Rakentaminen, remontointi ja sisustus

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 905
Tosin noita saatta olla aika tuska laitella jos ei ole iskävää ruuvinväännintä.
Ajattelin laittaa kahdella 6x40 tai x60 -betoniruuvilla per kulmarauta. Löytyy 2 iskevää porakonetta, Makitan HR2611FT (800W) ja Boschin GSB 13 RE (600W). Onks noi liian järeitä?

Eikse iskeminen riko siihen betoniin muodostuvat sisäkierteet, vai kiertyykse betoniruuvi samalla joka iskun kohdalla just niin nätisti, että etenee kierteitä myöten, ei vasten? Oisko kuitenkin parempi koittaa räikällä, jos tuntuu että suostuu menemään sellaisella voimalla, missä ei vielä riskiä kannan katkeamisesta? Jos iskuporakoneella, niin varmaan aika pienet kierrokset ja varovasti, vai? Ja 6mm betoniruuville porataan reikä 6mm kiviterällä?

Ja seinät on täällä lähtökohtaisesti ihan vankkoja, nykyaikaisia elementtejä. Kyseessä 2010-luvulla valmistunut kertsi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 746
Ajattelin laittaa kahdella 6x40 tai x60 -betoniruuvilla per kulmarauta. Löytyy 2 iskevää porakonetta, Makitan HR2611FT (800W) ja Boschin GSB 13 RE (600W). Onks noi liian järeitä?

Eikse iskeminen riko siihen betoniin muodostuvat sisäkierteet, vai kiertyykse betoniruuvi samalla joka iskun kohdalla just niin nätisti, että etenee kierteitä myöten, ei vasten? Oisko kuitenkin parempi koittaa räikällä, jos tuntuu että suostuu menemään sellaisella voimalla, missä ei vielä riskiä kannan katkeamisesta? Jos iskuporakoneella, niin varmaan aika pienet kierrokset ja varovasti, vai? Ja 6mm betoniruuville porataan reikä 6mm kiviterällä?

Ja seinät on täällä lähtökohtaisesti ihan vankkoja, nykyaikaisia elementtejä. Kyseessä 2010-luvulla valmistunut kertsi.
Hieman jos viitsisi itse googlata niin ei ole pahitteeksi :) Tiesitkö nämä 6 asiaa betoniruuveista? - Sormat | Kiinnitystarvikkeet
"Betoniruuvin kokomerkintä ilmoittaa käytettävän poranterän halkaisijan. Esim. S-CSA 8 à 8 mm betoniporanterä. "
"Betoniruuvien asentamiseen suosittelemme käyttämään sopivan kokoista iskevää ruuvinväännintä"
 
Liittynyt
25.01.2022
Viestejä
155
Ajattelin laittaa kahdella 6x40 tai x60 -betoniruuvilla per kulmarauta. Löytyy 2 iskevää porakonetta, Makitan HR2611FT (800W) ja Boschin GSB 13 RE (600W). Onks noi liian järeitä?

Eikse iskeminen riko siihen betoniin muodostuvat sisäkierteet, vai kiertyykse betoniruuvi samalla joka iskun kohdalla just niin nätisti, että etenee kierteitä myöten, ei vasten? Oisko kuitenkin parempi koittaa räikällä, jos tuntuu että suostuu menemään sellaisella voimalla, missä ei vielä riskiä kannan katkeamisesta? Jos iskuporakoneella, niin varmaan aika pienet kierrokset ja varovasti, vai? Ja 6mm betoniruuville porataan reikä 6mm kiviterällä?

Ja seinät on täällä lähtökohtaisesti ihan vankkoja, nykyaikaisia elementtejä. Kyseessä 2010-luvulla valmistunut kertsi.
Iskuporakone varmaan rikkookin sisäkierteet, kun tekee sisään-ulos liikettä. Iskevä ruuvinväännin taasen nakuttaa kierteen suuntaisesti.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 793
Nuo betoniruuvit sun muut kiinnikkeet joita täällä tarjottu on aivan naurettavaa touhua tuohon projektiin. Osta vaan suosiolla kunnollisia naulatulppia ja kupuruuveilla nykysät ne raudat vaikka 4stä kohdasta jos siltä tuntuu niin on paljon parempi.
Esim tämmösillä kun laitat niin voin luvata että ei tule sun hyllys alas jos on kunnolla toteutettu eli ne kulmaraudat kantaa oikeesti rungosta eikä pelkästä takalevystä.



Tuollaisilla betoniruuveilla rikot varmasti ne kaapeloinnit ja alkaa jo betonin luujuuden huonontuminenkin todellinen riski kun noin järeitä kiinnikkeitä paukutat vieri viereen.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 269
Nuo betoniruuvit sun muut kiinnikkeet joita täällä tarjottu on aivan naurettavaa touhua tuohon projektiin. Osta vaan suosiolla kunnollisia naulatulppia ja kupuruuveilla nykysät ne raudat vaikka 4stä kohdasta jos siltä tuntuu niin on paljon parempi.
Esim tämmösillä kun laitat niin voin luvata että ei tule sun hyllys alas jos on kunnolla toteutettu eli ne kulmaraudat kantaa oikeesti rungosta eikä pelkästä takalevystä.



Tuollaisilla betoniruuveilla rikot varmasti ne kaapeloinnit ja alkaa jo betonin luujuuden huonontuminenkin todellinen riski kun noin järeitä kiinnikkeitä paukutat vieri viereen.
Pakko kysyä vähän tyhmiä. Tuossa sanotaan: "Laipallinen UX-tulppa soveltuu esiasennukseen ja laipaton UX läpimenevään asennukseen."
Mikä on laippa ja mikä on esiasennus?
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
868
Pakko kysyä vähän tyhmiä. Tuossa sanotaan: "Laipallinen UX-tulppa soveltuu esiasennukseen ja laipaton UX läpimenevään asennukseen."
Mikä on laippa ja mikä on esiasennus?
Se laippa on tuo kaulus tuon toisen esimerkkitulpan seinän pintaan tulevassa päässä.
Esiasennus tarkoittaa tulpan lyömistä reikään ennen kiinnitettävää asiaa. Eli reiän poraus,tulpan lyönti reikään, kulmarauta tms. päälle, ruuvin kiristys kulmaraudasta läpi.
Noita läpimeneviä käytetään paksumpien tavaroiden kiinnitykseen. Esim. kaapistojen kiinnitykseen. Kaapeissa kiinnitys tapahtuu sidelistan ja taustalevyn läpi. jotka noin 20mm.
Kaappi seinälle, poraus, tulpan ja ruuvin lyönti läpi, ruuvin kiristys.

Ja samaa mieltä edellisten kanssa. Tuollainen kuuden millin tulppa ja yksi ruuvi/kulma olisi minun valintani. Ihan näin muutamien tuhansien kiinnityksien kokemuksella.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 793
Tarvii siihen kulmaan varmaan sen kaks ruuvia minimissään jotta pysyy oikeassa asennossa, muuten saattaa päästä pyörähtämään
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 905
Hyviä pointteja kaikilla, ja taas vähän viisastui. Eiköhän näistä saa sovellettua onnistuneen lopputuloksen. Laitan kuvat lopputuloksesta, jahka pääsen kaupoille ja hakemaan tarvikkeet ja asennukset tehtyä. Maalatut etujalatkin odottavat toisaalla valmiina.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 269
Se laippa on tuo kaulus tuon toisen esimerkkitulpan seinän pintaan tulevassa päässä.
Esiasennus tarkoittaa tulpan lyömistä reikään ennen kiinnitettävää asiaa. Eli reiän poraus,tulpan lyönti reikään, kulmarauta tms. päälle, ruuvin kiristys kulmaraudasta läpi.
Noita läpimeneviä käytetään paksumpien tavaroiden kiinnitykseen. Esim. kaapistojen kiinnitykseen. Kaapeissa kiinnitys tapahtuu sidelistan ja taustalevyn läpi. jotka noin 20mm.
Kaappi seinälle, poraus, tulpan ja ruuvin lyönti läpi, ruuvin kiristys.

Ja samaa mieltä edellisten kanssa. Tuollainen kuuden millin tulppa ja yksi ruuvi/kulma olisi minun valintani. Ihan näin muutamien tuhansien kiinnityksien kokemuksella.
Kiitos! Olen itse käyttänyt yleensä kodin tarpeissa aina noita laipattomia. Onko siitä laipasta jotain etua tuommoisessa esiasennuksessa verrattuna laipattomaan?
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
868
Tarvii siihen kulmaan varmaan sen kaks ruuvia minimissään jotta pysyy oikeassa asennossa, muuten saattaa päästä pyörähtämään
Onhan sen kulman toinen latta siinä kaapin/hyllykön tolpassa tms. kiinni, joka pitää asennon. Voi tuohon toki kaksikin laittaa halutessaan.

Kiitos! Olen itse käyttänyt yleensä kodin tarpeissa aina noita laipattomia. Onko siitä laipasta jotain etua tuommoisessa esiasennuksessa verrattuna laipattomaan?
Se pitää tulpan aivan seinäpinnassa. Hyvä jos lyhyt ruuvi tai reikä turhan syvä tms. Kätevä myös kevyisiin kiinnityksiin kipsilevyyn. Esim. itselläni on keittiön kello kipsilevyssä tuollaisella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
681
Kiitos! Olen itse käyttänyt yleensä kodin tarpeissa aina noita laipattomia. Onko siitä laipasta jotain etua tuommoisessa esiasennuksessa verrattuna laipattomaan?
Laipallisen etu on esim. siinä että jos laitat kipsiseinään tai muuhun materiaaliin missä on onttoa takana niin proppu ei luiskahda sinne reiän läpi heti kun tökkäät ruuvin siihen, miten käy helposti laipattoman kanssa.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 793
Betoniin käy laipattomatkin ihan hyvin. Noi linkatut oli vaan esimerkit hyvän mallisista. Noita pidempiä oon itseasiassa itse käyttänyt olohuoneessa. Yhellä tuollaisella roikkuu 5,3kg kaiutin seinällä eikä ole lähtenyt mihinkään. Sun tapauksessa lyhyemmät varmaan parempia jos on riski että siellä takana menee johtoja. Sit kun reikää poraa niin se kannattaa porata suosiolla 1-2cm syvemmäksi kuin ropun pituus koska itse oon huomannut että sinne reiän perälle saattaa jäädä muhjua johon ruuvi sitten voi tökätä helposti. Toki reikä myöskin kannattaa imasta tyhjäksi imurilla ennen ropun laittamista.
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
681
Betoniin käy laipattomatkin ihan hyvin. Noi linkatut oli vaan esimerkit hyvän mallisista. Noita pidempiä oon itseasiassa itse käyttänyt olohuoneessa. Yhellä tuollaisella roikkuu 5,3kg kaiutin seinällä eikä ole lähtenyt mihinkään. Sun tapauksessa lyhyemmät varmaan parempia jos on riski että siellä takana menee johtoja. Sit kun reikää poraa niin se kannattaa porata suosiolla 1-2cm syvemmäksi kuin ropun pituus koska itse oon huomannut että sinne reiän perälle saattaa jäädä muhjua johon ruuvi sitten voi tökätä helposti. Toki reikä myöskin kannattaa imasta tyhjäksi imurilla ennen ropun laittamista.
jos joskus pitävyys huolettaa niin 6mm alligaattorit lupaa sen 619kg betonissa. saa laipalla ja ilman. Näitä tulee käytettyä niin kotona kun töissä kun perus Fischerit ei riitä.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 264
Onko mulla paskoja kipsilevytulppia vai teenkö jotain väärin, kun poraan ensin reiän ja sen jälkeen lykkään reikään tulpan, perään ruuvi ja kiristys. Nämä yhdet tietyt tulpat tuntuvat aina lähtevän pyörimään ruuvin mukana eivätkä siis kiristy. Pienempään reikään eivät mene, vaan silloin joutuisi väkivalloin runnomaan ja tulppa menee kasaan.

En muista tällaista ongelmaa aiemmin olleen...
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
868
Onko mulla paskoja kipsilevytulppia vai teenkö jotain väärin, kun poraan ensin reiän ja sen jälkeen lykkään reikään tulpan, perään ruuvi ja kiristys. Nämä yhdet tietyt tulpat tuntuvat aina lähtevän pyörimään ruuvin mukana eivätkä siis kiristy. Pienempään reikään eivät mene, vaan silloin joutuisi väkivalloin runnomaan ja tulppa menee kasaan.

En muista tällaista ongelmaa aiemmin olleen...
Auttaisi tutkimaan ja hutkimaan, jos nyt kertoisit millaisista tulpista on kyse. Ei paljon avaa tuo kuvaus "nämä yhdet tietyt tulpat"
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 264
Auttaisi tutkimaan ja hutkimaan, jos nyt kertoisit millaisista tulpista on kyse. Ei paljon avaa tuo kuvaus "nämä yhdet tietyt tulpat"
Siis ihan tavallisia nailontulppia.
Toisen brandin vastaavat tuntuvat toimivan normaalisti. Kuuluuko näiden siis edes toimia kipsilevyssä vai onko nämä johonkin petonkiin tarkoitettuja.

 

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
355
Siis ihan tavallisia nailontulppia.
Toisen brandin vastaavat tuntuvat toimivan normaalisti. Kuuluuko näiden siis edes toimia kipsilevyssä vai onko nämä johonkin petonkiin tarkoitettuja.

Tuossahan jo tuotekuvauksessa mainitaan massiivimateriaalit, kipsilevyyn itse käyttänyt ainoastaan ns "joulukuusia"

Jos taas jotain painavaa pitää kiinittää niin katselisin levyn taakse leviäviä kiinikeitä

 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
681
Siis ihan tavallisia nailontulppia.
Toisen brandin vastaavat tuntuvat toimivan normaalisti. Kuuluuko näiden siis edes toimia kipsilevyssä vai onko nämä johonkin petonkiin tarkoitettuja.

Käytä duopowereita kipsilevyyn. tai alligaattoreita tai mollyankkureita tai duoteccejä. mutta älä noita.


 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 793
Kyllä nuokin toimivat kipsilevyssä, mutta reiän pitää olla oikean kokoinen eli se mikä tuossa paketin kyljessä mainitaan (näyttäisi olevan 6mm reikä). Poratessa pitää olla tarkkana että terä ei pääse "vispaamaan" jolloin reikä suurenee isommaksi. Ruuvin pitää olla myöskin suhteellisen paksu jotta se roppu laajenee ruuvatessa. Luultavasti 4,5-5mm ruuvi toimii tuossa. Alussa voi tukea tuota roppua kädellä tuosta kauluksesta jos roppu ei meinaa pysyä paikoillaan. Pelkkään kipsilevyyn ei sitten voi mitään kauhean raskasta laittaa, mutta jos tarkoitus tauluja ripustaa niin toimii hyvin.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
868
Siis ihan tavallisia nailontulppia.
Toisen brandin vastaavat tuntuvat toimivan normaalisti. Kuuluuko näiden siis edes toimia kipsilevyssä vai onko nämä johonkin petonkiin tarkoitettuja.

Jep, kuten aiemmin todettua, niin nuo eivät ole kipsilevylle tarkoitettuja. Tuo duopower toimii jo huomattavasti paremmin niiden kuvauksessakin mainitun siivekkeen ansiosta.
Raskaammille kiinnityksille sitten oikea kipsilevytulppa kiinnitettävän esineen mukaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 264
Niinpä tietysti. En muista koska olisin viimeksi kiinnitellyt noilla muovitulpilla yhtään mitään, kun olen käyttänyt myös noita levyankkureita, niin näköjään vihkoonhan se meni ja tuote väärä. Kiitos korjauksesta
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
246
80-luvun tiilitalo poistopuhallus liesituulettimen kautta. Jälkiasennettu jotain vuosia sitten Finluft korvausilmaventtiilejä. Jollain kokemusta tällaisesta, voiko olla riski rakenteille vai ihan ok? Tällainen talo olisi vaan kaupan.
 
Liittynyt
21.05.2022
Viestejä
441
80-luvun tiilitalo poistopuhallus liesituulettimen kautta. Jälkiasennettu jotain vuosia sitten Finluft korvausilmaventtiilejä. Jollain kokemusta tällaisesta, voiko olla riski rakenteille vai ihan ok? Tällainen talo olisi vaan kaupan.
Olikos tuossa ne talon ainoat toimivat jutut... Ainakin olisi syytä tsekata valesokkeli, salaojat, alapohjan rakenne, löytyykö tasakattoa, tiilivuorauksen tuuletusrako, putkisto kaikkinensa, jne... Ilmanvaihto sinällään aika sivuseikka, mutta ehkä riittävällä tasolla saa esittelyssä pidettyä "kellari" hajun poissa.
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
42
80-luvun tiilitalo poistopuhallus liesituulettimen kautta. Jälkiasennettu jotain vuosia sitten Finluft korvausilmaventtiilejä. Jollain kokemusta tällaisesta, voiko olla riski rakenteille vai ihan ok? Tällainen talo olisi vaan kaupan.
Ihan toimivahan tyypillinen ratkaisu tuon aikakauden taloihin. Onko muut poistot märkätiloissa, wc, vaatehuoneissa myös kunnossa.
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
246
Olikos tuossa ne talon ainoat toimivat jutut... Ainakin olisi syytä tsekata valesokkeli, salaojat, alapohjan rakenne, löytyykö tasakattoa, tiilivuorauksen tuuletusrako, putkisto kaikkinensa, jne... Ilmanvaihto sinällään aika sivuseikka, mutta ehkä riittävällä tasolla saa esittelyssä pidettyä "kellari" hajun poissa.
Menen tutustumaan taloon ensi viikolla, selviää enemmän. Käyttövesiputket uusittu, katto uusittu, sähköt uusittu jostain syystä. Mielestäni tiilivuorauksessa näkyi kuvissa alapäässä tuuletusrakoa. Valesokkelilta ei näyttänyt kuvien mukaan. Alapohjan rakenteen tarkastuksesta ei tiedä mitään. Salaojat pitää selvittää myös, talo hieman ympäristöön korkeammalla paikalla.

Ihan toimivahan tyypillinen ratkaisu tuon aikakauden taloihin. Onko muut poistot märkätiloissa, wc, vaatehuoneissa myös kunnossa.
Kuvista ei näitä näkynyt, oli niin rajattu. Saunassa näytti joku tuulesluukku olevan katossa, mut se varmaan tuulettuu yläpohjan kautta ulos. Pitää tutkia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 264
Sähköt uusittu "jostain syystä"? Itselle tulisi ainakin ensimmäisenä mieleen ihan vaan ikä. Pahimmillaan yli 40v vanhat sähköt ei ole ehkä ihan enää tätä päivää, ei siinä välttämättä sen kummempaa tarvitse taustalla olla.
 
Liittynyt
01.05.2019
Viestejä
460
Miten tärkeät salaojat on jos talo on rinnetontilla? Tontti viettää reilusti poispäin talosta yhtä seinää lukuunottamatta (kallistus oli tontilla sillä sivulla tsloon päin). Toki salaojat talossa joka nyt on kyseessä on, mutta ovat alkuperäiset 90-luvun alusta.

Onko 90-luvun alun tiilikatto muovisine aluskatteineen yleensä jo vaihtokunnossa? Ihan perussiistiltä tiilet näytti, pieniä sammalkohtia ja pinta "haalea", kaivannee pinnoitusta. Välikatolla en käynyt.

Joutuuko tiilikattoa paljon useammin puhdistelemaan (roskista kesällä ja talvella lumesta) vs. peltikatto? Toki tontistakin riippunee.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 873
Miten tärkeät salaojat on jos talo on rinnetontilla? Tontti viettää reilusti poispäin talosta yhtä seinää lukuunottamatta (kallistus oli tontilla sillä sivulla tsloon päin). Toki salaojat talossa joka nyt on kyseessä on, mutta ovat alkuperäiset 90-luvun alusta.

Onko 90-luvun alun tiilikatto muovisine aluskatteineen yleensä jo vaihtokunnossa? Ihan perussiistiltä tiilet näytti, pieniä sammalkohtia ja pinta "haalea", kaivannee pinnoitusta. Välikatolla en käynyt.

Joutuuko tiilikattoa paljon useammin puhdistelemaan (roskista kesällä ja talvella lumesta) vs. peltikatto? Toki tontistakin riippunee.
Salaojat on hyvä olla varmuudeksi, vaikka olisi rinnetontilla kun tuntuu nykyään olevan päivittäiset sademäärät toisinaan aika suuret ja ilmeisesti Suomessa mennään entistä kosteampiin talviin. Jos tarkistuskaivot löytyy niin se on jo hyvä homma, voi testatakin miten putket vetää.

90-luvun tiilikatto ei välttämättä ole vaihtokunnossa, ja tiilikatoissahan pitää muistaa se, että aluskate on se varsinainen katemateriaali. Jos sen kunnon pääsee tarkastamaan kunnolla yläpohjasta niin voi olla varmempi katon kunnosta. Melkein se pari kertaa vuodessa (keväällä ja syksyllä) pitäisi puhdistaa, varsinkin jos puista tulee paljon roskaa kuten männynneulasia. Alkaa kasvaa sammalta aika paljon herkemmin jos katolle jää paljon ryönää. Lumia ei tarvi poistaa, Suomessa rakenteet kyllä kestää lumikuorman. Itse olen poistanut vaan aurinkopaneelien päältä joskus helmikuun paikkeilla ;)
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 873
Liittynyt
15.09.2021
Viestejä
10
Itä-Uudellemaalle kesämökille pitäisi laatia jätevesisuunnitelma ja toteuttaa harmaiden vesien käsittelyyn (keittiö/saunavedet/ jne.) ratkaisu samalla kun siirrytään kantovesistä sisävesiin mökkiin ja saunalle suihkuun. Tällä erää ei ole tulossa pesukoneita eikä vesivessaa, mutta saattaa olla että lisätään tuonnempana. Aika kirjavaa ratkaisua tuntuu olevan tarjolla kuten biopuhdistamoja (H4 Iisi, Vestelli 3), kaikkien vesien käsittelyyn jätevesijärjestelmä+imeytyskenttää (eism. Rotomon RM Sako 3/2200) ja sitten varsin pelkistettyä (Biolan light). Pääosin mökin käyttö on oleilua 4 hengen perheellä ei-pakkasaikaan, mutta saattaa välillä olla paikalla isompiakin ~8-10 seurueita.

Erityisesti helppohoitoisuus ja huolettomuus kriteereinä, sekä luonnollisesti hinta (järjestelmän hankinta/asennus + elinkaari). Vaikea saada kiinni mikä olisi järkevinta kun sekä netissä että eri firmoilta tulee hyvin erilaisia näkemyksiä. Haluaisiko joku ystävällisesti jakaa kokemuksia/suosituksia?
 
Liittynyt
21.05.2022
Viestejä
441
Itä-Uudellemaalle kesämökille pitäisi laatia jätevesisuunnitelma ja toteuttaa harmaiden vesien käsittelyyn (keittiö/saunavedet/ jne.) ratkaisu samalla kun siirrytään kantovesistä sisävesiin mökkiin ja saunalle suihkuun. Tällä erää ei ole tulossa pesukoneita eikä vesivessaa, mutta saattaa olla että lisätään tuonnempana. Aika kirjavaa ratkaisua tuntuu olevan tarjolla kuten biopuhdistamoja (H4 Iisi, Vestelli 3), kaikkien vesien käsittelyyn jätevesijärjestelmä+imeytyskenttää (eism. Rotomon RM Sako 3/2200) ja sitten varsin pelkistettyä (Biolan light). Pääosin mökin käyttö on oleilua 4 hengen perheellä ei-pakkasaikaan, mutta saattaa välillä olla paikalla isompiakin ~8-10 seurueita.

Erityisesti helppohoitoisuus ja huolettomuus kriteereinä, sekä luonnollisesti hinta (järjestelmän hankinta/asennus + elinkaari). Vaikea saada kiinni mikä olisi järkevinta kun sekä netissä että eri firmoilta tulee hyvin erilaisia näkemyksiä. Haluaisiko joku ystävällisesti jakaa kokemuksia/suosituksia?
Kysyt rakennusvalvonnasta, että riittääkö pelkkä imeytys. Jos riittää, niin sitten se. On varmasti huolettomin ja halvin. Jos ei, niin sitten sieltä vaatimukset mikä on minimi, jonka hyväksyvät.
 
Liittynyt
15.09.2021
Viestejä
10
Kysyt rakennusvalvonnasta, että riittääkö pelkkä imeytys. Jos riittää, niin sitten se. On varmasti huolettomin ja halvin. Jos ei, niin sitten sieltä vaatimukset mikä on minimi, jonka hyväksyvät.
Kiitos!

Jonkun verran lukenut näkemyksiä joiden mukaan imeytyskenttä saattaa mennä suht nopeastikin tukkoon (maa-aineksesta riippuen). Lisäksi ainakin osa näkee ongelmia siinä että viimeistään 10-15vee päästä pitäisi vaihtaa käytännössä maapohja kokonaan tai löytää uusi 15*2m alue joka ’pilata’. Sitten vielä kysymys että miten vaikuttaa maaperään jos tuonne imeyttäisi lopulta ihan WC-vedetkin (toki tuollaisen kolmiosaisen systeemin kautta). Kaikki tämä pistää askarruttamaan että pitäisikö kuitenkin investoida aluksi se pari tonnia enemmän biopuhdistamoon, esim tuo Iisi H4 tai ilmeisesti vielä helppohoitoisempi Vestelli 3. Vai menisikö tuossa kumminkin rahat kirjaimellisesti vähän jorpakkoon.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 380
Kiitos!

Jonkun verran lukenut näkemyksiä joiden mukaan imeytyskenttä saattaa mennä suht nopeastikin tukkoon (maa-aineksesta riippuen). Lisäksi ainakin osa näkee ongelmia siinä että viimeistään 10-15vee päästä pitäisi vaihtaa käytännössä maapohja kokonaan tai löytää uusi 15*2m alue joka ’pilata’. Sitten vielä kysymys että miten vaikuttaa maaperään jos tuonne imeyttäisi lopulta ihan WC-vedetkin (toki tuollaisen kolmiosaisen systeemin kautta). Kaikki tämä pistää askarruttamaan että pitäisikö kuitenkin investoida aluksi se pari tonnia enemmän biopuhdistamoon, esim tuo Iisi H4 tai ilmeisesti vielä helppohoitoisempi Vestelli 3. Vai menisikö tuossa kumminkin rahat kirjaimellisesti vähän jorpakkoon.
On myös mahdollista asentaa varsinaiselle paskavedelle maanalainen umpisäiliö jota tyhjennyttää ja loka-auto vie paskat pois. Määrä ei ole ihan valtava jos kyseessä on mökki jossa oleillaan pienellä porukalla ja silloin tällöin isommin. Jotkut käyttävät vakituisessa asunnossaankin umpisäiliötä, mitä en toki pidä kovin suositeltavana mutta nähtävästi toimii sekin. Ei kannata säästää satasta "tää on vielä ihan hyvä" lorottavaa kierrätysvessanpytyllä, kuten muussakaan tekniikassa. Aina kun ollaan tosissaan jotain tekemässä, laitetaan uutta tai hyväksi todettua ja uudenveroiseksi huollettua vanhaa jotta se todennäköisesti ylitettävä tekninen käyttöikä alkaa alusta. Sellainen hätäpaskaryssiminen kusee aina omille kintuille ja koko ajan on hirveä huoli hajoavien paskojen kanssa.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
811
Autotallin alla olevan kylmän kellarin tuloilma oli vaan piikattu reikä ja ritilä. Talvella muodostui sisäpuolelle betonin pintaan jäätä, samalla jäätyminen murensi tuota betonia.
Nyt veinasin muoviputken ja säleikön asentaa. Uretaanillako tuo läpiviennin tiivistys?
20240519_080947.jpg
20240519_084233.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.05.2022
Viestejä
441
Kiitos!

Jonkun verran lukenut näkemyksiä joiden mukaan imeytyskenttä saattaa mennä suht nopeastikin tukkoon (maa-aineksesta riippuen). Lisäksi ainakin osa näkee ongelmia siinä että viimeistään 10-15vee päästä pitäisi vaihtaa käytännössä maapohja kokonaan tai löytää uusi 15*2m alue joka ’pilata’. Sitten vielä kysymys että miten vaikuttaa maaperään jos tuonne imeyttäisi lopulta ihan WC-vedetkin (toki tuollaisen kolmiosaisen systeemin kautta). Kaikki tämä pistää askarruttamaan että pitäisikö kuitenkin investoida aluksi se pari tonnia enemmän biopuhdistamoon, esim tuo Iisi H4 tai ilmeisesti vielä helppohoitoisempi Vestelli 3. Vai menisikö tuossa kumminkin rahat kirjaimellisesti vähän jorpakkoon.
Meillä ainakin kenttä toiminut reilusti yli 10v asuintalossa ilman ongelmia. Sinne siis menee kaikki vedet sakokaivojen läpi. Kenttä on kyllä sellaisessa paikassa ja tehty siten, ettei se voi tukkeentua tyyliin ikinä.

Meillä luokkaa 100t 16-32 mursketta, mikä on melko overkill kesämökin keittiövesille. Toki kottikärryllinen hiekkaa savikuopassa on heti tukossa. Eli sitä saa mitä tilaa.

Kaikkiin paikkoihinhan imeytystä ei missään nimessä pysty edes tekemään, jos sille vedelle ei mitään muuta mahdollisuutta ole kuin jäädä sinne kenttään.

Edit: Pumppukaivo väliin, niin kentän voi viedä vaikka kilometrin päähän ylämäkeen, Maalla on tilaa :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 380
80-luvun tiilitalo poistopuhallus liesituulettimen kautta. Jälkiasennettu jotain vuosia sitten Finluft korvausilmaventtiilejä. Jollain kokemusta tällaisesta, voiko olla riski rakenteille vai ihan ok? Tällainen talo olisi vaan kaupan.
Jos nuo on niitä korvausilmaventtiileitä moottoreilla niin herättäisi itselläni epäilyksiä. Ei sinänsä omalta tekniikaltaan, mutta jos on jo koneellinen poisto ja normaalit raitisilmaventtiilit niin miksi on koettu tarpeellisiksi noiden lisääminen? Eikö alkuperäinen taloon suunniteltu ratkaisu toimi riittävästi vai onko ovelta-ovelle -kauppias vain onnistunut myyntipuheessaan?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 867
Autotallin alla olevan kylmän kellarin tuloilma oli vaan piikattu reikä ja ritilä. Talvella muodostui sisäpuolelle betonin pintaan jäätä, samalla jäätyminen murensi tuota betonia.
Nyt veinasin muoviputken ja säleikön asentaa. Uretaanillako tuo läpiviennin tiivistys?

Uretaania vaan. Niin ainakin ite pistin, kun tein saman homman. Urtsu myös liimaa sen hyvin paikoilleen. Tiivistä toi ritilä vaan kunnollisesti ettei vesi valu reunojen kautta taakse. Sikaflexillä tms. Kuva ei toki kerro onko räystään alla, tai tuleeko tohon paljonkin lunta talvella...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 523
Viestejä
4 240 194
Jäsenet
71 213
Uusin jäsen
booleee

Hinta.fi

Ylös Bottom