Pyöräily

Multa melkein eilisen pyöräilijältä turha kysyä, kapean renkaan etu pieni paino ja pyörän kulmat pysyvät paremmin samana kantatessa.
Aikoinaan mulla oli ensin 9k paineet mutta pudotin myöhemmin n. 6.5k paineeseen syynä tuubien parempi kestävyys kun kivet ei tule niin helposti läpi. Kapealla renkaalla tosin kivet saattavat tulla kyljestäkin sisälle.
 
Tuubeillahan pääsis vieläkin alhaisempiin paineisiin, kuin tubelessilla, mutta ei noita taideta nykyään käyttää kuin cyclocrossissa. Oishan noita kiva joskus koittaa, vähän niinkun titskupyörääkin, niin tietää mistä jengi puhuu :D
 
Tuubeillahan pääsis vieläkin alhaisempiin paineisiin, kuin tubelessilla, mutta ei noita taideta nykyään käyttää kuin cyclocrossissa. Oishan noita kiva joskus koittaa, vähän niinkun titskupyörääkin, niin tietää mistä jengi puhuu :D
Tuubit sopii huonosti matalapaineeseen jo pelkkä liimaus joutuu koville. Vanteen kanttien puuttuminen auttanee käärmeen puremiin.

Aikaisemmin tuubien etu oli parempi herkkyys joku innokkaampi voisi kaivaa esiin vertailun nykytilanteesta.
 
Aina silliontällöin täälläkin joku argumentoi muoti-ilmiön nimeltä 12s voimansiirron puolesta mitä ihmeellisimmillä jutuilla.

Katsotaas vähän omassa tapauksessani jos vaihtaisin 10s pyörääni 12s voimansiirron. Tuossa alla ensimmäinen on 10s XTR pakka ja toinen on Deore 12s.
  • 11-46 (11-13-15-18-21-24-28-32-37-46 teeth)
  • 10-45 (10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45 teeth)
Punaisella merkityt rattaiden hammasluvut ovat täysin samat molemmissa pakoissa. Keltaisella merkkasin rattaat jotka ovat minulle täysin hyödyttömiä. Käytännössähän en itse käytä ikinä pienintä ratasta (11), jolloin voin suoraan todeta että 12s pakassa rattaat 10 ja 12 ovat täysin turhia. Rattaat 13-15 vs. 14-16 on sekin välissä, eli täysin merkityksetön asia. Nuo on muutenkin alamäkivaihteita.

Sitten kun mennään kevyemmälle puolelle niin sama juttu. Ainut ero käytännössä on se, että välissä on yksi pykälä (40) lisää. Käytännössähän nämä 2-3 vaihdetta on joko liikkeellelähtövaihteita tai jurkän ylämäen vaihteita. Kokemuksesta tiedän että se on ykkösvaihde jolla naksutellaan suoraan ja nuo pari seuraavaa on aika merkityksettömiä.

Sitten vielä kun tätä asiaa tarkastelee gear calculaattorilla niin kerta toisensa jälkeen tulee todettua että eihän tuossa ole yhtään mitään järkeä. 12s on edelleen lähtökohtaisesti HUOMATTAVASTI kalliimpi voimansiirto verrattuna kymppilehtiseen. Vaikkakin nyt on hinnat tulleet TODELLA reippaasti alas ainakin saksankaupoissa ja ero näiden välillä on kaventunut paljon.

Kertokaa minulle te 12s muodin kiihkeät puolustajat MIKSI? Näen edelleen pyöräsuosituksissa samaa argumenttia mitä ysärillä että enemmän vaihteita on parempi pyörä. Tätä en voi käsittää sitten millään.
 
Järkyttävät paineet, itse painan 95kg.
Ei ollenkaan. Tuubirenkaat vaativat normaalia kovemmat paineet, mutta eivät silti tunnu kovilta ajaa. Vanhemmissa +10 vuotta maantiepyörissä oli vakio rengaskoko 21-23 mm, leveämpää ei mahtunut runkoon. Myös 23 mm avorenkaat vaativat sen 7 bar, ihan valmistajan suosituksesta.

Mutta tuo onkin harrastepyörä, normaalit ajot 42-622 renkaallisella pyörällä, niin ei tarvitse säämiskähousuja käyttää. Tosin uusimpiin maantiepyöriinkin saa jo nelikymppisiä renkaita kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Aina silliontällöin täälläkin joku argumentoi muoti-ilmiön nimeltä 12s voimansiirron puolesta mitä ihmeellisimmillä jutuilla.

Katsotaas vähän omassa tapauksessani jos vaihtaisin 10s pyörääni 12s voimansiirron. Tuossa alla ensimmäinen on 10s XTR pakka ja toinen on Deore 12s.
  • 11-46 (11-13-15-18-21-24-28-32-37-46 teeth)
  • 10-45 (10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45 teeth)
Punaisella merkityt rattaiden hammasluvut ovat täysin samat molemmissa pakoissa. Keltaisella merkkasin rattaat jotka ovat minulle täysin hyödyttömiä. Käytännössähän en itse käytä ikinä pienintä ratasta (11), jolloin voin suoraan todeta että 12s pakassa rattaat 10 ja 12 ovat täysin turhia. Rattaat 13-15 vs. 14-16 on sekin välissä, eli täysin merkityksetön asia. Nuo on muutenkin alamäkivaihteita.

Sitten kun mennään kevyemmälle puolelle niin sama juttu. Ainut ero käytännössä on se, että välissä on yksi pykälä (40) lisää. Käytännössähän nämä 2-3 vaihdetta on joko liikkeellelähtövaihteita tai jurkän ylämäen vaihteita. Kokemuksesta tiedän että se on ykkösvaihde jolla naksutellaan suoraan ja nuo pari seuraavaa on aika merkityksettömiä.

Sitten vielä kun tätä asiaa tarkastelee gear calculaattorilla niin kerta toisensa jälkeen tulee todettua että eihän tuossa ole yhtään mitään järkeä. 12s on edelleen lähtökohtaisesti HUOMATTAVASTI kalliimpi voimansiirto verrattuna kymppilehtiseen. Vaikkakin nyt on hinnat tulleet TODELLA reippaasti alas ainakin saksankaupoissa ja ero näiden välillä on kaventunut paljon.

Kertokaa minulle te 12s muodin kiihkeät puolustajat MIKSI? Näen edelleen pyöräsuosituksissa samaa argumenttia mitä ysärillä että enemmän vaihteita on parempi pyörä. Tätä en voi käsittää sitten millään.
Jos asvaltilla poljet niin pärjää vähemmällä mutta polulla kun kierrät kiviä ja juuria ylämäessä kävelyvauhtia niin joka ikinen kevyestä päästä löytyvä vaihde on jees.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Kertokaa minulle te 12s muodin kiihkeät puolustajat MIKSI?
Miks 12 ku tarjolla on 13? :lol:
Ei vaan täytyy sanoa että se on nautinnollinen tunne ku vetää rungon sisältä vaijerit kuorineen pois. Elikkäs 12-13 vaihteita saapi langattomana. Ah, niin ihanan turhaa!

Kymppivaihteisia kyllä löytyy omasta pyöryeestä myös. Jopa 2x10. Kympit on kivoja kun ne tosiaan on halpoja ja asentaminen&säätäminen on todella helppoa. Ei kannata vaihtaa jos ei enempää kaipaa.
 
Aina silliontällöin täälläkin joku argumentoi muoti-ilmiön nimeltä 12s voimansiirron puolesta mitä ihmeellisimmillä jutuilla.

Katsotaas vähän omassa tapauksessani jos vaihtaisin 10s pyörääni 12s voimansiirron. Tuossa alla ensimmäinen on 10s XTR pakka ja toinen on Deore 12s.
  • 11-46 (11-13-15-18-21-24-28-32-37-46 teeth)
  • 10-45 (10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45 teeth)
Punaisella merkityt rattaiden hammasluvut ovat täysin samat molemmissa pakoissa. Keltaisella merkkasin rattaat jotka ovat minulle täysin hyödyttömiä. Käytännössähän en itse käytä ikinä pienintä ratasta (11), jolloin voin suoraan todeta että 12s pakassa rattaat 10 ja 12 ovat täysin turhia. Rattaat 13-15 vs. 14-16 on sekin välissä, eli täysin merkityksetön asia. Nuo on muutenkin alamäkivaihteita.

Sitten kun mennään kevyemmälle puolelle niin sama juttu. Ainut ero käytännössä on se, että välissä on yksi pykälä (40) lisää. Käytännössähän nämä 2-3 vaihdetta on joko liikkeellelähtövaihteita tai jurkän ylämäen vaihteita. Kokemuksesta tiedän että se on ykkösvaihde jolla naksutellaan suoraan ja nuo pari seuraavaa on aika merkityksettömiä.

Sitten vielä kun tätä asiaa tarkastelee gear calculaattorilla niin kerta toisensa jälkeen tulee todettua että eihän tuossa ole yhtään mitään järkeä. 12s on edelleen lähtökohtaisesti HUOMATTAVASTI kalliimpi voimansiirto verrattuna kymppilehtiseen. Vaikkakin nyt on hinnat tulleet TODELLA reippaasti alas ainakin saksankaupoissa ja ero näiden välillä on kaventunut paljon.

Kertokaa minulle te 12s muodin kiihkeät puolustajat MIKSI? Näen edelleen pyöräsuosituksissa samaa argumenttia mitä ysärillä että enemmän vaihteita on parempi pyörä. Tätä en voi käsittää sitten millään.
Kuka ostaa 10-45 12s pakan jos tarjolla on 10-51 tai SRAM xd 10-50 tai -52
Pitäisikö sun esittää tämä "muodin kiihkeä puolustaja" argumentti esittää pyöränvalmistajille. En muista nähneeni kertaakaan 1x12 aikakaudella myytävän 10-45 pakalla olevaa pyörä. Eikä aikoihin ylipäänsä enää 1x10 tai 1x11 voimansiirrolla. Eiköhän nämä uusimmat tuulet valmistajilla sanele pyörien speksit ja tyylilajit kuten gravelit jne., mitä ei muutama vuosi sitten osannut kaivata kukaan.
 
Kuka ostaa 10-45 12s pakan jos tarjolla on 10-51 tai SRAM xd 10-50 tai -52
Pitäisikö sun esittää tämä "muodin kiihkeä puolustaja" argumentti esittää pyöränvalmistajille. En muista nähneeni kertaakaan 1x12 aikakaudella myytävän 10-45 pakalla olevaa pyörä. Eikä aikoihin ylipäänsä enää 1x10 tai 1x11 voimansiirrolla. Eiköhän nämä uusimmat tuulet valmistajilla sanele pyörien speksit ja tyylilajit kuten gravelit jne., mitä ei muutama vuosi sitten osannut kaivata kukaan.
No jaa. Valmistajat kyllä luovat muoti-ilmiöitä boostatakseen myyntiä. Viimeisimpänä tulee mieleen "moderni geometria", 11s ja 12s voimansiirrot, 29" kiekot ja nyt pusketaan kuin käärmettä pyssyyn 32" kiekkoja. Unohtamatta cyclo/gravel/fitness/hybrid käytännössä samoille rungoille kasattuja fillareita eri myyntipuheilla näin kärjistettynä.

Ja niin kuka ostaa 50 tai 51 piikkisellä pakalla voimansiirtoa? Sellainen joka ei osaa laskea tai harrastaa pelkkiä 45 asteen nousuja joka päivä. Sekin tarve riippuu aika paljon eturattaan koosta sekä tietenkin reiden koosta. Ainakaan itseäni ei kiinnosta maastossa sitkutella 1km/h jotain tuollaista mäkeä ylös vaan tunkkaan jos ei reisi riitä. Jos maastopyörän eturatas on 30 tai 32 piikkinen, kuten aivan liian usein näkee on niin tuo välityssuhde on aivan naurettava.

Empiiristen havaintojen perusteella väitän edelleen että suurin osa pyöräilijöistä menee pyörän ulkonäkö ja muoti edellä eivätkä he mieti pätkääkään mikä se oma tarve on.
 
Kyllä ainakin itse pyrin maastossa ajamaan kaiken minkä vain suinkin pystyn, vaikka ei siinä tunkkaamisessa mitään hävettävää ole. Kaikki tavallaan. Minulle se maastopyörälily on paljon sitä, että jalka ei mene maahan, sitten ajetaan jopa kohta uudestaan jossei mene ilman jalkakosketuksia. En itse ainakaan pääse ylös joitain jyrkkiä nousuja, esim nyt vaikka poronpolulla, ilman 51/32 välitystä, reisi loppuu.

Itse olen harkinnut että vaihtas 10-45 pakan taakse ni sais edestä eturatasta pienemmäksi ja sitä kautta vähän enemmän maavaraa, vaikkei nykyiselläkään maavara sinänsä mikään ongelma ole. Samalla saisi myös noita pienimpiä takarattaita käyttökelpoikseksi. Ja painokin tulis samalla alas pikkuisen.
 
Eagle 10-50 läskissä 32t eturattaalla. 2017 hommasin että ei tämä mikään uusi juttu kyllä ole. 29" täpärissä sama Eagle mutta 34t etunen ja gravelissa jälleen sama mutta etunen on 46t. Tuon eturattaan kanssa vastaa about Shimanon GRX400 2x10 välityksiä.
Se on yllättävän kätevä tuommonen isolla välityksellä varustettu 1x varsinkin maastossa. Gravelin kanssa on asfaltilla vähä hankalat hyppäykset pakassa. Campagnolon 13 pakka ois sikäli kiva kun siinä on yhden hampaan muutoksella pienimmät rattaat. Toki ramimimiehellä olis tarjota XPLR pakkoja myös.
 
No jaa. Valmistajat kyllä luovat muoti-ilmiöitä boostatakseen myyntiä. Viimeisimpänä tulee mieleen "moderni geometria", 11s ja 12s voimansiirrot, 29" kiekot ja nyt pusketaan kuin käärmettä pyssyyn 32" kiekkoja. Unohtamatta cyclo/gravel/fitness/hybrid käytännössä samoille rungoille kasattuja fillareita eri myyntipuheilla näin kärjistettynä.
29 tuumaisia (varauksin noita muitakin) on mielestäni vähän kyseenalaista kutsua myynnin ehdoilla luoduksi muoti-ilmiöksi kun käsittääkseni niillä rullii kisakäytössä lähes kaikki.
 
29 tuumaisia (varauksin noita muitakin) on mielestäni vähän kyseenalaista kutsua myynnin ehdoilla luoduksi muoti-ilmiöksi kun käsittääkseni niillä rullii kisakäytössä lähes kaikki.
29 tuumaa (kuten 26.5) on täysin kaupallisesti käyttöön otettu ilmaisu.
Vannekoko on ainoa järkevä kertomaan yksiselitteisesti renkaan sopivuuden (ertro)

Fixi piireissä otettiin jossain vaiheessa käyttöön jopa ranskis mitat ja täydennettiin harhautusta ilmoittamalla rengaspaine jenkkien psi arvona.
 
29 tuumaa (kuten 26.5) on täysin kaupallisesti käyttöön otettu ilmaisu.
Vannekoko on ainoa järkevä kertomaan yksiselitteisesti renkaan sopivuuden (ertro)

Fixi piireissä otettiin jossain vaiheessa käyttöön jopa ranskis mitat ja täydennettiin harhautusta ilmoittamalla rengaspaine jenkkien psi arvona.
Nimeämiskäytäntöihin en osaa ottaa sen enempää kantaa, mutta tuotteena se ei mielestäni mene millään muoti-ilmiöksi kun ominaisuuksissa on maallikonkin todettavia eroja edeltäjään.
 
Nimeämiskäytäntöihin en osaa ottaa sen enempää kantaa, mutta tuotteena se ei mielestäni mene millään muoti-ilmiöksi kun ominaisuuksissa on maallikonkin todettavia eroja edeltäjään.
Näin maalikkona kysysin mitä eroa 29 renkaalla on edeltävään (paksuun) 28 tuuman renkaaseen ? Tai 622 renkaaseen?

Suomessahan Helberg tais tuoda ilmaisun suomeen joidenkin Nishiki mallien kohdalla.
 
Edeltäjällä tarkoitan 27.5"...
Et ehkä muista mutta 27.5 tuli myöhemmin kuin 29" ilmaisu.

Siinäkin olisi ollut järkevintä käyttää ertro mittoja.

Täälä harvempi muistaa elämää ennen ertroa , rengaskauppaan mennessä piti luetella pitkä litania tuumamittoja ennenkuin sai haluamansa koon.
 
Et ehkä muista mutta 27.5 tuli myöhemmin kuin 29" ilmaisu.

Siinäkin olisi ollut järkevintä käyttää ertro mittoja.

Täälä harvempi muistaa elämää ennen ertroa , rengaskauppaan mennessä piti luetella pitkä litania tuumamittoja ennenkuin sai haluamansa koon.
No sitä suuremmalla syyllähän se sitten ei ole uusi muotivillitys. Mutta siitä huolimatta sanotaanpa uudestaan, en ole ottamassa kantaa nimeämiskäytäntöihin vaan itse fyysiseen tuotteeseen.
 
No sitä suuremmalla syyllähän se sitten ei ole uusi muotivillitys. Mutta siitä huolimatta sanotaanpa uudestaan, en ole ottamassa kantaa nimeämiskäytäntöihin vaan itse fyysiseen tuotteeseen.
Mitäs pyöriä porukalla on? Itelläni ollut vaan kokonaan 27,5, tai kokonaan 29", niin huomaako eroa teknisessä maastossa (juuria,tiukkoja kurveja, välillä pitää peräpää hypäyttää et pääsee jonkun päälle ja esim kalliota pitkin laskiessa ja puitten välissä nopeaa pujottelua) niin mulletin "hyötyjä", vai olisiko se 27,5" tuollaiseen parempi?
 
No jaa. Valmistajat kyllä luovat muoti-ilmiöitä boostatakseen myyntiä. Viimeisimpänä tulee mieleen "moderni geometria", 11s ja 12s voimansiirrot, 29" kiekot ja nyt pusketaan kuin käärmettä pyssyyn 32" kiekkoja. Unohtamatta cyclo/gravel/fitness/hybrid käytännössä samoille rungoille kasattuja fillareita eri myyntipuheilla näin kärjistettynä.

Ja niin kuka ostaa 50 tai 51 piikkisellä pakalla voimansiirtoa? Sellainen joka ei osaa laskea tai harrastaa pelkkiä 45 asteen nousuja joka päivä. Sekin tarve riippuu aika paljon eturattaan koosta sekä tietenkin reiden koosta. Ainakaan itseäni ei kiinnosta maastossa sitkutella 1km/h jotain tuollaista mäkeä ylös vaan tunkkaan jos ei reisi riitä. Jos maastopyörän eturatas on 30 tai 32 piikkinen, kuten aivan liian usein näkee on niin tuo välityssuhde on aivan naurettava.

Empiiristen havaintojen perusteella väitän edelleen että suurin osa pyöräilijöistä menee pyörän ulkonäkö ja muoti edellä eivätkä he mieti pätkääkään mikä se oma tarve on.
Voi ny ristus. Se moderni geo mahdollistaa ihan selkeesti paremman menon teknisessä maastossa. Alamäetkin tulee ihan eri tyyliin.
29 myös rullaa ihan merkittävästi paremmin kaikesta yli 26:een verrattuna. 27.5 pikkasen turha, mutta plussana oikein hyvä peruskäyttäjälle.
Parissa maasturissa on 11v ja yhdessä 12.
Ihan jees se 12 on. Pääsee rauhakseen ylös, jos ei halua repiä ja vaihdevälit mukavat.
Kyllä se mankeli vaan lujempaa menee 32t/50 kombolla ylämäkeen kuin taluttaessa.
Jos haluaa olla "26er ja vannejarrut for life" ihminen niin mikäpä siinä.
Henkilökohtaisesti lähes kaikki mikä maastopuolelle on tullut on ollut parannus.
 
mikkihiiri kyssäri.jpg


Nyt seuraa yövuorossa herännyt vuoden mikkihiiri kyssäri, aiheena ketjun vaihto. Eli kun vaihdan pyörääni ketjun ja tarkoitus olisi vaikka kiinnittää se pikalukolla, vaatii se kapeat päät vastakkain. Mitä jos uutta ketjua täytyisikin lyhentää esim 2 verran joten ei ole mahdollista saada kapea-kapea. Onko tässä joku juttu mitä en ymmärrä vai pitääkö tälläisessä tapauksessa sitten kiinnittää ketju tapilla? Kuva havainnollistaa tarkoitustani :D

Oikeastaan kaiken muun olen luullakseni aiheesta sisäistänyt, mutta tämä on jotenkin se hämmentävin ja vaikein juttu hahmottaa tässä.
 
Ei siinä oikeastaan vaihtoehtoa ole, tuskin tosi 1 linkki vielä merkittävästi vaikuttaa vaihteiston toimintaan. Kokeile ensin yhden linkin pitempänä, miten toimii ja lyhennä sitten jossei vaihtajan häkissä riitä varat. Onko 1x vai 2x/3x vaihteisto?
 
mikkihiiri kyssäri.jpg


Nyt seuraa yövuorossa herännyt vuoden mikkihiiri kyssäri, aiheena ketjun vaihto. Eli kun vaihdan pyörääni ketjun ja tarkoitus olisi vaikka kiinnittää se pikalukolla, vaatii se kapeat päät vastakkain. Mitä jos uutta ketjua täytyisikin lyhentää esim 2 verran joten ei ole mahdollista saada kapea-kapea. Onko tässä joku juttu mitä en ymmärrä vai pitääkö tälläisessä tapauksessa sitten kiinnittää ketju tapilla? Kuva havainnollistaa tarkoitustani :D

Oikeastaan kaiken muun olen luullakseni aiheesta sisäistänyt, mutta tämä on jotenkin se hämmentävin ja vaikein juttu hahmottaa tässä.
Mun logiikalla tuollainen tilanne ei ole mahdollinen. Ketjun linkkujen määrä on aina kahdella jaollinen. Kyllä sen uuden ketjun saa aina identtiseksi vanhan kanssa kun huomioi sen pikalinkun.
 
mikkihiiri kyssäri.jpg


Nyt seuraa yövuorossa herännyt vuoden mikkihiiri kyssäri, aiheena ketjun vaihto. Eli kun vaihdan pyörääni ketjun ja tarkoitus olisi vaikka kiinnittää se pikalukolla, vaatii se kapeat päät vastakkain. Mitä jos uutta ketjua täytyisikin lyhentää esim 2 verran joten ei ole mahdollista saada kapea-kapea. Onko tässä joku juttu mitä en ymmärrä vai pitääkö tälläisessä tapauksessa sitten kiinnittää ketju tapilla? Kuva havainnollistaa tarkoitustani :D

Oikeastaan kaiken muun olen luullakseni aiheesta sisäistänyt, mutta tämä on jotenkin se hämmentävin ja vaikein juttu hahmottaa tässä.
Ihan ei aukea mitä hahmottamista tässä on, mutta jos ketjua ei saa baut saman mittaiseksi kuin vanha, niin kaikki menee uusiksi. Pakka, ketjut ja eturievä, koska ketju on syönyt ne pilalle.
Jos vanhassa ei ole pikalukkoa niin se pikalukkohan korvaa yhden linkkivälin. Yksi linkkiväli ei vaikuta mihinkään.
 
Kiitos vastauksista! Tänään haen kaupasta ketjumitan niin näen alkaako olemaan vaihto edessä. Luulen nyt selviäväni hyvin tästä.

Tuli myös opiskeltua eturattaiden vaihdon, tässäkin kaikki muu on selkeää paitsi itse eturattaiden hankinta... katsoin että isoimmassa eturattaassa on merkintä "tiagra 10s 50 34 mk". Eli 10 lehteä, isoimmassa 50 hammasta, pienessä 34 - kuulemma juuri hyvät maantiepyöräilyyn. Silti googleen nämä lyödessä on vastassa puhdasta hämminkiä, ei mitään hajua onko se eturatas sopiva pulttien kanssa (BCD) jne. Isompi eturatas ainakin 4 pultilla.

Joudutteko tilaamaan itse näitä netistä vai onko hyvä taktiikka ottaa pyörä mukaan ja käydä liikkeessä hakemassa oikeat osat? Luojan kiitos rattaiden kunto on vielä hyvä niin ei ole heti edessä tämä.
 
Onko kampisarjassa joku osa numero, esim FC-xxxx

Veikkaan että kyseessä olisi FC-4700 kampisarja. Linkin takana räjäytyskuva ja osanumerot. Toisessa linkissä myös manuaali jossa eturattaiden asennus on käyty läpi lopun "Huolto" osiossa.

Itse ainakin tilaan itse kaiken minkä tarviin. Ja tuo si.shimano.com on se paikka mistä löytyy kaikki huoltomanuaalit kaikkiin shimanon tuotteisiin. Noita manuaaleja ei toimiteta tuotteiden mukana eivätkä ole normaalien tuotesivujen kautta ladattavissa. "Dealer Manual" on ne oikeat ohjeet shimanon tuotteille.

Osakuvan perusteella tuohon kampisarjaan saa rattaat esim täältä:


 
Viimeksi muokattu:
Onko kampisarjassa joku osa numero, esim FC-xxxx

Veikkaan että kyseessä olisi FC-4700 kampisarja. Linkin takana räjäytyskuva ja osanumerot. Toisessa linkissä myös manuaali jossa eturattaiden asennus on käyty läpi lopun "Huolto" osiossa.

Osakuvan perusteella tuohon kampisarjaan saa rattaat esim täältä:


Jes! FC-4700 on, jäi kokonaan huomaamatta. Mahtava juttu, alkaa kaikki selkeytymään. Ennen olisin aseellakin uhaten välttänyt kaikkea ketjun öljyämistä haastavampaa mutta nämä on aika mielenkiintoisia ja hauskoja juttuja (paitsi kun joku ei sitten mene asennellessa niinkuin pitää ja tulee ns. kiukku).
 
Jes! FC-4700 on, jäi kokonaan huomaamatta. Mahtava juttu, alkaa kaikki selkeytymään. Ennen olisin aseellakin uhaten välttänyt kaikkea ketjun öljyämistä haastavampaa mutta nämä on aika mielenkiintoisia ja hauskoja juttuja (paitsi kun joku ei sitten mene asennellessa niinkuin pitää ja tulee ns. kiukku).
Hyvä homma.

Ohjeiden avulla yleensä aika hyvin selviää pyörähommista, niin kauan kun ei tarvitse jotain kallista erikoistyökalua. Virheistäkin ainakin yleensä oppii ja niistä selviää euroilla ;)
 
Hyvä homma.

Ohjeiden avulla yleensä aika hyvin selviää pyörähommista, niin kauan kun ei tarvitse jotain kallista erikoistyökalua. Virheistäkin ainakin yleensä oppii ja niistä selviää euroilla ;)
Ohjeet on hyviä, joksikin voivat olla helvetin sekavan näköisiä. Iso arvostus VELOGI:lle, ihan huipputasokkaita ja selkeitä videoita - ero on siis selkeä muihin verrattuna, eilen katsoin esim. GCN ja parin muun ulkomaalaisen opasta aiheesta X mutta Velogi selitti ja näytti asian huomattavasti selkeämmin. :thumbsup:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 632
Viestejä
4 930 850
Jäsenet
79 399
Uusin jäsen
ismopel

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom