- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 2 511
Jos autossa on etähallinta, sen nettipalvelun kautta tuota kai pystyy ohjaamaan millä tahansa ac latauslaitteella. Nyt on aivokuolema päällä, en muista mikä sen palvelun nimi oli.
Gridio tms
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos autossa on etähallinta, sen nettipalvelun kautta tuota kai pystyy ohjaamaan millä tahansa ac latauslaitteella. Nyt on aivokuolema päällä, en muista mikä sen palvelun nimi oli.
Samaan tulokseen tulin gridion kanssa viimeksi. Pari kertaa kun piti lähteä työmatkalle tyhjällä akulla niin kasetti meni.Synergi, gridio ja Fortumin älylataus olleet testissä. Kaikissa samoja ongelmia, joten varmaan riippuu autosta ja valmistajan palveluista miten toimivat. Itse lataan vaan yöllä auton ajastuksen mukaan ja muina aikoina painan autosta nappulaa että ohita ajastus jos pitää päivällä latailla. Tehon olen säätänyt laturista. Selvästi varmatoimisin kun ei olla netin/pilven armoilla.
Ajoprofiili on käytännössä maksimissaan muutamia kymmeniä kilometreja päivässä. Pidempiä matkoja harvoin. Monessa yhteydessä varmasti myös Shuko-laturi olisi riittävä meidän päivittääsiin ajoihin, jos sellainen auton mukana olisi toimitettu. Wallessa, vaikka onkin älytön laturi, on tosiaan kaksi mekaanisesti vaihdettavaa virtavaihtoehtoa, 8 ja 16 A. Älylaturissa vaihtoehdot olisivat toki paljon laajemmat.@hyperstaattinen Jos ajoprofiili sallii niin yksinkertainen ratkaisu on että säädät sen latauslaitteen pienemmälle teholle. Ja latausajat voit säätää aplikaatiosta, merkistä riippuen voit jopa yhdistää kotiautomaatioon. Ei kyllä kustannustehokkain ratkaisu jos haluat penniä venyttää mutta vähiten vaivaa.
Autona meillä on Skoda Enyaq. Täytyy itse tutustua, onko meidän autossa tällaista ominaisuutta.Riippuu toki myös autosta, ite säädän ampeerit autosta aina, laturi hönkii maksimia.
Juu. Tämä pitää tarkistaa. Lähtökohtaisesti ja yksinkertaistetusti (oletus tasaisesti jakautuneesta kuormasta yöaikaan): sulakkeet 25 A 3 vaiheessa = 17,2 kW, kuluttajina: autolaturi 3x16 = 11 kW, LVV = 3 kW, ILP 1 kW (aivan maksimissaan [1 vaihe}). Jäljelle jää yli 2kW reserviä hetkelliselle kuormalle esimerkiksi lattialämmityksille. Toki lattialämmitykset voivat olla pahimmillaan saman vaiheen takana, jolloin vaihekohtainen kulutus ylittyy vaikka kokonaiskulutusteho olisikin alle 17,2 kW. Tätä varten kuorman hallinta on olemassa.Tarkista kulutustiedoista et miten on sähköä mennyt yöllä talvella niin siitä voinee jo vähän päätellä et paljonko on pelivaraa. Akkuahan ei ole tarve ladata aina edes täyteen saatikka maksimiteholla.
Virran rajoittaminen Wallesta oli hyvä muistutus. Se toimii siis itsessään jo tehokkaana kuormanhallintana. Kerroit, että näppäät sovelluksesta latauksen ajastuskelle yöaikaan. Tämä varmastikin auton sovelluksesta. Wallessahan ei mitään sovellusta ole, kun ei ole älylaturi?Kuormanhallinta on toki aina suositeltavaa ja hyvä olla, mutta omassa käyttötapauksessa laitettiin vain Wallesta kytkimellä 8A tila päälle talveksi ja lataillaan sen kanssa. 25A päänallit riittänyt kun vähän katsoo ettei kaikkea mahdollista laita päälle samaan aikaan kun auto on laturissa. Jos tarvitsee lämmittää sauna ja laittaa ruokaa samalla kun osa porukasta on ulkoporealtaassa niin näppään sovelluksesta latauksen ajastukselle että alkaa vasta yöllä ladata.
3x8A antaa jo sen verran tehoa että ”yön yli” kerkeää aina ladata täyteen (tai vähintäänkin riittävästi) ja kuorma jakautuu kuitenkin maltillisesti vaiheiden välille. Jos tarve ladata nopeammin niin voi sitten napsauttaa 16A päälle kunhan huolehtii ettei ole liikaa muuta kuormaa samaan aikaan. Kesällä voi sitten laittaa huoletta 16A tilan käyttöön, jos tahtoo, kun muu kulutus on sen verran pientä.
Kuormanhallinta toki automatisoi tämän säädön ja auttaa etenkin jos on tarkoitus hyödyntää pörssisähköohjauksia. Itsellä kun on kiinteä sopimus niin ei vuorokaudenajat vaikuta hintaan ja kuormanhallinnan rakentaminen olis taas nostanut kustannuksia tyhmään laturiin verrattuna niin mentiin hintakärki edellä ja luotetaan käyttäjän älyyn.
Eli koska aurinkojärjestelmämme on alkujaan mitoitettu mahdollisimman pienelle ylijäämätuotolle (paneeliteho 3,75 kW, invertteri 3,0 kW), ei aurinkoenergiaa pysty kovinkaan helposti tai paljon käyttämään tapauksessamme kotilataukseen. Isoin potentiaali aurinkoenergian kotilataukseen olisivat aurinkoiset kesäajan loma- ja viikonloppupäivät, kun auto seisoo kotona ja muu kulutus olisi pientä.Sellainen muistikuva jostain jäänyt että kovin pienellä teholla ei kaikki autot suostu lataamaan. Tuo 1,3kW ehkä vielä riittää kaikille?
Go-e vaikuttaa monipuoliselta ja sen kautta kiinnostavalta laturilta.Tässä on aurinkopaneelipuolen asetukset Go-e:ssa.
Go-e:n palvelu on maksuton ja mm. spot-tieto haetaan serveriltä.
Toiseen kysymykseesi viitaten, laturi ei tiedä mistään tarvittavaa latausmäärää ja siten tarvittavaa latauksen tuntimäärää. Itselläni on kWh-raja, minkä verran saa ladata ennen aamua ja Go-e suunnittelee syklit sen mukaan. Raja aseteltu sellaiseksi, että siinä on arkiajoihin nähden extraa mukana (varmasti täyteen). Jos akku on tosi tyhjä, niin säädän rajaa korkeammalle. Koska Go-e ei huomioi siirtoa (yötariffia), niin minulla on kielto ladata klo 22-07 ulkopuolella.
Virran rajoittaminen Wallesta oli hyvä muistutus. Se toimii siis itsessään jo tehokkaana kuormanhallintana. Kerroit, että näppäät sovelluksesta latauksen ajastuskelle yöaikaan. Tämä varmastikin auton sovelluksesta. Wallessahan ei mitään sovellusta ole, kun ei ole älylaturi?
Vaikka eilisessä viestissäni olinkin älylaturin kannalla, taidan kuitenkin tässä vaiheessa asennuttaa auton kylkiäisenä tulevan Wallen seinälle. Aurinkosähkön ylijäämätuotanto on kohdallamme sen verran pientä, että sen saa kulutettua likimain kaiken kotona. Pörssisähköohjauksen saatan hoitaa Walle-laturiin jo olemassa olevalla Shelly-releellä ja laturin asennustöiden yhteydessä keskukseen asennettavalla releellä/kontaktorilla, jolla laturi joko saa tai ei saa virtaa. Samalla saan laturin virrattomaksi pidempien poissaolojen ajaksi. Kuormanhallintana toimii varmasti laturin kaksi mekaanista virta-asetusta ja pääasiassa yöaikaan tapahtuva lataus. Lisäksi auton virta-asetukset pitää vielä tutkia.
Kiitos vinkistä. Ohjausvaihtoehtoja näkyy olevan monenlaisia. Jahka saan perusasiat kuntoon, niin katsotaan sitten, mikä mielenkiinto harrastuneisuuteen on sen jälkeen.Jos haluaa harrastaa niin vaikka raspberry+evcc ...Tuon saat juttelemaan esimerkiksi invertterin ja auton kanssa niin et tarvitse älylaturia.
Synergi, gridio ja Fortumin älylataus olleet testissä. Kaikissa samoja ongelmia, joten varmaan riippuu autosta ja valmistajan palveluista miten toimivat. Itse lataan vaan yöllä auton ajastuksen mukaan ja muina aikoina painan autosta nappulaa että ohita ajastus jos pitää päivällä latailla. Tehon olen säätänyt laturista. Selvästi varmatoimisin kun ei olla netin/pilven armoilla.
Juuri tällaista ratkaisua itsekin pohdin tuossa aiemmin. Shelly 3EM -energiamittarilla saisin samalla mitattua latauskulutuksen laturin syöttöjohdoista ja ohjattua kontaktorin kanssa laturin sähkönsyöttöä.Yksi vaihtoehto voisi teoriassa olla pistää auton lataus oman Shellyn älyreleen taakse ja ohjata sitä Pörssärillä?
Sain tänään Walle-laturin autokaupasta. Asennus seinälle ensi viikolla. Onko täällä kokemusta tyhmän ja älyttömän autolaturin älyllistämisestä ulkoisen kontaktorin kanssa, jolla katkotaan laitteen virtaa (shelly-rele + kontaktori sähkökeskuksessa)? Mitä laturi tai auto tällaisesta toiminnasta tykkäävät vai huomaavatko koko asiaa?
Kiitoksia. Voin siis teettää kyseisen ulkoisen ohjauksen ja kokeilla toimintaa. Mikäli releohjaus ei auton kanssa toimi, niin sitten jättää sen käyttämättä ja käyttää laturia pelkästään auton ajastuksen kautta.Älytön peruslaturi ei moisesta yleensä pahastu vaan jännitteen palattua lataus jatkuu mikäli auto virtaa pyytää. Loppu onkin sitten autosta kiinni.
Sinänsä nuo älyohjaukset pörssisähkön mukaan on aika turhia tai eivät ainakaan tuota suuria säästöjä auton latauksessa, jos yöllä yleensä lataa, kun yleensä edullisin aika vuorokaudesta on 00-07. Tuona aikana aika monen auton akku ehtii täyttyä.Kiitoksia. Voin siis teettää kyseisen ulkoisen ohjauksen ja kokeilla toimintaa. Mikäli releohjaus ei auton kanssa toimi, niin sitten jättää sen käyttämättä ja käyttää laturia pelkästään auton ajastuksen kautta.
Älytön peruslaturi ei moisesta yleensä pahastu vaan jännitteen palattua lataus jatkuu mikäli auto virtaa pyytää. Loppu onkin sitten autosta kiinni.
Tämä on varmaan yleisestiottaen totta, mutta tuossakin voi olla jotain poikkeuksia. Työpaikan pihassa lämpötolppien sähköjä pätkitään lämpötilan mukaan. Bemarin plugaria sukolaturilla tuollaisesta ladatessa jossain kohtaa auto totesi että sähköt on lähteneet liian monesti, ja tää on vika. Auto ei suostunut lataamaan ennen jotain vikakuittausta marmorilla. Tuohan toki pätkii sähköä muutaman kerran tunnissa ja silleen, eli huomattavasti tiheämmin kuin tämmöinen pörssiautomaatio, joten tuskin tähän ihan heti törmää? FYI kuitenkin, että tuollaistakin voi tapahtua.
Veikkaan et bemarin koodissa vaan jotain aivopieruja.
Onhan toi aika aivopieru, jos toi vaatii marmorilla käyntiä.En pitäisi tuota aivopieruna, vaan liekö tehty suojauksena estämään esim. tilanne missä sulake paukkuu jatkuvasti tai sähkö pätkii ja itsepintaisesti vaan ladataan - altistuen esim. tulipalolle huonojen kytkentöjen vuoksi tms.
En pitäisi tuota aivopieruna, vaan liekö tehty suojauksena estämään esim. tilanne missä sulake paukkuu jatkuvasti tai sähkö pätkii ja itsepintaisesti vaan ladataan - altistuen esim. tulipalolle huonojen kytkentöjen vuoksi tms.
Vähä samalla linjalla kuin edeltävä kommentoija niin yhtälaillahan tuo voisi olla käyttäjän kuitattavissa pois jos olisi jokin suojatoimi häiriötilanteiden varalle?
Vähä samalla linjalla kuin edeltävä kommentoija niin yhtälaillahan tuo voisi olla käyttäjän kuitattavissa pois jos olisi jokin suojatoimi häiriötilanteiden varalle?
Ja auto on siihen asti käyttökelvoton ja pahimmassa tapauksessa vaatii kuljetuksen lavetilla huoltoon jos akku ei riitä ajaa sinne asti. Todella näppärää.Jos se käyttäjä ei ymmärrä lataamisen perusteita, niin se marmorilla käynti antaa mahdollisuuden teknisemmälle henkilölle vähän opastaa perusteissa
Ja auto on siihen asti käyttökelvoton ja pahimmassa tapauksessa vaatii kuljetuksen lavetilla huoltoon jos akku ei riitä ajaa sinne asti. Todella näppärää.
No ketjun otsikko on sähköauton kotilataus, ja totta tosiaan sattui unohtumaan että alkuperäisessä viestissä oli mainittu sana plugari. Olen kyllä lukenut tuon alkuperäisen viestinkin johon en itseasiassa ole vastannut. Mutta kiitos kuitenkin kuittailusta. Idioottimaista silti että pitää käydä marmorilla jos autossa ei ole mitään varsinaista vikaaKyllä se plugari kulkee vaikka töpselilataus ei toimisikaan.
Et tainnut juurikaan perehtyä viestiin mihin päätit tulla vastaamaan?
Mutta kiitos kuitenkin kuittailusta.
Idioottimaista silti että pitää käydä marmorilla jos autossa ei ole mitään varsinaista vikaa
Tuo mun alkuperäinen kommentti oli kylläkin bemariin kohdistuva, ei sinuun joten pahoittelut siitä jos ymmärsit sen niin. Mutta se offtopicista.Vastailemalla kärkevästi ja puolihuolimattomasti altistaa itsensä samantyylisille vastauksille.
Edelleen silti pidän tyhmänä että lataaminen estetään jos se katkeaa useamman kerran, varsinkin kun syy voi hyvin olla auton ulkopuolella kuten tässä tapauksessa. Tietysti jos lataaminen on estetty vain tuolla yhdellä tietyllä laitteella, tämä on hieman eri asia. Tästä ei ollut aiemmin mainintaa alkuperäisessä viestissä.Käsittääkseni tuo siis suostui ottamaan edelleen latausta muista type2-latureista, mutta ei auton mukana toimitetusta (mutta saatan olla väärässä, tästä on kuitenkin vuosikausia aikaa). Bemari kuitenkin tunnistaa sen oman suko-laturinsa, eli tämä on mahdollista ja jopa todennäköistä.
Edelleen silti pidän tyhmänä että lataaminen estetään jos se katkeaa useamman kerran, varsinkin kun syy voi hyvin olla auton ulkopuolella kuten tässä tapauksessa. Tietysti jos lataaminen on estetty vain tuolla yhdellä tietyllä laitteella, tämä on hieman eri asia. Tästä ei ollut aiemmin mainintaa alkuperäisessä viestissä.
Nykytilanteessa asia on pitkälti noin. Sitten asia on eri, jos/kun:Sinänsä nuo älyohjaukset pörssisähkön mukaan on aika turhia tai eivät ainakaan tuota suuria säästöjä auton latauksessa, jos yöllä yleensä lataa, kun yleensä edullisin aika vuorokaudesta on 00-07. Tuona aikana aika monen auton akku ehtii täyttyä.
Plugarille tarvitsisi hidasta latausta taloyhtiön lämmityspaikan kautta.
Onko esimerkiksi tämä Super Schuko 16A - AEV moduulikotelolla + VVSK + kWh mittari riittävä tuohon tarpeeseen? Tarkoitus siis olisi, että nykyinen lämmityspömpeli jäisi paikalleen ja tuo tulisi sen rinnalle. kWh-mittari tarvitaan, että käytetty sähkö voidaan laskuttaa osakkaalta.
Talo rakennettu 2018 eli voidaanko olettaa, että nykyinen lämmityspaikkojen sähköinfra kestäisi 8A virralla latausta, vaikka jokaiselle tulisi tuollainen vastaava latausmahdollisuus?
Isännöitsijä ilmoitti, että tuo vaatii yhtiökokouksen käsittelyn ja selkeän esityksen osakkaille. Onko tämä normaali käytäntö?
Kohta on kaksi sähkäriä pihassa ja ajatus olisi tehdä latausjärjestelmä kuntoon ns. kerralla.
Onko muita vaihtoehtoja kuin ChargeAmps Aura seuraavilla kriteereillä, pohjana 3x35A okt sähkölämmitteisenä:
-1x22kW / 2x11kW lataus, toinen auto kolmivaiheinen (11kW / 64kWh) ja toinen yksivaiheinen (7kW / 90kWh). Toki ne joskus vaihtuu, mutta tällä setupilla mentäneen n. 5 vuotta.
-Mahdollisuus jonain kauniina päivänä liittää aurinkopaneelit, jos semmoset tulloo
-Pörssisähkö-optimointi
-Kiinteät kaapelit (Aura ei kyllä täytä tätä)
-Kuormanhallinnalla ei suurta seksuaalista merkitystä langattomana vai langallisena, koska johdottaa pitää kuitenkin
Sinänsä mitään tarvetta ajomäärän puolesta ei ole saada molempia täyteen yön aikana, mutta tapana on tehdä asiat kerralla pois päiväjärjestyksestä.
Todennäköisesti kestää jos vaiheita kierrätetään asianmukaisesti mutta varma ei voi olla. Riippuu n+1 tekijästä.
Kenen hallinnassa ne autopaikat on? Osakkaiden itsensä vai yhtiön joka vuokraa niitä edelleen?
Jos osakkaiden hallinnassa niin mielestäni yhtiökokous on tarpeeton. Osakkaalle voi antaa muutostyönä luvan asennuttaa laturi ja ne mallit voi vaikka speksata etukäteenkin.
Jos yhtiön hallinnassa niin oleellista lienee, että tuleeko niistä merkittäviä kuluja yhtiölle. Jos ei tule ja jos kulut saadaan jollain viiveellä katettua niin ei välttämättä tarvitse. Jos taas vaatii isompaa investointia niin sitten voi vaatia.
Itse laittaisin 2x22kW:n laturit, joista toista ajaisin yhdellä vaiheella ja toista kahdella. Näin saat tuon 7kW /90kWh autoon myös riittävästi sähköä. Osa haluamistasi ominaisuuksista on vasta tulossa, joten en maksaisi niistä yhtä "irtotonnia" tässä kohtaa. Riittää että saa säädettyä lataustehoa ja ajastettua laturin kännystä. Mutta jotkut tämmöset siis (jos kaapelin pituus natsaa): Motorwerk Type2 22kW 3x32A 5m sähköauton latausasema | Karkkainen.com verkkokauppa
Tässä voi tulla haasteeksi myös se miten auto suostuu latausta ottamaan vastaan. Meillekin piti alkuperäisen suunnitelman mukaan tulla latauslaite kahteen vaiheeseen, mutta autopa ei suostunut lataamaan kahdella vaiheella lainkaan, kelpasi vain yksi tai kolme, joten jouduttiin tekemään pari tuntia lisätyötä ja asentamaan oma alakeskus piharakennukseen jotta saatiin kolme vaihetta käyttöön laturille.
Mikäs auto tuollainen on joka ei kahdella vaiheella lataa? Ainakin ID3/4, Enyaq, Audit jne. lataavat kahdella vaiheella.
Hallitus näistä vastaa, ei isännöitsijä. Ole yhteydessä hallituksen puheenjohtajaan niin on jotkut mahdollisuudet edistää asiaa.Isännöitsijällä tuntuu olevan hyvin vähän kiinnostusta edistää tätä asiaa. Onneksi yhtiökokous pitäisi olla kuukauden kuluttua, jos vaaditaan sielä käsiteltäväksi.
Mokka-e jossa 3-vaihelaturi lisävarusteena, joten oletan kaikkien Stellantiksen sähkäreiden toimivan samoin.
Mitään järkevää syytähän sille ei sähköteknisesti ole etteikö se vois olla mahdollista, mutta ilmeisesti vaan on päätetty että se pitää olla joko yksi tai kolme vaihetta.
Jos nyt oikein vilkaisin stantardin niin se ei tunne lataamista kahdella vaiheella? Vain 1- ja 3-vaihe lataus määritelty. Mikä auto&laturi sallii lataamisen kahdella vaiheella? Accelec laturi yhdistää kyllä kaksi vaihetta yhdeksi 32A 1-vaiheeksi?
Useammankin latauslaitteen speksejä kun katsoin aiemmin niin ne pystyi kytkemään 1, 2 tai 3-vaiheisesti. Autoista ainakin tuossa yllä juuri kommentoitiin että VAGin vehkeet ottaa kiltisti sähköä kahdesta vaiheesta. Ja eikös markkinoilla ole kuitenkin myös autoja joissa on 2-vaiheinen sisäinen laturi niin tuntuisi oudolta jos tämä ei olisi standardissa mukana?
E-Golf ja e-up/mii/citigo taitaa olla 2x16A ac lataus.VAG osalta taisi tarkoittaa 32A yhdeltä vaiheelta, jonka voi hoitaa laturilla joka yhdistää kaksi vaihetta yhdeksi? Esim ID.4 spekseissä on 1x32A /3x16A. Mielenkiinnosta kyselin vain semmoisen auton perään.
VAG osalta taisi tarkoittaa 32A yhdeltä vaiheelta, jonka voi hoitaa laturilla joka yhdistää kaksi vaihetta yhdeksi? Esim ID.4 spekseissä on 1x32A /3x16A. Mielenkiinnosta kyselin vain semmoisen auton perään.
Tuosta vaiheita yhdistävästä latausasemasta lukenut itsekin juttua mutta enpäs ole tähän mennessä vielä kuullut että jossin autoss olisi sellainen laturi sisällä joka osaa ottaa yhdestä vaiheesta enemmän kuin muista. Aina sitä oppii uutta…
Mulla on #uusivuodeksi Kona, ja siinä on 1-vaiheinen 7.2kW laturi sisässä. Vähän hankala kampe tälleen Suomessa, kun se tosiaan haluaisi 32A yhdestä vaiheesta jos haluat ladata kotona maksimaalisella nopeudella. Talossa on 3x25A pääsulakkeet, joten "vaikeaa on"
Mulla on #uusivuodeksi Kona, ja siinä on 1-vaiheinen 7.2kW laturi sisässä. Vähän hankala kampe tälleen Suomessa, kun se tosiaan haluaisi 32A yhdestä vaiheesta jos haluat ladata kotona maksimaalisella nopeudella. Talossa on 3x25A pääsulakkeet, joten "vaikeaa on"
Itse laittaisin 2x22kW:n laturit, joista toista ajaisin yhdellä vaiheella ja toista kahdella. Näin saat tuon 7kW /90kWh autoon myös riittävästi sähköä. Osa haluamistasi ominaisuuksista on vasta tulossa, joten en maksaisi niistä yhtä "irtotonnia" tässä kohtaa. Riittää että saa säädettyä lataustehoa ja ajastettua laturin kännystä. Mutta jotkut tämmöset siis (jos kaapelin pituus natsaa): Motorwerk Type2 22kW 3x32A 5m sähköauton latausasema | Karkkainen.com verkkokauppa
Mulla kaksi sähkäriä + plugari ollut viime kesästä. Plugari vaihtuu kolmanteen sähkäriin kesäkuussa.Kohta on kaksi sähkäriä pihassa ja ajatus olisi tehdä latausjärjestelmä kuntoon ns. kerralla.
Onko muita vaihtoehtoja kuin ChargeAmps Aura seuraavilla kriteereillä, pohjana 3x35A okt sähkölämmitteisenä:
-1x22kW / 2x11kW lataus, toinen auto kolmivaiheinen (11kW / 64kWh) ja toinen yksivaiheinen (7kW / 90kWh). Toki ne joskus vaihtuu, mutta tällä setupilla mentäneen n. 5 vuotta.
-Mahdollisuus jonain kauniina päivänä liittää aurinkopaneelit, jos semmoset tulloo
-Pörssisähkö-optimointi
-Kiinteät kaapelit (Aura ei kyllä täytä tätä)
-Kuormanhallinnalla ei suurta seksuaalista merkitystä langattomana vai langallisena, koska johdottaa pitää kuitenkin
Sinänsä mitään tarvetta ajomäärän puolesta ei ole saada molempia täyteen yön aikana, mutta tapana on tehdä asiat kerralla pois päiväjärjestyksestä.
(22kW mallit kyllä turhaan, tulee vain turhan paksu johto ja kun on 16A sulakkeiden takana, niine ei edes pysty yli 11kW lataamaan, oli auto mikä vain).