Pyöräily

Vaijerin kuori siis. Ihan itse mittaan leikattavissa metritavarasta. Kannattaa olla hyvä leikkuri, ei mene ihan toosaksi ja lyttyyn. Lisäksi nuo vaijerin kuoren päätyholkit pitäisi jostain saada.
 
Vaijerin kuori siis. Ihan itse mittaan leikattavissa metritavarasta. Kannattaa olla hyvä leikkuri, ei mene ihan toosaksi ja lyttyyn. Lisäksi nuo vaijerin kuoren päätyholkit pitäisi jostain saada.
Ostaa Shimanon valmiin setin niin tulee holkitkin mukana. Ja tosiaan vaijerileikkurit on aika lailla pakolliset.

Kiitos vastauksista! Pääsen näillä eteenpäin.

Ei oo ihan liikaa tullu pyörien kanssa värkättyä, niin on myös termistö vielä vähän hukassa. :D
 
Täytyisi viedä pyörä huoltoon finaalissa olevan keskiölaakerin ja ilmausta vaativan takajarrun takia, mutta mietin mitä muita huoltotoimenpiteitä olisi syytä tehdä samalla, vai riittääkö huoltaa vain oireiden mukaan tarvittaessa?

Kyseessä on 2011 vuosimallin kuiturunkoinen ja -haarukkainen maastopyörä, jonka 1x11 voimansiirto on uusittu täysin 2019 ja samalla vanteet on rihdattu ja jarrunesteet vaihdettu. Kilometrejä ja kovaa rasitusta ei ole ihan kauheasti tullut, sillä ketjut olen vaihtanut vain kerran ja rattaat ovat mielestäni vielä kunnossa. Tuon ketjun vaihtamisen lisäksi olen itse vain öljynnyt ketjut ja vaihtanut jarrupalat ja renkaat. Olisinko myös vaihtajan vaijeria kiristänyt vähän jossain välissä.

Takajarrukahvan saa painettua pohjaan, mutta etujarru toimii vielä ongelmitta. Keskiö pitää jo pienillä vaihteilla sellaista vinkunaa, että nolottaa ajaa sillä. Vaihtajalla on välillä ongelmia isoimman rattaan kanssa ja vaihtajan häkki näyttäisi olevan hieman vinossa, joten saavat huollossa senkin selvitellä.

Itsellä ei riitä innostus näihin huoltohommiin, mutta en halua turhastakaan maksaa. Huoltoliikkeiden 120€ kausihuollot vaikuttavat vaan rahastukselta, ellei rääkkää pyöräänsä kunnolla.
 
Onkos täällä lastipyörä / tavarafillari / cargo bike puuhasteilijoita?

Itse hommasin vastikään Bombtrack Munroe Cargo -pyörän ja aijettä kun on mukavaa menoa. Voin suositella kaikille. Viikonloppuna tuli tehtyä 80km reissu ulos kaupungista. Oli kiva kun sai helposti kaikki eväät ja romppeet riippumattoa myöten mukaan eikä selässä tarvinnut kantaa mitään.


Itselle täydellinen yhdistelmä normaalia pyörää, jolla ajaa työmatkat, hiekkatiet ja muut pikku seikkailut mutta tarvittaessa pidemmillä retkillä tai kauppareissuilla saa sidottua 30kg kamaa edessä olevalle alustalle. Ajattelin myös korin ostaa tuohon alustan päälle niin voi siihen pakata ostoksia mielin määrin. Jos joskus tuntuu, että tarvii kantaa vielä enemmän niin isken tarakan perään kiinni.
 
Felt Breed 30 lähti tilaukseen.

Kävin Broamin 61cm koossa testaamassa, mutta tuntui liian isolta (liian pitkä reach ja toisaalta korkea stack). Broamin 58cm tai mitään Breediä ei ollut saatavilla testiin. tämän perusteella Breed 58cm koossa vaikutti riittävän sopivalta, että uskaltaa tilata.

Joko pyörä saapui ? Itsekkin mietin pitäisikö pistää tilaukseen nyt kun pientä kokoakin olisi saatavana...
 
Joko pyörä saapui ? Itsekkin mietin pitäisikö pistää tilaukseen nyt kun pientä kokoakin olisi saatavana...
Viime perjantaina tuli DB Schenkerin kautta, mutta en ole vielä ehtinyt testaamaan. Oletettavasti varastoinnin takia vaihteissa oli ilmaa ja piti viedä liikkeeseen, kun ei itseltä löydy sopivia työkaluja. Huomenna tai viimeistään alkuviikosta pitäisi päästä ajamaan.

nettisivuilla mainittu ”This means the gears and brakes need to be set up and will need a full mechanical check over before riding.” tarkoitti siis tässä tapauksessa vähän enemmän työtä kuin etupyörän ja tangon kiinnittämistä.
 
Viime perjantaina tuli DB Schenkerin kautta, mutta en ole vielä ehtinyt testaamaan. Oletettavasti varastoinnin takia vaihteissa oli ilmaa ja piti viedä liikkeeseen, kun ei itseltä löydy sopivia työkaluja. Huomenna tai viimeistään alkuviikosta pitäisi päästä ajamaan.

nettisivuilla mainittu ”This means the gears and brakes need to be set up and will need a full mechanical check over before riding.” tarkoitti siis tässä tapauksessa vähän enemmän työtä kuin etupyörän ja tangon kiinnittämistä.
Tänään pääsi testaamaan pyörää ensimmäistä kertaa. Kaikki toimii ja pyörän koko myös OK, pitää ehkä testata lyhyemmällä stemmillä, mutta voi olla myös kuskin kankeutta... Kokonaisuutena hyvä pyörä tuohon rahaan ja Merlincycles hoiti myös oman osuutensa ripeästi.



Pullotelineet AliExpressistä myös OK, Wahoo mount puolestaan on oudossa kulmassa vs. alkuperäinen, mutta ehkä tuolla pärjää.
 
Omanikin kotiutui pienen sähläyksen jälkeen.

Ainoa vaan, että satula ja polkimet jäi matkasta. Oli unohtuneet varaston nurkkaan… Nekin tulossa nyt maanantaiksi perille.

Ootko hankkinut jalustinta tuohon? En ole onnistunut löytämään oikein sopivaa. Semmoisen takahaarukkaan asennettavan ostin, mutta kun se on sen mallinen, että toimisi putkessa joka on profiililtaan suorakulmion mallinen. Tässä taas profiili on nurkistaan pyöristetyn kolmion mallinen, niin ei pysy paikoillaan. Nyt ollaan ilman jalustaa sitten.
 
Kylmät kelit tulee ja munat on kohta taas ihan jäässä. Onko jotain kalsari tmv. suosituksia vai pitääkö ostaa jotkut tuulenkestävät bibsit ettei säkit ole helisemässä sitten niillä pakkaskeleillä?
 
Kylmät kelit tulee ja munat on kohta taas ihan jäässä. Onko jotain kalsari tmv. suosituksia vai pitääkö ostaa jotkut tuulenkestävät bibsit ettei säkit ole helisemässä sitten niillä pakkaskeleillä?
Itse tilasin nämä just alesta (tosin nyt saatavuutta ei enää ole) MILLE Equipe RS Spring/Fall Bibshorts 24, miesten pyöräilyhousut - Pyöräilyshortsit - MILLE Equipe RS Spring/Fall Bibshorts 24, miesten pyöräilyhousut | XXL
Munaskujen kohdalla on jotain windstopper matskua mikä varmaan auttaa viileämmässä - huomaa kun nyt pari kertaa testannut noita noin +19 kelissä niin paikat vaan hikoilee mitä tavallisilla bibseillä ei tee.
Noitten päälle jos vetää vielä lisää kerroksia niin luulisi tarkenevan.

Toinen vaihtoehto vetää vaan jotain windstopper -kalsaria jalkaan.

Itse kyllä huomannut, että pakkasilla ei oikein mikään enää auta kun kylmä puskee satulan kautta. Pitäs melkeen lämmitettävä satula olla. Eturauhastulehdusta en halua niin ulkona ajelut loppuu käytännössä kun mennään alle +10 kelien.
 
Pitkät henkseliajohousut (tights) ilman säämiskää oli ainakin aikaisemmin suosittuja harrastepiireissä. Niiden alle voi laittaa minkälaista housua tahansa ja pärjää hyvin ainakin pikkupakkasille saakka. Itsellä jotkut Castellit. Niiden alla olen käyttänyt hieman paksummalla säämiskällä varustettuja kesäbibsit ja tarvittaessa tavalliset pitkät kalsarit vielä välikerrokseksi.

Oon herkkä kylmälle, mutta tällaisella vaatetuksella olen pärjännyt hyvin nollakelissä ja hieman alle.

Assokset ovat tyypillisesti hyvin ohuella säämiskällä niin eivät välttämättä ole lämmöneristävyydellä kovin optimaaliset.
 
Siskollani on Insera Nyx 29'' polkupyörä. Toinen rengas kärsi sen verran vahinkoa, että hankittiin uusi sisäkumi. Kävi ilmi, että tarvitsee kokonaan uuden ulkorenkaan. Mitat 57-622 ja vannekoko 29''/2,25. Alla oleva sopisi numeroidensa puolesta, mutta mitä tarkoittaa "Rengas on valmis käytettäväksi ilman sisärengasta"? Pitihän tuohon aikaisempaankin vaihtaa aina sisäkumi, mikä tässä on erilaista? Tyhmänä kysyin tekoälyltä, joka vastasi "Vaikka kyseessä on tubeless-ready-rengas, sitä voi silti käyttää perinteisesti sisärenkaan kanssa, jos niin haluaa. Tämä tarkoittaa, että et ole pakotettu siirtymään tubeless-järjestelmään, vaikka rengas on siihen suunniteltu. Voit siis asentaa uuden ulkorenkaan ja käyttää sitä vanhan tapaan sisärenkaan kanssa". Pitääkö tämä paikkansa?

 
Siskollani on Insera Nyx 29'' polkupyörä. Toinen rengas kärsi sen verran vahinkoa, että hankittiin uusi sisäkumi. Kävi ilmi, että tarvitsee kokonaan uuden ulkorenkaan. Mitat 57-622 ja vannekoko 29''/2,25. Alla oleva sopisi numeroidensa puolesta, mutta mitä tarkoittaa "Rengas on valmis käytettäväksi ilman sisärengasta"? Pitihän tuohon aikaisempaankin vaihtaa aina sisäkumi, mikä tässä on erilaista? Tyhmänä kysyin tekoälyltä, joka vastasi "Vaikka kyseessä on tubeless-ready-rengas, sitä voi silti käyttää perinteisesti sisärenkaan kanssa, jos niin haluaa. Tämä tarkoittaa, että et ole pakotettu siirtymään tubeless-järjestelmään, vaikka rengas on siihen suunniteltu. Voit siis asentaa uuden ulkorenkaan ja käyttää sitä vanhan tapaan sisärenkaan kanssa". Pitääkö tämä paikkansa?

Kyllä voit käyttää sisärenkaan kanssa. Sisärenkaattoman siitä saa vaihtamalla tubeless venttiilin ja laittamalla tubeless nestettä.
 
Vois postaa tänne. Oman striven keula alkanu naksuu ja pitää meteliä, niin pohdin josko sais lähetettyy csu:n jonnekkin kruunun vaihtoon. Kerran googlettaessa sitten törmäsin saksalisen sivuun, jossa saisin striven keulaan (fox36) uuden csu:n 70€ (posteineen)

Nyt kun tää tuli, niin vaikuttaa ihan hyvältä. Aivan virhetön ja kattoon noita putkia, niin siellä on käytetty myös lukitetta täytteenä.
IMG-1390.jpg

IMG-1392.jpg

ainakin toistaiseks vaikuttaa hyvältä.
 
Kylmät kelit tulee ja munat on kohta taas ihan jäässä. Onko jotain kalsari tmv. suosituksia vai pitääkö ostaa jotkut tuulenkestävät bibsit ettei säkit ole helisemässä sitten niillä pakkaskeleillä?

Itellä nää toiminut hyvin jos jostain löytyy. Interilta loppu ja XXL näytti olevan vain S-kokoa jäljellä.

 
Tämä alkkari keskustelu koskee ilmeisesti maantiepyöriä? Onko nuo bibsit aka. vaippahousut?
Itse ajattelin maasturilla kyllä yli talven ajella, sen suurempia erikoisvarusteita ostamatta. Laskettelun peruina löytyy eri mallisia lämpimiä pitkiä alkkareita. Jotkut päällyshousut kapeilla lahkeilla pitää kyllä ostaa, Fox Racingillä näytti olevan hyviä.
 
Onko minkälainen operaatio suoristaa takavanne?

3-vaihteinen mummopyörä ja tuossa äkkiseltään katsottuna uusi maksaisi luokkaa 100€, joka pyörän arvoon nähden on hieman liikaa.
 
Onko minkälainen operaatio suoristaa takavanne?
Vaikea kysymys, mikäli vanne on vääntynyt mällin takia niin jäykkä vanne voi olla varsinkin tottumattomalle vaikea, kokenut saattaa saada siedettäväksi, varsinkin kun ei ole vannejarruja.

Puolien kireyden tasaisuus on usein ongelma.
 
Vaikea kysymys, mikäli vanne on vääntynyt mällin takia niin jäykkä vanne voi olla varsinkin tottumattomalle vaikea, kokenut saattaa saada siedettäväksi, varsinkin kun ei ole vannejarruja.

Pitänee tutustua enemmän, mutta näin ajatuksen tasolla voisin veikata, että tyhjällä kumilla on tullut vain ajeltua.

Tosiaan mitään erikoistyökaluja tai muutakaan ei ole, eikä kyllä myöskään niiden hankkimiseen ole mitään innokkuutta, jos/kun maksavat liikaa.

Todennäköisesti ”roskalavalta” fillari missä saman tyyppinen, mutta suora vanne on se helpoin/halvin.
 
Pitänee tutustua enemmän, mutta näin ajatuksen tasolla voisin veikata, että tyhjällä kumilla on tullut vain ajeltua.

Tosiaan mitään erikoistyökaluja tai muutakaan ei ole, eikä kyllä myöskään niiden hankkimiseen ole mitään innokkuutta, jos/kun maksavat liikaa.

Todennäköisesti ”roskalavalta” fillari missä saman tyyppinen, mutta suora vanne on se helpoin/
Tyhjä kumi tuskin vääntää vannetta.
Työkaluista rihtausavain helpotaa (n.2.4mm hahlomainen) tosin jakoavaimellakin voi yrittää ;)
Roskalavat on aina mahdollisuus.
 
Tämä alkkari keskustelu koskee ilmeisesti maantiepyöriä? Onko nuo bibsit aka. vaippahousut?
Itse ajattelin maasturilla kyllä yli talven ajella, sen suurempia erikoisvarusteita ostamatta. Laskettelun peruina löytyy eri mallisia lämpimiä pitkiä alkkareita. Jotkut päällyshousut kapeilla lahkeilla pitää kyllä ostaa, Fox Racingillä näytti olevan hyviä.
Bibsit käsittääkseni tarkoittaa henkselillisiä pyöräilyhousuja. Säämiskä on se pehmuste joka niissä usein on mutta ei aina.

Itse aloin käyttämään säämiskällisiä housuja vasta pari vuotta sitten kun innostuin myös sisäpyöräilystä jossa asentovaihtelua tulee tosi vähän. Tämän jälkeen noita on tullut käytettyä myös maastossa ja se kyllä tuo aika paljon lisämukavuutta tekemiseen.

Varsinaiseen jäätymisongelmaan auttaa oman kokemuksen mukaan vain kerrospukeutuminen. Suurinosa talvipyöräilyvaatteista on tarkoitettu keskieurooppalaiseen talveen eli nollakeliin.
 
Maasturilla harvemmin mullakaan paikat viilenee, kun vauhdit on sen verran pieniä. Ja jos kovempaa kyytiä menee, niin sekin yleensä vain hetkellistä.
 
Onko minkälainen operaatio suoristaa takavanne?
3-vaihteinen mummopyörä ja tuossa äkkiseltään katsottuna uusi maksaisi luokkaa 100€, joka pyörän arvoon nähden on hieman liikaa.

Ei se kovin vaikea jos ei ole pahasti mennyt mutkalle. Tämän videon avullla opettelin mutta varmaan park toolilla ja muilla on myös opasvideoita.

Nippeliavaimen saa motonetistä 5 eurolla. Rihtauspenkkiä ei tarvi, pyörä nurinpäin ja runkoon kiekon molemmille puolille nippusiteen pätkät kiinni niin näkee paremmin mistä kohtaa on mutkalla. Jos ei jaksa säätää niin kierrätyskeskukselta saa luultavasti vanteen suht. halvalla.
 
Tämä alkkari keskustelu koskee ilmeisesti maantiepyöriä? Onko nuo bibsit aka. vaippahousut?
Itse ajattelin maasturilla kyllä yli talven ajella, sen suurempia erikoisvarusteita ostamatta. Laskettelun peruina löytyy eri mallisia lämpimiä pitkiä alkkareita. Jotkut päällyshousut kapeilla lahkeilla pitää kyllä ostaa, Fox Racingillä näytti olevan hyviä.
Ihan sama mikä laji, samanlaista se kylmällä satulalla istuminen on.
 
Ihan sama mikä laji, samanlaista se kylmällä satulalla istuminen on.
No toki. Maasturilla siinä satulassa ei vaan hirveästi maastossa istuta, tai vähintään perse liikkuu siinä penkin päällä.

Voin kyllä kuvitella kun katupyörällä ajat sen kaksi tuntia, ja ainoa mikä liikkuu on jalat, niin saattaa siinä kivekset surkastua.
 
Onhan nuo vähän erilaisia lajeja paikkojen kylmettymisen kannalta kun toisessa mennään 25+ keskinopeudella tiellä ja toisessa möngitään poluilla mennen vain välillä lujempaa alamäkiä, ja iso osa ajasta juntataan seisaaltaan istumisen sijaan.

Ensimmäisessä jäätyy munat ihan eri tavalla jos ei suojaus ole kunnossa.

Itsekin tappelin samojen asioiden kanssa viime syksynä kun jatkoin kautta pakkasille saakka. Kerrospukeutuminen, tuulenpitävät päälivaatteet, kenkiin riittävästi lämpöä koska ainakin itsellä jäätyi varpaat herkästi niin sitten pärjäsi. Ja hyvät hanskat ettei viima kylmetä sormia.

Pehmusteisiin liittyen, itse tykkään maastossakin pitää ohuesti pehmustettuja kalsareita. Ei käytä spandexeja/bibsejä kuin maantiellä, metsässä mennyt tähän saakka Rukkan bokseri-mallisilla ohuesti pehmustetuilla kalsareilla ja shortseilla. Toiminut varsin hyvin.
 
Onko kokemusta lampuista, jotka saisi aerotankoon kiinni? GoPro mount on jo käytössä soittokellolle, niin tankoon pitäisi saada

Lähinnä huomiovalon tyyppinen valo hakusessa. Bontragerin Ion 200 RT:tä ja Ravemen FR160/300 katsellut, mutta olisikohan noille jotain muuta vaihtoehtoa?
 
Onko kokemusta lampuista, jotka saisi aerotankoon kiinni? GoPro mount on jo käytössä soittokellolle, niin tankoon pitäisi saada

Lähinnä huomiovalon tyyppinen valo hakusessa. Bontragerin Ion 200 RT:tä ja Ravemen FR160/300 katsellut, mutta olisikohan noille jotain muuta vaihtoehtoa?
Oisko se kello helpompi siirtää siihen tankoon? Esim trigger bell tai canyon ring bar end bell?
 
Orbean vapaaratas on aina paukkunut aika paljon. Monesti paukahtaa, jos vapaalla rullaamisesta alkaa polkemaan. Joskus myös, jos kevyemmältä polkemiselta alkaa runnomaan kovempaa.

Pitäisikö huolestua? Netissä muillakin on hajonnut Orbean maastopyöristä vapaarattaita niin, että ovat ensin paukkuneet ja sitten lopulta hajonneet täysin.
 
Orbean vapaaratas on aina paukkunut aika paljon. Monesti paukahtaa, jos vapaalla rullaamisesta alkaa polkemaan. Joskus myös, jos kevyemmältä polkemiselta alkaa runnomaan kovempaa.

Pitäisikö huolestua? Netissä muillakin on hajonnut Orbean maastopyöristä vapaarattaita niin, että ovat ensin paukkuneet ja sitten lopulta hajonneet täysin.
Olisiko liikaa rasvaa vapaarattaan kynsissä, jolloin ne ei kunnolla aukea. Tai kuivuneet rasvat. Niin silloin voi luistaa pykälän verran, ennen kuin kynnet tarraa kiinni.

Itse käyttäisin vapaarattaan auki ja putsaisin rasvat pois ja laittaisin ihan vähän rasvaa.

Itsellä on myös käynyt niin yhden pyörän kanssa, että yksi vapaarattaan kynsi oli kääntynyt (tai laitettu tehtaalla) väärin päin. Se piti aina välillä ääntä, kunnes aukaisin ja käänsin oikein päin.

edit. ei siis orbeasta kokemusta, mutta muista pyöristä kyllä.
 
Vaijerin kuori siis. Ihan itse mittaan leikattavissa metritavarasta. Kannattaa olla hyvä leikkuri, ei mene ihan toosaksi ja lyttyyn. Lisäksi nuo vaijerin kuoren päätyholkit pitäisi jostain saada.

Jos ei oo vaijerileikkuria niin dremelin laikalla menee siististi.
 
Jos ei oo vaijerileikkuria niin dremelin laikalla menee siististi.
Ja Dremelin laikallakin tulee rumaa jälkeä, jos sattuisi olemaan samaa kuorta kuin OneUp Dropper Post V3:n mukana tullut.

Pärjäsin reilut 45 vuotta ilman vaijerileikkuria. Napsautin vaijerit ja kuoret aina poikki sivuleikkureilla tai tonkien vastaavilla, ja riittävän hyvä tuli. Hissitolpan kuoren kanssa sama ei enää toiminutkaan. Jouduin puristamaan niin kovaa, että tonkien varret taipuivat jo liikaa, mutta kuori ei mennyt poikki. Seuraavaksi hain Dremelin, koska sitä mikään ei ole koskaan vastustellut. Ihmetys oli suuri, kun kipinää ja uppoamista ei tapahtunutkaan odotettuun tahtiin. Kyllä se lopulta poikki meni, mutta heikon purevuuden takia lämpöä syntyi niin paljon, että sisäkuori suli puolen sentin matkalta huonoksi, kts alla. Ulkokuortakin suli. Olisi tuota voinut avartaa paremmaksi, tai tehdä uuden paremman jäähdyttelytaukojen kanssa.
Screenshot_2024-09-03-13-58-50-64_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

OneUp V3 katkaistu Dremelin laikalla

Seuraavaksi otin paketista uuden Bahcon rautasahaterän, ja laitoin kuoren penkkiin kiinni, ettei heilu. Ulkokuoren mustan muovin jälkeen mokoma terä vain liukui teräslankojen päällä, eikä metallipurua tullut.

Tuon jälkeen paloi käämi, jonka seurauksena tuli ostettua Park Toolin vaijerileikkurit. Sillä OneUp V3:n kuori napsahti hieman voimaa käyttäen parissa sekunnissa siististi poikki.
Screenshot_2024-09-03-14-00-22-90_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

OneUp V3 katkaistu vaijerileikkurilla

Myöhemmin kokeilin Park Toolia Shimanon kuoreen. Se meni aivan puristamatta poikki, kuin kartonkia leikkaisi. Kokeilin Shimanoon myös sitä Bahcon terää. Purua tuli normaalisti ja ensimmäinen lanka katkesi helposti, mutta sitten katkennut lanka alkoi haitata sahaamista, joten en jatkanut loppuun asti.
Screenshot_2024-09-03-14-27-10-46_99c04817c0de5652397fc8b56c3b3817.jpg

Shimanon kuori katkaistu vaijerileikkureilla

Onpahan nyt hyvä työkalu olemassa vanhuuden heikoille päiville, mutta mitähän ihmeen metallia tuo OneUpin kuori oikein oli? Siitä saisi hyviä lukkoja, joihin ei rautasaha uppoa ja laikallakin on hidasta.
 
Ja Dremelin laikallakin tulee rumaa jälkeä, jos sattuisi olemaan samaa kuorta kuin OneUp Dropper Post V3:n mukana tullut.

Dziisus :redface:

Kyllähän se Shimanonkin nylon sieltä vähän suli, muttei mitenkään niin ettei sitä olisi saanut vähän naulalla pyöräyttämällä fiksattua, mutta tuo on ollut paria astetta järeämpää tavaraa.

Dremelhän on ihan saatanallinen vekotin, jota ei yleensä kannata käyttää mihinkään muuten kuin viimeisessä hädässä, siinä mielessä kyllä ääni parktoolille :lol:
 
Orbean vapaaratas on aina paukkunut aika paljon. Monesti paukahtaa, jos vapaalla rullaamisesta alkaa polkemaan. Joskus myös, jos kevyemmältä polkemiselta alkaa runnomaan kovempaa.

Pitäisikö huolestua? Netissä muillakin on hajonnut Orbean maastopyöristä vapaarattaita niin, että ovat ensin paukkuneet ja sitten lopulta hajonneet täysin.
Jos kyseessä on ratchet -tyyppinen vapari, erityisesti ID360 niin ne renkulat (kuvassa keskellä) tuppaavat katkeamaan keskeltä. Itselläni joutui ihan käsin venyttämään että näki sen olevan poikki.

ID360_Internals.jpg
 
Helteistä huolimatta syksy tekee tuloaan.
Sähkömaasturiin olisi tarve etu- ja takavalolle (Bosch gen4).

Löytyykö kokemuksia onko esim. valostorella ollut millaiset blackfriday tarjoukset viime vuosina? Ajatuksena josko kitkuttelisi sinne asti ladattavilla lampuilla.
Omaan pyörääni olen silmäillyt Lupinen valoja, C14 taakse ja eteen ehkäpä SL MiniMax. Teho tosin taitaa olla melko yliampuva pääasiassa ympärivuotiseen työmatkapyöräilyyn...?
Mistä Lupinen valot ylipäätään edullisimmin? Ulkomailta tilaaminen ei ole ongelma.

Vaimon pyörään kuulemma riittää hyvän hinta-laatusuhteen budjettiratkaisu. Täytyy kuitenkin olla kytkettävissä suoraan samaiseen boschin moottoriin. Suosituksia?
 
Viimeksi muokattu:
Mistäs kaupasta EU:ssa sais halvimmat tai jopa ilmaiset postikulut jos on tarve pikkusälää tilailla?
 
Mistäs kaupasta EU:ssa sais halvimmat tai jopa ilmaiset postikulut jos on tarve pikkusälää tilailla?

Vertailu sivustoista mistä itse olen tilannut.
  • Bike-discount: 14,99€ ja yli 250€ tilauksissa 9,99€
  • Bike-components: 9,99€
  • Bike24: 9,99€ ja yli 100€ tilauksissa 5,99€
  • Bikester: 9€
  • Bikable: 9,99€ ja yli 80e tilauksissa ilmaiset postikulut
  • r2-bike: 7,50€
Yleensä jos tilaa vähänkin enemmän niin bike-discountin korkeammat postikulut kuittaantuu usein halvemmilla hinnoilla. Tilaankin yleensä sieltä missä milloinkin haluamaani tuotetta on halvimmalla saatavilla.
 
Laiton kans tilaukseen ja heti lähettivät, aika ripeää toimintaa.
IMG_0604.jpeg

Tuli laitettua Feltti kasaan, yllätyin että ei ollut mitään ohjetta mukana mutta helpostihan tuo sitten meni. Vielä polkimet maanantaina niin pääsee koeajaan.
Kilikello tuli mukana ja heijastimet jotka jäi laatikkoon.
 
Vertailu sivustoista mistä itse olen tilannut.
  • Bike-discount: 14,99€ ja yli 250€ tilauksissa 9,99€
  • Bike-components: 9,99€
  • Bike24: 9,99€ ja yli 100€ tilauksissa 5,99€
  • Bikester: 9€
  • Bikable: 9,99€ ja yli 80e tilauksissa ilmaiset postikulut
  • r2-bike: 7,50€
Yleensä jos tilaa vähänkin enemmän niin bike-discountin korkeammat postikulut kuittaantuu usein halvemmilla hinnoilla. Tilaankin yleensä sieltä missä milloinkin haluamaani tuotetta on halvimmalla saatavilla.
Jos tilaa vaatetta tai jotain muuta, joka voisi vaatia palautusta, niin Bike24 tarjoaa ilmaiset palautukset. Tästä syystä tulee useimmiten tilattua sieltä Bike-Discountin sijaan.
 
IMG_0604.jpeg

Tuli laitettua Feltti kasaan, yllätyin että ei ollut mitään ohjetta mukana mutta helpostihan tuo sitten meni. Vielä polkimet maanantaina niin pääsee koeajaan.
Kilikello tuli mukana ja heijastimet jotka jäi laatikkoon.
Itelle toimitus maanantaina. Jarrut oli kuitenkin valmiiksi täytetty? Mikä runkokoko ja minkä pituinen kuski?
 
Itelle toimitus maanantaina. Jarrut oli kuitenkin valmiiksi täytetty? Mikä runkokoko ja minkä pituinen kuski?
Mullakin olis ollu maanantaina mutta soitin skenkkerille ja sain hakea terminaalista kun perjantaina se oli siellä jo. Alunperin lupasivatkin perjantaille.
XL/58 runko ja kuski 184, feltin laskurilla laskin ton koon.
Jarrut on täytettynä valmiiksi ja holkit ja helmet valmiina muuta ku tulppa irti letku tohon pikaliittimeen sisään ja parilla kasin lenkillä kiristys, paketissa tuli kuitenkin jostain syystä ylimääräiset helmet ja letkun päähän tulevat holkit.
Etujarrun joutuu asentaan itte ja stemmi ja satula ja tanko, paketissa on kuitutahnaa mitä laittaa noihin. Stemmi ihan kiva kun mahollisuus laittaa +/- 8/16. Laitoin tietty -16 astetta niin se on aika lailla vaakatasossa nytten.
Nii ja vaihevaijereita ei ollu lyhennetty eli ne joutu katkoon ja päätyholkit puristaan niihin joka löytyy siitä pussista missä on läpivientien peitetulpat. Sitä en keksiny mitä sillä pienellä metallinpalalla jossa on pieni pala 3m teippiä pitäs tehä. Sekä etujarrun satulan puoleisella ulostulolla ei ole mitään tulppaa mutta näin se näytti olevan feltin sivuillakin.
Ps. Fillaritorissa on yks tommonen ajamattomana myynnissä 2850€ eli ihan hyvä diili toi hinta-
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 593
Viestejä
4 559 218
Jäsenet
75 005
Uusin jäsen
Iippo007

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom