Rakentaminen, remontointi ja sisustus

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 755
Taidanpa teettää sitten kerralla useammasta paikasta näytteistä testit kun tuohon ryhtyy, on sitten tulevaa varten valmiina katsottu mm. vessaremppa.

Yläpohjassa kulkeminen, kannattanee jotkut kulkusillat tehdä lankusta tuonne? Nyt siellä ei ole mitään ja aika loikkiminen pomppia kattotuolilta toiseen. Liittyy myös tuohon, että meinasin sisäverkon piuhoja vedellä, ja muutenkin tuolla olis kiva päästä kätevämmin kulkemaan katsomaan piiput ja muut vuosittain. Nyt siellä on alkuperäiset eristeet alla ja +30cm puhallusvillaa päällä, pitää tonkaista onko siellä levyvillat vai purut alla.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 785
Taidanpa teettää sitten kerralla useammasta paikasta näytteistä testit kun tuohon ryhtyy, on sitten tulevaa varten valmiina katsottu mm. vessaremppa.

Yläpohjassa kulkeminen, kannattanee jotkut kulkusillat tehdä lankusta tuonne? Nyt siellä ei ole mitään ja aika loikkiminen pomppia kattotuolilta toiseen. Liittyy myös tuohon, että meinasin sisäverkon piuhoja vedellä, ja muutenkin tuolla olis kiva päästä kätevämmin kulkemaan katsomaan piiput ja muut vuosittain. Nyt siellä on alkuperäiset eristeet alla ja +30cm puhallusvillaa päällä, pitää tonkaista onko siellä levyvillat vai purut alla.
Kannattaa joo kulkusilta tehä. Muistaa sit huomioida sen kulkusillan korkeudessa sen jos aikoo lähi vuosina puhaltaa lisää villaa yläpohjaan.

Vinkkinä kun otat asbesti näytteet niin esim jos otat laatoituksesta näytteen niin kannattaa ottaa sellanen paksuhko palanen irti niin että siihen samaan näytteeseen tulee laatta, kiinnityslaasti, pohjakampe ja myös sauma-ainetta pitää ottaa mukaan koska niissä voi olla myös asbestia vaikka muualta ei sitä löytyisi. Saat silleen yhellä näytteellä testattua sen koko setin ilman että tarvii joka kohdasta maksella erikseen.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 094
Taidanpa teettää sitten kerralla useammasta paikasta näytteistä testit kun tuohon ryhtyy, on sitten tulevaa varten valmiina katsottu mm. vessaremppa.

Yläpohjassa kulkeminen, kannattanee jotkut kulkusillat tehdä lankusta tuonne? Nyt siellä ei ole mitään ja aika loikkiminen pomppia kattotuolilta toiseen. Liittyy myös tuohon, että meinasin sisäverkon piuhoja vedellä, ja muutenkin tuolla olis kiva päästä kätevämmin kulkemaan katsomaan piiput ja muut vuosittain. Nyt siellä on alkuperäiset eristeet alla ja +30cm puhallusvillaa päällä, pitää tonkaista onko siellä levyvillat vai purut alla.
Kannattaa jättää jokunen irrallinenkin lauta niin voi siirrellä "työtasoa" tarpeen mukaan. Nostelin itse aika kasan vanhoja terassilautoja uusiokäyttöön kulkusilloiksi...
 

Kikero

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
170
Ulkoverhouksen uusintaa 1984 rakennettuun taloon.

Piirustusten mukaan ulkoverhous, 44mm tuuletusrako, 66mm kovaa mineraalivillaa, 100mm mineraalivillaa, kosteussulku muovi, sisäpinnat.

Käytännössä ulkoverhous suoraan villoissa kiinni, tuuletusrako puuttuu. Verhous nyt niin huonossa kunnossa että vaihtoon menee. Villat ihan ok. Siellä täällä tummempaa, kuivat kuitenkin. Eikä mineraalivilla vissiin ees homehdu?
Pysty koolaus ja koolausväli 90cm?! Ihan outo.

Nyt olisi ajatuksenani vetää ulkoverhous pois, bitumivuorauspaperi tuulensuojaksi, sen päälle vaaka koolaus 60cm välein + pystykoolaus 60cm välein, ötökkäverkot ylös ja alas sekä uusi verhous.

Ikinää en ole moista tehnyt niin meneekö ihan vihkoon noin?
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 785
Ulkoverhouksen uusintaa 1984 rakennettuun taloon.

Piirustusten mukaan ulkoverhous, 44mm tuuletusrako, 66mm kovaa mineraalivillaa, 100mm mineraalivillaa, kosteussulku muovi, sisäpinnat.

Käytännössä ulkoverhous suoraan villoissa kiinni, tuuletusrako puuttuu. Verhous nyt niin huonossa kunnossa että vaihtoon menee. Villat ihan ok. Siellä täällä tummempaa, kuivat kuitenkin. Eikä mineraalivilla vissiin ees homehdu?
Pysty koolaus ja koolausväli 90cm?! Ihan outo.

Nyt olisi ajatuksenani vetää ulkoverhous pois, bitumivuorauspaperi tuulensuojaksi, sen päälle vaaka koolaus 60cm välein + pystykoolaus 60cm välein, ötökkäverkot ylös ja alas sekä uusi verhous.

Ikinää en ole moista tehnyt niin meneekö ihan vihkoon noin?
Muuten kuulostaa ihan pätevältä, mutta tuota bitumipaperia on yleensä käytetty noissa perinteisissä rintamamiestalojen hengittävissä rakenteissa joissa on ollut eristeenä purua tai ekovillaa lähinnä sen takia että sillä on saatu oikeanlainen läpäisevyys tuohon tuulensuojaan kun sisäpuolella on ollut ilmansulkupaperi. Tuo sun rakenne vaikuttaa aika nykyaikaiselta joten suosittelisin käyttämään normaalia tuulensuojalevyä. Kyllä siihen mineraalivillan sekaan voi hometta muodostua jos pääsee kastumaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
462
Mikrobeja ainakin rupee kertymään ja koska ton ajan höyrynsulku on lähes olematon ja läpiviennit on tehty potkasemalla niin kaikki tulee sisäilmaan. Tuulensuojalevy ja koolaukset ja sen päälle ulkovuori
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
219
KPH remonttia. Alaohjauspuu poistettu ja kengitetty runkotolpat, ei kapilaarista kosteutta maasta vaan sisäinen vesivahinko minkä takia korjattu. Entinen lattia valettu suoraan seinäkipsiä vasten. Seinärakenne: Tuulensuoja, 100mm villa, kipsilevy. Nyt tulevaan tulee tulppalevy kipsin sijasta, Valanko lattian tulppalevyä vasten ja laitan villojen alle kaistaleen finnfoamia vai eristänkö tuulensuojasta finnfoamilla korkeamman palan ja suojaan runkotolpat jota vasten betoni ja tulppalevyt lähtevät vasta betonista ylöspäin?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
462
KPH remonttia. Alaohjauspuu poistettu ja kengitetty runkotolpat, ei kapilaarista kosteutta maasta vaan sisäinen vesivahinko minkä takia korjattu. Entinen lattia valettu suoraan seinäkipsiä vasten. Seinärakenne: Tuulensuoja, 100mm villa, kipsilevy. Nyt tulevaan tulee tulppalevy kipsin sijasta, Valanko lattian tulppalevyä vasten ja laitan villojen alle kaistaleen finnfoamia vai eristänkö tuulensuojasta finnfoamilla korkeamman palan ja suojaan runkotolpat jota vasten betoni ja tulppalevyt lähtevät vasta betonista ylöspäin?
Villojen alle kaista uretaania niin paljon että uretaani on maanpinnalla. Sitten uretaania ja villa siihen plöts niin ei tuu kylmä siitä välistä. Valatko siis koko kakun uusiksi? Se tulppalevy on ihan hyvä siihen mun mielestä
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
219
Villojen alle kaista uretaania niin paljon että uretaani on maanpinnalla. Sitten uretaania ja villa siihen plöts niin ei tuu kylmä siitä välistä. Valatko siis koko kakun uusiksi? Se tulppalevy on ihan hyvä siihen mun mielestä
Kaksoisbetonilaatta ja pohjalaatta jäljellä. Tulee siis eriste, raudat ja vesikiertoinen lattialämmitys tilaan. Mietin vain, että valanko tulevan betonin alimpaa tulppalevyä vasten vai vedänkä eristekaistaleet runkopuihin ja valan niitävasten.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
219
1000009721.jpg

Tilanne tämä tällä hetkellä, levyä tulisi sen verran, että menisi ylemmän tuulensuojalevyn päälle ja tekisi ehjän tuulensuojan.
 

Kikero

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
170
Muuten kuulostaa ihan pätevältä, mutta tuota bitumipaperia on yleensä käytetty noissa perinteisissä rintamamiestalojen hengittävissä rakenteissa joissa on ollut eristeenä purua tai ekovillaa lähinnä sen takia että sillä on saatu oikeanlainen läpäisevyys tuohon tuulensuojaan kun sisäpuolella on ollut ilmansulkupaperi. Tuo sun rakenne vaikuttaa aika nykyaikaiselta joten suosittelisin käyttämään normaalia tuulensuojalevyä. Kyllä siihen mineraalivillan sekaan voi hometta muodostua jos pääsee kastumaan.
Tuulensuojalevyissä pitäisi näköjään tolppien väli olla k600. Nyt k900. Haitanneeko mitään?
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
30
Kohtuu uudehkossa (4 vuotta vanha), kylmässä pihavarastossa on sisäkatto talven jäljiltä kohtuu eksoottisen näköinen pilkkuviidakko. Ilmeisesti hometta ?

onko ehdotuksia kuinka puhdistaa (mekaanisesti, aineilla), vai onko ainut vaihtoehto näyttää varastolle sytkäriä?
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 912
Tuossa käyttötarkoituksessa lähinnä kosmeettinen seikka.
Osa puun luonnollista käyttäytymistä kuten voit vaikka pelloilla olevista harmaista ladoista todeta :D

Jos nyt haluaa niin homepesu tökötillä puhdistus ja tumma puunsuojakäsittely kattolevyille niin jatkossa ne mahdollisesti tulevat pilkut ei enää näy, poissa näkyvistä, poissa mielestä.

Kylmässä ulkovajassa on vaikea järjestää ilmankiertoa sellaiseksi ettei missään vaiheessa kosteus olisi liian korkealla ja altistaisi homepilkuille.
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
504
Minulla oli sama ongelma ja silloin pohdimme aurinkokennolla toimivaa tuuletinta etelän puoleiselle seinälle. Onko joku kokeillut?
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 912
Yhtä tuskaa se on tuollaisella iskuporakoneella porailla jos yhtään enempi on tarvetta.
Halpis poravasaroita saa hinnat alkaen 80€.
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
667
Onko tämä sopiva työkalu jos tarvii kerrostalon seinään porata? BOSCH ISKUPORAKONE EASYIMPACT 600
Ja onko tuossa hintaluokassa parempia vaihtoehtoja?
Niinkuin yllä sanottiin niin iskuporakoneilla ei tee mitään betoniin poratessa. poravasara kannataa hankkia.



 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 451
Jos on tiedossa joku pikku homma mitkä porailee päivässä ja joku vuokraamo on lähellä niin kannattaa varmaan sieltä kysästä päivän hinta tai lainata joltain?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
462
Jos jotain 6 tai 8 reikiä porailee niin kyllä tuo iskuporakone hoitaa homma, eikai ketään mitää poravasaraa käytä ? ;)
 
Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
137
Tilanne seuraava: 1989 rakennettu talo, jonka makuuhuoneessa alkuperäiset gyprocit, joiden päälle oli asennettu paksu hieman tekstuurinen tapetti (ei lasikuitu) joka oli maalattu yli. Nykäisin tapetit pois, alla ei ollut pohjamaalia vaan ainoastaan saumat tasoitettu. Maalasin pari kertaa Nova 7:lla.

Seinissä on kuitenkin omituinen haju, en oikein osaa verrata sitä muuhun kuin johonkin tapettiliisterin/sahanpurun sekoitukseen. Haju on ainoastaan näissä kahdessa seinässä jolta nämä tapetit poistin ja maalasin. Tapetinpoistosta aikaa kuukausi, ja viimeisestä maalikerroksesta 2,5 viikkoa.

Häviääköhän tuo haju tuosta koskaan, ja mitähän sille voisi tehdä? Oma veikkaukseni on että se johtuu tuon 35v vanhan gyprocin kostumisesta tapetin poiston yhteydessä. Olisivat perkele pohjamaalanneet levynsä ennen tapetointia.. :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
462
Tilanne seuraava: 1989 rakennettu talo, jonka makuuhuoneessa alkuperäiset gyprocit, joiden päälle oli asennettu paksu hieman tekstuurinen tapetti (ei lasikuitu) joka oli maalattu yli. Nykäisin tapetit pois, alla ei ollut pohjamaalia vaan ainoastaan saumat tasoitettu. Maalasin pari kertaa Nova 7:lla.

Seinissä on kuitenkin omituinen haju, en oikein osaa verrata sitä muuhun kuin johonkin tapettiliisterin/sahanpurun sekoitukseen. Haju on ainoastaan näissä kahdessa seinässä jolta nämä tapetit poistin ja maalasin. Tapetinpoistosta aikaa kuukausi, ja viimeisestä maalikerroksesta 2,5 viikkoa.

Häviääköhän tuo haju tuosta koskaan, ja mitähän sille voisi tehdä? Oma veikkaukseni on että se johtuu tuon 35v vanhan gyprocin kostumisesta tapetin poiston yhteydessä. Olisivat perkele pohjamaalanneet levynsä ennen tapetointia.. :D
Onko ulkoseiniä?
 
Liittynyt
01.06.2023
Viestejä
74
Kohtuu uudehkossa (4 vuotta vanha), kylmässä pihavarastossa on sisäkatto talven jäljiltä kohtuu eksoottisen näköinen pilkkuviidakko. Ilmeisesti hometta ?

onko ehdotuksia kuinka puhdistaa (mekaanisesti, aineilla), vai onko ainut vaihtoehto näyttää varastolle sytkäriä?
Näyttää sinistäjäsieneltä. Vain esteettinen haitta, hiomalla pilkut häipyy tai ainakin vaalenee huomaamattomammiksi, mutta tulee uudestaan. Jos haluat pysyvämmän ratkaisun niin rautasulfaatilla "maalaa" pinnan. Hiukan haasteellista ylöspäin kun on ihan vettä. Varoituksena, rautasulfaatti ruostuttaa raudan hetkessä ja värjää betonin ruskeaksi yhtä nopeasti.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 785
Näyttää sinistäjäsieneltä. Vain esteettinen haitta, hiomalla pilkut häipyy tai ainakin vaalenee huomaamattomammiksi, mutta tulee uudestaan. Jos haluat pysyvämmän ratkaisun niin rautasulfaatilla "maalaa" pinnan. Hiukan haasteellista ylöspäin kun on ihan vettä. Varoituksena, rautasulfaatti ruostuttaa raudan hetkessä ja värjää betonin ruskeaksi yhtä nopeasti.
Korjauksena sinestäjäsieni menee syvemmälle puun sisään jolloin hiominen harvoin tuottaa mitään tulosta. Ei tuo mitään vaarallista ole, kutsutaan ns. puun harmaantumiseksi joka tapahtuu auringonvalon ja ilmankosteuden vaikutuksesta. Jos kyseessä olisi puhdas home niin se sijaitsee puun pinnalla ja lähtee pyyhkimällä/raaputtamalla pois. Ratsasulfaatti nopeuttaa tuota harmaannuttamista eli se värjää levyn kauttaaltaan harmaaksi. Lopputulos vaatii kuitenkin aikaa ja levyn kastelua jotta lopputuloksesta tulisi tasainen. En suosittele kyllä rautasulfaatin kanssa lotraamista ylösalaisin. Voi olla sotkuista puuhaa eikä tuo mitään vaaratonta ainettakaan ole.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
424
Onko valkoisissa ulkomaaleissa paljon eroa eri valmistajien välillä? Prisman talomaalilla (en muista valmistajaa) maalasin viime kesänä punamultaisen piharakennuksen räystäitä ja liian kirkkaalta näyttää. Onko kaikki valkoiset ulkomaalitkin jotain maalarinvalkoista? Sävyttäähän noita tietenkin voisi, mutta olisi kiva, jos olisi valmiina suunnilleen sopivaa, kun ei se tollaisessa vanhassa "sivurakennuksessa" niin tarkkaa ole.
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 157
Pitää pihalle portaisiin laittaa kaitteet. Se käsijohdin tulee olee 48x148 painekyllästettyy lankkua.
Kaksi lankkua tulee päistään noin 90ast kulmaan eli sahaan ne jiiriin.
Puutavata on tuoretta ja kosteeta.
Ja kysymys.
Jos nyt sahaan ne jiiriin silleen että.ne on just nätisti niin vuoden päästä kun puu on kuivunut niin rupeeko jiiriin sahattu kohta aukeamaan tasaisesti vai aukeaako lankun pidempi osa enemmän että sauma (aukko) ei olekkaan enää tasainen?
Ymmärsikö kukaan mun onkelmaa?
Ohessa linkki projektiin.
Mun projekti
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 785
Pitää pihalle portaisiin laittaa kaitteet. Se käsijohdin tulee olee 48x148 painekyllästettyy lankkua.
Kaksi lankkua tulee päistään noin 90ast kulmaan eli sahaan ne jiiriin.
Puutavata on tuoretta ja kosteeta.
Ja kysymys.
Jos nyt sahaan ne jiiriin silleen että.ne on just nätisti niin vuoden päästä kun puu on kuivunut niin rupeeko jiiriin sahattu kohta aukeamaan tasaisesti vai aukeaako lankun pidempi osa enemmän että sauma (aukko) ei olekkaan enää tasainen?
Ymmärsikö kukaan mun onkelmaa?
Ohessa linkki projektiin.
Mun projekti
Sanoisin että tasaisesti aukee, mutta eipä tuota täysin voi tietää. Se aina on vähän tapauskohtasta kannattaako jiiriin sahaaminen vai onko siistimpää vaan laittaa puskuun. Terassilauta toimii ainakin ihan hyvin jiiriin sahattuna, mutta tuollaisesta noin järeestä tavarasta en osaa sanoa miten mahtaa käyttäytyä. Laita ruuveilla kiinni niin voit korjata muutaman vuoden päästä jos alkaa häiritä. Monesti tosin tahtoo olla että siinä rakennusvaiheessa kiinnostaa kovasti ulkonäkö, mutta sit kun menee muutama vuosi niin ei kukaan niitä kaiteita enään kattele kun tulee iän tuomaa patinaakin...
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 157
Sanoisin että tasaisesti aukee, mutta eipä tuota täysin voi tietää. Se aina on vähän tapauskohtasta kannattaako jiiriin sahaaminen vai onko siistimpää vaan laittaa puskuun. Terassilauta toimii ainakin ihan hyvin jiiriin sahattuna, mutta tuollaisesta noin järeestä tavarasta en osaa sanoa miten mahtaa käyttäytyä. Laita ruuveilla kiinni niin voit korjata muutaman vuoden päästä jos alkaa häiritä. Monesti tosin tahtoo olla että siinä rakennusvaiheessa kiinnostaa kovasti ulkonäkö, mutta sit kun menee muutama vuosi niin ei kukaan niitä kaiteita enään kattele kun tulee iän tuomaa patinaakin...
Joo totta tuo että nyt kiinnostaa näkö ja ens vuonna ei.. ihan 90 astetta ei jiiri ole eli pusku ei onnaa. Kulma noin 45ast. Luotetaan että kuivuu tasaisesti. Laitetaan nyt nolla raolla niin sit voi sahalla oikoo kunhan eka kuivuu.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
191
Pitää pihalle portaisiin laittaa kaitteet. Se käsijohdin tulee olee 48x148 painekyllästettyy lankkua.
Kaksi lankkua tulee päistään noin 90ast kulmaan eli sahaan ne jiiriin.
Puutavata on tuoretta ja kosteeta.
Ja kysymys.
Jos nyt sahaan ne jiiriin silleen että.ne on just nätisti niin vuoden päästä kun puu on kuivunut niin rupeeko jiiriin sahattu kohta aukeamaan tasaisesti vai aukeaako lankun pidempi osa enemmän että sauma (aukko) ei olekkaan enää tasainen?
Ymmärsikö kukaan mun onkelmaa?
Ohessa linkki projektiin.
Mun projekti
Ei aukee tasaisesti. Värkkäsin taannoin pihaan mutterin muotoisen terassin, jonka laudat kulkevat kehän suuntaisesti. Jiiratut päät aukeavat hyvinkin epätasaiselle raolle jos lauta on juuri pakasta revittyä kestopuuta. Sitten kun vielä eri laudat ovat hiukan eri kosteudessa asennusvaiheessa nii osa saumoista aukee enemmmän kuin toiset. Eri asia sitten on kuinka paljon se harmittaa; kokemuspohjaisesti harmitus oli hyvinkin merkittävää kun laudat eka kertaa kuivuivat, mut harmitus alkaa sitten lähestymään asymptootisesti nollaa vuosien varrella.
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 157
Ei aukee tasaisesti. Värkkäsin taannoin pihaan mutterin muotoisen terassin, jonka laudat kulkevat kehän suuntaisesti. Jiiratut päät aukeavat hyvinkin epätasaiselle raolle jos lauta on juuri pakasta revittyä kestopuuta. Sitten kun vielä eri laudat ovat hiukan eri kosteudessa asennusvaiheessa nii osa saumoista aukee enemmmän kuin toiset. Eri asia sitten on kuinka paljon se harmittaa; kokemuspohjaisesti harmitus oli hyvinkin merkittävää kun laudat eka kertaa kuivuivat, mut harmitus alkaa sitten lähestymään asymptootisesti nollaa vuosien varrella.
Tätä vähä epäilinkin.. 31astetta oli kulma johon ne tuli. Laitoin ihan kii puut niin suoristetaan sit ku lähtee kuivuu
 
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
366
Tilanne seuraava: 1989 rakennettu talo, jonka makuuhuoneessa alkuperäiset gyprocit, joiden päälle oli asennettu paksu hieman tekstuurinen tapetti (ei lasikuitu) joka oli maalattu yli. Nykäisin tapetit pois, alla ei ollut pohjamaalia vaan ainoastaan saumat tasoitettu. Maalasin pari kertaa Nova 7:lla.

Seinissä on kuitenkin omituinen haju, en oikein osaa verrata sitä muuhun kuin johonkin tapettiliisterin/sahanpurun sekoitukseen. Haju on ainoastaan näissä kahdessa seinässä jolta nämä tapetit poistin ja maalasin. Tapetinpoistosta aikaa kuukausi, ja viimeisestä maalikerroksesta 2,5 viikkoa.

Häviääköhän tuo haju tuosta koskaan, ja mitähän sille voisi tehdä? Oma veikkaukseni on että se johtuu tuon 35v vanhan gyprocin kostumisesta tapetin poiston yhteydessä. Olisivat perkele pohjamaalanneet levynsä ennen tapetointia.. :D
Mulla kävi sama vanhassa talossa. Suihkuttelin BioComb-nimistä hajunpoistoainetta pariin otteeseen joka paikkaan, niin haju pikku hiljaa lähti. Kyllä siinäkin pari kk taisi mennä...
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 897
Olis tarkoitus kiinnittää kaksi järeämpää kulmarautaa kuvan seinään erilaisten pistorasioiden yläpuolelle. Raudoista tulisi takaseinän kannatintuki toiselle kuvassa näkyvän kaltaiselle kirjahyllylle, joka tarkoitus asentaa ko. rasioiden ja keskuslämmityspatterin vuoksi vasemmalle viereen jäävän kirjahyllyn alimman oven yläreunan korkeudelle. Eteen tulee jalat.

Itse kysymys on se, että yritän selvittää mihin kohti tuossa seinää voi porata, erityisesti rikkomatta oletettavasti rasioilta ylöspäin nousevia Ethernet-, antenni- ja valovirtaläpivientejä? Pitäis varmaan porata 3-4 n. 10 mm reikää kiviseinäankkureita varten per yksi kulmarauta, mitä tulee 2 kpl, kuvassa molempiin laitoihin n. 50 cm etäisyydelle toisistaan, ts. vasemman laidan kulmaraudan paras paikka olis lähtökotaisesti suoraan Ethernet-rasioiden yläpuolelle, oikean laidan rauta taas lähelle huoneen nurkkaa, missä rasioita alapuolella ei ole. Vaikka kaikissa liittimissä kulki jonkin verran virtaakin, niin en siltikään saanut yhtä ainoaa sähköjohtoindikaatiota kummallakaan kuvan rakenneilmaisimella. Boschin GMS 120:stä ei ollut tässä mitään hyötyä, koska näytti melkein koko ajan jotain löydöstä, mutta vähän pro-tasoisempi D-Tect 120 antoi sentään selkeämpiä tuloksia, mitkä merkattu seinään. Neliöity risti näytön keskellä taitaa olla vahvimman havainnon merkki. Näyttäis siltä, että sekä vaaka että mahd. pystysuunnassa menee 15 cm välein tukiraudat betonissa, vai mitä mieltä olette? Saisko noista muista merkinnöistä osviittaa siitä, meneekö johdot seinän sisässä rasioilta ylöspäin vai ei? Oletettuja tukirautahavaintoja merkkaavat lyijykynäviivat on seinässä oikeissa kohdin, mutta ristit ja neliöidyt ristit on kohdallaan vain vaakasuunnassa, ja pystysuunnassa n. 4 cm havaintokohtaa korkeammalla, koska tuossa ilmaisimessa havaintokohta on näytön keskellä.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.06.2023
Viestejä
74
Ota rasioiden kalusteita sen verran irti että näet mihin suuntaan johdot (putket) lähtevät. 80% todennäköisyydellä menevät pystysuoraan ylöspäin, jonkun sentin saattavat luikerrella seinän sisällä. Ryhmän sulake alas ennen kuin pistorasioita avaat. Aika helposti sen sieltä näkee.

Tukirautoja kutsutaan harjateräksiksi ja niitä on tyypillisesti 100-200mm jaolla ruutuna seinässä.

Kun tulevassa hyllyssä on etujalat niin ei ole mitään tarvetta tikata niitä kulmarautoja täyteen kiinnikkeitä, 2 kiinnikettä / kulma on hyvinkin riittävä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 897
Ota rasioiden kalusteita sen verran irti että näet mihin suuntaan johdot (putket) lähtevät. 80% todennäköisyydellä menevät pystysuoraan ylöspäin, jonkun sentin saattavat luikerrella seinän sisällä. Ryhmän sulake alas ennen kuin pistorasioita avaat. Aika helposti sen sieltä näkee.

Tukirautoja kutsutaan harjateräksiksi ja niitä on tyypillisesti 100-200mm jaolla ruutuna seinässä.

Kun tulevassa hyllyssä on etujalat niin ei ole mitään tarvetta tikata niitä kulmarautoja täyteen kiinnikkeitä, 2 kiinnikettä / kulma on hyvinkin riittävä.
Kiitti kommentista. Kaapin kokonaispainoksi voisi etukäteen arvioida maks. 80kg, missä jo varmaankin varmuusvara. Tuossa punnitsin samanlaisesta kaapista yhden kirjoja täyteen ahdetun hyllyllisen painon, niin sain ~25kg. Kaappiin voi tulla 2-3 täyttä hyllyllistä kirjoja, plus muuta sälää, ja nehän ovat kiinni takaseinässä, eli kuormitus painottuu kaapin takaosaan. Eli mielellään vähän ylijäreä, kuin että pettää.

Lähden ekaks kokeilemaan kulmaraudalle tarvittavien reikiä poraamista parhaaseen paikkaan, eli tuohon Ethernet-rasian yläpuolelle, mikä olisi just asennettavan kaapin takaseinän laidan sisäpuolella. Koitan parhaani mukaan olla poraamatta ihan suoraan rakenneilmaisimen antamien osumien kohdalle, ja hitaasti ja varovasti. Sitä varten tuskin tarvii ottaa mitään pois päältä sähkökaapista, kun tuo on pelkkä Ethernet-kaapelin läpivienti kaapin laskulta rasialle. Enkä sitä edes itse tarvitse vaikka menisi rikki, mutta sanomista toki tulisi.
 
Liittynyt
01.06.2023
Viestejä
74
Kiitti kommentista. Kaapin kokonaispainoksi voisi etukäteen arvioida maks. 80kg, missä jo varmaankin varmuusvara. Tuossa punnitsin samanlaisesta kaapista yhden kirjoja täyteen ahdetun hyllyllisen painon, niin sain ~25kg. Kaappiin voi tulla 2-3 täyttä hyllyllistä kirjoja, plus muuta sälää, ja nehän ovat kiinni takaseinässä, eli kuormitus painottuu kaapin takaosaan. Eli mielellään vähän ylijäreä, kuin että pettää.
Ei ole väärin liioitella kiinnityksissä, mutta muutama sana siitä miten mitätön tuollainen 80kg kuorma on. Yksi laadukas 6mm nailontulppa 5mm ruuvilla antaa vetolujuutta 50-80kg, varovaisesti ilmaisten. Hylly aiheuttaa pääosin leikkausta, jonka voidaan olettaa olevan vähintään sama kuin vetolujuus. Mutta ei vara venettä kaada.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 897
Ei ole väärin liioitella kiinnityksissä, mutta muutama sana siitä miten mitätön tuollainen 80kg kuorma on. Yksi laadukas 6mm nailontulppa 5mm ruuvilla antaa vetolujuutta 50-80kg, varovaisesti ilmaisten. Hylly aiheuttaa pääosin leikkausta, jonka voidaan olettaa olevan vähintään sama kuin vetolujuus. Mutta ei vara venettä kaada.
Pitäisköhän tuossa tapauksessa sitten laittaa tulpilla? Riittäis varmaankin sekä lyhyempi että kapeampi reikä, kuin kiviseinäankkureilla. Onnistumisen todennäköisyydet vois parantua sen suhteen, ettei noi seinäpinnan takana menevät kaapelikäytävät sun muut satu kohdille ja aiheuta ongelmia. Nähdäkseni tuossa ruuviin kohdistuu suureksi osaksi juurikin poikittaiskuormaa. Kiviseinäankkuri kohdistaa lisäks sivuille niin rajun pistemäisen laajenemispaineen, että jos seinä ei ole ympärillä vahvaa umpibetonia, niin huolettaa että voi lohjeta.

Tämmösiä siis meinasin alkuun käyttää:
1715098534285.png
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 912
Jos sulla on kunnon betoniseinä niin pienillä nailontulpalla pärjäät, ei tarvi missään nimessä tuollaista mahdotonta ankkuria.

Täälläkin tosiaan aivan yliampuvia kiinnitysratkaisuja ihmiset olettaa tarvitsevan.

Jos nyt vaikka puuruuvia käyttää verrokkina niin isohko nuljaantunut ruuvi ei tule lankusta ulos, ennemmin se katkee tai kanta lähtee metrisellä sorkkaraudalla siitä.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 912
Nykyisin jos ei pakko ole niin ei työmaalla noiden nailontulppien kanssa tarvi nysvätä, betoniruuvit moiset korvanneet.
Tuossa nyt fischerin esitteestä:
Näyttökuva 2024-05-07 200445.png


6mm betoniruuvi täysin upotettuna, yksi ruuvi kestää vetoa 240 kiloa ja leikkauslujuutta 630 kiloa. Jos laitat kaksi per kulmarauta niin osaat suorittaa kertolaskun minkälaisia lyijypainoja sun pitää kaappi lastata täyteen, hyllyt sieltä ennemmin antaa periksi :)
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 897
Nykyisin jos ei pakko ole niin ei työmaalla noiden nailontulppien kanssa tarvi nysvätä, betoniruuvit moiset korvanneet.
Tuossa nyt fischerin esitteestä:


6mm betoniruuvi täysin upotettuna, yksi ruuvi kestää vetoa 240 kiloa ja leikkauslujuutta 630 kiloa. Jos laitat kaksi per kulmarauta niin osaat suorittaa kertolaskun minkälaisia lyijypainoja sun pitää kaappi lastata täyteen, hyllyt sieltä ennemmin antaa periksi :)
Kiitos näistä. Onkin uusi tuttavuus. Pitää lähteä etsimään noita kaupoilta: Pienin reikä + suurin kestävyys, helppo valinta.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 912
Tosin noita saatta olla aika tuska laitella jos ei ole iskävää ruuvinväännintä.
Menee kyllä räikällä, sillä joutuu isompia pultteja aina kiristämään kun nuhapumppunakutteesta loppuu vääntö. Tuohon tarkoitukseen kannattaa ostaa kaikkein lyhkäisimpiä mitä kaupasta löytää ja mielellään tuolla kuusiokantapäällä.

Ne torx-päiset särkee halpiskärjet heti ja makitan impactiktin vaikka mainostetaan muka 10x kestävämpinä niin paskaksi menee nekin. Varmasti jollain valmistajalla on tietysti olemassa sellaisiakin torxeja jotka kestää, mutta ite valkkaan aina jos mahdollista kuusiokantaisen.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 034
Menee kyllä räikällä, sillä joutuu isompia pultteja aina kiristämään kun nuhapumppunakutteesta loppuu vääntö. Tuohon tarkoitukseen kannattaa ostaa kaikkein lyhkäisimpiä mitä kaupasta löytää ja mielellään tuolla kuusiokantapäällä.

Ne torx-päiset särkee halpiskärjet heti ja makitan impactiktin vaikka mainostetaan muka 10x kestävämpinä niin paskaksi menee nekin. Varmasti jollain valmistajalla on tietysti olemassa sellaisiakin torxeja jotka kestää, mutta ite valkkaan aina jos mahdollista kuusiokantaisen.
Mutta seinän tarvii olla sitten jotain betonielementtiä, jos johonkin paikallaan muurattuun 60-luvun seinään noita meinaa ruuvata, niin ei kyllä tartu. Elementtiseinään kyllä ehkä paras ratkaisu.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 439
Viestejä
4 218 507
Jäsenet
71 044
Uusin jäsen
migosz

Hinta.fi

Ylös Bottom