Retkeily, vaellus ja telttailu

Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
172
Onko tuommoisilla 3-5cm paksuilla mukava nukkua kyljellään?
Riippuu nukkujasta ja myös siitä miten täyteen patjan puhaltaa. Vaikka onkin "itsetäyttyvä", vaatii se aina vähän lisäilmaa. Liian kovaksikaan ei kuitenkaan saa puhaltaa, mutta sen oppii kokeilemalla.

Itselläni on elopainoa runsaasti (~130kg), ja silti ihan mukavasti nukun tuollaisella, myös kyljellään. Mulla auttaa kylkinukkumista myös jos valitsee teltanpaikkaa siten, että lonkan kohdalle jää matala kuoppa/painauma. Pitää kuitenkin olla varovainen ettei jää vesi lillumaan sinne painaumaan jos yöllä sataa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
219
Olen täältä bongannut Cumuluksen ja nyt miettinyt Cumulus Quilt 350:n ostoa.

- vaikuttaisi olevan passeli lämpöarvoiltaan toukokuu-syyskuu -vaelluksille (pohjoisen reissut ajottuu heinäkuu-elokuu loppu; nykyinen Haglöfsin pussi limit -1C joskus liian kylmä, mutta ei ikinä liian kuuma)
- DWR:ää ei varmaan tarvitse untuvalle, jos käyttää vedenpitävää pussia ja käyttää vain teltassa?
- onko jotain parempaa mallia/peittoa samaan hintaluokkaan? Onko itse malli hyvä? Onko se sopiva +60cm leveelle alustalle?
- 185cm mainitaan maksimipituudeksi, itse olen 183cm - ei siis tuota ongelmia?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 857
Olisiko suositusta 5-6hlö kohtuuhintaisesta teltasta? Käytännössä pitäisi mahtua 2 aikuista+3 lasta (10-12v). Nykyinen 4hlö teltta on liian ahdas viidelle. Ei vaelluskäyttöön, vaan leirintäalueelle yms minne ei kauas kanneta kamaa. En nyt tiedä kumpi olisi parempi, 2 vai 1 "makuukamarinen" versio. Ehkä mieluiten hakisin versiota, jossa eteinen ja 1 makuuosa.

Muutamia vaihtoehtoja mitä tullut vastaan:
Teltta 6 hengelle | Clas Ohlson 2-osainen, eteinen keskellä
https://www.amazon.de/-/en/Waterproof-Windows-Double-Walled-6-Person-Outdoors/dp/B07RW2MCYC/ 1-osainen
Outwell Earth 5 1-osainen
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 270
XXL:ssä olisi nyt hyvissä alennuksissa Helsportin telttoja. Onko noista minkälaisia kokemuksia? Molemmat teltat ovat ilmeisesti tehty vain XXL:n myyntiin, joten noista löytyy aika vähän arvosteluja.

Helsport Nordmarka 3 100€

Breheimen 3 maksaisi 150 euroa ja olisi ilmeisesti upgrade tuohon Nordmarkaan.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
195
XXL:ssä olisi nyt hyvissä alennuksissa Helsportin telttoja. Onko noista minkälaisia kokemuksia? Molemmat teltat ovat ilmeisesti tehty vain XXL:n myyntiin, joten noista löytyy aika vähän arvosteluja.

Helsport Nordmarka 3 100€

Breheimen 3 maksaisi 150 euroa ja olisi ilmeisesti upgrade tuohon Nordmarkaan.
Mulla on Helsportin teltta, joskaan ei kumpikn noista. Laatumerkki kyseessä ja tuskin tekee huonoa telttaa maineensa säilyttämiseksi.

Breheimen on todella iso ja tilava, kävin joskus katsomassa sitäkin, mutta pääsyin Reinsfjell superlightiin. Isolle teltalle pitää toki löytää myös iso paikka. Nordmarka näyttää niin matalalta, että testaisin ensin kuinka sinne mahtuu, jos ei ole pakko ostaa riskillä. Pitkänä ihmisenä ainakin Fjellun luiskattuihin tunnelitelttoihin saa suurinpiirtein ryömiä.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
79
Mikä olisi hyvä, kevyt ja tilava kolmen vuodenajan kupoliteltta kahdelle alle 300€. Pitäisi myös löytää hyvä 3 vuodenajan makuupussi, joka ei maksa satoja euroja. Käytössä 65l rinkka ja tarkoitus tehdä 1-3 yön vaelluksia.
 
Liittynyt
18.03.2020
Viestejä
208
Mikä olisi hyvä, kevyt ja tilava kolmen vuodenajan kupoliteltta kahdelle alle 300€. Pitäisi myös löytää hyvä 3 vuodenajan makuupussi, joka ei maksa satoja euroja. Käytössä 65l rinkka ja tarkoitus tehdä 1-3 yön vaelluksia.
Tilavan jos haluat niin ei kannata paljon muuta kuin 3- hengen malleja katsella. Budjetti ja keveystoive rajaa valikoimaa melkoisesti, yhtenä vaihtoetona aliexpressistä Naturehiken teltat. Tai esim Robens Boulder 3

Satoja euroja vähän liukuva käsite mutta vähän yli 200 eurolla saa kevyttä untuvapussia: Fjord Nansen Nordkapp Hydro 400 Mid down sleeping bag

Tosta jos lähtee hinnassa tinkimään niin joko huomattavasti kylmempi pussi tai kilo lisää painoa. Muutaman reissun kokemuksella lämmin ja kevyt pussi.
 
Liittynyt
18.03.2020
Viestejä
208
Olen tuskaillut ison Thermarestin Neo-airin täyteen pumppaamisen/puhaltelun kanssa, tuli viimein ostettua Flextailgearin pieni sähköpumppu: Ihan must härpätin, painaa 90 grammaa ja on kooltaan about kananmunan kokoinen. Täyttää ison Neo Airin ilman sen raivostuttavan pumppaussäkin kanssa säätämistä. Toimii hyvin myös telttalyhtynä. 25 euron hintaan ihan no-brainer.
Toiminee myös hiilien tai nuotion sytyttämisessä.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 027
Olen tuskaillut ison Thermarestin Neo-airin täyteen pumppaamisen/puhaltelun kanssa, tuli viimein ostettua Flextailgearin pieni sähköpumppu: Ihan must härpätin, painaa 90 grammaa ja on kooltaan about kananmunan kokoinen. Täyttää ison Neo Airin ilman sen raivostuttavan pumppaussäkin kanssa säätämistä. Toimii hyvin myös telttalyhtynä. 25 euron hintaan ihan no-brainer.
Toiminee myös hiilien tai nuotion sytyttämisessä.
Thermarestin pumppusäkki on kyllä erittäin surkea. Expedistä Thermarestiin siirtyessä olin jo lähes varma että Thermarestin säkki oli rikki, mutta eihän se sitä ollut vaan se on yksinkertaisesti surkea tuote.

Pitäisikin hankkia sovite jolla Saa Expedin pussin Thermarestin venttiiliin kiinni, niin loppuu se loputon nysväys.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
434
Olen tuskaillut ison Thermarestin Neo-airin täyteen pumppaamisen/puhaltelun kanssa, tuli viimein ostettua Flextailgearin pieni sähköpumppu: Ihan must härpätin, painaa 90 grammaa ja on kooltaan about kananmunan kokoinen. Täyttää ison Neo Airin ilman sen raivostuttavan pumppaussäkin kanssa säätämistä. Toimii hyvin myös telttalyhtynä. 25 euron hintaan ihan no-brainer.
Toiminee myös hiilien tai nuotion sytyttämisessä.
Hmm, tuohan vaikutti mielenkiintoiselta. Viikon päästä kun oon vaellukselle lähdössä niin täytyypä tutkia tarkemmin tuota pumppua jos se noin pieni&kevyt on mutta silti toimiva.
 
Liittynyt
18.03.2020
Viestejä
208
Hmm, tuohan vaikutti mielenkiintoiselta. Viikon päästä kun oon vaellukselle lähdössä niin täytyypä tutkia tarkemmin tuota pumppua jos se noin pieni&kevyt on mutta silti toimiva.
Vastaavia näytti olevan muillakin merkeillä jos Flextailgearia ei Suomesta mistään löydy tähän hätään. Parissa suomalaisessa nettikaupassa näyttäs olevan, omani tilasin Aliexpressistä ja siinä kesti aikansa.
Therm-A-Rest NeoAir Micro Pump- löytyy kyllä miljoonasta paikasta, alkaen vaikka verkkokauppa.com. Arvostelujen perusteella ihan soiva peli sekin.
 
Liittynyt
29.11.2016
Viestejä
377
Kellään kokemusta, että pystyykö teltan polyuretaanipinnoitetta korjaamaan/uusimaan mitenkään?

Muutaman vuoden vanha Wild country zephyros 2 tihkui pohjasta ja päälykankaan läpi reissussa aika hyvin. Omaa tyhmyyttä ja tietämättömyyttäni olin säilyttänyt telttaa sen omassa pussissa, kun teltat pitäisi ilmeisesti säilyttää irtaallaan. Tästä syystä ilmeisesti pinnoite kärsinyt ja saumateippaukset irronneet. Saumat voi ymmärtääkseni liimata tai teipata, mutta onko polyuretaanipinnoitteelle tehtävissä mitään, vai meneekö uuden teltan ostamiseksi? Sinänsä harmi uutta hommata kun tuota ei montaa kertaa ole käytetty.

Erillaisia päälypuolelle laitettavia pinnoitteita tietysti on, mutta ei korvanne tuota polyuretaanipinnoitetta
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 270
Nostetaanpa tänne hyvänä tarjouksena Exped Dura 6R LW hintaan 120 euroa. Kyseessä Expedin uusimman malliston neljän vuoden ajan makuualusta. Kyseinen malli on normaalia leveämpi ja pidempi sekä vahvistetulla pohjakankaalla ja untuvatäytteellä.

Harvemmin näkynyt alle 170€ hintaan ja esimerkiksi partioaitta kehtaa myydä kohtuulliseen 279.90 € hintaan. Outnorth pistää vielä paremmaksi 316,90€ hinnalla. Joka tapauksessa mielestäni tosi hyvä tarjous Expedin uusimman malliston neljän vuodenajan patjasta. Itse palautin juuri 150 eurolla ostetun 5R-mallin ja ostin tämän tilalle.


Tuon lisäksi XXLssä tarjouksessa (vaikka nyt näyttää normaalihintaiselta) Nemo Equipment Quasar 3D Insulated Long Wide, makuualusta hintaan 130 euroa. Tämä yleensä ollut myynnissä yli 200 euron hintaan. Patjan R-arvo "vain" 3.3, joten kyseessä kolmen vuodenajan tuote. Nemon tuotteilla on kuitenkin elinikäinen takuu ja Expedillä vain viiden vuoden takuu. Jotkut myös tykkäävät enemmän Nemon horisontaaleista ilmakanavista.

 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
87
Tuli tuo Exped tilattua, kiitos vinkistä! Nyt on sitten myös kylmille keleille alusta. Alkukesästä ostin Varuste.netin outletista eristämättömän (1.8) Nemo RW Quasarin lämpimille keleille, sekin on vielä testaamatta, mutta ainakin menee pieneen tilaan.

Nyt kun alkaa olla kaikki kamat hankittuna niin huomenna tarkoitus kokeilla ulkona yöpymistä ensimmäisen kerran sitten armeijan -04.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 027
Minulla oli taannoin Expedin untuvatäytteinen alusta. Se oli aika kurja kun se untuva klimppiintyi ja alusta ei lopulta eristänyt sitten ollenkaan. Valoa vasten näkyi vaan kiinteidä untuvapalleroita ja niiden erottelu toisistaan kesti täyden työpäivän verran aiheuttaen rakot sormenpäihin.

Sittemmin nukuin aika monta reissua Expedin 7 cm paksun kuitueristeisellä patjalla tyytyväsenä, kunnes kokeilin Thermarestin Xthermiä. Huoli täytteen säilyvyydestä hävisi kuin tuhka tuuleen ja se tuntuu enemän tavalliselta patjalta jos vertaa Expediin joka on alla kuin uimapatja.

Tuohon hintaan ei huono ostos, mutta ei kannata odottaa sen olevan 300 euron alusta...
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 270
Minulla oli taannoin Expedin untuvatäytteinen alusta. Se oli aika kurja kun se untuva klimppiintyi ja alusta ei lopulta eristänyt sitten ollenkaan. Valoa vasten näkyi vaan kiinteidä untuvapalleroita ja niiden erottelu toisistaan kesti täyden työpäivän verran aiheuttaen rakot sormenpäihin.

Sittemmin nukuin aika monta reissua Expedin 7 cm paksun kuitueristeisellä patjalla tyytyväsenä, kunnes kokeilin Thermarestin Xthermiä. Huoli täytteen säilyvyydestä hävisi kuin tuhka tuuleen ja se tuntuu enemän tavalliselta patjalta jos vertaa Expediin joka on alla kuin uimapatja.

Tuohon hintaan ei huono ostos, mutta ei kannata odottaa sen olevan 300 euron alusta...
Joo, tuo untuvan herkkyys kosteudelle ja sitä myötä eristyskyvyn menettäminen on yksi ongelma. Sen takia alunperin ostin sen kuitutäytteisen 5R:n. Nyt kun tuota 6R:ää saa paljon halvemmalla, niin ajattelin kuitenkin ottaa riskin tuon untuvan kanssa. Tarkoitus olisi käyttää sitä pääasiassa talvipakkasilla ja suhteellisen kuivassa.

Oliko muuten noita ongelmia pakkasella ja kuivissa olosuhteissa? Miten Expedin takuu toimi tuon suhteen?
 
Liittynyt
03.02.2019
Viestejä
170
Riippuu nukkujasta ja myös siitä miten täyteen patjan puhaltaa. Vaikka onkin "itsetäyttyvä", vaatii se aina vähän lisäilmaa. Liian kovaksikaan ei kuitenkaan saa puhaltaa, mutta sen oppii kokeilemalla.

Itselläni on elopainoa runsaasti (~130kg), ja silti ihan mukavasti nukun tuollaisella, myös kyljellään. Mulla auttaa kylkinukkumista myös jos valitsee teltanpaikkaa siten, että lonkan kohdalle jää matala kuoppa/painauma. Pitää kuitenkin olla varovainen ettei jää vesi lillumaan sinne painaumaan jos yöllä sataa.
Ostin muutama vuosi sitten Exped Downmat 9 LW alustan ja sillä pystyy noin 100 kiloinenkin nukkumaan kyljellään. Tämä on myös leveämpi.

Olen ollut aina todella huono nukkumaan vanhoilla solumuovi/ohuilla ilma-alustoilla, ja selkä on ollut aina ihan jumissa yön jälkeen. Nykyään nukun teltassa todella hyvin.

Oma kokemus on että alusta pitää jättää niin tyhjäksi että keho ei ihan ota pohjaan, jos näin ei tee niin toimii kuin trampoliini ja on liian kova.

Nyt on tullut enemmän kokemusta tuosta patjasta kun on vuorotteluvapaalla. Olen lähiaikoina nukkunut noin vajaa kuukauden päivät tällä alustalla ja olen kiitollinen että ostin paksuimman alustan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
846
Terveiset Teijosta (just nyt) ja meikäläisen alusta viritys kuvassa. Käytetty yleensä talvella ja ihan harrastelijoita eli ei alle 15 pakkasessa.

Exped Synmat 7lw duo ja pari vaahtomuovi läpyskää alla.

PS. Sähköpumppu on ihan ehdoton tämän kanssa. Toimii sitten telttavalona yöllä. Ja teltta ei ole Hilleberg, Staika haaveissa tulevaisuudessa. :kippis:
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.11.2018
Viestejä
105
Vastaavia näytti olevan muillakin merkeillä jos Flextailgearia ei Suomesta mistään löydy tähän hätään. Parissa suomalaisessa nettikaupassa näyttäs olevan, omani tilasin Aliexpressistä ja siinä kesti aikansa.
Therm-A-Rest NeoAir Micro Pump- löytyy kyllä miljoonasta paikasta, alkaen vaikka verkkokauppa.com. Arvostelujen perusteella ihan soiva peli sekin.
En ole ikinä tuolta tilannut mitään, joten onko sinullla tai jollain muulla suosituksia, että mistä linkistä/kauppiaalta uskaltaa tuolta tilata tuollainen pumppu?
 
Liittynyt
01.12.2019
Viestejä
217
STS etherlight xt nyt muutamalla reissulla käytössä ja edelleen pitää rasittavaa narinaa. Erityisesti korostui autiotuvan puisella parvella nukkuessa. Toivoin, että olisi ollut sisäänajo-ongelma, muttei nyt vaikuta lainkaan vaimenevan. Ärsyttää itseä ja kanssanukkujia. Ääni siis matalataajuista kumimaist narinaa, eikä sipsipussirahinaa, kuten joissain patjoissa.

Nyt hakusessa äänetön noin 3R ilmatäytteinen alusta, pussilla täytettävä alusta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
434
STS etherlight xt nyt muutamalla reissulla käytössä ja edelleen pitää rasittavaa narinaa. Erityisesti korostui autiotuvan puisella parvella nukkuessa. Toivoin, että olisi ollut sisäänajo-ongelma, muttei nyt vaikuta lainkaan vaimenevan. Ärsyttää itseä ja kanssanukkujia. Ääni siis matalataajuista kumimaist narinaa, eikä sipsipussirahinaa, kuten joissain patjoissa.

Nyt hakusessa äänetön noin 3R ilmatäytteinen alusta, pussilla täytettävä alusta.
Itselläkin tuo ja on todellakin ärsyttävä ääni. Teltassa ei niin paha mutta noi tuvat on kamalia, pienikin kyljen kääntö/tms ja kauhea meteli.

Mietinnässä on myös vaihto että toivottavasti jollain olisi hyviä ideoita...
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 683
Nuo narina-alustat ärsyttää leirintäalueillakin. Kymmenen metrinkin päästä kuuluu häiritsevästi.
 

Gobi

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 691
STS etherlight xt nyt muutamalla reissulla käytössä ja edelleen pitää rasittavaa narinaa. Erityisesti korostui autiotuvan puisella parvella nukkuessa. Toivoin, että olisi ollut sisäänajo-ongelma, muttei nyt vaikuta lainkaan vaimenevan. Ärsyttää itseä ja kanssanukkujia. Ääni siis matalataajuista kumimaist narinaa, eikä sipsipussirahinaa, kuten joissain patjoissa.

Nyt hakusessa äänetön noin 3R ilmatäytteinen alusta, pussilla täytettävä alusta.
Takavuosina Hetta-Pallas-reitillä, Hannukurun autiotuvassa, kuulin tuon eka kertaa. Tupa oli ängetty täyteen rankkasateen takia, telttailijoita valui yön aikana sisään ja sisällä oli myös kantoikäinen vauva + 2 koiraa. Mikään noista edellä mainituista ei häirinnyt, sen sijaan ylälaverilla ollut kaveri narisevan makuualustan kanssa suoraan sanottuna v*****i. Koko yön se narina soi korvissa. Kutsunkin sen takia noita kavereita kumilaivan kapteeniksi.
 
Liittynyt
07.12.2018
Viestejä
103
STS etherlight xt nyt muutamalla reissulla käytössä ja edelleen pitää rasittavaa narinaa. Erityisesti korostui autiotuvan puisella parvella nukkuessa. Toivoin, että olisi ollut sisäänajo-ongelma, muttei nyt vaikuta lainkaan vaimenevan. Ärsyttää itseä ja kanssanukkujia. Ääni siis matalataajuista kumimaist narinaa, eikä sipsipussirahinaa, kuten joissain patjoissa.

Nyt hakusessa äänetön noin 3R ilmatäytteinen alusta, pussilla täytettävä alusta.
Tutkaile Thermarest Xliteä. Sen uusi NXT versio on huomattavasti hiljaisempi kuin edeltävä. Minulla on vanhempi, puolisolla tuo uusi ja ero on selkeä. Vanhaa kutsuttiin monesti sipsipussiksi vaikka en sitä ihan allekirjoita.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
195
Useamassa telttamallissa on tuuletusräppänöiden aukipysyvyys ja kaarevuus toteutettu jonkinlaisella muoviläpyskällä, joka on ommeltu kankaan sisään. Minustä systeemi on huono ja aiheuttaa ongelmia vaikka kuinka pussista pois ottamisen jälkeen yrittäisi rullata läpyskää kaarella. Laitoin pari kuvaa omasta teltasta kahden sadeyön jälkeen. Toisen tuuletusräppänän kaari on huonolla tavalla mutkalla ja koko tuuletusräppänä on sen takia osittain "kiinni".

Samaa ongelmaa olen nettiä selailemalla havainnut muidenkin merkkien teltoissa. Toisaalta monissa malleissa tuuletusräppänässä on ankkurinaruille pisteet, joilla tuuletus pysyy varmasti auki kelissä kuin kelissä.

Onko kukaan keksinyt, miten kaarta saisi viritettyä paremmin auki pysyvään asentoon?
 

Liitteet

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 224
Useamassa telttamallissa on tuuletusräppänöiden aukipysyvyys ja kaarevuus toteutettu jonkinlaisella muoviläpyskällä, joka on ommeltu kankaan sisään. Minustä systeemi on huono ja aiheuttaa ongelmia vaikka kuinka pussista pois ottamisen jälkeen yrittäisi rullata läpyskää kaarella. Laitoin pari kuvaa omasta teltasta kahden sadeyön jälkeen. Toisen tuuletusräppänän kaari on huonolla tavalla mutkalla ja koko tuuletusräppänä on sen takia osittain "kiinni".

Samaa ongelmaa olen nettiä selailemalla havainnut muidenkin merkkien teltoissa. Toisaalta monissa malleissa tuuletusräppänässä on ankkurinaruille pisteet, joilla tuuletus pysyy varmasti auki kelissä kuin kelissä.

Onko kukaan keksinyt, miten kaarta saisi viritettyä paremmin auki pysyvään asentoon?
Joissain on ommeltuna tikku tuohon aukkoon, jonka varmaan pystyy ompelemaan myös jälkikäteen.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
846
Meilläkin on teltassa ommeltuna läpyskät jotka avatessa jännittävät nuo luukut auki. Jos irrottaa tarran niin saa kiinni.

Teltta on halpismalli mutta neljän vuodenajan niin se saattaa vaikuttaa tuohon luukku systeemiin.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
195
Läpysköitä olen pohtinut, mutta telttakankaan ompelu vähän jännittää. Mietin vaihtoehtona jonkinlaista klipsikiinnitystä tuuletusräppänän reunaan. Toisaalta irtonaisena hankaavat osat ovat myös melko huonoja kankaalle.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
172
Läpysköitä olen pohtinut, mutta telttakankaan ompelu vähän jännittää. Mietin vaihtoehtona jonkinlaista klipsikiinnitystä tuuletusräppänän reunaan. Toisaalta irtonaisena hankaavat osat ovat myös melko huonoja kankaalle.
Tuosta selviää vaikka ilman ompelua, jos ostaa liimapintaista velcroa. 10x20mm palat velcroa liimaa tuuletusikkunan reunoihin ja väkästelee sopivan tikun muovista tai alumiinista johon velcron toiset puolet päihin. Meillä halpisteltassa tuo tikku on ihan alumiinilevylätkä, johon on ommeltu telttakangasta päälle ja velcrot siihen.

Tämä siis sillä oletuksella että telttakangas ei ole silikonipinnotteista, siihen ei tarrat ja liimat ota kiinni.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
195
Tuosta selviää vaikka ilman ompelua, jos ostaa liimapintaista velcroa. 10x20mm palat velcroa liimaa tuuletusikkunan reunoihin ja väkästelee sopivan tikun muovista tai alumiinista johon velcron toiset puolet päihin. Meillä halpisteltassa tuo tikku on ihan alumiinilevylätkä, johon on ommeltu telttakangasta päälle ja velcrot siihen.

Tämä siis sillä oletuksella että telttakangas ei ole silikonipinnotteista, siihen ei tarrat ja liimat ota kiinni.
On silikonipinnotteista, mutta esim. GearAidin Silnylon korjauspaikka tarttuu. Sitä olen harkinnut teipiksi. Olen myös miettinyt reunaan klipsattavaa jäykkäriä.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
864
Joissain on ommeltuna tikku tuohon aukkoon, jonka varmaan pystyy ompelemaan myös jälkikäteen.
Expedin teltassa oli tuollainen vastaava, ja "tikku" eli pätkä putkea toimi samalla teltankaaren korjauspalana, eli koko oli siihen ajateltu.

Jälkeenpäin jos haluaa ilman ompeleita tai liimauksia jäykisteen asentaa, niin yksinkertaisin olisi varmaan joku rautalanka (esim. mmj pätkä) jonka saisi pyykkipojilla tai vastaavilla klipseillä kankaan reunaan helposti kiinnitettyä.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 263
Mulla on teltan tuuletusluukussa sekä läpän alapinnassa, sekä vastaavassa kohdassa itse teltassa noin 10cm mittaiset "kovat" muoviläpyskät (toisesta päästään ommeltu kiinni, "saranoitu"), joissa velcro toisella puolella. Nämä läpyskät kun nostaa ylös ja tarraa toisiinsa kiinni, tulee siitä melkoisen kova ja tukeva tuuletusluukkua auki pitävä "tolppa" jonka korkeutta myös voi jossakin määrin velcrojen asentoa säätämällä muuttaa. Tuollaiset vastaavat melko "helposti" pystyisi lisäämään mihin tahansa tuuletusluukkuun liimalla tai ompelemalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
23
Takavuosina Hetta-Pallas-reitillä, Hannukurun autiotuvassa, kuulin tuon eka kertaa. Tupa oli ängetty täyteen rankkasateen takia, telttailijoita valui yön aikana sisään ja sisällä oli myös kantoikäinen vauva + 2 koiraa. Mikään noista edellä mainituista ei häirinnyt, sen sijaan ylälaverilla ollut kaveri narisevan makuualustan kanssa suoraan sanottuna v*****i. Koko yön se narina soi korvissa. Kutsunkin sen takia noita kavereita kumilaivan kapteeniksi.
Mulla kulkee rinkassa aina korvatulpat mukana. Ei paina paljon, mutta voi monessa tilanteessa pelastaa yöunet.
 

Gobi

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 691
Mulla kulkee rinkassa aina korvatulpat mukana. Ei paina paljon, mutta voi monessa tilanteessa pelastaa yöunet.
Ne onkin kulkeneet oikeastaan tuon reissun jälkeen aina mukana, tuolloin taisi unohtua ostaa matkalta kun ei kotoa löytynyt.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
434
Oma patja( Sea to Summit Etherlight XT) on oikein nariseva tuvassa, teltassa se on ok mutta noi tupien laverit kyllä tuo todella kovasti tuon narinan esiin. Muuten kyllä aivan loistava ollut tuo, itse nukun todella hyvin tuon kanssa kun kylkinukkuja olen.
 
Liittynyt
11.07.2021
Viestejä
5
Mites onko porukalla tullut tehtyä hankintoja Black Fridayn tiimoilta? Itse hommasin Fjällräven Abisko Shape 3 kun kuuteen hunttiin sai. Vähän jokainen ominaisuus sattui osumaan kohdilleen tuossa. Ainaki paperilla. Kevättä osotellessa!
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
846
Mä hetken himoitsin Keb Dome 3 telttaa mutta nyt jäänyt niin vähäiselle ulkoilut teltan kanssa että jätin ostamatta. Alle 800€ olisi ollut hinta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
434
Tänä vuonna tuli ostettua Haltin sadeviitta. Katsotaan minkälainen on kunhan tulee, täytyy testailla keväällä ja katsoa päätyykö vaellukselle mukaan vai ei.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
110
Olisi kiinnostellut ostaa toinen makuualusta maltillisemmalla R-arvolla kun thermarestin xtherm on välillä turhan tukala kesäkeleillä, sen lisäksi myös hieman viileämmällä speksillä oleva viltti. Toisaalta nykyiset kamppeet on ihan mintissä kunnossa edelleen vaikka useampi vuosi käyttöä takana, lisäksi nuo kerrat kun ovat tuntuneet liian lämpimiltä ovat tosi harvassa niin mennään niillä jatkossakin.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284

Lumikenkiä "hupikäyttöön", eli joku höpsöttelyretki silloin tällöin ja/tai metsänraivausta raivaussahalla kevättalvella..

Millaiset kannattaa hommata? Käyttöikä olisi itsellä "ikuinen", niin sinänsä kait kannattaisi panostaa vaikka käyttö vähäistä?

Silti harkinnasa Tokmannin peruskengät? Noihin vaan kuomat ja menoksi?
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
151

Lumikenkiä "hupikäyttöön", eli joku höpsöttelyretki silloin tällöin ja/tai metsänraivausta raivaussahalla kevättalvella..

Millaiset kannattaa hommata? Käyttöikä olisi itsellä "ikuinen", niin sinänsä kait kannattaisi panostaa vaikka käyttö vähäistä?

Silti harkinnasa Tokmannin peruskengät? Noihin vaan kuomat ja menoksi?
Itse olen hankkinut aikanaan HongKongin halvimmat, mallia enemmän ne Tokmanin toiset. Niille tulee käyttöä 3 - 8 päivänä vuodessa, kestäneet nyt >10v. Yhtä joutunut korjaamaan, mutta tuota putkimallia pystyy korjaamaan niiteillä ja pulteilla.

Ihan tuosta siteen muoveista riippuu, onko noista monen vuoden käyttöön.

Lumikengät, 76 x 23 cm, mukana kassi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
880
Tekis mieli sanoa putkirunkoiset Tubbsit, vaikka hakusessa on varmaan halvempi kenkä. Rauhalliseen liikkumiseen etenkin pehmeässä hangessa minusta ylivoimaisesri parhaat lumikengät. Reippaampaan menoon ja leikkimiseen voi harkita sitten modernimpia muoviversioita.
Edit: Noi vaeltajan lumikengät jäisi kauppaan jo sen takia, että kengän kärjelle ei näytä jäävän riittävästi liikkumatilaa, jolloin soljet kanittaa helposti rungon kanssa. Liukuesteraudat näyttää lisäksi heppoisilta ja en ennusta tuon hintaisten kenkien muovisoljille kovin pitkää elinkaarta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
395
Hei. Ehkä täältä löytyy tietoa mistä löytyisi MSR monipolttiainekeittimeen se se kuppi, johon se suihkuttaa polttoainetta. Ei kehtaisi ostaa kokonaista tarviksesarjaa. Toimii kyllä itse modatullla, mutta toimi huomattavasti parmmin oikealla osalla.

Edit: Kyseessä on kopio, mutta todistetusti toimii 24 asteen pakkasella, enkä suunnittele yli 10 asteen pakkasilla käyttäväni.
Riittää hyvin minulle kun kiuhauttaa kattilan jäätynyttä vettä alle 10 minuuttiin ja tuntuu toimivan vaikka millaisella polttoaineella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.04.2022
Viestejä
244
Olisi suunnitelmana tehdä jonkinlainen hiihtovaellus keväämmällä, ja pitäisi alkaa vähitellen suunnitella varusteita. Kohde on vielä auki, mutta luultavasti jokin lapin kansallispuistoista tai erämaa-alueista. Pääasialliset vaihtoehdot suksiksi ovat ilmeisesti perinteiset metsäsukset ja sitten tuollaiset "tunturisukset", ja kolmas vaihtoehto sellaiset liukulumikengät. Olisikohan parasta suunnitella ensin reitti, ja miettiä sen jälkeen että mikä noista olisi paras vaihtoehto?

Toinen kysymys on varmaankin, että kannattaisiko tavaroita varten ottaa mukaan ahkio ja pikkureppu, vai rinkka? Tuokin ehkä riippuu vähän maastosta, ahkio on kuulemma avotunturissa aika kätevä, mutta tiheämmässä metsässä se voi olla vähän tympeä.

Kesäaikaan on tullut tehtyä useita vaellusreissuja, joista kaksi oli yli viikon mittaisia, mutta tällaisesta talvivaelluksesta ei oikein ole kokemusta. Armeijassa jouduttiin vähän hiihtämään rinkkojen ja ahkioiden kanssa, mutta kokemus rajautuu tuohon. Latuhiihtoa kylläkin tulee harrastettua, mutta se on hieman eri laji.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 587
Viestejä
4 205 299
Jäsenet
70 921
Uusin jäsen
m4ke72

Hinta.fi

Ylös Bottom