Rakentaminen, remontointi ja sisustus

Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 872
Minkälainen homma oli konvertoida painovoimainen ilmanvaihto koneelliseksi? Oliko tuo vain lähinnä joku poistoilmapuhallin vai jotain muutakin? Aina välillä miettinyt, että pääsisikö helpommalla talon metsästämisessä, jos suostuisi katselemaan myös noita esim. kasarilla rakennettuja painovoimaisella ilmanvaihdolla olevia taloja ja budjetoisi niihin rempparahaa ilmanvaihdon parantamiseksi? Olisiko se edes millään muotoa järkevää?
Koneellisen ilmanvaihdon toteutuksessa on suurin ongelma kanaviston sijoittelu. Vanhoissa taloissa voi olla ahtaat tilat yläpohjassa, ne on täynnä villaa tai sahanpurua ja sisäpuolella taas katto voi olla valmiiksi jo niin matalalla ettei alaslaskuja haluta tehdä. Jos tähän löytyy ratkaisu niin itse ilmanvaihdon toteutus ei ole kovin kallis homma. Tosin melko v-mäinen se voi olla kun joutuu vanhassa yläpohjassa kontata ja putkistoa eristellä. Aika hyvään ratkaisuun pääsee ihan sillä että tuloilma otetaan ikkunan tuuletusrakoon asennettavista venttiileistä ja poisto toteutetaan huippuimurilla katon läpi. Tosin mitään enerkiatehokasta järjestelmää ei tällätavoin saada.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 410
Onkohan tähän jotain ihan dataa/faktaa olemassa että liian puhdas sisäilma voi vaikuttaa vastustuskykyyn? Ainakin pienhiukkasten osalta on toisinpäin ja lyhentää elinajanodotetta.
Ei ainakaan linkkejä heti tule mieleen, mutta onhan tosta yleisesti juttua ollut, että olisi hyvä altistaa lapset "pöpöille" Allergeenien hoidossakin käytetään siedätyshoitoa.
Muutenkin toi on vähän henkimaailman hommaa tietää mikä on se todellinen ongelman aiheuttaja, koska niitä osatekijöitä on todella paljon myös ulkoilmassa.
Pölykin liikaa saatuna on epäterveellistä. Ja hometta on luonnossa ja ilmassa. Se sitten miten vaikuttaa elinaikaamme on kanssa kyllä vaikeaa arvioida, voimme tietysti valita
mihin tietoon uskomme. Minä olen varma, että pöly on monelle pahasta, jos sitä on liikaa. Varsinkin hieno pöly, se mikä on liikaa voi sitten vaihdella yksilöittäin.

Itsellä tuntui että elintasosiivessä on jotain rakenteellista ongelmaa (siis 60 luvulla rakennettu mutta remontoitu myöhemmin) mutta purettaessa totuus oli se että siellä suht tiiviissä makkarissa jossa nukkui kolme muksua, ei ollut varsinaista tulopuolen ilmanvaihtoa ja tietysti tuli kosteutta talvella. Muuten rakenteet oli kyllä kunnossa. No se purettiin kun ei sopinut suunnitelmaan kuitenkaan eikä olisi ollut helppo siihen muutta että se siitä. Mutta tuloilman ongelmat ovat kyllä aika yleisiä.

Mutta yksikerroksiseen taloon IV koneen asentaminen jälkikäteen on aika simppeliä, toki vaatii yläpohjan eristeiden pöyhimistä edestakaisin ja paikan sille itse koneelle, mutta muuten ei mitenkään mahdoton homma eikä ollenkaan samaa luokkaa kuin että saneeraisi vesikiertoisen lattialämmityksen koko taloon. Ehkä 2 viikon työ ammatilaisella, tai 4 viikon työ jos ei ole. Ja materiaalikustannuksena IV kone + tonni tai kaksi putkeen, venttiileihin ja eristeisiin.

Ja sitten jos talossa on vain joitakin pieniä ongelmakohtia/ huoneita niin uudet huonekohtaiset seinän läpi tulevat aktiiviset venttiilit lämmön talteenotolla ovat ihan mielenkiintoinen vaihtoehto. Ja jos on kaksikerroksinen talo niin todellakin mielenkiintoisempi kuin yrittää siihen putkittaa kokonaan uutta ilmanvaihtoa.
Onko sulla linkkiä johonkin aktiiviseen venttiili järjestelmään , jossa on lämmöntalteenotto. Uusi asia minulle, ikkunoiden lasivälien kautta tehtynä sitten jo tutumpi.

Tohon koneellinen IV- vanhaan 2-kerrokselliseen taloon. Kyllä se yleensä onnistuu, mutta suunnitella pitää paremmin/enemmän jotta saa järkevän aikaiseksi.
Sekä saattaa joutua tekemään pysty ja vaakakotelointeja sekä tietysti vielä miettiä ääniongelmiin ratkaisut. Yhteen kerrokseen tosiaan yleensä helpommin.

Oiskin kiva nähdä esimerkkejä miten on noita rintamamiestaloihin toteutettu.
 
Liittynyt
29.08.2018
Viestejä
1 361
Onko sulla linkkiä johonkin aktiiviseen venttiili järjestelmään , jossa on lämmöntalteenotto. Uusi asia minulle, ikkunoiden lasivälien kautta tehtynä sitten jo tutumpi.



Ei ole omakohtaista kokemusta toimivuudesta mutta on noita tullut lähiaikoina vastaan muitakin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
251 848
Viestejä
4 384 177
Jäsenet
72 881
Uusin jäsen
LeChuck

Hinta.fi

Ylös Bottom