Pyöräily

Kiinnostelisi tilata kevääksi ensinmäinen kippurasarvipyörä kuntoiluun. En osaa oikein valita gravelin tai maantiepyörän väliltä. Gravelit on muodissa ja niitä hehkutetaan. Mutta matkat tulisi todennäköisesti olemaan noin 90% asfaltilla ajoa. Vai innostuisiko sitä sitten koluamaan sorateitä? Jotenkin asfaltti tuntuu ajatuksena mukavammalta. Uusiin maantiepyöriinkin saa melko leveitä renkaita tarvittaessa.

Yleisellä tasolla jos puhutaan maantiepyörä vs gravel, niin rengastuksen eron lisäksi gravelit on myös usein vähän pystymmällä ajoasennolla kuin maantievenkulat. Käyttäjäpreferenssistä riippuen tämä voi olla hyvä tai huono asia, itse tykkään vähän pystymmästä asennosta enemmän.

Graveliinkin voi aina laittaa kapeammat sileät renkaat jos ajaa paljon asfalttia ja haluaa parempaa rullaavuutta, mutta maantiepyörässä tulee rajat nopeammin vastaan siinä kuinka leveää rengasta siihen voi laittaa. Hiekkatiellä voi ajaa ainakin jossain määrin hyvin myös sileämmällä renkaalla jos on vähän leveämpi, mutta tuollainen maantiepyörän tyypillinen 23-25 mm rengas on kyllä aika ikävä hiekkatiellä eikä se oikein sovi kuin korkeintaan tilapäisiin siirtymiin.

Gravelissa myös todennäköisemmin on jotain lisä kiinnityspisteitä laukuille tai tarakalle jos haluaa enemmän kuormaa kantaa joskus mukana, ja yleensä tilaa (ja jopa kiinnikkeet) lokareille jos sillä on väliä. Tanko myös usein vähän leveämpi kuin maantiepyörässä.

Yksi tärkeä tekijä ainakin itselle näin raskasrakenteisempana kuskina on myös suuremman ilmatilavuuden renkaan tuoma mukavuus huonokuntoisella asfaltilla jota täällä riittää paljon enemmän kuin hyvää ja sileää asfalttia.

Sitten sen maantiepyörän suurin plussa? Kyllä se vaan on nopeampi. Ja jotkut oikeasti myös tykkää enemmän siitä sporttisemmasta ajoasennosta. Maantiepyörissä usein myös pidemmät välitykset eikä kevyitä vaihteita välttämättä löydy samaan tapaan kuin gravelissa (tai cyclocrossissa), mikä saattaa joskus pidemmässä jyrkässä ylämäessä ahdistaa.

Lopulta siis makuasioita pitkälti, mitä haluat harrastaa, mikä tarve pyörälle. Gravel nyrkkisääntönä enemmän yleiskäyttöinen ja maantiepyörä taas urheilullisen pyöräilijän treenilaite/lenkkivehje.
 
Kiinnostelisi tilata kevääksi ensinmäinen kippurasarvipyörä kuntoiluun. En osaa oikein valita gravelin tai maantiepyörän väliltä. Gravelit on muodissa ja niitä hehkutetaan. Mutta matkat tulisi todennäköisesti olemaan noin 90% asfaltilla ajoa. Vai innostuisiko sitä sitten koluamaan sorateitä? Jotenkin asfaltti tuntuu ajatuksena mukavammalta. Uusiin maantiepyöriinkin saa melko leveitä renkaita tarvittaessa.
Kjns vastasikin tähän kattavasti. Itse pohdin ihan samaa parisen vuotta sitten ja päädyin graveliin. Mietin myös tulisiko ajeltua enemmän soralla, jos siihen on mahdollisuus, mutta soralla ajot ovat jääneet ihan pariin kertaan. Vaikka suurin osa ajosta tulee sulan aikaan asvaltilla, niin halusin pyöräillä työmatkaa myös talvisin lumisilla teillä ja tuo oli tuskaa aiemman maantiepyöräni kapeilla 25 mm renkailla. Nykyisellä gravelilla onkin tullut talvikilometrejä ihan mukavasti. Viime kesänä oli tarkoitus laittaa kesäksi kapeammat 32 mm maantiekumet, mutta se jäi ja kesä meni hyvin 45 mm kumillakin, joilla olen talvetkin polkenut.

Grizlissäni oli alunperin 2x11 vaihteisto, mutta meni hermot etuvaihtajaan ja kesällä poistinkin etuvaihteen. Puolen vuoden jälkeen olen edelleen ollut tyytyväinen 1x11 vaihteistoon.
 
Sanoisin myös että se Gravel pyörä on hieman monipuolisempi kuin maantie pyörä, mutta nopeuden kustannuksella. Itselle ainakin gravelipyörä ollut ihan oiva valinta maasto ja alamäkipyöräilyn rinnalle. Toki pyörä on itsellä ollut enemmän satunnaisella käytöllä, ja kuvittelin aluksi että ajan vain hiekkateitä ja sorateitä, mutta kyllä se pää paino on itsellä lopulta sinne maantien tai asfaltoitujen reittiä suuntaan kääntynyt. Gravelin renkaat miedolla nappulalla toki toimii suht hyvin myös sileällä pinnalla, ja voihan sitä vaihtaa ihan maantie renkaat jos naksun vauhtia lisää haluaa.
 
Kiinnostelisi tilata kevääksi ensinmäinen kippurasarvipyörä kuntoiluun. En osaa oikein valita gravelin tai maantiepyörän väliltä. Gravelit on muodissa ja niitä hehkutetaan. Mutta matkat tulisi todennäköisesti olemaan noin 90% asfaltilla ajoa. Vai innostuisiko sitä sitten koluamaan sorateitä? Jotenkin asfaltti tuntuu ajatuksena mukavammalta. Uusiin maantiepyöriinkin saa melko leveitä renkaita tarvittaessa.
Itse pohdin vähän toisesta kulmasta toissa kesänä, että tulisi ajeltua enemmän neulaspolkuja ja siirtymät asfaltilla. Hankin sitten gravelin. Niinhän siinä kävi että enemmän asfalttipainotteista se ajelu on ollut (maastoajot sähkömaasturilla). Asensin sitten 40mm leveät paremmin rullaavat renkaat graveliin ja nyt sillä menee kaikki. Ei varmaan se kaikista nopein asfaltilla mutta erittäin hyvä. Ja sitten jos haluaa poiketa hiekkateille niin homman hauskuus vain kasvaa. Eli jos tietää että ajo on sitä pelkkää asfalttia niin katupyörä. Jos on yhtään ajatusta myös neulaspoluista ja hiekkateistä niin graveli hoitaa koko paketin oikeilla renkailla.
 
Maantiepyörällä voi ajaa myös hyväkuntoisia hiekkateitä. Omalla maantiepyörällä (25mm renkaat) ajelen Helsingin keskuspuiston hiekkateitä ja Kirkkonummella päällystämättömiä teitä.

Jos tie on upottava tai epätasainen, gravel on oikea valinta. Gravelilla pärjäisi myös jossain määrin MTB-reiteillä. Kukaan ei myöskään estä hommaamasta toista kiekkosettiä ja laittamasta siihen hyvin rullaavat renkaat maantietä varten.
 
Mulla "suoratankoinen" gravel ja 32mm leveät GP 5000 litkutettuina olleet aika kivat kompromissit hiekalle ja asfaltille. Luistaa helpommin sivuille ja upottaa jos pehmeää, eikä minnekään poluille tee mieli mutta kaiken tyyppiset tiet rullaa hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Kahdet kiekot on ratkaisu, niin ei tarvii kompromissien kanssa elää. Halppiskiekoilla ajaa hyvin normi kuolevaiset ja kustantaa käytettynä n. 200e, uutena reilun satkun enempi.
Toisille kiekoille sileet nakit ja toisille sitten jotain levempää nappulaa. Mulla toisissa gp5000 32mm ja toisissa Tufon Thundero 48mm. Talveksi tarvittaessa nakkiekiekoille nastat alle.
 
Kiinnostelisi tilata kevääksi ensinmäinen kippurasarvipyörä kuntoiluun. En osaa oikein valita gravelin tai maantiepyörän väliltä. Gravelit on muodissa ja niitä hehkutetaan. Mutta matkat tulisi todennäköisesti olemaan noin 90% asfaltilla ajoa. Vai innostuisiko sitä sitten koluamaan sorateitä? Jotenkin asfaltti tuntuu ajatuksena mukavammalta. Uusiin maantiepyöriinkin saa melko leveitä renkaita tarvittaessa.
Ja sekä vanhoihin, että uusiin graveleihin saa todella kapeita renkaita tarvittaessa. Mulla on Grail kaksilla kiekoilla, toisissa maantiesliksit ja toisissa nappularengasta. On muuten monipuolinen peli näin. Se on helpompi tehdä näin perin, että ottaa sen isomman saatavilla olevan rengastilan, niin ei jää harmittamaan. Kapeeta saa aina alle, mutta leveetä kun haluaa, niin saattaakin runko jo rajoittaa.
 
Ei kai sitä mitään eritysen kapeita kumeja enää kannata hankkiakkaan kun tämän hetken tieto ilmeisesti on että vähän leveämpi kumi matalemmilla paineilla rullii paremmin kuin kivikova ohut rengas. Viime vuoden TdF voittaja ajeli 31mm eturenkaalla ja 32mm takarenkaalla. Bonuksena se leveämpi rengastus tekee matkanteosta mukavampaa kaupan päälle.
 
^Joo täähän se on. Noi 25mm maantierenkaat alkaa olla aika vanhentunutta tietoa ja 28mm alkaa olla jo yleisempi. Itsellänikin on 30mm omassa maantiepyörässä. Mä ehkä lähtisin noilla tiedoilla suosittelemaan jotain Endurance maantiepyörää, johon mahtuu 35-38mm renkaat.
 
Gravelilla tuolla tien päällä tarvii ku assut on niin huonossa kunnossa. Ja lisäksi jos maantienlaitaa ajellaan niin kyllä pienet soratiet vaan on mukavampia ja stressittömämpiä.
Itellä maantiepyörä on ruvennut keräämään varastossa pölyä kun mukavampi ajettava graveli on alkanut kerätä hiekkapölyä. Graveliin on kiva laitella laukkuja ja nyssäköitä retkeilymeisinkejä ajatellen.

Jos ympäristö on täynnä priimaa assua niin miksei sitten maantiepyörä. Tai endurance.
 
Eihän 25mm kumit ole enää modernit maantiepyörässä, mutta jos leveämmät kumit raapivat takakolmiota, ei tilanteelle ole paljoa tehtävissä. Työnantaja ei tarjoa pyöräetua, joten vanhalla ja toimivalla pyörällä mennään.
 
Osaisiko joku opastaa miten polkupyörän tubeless rengas paikataan? Valmistaja oli saanut huippuidean ja jättänyt sisärenkaat pois mummomankelista.

- Autonrenkaan koiranpaskapaikka taitaa olla vähän turhan raju polkupyörään, eikä lähiliikkeissä ole tarjolla pienempiä.
- Voiko laittaa sisäkumin paikan ulkorenkaan sisäpuolelle?
- Pitäisikö vaihtaa koko rengas? Onko tubeless renkaat erikseen?
- Sopisiko tuohon erillinen sisäkumi? Kai tuon nykyisen venttiilin saisi väkivalloin irti.
- Entä paikkavaahto? Onko toimiva ja pysyvä vaihtoehto?
 
Osaisiko joku opastaa miten polkupyörän tubeless rengas paikataan? Valmistaja oli saanut huippuidean ja jättänyt sisärenkaat pois mummomankelista.

- Autonrenkaan koiranpaskapaikka taitaa olla vähän turhan raju polkupyörään, eikä lähiliikkeissä ole tarjolla pienempiä.
- Voiko laittaa sisäkumin paikan ulkorenkaan sisäpuolelle?
- Pitäisikö vaihtaa koko rengas? Onko tubeless renkaat erikseen?
- Sopisiko tuohon erillinen sisäkumi? Kai tuon nykyisen venttiilin saisi väkivalloin irti.
- Entä paikkavaahto? Onko toimiva ja pysyvä vaihtoehto?
Riippuen millainen reikä, kuva auttaisi. Kamelinpaskoja on myös polkupyöriin mutta ovat pienempiä kuin auton. Ja nuo ovat muutenkin enempikin hätäpaikkauksia lenkillä ollessa. Litkun kuuluisi tiivistää loput ja muutenkin tukkia pienemmät reiät. Paikkavaahto ei kuulu fillareihin. Tubeless tai TL-ready renkaat ovat erikseen ja niitä käytetään litkujen kanssa. Tubeless paikat on tällaisia Park Tool TB-2 Ulkorenkaan Paikkarasia Jos rengas on pahasti rikki niin uusi rengas lienee paras vaihtoehto. Vanteen venttiiliä ei pitäisi väkivalloin tarvita irroittaa vaan yleensä se lähtee ihan kiertämällä lukitusmutterin pois.
Heräsi uteliaisuus millainen on mummomankeli, jossa on tubeless renkaat. 🤔
 
Riippuen millainen reikä, kuva auttaisi. Kamelinpaskoja on myös polkupyöriin mutta ovat pienempiä kuin auton. Ja nuo ovat muutenkin enempikin hätäpaikkauksia lenkillä ollessa. Litkun kuuluisi tiivistää loput ja muutenkin tukkia pienemmät reiät. Paikkavaahto ei kuulu fillareihin. Tubeless tai TL-ready renkaat ovat erikseen ja niitä käytetään litkujen kanssa. Tubeless paikat on tällaisia Park Tool TB-2 Ulkorenkaan Paikkarasia Jos rengas on pahasti rikki niin uusi rengas lienee paras vaihtoehto. Vanteen venttiiliä ei pitäisi väkivalloin tarvita irroittaa vaan yleensä se lähtee ihan kiertämällä lukitusmutterin pois.
Heräsi uteliaisuus millainen on mummomankeli, jossa on tubeless renkaat. 🤔
Eh, sori. Onhan tuossa kuitenkin sisäkumi... 🤓Venttiilistä puuttuu ruuvattava kiristysrengas, joka on yleensä sisäkumeissa, eikä sisäkumi näkynyt kun likaista ja kylmää rengasta vääntelin.
 
Osaisiko joku opastaa miten polkupyörän tubeless rengas paikataan? Valmistaja oli saanut huippuidean ja jättänyt sisärenkaat pois mummomankelista.

- Autonrenkaan koiranpaskapaikka taitaa olla vähän turhan raju polkupyörään, eikä lähiliikkeissä ole tarjolla pienempiä.
- Voiko laittaa sisäkumin paikan ulkorenkaan sisäpuolelle?
- Pitäisikö vaihtaa koko rengas? Onko tubeless renkaat erikseen?
- Sopisiko tuohon erillinen sisäkumi? Kai tuon nykyisen venttiilin saisi väkivalloin irti.
- Entä paikkavaahto? Onko toimiva ja pysyvä vaihtoehto?
Pahoittelut "tyhmästä" kysymyksestä, mutta oletko siis todennut renkaat sisäkumittomiksi, vai pelkästään lukenut sivuvallista tubeless? Litkut kun ei loputtomasti varastointia kestä, niin kokemusteni mukaan vähän harvemmin tulee suoraan kaupan hyllyltä muuta kuin valmius sisäkumin poistamiseen, ja vielä harvemmin mummopyörissä.
 
Pahoittelut "tyhmästä" kysymyksestä, mutta oletko siis todennut renkaat sisäkumittomiksi, vai pelkästään lukenut sivuvallista tubeless? Litkut kun ei loputtomasti varastointia kestä, niin kokemusteni mukaan vähän harvemmin tulee suoraan kaupan hyllyltä muuta kuin valmius sisäkumin poistamiseen, ja vielä harvemmin mummopyörissä.
Joo siis tein oletukseni sen perusteella, että venttiili näytti auton tubeless ventiililtä eikä sormet kohmeessa kurkkiessa näkynyt sisäkumia. Oli se siellä kuitenkin.
 
En löytänyt erikseen pyörän remppaamista käsittelevää lankaa, postataan tänne

Case: Juuttunut satulatolppa, alumiininen tolppa teräsrungossa

Toimenpiteet: Annettu parin viikon ajan liotushoitoa wd-40:llä, motipilla sekä fosforihappopohjaisella ruosteenpoistajalla (ei kaikkia samalla kertaa), väännelty ja käännelty putkiavaimella ja annettu kylmää satulatolpalle.

Lopputulos: Mitään ei ole tapahtunut

Nyt meni kokeneellakin remppaukolla sormi suuhun, tällaisen tapauksen kanssa ei ole ikinä ennen tarvinut painia. Ei tuu enää mitään muuta mieleen kuin tehdä ns. lopullinen ratkaisu, eli sahata tolppa poikki ja alkaa syöttämään natriumhydroksidia tolpalle. Tolppa poikki, keskiö irti ja pyörä nurinpäin telineeseen, joku teippiviritys sahatun tolpan päähän ja natriumhydroksidiliuosta keskeltä tolppaan. Kemikaalien kanssa puljaaminen on tuttua hommaa ja riskit tiedostan. Mutta ennen kuin alan tekemään tätä lopullista ratkaisua, niin löytyisikö tähän vielä jotain salaista poppakonstia mitä en ole yrittänyt? Ruuvipenkkiä mulla ei ole käytössä.
 
En löytänyt erikseen pyörän remppaamista käsittelevää lankaa, postataan tänne

Case: Juuttunut satulatolppa, alumiininen tolppa teräsrungossa

Toimenpiteet: Annettu parin viikon ajan liotushoitoa wd-40:llä, motipilla sekä fosforihappopohjaisella ruosteenpoistajalla (ei kaikkia samalla kertaa), väännelty ja käännelty putkiavaimella ja annettu kylmää satulatolpalle.

Lopputulos: Mitään ei ole tapahtunut

Nyt meni kokeneellakin remppaukolla sormi suuhun, tällaisen tapauksen kanssa ei ole ikinä ennen tarvinut painia. Ei tuu enää mitään muuta mieleen kuin tehdä ns. lopullinen ratkaisu, eli sahata tolppa poikki ja alkaa syöttämään natriumhydroksidia tolpalle. Tolppa poikki, keskiö irti ja pyörä nurinpäin telineeseen, joku teippiviritys sahatun tolpan päähän ja natriumhydroksidiliuosta keskeltä tolppaan. Kemikaalien kanssa puljaaminen on tuttua hommaa ja riskit tiedostan. Mutta ennen kuin alan tekemään tätä lopullista ratkaisua, niin löytyisikö tähän vielä jotain salaista poppakonstia mitä en ole yrittänyt? Ruuvipenkkiä mulla ei ole käytössä.
Kampiapinan videolla näkyy miten ammattilaiset tekee tuon irroituksen.


Siitä vaan omaa työkalua rakentamaan, muistan nähneeni vastaavan jossain kotimaisella videolla, mutta ehkä muistan väärin
 
Viimeksi muokattu:
Kiinnostelisi tilata kevääksi ensinmäinen kippurasarvipyörä kuntoiluun. En osaa oikein valita gravelin tai maantiepyörän väliltä. Gravelit on muodissa ja niitä hehkutetaan. Mutta matkat tulisi todennäköisesti olemaan noin 90% asfaltilla ajoa. Vai innostuisiko sitä sitten koluamaan sorateitä? Jotenkin asfaltti tuntuu ajatuksena mukavammalta. Uusiin maantiepyöriinkin saa melko leveitä renkaita tarvittaessa.
Jos et aja 100% asfaltilla, niin tilaa gravel. Tai no sanoisin, että vaikka ajaisitkin 100% asfaltilla, niin tilaa silti gravel. Jos alkaakin kiinnostamaan erilaisilla poluilla ja sorateillä ajelu, tai jos vaikka reittien varrelle sattuu (kuten usein sattuukin) jotain pientä sora- tai metsäpätkää, niin se siirtymä on gravelilla paljon helpompaa. Itse ajan vuosittain brevetejä asfaltilla omalla cyclocrossillani (voidaan konteksti huomioiden puhua gravelista, koska cx radalle sillä ei ole enää mitään asiaa) ja niissä ajoissa gravel on palvellut hienosti. Luottopakkinani asfaltilla mulla on ollut scwalben g-one rs renkaat, jotka eivät rullavuudessaan kumartele maantiepyörille, ja ihan hyvin niillä pystyy kulkemaan myös satunnaiset sora- ja maastopätkät (vaikka siihen tarkoitukseen on parempia maasto- sekä allaround renkaita).

Ihan kattavan yleisluontoisen vastauksen saitkin jo, niin ei siitä sen enempää. Mutta vinkki numero ykkönen on, että käy bikefittingissä, eli pyörän mitoituspalvelussa ennen ostopäätöstä, et tule katumaan, minä kaduin kun en käynyt.

Ja nälkä kasvaa syödessä. Jos päätät hankkia gravelin, niin on hyvin todennäköistä, että tule harkitsemaan myös maantiepyörän hankkimista, kun huomaat pyöräillessä erilaisten fillarityyppien tarpeet. Itse hankin viime kesänä hyväkuntoisen käytetyn Merida Ride 93 -mantiefillarin 105 osasarjalla, jossa on pystympi ajoasento, joka sopii itselle paremmin.
 
Kampiapinan videolla näkyy miten ammattilaiset tekee tuon irroituksen.


Siitä vaan omaa työkalua rakentamaan, muistan nähneeni vastaavan jossain kotimaisella videolla, mutta ehkä muistan väärin

Jaa elikkä ruuvipenkkiä, vipuvartta ja väkivaltaa :D pitääpä käydä katsomassa, jos sais ton rungon vietyä johonkin, jossa olis ruuvipenkki, ennen koko tolpan liuottamista myrkkyyn, jos sen kuitenkin sais suht käytökelpoisena ulos.

Kampiapinalla on kyllä hienoja videoita, se jättirunkoinen pelago on komea laitos.
 
Viimeksi muokattu:
Jaa elikkä ruuvipenkkiä, vipuvartta ja väkivaltaa :D pitääpä käydä katsomassa, jos sais ton rungon vietyä johonkin, jossa olis ruuvipenkki, ennen koko tolpan liuottamista myrkkyyn, jos sen kuitenkin sais suht käytökelpoisena ulos.
Ruuvipenkki auttaa jos saa tolpan siihen kiinni ja rungosta kääntää, tai jos rungon saa kiinni niin ettei ruuvipenkki jätä siihen jälkiä. Ja lämpöä/kylmää osiin voi auttaa.
 
Osaisiko joku opastaa miten polkupyörän tubeless rengas paikataan? Valmistaja oli saanut huippuidean ja jättänyt sisärenkaat pois mummomankelista.

- Autonrenkaan koiranpaskapaikka taitaa olla vähän turhan raju polkupyörään, eikä lähiliikkeissä ole tarjolla pienempiä.
- Voiko laittaa sisäkumin paikan ulkorenkaan sisäpuolelle?
- Pitäisikö vaihtaa koko rengas? Onko tubeless renkaat erikseen?
- Sopisiko tuohon erillinen sisäkumi? Kai tuon nykyisen venttiilin saisi väkivalloin irti.
- Entä paikkavaahto? Onko toimiva ja pysyvä vaihtoehto?

Käsittääkseni halvin ja helpoin vaihtoehto on vaan lisätä sisäkumi. Paikkausvaahdot on tarkoitettu lähinnä tilapäisratkaisuiksi että voi ajaa parikymmentä kilsaa että pääsee lenkiltä kotiin.

Sen venttiilin pitäisi irrota vanteesta aika helpolla ilman mitään väkivaltaa.
 
Käsittääkseni halvin ja helpoin vaihtoehto on vaan lisätä sisäkumi. Paikkausvaahdot on tarkoitettu lähinnä tilapäisratkaisuiksi että voi ajaa parikymmentä kilsaa että pääsee lenkiltä kotiin.

Sen venttiilin pitäisi irrota vanteesta aika helpolla ilman mitään väkivaltaa.
Jos olisit lukenut ketjua eteenpäin, niin väärä hälytys: pyörässä oli normaali sisäkumi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 288
Viestejä
4 620 643
Jäsenet
76 021
Uusin jäsen
Sviox

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom