Pyöräily

En ole kyllä koskaan ymmärtänyt tuota vain eteen nastat enkä tarvitse taakse. Mielestäni täysin väärä paikka säästää muutama puupenni.
Itse olen ainakin niin laiska, etten jaksa yhtään ylimääräisiä renkaanvaihtoja. Minulla on toiseen fillariin ylimääräinen etupyörä (jarrulevyineen), jossa on pysyvästi nastarengas. Näin ollen minun tarvitsee vain kahdesti vuodessa vaihtaa etupyörät päikseen pikalinkkukiinnityksellä. Takapyörän vaihtaminen olisikin jo isompi kustannus ja vaiva voimansiirron takia, eikä siinä nastoja yleensä muutenkaan kaipaa.

Toista lokasuojatonta fillariani taasen käytän vain kuivalla kelillä ja talvella pakkasella, jolloin nastoja ei tarvitse. Hyvälaatuiset renkaat pitävät paremmin kuin kengänpohjani, joissa ei myöskään ole nastoja.
 
Itsellä onneksi vain 5km työmatka taajamassa + vastaavat kauppa/asiointi reissut joten en ole koskaan nastarenkaita tarvinnut. Hyväseoksinen sora/maastonakki sopivalla kuviolla ja matalalla paineella pitää lumella kuin asfaltilla, ja vuoden peilijääpäivät voi laskea suunnilleen yhden käden sormilla joten mitä järkeä kurnuttaa nastoilla koko talvea "turhaan". Toki monilla varmasti on pidempää ajoa ja vaihtelevempia olosuhteita joten ymmärrän myös nastojen kohderyhmää.
 
En ole kyllä koskaan ymmärtänyt tuota vain eteen nastat enkä tarvitse taakse. Mielestäni täysin väärä paikka säästää muutama puupenni.
Olen samaa mieltä. Polkupyörästä osuu maahan hädintuskin kantapään verran pinta-alaa maasturin renkaassa tai kahdessa gravelin/cyclon/hybridin renkaassa. Ei ole liikaa pinta-alaa, jonka pitäisi varmistaa pito.

Nastojen kanssa jarrutusteho on parempi jäällä, ei lähde perä alta. Samoin kiihdyttäessä tai jyrkässä ylämäessä ei sudi. Katuvalaistuksessa ajaessa voi jää yllättää ja siksi hyvä olla luottoa renkaisiin. Lisäksi nastarenkaat ovat nykyään todella hyviä ja pidän pienenä harmina niiden kulumista päällysteellä. Ilman muuta laittaisin nastat eteen ja taakse eikä vain eteen.

Jos voi kelin valita, niin sittenhän riski on pienempi ja voi säätää. Työmatka-ajossa tai säännöllisessä kuntoilussa kelillä kuin kelillä laittaisin nastat molempiin kiekkoihin.

Tämä mielipide toki siitä näkökulmasta, että nollakelin molemmin puolin olevaa säätä piisaa ja pyörätietä hoidetaan seutukunnallani aika välttävästi. Liukasta siis on ja usein.
 
Oon ite vetäny talvet noilla Continentalin TopContact Winter II premium kitkarenkailla nastojen sijaan, ihan hyvin pärjää kuhan tiedostaa sen että ei ne kuitenkaan nastat oo. Muilla valmistajilla ei taida kitkarenkaita olla edes valikoimissa.
 
Oon ite vetäny talvet noilla Continentalin TopContact Winter II premium kitkarenkailla nastojen sijaan, ihan hyvin pärjää kuhan tiedostaa sen että ei ne kuitenkaan nastat oo. Muilla valmistajilla ei taida kitkarenkaita olla edes valikoimissa.

Nämähän vaikuttaa idealtaan hyvältä. Vielä kun saisi 28" koossa vielä leveämpää kuin 42mm :) Kantaisi lumessakin edes hieman paremmin.
 
Tsygäiltyä tulee pari kertaa viikossa, töihin ja takaisin, lähikauppaan ja vähän rinteessä pompimaan, mielellään alamäkeen toki ;)
Maastopyörä on tosi pyörä, ei sähköavustusta, joten ei pyörävarkaita. Kuntoa vaatii enemmän, mutta kuntoa myös kohottaa kohtalaisesti.

Pitäisi pohtia uutta pidempää reissua ennen kuin routa tulee maahan ja tsygäily muuttuu sohjuuttamiseksi. Viimeksi käytiin idässä, kolme päivää, kolmesataa kilometriä. Mahtava tunne finaalissa ja jalkalihakset adrenaliinipöllyissä. Viikon päästä tuli keuhkokuume ja sohvalepo kutsui.
Jos viikon päästä suuntaisi pohjoiseen. Muuttuuko tsygä sykkeliksi vasta Raahan korkeudelle vai pitääkö pinkoa toriparkille tai jopa raksilaan asti :hmm:
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 317
Viestejä
4 420 531
Jäsenet
73 343
Uusin jäsen
TwinDips

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom