Rakentaminen, remontointi ja sisustus

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
191
Ei laatta varmaan huono ole mutta tässä on puurunkoiset lattiat joihin se ei ehkä ole omimmillaan enkä muutenkaan makkarissa pidä järkevimpänä. Tai toisaalta en keittössäkään varsinaisesti kaipaa sitä että lattia varmistaa että kaikki putoava mikä voi hajota myös niin tekee. Märkätilat toki laatalla.
Nää märkätilat... Kieltämättä laattalattiaa pidetään dekadia hienompana ja parempana kun mitä muovilattiaa - mut ite kun tein kylppärin uusiks nii laitoin muovilattian. On pikkusen helpompi pitää puhtaana kuin mitä laatat saumoineen - ja erityisesti jos tilassa sattuu olemaan aktiivikäytössä oleva vessa nii käyttäjä kiittää kun lattia on laappaamisen jälkeen justheti kuiva. Mut, nää on mielipideasioita. Teen seuraavassa remontissa anyway samalla tavalla.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
93
99% ostajista suhtautuu epäilevästi noihin muovimattoihin. Niin minäkin, ekana tulee mieleen, että muovimatto pois ja parempaa tilalle. Näin se vaan menee.

Toki jokainen tekee itselleen niinkuin parhaaksi näkee.

Myös jälleenmyyntiarvo on aivan eri asunnoissa missä lattiamateriaalit on ns. ”kunnossa”
 
Liittynyt
29.08.2018
Viestejä
1 245
Muovimatossa on tosiaan tietty leima varsinkin märkätiloissa vaikka ihan toimiva materiaali sinne on. Itsellä ei ole kontakteja firmoihin jotka niitä asentaa niin ei ole tullut sellaista vaihtoehtoa vakavissaan harkittua.

Mutta täytyy sanoa että laatoissakin on ärsyttävää että periaatteessa tosi isossa valikoimassa on miljoona erilaista jäljitelmää mustasta ja harmaasta kivestä/betonista, jostain hiekkakivestä ja marmorista, niitten välimuotoja ja sitten beigejä ja valkoisia laattoja. Metallisävyjä löytyy kanssa. Jos haluaisi nykytrendin mukaan vähintään 60x40 laattaa mutta jossain pirteässä värissä niin kuin keramiikkaa on osattu perinteisesti tehdä, niin aika tyhjä arpa. Suht vaaleita pirteitä värejä (sinistä, keltaista, vihreää, punaista) ei ole juuri lainkaan tarjolla. Mosaiikkilaattaa voi pirteämmissä sävyissä olla mutta ne saumat ei ole se juttu.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
191
Muovimatossa on tosiaan tietty leima varsinkin märkätiloissa vaikka ihan toimiva materiaali sinne on. Itsellä ei ole kontakteja firmoihin jotka niitä asentaa niin ei ole tullut sellaista vaihtoehtoa vakavissaan harkittua.

Mutta täytyy sanoa että laatoissakin on ärsyttävää että periaatteessa tosi isossa valikoimassa on miljoona erilaista jäljitelmää mustasta ja harmaasta kivestä/betonista, jostain hiekkakivestä ja marmorista, niitten välimuotoja ja sitten beigejä ja valkoisia laattoja. Metallisävyjä löytyy kanssa. Jos haluaisi nykytrendin mukaan vähintään 60x40 laattaa mutta jossain pirteässä värissä niin kuin keramiikkaa on osattu perinteisesti tehdä, niin aika tyhjä arpa. Suht vaaleita pirteitä värejä (sinistä, keltaista, vihreää, punaista) ei ole juuri lainkaan tarjolla. Mosaiikkilaattaa voi pirteämmissä sävyissä olla mutta ne saumat ei ole se juttu.
Laattoja laittaa joka reiska, mut muovin laittajia (kylppäriin) on kieltämättä hankalampi löytää. Muovin osalta mä puhuin siis pelkästään lattiasta. Siellä nuo 60*40 laatat vaatii sitten jo linjakaivon, mitä ihan joka kylppäriin ei saa järjestettyä vaikka kuinka haluis. Kymppikympeillä tehdään yleisesti lattiat missä on kaivo abt keskellä - tai sitten leikellään ne isommat sektoreiksi.
 
Liittynyt
29.08.2018
Viestejä
1 245
Laattoja laittaa joka reiska, mut muovin laittajia (kylppäriin) on kieltämättä hankalampi löytää. Muovin osalta mä puhuin siis pelkästään lattiasta. Siellä nuo 60*40 laatat vaatii sitten jo linjakaivon, mitä ihan joka kylppäriin ei saa järjestettyä vaikka kuinka haluis. Kymppikympeillä tehdään yleisesti lattiat missä on kaivo abt keskellä - tai sitten leikellään ne isommat sektoreiksi.
Juu pari geberit:in linjakaivoa pitäisi piakkoin viritellä niin tukevasti lattian puurungon yhteyteen etteivät pääse elämään vaikka mitään pinnan oikaisuja isompia valuja ei ole tulossa. Tiheän valmiiksi vajaa 2% vinoon koolatun lattialämpölaudoituksen päälle 2 kerrosta lattiakipsilevyä, kaatojen viimeistelyt ja vesieriste siihen.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
191
Juu pari geberit:in linjakaivoa pitäisi piakkoin viritellä niin tukevasti lattian puurungon yhteyteen etteivät pääse elämään vaikka mitään pinnan oikaisuja isompia valuja ei ole tulossa. Tiheän valmiiksi vajaa 2% vinoon koolatun lattialämpölaudoituksen päälle 2 kerrosta lattiakipsilevyä, kaatojen viimeistelyt ja vesieriste siihen.
Nonii, eihän tua oo kun toteutusta vailla!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 896
99% ostajista suhtautuu epäilevästi noihin muovimattoihin. Niin minäkin, ekana tulee mieleen, että muovimatto pois ja parempaa tilalle. Näin se vaan menee.

Toki jokainen tekee itselleen niinkuin parhaaksi näkee.

Myös jälleenmyyntiarvo on aivan eri asunnoissa missä lattiamateriaalit on ns. ”kunnossa”
Halvat muovimatot pilasi kaikkien maineen,hyvä laatuinen muovimatto on toimiva ja kestävä ratkaisu,paljon parempi kuin suurin osa laminaateista jotka rakoilee,saumat irvistää ja pinta kuluu puhki.Toki laminaatti on muotia, halpa tehdä ja helppo myydä ostajalle,sama koskee halpoja vinyylilankkuja.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
219
Olisiko linkata muutama erilainen hyvä muovimatto? Ihan mielenkiinnosta kun asunnon lattiamateriaalit vielä hakusessa
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 267
Onko suosituksia mistä kannattaa kaihtimet tilata ikkunoihin? Ulkomailta ilmeisesti kustannustehokkain tässäkin tapauksessa?
Malli on vielä vähän mietinnässä samoin asennustapa. Aika karmaisevia hintoja näyttää kyllä suomalaiset kaupat kun vaikka jonkin sortin pimentäviä kaihtimia katselee.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 567
Olisiko linkata muutama erilainen hyvä muovimatto? Ihan mielenkiinnosta kun asunnon lattiamateriaalit vielä hakusessa
Pojan asuntoon tehtiin lattiatemonttia niin paikallisesta RTV:stä löytyi paras valikoima. 20€/m2 ja siitä ylöspäin oli hinnat. Etuna se että tilaamalla saatiin juuri oikean levyistä mattoa haluttu määrä, hukka jää pieneksi. Bauhaussusta löytyy halvemmalla mutta rajoitettu valikoima eikä eri leveyksiä löytynyt mikä suurentaa hukkaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
576
Suunnittelen muutoksia sellaiseen 2-kerroksiseen taloon, johon ei ole olemassa mitään kuvia. Onko suosituksia millä saisi piirrettyä ihan runkorakenteetkin?
SketchUp:a olen joskus käyttänyt, mutta onko muita ehdotuksia. Olisi hyvä, jos ohjelmasta saisi exportattua jossain yleisessä tiedostomuodossa, että pystyy paremmin hyödyntämään. Ei tarvitse olla ilmainen, mutta ei kuitenkaan viitsisi satoja eurojakaan maksaa.
Floorplanner ja Sweet Home 3D ei ole riittävän monipuolisia.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 389
Floorplanneriä eilen itse käytin ekaa kertaa ja kyllä sillä pohjakuvaa mallailee, kun seinien pituudet nökyvät ja päivittyvät seiniä liikuteltaessa. Jotkut muutokset tuntui olevan tosi hankalia tehdö enkä esim. onnistunut kuvaa pyörittämään. Taustalle tein tonttia vastaavan tason, jota kyllä sai pyöritettyä, mutta taloa ei.

SketchUpia aloitin ja youtubesta jotain videota katsoin mutta ei taida enää kovin yksinkertainen olla eikä riitä aika sen opetteluun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
25
FreeCAD:lla onnistuu ainakin tehdä 2D-piirrokset. Kaupalliseen tarjontaan verrattuna on todella nihilistinen käyttää, mutta mitat saa tehtyä tarkasti todellisilla numeroarvoilla ja ehdoilla.

Sen verran riittäävästi ominaisuuksia, että varsinaisesta 2D/3D-mallista voi tehdä 2D-piirroksen, jossa näkyvät mitat ja muut tärkeät yksityiskohdat. Kun tuokin on vektorigrafiikkaa, sen voi viedä käytännössä mihin muuhun tahansa ohjelmaan (esim. sähköpiirustuksia varten), mikäli haluaa siihen mukaan mittatiedot, varjostukset, väritykset ja muut sellaiset ominaisuudet.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
576
Täytyy tutustua tuohon FreeCAD:iin ja vertailla SketchUP:iin. Yläkerta ei tosiaan ole tasakattoinen ja portaiden paikkaakin pitää suunnitella eli ei riitä mikään yksinkertainen sisustussuunnitteluohjelma.
 
Liittynyt
21.05.2022
Viestejä
429
Paperia, kynä, mittasuhdeviivain ja piirtokolmio. Kopiokone on kova sana siinä vaiheessa, kun alkaa luonnostelemaan eri vaihtoehtoja.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 330
Kämpässä on kattovalokupu, joka on kertaalleen jo vuotanut. Sen sijaan, että edellinen omistaja, pihi paska kun oli, olisi oikeasti vaihdattanut alunperinkin väärin asennetun kattovalokuvun joka on jo reilusti ylittänyt teknisen käyttöikänsä, hän oli korjannut/korjauttanut sen Ormaxin Wakaflex - matolla, joka on alkanut jo halkeilemaan ja on vaan ajan kysymys koska koko paska vuotaa taas. Viime vuonna yritin jo saada jonkun asentamaan tuohon uuden kuvun, mutta en saanut ketään urakkaan.

Eniways, olen nyt Urakkamaailman kautta saanut muutaman tarjouksen ja ainoastaan yksi näistä on toistaiseksi vaikuttanut oikeasti asialliselta ja asiansa osaavalta. Oli mm. ainoa joka ei täysin sokkona vaan tehnyt tarjousta, vaan kävi katsomassa ensin. Tarjous itsessään oli myös ihan ok muuten, mutta tarjouksessa mainitaan, että ainoastaan materiaaleilla on valmistajan takuut, työlle "ei voida antaa takuuta, koska vanha aluskate elinkaarensa pääsää". Kyseessä siis tiilikatto vuonna 1991 valmistuneessa kämpässä.

Mitä mieltä tästä? Itsestä kuulostaa jotenkin älyttömältä maksaa monta tonnia takuuttomasta työstä, kun pääasiallinen syy miksi en vaan lähde laittamaan tuota itse on se, että haluan homman kuitille ja takuulle.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 448
Mitä mieltä tästä? Itsestä kuulostaa jotenkin älyttömältä maksaa monta tonnia takuuttomasta työstä, kun pääasiallinen syy miksi en vaan lähde laittamaan tuota itse on se, että haluan homman kuitille ja takuulle.
Kuulostaa sinällään ihan järkevälle kun onhan tuo kuitenkin huomattava osa kokonaisuuutta mihin urakoitsija ei voi vaikuttaa.

Joidenkin asioiden kohdalla pitää vaan tyytyä et homma hoidetaan hyvien asennustapojen&materiaalien osalta kuntoon.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 330
Kuulostaa sinällään ihan järkevälle kun onhan tuo kuitenkin huomattava osa kokonaisuuutta mihin urakoitsija ei voi vaikuttaa.

Joidenkin asioiden kohdalla pitää vaan tyytyä et homma hoidetaan hyvien asennustapojen&materiaalien osalta kuntoon.
Luulisi että sille itse asennustyölle nyt voisi takuun antaa, varsinkin kun kyllähän se nyt oikeasti on aika selvää johtuuko mahdollinen vuoto kattokuvun huonosta tai virheellisestä asennuksesta, vai katon yleisestä ikääntymisestä.

Vähän sama kuin automekaanikko kieltäytyisi vastaamasta vaihtamiensa jarrujen toimivuudesta koska auto on yli kymmenen vuotta vanha.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 448
Luulisi että sille itse asennustyölle nyt voisi takuun antaa, varsinkin kun kyllähän se nyt oikeasti on aika selvää johtuuko mahdollinen vuoto kattokuvun huonosta tai virheellisestä asennuksesta, vai katon yleisestä ikääntymisestä.

Vähän sama kuin automekaanikko kieltäytyisi vastaamasta vaihtamiensa jarrujen toimivuudesta koska auto on yli kymmenen vuotta vanha.
Sitten on seuraavaan tarjouskierrokseen laitettava vaatimus, että asennustyölle annettava takuu ja uutta kierrosta.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 674
Luulisi että sille itse asennustyölle nyt voisi takuun antaa, varsinkin kun kyllähän se nyt oikeasti on aika selvää johtuuko mahdollinen vuoto kattokuvun huonosta tai virheellisestä asennuksesta, vai katon yleisestä ikääntymisestä.
No eikö se vedenpitävyys käytännössä tule siitä kun aluskate pitää taittaa ja saumata siihen kupuun. Mistä muualta se oikeastaan voi edes vuotaa, tiilikatto kun kyseessä?
Ymmärrän hyvin ettei urakoitsija voi silloin oikein mitään takuuta antaa kun käytännössä se on se aluskate mikä joko kestää tai ei kestä.
 
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
218
Luulisi että sille itse asennustyölle nyt voisi takuun antaa, varsinkin kun kyllähän se nyt oikeasti on aika selvää johtuuko mahdollinen vuoto kattokuvun huonosta tai virheellisestä asennuksesta, vai katon yleisestä ikääntymisestä.
Miten ison alueen se takuu pitäisi kattaa? Jos alkaa vuotamaan kuvun vierestä, mistä tiedät johtuuko se asennusvirheestä vai yleisestä ikääntymisestä? Vai näiden yhteisvaikutuksesta?

Varmaan suurin osa tapauksista on selkeitä, mutta niitä ongelma tapauksia ja v****maisia asiakkaita aina löytyy, ketkä ei luovuta ja alkavat lakimiehiä tuomaan mukaan ym. Iso riski yrittäjälle.
 
Liittynyt
05.01.2020
Viestejä
231
Eniways, olen nyt Urakkamaailman kautta saanut muutaman tarjouksen ja ainoastaan yksi näistä on toistaiseksi vaikuttanut oikeasti asialliselta ja asiansa osaavalta. Oli mm. ainoa joka ei täysin sokkona vaan tehnyt tarjousta, vaan kävi katsomassa ensin. Tarjous itsessään oli myös ihan ok muuten, mutta tarjouksessa mainitaan, että ainoastaan materiaaleilla on valmistajan takuut, työlle "ei voida antaa takuuta, koska vanha aluskate elinkaarensa pääsää". Kyseessä siis tiilikatto vuonna 1991 valmistuneessa kämpässä.
Olisiko miten iso jumppa jos tuossa samassa yhteydessä uusii osan aluskatetta? Silloinhan luulisi saavan myös sen takuun..
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
748
Luulisi että sille itse asennustyölle nyt voisi takuun antaa, varsinkin kun kyllähän se nyt oikeasti on aika selvää johtuuko mahdollinen vuoto kattokuvun huonosta tai virheellisestä asennuksesta, vai katon yleisestä ikääntymisestä.

Vähän sama kuin automekaanikko kieltäytyisi vastaamasta vaihtamiensa jarrujen toimivuudesta koska auto on yli kymmenen vuotta vanha.
Uudemmat määräykset taisi omalla kohdalla olla se juttu, millä tuli koko katon laitto takuun piiriin. Eli aluskate ja ruoteet erotettiin kokonaan toisistaan. Eli käytännössä katto rakennettiin uusiksi kattotuolin yläpinnasta ylöspäin. Kaikennäköisiä hanslankareita kävi ehdottamassa niitä 2-3 päivän ihmeasennuksia ja esim levytystä umpeen vanhojen rakenteiden päälle, mutta otin lopulta ihan perinteisen konesaumattuna rakennettuna täysin uusiksi.
Eli aluskate alle ja erotus 25 mm laudalla ja ruoteet sillä irti aluskatteesta. Ei pääse enää kerääntymään mitään roskaa nojaamaan ruoteita vasten ja mahdolliset vesipisarat menee myös samoin alta eteenpäin. Tuossa näkyy kattotuolin päälle 25x100 lauta ja ruoteet sillä nostettu irti. Saattaa olla myös 32x100, kun en enää muista miten vetivät. Vajaa särmäistä ei löydy yhtään toisin kuin talopaketin mukana tulleet 22x100 paskatavarat aikanaan.
IMG_0186.jpeg
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 228
Luulisi että sille itse asennustyölle nyt voisi takuun antaa, varsinkin kun kyllähän se nyt oikeasti on aika selvää johtuuko mahdollinen vuoto kattokuvun huonosta tai virheellisestä asennuksesta, vai katon yleisestä ikääntymisestä.

Vähän sama kuin automekaanikko kieltäytyisi vastaamasta vaihtamiensa jarrujen toimivuudesta koska auto on yli kymmenen vuotta vanha.
No ei se korjaamokaan jarruille toimivuustakuuta anna jos vanhaan autoon vaihtaa jarrupalat ja levyt. Aika paska diili korjaamon kannalta jos vaikka jarruputki repeää.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 330
No eikö se vedenpitävyys käytännössä tule siitä kun aluskate pitää taittaa ja saumata siihen kupuun. Mistä muualta se oikeastaan voi edes vuotaa, tiilikatto kun kyseessä?
Ymmärrän hyvin ettei urakoitsija voi silloin oikein mitään takuuta antaa kun käytännössä se on se aluskate mikä joko kestää tai ei kestä.
No siis jos se yläpuoli pellitetään kunnolla harjaan saakka, niin periaatteessa sen aluskatteen vedenpitävyyden ei pitäisi olla edes mitenkään kovin merkittävässä.asemassa, kun oikeasti kriittinen kohta on pellin ja valokuvun jalustan yläosan välinen liitos mikä on kyllä täysin urakoitsijan käsissä.

Miten ison alueen se takuu pitäisi kattaa? Jos alkaa vuotamaan kuvun vierestä, mistä tiedät johtuuko se asennusvirheestä vai yleisestä ikääntymisestä? Vai näiden yhteisvaikutuksesta?
Mielestäni pellitysten ja jalustrakenteen saumojen, sekä itse kuvun ja jalustan välisten liitosten vuotamattomuuden takaaminen ei ole mikään kohtuuton vaatimus.

Katto on siporexiä, eli sisältä näkee kyllä erittäin selvästi mistä vettä on päässyt läpi, koska vesi hulahtaa jokseenkin suoraan läpi ja sulattaa roiskerappauksen katosta vuotokohdista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
306
Kylppäriin pitäisi saumat uusia. Tuli vastaan myös nämä nanopinnnoitteet, onko niistä kenelläkään täällä kokemuksia? Kannattaako, vai mennäänkö vaan saumojen uusimisella ilman pinnoitusta? Näitähän esim www.nanoksi.com tekee.
 

vlz

Liittynyt
12.12.2023
Viestejä
22
Mökillä on pihavaja, jonka muuntamista nukkumiskäyttöön suunnittelen. Tällä hetkellä se on siis muistaakseni 45x45mm tolpista tehty laudoilla verhoiltu runko, harjakatto huovalla. Vähän kaipaisin mielipiteitä ja ehdotuksia ennen projektiin ryhtymistä.

Kokoa pohjalla on about 225x175cm, harjakorkeus ehkä reilu 2m, joten käytännössä sinne mahtuu vain kahden mentävä sänky. Ihan hirveän isoja vaatimuksia ei siis ole kun ei siellä aikaa vietetä, kunhan nyt ei tule tikkuja seinistä kun kylkeä kääntää. Ajatuksena selvitä suht edullisesti ja paneloida se sisältä jollain talouslaatuisella STP paneelilla, jotta saa vähän siistimmät sisätilat. Kattoon ehkä OSB levyä? Lattia voisi ehkä jäädä ennalleen (suht siisti lautalattia nyt, ei eristystä), vaikka joku matto/tarvittaessa levy päälle?

Tekniseen toteutukseen sitten kaipaisi vähän vinkkejä. Ensin mietin eristämistä, mutta käyttö ajoittuu käytännössä kokonaan välille kesä-syyskuu ja tänä aikana siellä joku nukkuisi ehkä max 10 yötä? Satunnaisia vieraita varten siis. Jos ajatellaan, että yölämpötilat olisi alimmillaan jotain 10c luokkaa ja sinne laittaisi vaikka jonkun pienen lämmittimen varuiksi, niin onko tuommoinen ulkolaudoitus + paneeli runkotolpissa ilman eristettä välissä ihan kuolleena syntynyt idea?

Tuloilma ja poistoilmaventtiilit tulis varmaan paneloinnin lisäksi, vaikka tuskin tuosta kovin tiivistä pakettia tulee ilman eristämistä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
881
Mökillä on pihavaja, jonka muuntamista nukkumiskäyttöön suunnittelen. Tällä hetkellä se on siis muistaakseni 45x45mm tolpista tehty laudoilla verhoiltu runko, harjakatto huovalla. Vähän kaipaisin mielipiteitä ja ehdotuksia ennen projektiin ryhtymistä.

Kokoa pohjalla on about 225x175cm, harjakorkeus ehkä reilu 2m, joten käytännössä sinne mahtuu vain kahden mentävä sänky. Ihan hirveän isoja vaatimuksia ei siis ole kun ei siellä aikaa vietetä, kunhan nyt ei tule tikkuja seinistä kun kylkeä kääntää. Ajatuksena selvitä suht edullisesti ja paneloida se sisältä jollain talouslaatuisella STP paneelilla, jotta saa vähän siistimmät sisätilat. Kattoon ehkä OSB levyä? Lattia voisi ehkä jäädä ennalleen (suht siisti lautalattia nyt, ei eristystä), vaikka joku matto/tarvittaessa levy päälle?

Tekniseen toteutukseen sitten kaipaisi vähän vinkkejä. Ensin mietin eristämistä, mutta käyttö ajoittuu käytännössä kokonaan välille kesä-syyskuu ja tänä aikana siellä joku nukkuisi ehkä max 10 yötä? Satunnaisia vieraita varten siis. Jos ajatellaan, että yölämpötilat olisi alimmillaan jotain 10c luokkaa ja sinne laittaisi vaikka jonkun pienen lämmittimen varuiksi, niin onko tuommoinen ulkolaudoitus + paneeli runkotolpissa ilman eristettä välissä ihan kuolleena syntynyt idea?

Tuloilma ja poistoilmaventtiilit tulis varmaan paneloinnin lisäksi, vaikka tuskin tuosta kovin tiivistä pakettia tulee ilman eristämistä.
Paneloi nyt samalla kattokin - jos katsoo vielä, että paneelien saumat kohtaa niiden noustessa seinältä kattoon ja maalaus kauttaaltaan valkoisella mattamaalilla, niin tuosta voi saada pienellä vaivalla oikein hienonkin. Paneelit vaatii koolauksen, esim 25x100 lautaa, rimakin menis, mutta niiden laatu on nykyisin sellaista kuraa että tekisin suorilta laudalla. Koolausväli seinillä 60cm ja katossa 40cm. Sängyn osalta miettisin ratkaisua jossa olisi alhaalle sieniin kiinnittyvä matala ”parvi”. Runko kakkosnelosista ja OSB-levy päälle ja siihen patjat. Riittävän napakat patjat niin ne voisi pinota jos nukkujia on vain yksi jolloin viereen jäisi tilaa tavaroille.

Ilmanvaihto sellaisella aurinkopaneelilla varustetulla pienellä tuulettimella joka puhaltaa mökkiin hieman ulkoilmaa lämpimämpää ilmaa, niin vaja pysyy kuivana ja hajut poissa.

edit, vaakapaneloinnin voisi varmaan naulata suoraan runkotolppiinkin, mutta ilma koolausta voi tulla haasteita nurkkien ja aukotusten kohdalla, pystypanelointi olisi musta hienompikin, mutta menee makuasioiden puolelle. Koolaus syö 5 senttiä leveydestä, mutta edelleen pitäisi mahtua ne 2x80cm patjat etenkin jos tekee tuon parviratkaisun.
 
Viimeksi muokattu:

vlz

Liittynyt
12.12.2023
Viestejä
22
Paneloi nyt samalla kattokin - jos katsoo vielä, että paneelien saumat kohtaa niiden noustessa seinältä kattoon ja maalaus kauttaaltaan valkoisella mattamaalilla, niin tuosta voi saada pienellä vaivalla oikein hienonkin. Paneelit vaatii koolauksen, esim 25x100 lautaa, rimakin menis, mutta niiden laatu on nykyisin sellaista kuraa että tekisin suorilta laudalla. Koolausväli seinillä 60cm ja katossa 40cm. Sängyn osalta miettisin ratkaisua jossa olisi alhaalle sieniin kiinnittyvä matala ”parvi”. Runko kakkosnelosista ja OSB-levy päälle ja siihen patjat. Riittävän napakat patjat niin ne voisi pinota jos nukkujia on vain yksi jolloin viereen jäisi tilaa tavaroille.

Ilmanvaihto sellaisella aurinkopaneelilla varustetulla pienellä tuulettimella joka puhaltaa mökkiin hieman ulkoilmaa lämpimämpää ilmaa, niin vaja pysyy kuivana ja hajut poissa.

edit, vaakapaneloinnin voisi varmaan naulata suoraan runkotolppiinkin, mutta ilma koolausta voi tulla haasteita nurkkien ja aukotusten kohdalla, pystypanelointi olisi musta hienompikin, mutta menee makuasioiden puolelle. Koolaus syö 5 senttiä leveydestä, mutta edelleen pitäisi mahtua ne 2x80cm patjat etenkin jos tekee tuon parviratkaisun.
Kiitos näistä vinkeistä, pitänee käydä vajalla vielä tarkemmin katsomassa noita runkotolppien välejä ja sijoittelua ja miettiä onko koolaukselle tarve sittenkin. Sängyiksi löytyy pari uuden sängyn alta ylimääräiseksi jäänyttä runkopatjaa, ne jaloillaan ajanee saman asian, kuin tuo ehdottamasi parvi?

Meinaatko tuolla aurinkopaneelituulettimella jotain tämmöstä? Mini PÖHISKÖ aurinkokennopuhallin käsinsäädettävällä venttiilillä - Raksituote
 
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
218
Mökillä on pihavaja, jonka muuntamista nukkumiskäyttöön suunnittelen. Tällä hetkellä se on siis muistaakseni 45x45mm tolpista tehty laudoilla verhoiltu runko, harjakatto huovalla. Vähän kaipaisin mielipiteitä ja ehdotuksia ennen projektiin ryhtymistä.

Kokoa pohjalla on about 225x175cm, harjakorkeus ehkä reilu 2m, joten käytännössä sinne mahtuu vain kahden mentävä sänky. Ihan hirveän isoja vaatimuksia ei siis ole kun ei siellä aikaa vietetä, kunhan nyt ei tule tikkuja seinistä kun kylkeä kääntää. Ajatuksena selvitä suht edullisesti ja paneloida se sisältä jollain talouslaatuisella STP paneelilla, jotta saa vähän siistimmät sisätilat. Kattoon ehkä OSB levyä? Lattia voisi ehkä jäädä ennalleen (suht siisti lautalattia nyt, ei eristystä), vaikka joku matto/tarvittaessa levy päälle?

Tekniseen toteutukseen sitten kaipaisi vähän vinkkejä. Ensin mietin eristämistä, mutta käyttö ajoittuu käytännössä kokonaan välille kesä-syyskuu ja tänä aikana siellä joku nukkuisi ehkä max 10 yötä? Satunnaisia vieraita varten siis. Jos ajatellaan, että yölämpötilat olisi alimmillaan jotain 10c luokkaa ja sinne laittaisi vaikka jonkun pienen lämmittimen varuiksi, niin onko tuommoinen ulkolaudoitus + paneeli runkotolpissa ilman eristettä välissä ihan kuolleena syntynyt idea?

Tuloilma ja poistoilmaventtiilit tulis varmaan paneloinnin lisäksi, vaikka tuskin tuosta kovin tiivistä pakettia tulee ilman eristämistä.
Itse laittaisin eristettä lattiaan, yllättävän paljon tulee/nousee kosteutta ja kylmää maasta kesälläkin, jos ei ole muuta kuin lauta.

Ja seiniinkin eristettä laittaisin, ei paljoa maksa kuitenkaan ja helppo tehdä tässä samalla. Jos ei muuta niin tulevaisuutta ajatellen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
881
Se eristys pitäisi saada todella tiiviiksi että siitä on iloa, spu-levyjen teippailu tuonne runkotolppien väliin voi olla aika ikävää ja muut tavat kasvattaa seinän paksuutta liikaa jos tarve on saada se parisänky mahtumaan.


jeps joku tuollaiten tai vastaava tapa kierrättää ilmaa ja lämmittää sitä hiukan jotta kosteus pysyy paremmin poissa - muuten mökki ja vuodevaatteet alkaa haisemaan tuollaisessa pienessä kopissa todella nopeasti todella ikävästi.
 

vlz

Liittynyt
12.12.2023
Viestejä
22
No nyt menikin monimutkaiseksi, aloin jo suunnittelemaan eristystäkin ja katselin youtubesta opetusvideoita, mutta työn määrän räjähtäminen käsiin kuulostaa pahalta, varsinkin jos se ei sitten tuo edes merkittävää parannusta ellei se onnistu viimeisen päälle.

Haasteena tässä on se, että työ pitäisi saada tehtyä pe ilta - su aamu välisenä aikana (eikä silloinkaan ole käytettävissä kaikki tunnit vuorokaudesta), ja materiaalien kuljetukseen on rajalliset kalusteet (ei kärryä tai koukkua autossa). Suurimman osan paneeleista saisin rahdilla, mutta kokonaistarve menee juuri yli toimittajan jonkun rajan, minkä jälkeen tulee nosturipurusta joku rahtikuluihin verrattuna suhteeton lisämaksu. Joten roudaan osan kamoista henkilöautolla paikalle ja osa tulee rahdilla, koska en halua rahtikulujen olevan puolia materiaalikustannuksista. 20mm finnfoamia saisin levyt puolitettuna myös autoon mahtumaan, mutta viitsiikö niitä sitten alkaa asentelemaan jos hyöty on olematon?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 024
No nyt menikin monimutkaiseksi, aloin jo suunnittelemaan eristystäkin ja katselin youtubesta opetusvideoita, mutta työn määrän räjähtäminen käsiin kuulostaa pahalta, varsinkin jos se ei sitten tuo edes merkittävää parannusta ellei se onnistu viimeisen päälle.

Haasteena tässä on se, että työ pitäisi saada tehtyä pe ilta - su aamu välisenä aikana (eikä silloinkaan ole käytettävissä kaikki tunnit vuorokaudesta), ja materiaalien kuljetukseen on rajalliset kalusteet (ei kärryä tai koukkua autossa). Suurimman osan paneeleista saisin rahdilla, mutta kokonaistarve menee juuri yli toimittajan jonkun rajan, minkä jälkeen tulee nosturipurusta joku rahtikuluihin verrattuna suhteeton lisämaksu. Joten roudaan osan kamoista henkilöautolla paikalle ja osa tulee rahdilla, koska en halua rahtikulujen olevan puolia materiaalikustannuksista. 20mm finnfoamia saisin levyt puolitettuna myös autoon mahtumaan, mutta viitsiikö niitä sitten alkaa asentelemaan jos hyöty on olematon?
Tekee jo ison eron, jos siellä se Finnfoam on välissä vaikka vaan 20millisenä. Kunhan sen saa uretaanivaahdolla täysin tiiviisti asennettua. Sopiva rimoitus koolausten kylkeen, Finnfoam koolausten väliin, kaikki saumat vaahdottaen ja teipaten olisi mun valinta
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 784
Mökillä on pihavaja, jonka muuntamista nukkumiskäyttöön suunnittelen. Tällä hetkellä se on siis muistaakseni 45x45mm tolpista tehty laudoilla verhoiltu runko, harjakatto huovalla. Vähän kaipaisin mielipiteitä ja ehdotuksia ennen projektiin ryhtymistä.

Kokoa pohjalla on about 225x175cm, harjakorkeus ehkä reilu 2m, joten käytännössä sinne mahtuu vain kahden mentävä sänky. Ihan hirveän isoja vaatimuksia ei siis ole kun ei siellä aikaa vietetä, kunhan nyt ei tule tikkuja seinistä kun kylkeä kääntää. Ajatuksena selvitä suht edullisesti ja paneloida se sisältä jollain talouslaatuisella STP paneelilla, jotta saa vähän siistimmät sisätilat. Kattoon ehkä OSB levyä? Lattia voisi ehkä jäädä ennalleen (suht siisti lautalattia nyt, ei eristystä), vaikka joku matto/tarvittaessa levy päälle?

Tekniseen toteutukseen sitten kaipaisi vähän vinkkejä. Ensin mietin eristämistä, mutta käyttö ajoittuu käytännössä kokonaan välille kesä-syyskuu ja tänä aikana siellä joku nukkuisi ehkä max 10 yötä? Satunnaisia vieraita varten siis. Jos ajatellaan, että yölämpötilat olisi alimmillaan jotain 10c luokkaa ja sinne laittaisi vaikka jonkun pienen lämmittimen varuiksi, niin onko tuommoinen ulkolaudoitus + paneeli runkotolpissa ilman eristettä välissä ihan kuolleena syntynyt idea?

Tuloilma ja poistoilmaventtiilit tulis varmaan paneloinnin lisäksi, vaikka tuskin tuosta kovin tiivistä pakettia tulee ilman eristämistä.
Suosittelisin myöskin että laitan 50mm finnfoamin seinään, lattiaan ja kattoon jos mahdollista. Kesällähän kuumalla sillä ei niin väliä, mutta kun kelit alkaa viilentyä niin isoin merkitys sillä viimalla on joka tulee sielä paneelien välistä. Voi olla melko ikävä nukkua jos on vähänkin kylmempää. muutamalla ruuvilla/naulalla tukee levyt runkotolppien väliin ja sit vaahdottaa umpeen niin pysyy sillä. Keskelle tolppaa kun laittaa niin jää pieni rako sisä ja ulkopuolelle jolloin ei esty paneelien /ulkoverhouksen tuuletus. Vaakaan tosiaan voi paneloida suoraan tolppaan kiinni ja sit vaan.

Paneelit kannattaa valkata sopivan mittaisina niin että keskeltä kun katkaisee niin saa kaks paneelia aina kerralla. Helppo kuljettaa kun kaupassa katkoo paketti kerrallaan. Vähän pitemmäks kun jää niin voi sit asentaessa hienosäätää mitan just oikeeks. Peräkärryllä saat kaiken tarpeellisen kyllä kulkemaan jos vaan koukku löytyy. vuokralle saa muutamalla kympillä päiväks. Myöskin joku 12mm vanerilevy tai osb-levy ihan asiallisen näköinen. Maalaus kannattaa tehdä kertaalleen irrallaan millonka säästää vaivassa ja tulee hyvä jälki.
 

vlz

Liittynyt
12.12.2023
Viestejä
22
Kiitos vaan hyvistä neuvoista. Kyllä tässä vaakakuppi kallistuu sen suunnalle, että laitetaan finnfoamit sisään samantien, niin ei tarvi sitten ihmetellä kun vieraat valittaa kylmyydestä. 20mm paksuutta tosin, silläkin pääsee tuulesta eroon ja saan mahdutettua tarvittavan määrän autoon mukaan. Koukkua ei tosiaan ole, joten tällä pitää mennä.

Suunnitelma nyt about tämä:

Käyn tarkastamassa vajan ja otan tarkat mitat koko vajasta. Jos runkotolppia on tarpeeksi/sopivin välein vaakapanelointiin, niin sitten laitan finnfoamit niihin liimoilla kiinni ja paneelit suoraan runkotolppiin. Jos näyttää yhtään vaikealta, niin vedän vaakakoolaukset runkotolppiin kiinni ja sitten pystypanelointi niihin. Tällöin saan käytettyä koolauksia myös apuna eristeiden kiinnityksessä, kun voin ruuvata niihin ne suoraan kiinni. Jää rako paneelien ja eristeen väliin, ilmeisesti ihan hyvä. Katon ajattelin tiputtaa alas, helpompi tehdä yksi tasainen pinta kahden kaltevan sijaan, ja materiaaliakin menee vähemmän. Seisomakorkeutta ei kuitenkaan tuolla tarvita.

Lattialla vähän sama. Ajattelin laittaa jotain rimaa/45x45 kehikoksi, jonka päälle vielä koolaus ristikoksi. Eristeet taas "runkopalkkien" väliin niin, että ne kiinni ruuvilla koolaukseen, jolloin eristeen alle ja koolauksen päälle tulevaan OSB levyyn jää rako.

Tohon alas tiputettuun kattoon sitten tuuletusreikä, ja poistoaukko harjan alle ulkoverhoukseen. Näin saisi myös ulkoverhoilun ja eristeen välinen tila tuuletusta. Tuloilmalle sitten toiseen päätyyn lattiatasoon(?) räppänä.

Kuulostaako about suunnitelmalta?
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 784
Kiitos vaan hyvistä neuvoista. Kyllä tässä vaakakuppi kallistuu sen suunnalle, että laitetaan finnfoamit sisään samantien, niin ei tarvi sitten ihmetellä kun vieraat valittaa kylmyydestä. 20mm paksuutta tosin, silläkin pääsee tuulesta eroon ja saan mahdutettua tarvittavan määrän autoon mukaan. Koukkua ei tosiaan ole, joten tällä pitää mennä.

Suunnitelma nyt about tämä:

Käyn tarkastamassa vajan ja otan tarkat mitat koko vajasta. Jos runkotolppia on tarpeeksi/sopivin välein vaakapanelointiin, niin sitten laitan finnfoamit niihin liimoilla kiinni ja paneelit suoraan runkotolppiin. Jos näyttää yhtään vaikealta, niin vedän vaakakoolaukset runkotolppiin kiinni ja sitten pystypanelointi niihin. Tällöin saan käytettyä koolauksia myös apuna eristeiden kiinnityksessä, kun voin ruuvata niihin ne suoraan kiinni. Jää rako paneelien ja eristeen väliin, ilmeisesti ihan hyvä. Katon ajattelin tiputtaa alas, helpompi tehdä yksi tasainen pinta kahden kaltevan sijaan, ja materiaaliakin menee vähemmän. Seisomakorkeutta ei kuitenkaan tuolla tarvita.

Lattialla vähän sama. Ajattelin laittaa jotain rimaa/45x45 kehikoksi, jonka päälle vielä koolaus ristikoksi. Eristeet taas "runkopalkkien" väliin niin, että ne kiinni ruuvilla koolaukseen, jolloin eristeen alle ja koolauksen päälle tulevaan OSB levyyn jää rako.

Tohon alas tiputettuun kattoon sitten tuuletusreikä, ja poistoaukko harjan alle ulkoverhoukseen. Näin saisi myös ulkoverhoilun ja eristeen välinen tila tuuletusta. Tuloilmalle sitten toiseen päätyyn lattiatasoon(?) räppänä.

Kuulostaako about suunnitelmalta?
Ihan hyvät systeemit tuossa. Ootko vertaillut noita hintaeroja 50mm ja 20mm levyissä. Ainakin täällä niiden hinnat on aika lähellä toisiaan. Itse tykännyt 50mm kun se antaa vähän enemmän eristävyyttä ja mukavampi asentaa kun ei oo niin lötkö, mutta kyllä tuo 20mm toimii. Olennaisin on kuitenkin se viiman estäminen eikä niinkään lämmöneristävyys.

En oikein tajuu mikä tuossa lattian lisäkoolaamisessa on ideana. Luulis että siinä ois helpoin vaan irrottaa ne nykyset laudat jos ei oo tiukassa, laittaa eristeet lattiakannattimien väliin ja sit lankut takas paikalleen, ellei ne nyt oo jollain 5" nauloilla hakattu kiinni pontista.

Katto kannattaa ehdottomasti laskea, paljon helpompi toteuttaa ja Vähän vähemmän jää lämmitettävää tilaakin. Sit sinne levn päälle voi heittää lisäks jotain villaa jos haluu vähän paremman eristävyyden. Yläkautta katoaa kuitenkin 50% lämmöstä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 024
Ja eristeen ja lattian väliin ei rakoa, jossain välissä hiiret kuitenkin tekee sinne kolon, ja koko lattia on kylmä...
 

vlz

Liittynyt
12.12.2023
Viestejä
22
Ootko vertaillut noita hintaeroja 50mm ja 20mm levyissä. Ainakin täällä niiden hinnat on aika lähellä toisiaan.

En oikein tajuu mikä tuossa lattian lisäkoolaamisessa on ideana. Luulis että siinä ois helpoin vaan irrottaa ne nykyset laudat jos ei oo tiukassa, laittaa eristeet lattiakannattimien väliin ja sit lankut takas paikalleen, ellei ne nyt oo jollain 5" nauloilla hakattu kiinni pontista.
En oo näiden hintaeroja tutkinut, syy tuolle 20mm eristeelle olisi ihan puhtaasti tosiaan se, ettei viistoperäiseen autoon mahdu rakennusmateriaaleja oikein rajattomasti, ja 50mm levy vie 2,5x niin paljon tilaa, kuin 20mm. Niitä pitäis kuitenkin sinne mahduttaa joku 12kpl.

Lattian lisäkoolauksessa idea oli vaan se, etten ollut laskenut kuvioihin vanhan purkamista. Mutta ehkä se tehdään sitten Perkelesin ohjeiden mukaisesti ilman rakoa OSB:n ja eristeen välissä. Pitääkö sen vanhan paikalleen jäävän lattian ja eristeen väliin kuitenkin jättää rako?
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 378
Onko suosituksia mistä kannattaa kaihtimet tilata ikkunoihin? Ulkomailta ilmeisesti kustannustehokkain tässäkin tapauksessa?
Malli on vielä vähän mietinnässä samoin asennustapa. Aika karmaisevia hintoja näyttää kyllä suomalaiset kaupat kun vaikka jonkin sortin pimentäviä kaihtimia katselee.
Vastataanpa vanhaan viestiin jos joku muukin pähkäilee samaa asiaa. Itse tilasin kauppakoti.fi -nimiseltä sivustolta, saa tehtyä mittojen mukaan hieman erikoisempiinkin ikkunoihin ja hintakin jää järkeväksi.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 784
En oo näiden hintaeroja tutkinut, syy tuolle 20mm eristeelle olisi ihan puhtaasti tosiaan se, ettei viistoperäiseen autoon mahdu rakennusmateriaaleja oikein rajattomasti, ja 50mm levy vie 2,5x niin paljon tilaa, kuin 20mm. Niitä pitäis kuitenkin sinne mahduttaa joku 12kpl.

Lattian lisäkoolauksessa idea oli vaan se, etten ollut laskenut kuvioihin vanhan purkamista. Mutta ehkä se tehdään sitten Perkelesin ohjeiden mukaisesti ilman rakoa OSB:n ja eristeen välissä. Pitääkö sen vanhan paikalleen jäävän lattian ja eristeen väliin kuitenkin jättää rako?
Ei siihen rakoa tarvitse jättää. Muutaman millin alemmaks voi eristelevyt laittaa ettei ne tule lattialautojen tielle asennettaessa.
 

vlz

Liittynyt
12.12.2023
Viestejä
22
Ei siihen rakoa tarvitse jättää. Muutaman millin alemmaks voi eristelevyt laittaa ettei ne tule lattialautojen tielle asennettaessa.
Niin siis vanhojen lattialautojen (nyt paikallaan olevien) päälle asennan koolaukset, ja näihin kiinni OSB/lastulevyt(uusi lattia). Lähinnä mietin pitääkö eristeen alle jäädä ilmatila ettei sinne kosteus pääse kertymään, eristeen päälle tulevat levyt tullee eristeisiin kiinni tuon Perkelesin mainitseman hiiriongelman takia (jos oikein ymmärsin, että ei rakoa eristeen ja OSBlevyn väliin siksi, että yksikin reikä eristeessä tuhoaa koko lattian eristyksen).
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 784
Niin siis vanhojen lattialautojen (nyt paikallaan olevien) päälle asennan koolaukset, ja näihin kiinni OSB/lastulevyt(uusi lattia). Lähinnä mietin pitääkö eristeen alle jäädä ilmatila ettei sinne kosteus pääse kertymään, eristeen päälle tulevat levyt tullee eristeisiin kiinni tuon Perkelesin mainitseman hiiriongelman takia (jos oikein ymmärsin, että ei rakoa eristeen ja OSBlevyn väliin siksi, että yksikin reikä eristeessä tuhoaa koko lattian eristyksen).
Itseasiassa kun teet sen noin niin et tarvitse koolausta vaan voit ostaa pontattua finnfoamia jolla vedät koko lattian täyteen ja sit sen päälle asennet levyt jotka jätä joko kellumaan päälle tai voit myös vetää pitkillä ruuveilla läpi niihin alla oleviin vanhoihin lattialautoihin. Et tarvitse erillistä koolausta ollenkaan. Näin rakenteesta tulee myös tiivis.
 
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
1 397
Onkos Suomessa vielä niin että kun rakentaa uuden talon niin pitää valita joko asuminen muovipussissa tai postin nouto lähimmästä poste restantesta?
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 674
Onkos Suomessa vielä niin että kun rakentaa uuden talon niin pitää valita joko asuminen muovipussissa tai postin nouto lähimmästä poste restantesta?
Kyllä voi rakentaa myös esim. harkoista tai massiivipuusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
431
Floorplanneriä eilen itse käytin ekaa kertaa ja kyllä sillä pohjakuvaa mallailee, kun seinien pituudet nökyvät ja päivittyvät seiniä liikuteltaessa. Jotkut muutokset tuntui olevan tosi hankalia tehdö enkä esim. onnistunut kuvaa pyörittämään. Taustalle tein tonttia vastaavan tason, jota kyllä sai pyöritettyä, mutta taloa ei.

SketchUpia aloitin ja youtubesta jotain videota katsoin mutta ei taida enää kovin yksinkertainen olla eikä riitä aika sen opetteluun.
Tähän sellainen vinkki että maksoin fiverissä parikymppiä freelancerille joka teki pohjakuvien ja myyntikuvien perusteella 3d-mallit mittakaavaan (toki ei eksaktia mutta hyvin lähelle totuutta)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 186
Viestejä
4 215 037
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Phaik

Hinta.fi

Ylös Bottom