Pyöräily

Multa melkein eilisen pyöräilijältä turha kysyä, kapean renkaan etu pieni paino ja pyörän kulmat pysyvät paremmin samana kantatessa.
Aikoinaan mulla oli ensin 9k paineet mutta pudotin myöhemmin n. 6.5k paineeseen syynä tuubien parempi kestävyys kun kivet ei tule niin helposti läpi. Kapealla renkaalla tosin kivet saattavat tulla kyljestäkin sisälle.
 
Tuubeillahan pääsis vieläkin alhaisempiin paineisiin, kuin tubelessilla, mutta ei noita taideta nykyään käyttää kuin cyclocrossissa. Oishan noita kiva joskus koittaa, vähän niinkun titskupyörääkin, niin tietää mistä jengi puhuu :D
 
Tuubeillahan pääsis vieläkin alhaisempiin paineisiin, kuin tubelessilla, mutta ei noita taideta nykyään käyttää kuin cyclocrossissa. Oishan noita kiva joskus koittaa, vähän niinkun titskupyörääkin, niin tietää mistä jengi puhuu :D
Tuubit sopii huonosti matalapaineeseen jo pelkkä liimaus joutuu koville. Vanteen kanttien puuttuminen auttanee käärmeen puremiin.

Aikaisemmin tuubien etu oli parempi herkkyys joku innokkaampi voisi kaivaa esiin vertailun nykytilanteesta.
 
Aina silliontällöin täälläkin joku argumentoi muoti-ilmiön nimeltä 12s voimansiirron puolesta mitä ihmeellisimmillä jutuilla.

Katsotaas vähän omassa tapauksessani jos vaihtaisin 10s pyörääni 12s voimansiirron. Tuossa alla ensimmäinen on 10s XTR pakka ja toinen on Deore 12s.
  • 11-46 (11-13-15-18-21-24-28-32-37-46 teeth)
  • 10-45 (10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45 teeth)
Punaisella merkityt rattaiden hammasluvut ovat täysin samat molemmissa pakoissa. Keltaisella merkkasin rattaat jotka ovat minulle täysin hyödyttömiä. Käytännössähän en itse käytä ikinä pienintä ratasta (11), jolloin voin suoraan todeta että 12s pakassa rattaat 10 ja 12 ovat täysin turhia. Rattaat 13-15 vs. 14-16 on sekin välissä, eli täysin merkityksetön asia. Nuo on muutenkin alamäkivaihteita.

Sitten kun mennään kevyemmälle puolelle niin sama juttu. Ainut ero käytännössä on se, että välissä on yksi pykälä (40) lisää. Käytännössähän nämä 2-3 vaihdetta on joko liikkeellelähtövaihteita tai jurkän ylämäen vaihteita. Kokemuksesta tiedän että se on ykkösvaihde jolla naksutellaan suoraan ja nuo pari seuraavaa on aika merkityksettömiä.

Sitten vielä kun tätä asiaa tarkastelee gear calculaattorilla niin kerta toisensa jälkeen tulee todettua että eihän tuossa ole yhtään mitään järkeä. 12s on edelleen lähtökohtaisesti HUOMATTAVASTI kalliimpi voimansiirto verrattuna kymppilehtiseen. Vaikkakin nyt on hinnat tulleet TODELLA reippaasti alas ainakin saksankaupoissa ja ero näiden välillä on kaventunut paljon.

Kertokaa minulle te 12s muodin kiihkeät puolustajat MIKSI? Näen edelleen pyöräsuosituksissa samaa argumenttia mitä ysärillä että enemmän vaihteita on parempi pyörä. Tätä en voi käsittää sitten millään.
 
Järkyttävät paineet, itse painan 95kg.
Ei ollenkaan. Tuubirenkaat vaativat normaalia kovemmat paineet, mutta eivät silti tunnu kovilta ajaa. Vanhemmissa +10 vuotta maantiepyörissä oli vakio rengaskoko 21-23 mm, leveämpää ei mahtunut runkoon. Myös 23 mm avorenkaat vaativat sen 7 bar, ihan valmistajan suosituksesta.

Mutta tuo onkin harrastepyörä, normaalit ajot 42-622 renkaallisella pyörällä, niin ei tarvitse säämiskähousuja käyttää. Tosin uusimpiin maantiepyöriinkin saa jo nelikymppisiä renkaita kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Aina silliontällöin täälläkin joku argumentoi muoti-ilmiön nimeltä 12s voimansiirron puolesta mitä ihmeellisimmillä jutuilla.

Katsotaas vähän omassa tapauksessani jos vaihtaisin 10s pyörääni 12s voimansiirron. Tuossa alla ensimmäinen on 10s XTR pakka ja toinen on Deore 12s.
  • 11-46 (11-13-15-18-21-24-28-32-37-46 teeth)
  • 10-45 (10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45 teeth)
Punaisella merkityt rattaiden hammasluvut ovat täysin samat molemmissa pakoissa. Keltaisella merkkasin rattaat jotka ovat minulle täysin hyödyttömiä. Käytännössähän en itse käytä ikinä pienintä ratasta (11), jolloin voin suoraan todeta että 12s pakassa rattaat 10 ja 12 ovat täysin turhia. Rattaat 13-15 vs. 14-16 on sekin välissä, eli täysin merkityksetön asia. Nuo on muutenkin alamäkivaihteita.

Sitten kun mennään kevyemmälle puolelle niin sama juttu. Ainut ero käytännössä on se, että välissä on yksi pykälä (40) lisää. Käytännössähän nämä 2-3 vaihdetta on joko liikkeellelähtövaihteita tai jurkän ylämäen vaihteita. Kokemuksesta tiedän että se on ykkösvaihde jolla naksutellaan suoraan ja nuo pari seuraavaa on aika merkityksettömiä.

Sitten vielä kun tätä asiaa tarkastelee gear calculaattorilla niin kerta toisensa jälkeen tulee todettua että eihän tuossa ole yhtään mitään järkeä. 12s on edelleen lähtökohtaisesti HUOMATTAVASTI kalliimpi voimansiirto verrattuna kymppilehtiseen. Vaikkakin nyt on hinnat tulleet TODELLA reippaasti alas ainakin saksankaupoissa ja ero näiden välillä on kaventunut paljon.

Kertokaa minulle te 12s muodin kiihkeät puolustajat MIKSI? Näen edelleen pyöräsuosituksissa samaa argumenttia mitä ysärillä että enemmän vaihteita on parempi pyörä. Tätä en voi käsittää sitten millään.
Jos asvaltilla poljet niin pärjää vähemmällä mutta polulla kun kierrät kiviä ja juuria ylämäessä kävelyvauhtia niin joka ikinen kevyestä päästä löytyvä vaihde on jees.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 209
Viestejä
4 929 162
Jäsenet
79 315
Uusin jäsen
Gödel

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom