Pyöräily

Tossa äsken mittailin niin ape index on ~185cm ja oma pituus siis 177.
Hitsi ottaisin kyllä varmaa L koon, mutta kun ne on loppu. Ehkä myös mulla on toi L päässä nyt niin että koska käytän L kokoisia vaatteita, niin pyörän pitäisi olla myös L koko :)

Eniten mietityttää että voiko käydä niin että tuo M koko on minulle liian pieni?

Se on paha kokeilematta tietää, osittain kyse on myös makuasioista. Itse esim.rajatapauksessa menen nykyään aina pienempään kokoon koska tykkään mieluummin ajaa vähän naftilla kuin vähän isolla. Kerran otin isomman enkä koskaan päässyt sinuiksi sen pyörän kanssa.

Toki mulla voi isommalla rungolla tulla ongelma jo vaakaputken kanssa, pituutta 180 ja jalka muutaman sentin lyhyempi kuin sulla niin kehon mittasuhteet aika eri…
 
Se on paha kokeilematta tietää, osittain kyse on myös makuasioista. Itse esim.rajatapauksessa menen nykyään aina pienempään kokoon koska tykkään mieluummin ajaa vähän naftilla kuin vähän isolla. Kerran otin isomman enkä koskaan päässyt sinuiksi sen pyörän kanssa.

Toki mulla voi isommalla rungolla tulla ongelma jo vaakaputken kanssa, pituutta 180 ja jalka muutaman sentin lyhyempi kuin sulla niin kehon mittasuhteet aika eri…
Jep noita avalancheja ei oikein Uusimaa alueella ole. Yhdessä kaupassa on mutta loppu m ja L en sit tiedä pitääkö pyöräkaupat esillä kaikki kokoja? Mittasin äsken uudelleen ja toi jalkojen mitta olikin 83cm eli sentti vähemmän mitä aikaisemmin.
Hirveen stressaava tilanne, kun en tiedä kauan noi bikesterin alennukset kestää, loppuuko esim tänään keskiyöllä? Ja menee varmaan aikamoiseks säädöks bikesterille pyörän palauttaminen, jos ei olekkaan sopiva. En sit tiedä edesauttaisko mahdollista palautusta se että ostaa luottokortilla.
 
Olen selaillut tuota bikesteriä ja tuli tällänen vastaan:
En kauheasti vieläkään tiedä noista pyöristä vaikka olen nyt niihin tutustunut, mutta tuo vaikuttaa aika hyvältä päivitykseltä 100€ hintalapulla? Vai olenko väärässä.

Surkea keula, Tektron hinnat alkaen jarrut, ei hissitolppaa. Painaa saman verran kuin 160/160mm täysjousto. Laita budjettiin 500 euroa lisää niin saat etujousitetun maastopyörän mikä ei ala hamittamaan tai vaadi osapäivityksiä heti.
 
Surkea keula, Tektron hinnat alkaen jarrut, ei hissitolppaa. Painaa saman verran kuin 160/160mm täysjousto. Laita budjettiin 500 euroa lisää niin saat etujousitetun maastopyörän mikä ei ala hamittamaan tai vaadi osapäivityksiä heti.
Ymmärrän kyllä että pitäisi laittaa hieman lisää rahaa pyörään, mutta olen vasta ihan aloittelija ja varpaita vasta katselemassa, joten 1000€ pyörään sijoittaminen ei tällä hetkellä tunnu mielestäni järkevältä omaan mieleen. Ehkä muutaman vuoden päästä jos innostun ihan kunnolla. Jos tuon pyörän hommaa niin kyllä siitä myytynä saa varmaa muutaman satasen, niin ei rahat mene myöskään hukkaan. Tosissaan aikaisempi maastopyörä joka minulla oli useita vuosia sitten oli 199€ pyörä xxl kaupasta.

500€ pyörään pistäminen meinaa tuntuu jo nyt hieman pahalta, niin en voisi kuvitella pistäväni vielä 1000€ :)
 
Joo, kyllähän tuo taitaa sellaisella aueta. Täytyy avata ja rasvailla, jos se auttaisi
Itse itselleni vastaten. Ei auttanut rasvaus. Putsasin vanhat jäämät alkoholilla ja laitoin sram butteria tilalle. Samanlailla jähmettyy pakkasessa (Toimii siis kuin laittaisia iskarilukon päälle). Lämpimässä on nyt oikein pehmoinen ja mukava. Täytyy vielä purkaa se iskari pois ja kokeilla ihan pöydällä, että jähmettyykö se pakkasessa.
 
Ymmärrän kyllä että pitäisi laittaa hieman lisää rahaa pyörään, mutta olen vasta ihan aloittelija ja varpaita vasta katselemassa, joten 1000€ pyörään sijoittaminen ei tällä hetkellä tunnu mielestäni järkevältä omaan mieleen. Ehkä muutaman vuoden päästä jos innostun ihan kunnolla. Jos tuon pyörän hommaa niin kyllä siitä myytynä saa varmaa muutaman satasen, niin ei rahat mene myöskään hukkaan. Tosissaan aikaisempi maastopyörä joka minulla oli useita vuosia sitten oli 199€ pyörä xxl kaupasta.

500€ pyörään pistäminen meinaa tuntuu jo nyt hieman pahalta, niin en voisi kuvitella pistäväni vielä 1000€ :)

Tuolla GT:llä kyllä ihan varmasti pääsee aloittelija maastopyöräilyn makuun vaikkei siinä kaikkea olekaan mikä olis kivaa olla.
Tuossa pyörässä kuitenkin on ilmakeula, moderni geometria, 1x11 vaihteisto Deore palikoilla ja hydrauliset levyjarrut 160mm levyillä. Kaikki varsin toimivaa peruskamaa vaikkakin ne olis vähän hinnat alkaen -mallia. Oikeastaan ainoa suurempi puute maastoajoa silmällä pitäen on se ettei tuossa ole dropperia, ja sillekin löytyy reititykset valmiina jos sellaisen haluaa jälkikäteen hankkia.

Muutenkin olen itse sitä mieltä, että vasta kokeilemalla tietää mitä haluaa maastopyörällä tehdä, siihen tuon tyyppinen pyörä on varsin mainio hankinta melko matalalla kynnyksellä. Ei ehkä saa "kaikkea" mutta eipä ole iso tappio vaikkei innostuiskaan. Jos tykkää niin siitä tykkää kyllä halvemallakin pyörällä, sitten vaan ostaa paremman kun on siihen mahdollisuudet. Pari kolme vuotta ajoa kun on takana niin osaa vähän paremmin seuraavaa pyörää haarukoida omien tarpeiden ja mieltymysten mukaan.
 
Tuolla GT:llä kyllä ihan varmasti pääsee aloittelija maastopyöräilyn makuun vaikkei siinä kaikkea olekaan mikä olis kivaa olla.
Tuossa pyörässä kuitenkin on ilmakeula, moderni geometria, 1x11 vaihteisto Deore palikoilla ja hydrauliset levyjarrut 160mm levyillä. Kaikki varsin toimivaa peruskamaa vaikkakin ne olis vähän hinnat alkaen -mallia. Oikeastaan ainoa suurempi puute maastoajoa silmällä pitäen on se ettei tuossa ole dropperia, ja sillekin löytyy reititykset valmiina jos sellaisen haluaa jälkikäteen hankkia.

Muutenkin olen itse sitä mieltä, että vasta kokeilemalla tietää mitä haluaa maastopyörällä tehdä, siihen tuon tyyppinen pyörä on varsin mainio hankinta melko matalalla kynnyksellä. Ei ehkä saa "kaikkea" mutta eipä ole iso tappio vaikkei innostuiskaan. Jos tykkää niin siitä tykkää kyllä halvemallakin pyörällä, sitten vaan ostaa paremman kun on siihen mahdollisuudet. Pari kolme vuotta ajoa kun on takana niin osaa vähän paremmin seuraavaa pyörää haarukoida omien tarpeiden ja mieltymysten mukaan.
Kiva kuulla kiitos! Tänään olis tarkotus tehdä tilaus. Vielä jos sais mielipiteen porukalta lähdenkö tilaamaan Nordean luottokortilla vai klarna maksa myöhemmin laskulla? En oikein kokemusta kummastakaan, niin kumpi on nyt turvallisempi. Hieman kuumottaa että menettäisi ton 500€ kun ei pyörää lähetetäkkään, ei sitä tiedä jos noi vaikka parin päivän päästä ilmoittaa konkurssista
 
Kiva kuulla kiitos! Tänään olis tarkotus tehdä tilaus. Vielä jos sais mielipiteen porukalta lähdenkö tilaamaan Nordean luottokortilla vai klarna maksa myöhemmin laskulla? En oikein kokemusta kummastakaan, niin kumpi on nyt turvallisempi. Hieman kuumottaa että menettäisi ton 500€ kun ei pyörää lähetetäkkään, ei sitä tiedä jos noi vaikka parin päivän päästä ilmoittaa konkurssista

Klarnan lasku on ainakin siitä turvallinen, että tuote laskutetaan vasta kun se on lähetetty. Luottokortillakin tuo on turvattua, koska jos firma menee nurin ennen kuin saat pyöräsi niin voit reklamoida maksun ja sen saa sieltä kyllä sitten takaisin.
 
Klarnan lasku on ainakin siitä turvallinen, että tuote laskutetaan vasta kun se on lähetetty. Luottokortillakin tuo on turvattua, koska jos firma menee nurin ennen kuin saat pyöräsi niin voit reklamoida maksun ja sen saa sieltä kyllä sitten takaisin.
Kiitos! Kummalla itse lähtisit tilaamaan?
 
Mistäs sitä löytäisi Snoqualmie Pass TC Extralight 44 renkaat kevääks, jenkeistä löytyy suoraan valmistajalta mutta 260$ + tullit niin ei kiitos.

Isot Saksan nettikaupat ei tunnistaneet koko merkkiä kun teki haun.


Taitaa olla parhaat renkaat kun katsoo vierintävastusta, painoa, ja kuitenkin kohtuu kokoisena että vähän on ilmaakin patjana vielä.
 
Terve jälleen! En ihan vielä lähtenyt tota orbea ostamaan, syynä ehkä se että hieman mietityttää se että pitäisikö ostaa hieman "parempi"

Olen selaillut tuota bikesteriä ja tuli tällänen vastaan:
En kauheasti vieläkään tiedä noista pyöristä vaikka olen nyt niihin tutustunut, mutta tuo vaikuttaa aika hyvältä päivitykseltä 100€ hintalapulla? Vai olenko väärässä.
Tähän päivitystä. Tilasin pyörän tiistaina bikesteriltä ja perjantai aamulla näkyi että tilaus on matkalla postnordilla. Päivittelen vielä sitten kun pyörä on tullut.
 
Muistaakseni näin halvalla en oo nähnyt XX1 ketjuja jos on tarvetta vaihdella kesäksi:


Laitoin kuparin väriset tulemaan kun sillä teemalla setti on, 4€ kalliimpi. Ei kyllä mitattavaa venymistä vielä ole alkuperäisissäkään mutta jos laittais ne huilille ja ajalis uusilla pari kesää.
 
Muistaakseni näin halvalla en oo nähnyt XX1 ketjuja jos on tarvetta vaihdella kesäksi:


Laitoin kuparin väriset tulemaan kun sillä teemalla setti on, 4€ kalliimpi. Ei kyllä mitattavaa venymistä vielä ole alkuperäisissäkään mutta jos laittais ne huilille ja ajalis uusilla pari kesää.
Kannattaa säästää rahat ja ostaa X01 ketjut. Kulutuksenkestossa X01 ja XX1 välillä ei ole mitään eroa: Chain Testing - Zero Friction Cycling
 
Kannattaa säästää rahat ja ostaa X01 ketjut. Kulutuksenkestossa X01 ja XX1 välillä ei ole mitään eroa: Chain Testing - Zero Friction Cycling

Joo näköjään samalla viivalla kaikissa testeissä :thumbsup:
Ja näköjään selkeesti kestävimmät ylipäätään.

Mutta ihminen tuppaa pyrkimään etiäppiän ja jalostumaan, niin ei parane osasarjaa mennä down gradettamaan, eteenkään ellei väri täsmää :D
 
Tähän päivitystä. Tilasin pyörän tiistaina bikesteriltä ja perjantai aamulla näkyi että tilaus on matkalla postnordilla. Päivittelen vielä sitten kun pyörä on tullut.
Päivitys bikester asiointiin. Pyörä tuli tänään kotiin postnordilla. Ja kaikki näyttäisi olevan hyvin. Pävittelen tätä vaan sen takia että jos joku miettii bikesteriltä ostoa
 
Kahdeksan vuotta ryskännyt metsissä itse kootulla vanhalla Scottin täpärillä ja nyt tuli aika päivittää. Uuden työpaikan pyöräetu sai välittömän pyöräkuumeen aikaan ja seuraava kulkine lähtee pitkän vertailun jälkeen tilaukseen:

Orbea Oiz H10

Vaikuttaisi aika sopivalta pyörältä itselleni, kun samalla pyörällä pitää hoitua kaikki aina sorateiltä kivikkoon ja juurakkoon. Kieltämättä myös hauskaa, kun nykyään 29" XC-pyörässäkin on 120mm joustoa, 67 asteen keulakulma, hissitolppa ja 34mm putket etuhaarukassa. 8 vuotta sitten tuollainen pyörä olisi varmaan luokiteltu Trail/All Mountain -pyöräksi. Canoynoneita tuli myös katseltua, mutta mieluisimmasta mallista ei ollut itselleni kokoja. Ja Canyoneita on joka toisella, niin Orbealla erottuu vähän massasta :D

Noh, nyt odotellaan uutta pyörää ja kevättä. Onneksi on vielä hiihtokelejä jäljellä ja talvipolkujakin löytyy pyörän testaamiseen. Mukaan vielä edun piikkiin pieni lokari eteen suojaamaan naamaa, Shimanon lukkopolkimet ja ketjulukko, jos tuon joskus joutuu jättämään hetkeksi jonnekin esim. taukoja varten.
 
Kahdeksan vuotta ryskännyt metsissä itse kootulla vanhalla Scottin täpärillä ja nyt tuli aika päivittää. Uuden työpaikan pyöräetu sai välittömän pyöräkuumeen aikaan ja seuraava kulkine lähtee pitkän vertailun jälkeen tilaukseen:

Orbea Oiz H10

Vaikuttaisi aika sopivalta pyörältä itselleni, kun samalla pyörällä pitää hoitua kaikki aina sorateiltä kivikkoon ja juurakkoon. Kieltämättä myös hauskaa, kun nykyään 29" XC-pyörässäkin on 120mm joustoa, 67 asteen keulakulma, hissitolppa ja 34mm putket etuhaarukassa. 8 vuotta sitten tuollainen pyörä olisi varmaan luokiteltu Trail/All Mountain -pyöräksi. Canoynoneita tuli myös katseltua, mutta mieluisimmasta mallista ei ollut itselleni kokoja. Ja Canyoneita on joka toisella, niin Orbealla erottuu vähän massasta :D

Noh, nyt odotellaan uutta pyörää ja kevättä. Onneksi on vielä hiihtokelejä jäljellä ja talvipolkujakin löytyy pyörän testaamiseen. Mukaan vielä edun piikkiin pieni lokari eteen suojaamaan naamaa, Shimanon lukkopolkimet ja ketjulukko, jos tuon joskus joutuu jättämään hetkeksi jonnekin esim. taukoja varten.
Kyllähän tuo joka paikkaan käy.
XC tykki pikkusen mainospuhetta, koska onhan tuo 13.5kg painolla lyhytjoustoinen trail pyörä.
Tuon tapaisella itsekin tulee enimmät maastoajot ajettua.
 
Kyllähän tuo joka paikkaan käy.
XC tykki pikkusen mainospuhetta, koska onhan tuo 13.5kg painolla lyhytjoustoinen trail pyörä.
Tuon tapaisella itsekin tulee enimmät maastoajot ajettua.
Jep. Ehkä tuo on XC:n ja Trailin välillä.

Orbean Occam M30:aa saa myös samaan hintaan. Siinä olisi 140mm joustoa ja 14.2kg painoa. Tuo taitaa olla vain jo vähän turhan järeä omiin ajoihin. Vaikka tykkään mukavasta menosta teknisilläkin poluilla, niin paljon tulee ajettua myös helpompia reittejä. Satunnaisesti jopa maantietä ja sorateitä.

Oiz on varmasti jo selvä parannus nykyisen Scottin maastokykyihin. Enemmän joustoa, enemmän tukevuutta, loivempi keulakulma, jyrkempi satulakulma, leveämmät renkaat ja vielä hissitolppa auttamaan.
 
Kahdeksan vuotta ryskännyt metsissä itse kootulla vanhalla Scottin täpärillä ja nyt tuli aika päivittää. Uuden työpaikan pyöräetu sai välittömän pyöräkuumeen aikaan ja seuraava kulkine lähtee pitkän vertailun jälkeen tilaukseen:

Orbea Oiz H10

Vaikuttaisi aika sopivalta pyörältä itselleni, kun samalla pyörällä pitää hoitua kaikki aina sorateiltä kivikkoon ja juurakkoon. Kieltämättä myös hauskaa, kun nykyään 29" XC-pyörässäkin on 120mm joustoa, 67 asteen keulakulma, hissitolppa ja 34mm putket etuhaarukassa. 8 vuotta sitten tuollainen pyörä olisi varmaan luokiteltu Trail/All Mountain -pyöräksi. Canoynoneita tuli myös katseltua, mutta mieluisimmasta mallista ei ollut itselleni kokoja. Ja Canyoneita on joka toisella, niin Orbealla erottuu vähän massasta :D

Noh, nyt odotellaan uutta pyörää ja kevättä. Onneksi on vielä hiihtokelejä jäljellä ja talvipolkujakin löytyy pyörän testaamiseen. Mukaan vielä edun piikkiin pieni lokari eteen suojaamaan naamaa, Shimanon lukkopolkimet ja ketjulukko, jos tuon joskus joutuu jättämään hetkeksi jonnekin esim. taukoja varten.

Itsekin menin sortumaan työsuhdepolkupyörään, joka toivon mukaan toimittaisi jatkossa kakkosauton virkaa. Kaikista maailman hienoista kulkimista päädyin valitsemaan tällaisen pappakulkineen :D Noh, onhan noita konkeleita jo entuudestaan kolmin kappalein (maantiepyörä, maastopyörä, fiksi), mutta olisi voinut olla ihan kiva korvata vanha jäykkäperätrailipyörä täpärillä…ehkä sitten joskus.
 
XC tykki pikkusen mainospuhetta, koska onhan tuo 13.5kg painolla lyhytjoustoinen trail pyörä.

Kyllä se nimenomaan XC tykki on. Nyky XC on kato vähä raisumpaa :D

Downcountryilyä fiilasin aiemmin mutta oikeasti halusin yleispyörän joka on XC mutta pikkasen ehkä rennompi joten Oiz M30 tuli työsuhde- ja kakkos MTB laitteeksi läskin kaveriksi. Syssyllä sain pyörän ja 6 lenkkiä kerkesin ajaa. Huima vehjes kyllä! Kesää odotellessa.
 
Kevät ja kesä lähestyy sekä samalla paras pyöräilysesonki! Onko techiläisillä tälle vuodelle millaisia pyöräretkiä / tavoitteita mielessä?
 
Ahvenanmaalla pitäis käydä kääntymässä ja jos kerkeis niin päijänteen voisi kiertää.
MTB kisoissa ei kauheesti ole tarjontaa tänä vuonna. Ehkä himos epic, koska en ole ikinä siellä ajanut ja on erilainen.
 
Bikesterissa tyhjennysalet aika tuhnuja tarjouksia mutta kyllä sieltä jotain löytyy kun jaksaa kaivella. Tilasin M324 combipolkimet ja SPD yhteensopivat kengät yhteensä 70€ niin pääsee kokeilemaan sitä kaatuilua kun ei ole vielä tullut harjoiteltua.
 
Bikesterissa tyhjennysalet aika tuhnuja tarjouksia mutta kyllä sieltä jotain löytyy kun jaksaa kaivella. Tilasin M324 combipolkimet ja SPD yhteensopivat kengät yhteensä 70€ niin pääsee kokeilemaan sitä kaatuilua kun ei ole vielä tullut harjoiteltua.
Jep, nuo konkurssimyynnit ovat kestäneet jo pidemmän aikaa ja on sieltä tarttunut ihan hyviä tarjouksia. Esimerkiksi, heidän omia dropper satulaputkia neljälläkympillä ja Troy Leen kypäriä viidelläkympillä.
 
Kevät ja kesä lähestyy sekä samalla paras pyöräilysesonki! Onko techiläisillä tälle vuodelle millaisia pyöräretkiä / tavoitteita mielessä?

Satasen lenkkiveto jäi viime kesänä sopivan tilaisuuden puuttuessa tekemättä joten se olis tänä kesänä listalla kunhan saa taas kauden aloitettua ja pohjat kuntoon. Itsellä ei toi talvipyöräily irtoa lumi/jääaikaan niin tässä on useamman kuukauden tauko välissä satulan päältä ja saa varmaan hetken ajaa lyhyempää lenkkiä ennen kuin tarvitsee satkulle lähteä.

Nyt näyttää lumet ja jäät lähtevän aika tehokkaasti ainakin täällä päin niin kohtahan sitä pääsee sulille kaduille ajamaan. Sain syksyn/talven alennusmyynneistä parempia kylmän kelin ajovarusteitakin hankittua niin ei kylmäkään haittaa, kunhan on sulat tiet.
 
Ahvenanmaalla pitäis käydä kääntymässä ja jos kerkeis niin päijänteen voisi kiertää.
MTB kisoissa ei kauheesti ole tarjontaa tänä vuonna. Ehkä himos epic, koska en ole ikinä siellä ajanut ja on erilainen.
Oletko ajatellut miten ton Ahvenanmaan kääntymisen? Turusta polkemalla sinne ja takas vai laivalla toiseen suuntaan?

Ollaan kavereiden kanssa tota Ahvenanmaata pari kesää mietitty jos polkisi Turusta sinne, saaressa sitten sinnetänne yö kaks ja laivalla takasin. Vielä kun meidän aikataulut osuisis kohdilleen... :asif:
 
Kevät ja kesä lähestyy sekä samalla paras pyöräilysesonki! Onko techiläisillä tälle vuodelle millaisia pyöräretkiä / tavoitteita mielessä?


Saimaata kiertämään. Reitti karkeasti: savitaipale-taipalsaari-lappenranta-imatra-parikkala-punkaharju-savonlinna-sulkava-partalansaari-puumala-mikkeli-ristiina-savitaipale. Kevyellä tahdilla 80-150km/pv, reitille ja sen lähelle osuvissa kohteissa vieraillen. Tämä todellakin motivaatio tavoite, koska marraskuussa kaatusin solisluun poikki ja yhä sairaslomalla.
 
Saimaata kiertämään. Reitti karkeasti: savitaipale-taipalsaari-lappenranta-imatra-parikkala-punkaharju-savonlinna-sulkava-partalansaari-puumala-mikkeli-ristiina-savitaipale. Kevyellä tahdilla 80-150km/pv, reitille ja sen lähelle osuvissa kohteissa vieraillen. Tämä todellakin motivaatio tavoite, koska marraskuussa kaatusin solisluun poikki ja yhä sairaslomalla.
Viime kesänä tuli kierrettyä baut sama reitti.
Riippumaton kanssa ja leirintäalueet karttaen. Oli kyllä tosi jees.
Mikkelin ympärillä oli aika ylämäki-alamäki humppaa muistaakseni.
Tulipa todettua myös vielä luottoa ihmisiin ja ihan aitoa hyvää tahtoa.

Pyörä on hänen passinsa se saksalainenkin totesi, joka pyörällä maailmaa kiersi sen 50v.

Vastaanotto pyörämatkaajalle on ihan toinen kuin autoilevalle tai vaikka ihan jalkapatikka kaverille.
 
Ahvenanmaalla pitäis käydä kääntymässä ja jos kerkeis niin päijänteen voisi kiertää.
MTB kisoissa ei kauheesti ole tarjontaa tänä vuonna. Ehkä himos epic, koska en ole ikinä siellä ajanut ja on erilainen.


Päijänteen kierto kiinnostaisi itseäkin. Löytyykö tästä valmiita reittejä?
 
Orbea Oiz H10 kotiutettu ja koeajettu.

Maastopyörien geometria ja ominaisuudet on kyllä muuttuneet aika paljon 10 vuodessa. Jyrkkä 76.5 asteen satulakulma hämmensi alkuun, kun tuntui, että istun todella pystyssä. 67 asteen keulakulma taas aiheutti sen, että eturengas tuntui menevän kaukana edessä. Mutta toisaalta pyörä tuntui todella vakaalta menijältä ja oli samaan aikaan hämmentävän ketterä ja nopea. Jämäkkyys on myös ihan omaa luokkaansa ja pyörä ei kyllä keinu tai jousta minnekään väärään suuntaan. Vanha 2014 Scottin täpäri alkoi äkkiä tuntumaan huteralta lelulta tuon jälkeen.

Etulokari odottaa vielä varastoon saapumista. Sitten pitää ostaa pyörälle sopiva varakorvake ja ketjuliitin ja ehkä kampiin kumitupit päähän suojaamaan kolhuilta. Sitten vain odotellaan kevättä. En usko, että olisin voinut 3 tonnilla ostaa parempaa pyörää, kun samalla kulkuvälineellä on hoidettava rennot soratieajelut kesällä ja sitten kovemmatkin ryskäämiset kivikossa ja juurakossa :D

1709053449863.png
 
Viimeksi muokattu:
Nää on yleensä aika selviä, mutta tämä jäi vähän mietityttään, että miten tässä olisi pitänyt toimia?

 
Pyöräilijä ajoi pysähtymättä suojatielle, jonka edessä ei ollut väistämisvelvollisuutta osoittavaa liikennemerkkiä autoilijalle. Siinäpä varmaan ne perusteet.
 
Nää on yleensä aika selviä, mutta tämä jäi vähän mietityttään, että miten tässä olisi pitänyt toimia?


Vastataanpa itselle eli...
Mitä tarkoittaa "ei osoittanut selvästi väistämisvelvollisuuttaan"? Miten pyöräilijän olisi pitänyt tilanteessa toimia?

– Teksti on sakkokäsikirjasta. Pyöräilijän olisi täytynyt pysähtyä ja väistää autoilijaa. Tilanne meni nyt väärinpäin, Pasterstein sanoo Helsingin Uutisille.
 
Nämä pyöräilijän väistämisvelvollisuudet ovat kyllä yksi helvetinmoinen miinakenttä, koska sekä pyöräilijöistä että autoilijoista ehkä vain max 5 % aidosti osaavat nämä säännöt. Loput sitten soveltavat parhaakseen katsomalla tavalla (siis rinnastavat pyöräilijät jalankulkijoihin).
 
Tää kyseinen keissi oli vaan vähän outo, kun kyllä sitä autollakin noihin "valutellaan" eikä pysähdytä, kun stopmerkkiä ei ole.
En silti ole törmännyt tapaukseen, että siitä autolla sakon saisi.
 
Nämä pyöräilijän väistämisvelvollisuudet ovat kyllä yksi helvetinmoinen miinakenttä, koska sekä pyöräilijöistä että autoilijoista ehkä vain max 5 % aidosti osaavat nämä säännöt. Loput sitten soveltavat parhaakseen katsomalla tavalla (siis rinnastavat pyöräilijät jalankulkijoihin).
Joka on sinänsä hassua, koska säännöt ovat lopuiksi todella helpot.
 
Tää kyseinen keissi oli vaan vähän outo, kun kyllä sitä autollakin noihin "valutellaan" eikä pysähdytä, kun stopmerkkiä ei ole.
En silti ole törmännyt tapaukseen, että siitä autolla sakon saisi.

Onhan se toisaalta näinkin. Toisaalta todettakoon, että pyöräilijän suorittama valuttelu johtaa valitettavan usein siihen, että autoilija hidastaa ja väistää, vaikkei hänen kuuluisikaan niin tehdä. Päästään takaisin aikaisempaan viestiini, ettei kumpikaan osapuoli tunne sääntöjä.
 
Oman kokemuksen mukaan liikenneympyröiden väistämissäännöt ovat pahiten hakusessa. Ympyrät ovat yleisesti tosi käteviä ja jouhevoittavat liikennettä, mutta pyöräilijälle ne ovat yksi yleisimmistä vaaranpaikoista kun autoilija ei ymmärrä olevansa väistämisvelvollinen. Lisäksi todella moni ympyrä on suunniteltu niin, että niistä voi melkein suoraan ajaa läpi kovalla nopeudella ja pienempiinkin ympyröihin on pitänyt keskelle rakentaa jokin valtava kukkaistutus näköesteeksi.

 
Onhan se toisaalta näinkin. Toisaalta todettakoon, että pyöräilijän suorittama valuttelu johtaa valitettavan usein siihen, että autoilija hidastaa ja väistää, vaikkei hänen kuuluisikaan niin tehdä. Päästään takaisin aikaisempaan viestiini, ettei kumpikaan osapuoli tunne sääntöjä.

Nythän on vielä muotiin tullut (ainakin täällä päin) sekin että "ollaan kohteliaita" ja annetaan pyörille tietä myös sellaisissa ilmiselvissä paikoissa joissa pyörällä on väistämisvelvollisuus, eli etenkin suorilla tien (ajoradan) ylityksillä. Tämä jos mikä on omiaan aiheuttamaan ongelmia kun aletaan soveltaa sääntöjä. Itse kun pyörällä väistää kuten kuuluu niin huomaakin että koko liikenne seisoo kun molemmat pysähdyttiin odottamaan. Suurempi ongelma sitten vielä siinä että "opetetaan" lapsille autojen väistävän pyörää näissä tilanteissa, ja sitten kun joku tuleekin joka ajaa sääntöjen mukaan niin huhheijaa kun olikin täpärä tilanne kun koululainen meinas ajaa suoraan auton eteen.

Helppoa liikkua pyörällä liikenteessä kun osa porukasta ei väistä silloin kun kuuluu ja osa väistää silloin kun ei kuulu. Pyörällä pakko kuitenkin varautua kun kolaritilanteessa pyöräilijään sattuu aina enemmän kuin autoon...

Näistähän on hyvät kuvalliset ohjeet sekä video Liikenneturvan sivuilla josta voi käydä kertaamassa
 
Screenshot_20240310_120552_Maps.png

Tuo on aika vilkas 5 kaistainen risteys 50 alueella. Pyöräilijä aloitti ajamalla suojatien puolelta. Oikaisi kuitenkin ennen liikenteenjakajaa monikaistaisen risteyksen lävi, ettei tarvinnut pysähtyä auton takia.

Tuossa olisi voinut taluttaa ja ottaa matka-ajassa takkiin sen 15s tai sitten kiertää läheisen valoristeyksen kautta. Nyt rikottiin ensin väistämisvelvollisuutta ja vaihdettiin sitten luovasti kaistaa risteysalueella.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan selkeä homma, ei antanut autolle tietä. Muutenkin säännöt ihan selviä mun mielestä. Väistää samoilla säännöillä kuin autotkin kun ajetaan ajoradalla. Tuo suojatien ylitys kyllä pitäisi myös olla aika selvää kaikille. Jos joku asia tuntuu siltä että sitä ei tiedä ni pitäs varmaan kattoa laista ihan omin neuvoin.

Harmittavan usein kuitenkin pyörän selässä autot antaa noissa tilanteissa tietä. Siinä sitten molemmat viuhtoo että ei ku sun kuuluu tässä mennä. PRKL. Onneksi helsingi kantakaupungissa taksit ovat ottaneet haltuunsa tön liikennesääntöjen täyden tietämättömyyden, ni ei tarvi soimaa yksityisautoja, pyöriä tai busseja.
 
15 päivän ennusteen mukaan alkaisi nastarengaskauden loppu jo häämöttämään ainakin noilla omilla työmatkareiteillä. Ei sitä kuivaa tai hyvin hiekoitettua asvalttia viitsi nastoilla rouhia edes aamupakkasilla. 42mm Top Contact II kitka rullaa kyllä selkeästi 35 mm Contact Spike 240 paremmin näillä pinnoilla. Keskinopeus nousi sen 2-3 km/h aikalailla kesän lukemiin, molempiin laitoin nyt testinä vajaa 4 bar paineita. Suurimmalla osalla työmatkalaisista oli kyllä korvakuulolta vielä viime viikolla nastat alla. Jos näyttää että kovin sataa ja pakkastaa, niin voihan sitä vielä nastan heittää eteen, tässä kaksi pikalinkullista 700c fillaria on kyllä kätevä.

Molemmille renkaille oli kyllä paikkansa. Onhan tuo "kaupunkinastakin" ylivertainen jäisellä pinnalla, mutta lumella kitkat pitivät myös loistavasti. Nasta edessä sitten hyvä kompromissi niin uskaltaa jarruttaa tehokkaasti etujarrulla kaikilla pinnoilla. Vetopito tuossa kitkassa on jäiseen ylämäkeenkin hämmästyttävän hyvä, takarenkaan saa vaan sitten peilijäällä paljon helpommin jarruttaessa lukkoon.


Kitka etukitka takanasta etunasta taka
16.10-28.11, nastojen sisäänajo329,00329,00101,00101,00
28.11-17.2, Jou-Tam vähän kilsoja225,00225,00
17.2-23.2, Kunnon nastakelit alkaa103,00103,00
24.2-26.225,0025,00
27.2-59,0059,00140,00140,00
Kokonaiskilsat388,00638,00594,00344,00
 
Pistin misukan power adventuret 42mm koossa tulemaan, kun tarjouksessa oli.
Enemmän mun ajoihin sopivat kuin gravelimmat kumit ja ainakin brr:än mukaan pistosuojaus ilmeisesti kunnossa.
Nää on taas näitä joita ei oikein kukaan viitti edes kokeilla, joten kokemuksia nihkeesti.
Tosin tuore mallikin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 569
Viestejä
4 557 793
Jäsenet
75 000
Uusin jäsen
play123456

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom