Oliko Hillebergit hyvässä alessa?
-20% oli alennus varuste.netissä, itsekkin Anjan 2:n sieltä ostin ensi kesää ajatellen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Oliko Hillebergit hyvässä alessa?
Luonnon eläimet väistävät ihmistä, yleensä käy niin, että ne näkevät sinut, mutta sinä et näe niitä. Kuulemma karhut ovat erittäin uteliaita ja mielellään seurailevat ihmisen touhuja etäältä, mutta ihmisellä ei ole mitään havaintoa moisesta. Jos on koira mukana, niin se saattaa olla vähän levoton.Tuli vain tässä ketjua lukiessa mieleen. Itse metsän keskellä asuvana näkyy monenlaisia eläimiä jatkuvasti, niin pohdin sitä että miten retkeilijät / vaeltajat varustautuvat näiden eläinten kohtaamiseen? Itse en ole varautunut millään tapaa, mutta varsinkin isoon Hirveen törmätessä (ei kirjaimellisesti) on pari kertaa tullut mieleen että mitähän ihmettä sitä tekisi jos otus päättäisi tulla päälle.
Eräänä kertanakin kävelin koiran kanssa peltoaukealle. Koira ei huomannut eikä haistanut mitään enkä minäkään tajunnut, mutta niin vain jokusen metrin päässä seisoi melko iso sarvipää. Vähän aikaa siinä ihmettelin että mitähän tässä olisi viisas tehdä, kunnes Mr. Moose sitten päätti lähteä laukkaamaan pois paikalta.
Löytyykö keneltäkään kokemusta tästä Naturehike cloud tunnel teltasta? Mietinnässä tämä kun edullisesti saisi.
![]()
Naturehike Cloud Tunnel 2 hengen teltta
Naturehike Cloud Tunnel 2 hengen teltta on laadukas teltta, jonka vedenpitävyysindeksi on PU2000mm. Tunnelin muotoiseen telttaan mahtuu mukavasti kaksi henkilöä.www.e-ville.com
Seuraava kohde hankintalistalla ja jos taas apua kysyisi täällä.
Eli ensi kesän vaellukselle olisi tarkoitus sauvat ostaa kun edessä on koskematonta/jokien ylityksiä/yms. Niin hyvät vinkit otetaan vastaan.
![]()
Vaellussauvat • Farlite
Supersuositut vaellussauvamme ovat ultrakeveitä mutta hyvin kestäviä. Fizan-vaellussauvojen hinta-laatusuhde on lyömätön.Tutustu valikoimaan!www.farlite.fi
Tuosta löytyy hyvällä hintalaatu-suhteella.
Noi Fizan Compact 3 on tosi hyvät. Kevyet ja edulliset.No niinpäs näyttäisi olevan oikein sopivat, kiitos vinkistä.
Kiitos kommentista ja @Exploder ale-vinkistä. Opalus 2 juuri meidän tarpeisiin passeli, otin deluxe mallin. Tarpeeksi kevyt omille retkille ja tarpeeksi tilaa kahdelle, kun menee vaimon kanssa. Ja kookas eteinen oli yksi tärkeistä kriteereistä.Minulla on tuosta Opalus malli, joka perjaatteessa sama, mutta isommalla eteisellä. Itselläni ollut pari vuotta se ykkös teltta. Laatu erinnomainen, ei mitään valittamista. Ainut oikeastaan on, että kahden hengen versio on sisältä varsin matala.
Sinol ja Marinol - lämpötilan muutos 1 ja 2 jossain retkilehden testissä kun erilaiset pienkonebensat ja hyvä tuli fondue saivat 4, jälkimmäinen kaikista kallein mutta lienee hajuttomin. Mmitä siis käytätte kun puhutaan spriikeittimistä>? Teltasta ei ole aina keittiöksi - Erälehti.fi
www.bergfreunde.fi
Tarttui alennuksista STS Etherlight insulated -makuualusta. Kotona testailun perusteella mukava, eikä pidä meteliä, kuten ilmeisesti Thermarest Neoair?
Kysymykseni koskee R-arvoa, joka tuossa siis 3.2. Jossain näin taulukon, jonka mukaan tuolla pitäisi pärjätä pikkupakkasillakin, jopa -10c? Onko käytännön kokemuksia vastaavan luokan alustoista kylmällä?
Kovin aktiiviretkeilijä en ole, muutama pidempi reissu tulee vuosittain tehtyä sulan maan aikana. Viime elokuussa Kuusamossa oli mukana ohut solumuovialusta, jonka kanssa en pärjännyt, vaan piti hakea lisäeristystä kasaamalla ulkovaatteet patjan alle. Tällaiseen 0-5 yölämpöön tuo STS lienee aivan riittävä?
Omaa juttua jatkaakseni - onko tällainen 40D pohjalla varustettu ilmapatja yksinään varmatekoinen 80kg ruhon alla, vai kannattaako vanhaa vaahtomuovia pitää alla? Ei telttapohjasta ennenkään ole kivet tulleet läpi, mutta voisiko epätasaisuudet olla pinkeälle patjalle myrkkyä?
Seuraava kohde hankintalistalla ja jos taas apua kysyisi täällä.
Eli ensi kesän vaellukselle olisi tarkoitus sauvat ostaa kun edessä on koskematonta/jokien ylityksiä/yms. Niin hyvät vinkit otetaan vastaan.
OACn KAR 147 liukulumikengästä jäi tänäkin vuonna ristiriitaiset fiilikset. Jos upottavaa lunta on jotain senttejä, niin homma toimii. Mutta heti kun upottaa enemmän, niin pito ei riitä ja suksi luistaa taaksepäin hangen alle. Jyrkemmissä nousuissa menin sivuttain tamppaamalla, joka toimii ihan hyvin naruvetoisen ahkion kanssa. Kaverilla oli Peltosen Metsä -sukset täyspitkän karvan kanssa ja missään kohtaa ei ollut ongelmia. Todennäköisesti ostan samanlaiset. Lisäksi toinen polveni kipeytyy vaihtelevasti liukulumikengillä ja epäilen osasyyn olevan suksen sivuttaisessa levottomuudesta. Suksi keikkuu sekä perä ja kärki karkailee sivulle.
Mielipiteitä on monia, mutta omasta mielestä liukulumikengät toimii jos on kova hanki ja/tai vähän lunta, ja parhaimmillaan tasaisilla pusikkoisilla alueilla. Umpihankihiihtoon täyspitkät metsäsukset on paljon paremmat. Nuo peltosen metsät tai järvisen lapponiat (nämä on itsellä) karvalla ja esim Rottefella NNN BC magnum siteellä ja kengillä on yhdistelmä jota voi suositella. Tunturissa tuolla lumimäärällä vois kuvitella kyllä jonkun tunturihiihtosuksenkin kelpaavan, mutta umpihankeen ne ei sitten riitä...
Minulla on Peltosen Huntereissa Finngrip Easy siteet, eikä nämä kyllä ole sopiva pari. Periaatteessa pidän Fingripeistä, kun ne on helppo ja nopea laittaa kumartelematta jalkaan. Ne ovat oikein näppärät tasaisella maalla hiihdellessä. Finngrip side ei kestä yhtään näin leveiden Peltosten aiheuttamaa sivuttaisvääntöä, esim. kun koittaa mäkeä noustessa hankikannolla astua suksen kantilla. Finngrip Easy toiminee paremmin kapeammissa perinteisissä metsäsuksissa. Mitenkäs nuo OAC:t, kestääkö tuollaista kantilta tulevaa vääntöä ja pysyykö side sekä suksi hyvin asennossa?Otin taas tuon OACn siteen, vaikka pakkasraja ja lumen jäätyminen päkiän alle vähän ärsyttääkin. En ole löytänyt mun isoon jalkaan sopivia BC-monoja vielä järkevään hintaan. Varuste.netissä oli yhdet, mutta ne oli melkein 500€… tiedän, että halvempia valmistetaan, mutta netistäkään niitä ei tahdo löytyä.
Minulla on Peltosen Huntereissa Finngrip Easy siteet, eikä nämä kyllä ole sopiva pari. Periaatteessa pidän Fingripeistä, kun ne on helppo ja nopea laittaa kumartelematta jalkaan. Ne ovat oikein näppärät tasaisella maalla hiihdellessä. Finngrip side ei kestä yhtään näin leveiden Peltosten aiheuttamaa sivuttaisvääntöä, esim. kun koittaa mäkeä noustessa hankikannolla astua suksen kantilla. Finngrip Easy toiminee paremmin kapeammissa perinteisissä metsäsuksissa. Mitenkäs nuo OAC:t, kestääkö tuollaista kantilta tulevaa vääntöä ja pysyykö side sekä suksi hyvin asennossa?
Reilu kuukauden päästä juna Rovaniemelle ja viikon verran vaellusta luvassa. Ykkössuunnitelma Muotkalle Sulaojasta etelään tuvalle, mutta pitää katsoa säiden ja lumitilanteen mukaan vielä kohdetta. Mukana pojat 7v ja 9v. 5 yötä olisi tarkoitus olla, päivämatkat 10-15km.
Kiitos vinkistä! Olen koittanut kuvia ja tietoa etsiä tuosta ylityksestä ja ei ole näyttänyt pahalta missään. Viime kesänä mentiin UK-puistossa paria päivää myöhemmin ihan kohtalaisia jokia. Onneksi tuonne on kolme kilsaa autolta joten jos on paha niin ajetaan muualle. Tuvat ei ole tarpeen, eihän tuolta Sulaojaltakaan reitillä olisi kuin se yksi. Kunhan on joku paikka jossa käydäKesäkuun alussa Karigasjoen ylitys saattaa olla tulvan vuoksi vielä kovin vaikeaa aikuisellekin. Huomattavasti helpompaa reittiä Muotkalle saisi Muotkanruoktusta lähtemällä, mutta toki siitä olisi tuville pitkästi.
Kiitos vinkistä! Olen koittanut kuvia ja tietoa etsiä tuosta ylityksestä ja ei ole näyttänyt pahalta missään. Viime kesänä mentiin UK-puistossa paria päivää myöhemmin ihan kohtalaisia jokia. Onneksi tuonne on kolme kilsaa autolta joten jos on paha niin ajetaan muualle. Tuvat ei ole tarpeen, eihän tuolta Sulaojaltakaan reitillä olisi kuin se yksi. Kunhan on joku paikka jossa käydä![]()
Onko kellään tietoa onko tästä teltasta mihinkään? Tarve maksimissaan kahden yön reissulle ja vaan kesäisin käytössä. 2 henkeä tai 1 aikuinen + 1 lapsi.
Tuskin ovh hinta on 250€, mutta speksit ihan ok, vaikka painoa 3.3kg mutta 2.5kg tarvitsee lyödä ainakin 100€ lisää?
Mackenzie Tiveden 3 Camp, tunneliteltta - STD - Vaellusteltat | XXL
Mites nämä 20 euron kupoliteltat sitten? Mulla on sellainen käytössä ja se ajaa asiansa niin hyvin, että vähän mietityttää miksi upottaisi esim. tunnelitelttaan yli 10 kertaisen summan.
Nyt mulla on myös kokemusta tunneliteltasta ja kun sen saa pystyyn niin onhan se uber. Varsinkin se absidi on todella kätevä. Mutta pystytys, purkaminen ja kiilojen tarve on vähän asdasd.
Kuitenkin tämä parinkympin höpöteltta ei paina sen enempää (onkohan jotain 1,5kiloa) ja sen pystyttää tyyliin minuutissa eikä tartte välttämättä edes kiiloja, että sen saa käyttöön. Eli sen voi pystyttää vaikka kalliolle. Kunhan toki huolehtii, ettei tuuli vie mennessään. Ja kun mulla on aina tarppi mukana jolla saa teltan ja kamat (mitkä ei sinne kupolitelttaan oikein mahdukaan) tarpin alle sateensuojaan. Ja viehän se maastosta paljon vähemmän tilaakin.
Pahimmassa tapauksessa jos teltta menee rikki tai kaadat "väsymystilassa" punaherukkamehut sisälle niin ei ole iso menetys viskaa koko teltta roskiin ja ostaa uusi.
Huolettomuus+helppous on kova juttu.
Tietysti sitten parhaimman teltan valintaan vaikuttaa kaikki säästä ja maastosta lähtien mikä toimii itselle parhaiten mutta tällasena satunnaistelttailijana oon ollut tosi tyytyväinen näinkin halpaan vaihtoehtoon.
Ihan näin vilpittömänä kommenttina. hoocee-telttaeräjormat varmaankin dumaa koko jutun mutta mutta![]()
Ihan se varmaan asiansa ajaa, kun lähtee sillä mielellä, että voi tarvittaessa nukkua ilman telttaakin.Mites nämä 20 euron kupoliteltat sitten? Mulla on sellainen käytössä ja se ajaa asiansa niin hyvin, että vähän mietityttää miksi upottaisi esim. tunnelitelttaan yli 10 kertaisen summan.
Nyt mulla on myös kokemusta tunneliteltasta ja kun sen saa pystyyn niin onhan se uber. Varsinkin se absidi on todella kätevä. Mutta pystytys, purkaminen ja kiilojen tarve on vähän asdasd.
Kuitenkin tämä parinkympin höpöteltta ei paina sen enempää (onkohan jotain 1,5kiloa) ja sen pystyttää tyyliin minuutissa eikä tartte välttämättä edes kiiloja, että sen saa käyttöön. Eli sen voi pystyttää vaikka kalliolle. Kunhan toki huolehtii, ettei tuuli vie mennessään. Ja kun mulla on aina tarppi mukana jolla saa teltan ja kamat (mitkä ei sinne kupolitelttaan oikein mahdukaan) tarpin alle sateensuojaan. Ja viehän se maastosta paljon vähemmän tilaakin.
Pahimmassa tapauksessa jos teltta menee rikki tai kaadat "väsymystilassa" punaherukkamehut sisälle niin ei ole iso menetys viskaa koko teltta roskiin ja ostaa uusi.
Tietysti sitten parhaimman teltan valintaan vaikuttaa kaikki säästä ja maastosta lähtien mikä toimii itselle parhaiten mutta tällasena satunnaistelttailijana oon ollut tosi tyytyväinen näinkin halpaan vaihtoehtoon.
Ihan näin vilpittömänä kommenttina. hoocee-telttaeräjormat varmaankin dumaa koko jutun mutta mutta![]()
Mites nämä 20 euron kupoliteltat sitten? Mulla on sellainen käytössä ja se ajaa asiansa niin hyvin, että vähän mietityttää miksi upottaisi esim. tunnelitelttaan yli 10 kertaisen summan.
20 euron teltta ei välttämättä pidä vettä, kaaret ovat liian löysät kovassa tuulessa, saumat ratkeavat, tuuletus ei toimi tai +5cel tuulisella kelillä telttaan jäätyy.Mites nämä 20 euron kupoliteltat sitten? Mulla on sellainen käytössä ja se ajaa asiansa niin hyvin, että vähän mietityttää miksi upottaisi esim. tunnelitelttaan yli 10 kertaisen summan.
Tarkoitus viettää 1-2 yötä 3 vuotiaan kanssa metsässä Uudellamaalla. Isohko reppu on, mitään muuta ei. Tarvitaan ainakin teltta, makuualusta, makuupussi/peite ja jotain jolla tehdä lämmintä ruokaa. Puuttuuko jotain oleellista?
Onko antaa suosituksia idealla ”köyhällä ei varaa ostaa halpaa”. Eli kestävää ja laadukasta, mutta ei high end.
Huomasin myös, että Partioaitta vuokraa vehkeitä. Voisi olla myös kätevä ekaksi kerraksi…
Tarkoitus viettää 1-2 yötä 3 vuotiaan kanssa metsässä Uudellamaalla. Isohko reppu on, mitään muuta ei. Tarvitaan ainakin teltta, makuualusta, makuupussi/peite ja jotain jolla tehdä lämmintä ruokaa. Puuttuuko jotain oleellista?
Onko antaa suosituksia idealla ”köyhällä ei varaa ostaa halpaa”. Eli kestävää ja laadukasta, mutta ei high end.
Huomasin myös, että Partioaitta vuokraa vehkeitä. Voisi olla myös kätevä ekaksi kerraksi…
Sattuuko kenelläkään olemaan kokemusta ylläolevista makuualustoista? Hankinnassa siis satunnaiseen kesätelttailuun mukava makuualusta.
Mielipiteitä otetaan myös vastaan vaikka kokemusta tuotteista ei olisikaan.
Onko tuommoisilla 3-5cm paksuilla mukava nukkua kyljellään?
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.