Retkeily, vaellus ja telttailu

Hyvin jos teltassa on vaan järkevästi toteutettu tuuletus, Itse tosin suosin metsäyöpymisissä (ei riskiä kovasta tuulesta) laavukankaita syksyllä/talvella kun ei ole ötököitä. Nuotion ääreen on mukava nukahtaa ja telttaan helposti kertyvä kosteus ei aiheuta laavussa ongelmia.
 
Kuinkas käytännössä 3 vuodenajan teltalla pärjää pikku pakkasille asti, ja pienessä lumisateessa? Tyyliin marraskuun eräilyä, talvella ei tule mentyä. Mietin vaan tota mongar 2 vs star river 2.
Pärjää ihan hyvin niin kauan kun tuuli ei tuiskuttele lunta telttaan tai satelee niin että tukkii ilmanvaihtoraot. Itse olen nukkunut ihan etelän tammikuussakin 3 va teltoilla kun ei jaksa kantaa raskaampaa telttaa mukana. Kylmimmillään -15 asteessa ja lunta ollut n. 40 cm asti. Pitää vaan pitää huoli että tuuletus pysyy toimivana jos se on pelkästään alakautta, eli lapio voi olla tarpeen jos lunta on enemmän.
 
Pärjää ihan hyvin niin kauan kun tuuli ei tuiskuttele lunta telttaan tai satelee niin että tukkii ilmanvaihtoraot. Itse olen nukkunut ihan etelän tammikuussakin 3 va teltoilla kun ei jaksa kantaa raskaampaa telttaa mukana. Kylmimmillään -15 asteessa ja lunta ollut n. 40 cm asti. Pitää vaan pitää huoli että tuuletus pysyy toimivana jos se on pelkästään alakautta, eli lapio voi olla tarpeen jos lunta on enemmän.
Tämä Mongar tuulettuu mielestäni ihan kivasti. Kaksi räppänää ylhäällä päissä ja alareunat tuulettaa ympäri reunoja.
 
Kovasti houkuttelisi bikepacking-hommiin teltta ja tuntuu olevan suht suosittuja nuo Naturehiken teltat etenkin hintalaatusuhteen puolesta. Cloud up-mallia tunnutaan kehuvan aika reilusti ja nythän tuosta Cloud up 2:sta on tullut Pro-versio, johon ajattelin taipua. Amazonistahan tuokin irtoaisi reiluun 160e hintaan ja Aliexpressistä vielä about 30 euroa halvemmalla. Kulkisi suht näppärästi pyörälaukussa tai tarakalla mukana ilman, että on aivan liian iso tai varsinkaan liian painava eikä maksa aivan mansikoita. Tulisi siis vain itselleni käyttöön, jolloin sisään mahtuisi myös mukana kulkevat laukut ja reput.

Kellään kokemusta etenkin tuosta Pro-versiosta ?
 
Jotain kokemuksia tai ajatuksia tällaisesta makuupussista? Sarek Winter V, makuupussi, kuitueristetty - Makuupussit - Sarek Winter V, makuupussi, kuitueristetty | XXL
En haluaisi hankkia kuin yhden pussin, joka kävisi kaikkiin säihin. Kokemukset makuupusseista varsin ohuet, mutta ajattelisin, että tuo voisi kesällä toimia peittona ja muina vuodenaikoina pussina. Painaa kyllä kuin synti, mutta en usko, että olen vaellukselle lähdössä, joten ehkä voin joustaa tästä. Tosin jos olisi satasen pintaan varteenotettavia kevyempiä vaihtoehtoja, niin mieluusti kuulen.
 
Jotain kokemuksia tai ajatuksia tällaisesta makuupussista? Sarek Winter V, makuupussi, kuitueristetty - Makuupussit - Sarek Winter V, makuupussi, kuitueristetty | XXL
En haluaisi hankkia kuin yhden pussin, joka kävisi kaikkiin säihin. Kokemukset makuupusseista varsin ohuet, mutta ajattelisin, että tuo voisi kesällä toimia peittona ja muina vuodenaikoina pussina. Painaa kyllä kuin synti, mutta en usko, että olen vaellukselle lähdössä, joten ehkä voin joustaa tästä. Tosin jos olisi satasen pintaan varteenotettavia kevyempiä vaihtoehtoja, niin mieluusti kuulen.

Sanoisin että toi on kyllä lähinnä kolmen vuodenajan pussi (Kevät, kesä ja syksy). Kumminkin vaan -4 comfort tuossa niin aika nopeasti tulee varmasti kylmä talvella...
 
Hömh, näyttäisi sitten kovasti siltä, että budjettia pitäisi nostaa. Vai paljonkohan tuota voisi vaatteilla kompensoida?
Edit. vai sitten kuitenkin joku ohut ja halpa pussi lisäksi, ja käyttäisi tarvittaessa päällekkäin? Mutta täytyisikö silloin ottaa jotenkin poikkeuksellisen suuri pussi tuohon päällipussiksi?
 
Makuupussin sisälakanalla saa hieman lisää lämpöä. Ei sekään ihmeitä tee.

Itse tykännyt tämän egyptin puuvillaisen tuntumasta ja myyntitekstin mukaan antaa 4 astetta lisälämpöä. Pääsee muutoinkin lähemmäksi lakanoissa nukkumisfiilistä. Jos tykkää nukkua jalat levällään tai pyörii paljon niin vahva suositus suorakaiteen malliselle lakanalle.

Itselläni on 3 vuodenajan untuvapussi ja olen lainannut muutaman kerran 4 vuodenajan untuvapussia. En itse ostaisi ainoaksi pussiksi tuollaista neljän vuodenajan pussia. Liian suuri kompromissi varsinkin kesälle ja vie turhaan tilaa. Jos et oikeasti lähde retkeilemään talvella niin 3 vuodenajan pussi on ihan riittävä ja varsnkin jos ostat lakanan. Mielummin hommaisin huippulaatuisen neljän vuodenajanpussin siinä vaiheessa, kun sitä oikeasti kaipaa.

 
Viimeksi muokattu:
Hömh, näyttäisi sitten kovasti siltä, että budjettia pitäisi nostaa. Vai paljonkohan tuota voisi vaatteilla kompensoida?
Edit. vai sitten kuitenkin joku ohut ja halpa pussi lisäksi, ja käyttäisi tarvittaessa päällekkäin? Mutta täytyisikö silloin ottaa jotenkin poikkeuksellisen suuri pussi tuohon päällipussiksi?
Tuplapussi on järkevin ratkaisu jos budjetilla haluaa ympärivuotiset pussit. Kahdella kolmen vuodenajan pussilla nukkuu jo mukavasti koko eteläsuomen talven läpi. Tavalliset pussit käy, mutta kapeimmat voi tuntua ahtaalta päällekkäin. Itse kokeilin joskus kahta n. 1200-1300g kuitupussia (comfort nollan paikkeilla, ehkä vähän plussalla) päällekkäin ja tuli hiki n. -15 asteessa.

Se on vaikeampi sanoa tarkkaan mikä sinulle riittäisi. Et mainitse sen tarkemmin käytöstä, muuten kuin että vaellukset eivät ole suunnitelmissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
254 993
Viestejä
4 431 339
Jäsenet
73 462
Uusin jäsen
Reactori

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom