Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Käytetty jäykkäperä ilman muuta. Esim. Kona Mahuna tai vastaava. Tuolla rahalla voi juuri ja juuri saada 2020-luvun jäykkäperän rockshoxin ilmakeulalla, hydraulisilla jarruilla ja 1x10/11 vaihteilla.Millaista perus(maasto)pyörää kannattaisi lähteä katsomaan noin 160cm juniorille? Toiveina hinta max. noin 500€ ja hyvä toimintavarmuus. Uusi pyörä ensisijaisesti, mutta käytetty ei ole poissuljettu vaihtoehto. Vaihteistossa mieluusti vain yksi eturatas (toimintavarmuus?).
Eikä tarvi edes veikata kun kuvastahan sen näkee ihan selvästi että ulommassa palassa ei pintaa ole enää ollenkaanOma veikkaus.. Sisäpuolen mäntä jumissa ja jarrutus on tapahtunut enimmäkseen ulkopuolen palalla joka on kulunut loppuun.
Se on jarrupalojen vaihdon merkkiääni. On noi fiksuja noi nykyvehkeet
Se on jarrupalojen vaihdon merkkiääni. On noi fiksuja noi nykyvehkeetLiekö menee levykin uusiksi kun kerta ihan loppuun ajettu, tossa ei oo kulutuspintaa enää yhtään toisella puolella.
Sulla on ulomman jarrupalan kitkapinta kulunut täysin pois/irronnut vanhuuttaan. Tämän takia keskitysjousen toinen kynsi ottaa suoraan jarrulevyyn kiinni, mikä pitää pahaa ääntä ja tuhoaa kynnen ja levyn. Kynnen kuuluisi työntää jarrupalaa loitommas levystä painamalla jarrupalan runkolevystä. Kynnen paksuus on luokkaa 0,5 mm ja kitkapinnan 2-3 mm, joten ehjillä jarrupaloilla metallikynnen ja jarrulevyn väliin jää parisen milliä ilmarakoa.
Nytkun oot kampisarjaa kuitenkin vaihtamassa niin harkitsisin vaihtaa keskiölaakerin kokonaan johonkin parempaan esim. shimano hollowtech tai sram GXP ja sitten siihen sopivat kammet. Toki jos budjetilla liikenteessä niin ei sitten.
Keskiö on nelikantti, luokkaa tämä mutta pitää mitat tarkistaa melkein vanha irroittamalla tai mittaamalla. BSA 68mm tai 73mm ja pituus voi vaihdella. Mitallakin saa kyllä riittävän lähelle mitattua.Näinhän tämänkin taisi sitten tulla vastaan… Voimansiirto nyt lähes kaikkineen vaihdettu ja nyt kuulemma polkimet klonksuu eli lienee tuo keskiölaakerikin vaihtokunnossa..
Kampisarja on siis tämä halpis
![]()
Shimano FC-TY501 42/34/24T kampisarja 170 mm | Motonet Oy
Shimano FC-TY501 kampisarja 6/7/8-vaihteisille polkupyörille. Mahdollistaa tarkan ja luotettavan vaihtamisen. • 6/7/8-vaihteisille voimansiirtoille •...www.motonet.fi
Minkälainen keskiölaakeri tuohon pitää siis vaihtaa?
Ja luonnollisesti kun on kyse fillarista, niin jotain erikoistyökalua tarvitaan myös vaihtoon kaveriksi…?
Ennestään perustyökalut ja niiden lisäksi tullut ostettuq kammenirroitus, ketjun lyhentäminen, takapakan irroitus, rengasraudat..
En ole koskaan kuullut että joku olisi saanut nelikanttikeskiön ajetuksi loppuun.
Suosittelen hommaamaan nykyaikaiset kammet ja siihen Hollowtech II keskiö. Paino tippuu yli kilolla kun tuo nelikanttikeskiö yksistään jo painaa 600-700g ja prässätty kampisarja jotain 1,5kg. Pääset samalla eroon etuvaihtajasta jolla ei ole oikein mitään virkaa muualla kuin spandexpyörissä.
Ei varmaan loppuun, mutta oma nelikanttikeskiö alkoi laakerit klonksua työmatka-Konassa tänä kesänä. Keskiö auki, niin vettä sisällä ja koko keskiöpatruuna ihan ruosteessa. Ei ollut mitään vedenpoistoreikää, mutta sattumoisin oli vaijeriohjurin pultti läpi asti ja jätin sen nyt pois kokonaan. Fillari ollut sinkuloituna niin ei tuota ohjuria/pulttia tarvitse. Ympärivuotista työmatka-ajoa lähes päivittäin, niin on voimansiirrolle ja laakereille kova ympäristö. Uusi keskiö juuri tuo ylempänä mainittu malli, tuli Saksasta muiden fillarikamojen mukana sopivasti.En ole koskaan kuullut että joku olisi saanut nelikanttikeskiön ajetuksi loppuun.
Suosittelen hommaamaan nykyaikaiset kammet ja siihen Hollowtech II keskiö. Paino tippuu yli kilolla kun tuo nelikanttikeskiö yksistään jo painaa 600-700g ja prässätty kampisarja jotain 1,5kg. Pääset samalla eroon etuvaihtajasta jolla ei ole oikein mitään virkaa muualla kuin spandexpyörissä.
Vaikka ei koeajo onnistukaan, niin vastaan silti. Uskon L-koon olevan oikea yli 180 cm kokoiselle ja aivan varmasti ~183-184 cm lähtien. Oma inseam 87-88 cm ja tämä on oikea koko.Baana Noux
Sattuisiko kellään olemaan PK-seudulla L-kokoisena, jotta voisi käydä ihmettelemässä. Oma odottaisi noutoa, mutten ole nyt aivan varma koosta tai ylipäätänsä koko fillarista. Ei viitsisi huvikseen tuota hakea noutovarastolta, kasata ja todeta, että liian korkea tms. showstopperia... Ja sen jälkeen kasata takaisin pakettiin palautushown kanssa.
Kiitos, itse 186cm mutta inseam 85cm aiheuttaa monissa korkeissa rungoissa hylkyyn menon. Oma Cannondalen 12 vuotta vanha cyclocross runko oon 56 ja standover height siinäkin 83cm. Yritin vertailla noiden geometrioita koska SO korkeutta ei Baanalle ole ilmoitettu, ja saattaa olla joitakin millejä korkeampi pystyputken, stackin ja BB dropin arvion perusteella.Vaikka ei koeajo onnistukaan, niin vastaan silti. Uskon L-koon olevan oikea yli 180 cm kokoiselle ja aivan varmasti ~183-184 cm lähtien. Oma inseam 87-88 cm ja tämä on oikea koko.
EIpä itsekään ole tarvinnut miettiä 3K € maastureita netistä ostaessa, kun tietää varmasti, että 19"/L oikea. Mutta jos maantie/cyclocross/gravel runko on niin korkea, että ääni nousee pari oktaavia pyörän päällä seisoessa, niin koko ei todennäköisesti ole oikea. Itse ei jaksaisi palautusruljanssia fillarista, jonka geometria ei ole ilmoitettu kunnolla.Mulla L koko ja olen itse noin 188cm ja on passeli. Mitään in ja outseameja sun muita en ole mitannut kun en ole yhtäkään pyörää vielä ostanut numeroiden perusteella. Ajamalla se sitten selviää. Olen varmaan juntti, mutta nuo kaiken maailman reachin yms. mittailut on sellaista superinsinöörien touhua että saahan niistä nyt jotain osviittaa, mutta aivan turhaa stressata jos sattuu tilanne että valmistajan mukaan ajat "väärän kokoisella" fillarilla. Minulla on XC pyöränä ollut ylikoon Kona Caldera viimeisen 9 vuotta enkä pienempään vaihtaisi vaikka valmistaja kuinka näin väittää.
Tänä vuonna kyllä tullut poljettua, mutta vielä "hetki" (viimevuonnaSulla on ulomman jarrupalan kitkapinta kulunut täysin pois/irronnut vanhuuttaan. Tämän takia keskitysjousen toinen kynsi ottaa suoraan jarrulevyyn kiinni, mikä pitää pahaa ääntä ja tuhoaa kynnen ja levyn. Kynnen kuuluisi työntää jarrupalaa loitommas levystä painamalla jarrupalan runkolevystä. Kynnen paksuus on luokkaa 0,5 mm ja kitkapinnan 2-3 mm, joten ehjillä jarrupaloilla metallikynnen ja jarrulevyn väliin jää parisen milliä ilmarakoa.
Mars ostamaan uudet jarrupalat ennen ajoa. Varmista uusilla paloilla, että molemmat palat liikkuvat kahvaa painettaessa (jarrulevyn pitää olla välissä, etteivät männät ja nesteet pullahda ulos).
@juhaa Kaalip heitto oli sarkasmia.
Hienoa, että homma sujuu raavaan miehen keinoin ja ilman turhanpäiväisiä testauksia, kyselyitä tai insinööritieteitä.Mulla L koko ja olen itse noin 188cm ja on passeli. Mitään in ja outseameja sun muita en ole mitannut kun en ole yhtäkään pyörää vielä ostanut numeroiden perusteella. Ajamalla se sitten selviää. Olen varmaan juntti, mutta nuo kaiken maailman reachin yms. mittailut on sellaista superinsinöörien touhua että saahan niistä nyt jotain osviittaa, mutta aivan turhaa stressata jos sattuu tilanne että valmistajan mukaan ajat "väärän kokoisella" fillarilla.
Ei ole ennen kuulumatonta, että pala irtoaa. Voi olla valmistusvikainenkin.Silti hieman outo homma. Näyttää melkein siltä kuin koko vase jarrupinta vain olisi hävinnyt/tippunut jonnekin sieltä. Toissakerralla ei mielestäni ollut mitään merkkejä tuosta.
Osaatko arvioida tai jos viitsit rullamitalla mitata maasta tuon SO korkeuden about satulan edestä tai miten nyt osuukin. Näyttää ettei tuo Baanan runko ole kovin slouppaava, niin kohta ei ole niin tarkka.Vaikka ei koeajo onnistukaan, niin vastaan silti. Uskon L-koon olevan oikea yli 180 cm kokoiselle ja aivan varmasti ~183-184 cm lähtien. Oma inseam 87-88 cm ja tämä on oikea koko.
Kiitos, itse 186cm mutta inseam 85cm aiheuttaa monissa korkeissa rungoissa hylkyyn menon. Oma Cannondalen 12 vuotta vanha cyclocross runko oon 56 ja standover height siinäkin 83cm. Yritin vertailla noiden geometrioita koska SO korkeutta ei Baanalle ole ilmoitettu, ja saattaa olla joitakin millejä korkeampi pystyputken, stackin ja BB dropin arvion perusteella.
Ei varsinaisesti ole välitöntä tarvetta gravelille ennen ensi kesää, eikä eikä oikein tilaakaan varastossa, ja 2000€ Canyonit jää kyllä hankkimatta sen takia. Ehdin jo harmitella kun viime vuotisen 999-tarjouksen jätin välistä.
Ilmeisesti kiekot tässä on se heikoin/painavin kohta. Katselin jo DT Swissin gravel kiekkoja, hiukka tuo nostaisi hintaa kyllä kokonaisuudelle.
Tuolla logiikalla Verkkokaupan ilmoittama pystyputken mitalla 520mm vs 560mm L-koko olisi 83cm. Jäisi pari senttiä pelivaraa, kengät jalassa hiukka enemmän.Voisin mutuilla L olevan sulle aika sopiva. Itsekin olen persjalkainen, 180 cm ja inseam vain luokkaa 81 cm, mulla on Noux M-kokoisena ja olen aika ylärajalla sen kanssa. SO korkeus tosiaan haaste monesti meillä lyhytjalkaisilla mikä on yksi syy että itsekin suosin pienempiä runkokokoja.
Nopeasti rullamitalla katsottuna tuossa M-kokoisessa jää SO keskiön etupuolelta mitattuna alle 79 sentin ja itse pystyn ongelmitta seisomaan pyörän päällä. Veikkaan ettei L ole niin paljoa isompi että aiheuttaisi sulle vielä ongelmia, mutta paras toki olisi jos joku L-kokoisen omistava joutais mittaamaan SO:n omastaan![]()
Etujarrun palat olivat kunnossa ja pintaa molemmilla puolilla ok. Saa nyt nähdä milloin edin vaihtaa, mutta sittenhän näkee mitä siinä on tapahtunut. Pelkkä kuluminen ei kyllä käy järkeen. Levy vaikutti loppujen lopuksi olevan ihan kunnossa.Ei ole ennen kuulumatonta, että pala irtoaa. Voi olla valmistusvikainenkin.
Muistelen joskus räplänneeni tuollaista liikkeessä. Se jäi mieleen, että strobo ja mikälie SOS-toiminto piti selata läpi joka kerta sekä pitkiä että lyhyitä käyttäessä. Käyttöliittymästä jäi huono maku.Tässä ketjussa varmaan paras asiantuntemus.
Etsin todella voimakaslumenista valoa pimeille metsäpoluille, maastopyörällä ajoon. Ei ihan selviä, ei tältä eikä Motonetin sivuilta. millainen USB-portti tuossa on.
En osta valaisinta, jossa on Mikro-US-liitin, pitää olla C. Tietääkö kukaan mikä tuossa on.
Minulla on tällä hetkellä Lidlin valo Crivit. Se on muuten hyvä, mutta kiinnitys onneton. Valo ei pysy kunnolla asennossaan ja jos sen liian kireälle vetää, pelkään että hajoaa tuo kuminauha.Muistelen joskus räplänneeni tuollaista liikkeessä. Se jäi mieleen, että strobo ja mikälie SOS-toiminto piti selata läpi joka kerta sekä pitkiä että lyhyitä käyttäessä. Käyttöliittymästä jäi huono maku.
Tuossa on ainakin USB C -lataus ja on kohtuullisen edullinen. Tuo saattaa olla Magicshinen lamppu, johon Olight on vain lyönyt omat logonsa päälle. Itselläni ei ole kokemusta. Speksien perusteella voi olla ok.
Pyöränvalo Olight RN 2000, 2000 lm
XXL:ssä on myös oikeita Magicshinen valoja pienessä alennuksessa. 3500-lumenin malli irtoaa jäsenhintaan 119 eurolla ja 6500 lumenin malli puolestaan 179 eurolla. Nuo eivät tosin ole kaikista alimpia hintoja. Itse maksoin 6500 lumenin mallista kesällä 150 euroa. Tuo Magicshine on vaikuttanut tähän asti todella hyvältä. Laadukasta tekoa, tukeva kiinnitys, järeä akku ja julmetusti valoa leveällä valokeilalla ja miellyttävällä sävyllä. Luvatut paloajat tosin eivät pidä paikkaansa, mutta se selviää jo arvioimalla tehonkulutus eri kirkkauksilla ja vertaamalla sitä akun kapasiteettiin. 1900 lumenilla pitäisi kuitenkin päästä ainakin 4 tuntia ja 3600 lumenilla 2 tuntia.
Jos maastopyöräilee aktiivisesti ympäri vuoden, niin valoista ei muutenkaan mielestäni kannata säästää. Kaksi halpaa lamppua on hajonnut keskelle pimeää metsää ja kaksi hajonnut käyttämättömänä ollessaan. Lisäksi mielestäni erillinen tankovalo ja kypärävalo ovat tärkeä yhdistelmä. Jos yksi lamppu hajoaa, niin selviää vielä metsästä kotiin. Lisäksi tankovalo näyttää aina sinne, minne pyörä on menossa sekä luo varjoja ja kypärävalolla voi katsoa ympärilleen tai jalkoihin tunkatessa.
Meni ehkä vähän ohi kysymyksen, mutta siinä omia mietintöjä aiheesta. Tykkään lamppujen speksailusta ja pimeällä ajosta![]()
Mittasin. Minulla on L-koon pyörässä 45 mm kumit kiinni ja en tiedä muuttaako tuo korkeutta.Osaatko arvioida tai jos viitsit rullamitalla mitata maasta tuon SO korkeuden about satulan edestä tai miten nyt osuukin. Näyttää ettei tuo Baanan runko ole kovin slouppaava, niin kohta ei ole niin tarkka.
Onko tuo White kuinka hyvillä osilla koottu? Hinta alle 500€.Käytetty jäykkäperä ilman muuta. Esim. Kona Mahuna tai vastaava. Tuolla rahalla voi juuri ja juuri saada 2020-luvun jäykkäperän rockshoxin ilmakeulalla, hydraulisilla jarruilla ja 1x10/11 vaihteilla.
Kuten hintaluokasta voi päätellä Whitessa on kaikista halvimmat ja nimettömät osat lukuunottamatta vaihteita. Niin on tosin muissakin.Onko tuo White kuinka hyvillä osilla koottu? Hinta alle 500€.
XC Comp Grey 25, jäykkäperä, miehet - Maastopyörät - XC Comp Grey 25, jäykkäperä, miehet | XXL
Lue lisää tuotteesta XC Comp Grey 25, jäykkäperä, miehet. 100 päivän vaihto- ja palautusoikeus ja hintalupaus ostohetkellä!www.xxl.fi
Intersportista myös Tunturia ja Ghostia samassa hintaluokassa. Ainakin Tunturi on kovassa alennuksessa, mutta molemmissa edessä myös vaihtaja, josta en oikein junnupyörässä välitä.
![]()
Tunturi Miwok 27.5 - Maastopyörä | Intersport
Aktiiviharrastajalle suunniteltu Miwok 27,5″ -maastopyörä toimii erinomaisesti vaativille maastolenkeille. Osta verkkokaupasta tai varaa noudettavaksi myymälästä!www.intersport.fi
![]()
Ghost Kato Essential 27,5 - Maastopyörä | Intersport
KATO essential 27.5” on nopea ja ketterä maastopyörä. Osta verkkokaupasta tai varaa noudettavaksi myymälästä!www.intersport.fi
Mikähän noista olisi järkivalinta?
Toista väriä oli vielä saatavina S-koossa, joka menee pienemmillekin. Nyt lapsella pituutta 158cm ja ensi keväänä varmaan pari senttiä ainakin enemmän. Hankala ikä, kun tosi moni pyörä jää heti pieneksi tai on alkuun liian iso. Tuon 29" Whiten S-koko oli nyt hyvä, mutta nopeasti sekin jää pieneksi. Kokeiltu M-koko oli taas nyt liian iso.Mutta puhut junnupyörästä niin minkäpituiselle tulossa?
Tuota 29" whiteä saa vain yli 165cm kuskeille.
Varmaan tuolla Whitella ajaa ja se noista lienee paras.Toista väriä oli vielä saatavina S-koossa, joka menee pienemmillekin. Nyt lapsella pituutta 158cm ja ensi keväänä varmaan pari senttiä ainakin enemmän. Hankala ikä, kun tosi moni pyörä jää heti pieneksi tai on alkuun liian iso. Tuon 29" Whiten S-koko oli nyt hyvä, mutta nopeasti sekin jää pieneksi. Kokeiltu M-koko oli taas nyt liian iso.
Siitä palasta on voinut tosiaan lähteä irti iso osa kulutuspinnasta. Kyllä niitä toisinaan näkee, että palasta on osa, tai jopa kokonaan lähtenyt irti ajon aikana. Ei tietenkään pitäisi lähteä, mutta ainahan niitä viallisiakin tuotteita pääsee markkinoille.Silti ihmetyttää kuluminen verrattuna toiseen palaan
Heheh... en kyllä sitten tiedä miten tuota ei tullut huomattua kuin vasta nyt. Silti ihmetyttää kuluminen verrattuna toiseen palaan. Jaa-a, tämän jälkeen tekisi melkein mieli vaihtaa jarrulevy varmuuden vuoksi.
Molemmat männät kyllä vaikutti liikkuvan ilman ongelmia. Pitää silti ehkä keskittää kelkka uudelleen.
Takarengas on myös saanut vähän viiltoa sinne sun tänne. Pitää ehkä sekin laittaa vaihtoon ensivuonna.
Kyllä, ajan talvellakin paljon pyörällä ni haluan minimoida kaatumisen liukkailla kohdilla.Ajeleeko täällä moni talvisin nastarenkailla? Ostin trekin maastopyörän ja funtsin nappaisiko toisen sarjan vanteita talveksi. Uutena perus qr vanneparin taitaa saada johonkin pariin sataan?
Minä ajattelin painella ihan nappuloilla. En toki pääkallokelillä lähde mihinkään. Jokainen tavallaan.Kyllä, ajan talvellakin paljon pyörällä ni haluan minimoida kaatumisen liukkailla kohdilla.
Ympäri vuoden. Talvella tietenkin nastat. Monta talvea meni ISP renkailla. Viime talvi ja pari tulevaa sitten piikkisioilla.Ajeleeko täällä moni talvisin nastarenkailla? Ostin trekin maastopyörän ja funtsin nappaisiko toisen sarjan vanteita talveksi. Uutena perus qr vanneparin taitaa saada johonkin pariin sataan?
Nastojen tarve riippuu erittäin paljon missä asut. Jossain Oulussa ei kuulemma tarvi nastoja koska väylät lanataan kunnolla ja ilma on kuivaa, koska kova pakkanen. Etelässä ja lännessä on kelejä laidasta laitaan ja peilijää ihan normihommaa.
En ole kyllä koskaan ymmärtänyt tuota vain eteen nastat enkä tarvitse taakse. Mielestäni täysin väärä paikka säästää muutama puupenni.
Tuolla saa parannettua mahdollisuutta että perä irtoaa ennen keulaa.En ole kyllä koskaan ymmärtänyt tuota vain eteen nastat enkä tarvitse taakse. Mielestäni täysin väärä paikka säästää muutama puupenni.
Itse olen ainakin niin laiska, etten jaksa yhtään ylimääräisiä renkaanvaihtoja. Minulla on toiseen fillariin ylimääräinen etupyörä (jarrulevyineen), jossa on pysyvästi nastarengas. Näin ollen minun tarvitsee vain kahdesti vuodessa vaihtaa etupyörät päikseen pikalinkkukiinnityksellä. Takapyörän vaihtaminen olisikin jo isompi kustannus ja vaiva voimansiirron takia, eikä siinä nastoja yleensä muutenkaan kaipaa.En ole kyllä koskaan ymmärtänyt tuota vain eteen nastat enkä tarvitse taakse. Mielestäni täysin väärä paikka säästää muutama puupenni.
Olen samaa mieltä. Polkupyörästä osuu maahan hädintuskin kantapään verran pinta-alaa maasturin renkaassa tai kahdessa gravelin/cyclon/hybridin renkaassa. Ei ole liikaa pinta-alaa, jonka pitäisi varmistaa pito.En ole kyllä koskaan ymmärtänyt tuota vain eteen nastat enkä tarvitse taakse. Mielestäni täysin väärä paikka säästää muutama puupenni.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.