Pyöräily

Kiinnostelisi tilata kevääksi ensinmäinen kippurasarvipyörä kuntoiluun. En osaa oikein valita gravelin tai maantiepyörän väliltä. Gravelit on muodissa ja niitä hehkutetaan. Mutta matkat tulisi todennäköisesti olemaan noin 90% asfaltilla ajoa. Vai innostuisiko sitä sitten koluamaan sorateitä? Jotenkin asfaltti tuntuu ajatuksena mukavammalta. Uusiin maantiepyöriinkin saa melko leveitä renkaita tarvittaessa.

Yleisellä tasolla jos puhutaan maantiepyörä vs gravel, niin rengastuksen eron lisäksi gravelit on myös usein vähän pystymmällä ajoasennolla kuin maantievenkulat. Käyttäjäpreferenssistä riippuen tämä voi olla hyvä tai huono asia, itse tykkään vähän pystymmästä asennosta enemmän.

Graveliinkin voi aina laittaa kapeammat sileät renkaat jos ajaa paljon asfalttia ja haluaa parempaa rullaavuutta, mutta maantiepyörässä tulee rajat nopeammin vastaan siinä kuinka leveää rengasta siihen voi laittaa. Hiekkatiellä voi ajaa ainakin jossain määrin hyvin myös sileämmällä renkaalla jos on vähän leveämpi, mutta tuollainen maantiepyörän tyypillinen 23-25 mm rengas on kyllä aika ikävä hiekkatiellä eikä se oikein sovi kuin korkeintaan tilapäisiin siirtymiin.

Gravelissa myös todennäköisemmin on jotain lisä kiinnityspisteitä laukuille tai tarakalle jos haluaa enemmän kuormaa kantaa joskus mukana, ja yleensä tilaa (ja jopa kiinnikkeet) lokareille jos sillä on väliä. Tanko myös usein vähän leveämpi kuin maantiepyörässä.

Yksi tärkeä tekijä ainakin itselle näin raskasrakenteisempana kuskina on myös suuremman ilmatilavuuden renkaan tuoma mukavuus huonokuntoisella asfaltilla jota täällä riittää paljon enemmän kuin hyvää ja sileää asfalttia.

Sitten sen maantiepyörän suurin plussa? Kyllä se vaan on nopeampi. Ja jotkut oikeasti myös tykkää enemmän siitä sporttisemmasta ajoasennosta. Maantiepyörissä usein myös pidemmät välitykset eikä kevyitä vaihteita välttämättä löydy samaan tapaan kuin gravelissa (tai cyclocrossissa), mikä saattaa joskus pidemmässä jyrkässä ylämäessä ahdistaa.

Lopulta siis makuasioita pitkälti, mitä haluat harrastaa, mikä tarve pyörälle. Gravel nyrkkisääntönä enemmän yleiskäyttöinen ja maantiepyörä taas urheilullisen pyöräilijän treenilaite/lenkkivehje.
 
Kiinnostelisi tilata kevääksi ensinmäinen kippurasarvipyörä kuntoiluun. En osaa oikein valita gravelin tai maantiepyörän väliltä. Gravelit on muodissa ja niitä hehkutetaan. Mutta matkat tulisi todennäköisesti olemaan noin 90% asfaltilla ajoa. Vai innostuisiko sitä sitten koluamaan sorateitä? Jotenkin asfaltti tuntuu ajatuksena mukavammalta. Uusiin maantiepyöriinkin saa melko leveitä renkaita tarvittaessa.
Kjns vastasikin tähän kattavasti. Itse pohdin ihan samaa parisen vuotta sitten ja päädyin graveliin. Mietin myös tulisiko ajeltua enemmän soralla, jos siihen on mahdollisuus, mutta soralla ajot ovat jääneet ihan pariin kertaan. Vaikka suurin osa ajosta tulee sulan aikaan asvaltilla, niin halusin pyöräillä työmatkaa myös talvisin lumisilla teillä ja tuo oli tuskaa aiemman maantiepyöräni kapeilla 25 mm renkailla. Nykyisellä gravelilla onkin tullut talvikilometrejä ihan mukavasti. Viime kesänä oli tarkoitus laittaa kesäksi kapeammat 32 mm maantiekumet, mutta se jäi ja kesä meni hyvin 45 mm kumillakin, joilla olen talvetkin polkenut.

Grizlissäni oli alunperin 2x11 vaihteisto, mutta meni hermot etuvaihtajaan ja kesällä poistinkin etuvaihteen. Puolen vuoden jälkeen olen edelleen ollut tyytyväinen 1x11 vaihteistoon.
 
Sanoisin myös että se Gravel pyörä on hieman monipuolisempi kuin maantie pyörä, mutta nopeuden kustannuksella. Itselle ainakin gravelipyörä ollut ihan oiva valinta maasto ja alamäkipyöräilyn rinnalle. Toki pyörä on itsellä ollut enemmän satunnaisella käytöllä, ja kuvittelin aluksi että ajan vain hiekkateitä ja sorateitä, mutta kyllä se pää paino on itsellä lopulta sinne maantien tai asfaltoitujen reittiä suuntaan kääntynyt. Gravelin renkaat miedolla nappulalla toki toimii suht hyvin myös sileällä pinnalla, ja voihan sitä vaihtaa ihan maantie renkaat jos naksun vauhtia lisää haluaa.
 
Kiinnostelisi tilata kevääksi ensinmäinen kippurasarvipyörä kuntoiluun. En osaa oikein valita gravelin tai maantiepyörän väliltä. Gravelit on muodissa ja niitä hehkutetaan. Mutta matkat tulisi todennäköisesti olemaan noin 90% asfaltilla ajoa. Vai innostuisiko sitä sitten koluamaan sorateitä? Jotenkin asfaltti tuntuu ajatuksena mukavammalta. Uusiin maantiepyöriinkin saa melko leveitä renkaita tarvittaessa.
Itse pohdin vähän toisesta kulmasta toissa kesänä, että tulisi ajeltua enemmän neulaspolkuja ja siirtymät asfaltilla. Hankin sitten gravelin. Niinhän siinä kävi että enemmän asfalttipainotteista se ajelu on ollut (maastoajot sähkömaasturilla). Asensin sitten 40mm leveät paremmin rullaavat renkaat graveliin ja nyt sillä menee kaikki. Ei varmaan se kaikista nopein asfaltilla mutta erittäin hyvä. Ja sitten jos haluaa poiketa hiekkateille niin homman hauskuus vain kasvaa. Eli jos tietää että ajo on sitä pelkkää asfalttia niin katupyörä. Jos on yhtään ajatusta myös neulaspoluista ja hiekkateistä niin graveli hoitaa koko paketin oikeilla renkailla.
 
Maantiepyörällä voi ajaa myös hyväkuntoisia hiekkateitä. Omalla maantiepyörällä (25mm renkaat) ajelen Helsingin keskuspuiston hiekkateitä ja Kirkkonummella päällystämättömiä teitä.

Jos tie on upottava tai epätasainen, gravel on oikea valinta. Gravelilla pärjäisi myös jossain määrin MTB-reiteillä. Kukaan ei myöskään estä hommaamasta toista kiekkosettiä ja laittamasta siihen hyvin rullaavat renkaat maantietä varten.
 
Mulla "suoratankoinen" gravel ja 32mm leveät GP 5000 litkutettuina olleet aika kivat kompromissit hiekalle ja asfaltille. Luistaa helpommin sivuille ja upottaa jos pehmeää, eikä minnekään poluille tee mieli mutta kaiken tyyppiset tiet rullaa hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Kahdet kiekot on ratkaisu, niin ei tarvii kompromissien kanssa elää. Halppiskiekoilla ajaa hyvin normi kuolevaiset ja kustantaa käytettynä n. 200e, uutena reilun satkun enempi.
Toisille kiekoille sileet nakit ja toisille sitten jotain levempää nappulaa. Mulla toisissa gp5000 32mm ja toisissa Tufon Thundero 48mm. Talveksi tarvittaessa nakkiekiekoille nastat alle.
 
Kiinnostelisi tilata kevääksi ensinmäinen kippurasarvipyörä kuntoiluun. En osaa oikein valita gravelin tai maantiepyörän väliltä. Gravelit on muodissa ja niitä hehkutetaan. Mutta matkat tulisi todennäköisesti olemaan noin 90% asfaltilla ajoa. Vai innostuisiko sitä sitten koluamaan sorateitä? Jotenkin asfaltti tuntuu ajatuksena mukavammalta. Uusiin maantiepyöriinkin saa melko leveitä renkaita tarvittaessa.
Ja sekä vanhoihin, että uusiin graveleihin saa todella kapeita renkaita tarvittaessa. Mulla on Grail kaksilla kiekoilla, toisissa maantiesliksit ja toisissa nappularengasta. On muuten monipuolinen peli näin. Se on helpompi tehdä näin perin, että ottaa sen isomman saatavilla olevan rengastilan, niin ei jää harmittamaan. Kapeeta saa aina alle, mutta leveetä kun haluaa, niin saattaakin runko jo rajoittaa.
 
Ei kai sitä mitään eritysen kapeita kumeja enää kannata hankkiakkaan kun tämän hetken tieto ilmeisesti on että vähän leveämpi kumi matalemmilla paineilla rullii paremmin kuin kivikova ohut rengas. Viime vuoden TdF voittaja ajeli 31mm eturenkaalla ja 32mm takarenkaalla. Bonuksena se leveämpi rengastus tekee matkanteosta mukavampaa kaupan päälle.
 
^Joo täähän se on. Noi 25mm maantierenkaat alkaa olla aika vanhentunutta tietoa ja 28mm alkaa olla jo yleisempi. Itsellänikin on 30mm omassa maantiepyörässä. Mä ehkä lähtisin noilla tiedoilla suosittelemaan jotain Endurance maantiepyörää, johon mahtuu 35-38mm renkaat.
 
Gravelilla tuolla tien päällä tarvii ku assut on niin huonossa kunnossa. Ja lisäksi jos maantienlaitaa ajellaan niin kyllä pienet soratiet vaan on mukavampia ja stressittömämpiä.
Itellä maantiepyörä on ruvennut keräämään varastossa pölyä kun mukavampi ajettava graveli on alkanut kerätä hiekkapölyä. Graveliin on kiva laitella laukkuja ja nyssäköitä retkeilymeisinkejä ajatellen.

Jos ympäristö on täynnä priimaa assua niin miksei sitten maantiepyörä. Tai endurance.
 
Eihän 25mm kumit ole enää modernit maantiepyörässä, mutta jos leveämmät kumit raapivat takakolmiota, ei tilanteelle ole paljoa tehtävissä. Työnantaja ei tarjoa pyöräetua, joten vanhalla ja toimivalla pyörällä mennään.
 
Osaisiko joku opastaa miten polkupyörän tubeless rengas paikataan? Valmistaja oli saanut huippuidean ja jättänyt sisärenkaat pois mummomankelista.

- Autonrenkaan koiranpaskapaikka taitaa olla vähän turhan raju polkupyörään, eikä lähiliikkeissä ole tarjolla pienempiä.
- Voiko laittaa sisäkumin paikan ulkorenkaan sisäpuolelle?
- Pitäisikö vaihtaa koko rengas? Onko tubeless renkaat erikseen?
- Sopisiko tuohon erillinen sisäkumi? Kai tuon nykyisen venttiilin saisi väkivalloin irti.
- Entä paikkavaahto? Onko toimiva ja pysyvä vaihtoehto?
 
Osaisiko joku opastaa miten polkupyörän tubeless rengas paikataan? Valmistaja oli saanut huippuidean ja jättänyt sisärenkaat pois mummomankelista.

- Autonrenkaan koiranpaskapaikka taitaa olla vähän turhan raju polkupyörään, eikä lähiliikkeissä ole tarjolla pienempiä.
- Voiko laittaa sisäkumin paikan ulkorenkaan sisäpuolelle?
- Pitäisikö vaihtaa koko rengas? Onko tubeless renkaat erikseen?
- Sopisiko tuohon erillinen sisäkumi? Kai tuon nykyisen venttiilin saisi väkivalloin irti.
- Entä paikkavaahto? Onko toimiva ja pysyvä vaihtoehto?
Riippuen millainen reikä, kuva auttaisi. Kamelinpaskoja on myös polkupyöriin mutta ovat pienempiä kuin auton. Ja nuo ovat muutenkin enempikin hätäpaikkauksia lenkillä ollessa. Litkun kuuluisi tiivistää loput ja muutenkin tukkia pienemmät reiät. Paikkavaahto ei kuulu fillareihin. Tubeless tai TL-ready renkaat ovat erikseen ja niitä käytetään litkujen kanssa. Tubeless paikat on tällaisia Park Tool TB-2 Ulkorenkaan Paikkarasia Jos rengas on pahasti rikki niin uusi rengas lienee paras vaihtoehto. Vanteen venttiiliä ei pitäisi väkivalloin tarvita irroittaa vaan yleensä se lähtee ihan kiertämällä lukitusmutterin pois.
Heräsi uteliaisuus millainen on mummomankeli, jossa on tubeless renkaat. 🤔
 
Riippuen millainen reikä, kuva auttaisi. Kamelinpaskoja on myös polkupyöriin mutta ovat pienempiä kuin auton. Ja nuo ovat muutenkin enempikin hätäpaikkauksia lenkillä ollessa. Litkun kuuluisi tiivistää loput ja muutenkin tukkia pienemmät reiät. Paikkavaahto ei kuulu fillareihin. Tubeless tai TL-ready renkaat ovat erikseen ja niitä käytetään litkujen kanssa. Tubeless paikat on tällaisia Park Tool TB-2 Ulkorenkaan Paikkarasia Jos rengas on pahasti rikki niin uusi rengas lienee paras vaihtoehto. Vanteen venttiiliä ei pitäisi väkivalloin tarvita irroittaa vaan yleensä se lähtee ihan kiertämällä lukitusmutterin pois.
Heräsi uteliaisuus millainen on mummomankeli, jossa on tubeless renkaat. 🤔
Eh, sori. Onhan tuossa kuitenkin sisäkumi... 🤓Venttiilistä puuttuu ruuvattava kiristysrengas, joka on yleensä sisäkumeissa, eikä sisäkumi näkynyt kun likaista ja kylmää rengasta vääntelin.
 
Osaisiko joku opastaa miten polkupyörän tubeless rengas paikataan? Valmistaja oli saanut huippuidean ja jättänyt sisärenkaat pois mummomankelista.

- Autonrenkaan koiranpaskapaikka taitaa olla vähän turhan raju polkupyörään, eikä lähiliikkeissä ole tarjolla pienempiä.
- Voiko laittaa sisäkumin paikan ulkorenkaan sisäpuolelle?
- Pitäisikö vaihtaa koko rengas? Onko tubeless renkaat erikseen?
- Sopisiko tuohon erillinen sisäkumi? Kai tuon nykyisen venttiilin saisi väkivalloin irti.
- Entä paikkavaahto? Onko toimiva ja pysyvä vaihtoehto?
Pahoittelut "tyhmästä" kysymyksestä, mutta oletko siis todennut renkaat sisäkumittomiksi, vai pelkästään lukenut sivuvallista tubeless? Litkut kun ei loputtomasti varastointia kestä, niin kokemusteni mukaan vähän harvemmin tulee suoraan kaupan hyllyltä muuta kuin valmius sisäkumin poistamiseen, ja vielä harvemmin mummopyörissä.
 
Pahoittelut "tyhmästä" kysymyksestä, mutta oletko siis todennut renkaat sisäkumittomiksi, vai pelkästään lukenut sivuvallista tubeless? Litkut kun ei loputtomasti varastointia kestä, niin kokemusteni mukaan vähän harvemmin tulee suoraan kaupan hyllyltä muuta kuin valmius sisäkumin poistamiseen, ja vielä harvemmin mummopyörissä.
Joo siis tein oletukseni sen perusteella, että venttiili näytti auton tubeless ventiililtä eikä sormet kohmeessa kurkkiessa näkynyt sisäkumia. Oli se siellä kuitenkin.
 
En löytänyt erikseen pyörän remppaamista käsittelevää lankaa, postataan tänne

Case: Juuttunut satulatolppa, alumiininen tolppa teräsrungossa

Toimenpiteet: Annettu parin viikon ajan liotushoitoa wd-40:llä, motipilla sekä fosforihappopohjaisella ruosteenpoistajalla (ei kaikkia samalla kertaa), väännelty ja käännelty putkiavaimella ja annettu kylmää satulatolpalle.

Lopputulos: Mitään ei ole tapahtunut

Nyt meni kokeneellakin remppaukolla sormi suuhun, tällaisen tapauksen kanssa ei ole ikinä ennen tarvinut painia. Ei tuu enää mitään muuta mieleen kuin tehdä ns. lopullinen ratkaisu, eli sahata tolppa poikki ja alkaa syöttämään natriumhydroksidia tolpalle. Tolppa poikki, keskiö irti ja pyörä nurinpäin telineeseen, joku teippiviritys sahatun tolpan päähän ja natriumhydroksidiliuosta keskeltä tolppaan. Kemikaalien kanssa puljaaminen on tuttua hommaa ja riskit tiedostan. Mutta ennen kuin alan tekemään tätä lopullista ratkaisua, niin löytyisikö tähän vielä jotain salaista poppakonstia mitä en ole yrittänyt? Ruuvipenkkiä mulla ei ole käytössä.
 
En löytänyt erikseen pyörän remppaamista käsittelevää lankaa, postataan tänne

Case: Juuttunut satulatolppa, alumiininen tolppa teräsrungossa

Toimenpiteet: Annettu parin viikon ajan liotushoitoa wd-40:llä, motipilla sekä fosforihappopohjaisella ruosteenpoistajalla (ei kaikkia samalla kertaa), väännelty ja käännelty putkiavaimella ja annettu kylmää satulatolpalle.

Lopputulos: Mitään ei ole tapahtunut

Nyt meni kokeneellakin remppaukolla sormi suuhun, tällaisen tapauksen kanssa ei ole ikinä ennen tarvinut painia. Ei tuu enää mitään muuta mieleen kuin tehdä ns. lopullinen ratkaisu, eli sahata tolppa poikki ja alkaa syöttämään natriumhydroksidia tolpalle. Tolppa poikki, keskiö irti ja pyörä nurinpäin telineeseen, joku teippiviritys sahatun tolpan päähän ja natriumhydroksidiliuosta keskeltä tolppaan. Kemikaalien kanssa puljaaminen on tuttua hommaa ja riskit tiedostan. Mutta ennen kuin alan tekemään tätä lopullista ratkaisua, niin löytyisikö tähän vielä jotain salaista poppakonstia mitä en ole yrittänyt? Ruuvipenkkiä mulla ei ole käytössä.
Kampiapinan videolla näkyy miten ammattilaiset tekee tuon irroituksen.


Siitä vaan omaa työkalua rakentamaan, muistan nähneeni vastaavan jossain kotimaisella videolla, mutta ehkä muistan väärin
 
Viimeksi muokattu:
Kiinnostelisi tilata kevääksi ensinmäinen kippurasarvipyörä kuntoiluun. En osaa oikein valita gravelin tai maantiepyörän väliltä. Gravelit on muodissa ja niitä hehkutetaan. Mutta matkat tulisi todennäköisesti olemaan noin 90% asfaltilla ajoa. Vai innostuisiko sitä sitten koluamaan sorateitä? Jotenkin asfaltti tuntuu ajatuksena mukavammalta. Uusiin maantiepyöriinkin saa melko leveitä renkaita tarvittaessa.
Jos et aja 100% asfaltilla, niin tilaa gravel. Tai no sanoisin, että vaikka ajaisitkin 100% asfaltilla, niin tilaa silti gravel. Jos alkaakin kiinnostamaan erilaisilla poluilla ja sorateillä ajelu, tai jos vaikka reittien varrelle sattuu (kuten usein sattuukin) jotain pientä sora- tai metsäpätkää, niin se siirtymä on gravelilla paljon helpompaa. Itse ajan vuosittain brevetejä asfaltilla omalla cyclocrossillani (voidaan konteksti huomioiden puhua gravelista, koska cx radalle sillä ei ole enää mitään asiaa) ja niissä ajoissa gravel on palvellut hienosti. Luottopakkinani asfaltilla mulla on ollut scwalben g-one rs renkaat, jotka eivät rullavuudessaan kumartele maantiepyörille, ja ihan hyvin niillä pystyy kulkemaan myös satunnaiset sora- ja maastopätkät (vaikka siihen tarkoitukseen on parempia maasto- sekä allaround renkaita).

Ihan kattavan yleisluontoisen vastauksen saitkin jo, niin ei siitä sen enempää. Mutta vinkki numero ykkönen on, että käy bikefittingissä, eli pyörän mitoituspalvelussa ennen ostopäätöstä, et tule katumaan, minä kaduin kun en käynyt.

Ja nälkä kasvaa syödessä. Jos päätät hankkia gravelin, niin on hyvin todennäköistä, että tule harkitsemaan myös maantiepyörän hankkimista, kun huomaat pyöräillessä erilaisten fillarityyppien tarpeet. Itse hankin viime kesänä hyväkuntoisen käytetyn Merida Ride 93 -mantiefillarin 105 osasarjalla, jossa on pystympi ajoasento, joka sopii itselle paremmin.
 
Kampiapinan videolla näkyy miten ammattilaiset tekee tuon irroituksen.


Siitä vaan omaa työkalua rakentamaan, muistan nähneeni vastaavan jossain kotimaisella videolla, mutta ehkä muistan väärin

Jaa elikkä ruuvipenkkiä, vipuvartta ja väkivaltaa :D pitääpä käydä katsomassa, jos sais ton rungon vietyä johonkin, jossa olis ruuvipenkki, ennen koko tolpan liuottamista myrkkyyn, jos sen kuitenkin sais suht käytökelpoisena ulos.

Kampiapinalla on kyllä hienoja videoita, se jättirunkoinen pelago on komea laitos.
 
Viimeksi muokattu:
Jaa elikkä ruuvipenkkiä, vipuvartta ja väkivaltaa :D pitääpä käydä katsomassa, jos sais ton rungon vietyä johonkin, jossa olis ruuvipenkki, ennen koko tolpan liuottamista myrkkyyn, jos sen kuitenkin sais suht käytökelpoisena ulos.
Ruuvipenkki auttaa jos saa tolpan siihen kiinni ja rungosta kääntää, tai jos rungon saa kiinni niin ettei ruuvipenkki jätä siihen jälkiä. Ja lämpöä/kylmää osiin voi auttaa.
 
Osaisiko joku opastaa miten polkupyörän tubeless rengas paikataan? Valmistaja oli saanut huippuidean ja jättänyt sisärenkaat pois mummomankelista.

- Autonrenkaan koiranpaskapaikka taitaa olla vähän turhan raju polkupyörään, eikä lähiliikkeissä ole tarjolla pienempiä.
- Voiko laittaa sisäkumin paikan ulkorenkaan sisäpuolelle?
- Pitäisikö vaihtaa koko rengas? Onko tubeless renkaat erikseen?
- Sopisiko tuohon erillinen sisäkumi? Kai tuon nykyisen venttiilin saisi väkivalloin irti.
- Entä paikkavaahto? Onko toimiva ja pysyvä vaihtoehto?

Käsittääkseni halvin ja helpoin vaihtoehto on vaan lisätä sisäkumi. Paikkausvaahdot on tarkoitettu lähinnä tilapäisratkaisuiksi että voi ajaa parikymmentä kilsaa että pääsee lenkiltä kotiin.

Sen venttiilin pitäisi irrota vanteesta aika helpolla ilman mitään väkivaltaa.
 
Käsittääkseni halvin ja helpoin vaihtoehto on vaan lisätä sisäkumi. Paikkausvaahdot on tarkoitettu lähinnä tilapäisratkaisuiksi että voi ajaa parikymmentä kilsaa että pääsee lenkiltä kotiin.

Sen venttiilin pitäisi irrota vanteesta aika helpolla ilman mitään väkivaltaa.
Jos olisit lukenut ketjua eteenpäin, niin väärä hälytys: pyörässä oli normaali sisäkumi.
 
Jos et aja 100% asfaltilla, niin tilaa gravel. Tai no sanoisin, että vaikka ajaisitkin 100% asfaltilla, niin tilaa silti gravel. Jos alkaakin kiinnostamaan erilaisilla poluilla ja sorateillä ajelu, tai jos vaikka reittien varrelle sattuu (kuten usein sattuukin) jotain pientä sora- tai metsäpätkää, niin se siirtymä on gravelilla paljon helpompaa. Itse ajan vuosittain brevetejä asfaltilla omalla cyclocrossillani (voidaan konteksti huomioiden puhua gravelista, koska cx radalle sillä ei ole enää mitään asiaa) ja niissä ajoissa gravel on palvellut hienosti. Luottopakkinani asfaltilla mulla on ollut scwalben g-one rs renkaat, jotka eivät rullavuudessaan kumartele maantiepyörille, ja ihan hyvin niillä pystyy kulkemaan myös satunnaiset sora- ja maastopätkät (vaikka siihen tarkoitukseen on parempia maasto- sekä allaround renkaita).

Ihan kattavan yleisluontoisen vastauksen saitkin jo, niin ei siitä sen enempää. Mutta vinkki numero ykkönen on, että käy bikefittingissä, eli pyörän mitoituspalvelussa ennen ostopäätöstä, et tule katumaan, minä kaduin kun en käynyt.

Ja nälkä kasvaa syödessä. Jos päätät hankkia gravelin, niin on hyvin todennäköistä, että tule harkitsemaan myös maantiepyörän hankkimista, kun huomaat pyöräillessä erilaisten fillarityyppien tarpeet. Itse hankin viime kesänä hyväkuntoisen käytetyn Merida Ride 93 -mantiefillarin 105 osasarjalla, jossa on pystympi ajoasento, joka sopii itselle paremmin.

Vastakkainen mielipide. Varsinkin kun moni sanookin ajavansa enemmän asfaltilla sittenkin, kuten itselläkin kävi. Itsellä oli ensimmäinen hiilikuitunen pyörä cyclocross ja koska käytännössä asfaltilla ajelin vaan, niin vaihdoin maantiepyörään, joka on sitten ihan merkittävästi nopeampi, vaikka cyclossakin oli toiset kiekot maantiepyörän leveyksillä. Mun oli helppo vaihtaa kun ostin käytettynä cyclon ja sain käytännössä saman siitä takaisin. Jos on toinen pyörä varastossa, niin sitten on kiva, että se toinen ei ole kompromissi.

Maantiepyörässä se huonoin juttu on, että se on niin urheilullinen, että pyöräily sen kanssa tuntuu aina urheilulta.

"Jos et aja 100% asfaltilla, niin tilaa gravel." on toki täysin totta, mutta "Jos sinulla on maantiepyörä, niin ajat 100% asfaltilla", joka oikeastaan on ainoastaan reitinvalinta kysymys.
 
Totta, maastopyörällä voi ajaa missä vaan. Mutta niin voi myös Jopolla kun löytyy tahtoa ja asennetta. Sama muillakin pyörätyypeillä.

Semmonen vinkki pyöräilyä aloitteleville että käykää rohkeasti koeajamassa erilaisia ja ehkä jopa erikokoisia pyöriä niin saatte paljon paremman käsityksen mistä ja miten aloittaa kuin menemällä kuvien, kuvauksien, ja muiden suosituksien perusteella. Usein aloittelija ei oikein tiedä itsekään mitä haluaa, joka on aivan tavallista ja oikein. Jos koeajoa ei voi tehdä pidemmällä kuin liikkeen vieressä suosittelen etsimään jälleenmyyjän joka antaa koeajaa pyörän varsinaisessa käyttötarkoituksessa.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
" jos sinulla on maantiepyörä, niin ajat 100% asfaltilla", joka oikeastaan on ainoastaan reitinvalinta kysymys.

Ja jonka ei toki tarvitse olla niin sataprosenttista näinkään päin. Ajelin vuosia Speedmaxilla vakiolenkkiä, joka sisälsi muutaman kilometrin sorapätkän. Se oli oikein hyvin ajettavissa 23/25 millisellä GP5000-rengastuksella lähes aina, ainoastaan juuri lanatulta tieltä käännyin takaisin. Koskaan niinä kymmeninä kertoina ei ollut ongelmia renkaiden kestävyyden kanssa. Tuollainen käytetympi soratie pakkaantuu niin hyvin ja niin nopeasti, että se on lähes asvaltin veroinen ajaa.
 
Täällä on näemmä samansuuntaista pohdintaa pyöristä mitä itsellä.

Uutta pyörää tekisi mieli ja olen arponut xc-maasturin ja gravelin välillä. Satunnaiseen työmatkapyöräilyyn tekisi mieli nopeampaa peliä mitä tuo nykyinen jäykkäperämaasturi on, mutta toisaalta tykkään joskus ajella myös poluilla ja metsäteillä missä epäilen että graveli ei tunnu omalta. Paras ratkaisu olisi varmaan kahden pyörän malli, rehellinen maasturi metsään ja gravel/hybridi mikälie nopeampi työmatkoille ja muuhun suhaamiseen. Ajot ovat sunnuntaiajeluita, metsässä loppuu taidot ja tiellä kunto hyvin nopeaan.

Suurin syy pyöränvaihtoon on se, että tuo nykyinen Trek Caliber 8 ei ole koko omistusaikana tuntunut oikein omalta. Se on xl-kokoisenakin mulle aavistuksen pieni, pitkänä joudun nostamaan satulan taivaisiin ja ajoasento muuttuu huonoksi. Puutuu niin ranteet kuin persauskin. On vaihdeltu stemmiä ja tankoa ja koetettu säätää minkä osaan mutta rungon rajat tulevat mielestäni vastaan. Noin tunti on maksimi mitä tuolla viitsii ajaa. Tuota ostaessa ei oikein ollut ajatusta mitä halusin, tarvitsin vain jonkinlaisen pyörän, niin ei oikein osunut maaliin. Sähköä tai mitään top end-vehjettä en tarvitse, vaan sopivan kokoisen perushyvän pelin.

Vähän huono kun liikkeiden valikoimat on mitä on ja numeroiden perusteella en osaa ostaa sopivaa pyörää. Pitäisi päästä testaamaan kunnon lenkillä että miltä asento tuntuu.
 
Vastakkainen mielipide. Varsinkin kun moni sanookin ajavansa enemmän asfaltilla sittenkin, kuten itselläkin kävi. Itsellä oli ensimmäinen hiilikuitunen pyörä cyclocross ja koska käytännössä asfaltilla ajelin vaan, niin vaihdoin maantiepyörään, joka on sitten ihan merkittävästi nopeampi, vaikka cyclossakin oli toiset kiekot maantiepyörän leveyksillä. Mun oli helppo vaihtaa kun ostin käytettynä cyclon ja sain käytännössä saman siitä takaisin. Jos on toinen pyörä varastossa, niin sitten on kiva, että se toinen ei ole kompromissi.

Maantiepyörässä se huonoin juttu on, että se on niin urheilullinen, että pyöräily sen kanssa tuntuu aina urheilulta.

"Jos et aja 100% asfaltilla, niin tilaa gravel." on toki täysin totta, mutta "Jos sinulla on maantiepyörä, niin ajat 100% asfaltilla", joka oikeastaan on ainoastaan reitinvalinta kysymys.
En edes näe tätä kovinkaan vastakkaisena mielipiteenä. Puolustan silti kantaani, koska kyseessä on "joko tai" -keissi, niin pidän gravelin hankkimista oikeana vaihtoehtona. Vapaus, mukavuus ja monikäyttöisyys ilman merkittäviä kompromisseja. Ja sanoisin, että maantiepyörän tarpeen huomaa vasta kun on kyntänyt asfalttia tarpeeksi gravelilla/cx:llä, kuten sinullekin tässä kävi, mutta toisinpäin se ei välttämättä toimikaan niin, ja pahimmassa tapauksessa into pyöräilyyn loppuu, kun on maantiekiiturilla haistellut meidän tieverkoston verorahakiharoita. Maantiepyörä ensimmäiseksi kippusarveksi sisältää niin paljon "mutta" ja "entä jos"
-Entä jos maantiefillarin ajoasento ei sovikaan itselle, mitä jos urheilullinen ajotyylin ei olekaan itselle se oikea (käykää bikefittingissä)
-Entä jos haluan ajaa myös talvella ja tuntee tarpeen nastarenkaille, 35-45 talvinakkeja on erilaisia vino pino, mutta maantiefillariin valikoima onkin sitten rajoitetumpi
-Entä jos innostuu koluamaan muuta kuin asfalttia, kuten kysyjäkin totesi
-Entä jos alkaa näkemään tarvetta erilaisille kiinnityksille
ja näistä seikoista johtuen suosittelen ensimmäiseksi kippusarveksi gravelia, kun kyseessä on joko tai. Käytetyn hankkiminen on kyllä mielestäni turvallisin vaihtoehto, jos myyjä antaa käydä ihan kunnon koeajolla, ja jos ei sitten tunnu oikealta, niin sitten vaan katsoo jonkin toisen. Mainitsinko muuten jo bikefittingin? Käykää siellä. Joskus kuulin sanottavan, että ei kannata käydä ennen kuin on vähän ajokokemusta alla, olen tästä henk koht täysin eri mieltä, kannattaa vaan kattoa, että pyytääkö ne tuomaan omia kenkiä ja polkimia.
 
Täällä on näemmä samansuuntaista pohdintaa pyöristä mitä itsellä.

Uutta pyörää tekisi mieli ja olen arponut xc-maasturin ja gravelin välillä. Satunnaiseen työmatkapyöräilyyn tekisi mieli nopeampaa peliä mitä tuo nykyinen jäykkäperämaasturi on, mutta toisaalta tykkään joskus ajella myös poluilla ja metsäteillä missä epäilen että graveli ei tunnu omalta. Paras ratkaisu olisi varmaan kahden pyörän malli, rehellinen maasturi metsään ja gravel/hybridi mikälie nopeampi työmatkoille ja muuhun suhaamiseen. Ajot ovat sunnuntaiajeluita, metsässä loppuu taidot ja tiellä kunto hyvin nopeaan.

Hyvä graveli oikealla rengastuksella (jos graveliin päädyt niin kato että mahtuu ainakin 50mm kumi) on yllättävän maastokelpoinen. Jyrkissä röykytyslaskuissa ja muussa nopeatempoisessa kiven/kannonkierrossa myös aika heikoilla verrattuna keskitasoiseenkin jäykkikseen, mutta metsäpoluilla ja semiteknisissä nousuissakin toimii huomattavasti paremmin kuin mitä uskoisi jos katselee vaan speksejä/ulkonäköä/foorumipostauksia.

Sulla kun nyt se jäykkis löytyy, niin hommaa hyvä graveli (~3k) ja käy vaikka jossain bikefitissä ja kerro käyttötarve ja maasturikokemuksesi niin osannevat auttaa. PK-seudulla ehkä vähiten huonoimpia voisi olla Larunpyörä tai Bikeplanet. Ridemore varauksin myös, siellä tosin voi myyjästä riippuen saada vähän nihkeän elitistiä palvelua.
 
Viimeksi muokattu:
Kiinnostelisi tilata kevääksi ensinmäinen kippurasarvipyörä kuntoiluun. En osaa oikein valita gravelin tai maantiepyörän väliltä. Gravelit on muodissa ja niitä hehkutetaan. Mutta matkat tulisi todennäköisesti olemaan noin 90% asfaltilla ajoa. Vai innostuisiko sitä sitten koluamaan sorateitä? Jotenkin asfaltti tuntuu ajatuksena mukavammalta. Uusiin maantiepyöriinkin saa melko leveitä renkaita tarvittaessa.
Näissä keisseissä gravel on tieteellisesti osoitettu olevan se vähiten huonoin vaihtoehto, mutta tässä tapauksessa voisit hyvin harkita Canyonin Endurancea tai vastaavaa muilta merkeiltä. Ei oo graveli, eikä täysverinen maantiepyöräkään (joissa ei muuten ole mitään järkeä, pysy niistä kaukana), mutta lähempänä jälkimmäistä kuin edellistä.
 
Näissä keisseissä gravel on tieteellisesti osoitettu olevan se vähiten huonoin vaihtoehto, mutta tässä tapauksessa voisit hyvin harkita Canyonin Endurancea tai vastaavaa muilta merkeiltä. Ei oo graveli, eikä täysverinen maantiepyöräkään (joissa ei muuten ole mitään järkeä, pysy niistä kaukana), mutta lähempänä jälkimmäistä kuin edellistä.
Endurance AL mallistolle iso peukku, melko pienellä rahalla hyvinkin suorituskykyinen jokamiehen fillari, pysty ajoasento ja helppo ja mukava hallittavuus. Voisin harkita itse sellaista, ellei olisi niin hyvä kalusto alla jo valmiiksi. 35mm rengastila olisi ehkä suurin rajoite itselleni. Canyonin pyörien kokoluokituksiin kannattaa tutustua ennen hankkimista, esim jos on käyttänyt ennen 54cm, niin canyonin M voi olla aivan liian iso.
 
Endurance AL mallistolle iso peukku, melko pienellä rahalla hyvinkin suorituskykyinen jokamiehen fillari, pysty ajoasento ja helppo ja mukava hallittavuus. Voisin harkita itse sellaista, ellei olisi niin hyvä kalusto alla jo valmiiksi. 35mm rengastila olisi ehkä suurin rajoite itselleni. Canyonin pyörien kokoluokituksiin kannattaa tutustua ennen hankkimista, esim jos on käyttänyt ennen 54cm, niin canyonin M voi olla aivan liian iso.

Jep, Canyonin runkokoot ovat kyllä käytännössä kaikista muista valmistajista poikkeavat. Onneksi siellä on aika hyvä laskuri joka pienen testiaineiston perusteella antaa aika osuvat suositukset. Aiemmin tämä oli isompikin ongelma kun fillareita ei päässyt itse koittamaan, nyt näyttäisi Suomessakin olla pari ihan Canyonin kumppania jossa pääsee testaamaan livenä.

Itsellä CF SLX Grizl, joka toiminut aivan tolkuttoman hyvin omaan ajoprofiiliin. Ensimmäinen ongelma mikä tuossa tulee monikäyttöajossa vastaan on välitysten loppuminen vauhdikkaassa maantieajossa, mutta onneksi se näyttelee tosi pientä osaa omissa ajoissa.

Endurancen AL ja CF -malliston välillä näyttäisi olevan niin pieni hintaero että suosittelisin kyllä hiilaria, jos edes on huolellinen sen suhteen miten pyörää säilyttää ja käsittelee. Random runkonaarmut ei alumiinisessa haittaa niinkään, mutta hiilarissa ne riipaisee syräntä. Tuollainen täyshiilarinen runko + keula on myös uskomattoman smuutti alumiiniseen verrattuna. 35mm on mustakin aika vähän, mutta kyllä tossakin luokassa suorituskykyisiä metsäpolkukumeja löytyy.
 
Jos haluaa säästää rahaa niin miksi ostaa uusi pyörä? Markkinat ovat nyt sellaiset että käytettyä pyörää on aivan valtavat määrät myynnissä. Osalla ei ole ajettu metriäkään senjälkeen kun se on hankittu työsuhdepyöräedulla. Juuri tuo etu on tuhonnut käytettyjen markkinat jos sitä katsoo myyjän näkövinkkelistä. Ostajalle tuo on hyvä asia koska hinnat ovat romahtaneet.

Fillaritori pursuaa käytettyä mankelia ja osassa pyyntihinnat absurdeja, aivan kuten asuntomarkkinoillakin nyt. Itse yritin myydä pariakin pyörää syksyllä ja voin sanoa että mint kuntoisen pyörän myyntihinta on jossain 1/3 uuden hinnasta (jos malli on max 2v vanha). Jäykkäperäisestä manuaalipyörästä ei saa kuin sen mitä etuiskarin hinta on käytettynä. Niitä on niin järjetön määrä tarjolla eikä ostajia ole juurikaan.

Ja varsinkin jos kelpaa joku merkki joka ei ole muotia (Trek jne) niin tinkivaraa löytyy paljon.

 
Jos haluaa säästää rahaa niin miksi ostaa uusi pyörä? Markkinat ovat nyt sellaiset että käytettyä pyörää on aivan valtavat määrät myynnissä.
Totta. Esim. Verkkiksen outletista on saanut takuullisia, asiakaspalautettuja pyöriä (joissa vielä monessa pyöräliikkeen tarkistus tehty) verrattain halvalla. Esimerkiksi gravelia 1x11 Apexilla + hydraulisilla jarruilla 10kk takuulla 750€.
 
Fillaritori on persjalkaisten valtakuntaa siinä missä moni muukin paikka. M ja L koossa löytyy valinnanvaraa, mutta näin vähintään xl kokoa etsivänä tarjonta supistuu kummasti.

Voisin siis mielelläni ostaa käytetyn pyörän, kun niitä saa vähän ajettuina kun kansa vaihtaa muodin mukaisesti uutta mallia alle. Tuo isojen kokojen puute rajoittaa ja samaten se että osaaminen ei aivan riitä speksien perusteella ostamiseen.
 
Fillaritori on persjalkaisten valtakuntaa siinä missä moni muukin paikka. M ja L koossa löytyy valinnanvaraa, mutta näin vähintään xl kokoa etsivänä tarjonta supistuu kummasti.
Voisko näistä joku osua lähelle koeajoa varten?

Se bikefitting vois olla sulle hyvä. Ootko pk-seudulla vai jossain pöndellä? Ehkä täältä parviäly osais vinkata lähellä olevan fillarikaupan josta saisi asiantuntevaa apua :)

Mitä Canyonin laskuri antaa suosituskooksi? Osviittana voi aatella että jos tuo suosittelee XL, niin se on muilla valmistajilla lähtökohtaisesti sitten XXL..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 714
Viestejä
4 636 301
Jäsenet
76 064
Uusin jäsen
Grade

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom