Retkeily, vaellus ja telttailu

Hyvin jos teltassa on vaan järkevästi toteutettu tuuletus, Itse tosin suosin metsäyöpymisissä (ei riskiä kovasta tuulesta) laavukankaita syksyllä/talvella kun ei ole ötököitä. Nuotion ääreen on mukava nukahtaa ja telttaan helposti kertyvä kosteus ei aiheuta laavussa ongelmia.
 
Kuinkas käytännössä 3 vuodenajan teltalla pärjää pikku pakkasille asti, ja pienessä lumisateessa? Tyyliin marraskuun eräilyä, talvella ei tule mentyä. Mietin vaan tota mongar 2 vs star river 2.
Pärjää ihan hyvin niin kauan kun tuuli ei tuiskuttele lunta telttaan tai satelee niin että tukkii ilmanvaihtoraot. Itse olen nukkunut ihan etelän tammikuussakin 3 va teltoilla kun ei jaksa kantaa raskaampaa telttaa mukana. Kylmimmillään -15 asteessa ja lunta ollut n. 40 cm asti. Pitää vaan pitää huoli että tuuletus pysyy toimivana jos se on pelkästään alakautta, eli lapio voi olla tarpeen jos lunta on enemmän.
 
Pärjää ihan hyvin niin kauan kun tuuli ei tuiskuttele lunta telttaan tai satelee niin että tukkii ilmanvaihtoraot. Itse olen nukkunut ihan etelän tammikuussakin 3 va teltoilla kun ei jaksa kantaa raskaampaa telttaa mukana. Kylmimmillään -15 asteessa ja lunta ollut n. 40 cm asti. Pitää vaan pitää huoli että tuuletus pysyy toimivana jos se on pelkästään alakautta, eli lapio voi olla tarpeen jos lunta on enemmän.
Tämä Mongar tuulettuu mielestäni ihan kivasti. Kaksi räppänää ylhäällä päissä ja alareunat tuulettaa ympäri reunoja.
 
Kovasti houkuttelisi bikepacking-hommiin teltta ja tuntuu olevan suht suosittuja nuo Naturehiken teltat etenkin hintalaatusuhteen puolesta. Cloud up-mallia tunnutaan kehuvan aika reilusti ja nythän tuosta Cloud up 2:sta on tullut Pro-versio, johon ajattelin taipua. Amazonistahan tuokin irtoaisi reiluun 160e hintaan ja Aliexpressistä vielä about 30 euroa halvemmalla. Kulkisi suht näppärästi pyörälaukussa tai tarakalla mukana ilman, että on aivan liian iso tai varsinkaan liian painava eikä maksa aivan mansikoita. Tulisi siis vain itselleni käyttöön, jolloin sisään mahtuisi myös mukana kulkevat laukut ja reput.

Kellään kokemusta etenkin tuosta Pro-versiosta ?
 
Jotain kokemuksia tai ajatuksia tällaisesta makuupussista? Sarek Winter V, makuupussi, kuitueristetty - Makuupussit - Sarek Winter V, makuupussi, kuitueristetty | XXL
En haluaisi hankkia kuin yhden pussin, joka kävisi kaikkiin säihin. Kokemukset makuupusseista varsin ohuet, mutta ajattelisin, että tuo voisi kesällä toimia peittona ja muina vuodenaikoina pussina. Painaa kyllä kuin synti, mutta en usko, että olen vaellukselle lähdössä, joten ehkä voin joustaa tästä. Tosin jos olisi satasen pintaan varteenotettavia kevyempiä vaihtoehtoja, niin mieluusti kuulen.
 
Jotain kokemuksia tai ajatuksia tällaisesta makuupussista? Sarek Winter V, makuupussi, kuitueristetty - Makuupussit - Sarek Winter V, makuupussi, kuitueristetty | XXL
En haluaisi hankkia kuin yhden pussin, joka kävisi kaikkiin säihin. Kokemukset makuupusseista varsin ohuet, mutta ajattelisin, että tuo voisi kesällä toimia peittona ja muina vuodenaikoina pussina. Painaa kyllä kuin synti, mutta en usko, että olen vaellukselle lähdössä, joten ehkä voin joustaa tästä. Tosin jos olisi satasen pintaan varteenotettavia kevyempiä vaihtoehtoja, niin mieluusti kuulen.

Sanoisin että toi on kyllä lähinnä kolmen vuodenajan pussi (Kevät, kesä ja syksy). Kumminkin vaan -4 comfort tuossa niin aika nopeasti tulee varmasti kylmä talvella...
 
Hömh, näyttäisi sitten kovasti siltä, että budjettia pitäisi nostaa. Vai paljonkohan tuota voisi vaatteilla kompensoida?
Edit. vai sitten kuitenkin joku ohut ja halpa pussi lisäksi, ja käyttäisi tarvittaessa päällekkäin? Mutta täytyisikö silloin ottaa jotenkin poikkeuksellisen suuri pussi tuohon päällipussiksi?
 
Makuupussin sisälakanalla saa hieman lisää lämpöä. Ei sekään ihmeitä tee.

Itse tykännyt tämän egyptin puuvillaisen tuntumasta ja myyntitekstin mukaan antaa 4 astetta lisälämpöä. Pääsee muutoinkin lähemmäksi lakanoissa nukkumisfiilistä. Jos tykkää nukkua jalat levällään tai pyörii paljon niin vahva suositus suorakaiteen malliselle lakanalle.

Itselläni on 3 vuodenajan untuvapussi ja olen lainannut muutaman kerran 4 vuodenajan untuvapussia. En itse ostaisi ainoaksi pussiksi tuollaista neljän vuodenajan pussia. Liian suuri kompromissi varsinkin kesälle ja vie turhaan tilaa. Jos et oikeasti lähde retkeilemään talvella niin 3 vuodenajan pussi on ihan riittävä ja varsnkin jos ostat lakanan. Mielummin hommaisin huippulaatuisen neljän vuodenajanpussin siinä vaiheessa, kun sitä oikeasti kaipaa.

 
Viimeksi muokattu:
Hömh, näyttäisi sitten kovasti siltä, että budjettia pitäisi nostaa. Vai paljonkohan tuota voisi vaatteilla kompensoida?
Edit. vai sitten kuitenkin joku ohut ja halpa pussi lisäksi, ja käyttäisi tarvittaessa päällekkäin? Mutta täytyisikö silloin ottaa jotenkin poikkeuksellisen suuri pussi tuohon päällipussiksi?
Tuplapussi on järkevin ratkaisu jos budjetilla haluaa ympärivuotiset pussit. Kahdella kolmen vuodenajan pussilla nukkuu jo mukavasti koko eteläsuomen talven läpi. Tavalliset pussit käy, mutta kapeimmat voi tuntua ahtaalta päällekkäin. Itse kokeilin joskus kahta n. 1200-1300g kuitupussia (comfort nollan paikkeilla, ehkä vähän plussalla) päällekkäin ja tuli hiki n. -15 asteessa.

Se on vaikeampi sanoa tarkkaan mikä sinulle riittäisi. Et mainitse sen tarkemmin käytöstä, muuten kuin että vaellukset eivät ole suunnitelmissa.
 
Makuupussin lämpöarvoja kannattaa tosiaan muistaa, että nekin on laskelmoitu käyttäen hyvin eristävää alustaa sekä pussin kaikkia ominaisuuksia optimaalisesti. Esimerkiksi hupun tulee olla päässä ja suuaukon kiristettynä pieneksi, jottei lämpöä karkaa. Muistaakseni oletuksena on myös, että käyttäjällä on aluskerrasto päällä nukkuessaan.

Itse olen huono nukkuja ja varsinkin kylmällä on monenlaista hankaluutta. Viimeksi -2comf pussilla nukuin noin >2c lämmössä (ulkona, ei teltassa). Alkuun pussissa oli lämmin ja erityisesti varpaat kuumottivat. Muutaman tunnin nukuin tuuletukset auki ja heräsin viileyteen. Puin kerraston ja sukat, mutta silti nukahtaminen oli vaikeaa, kun keho oli jo viilentynyt. Lopulta hengittelin vain pienen ilmareiän kautta kylmissäni. Menetettyä lämpöä on hankala saada takaisin yöllä.

Edellisestä tulikin mieleen, miten toimitte kylmällä hengityksestä aiheituvan kosteuden ja kondension kanssa, erityisesti untuvapussia käyttäessä? Hengittelyt kauluriin tms?
 
Edellisestä tulikin mieleen, miten toimitte kylmällä hengityksestä aiheituvan kosteuden ja kondension kanssa, erityisesti untuvapussia käyttäessä? Hengittelyt kauluriin tms?
Oikein kylmällä pidän huivia naamalla, mutta olen kokenut tarvetta sille vasta alle -20 asteen lämpötiloissa. Huppu vaan pään ympärille niin että naama näkyy ja hengitys ihan normaalisti telttailmaan. Joskus pussissa on aukon kohdalla vähän kosteutta, mutta se kuivuu kovalla pakkasella aika hyvin (pienillä pakkasilla en pidä pussia tiukasti kiinni).
 
Makuupussin sisälakanalla saa hieman lisää lämpöä. Ei sekään ihmeitä tee.

Itse tykännyt tämän egyptin puuvillaisen tuntumasta ja myyntitekstin mukaan antaa 4 astetta lisälämpöä. Pääsee muutoinkin lähemmäksi lakanoissa nukkumisfiilistä. Jos tykkää nukkua jalat levällään tai pyörii paljon niin vahva suositus suorakaiteen malliselle lakanalle.

Itselläni on 3 vuodenajan untuvapussi ja olen lainannut muutaman kerran 4 vuodenajan untuvapussia. En itse ostaisi ainoaksi pussiksi tuollaista neljän vuodenajan pussia. Liian suuri kompromissi varsinkin kesälle ja vie turhaan tilaa. Jos et oikeasti lähde retkeilemään talvella niin 3 vuodenajan pussi on ihan riittävä ja varsnkin jos ostat lakanan. Mielummin hommaisin huippulaatuisen neljän vuodenajanpussin siinä vaiheessa, kun sitä oikeasti kaipaa.

Neljän vuodenajan untuvapussi ei muutenkaan ole kovin monikäyttöinen. Ongelma sen kanssa on, että se kerää helposti kosteutta ja vähääkään kostuneena menettää eristävyyttä merkittävästi keinokuitupussia enemmän. Talvella kuivattaminen voi olla vaikeaa, etenkin jos lämpötila pyörii nollan paikkeilla ja ilma pysyy harmaana. Lisäksi untuvan suurin etu menetetään usein talvisin kun sillä koolla ja painolla ei ole niin väliä jos pussi kulkee ahkiossa. Toki viluisammalle retkeilijälle kevyemmät talvipussit voi olla paikallaan syys-/kevätvaelluksillakin. Eli niille oikeille talvivaelluksille se 3kg kuitupussi ahkioon ja yleiskäyttöön joku laadukkaammalla 600g tai vähän edukkaammalla 800g untuvafyllillä varustettu pussi.

Mä olen kokenut nuo sisälakanat hankalina, mutta vähän paksumpi merinokerrasto tuo mukavasti lisälämpöä ja on jo hygieniasyistäkin hyvä lisä makuupussissa nukkuessa.
 
Makuupussin sisälakanalla saa hieman lisää lämpöä. Ei sekään ihmeitä tee.

Itse tykännyt tämän egyptin puuvillaisen tuntumasta ja myyntitekstin mukaan antaa 4 astetta lisälämpöä. Pääsee muutoinkin lähemmäksi lakanoissa nukkumisfiilistä. Jos tykkää nukkua jalat levällään tai pyörii paljon niin vahva suositus suorakaiteen malliselle lakanalle.
Mietin tuollaista lakanaa ensin, mutta luin sitten argumentaatiota, jonka mukaan ovat hankalia, eivätkä lämmitä kovin paljoa. Vakuutuin jo melkein siihen suuntaan, että nythän tämä mutkistui. :) Mutta ehkä tuo 4 astetta ei riitä sekään kylmää talvea ajatellen.

Tuplapussi on järkevin ratkaisu jos budjetilla haluaa ympärivuotiset pussit. Kahdella kolmen vuodenajan pussilla nukkuu jo mukavasti koko eteläsuomen talven läpi. Tavalliset pussit käy, mutta kapeimmat voi tuntua ahtaalta päällekkäin. Itse kokeilin joskus kahta n. 1200-1300g kuitupussia (comfort nollan paikkeilla, ehkä vähän plussalla) päällekkäin ja tuli hiki n. -15 asteessa.

Se on vaikeampi sanoa tarkkaan mikä sinulle riittäisi. Et mainitse sen tarkemmin käytöstä, muuten kuin että vaellukset eivät ole suunnitelmissa.
En oo ihan varma itsekään käytöstä. Sen verran ajatellut, että nyt syksyllä lämmittämättömässä teltassa ja talvella haluan kokeilla lumikammia. Tosin kammi tulee kotipihalle, joten siitä pääsee äkkiä evakkoon tai hakemaan lisäpeittoa. Mutta jos tulevaisuudessa innostuu retkeilyyn enemmän, niin haluaisin, että hankkimillani varusteilla pärjäisi sitten jotenkin joustavasti.
 
Tavallaanhan tuo "4 vuodenajan pussi" on vähän harhaanjohtava käsite kun eihän sellaisia oikein ole olemassa, on pusseja joissa tarkenee syksyllä, talvella ja keväällä - kesällä ne on liian kuumia, ja keväällä, kesällä ja syksyllä, talvella ne on liian kylmiä.

Itse viluisana olen tykännyt ratkoa tuon niin että käytän kesäpussia vain keväällä ja talvipussia sitten muut vuodenajat. Se on kuitua, mutta jos ei olisi ollut rahasta kiinni niin olisin ostanut untuvapussin, kun kuitenkin sitä pääasiassa selässä kantelen, kuten JuhaH tuossa sanoi että jos jako olisi kesäpussi 3 vuodenajalle ja talvipussi vain ahkiokeikoille keskitalvella, niin sittenhän koolla ja painolla ei olisi niin väliä.

Tavallaan talvipussi 3-vuodenajan pussina ja kesäpussi vain kesälle on siinä mielessä kustannustehokas vaihtoehto 4 vuodenajalle, että talvelle tarvitsee joka tapauksessa lämpimän ja hyvän pussin, kun taas sitten kesäpussi voi olla tosi pieni ja kepoinen, mikä yleensä tarkoittaa myös edullista. Sitten jos taas käyttäisi kesäpussia keväällä ja syksyllä, saisi sekin olla kohtuullinen.
 
Juuh, yhdellä pussilla ei pärjää jos myös talvella aikoo majoittua ulkona. Esim. itselläni on n. 600 g comf +2 pussi keväästä syksyyn ja -15 comf 1300 g pussi talven kävelyreissuille. Ahkioreissuille on sitten tuon talvipussin lisäksi reilun kilon kuitupussi (n. +4 comfort) ulommaksi pussiksi jos tulee oikein kylmä.

EDIT:
Niin ja tuo -15 comfortin pussi on aivan liian kuuma nollan paikkeilla. Ei sitä voi pitää edes peittona. Pärjään vielä noin -4 asteeseen tuolla +2 comfort pussilla ja merinokerrastoilla. Lisäksi on untuvatakki+housut jos tarvitsee varautua pikkasen sitä viileämpään säähän. Talvipussi tulee siis mukaan vasta kun on varmasti luvassa kylmempää kuin -5 ja sillä voi nukkua noin -20 asteeseen asti ilman lisäpussia. Siinä on muutenkin jotain erityistä kun laittaa untuvahousut ja takin päälle ennen kuin kömpii talvipussiin. :)
 
Mietin tuollaista lakanaa ensin, mutta luin sitten argumentaatiota, jonka mukaan ovat hankalia, eivätkä lämmitä kovin paljoa. Vakuutuin jo melkein siihen suuntaan, että nythän tämä mutkistui. :) Mutta ehkä tuo 4 astetta ei riitä sekään kylmää talvea ajatellen.
Kaikilla on tietnekin omat mieltymykset, mutta en ymmärrä miten makuupussin lakanasta saa hankalan. Tuollainen tilavampi puuvillainen ei-mummy mallinen on ainakin itsellä ihan lempivaruste telttailuun, mutta voihan sekin vaatia alkuun totuttelua. Tosin myönnän, että mummy-mallinen coolmax lakana oli aika kauhea, kun olo oli kuin nukkuisi kokovartalo lycrassa.

Jos laittaa merinokerraston ja lakanan niin yhteensä niistä saa jo aika paljon lisäasteita 3-vuodenajan pussille. 10-15 asteen lämpötiloissa itse tulee mentyä alusvaatteilla pelkän lakanan sisälle ja makuupussi peitoksi. Vaikka oon viluista sorttia niin makuupussi kiinni pärjää sit pelkillä alusvaatteilla mukavasti vielä 5 asteen tai jopa hieman alle. Plus mukava päästä ns. puhtaisiin lakanoihin ja jättää merinokerrastot tuulettumaan.

Jos ei ole kokemusta niin en ihan muutaman kommentin perusteella hylkäisi. Taatusti on paljon myös muitakin tyytyväisiä käyttäjiä, kun kerran noita löytyy paljonkin markkinoilta. :)
 
No ei nyt ehkä hankala, mutta kyllä se ylimääräinen kangas siellä välissä sekoilemassa on välillä vähän ärsyttävä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 117
Viestejä
4 435 774
Jäsenet
73 486
Uusin jäsen
ramboaslak

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom