutta omassa onneksi 3x16A laturi lisävarusteena. Talvella tosin käännetty Walle 3x8A tilaan koska yhdessä vaiheessa on myös ulkorakennuksen lämmitys niin ei sulakkeet kestä ladata lämmityskaudella täydellä teholla. Mutta tollakin teholla lataa riittävän nopeasti omaan tarpeeseen.

Muoks: kuormanhallinta on yleensäkin mallia ”omistaja huolehtii”, pääsulakkeet meilläkin 3x25A ja tölli lämpeää sähköllä/ilpillä niin ei kannata ajaa 11 kilowattia talvella autoon :rolleyes:
 
Itse laittaisin 2x22kW:n laturit, joista toista ajaisin yhdellä vaiheella ja toista kahdella. Näin saat tuon 7kW /90kWh autoon myös riittävästi sähköä. Osa haluamistasi ominaisuuksista on vasta tulossa, joten en maksaisi niistä yhtä "irtotonnia" tässä kohtaa. Riittää että saa säädettyä lataustehoa ja ajastettua laturin kännystä. Mutta jotkut tämmöset siis (jos kaapelin pituus natsaa): Motorwerk Type2 22kW 3x32A 5m sähköauton latausasema | Karkkainen.com verkkokauppa


Aura on nyt 2000e sis alv. Esim 2x defa power 22kW tekee luokkaa 1600€, Go-E chargerit vähän halvempia.
Listasta taisin unohtaa jonkinlaisen login tekemisen, kun tosiaan seinässä on nyt voimavirtapistokkeessa Feyree 11kW apilla ohjattava matkalaturi. Tässä laturissa ainoa iso ongelma on (henkisesti) ettei se logita kulutuksia äppiin mitenkään. Riittäisi täysin kolmivaiheauton (MG4) lataukseen, vaikka pienemmälläkin virralla.
Toki tuo 2-vaihe / 1- vaihe on myös hyvä idea. Täytyy testata tiputtamalla yksi sulake pelistä.
 
Kohta on kaksi sähkäriä pihassa ja ajatus olisi tehdä latausjärjestelmä kuntoon ns. kerralla.

Onko muita vaihtoehtoja kuin ChargeAmps Aura seuraavilla kriteereillä, pohjana 3x35A okt sähkölämmitteisenä:
-1x22kW / 2x11kW lataus, toinen auto kolmivaiheinen (11kW / 64kWh) ja toinen yksivaiheinen (7kW / 90kWh). Toki ne joskus vaihtuu, mutta tällä setupilla mentäneen n. 5 vuotta.
-Mahdollisuus jonain kauniina päivänä liittää aurinkopaneelit, jos semmoset tulloo
-Pörssisähkö-optimointi
-Kiinteät kaapelit (Aura ei kyllä täytä tätä)
-Kuormanhallinnalla ei suurta seksuaalista merkitystä langattomana vai langallisena, koska johdottaa pitää kuitenkin

Sinänsä mitään tarvetta ajomäärän puolesta ei ole saada molempia täyteen yön aikana, mutta tapana on tehdä asiat kerralla pois päiväjärjestyksestä.
Mulla kaksi sähkäriä + plugari ollut viime kesästä. Plugari vaihtuu kolmanteen sähkäriin kesäkuussa.

Meilla 3x25A päsulakkeet, mutta talo kaukolämmöllä. 2 x Wallbox Pulsar Plus 22kW kuormanhallinnalla meillä (22kW mallit kyllä turhaan, tulee vain turhan paksu johto ja kun on 16A sulakkeiden takana, niine ei edes pysty yli 11kW lataamaan, oli auto mikä vain). Pörssisähköohjausta Wallboxissa ei ainakaan toistaiseksi ole, muut sun krieerit täyttyvät. Pörssiohjaus hoituu useiden autojen kanssa kolmannen osapuolen appilla?
Meillä 2 x Stellantiksen tuote ja niitä ei voi ohjata. En ole kyllä oikeastaan kaivannutkaan. No kesällä tuleva auto tukee, niin saa nähdä muuttuuko mieli kokeillessa.
 
(22kW mallit kyllä turhaan, tulee vain turhan paksu johto ja kun on 16A sulakkeiden takana, niine ei edes pysty yli 11kW lataamaan, oli auto mikä vain).

Jos se paksu johto on vedetty, niin helppohan tuohon on vaihtaa isommat sulakkeet. Meillä on 20A vaikka olisihan ne kuorman hallinnan kanssa voineet olla 25A:kin.

Plugarin yksivaiheinen hyötyy tuosta ja yhdestä vaiheesta usein olisikin pääsulakkeen verran otettavissa, toisin kuin kaikista kolmesta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 356
Viestejä
4 553 678
Jäsenet
74 959
Uusin jäsen
sorjonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom