Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itse laitoin vastaavaan autotallitilaan Solmasterin EP10. Se on nyt ollut 10v ja edelleen kuin uusi. Jos tuohon tuotteeseen päädyt ja siellä on yhtään riskiä, että talvella tulee käveltyä lumisilla kengillä niin sekoita joukkoon hiekkapuhallushiekkaa jne luomaan kitkaa. Nimimerkillä en laittanut ja on muuten liukas.Millä lakalla/maalilla kannattaisi käsitellä puolilämpimän varaston lattia? Nyt on suoraan vain betoni ja tarkoitus olisi tehdä varastoon kuntosali, joten betonin pölyäminen olisi hyvä saada loppumaan.
Betoluxilla tuli oman tallin lattia vedettyä. Ensin peittaus sopivalla hapolla ja 2x maalaus päälle. Kuntosalin puolella on kumimattoa vielä päällä, pelkkä betoni maalattuna vähän ikävä tuohon käyttöön.Millä lakalla/maalilla kannattaisi käsitellä puolilämpimän varaston lattia? Nyt on suoraan vain betoni ja tarkoitus olisi tehdä varastoon kuntosali, joten betonin pölyäminen olisi hyvä saada loppumaan.
Kuntosalialueelle tulee siis 50mm kumimatto päälle. Tarkoitus on vain saada tuo pölyäminen poisBetoluxilla tuli oman tallin lattia vedettyä. Ensin peittaus sopivalla hapolla ja 2x maalaus päälle. Kuntosalin puolella on kumimattoa vielä päällä, pelkkä betoni maalattuna vähän ikävä tuohon käyttöön.
Eristän vajan nukkumakäyttöön, koko noin 4m2. Harjakatto tiputetaan alas tasaiseksi. Ilmanvaihdosta pari kysymystä:
Miten tuloilma/poistoilmaventtiilit pitäisi sijoittaa? Ajatus oli laittaa tuloilmaventtiili jalkopäähän oven viereen noin 0,5m korkeudelle. Poistoilma toiseen päähän kattoon. Kiertääkö ilma ilman puhallinta?
Alunperin olin miettinyt, että poistoilma tapahtuu suoraan välikattoon ja katon harjan alla seinässä on tuuletusritilä ulkoilmaan. Ajatuksena oli, että kesällä lämpenevä huopakatto lämmittäisi ilmaa välikatossa, ja tämä aiheuttaisi konvektion ja imisi ilmaa eristetystä tilasta. Toimiiko näin, vai pitäisikö poistoilma ohjata tuuletusritilälle putken avulla? Onko riski, että välikatosta alkaa viileämmällä puskemaan kylmä ilma sisään ja kierto menee sekaisin?
Yhtenä ajatuksena myös rakentaa aurinkolämmitin tuloilmaventtiilin yhteyteen, mutta tämä lähinnä kuivattelee rakenteita talvikaudella. Eli kesän osalta pitäisi kierto vielä saada kuntoon.
Painovoimasen ilmanvaihdon vetohan on riippuvainen lämpötilaerosta ja korkeudesta, joskin osin auttaa varmasti poisto katolle ilman liikkeiden avustuksella. Laittaisin itsekin poiston katosta läpi jos mahdollista.Paras on jos veät suoraan katolle riittävän pitkällä putkella jotta tulee luontainen imu. Ei niitä sisäilmoja minnekkään välikattoon kannata johtaa. Ylös seinään voi myös tehdä reiän, mutta ei välttämättä ole kovin hyvä veto useilla keleillä ainakaan ilman puhallinta.
Läpivienti vanhaan huopakattoon kuulostaa kyllä isolta lisähommalta, jos siitä meinaa saada tiiviinkin ainakin fiilis näin ilman kokemustaPainovoimasen ilmanvaihdon vetohan on riippuvainen lämpötilaerosta ja korkeudesta, joskin osin auttaa varmasti poisto katolle ilman liikkeiden avustuksella. Laittaisin itsekin poiston katosta läpi jos mahdollista.
Läpivienti vanhaan huopakattoon kuulostaa kyllä isolta lisähommalta, jos siitä meinaa saada tiiviinkin ainakin fiilis näin ilman kokemusta
On siinä silti oma hommansa saada tuo tiiviiksi huopakatolle, todennäköisesti ei saa ja muutaman vuoden päästä valuu yläpuolen saumasta vedet sisään.Valmiin läpiviennin ostaa vaan putkelle, helppo homma. Esim tän tyylinen Katon läpivientitiiviste 45-100mm ja pätkä 100mm viemäriputkee. Sit jos haluu hifistellä niin metalliputkee ja joku astetta laadukkaampi läpivientisarja.
Tätä minäkin pelkään ja taidan pitäytyä seinäräppänässä. Voisikohan sen vetoa parantaa sillä, että vetääkin putken ulos seinästä ja mutkalla jatkaa pystysuoraa piippua?On siinä silti oma hommansa saada tuo tiiviiksi huopakatolle, todennäköisesti ei saa ja muutaman vuoden päästä valuu yläpuolen saumasta vedet sisään.
Tietysti jos tuo läpivienti on lähellä "harjaa" niin sieltä asti vetää uuden huovan tuon läpivientitiivisteen yli, näin siitä saa kotikommervenkein pelkällä toholla ihan hyvän, kauttaaltaan liimattava huopa (esim Kerabit 5100 T | Pintakermit | Loivat katot | Katot | Tuotteet | Asiakas rulla vaan maksaa ihan hitosti tarpeeseen nähden) parantaa lopputulosta. Bitumikitin kanssa pelaaminen decadia huonompi vaihtoehto, pakkanen ja veden jäätyminen koloihin repii tuota kittiä helpommin auki ja muutaman talven ja sulamisvesien jäätymisen jälkeen siellä äkkiä on veden mentävä reikä huopasoiron alla, sulatettu bitumi olisi kitin sijasta se oikea vaihtoehto, se on vaan kotivälinein vähän tekemätön paikka.
Mä nyt vaan olen nähnyt parin ”tuollaisen” vuotavan niin luottoa ei ole. Mitä loivempi katto (kuten huopakatot yleensä ovat) niin sen parempi mahis mennä vihkoon. Tietysti jos sen saa niin lähelle harjaa että laippa menee sen yli niin sitten. Mutta jos tuo tulee esim 2m harjalta niin vetämällä 2,5m huovan tuohon päälle harjalta asti niin tulee ”takuulla” tiivis, kulut alle satkun.Siis ei noi läpiviennit tarvii erillistä huopaa. Harjan vierestä vaan läpi. Markkinoilla on useita jälkiasennusläpivientejä saatavilla jotka kaikki asennetaan huovan päälle.
Tasoite ei ollut kuivunut kunnolla ennen maalausta?Neuroosi-Erkin remppanurkasta hyvää huomenta! Mikä aiheuttaa pohjamaalipintaan tällaisen säröilyn - ja kuinka tuo kannattaisi kunnolla fiksata? Päälle olisi tulossa Tikkurilan Lujaa. Aika paljon olen maalaillut aiemminkin, mutta nyt meni jotain pieleen. Aiemmin tapetoidun vessan vedin siis pohjamaalipinnalle. Kolme seinää on kipsilevyllä, yksi kantava betonirunkoinen. Näistä vain kipsilevyseniin ilmestyi viimeistään toisen pohjamaalikerroksen jälkeen paikka paikoin tuota säröilyä. Pohjatyöt tein muka hyvin (hionta, tarvittaessa tasoitus). Voisiko esim. mahdolliset tapettiliisterijäämät tuon aiheuttaa?
Tasoite ei ollut kuivunut kunnolla ennen maalausta?
LC102 ollut viitisen vuotta etu- ja takaovessa ja on toiminut oikein hyvin. Tuskin voi mennä pieleen jos sen valitsee.Terassiovi menee vaihtoon niin mietin noita lukkorunkoja siihen, tarjolla olis Abloyn vakio LC102 ja sitten pitkäsalpa 896f+fix150.
Onko noista kummastakaan mitään pahaa sanottavaa? Avainpesälle ulkopuolelle ei ole tarvetta.
Mistäs noista asbestikartoitusfirmoista tietää mikä on ihan hölynpölyä ja mikä luotettava? Nettisivuja kun selaa, niin näytteiden hinnat pyörii 39-60e luokassa. Osalla nettisivut on ihan kun jostain 90 luvun atk luokan html harjoituksista kirjoitusvirheineen päivineen.
Nyt on kyllä neuvoja, jotka ovat sekä lainvastaisia että terveydelle vaarallisia. Asbestipurkutöitä saa tehdä vain tietyn pätevyyden omaavat henkilöt, eli itse repiminen on yksiselitteisesti laitonta. Sellaiseen kannustaminen tuskin on edes sallittua tällä foorumilla.poistettu viesti
Pätyvyyshän vaaditaan vain työsuhteessa. Toisin sanoen itse omassa torpassa puuhaten ei olla työsuhteessa eikä täten pätevyyksiä tarvita eikä laki niitä edellytä?Nyt on kyllä neuvoja, jotka ovat sekä lainvastaisia että terveydelle vaarallisia. Asbestipurkutöitä saa tehdä vain tietyn pätevyyden omaavat henkilöt, eli itse repiminen on yksiselitteisesti laitonta. Sellaiseen kannustaminen tuskin on edes sallittua tällä foorumilla.
Höpsis. Lain 2. pykälässä säädetään työntekijän pätevyydestä ja sanotaan: "Mitä tässä pykälässä säädetään työntekijästä, sovelletaan myös asbestipurkutyötä tekevään itsenäiseen työnsuorittajaan."Pätyvyyshän vaaditaan vain työsuhteessa. Toisin sanoen itse omassa torpassa puuhaten ei olla työsuhteessa eikä täten pätevyyksiä tarvita eikä laki niitä edellytä?
Tuolla taas tarkoitetaan toiminimi tms miestä.Höpsis. Lain 2. pykälässä säädetään työntekijän pätevyydestä ja sanotaan: "Mitä tässä pykälässä säädetään työntekijästä, sovelletaan myös asbestipurkutyötä tekevään itsenäiseen työnsuorittajaan."
Laki eräistä asbestipurkutyötä koskevista… 684/2015 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.www.finlex.fi
No joo, vähän harmaalla alueella näyttäisi täysin yksityinen ranettaminen edelleen olevan lainsäädännön suhteen. Vaikkei omasta terveydestään välittäisikään, ei muita saa altistaa vaaralliselle aineelle, mikä helposti tapahtuu, jos ei ole riittävää osaamista tai jos tilan asbestittomuutta ei varmisteta remontin jälkeen tai jos jätteitä ei hävitetä asianmukaisesti.Tuolla taas tarkoitetaan toiminimi tms miestä.
Jokamiehenoikeudella omaa kotiaan ranettava asukki ei työsuojelulain piiriin kuulu.
Vaikka tuota asbestia nyt on "demonisoitu" niin silti nyt ihan kauheasti ei kannata sen kanssa ranettaa eli joku järki nyt sinänsä touhuihin. Ihan ok on poistaa joku kiukaan taakse ruuvattu asbestilevy vaikka siinä nyt murunen irtoisikin, mutta toisaalta tuskin ketään kannattaa täällä yllyttää hiomaan asbestia pois kuppilaikalla vaikka kertakäyttönaamari löytyisikin.
Taidanpa teettää sitten kerralla useammasta paikasta näytteistä testit kun tuohon ryhtyy, on sitten tulevaa varten valmiina katsottu mm. vessaremppa.
Yläpohjassa kulkeminen, kannattanee jotkut kulkusillat tehdä lankusta tuonne? Nyt siellä ei ole mitään ja aika loikkiminen pomppia kattotuolilta toiseen. Liittyy myös tuohon, että meinasin sisäverkon piuhoja vedellä, ja muutenkin tuolla olis kiva päästä kätevämmin kulkemaan katsomaan piiput ja muut vuosittain. Nyt siellä on alkuperäiset eristeet alla ja +30cm puhallusvillaa päällä, pitää tonkaista onko siellä levyvillat vai purut alla.
Taidanpa teettää sitten kerralla useammasta paikasta näytteistä testit kun tuohon ryhtyy, on sitten tulevaa varten valmiina katsottu mm. vessaremppa.
Yläpohjassa kulkeminen, kannattanee jotkut kulkusillat tehdä lankusta tuonne? Nyt siellä ei ole mitään ja aika loikkiminen pomppia kattotuolilta toiseen. Liittyy myös tuohon, että meinasin sisäverkon piuhoja vedellä, ja muutenkin tuolla olis kiva päästä kätevämmin kulkemaan katsomaan piiput ja muut vuosittain. Nyt siellä on alkuperäiset eristeet alla ja +30cm puhallusvillaa päällä, pitää tonkaista onko siellä levyvillat vai purut alla.
Ulkoverhouksen uusintaa 1984 rakennettuun taloon.
Piirustusten mukaan ulkoverhous, 44mm tuuletusrako, 66mm kovaa mineraalivillaa, 100mm mineraalivillaa, kosteussulku muovi, sisäpinnat.
Käytännössä ulkoverhous suoraan villoissa kiinni, tuuletusrako puuttuu. Verhous nyt niin huonossa kunnossa että vaihtoon menee. Villat ihan ok. Siellä täällä tummempaa, kuivat kuitenkin. Eikä mineraalivilla vissiin ees homehdu?
Pysty koolaus ja koolausväli 90cm?! Ihan outo.
Nyt olisi ajatuksenani vetää ulkoverhous pois, bitumivuorauspaperi tuulensuojaksi, sen päälle vaaka koolaus 60cm välein + pystykoolaus 60cm välein, ötökkäverkot ylös ja alas sekä uusi verhous.
Ikinää en ole moista tehnyt niin meneekö ihan vihkoon noin?
KPH remonttia. Alaohjauspuu poistettu ja kengitetty runkotolpat, ei kapilaarista kosteutta maasta vaan sisäinen vesivahinko minkä takia korjattu. Entinen lattia valettu suoraan seinäkipsiä vasten. Seinärakenne: Tuulensuoja, 100mm villa, kipsilevy. Nyt tulevaan tulee tulppalevy kipsin sijasta, Valanko lattian tulppalevyä vasten ja laitan villojen alle kaistaleen finnfoamia vai eristänkö tuulensuojasta finnfoamilla korkeamman palan ja suojaan runkotolpat jota vasten betoni ja tulppalevyt lähtevät vasta betonista ylöspäin?
Villojen alle kaista uretaania niin paljon että uretaani on maanpinnalla. Sitten uretaania ja villa siihen plöts niin ei tuu kylmä siitä välistä. Valatko siis koko kakun uusiksi? Se tulppalevy on ihan hyvä siihen mun mielestä
Tuulensuojalevyissä pitäisi näköjään tolppien väli olla k600. Nyt k900. Haitanneeko mitään?Muuten kuulostaa ihan pätevältä, mutta tuota bitumipaperia on yleensä käytetty noissa perinteisissä rintamamiestalojen hengittävissä rakenteissa joissa on ollut eristeenä purua tai ekovillaa lähinnä sen takia että sillä on saatu oikeanlainen läpäisevyys tuohon tuulensuojaan kun sisäpuolella on ollut ilmansulkupaperi. Tuo sun rakenne vaikuttaa aika nykyaikaiselta joten suosittelisin käyttämään normaalia tuulensuojalevyä. Kyllä siihen mineraalivillan sekaan voi hometta muodostua jos pääsee kastumaan.
Tuulensuojalevyissä pitäisi näköjään tolppien väli olla k600. Nyt k900. Haitanneeko mitään?