Sipuliteemakkara
Artesaanirakastelija
- Liittynyt
- 21.10.2016
- Viestejä
- 119
Tuplat, Sampsa korjaa foorumis
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuplat, Sampsa korjaa foorumis
Motonet näköjään ottanut Park Toolin toimittajaksi. Kävin etsimässä ketjun katkaisijaa niin ei löytynyt kuin 25€ laatua. Käytän kuitenkin noin kerran vuoteen niin vitutti maksaa.
No satuin nyt eksymään ekana motonettiin. Tiedän että muualta olisi saanut halvemmalla. Tiedän myös että nuo Park Toolin kalut on laadukkaita.Super B polkupyörän ketjunkatkaisin | Motonet Oy
Super B -työkalut ovat loistava valinta pyörän korjaukseen. Työkalut ovat laadukkaita ja on suunniteltu erityisesti polkupyörän huoltoihin ja korjauksiin. •...www.motonet.fi
kans varmaan mistä vaan rautakaupasta
Se on sun loppuelämän ketjunkatkaisija. 25€ ihan mitätön summa näin katsottuna.Motonet näköjään ottanut Park Toolin toimittajaksi. Kävin etsimässä ketjun katkaisijaa niin ei löytynyt kuin 25€ laatua. Käytän kuitenkin noin kerran vuoteen niin vitutti maksaa.
Niin tuota halvempaa on nimenomaan ainakin verkkosivujen mukaan saatavilla kaikista motoneteista.No satuin nyt eksymään ekana motonettiin. Tiedän että muualta olisi saanut halvemmalla. Tiedän myös että nuo Park Toolin kalut on laadukkaita.
Maksoin kun en jaksanut muualle ajella, ja pyörä oli ilman ketjuja pihalla.
Työsuhdepyörän hankkiminen alkanut kiinnostamaan, mutta johtuuko ajankohdasta vai palveluntarjoajasta (vapaus), kun ei ole vielä kauppoja syntynyt. Asun maaseudulla pitkähköjen etäisyyksien päässä kaikesta ja gravelpyörä tuntuisi istuvan tähän käyttötarpeeseen paremmin kuin hyvin. Hintahaarukkana 2000-3000e ja erityisesti teräsrunko houkuttelee. Kona Rove ST DL ja LTD malleja katsellut, mutta omaa koko (M/54cm) ei tahdo löytyä varastosta sellaisesta kaupasta, joka ei olisi lopettanut yhteistyötä vapauden kanssa. Mistähän tuollaisen löytäisi tai mitä muita vaihtoehtoja kannattaisi harkita?
Kyl se ajaa hyvin asiansa. Suosittelen ammattilaisen tarjoamaa bikefittiä niin saat ajoasennon sopivaksi. Toisaalta jos tiedät jo itse mitä ja miten säätää niin sekin on hyvä.Aloittelin pyöräilyn tuossa toukokuun lopulla keväällä hommatulla Grizl 8 1by AL gravelilla. Vkl tuli poljeskeltua eka sadan kilsan lenkki tuolla.
Tuli limaa varten tilattua tällainen Aeroadi joka pitäisi saapua tällä viikolla. Onkohan mistään kotoisin?
Aeroad CF SLX 7 AXS Cosmic
Aerodynaaminen, kiertojäykkä ja virtaviivainen. Koe maantiekilpapyörän uskomaton nopeus maailmanluokan aerodynamiikalla, korkeaprofiilisilla hiilikuitukiekoilla ja virheettömällä langattomalla vaihtamisella.www.canyon.com
Katoithan lukkoa kun se on ylemmässä ketjulinjassa? Eli menossa eteenpäin.GT Sensor läpinät vol. x.
Saattoi löytyä yksi syy ketjujen pomppimiseen. Huomasin tänään sattumalta fillaria säätäessä, että ketju on laitettu väärin päin, tai siis väärään suuntaan. Lukemani mukaan Sramin Eagle ketjut ei sinänsä ole ”directional”, mutta se pikalukko joka ainakin mun ketjusta löytyy taas on. Pikalukossa on ihan nuoli osoittamassa suuntaa ja mulla se osoittaa taaksepäin...
Eipähän tämäkään heti mieleen tullut ja XXL:n kasaama pyörä pääsi taas yllättämään
Taidan kuitenkin nyt ajaa sen kanssa näin ja sanon sitten ensihuollossa että pyöräyttävät ympäri ja laittavat takuuna uuden pikalukon siihen kun valmistajan ohjeen mukaan ne on kertakäyttöisiä.
Eipähän ollut ihan helppoa löytää uutta jousta takaiskariin ainakaan ilman pidempää odotusta. Rtechiltä olis saanut tilaamalla noin kuukauden toimitusajalla, mutta sattumalta löysin Bikeinnistä ”Fox kevät” (ihanat koneelliset käännökset) nimisen tuotteen joka sopi mun iskarille, sieltä pitäis tulla tällä viikolla paketti kotiin ja uusi 600 lbs jousi alkuperäisen 450 lbs tilalle. Onneks opiskelin vähän lisää tätä jousitiedettä enkä kovin kauaa ajellut liikaa kiristetyllä jousella, olis voinu paskoa koko iskarin sillä tavalla niin tuli vähän pakkorako laittaa jousi uusiksi. Foxin ohjeiden mukaan iskarin jousta ei saa kiristää kuin maks. pari kierrosta siitä kun jousi alkaa kiristymään ja mä olin kirrannut sitä aika paljon enemmän että sain sagia paremmin kohdilleen, kun Marzocchin ohjeissa taas tällaisesta varoitettu mitään.
Vähän arvoin otanko 550 vai 600 lbs jousen, mutta päätöksen ratkaisi sitten se että 600 lbs jousta oli tuolla varastossa ja 550 ei. Hintaa jouselle tuli noin 53 euroa toimituskuluineen, mutta ei ole mikään ajatuksen nopea toimittaja tuo bikeinnikään kun viikko sitten viikonloppuna tilasin ja tälle torstaille lupaa seuranta paketin perille.
Enduran polvi- ja kyynärpääsuojatkin kerkesi perille lomareissun aikana. Tilasin sokkona valmistajan kokotaulukon mukaan ja L/XL kokoiset suojat vaikuttais sopivilta kuten taulukon mukaan pitäiskin. Ovat mallia ”ohut ja kevyt” mutta varmaan suojaavat riittävästi mun tarpeeseen.
Tänään vois lähteä vähän lähireitille testaamaan uusia kamppeita käytännössä.
Pari testi lenkkiä vasta omalla Sensorilla kerennyt ajamaan, ruuvien kiristelyä lähinnä säädöt. Laitatko linkkiä jousen laskenta sivulle niin katson miten pielessä on omilla mitoilla?
Katoithan lukkoa kun se on ylemmässä ketjulinjassa? Eli menossa eteenpäin.
...ettet vahingossa kun lukko on alalinjassa kun siellähän se sitten osoittaa taaksepäin.
Aika amatööri moka jos ovat lukon väärin laittaneet.
Alottelevalle pyöräilijälle suosittelisin mielummin niitä endurance-malleja. Hieman rennompi asento, kuin "kisapyörässä". Tuossa tulee herkästi selkä ja ehkä jalatkin kipeäksi, joka vie ajointoa. Lisäksi tulee turhan paljon nöiden takia nojattua tankoon, jolloin kädet väsyy (ja voi kehittyä jopa rannekanavaoireyhtymä). Toki tottumiskysymys, ei mikään ehdoton totuus.
Kyl se ajaa hyvin asiansa. Suosittelen ammattilaisen tarjoamaa bikefittiä niin saat ajoasennon sopivaksi. Toisaalta jos tiedät jo itse mitä ja miten säätää niin sekin on hyvä.
Joo, en menny siinä vipuun itse, osoitti taaksepäin ylhäällä
Nuolihan kuvaa ketjun kulkusuuntaa eteenpäin polkiessa niin sinänsä aika selkeä se on katsoa kummasta vaan, kunhan tietää miten ketju liikkuu siellä rattaissa. Jossain sramin videolla myös sanottiin että painatukset ulospäin, mulla ne oli sisäänpäin niin siksi en ollut aiemmin edes tajunnut kun en ollut niin tarkasti katsonut sisäpuolelta...
Olin kyllä kieltämättä yllättynyt enkä tiedä kuinka palasina nuo tulee myyjille, että onko virhe tapahtunut jo ns. "tehtaalla" eikä xxl:ssä.
Totta. Ja hiilikuituinen aerorunko toimii triathlonissa hyvin etenkin kun vaihtaa asianmukaiset vanteet kylkeen.Mulle ammattimiehet kertoi että endurancet on ns. pappamalleja niin päädyin tuohon Tarkoitus ehkä joskus tulevaisuudessa koittaa triatlonia niin tuo ajaa varmaan asiansa siinäkin.
Käsien puutuminen ja muut vastaavat kertovat juurikin siitä ettei ajoasento ole ollut täysin toimiva. Toinen seikka on se ettei keho ole vielä ylipäätään tottunut olemaan tuollaisessa asennossa, oli asento minkälainen tahansa. Kannattaa pitää mielessä, että ajoasento kuten kuskikin elää jatkuvasti.Mitähän tuolla grizlillä kohta joku 800km täynnä niin alkaa olemaan säädöt siten ettei kädet enää puudu jne, mutta varmaan vielä pientä hiomista nyt kun hommailee pyöräilykengät klosseilla. Tähän asti menty juoksulenkkareilla
Kurkkaappas nuolen kulkusuunta sieltä ketjun "printti puolelta".
Ettei sitä laiteta väärin päin. Ite ainakin tottunu että srammin ketjuissa jos laittaa väärin päin, niin sä et saa toimii sitä kunnolla, koska ne luko on flat toppeja.No öh, tässä on printit ketjun molemmilla puolilla ja pikalukon nuolet osottaa eri suuntiin eri puolilla. Mikäs järki tossa on
Onko siis ymmärrettävä ettei tuolla nuolella ole mitään virkaa tuossa?
No öh, tässä on printit ketjun molemmilla puolilla ja pikalukon nuolet osottaa eri suuntiin eri puolilla. Mikäs järki tossa on
Onko siis ymmärrettävä ettei tuolla nuolella ole mitään virkaa tuossa?
Se järki kun käännät pikaliitintä 180 astetta se nuoli osoittaakin oikeaan suuntaan. Tietysti idioottivarmaidea olisi, että molemmat nuolet osoittaisivat oikeaan suuntaan.
@Derion laittoikin hyvän kuvan, ja jos ymmärtää vaihteiston toiminnasta edes jotain niin tajuaa miksi väärin asennettu pikaliitin aiheuttaa ongelmia.
Totesin samalla, että yksi satulan mäntä ei liiku samalla lailla, kuin muut. Reagoi kyllä paineeseen, mutta ei tule ulospäin satulasta. Kuinka tätä kannattaisi alkaa selvittelemään? Kyseessä on reilu 500km ajetut Sram DB8 jarrut.
On sillä merkitys. Toi on eri päistä eri kokonen.Ainakin osassa shimanon ketjuja pikalukon puolikkaat ovat identtiset keskenään, tarkoittaen sitä että ketjun toisella puolella on nuoli aina väärään suuntaan. Tuollaisessa Flat top linkissä on asennussuunnalla varmasti merkitystä, tiedä sitten onko tälläisissä symmetrisissä...
Kysyin joskusk canyonilta samaa, niin omistaja joutuu tehä englannin kielisen luovarin jossa myyjä ja ostajan nimi ja tiedot, niin se päivitettiin palvelimelle. Uskon että jos soitat mountain bike shoppiin, niin siellä osaa kertoo miten toimia ja varmaan osaa auttaa siirtää spessun omistajuus.Huhuu! Specialized sähköpyörien nykyiset/entiset omistajat ja muutkin, täsmäkysymys: jos ostaa käytetyn pyörän yksityiseltä, miten käytännössä pystyy varmentamaan ettei sitä ole pöllitty? Kuititkin on pitkälti sähköposteja nykyään.
Appi valmistajalla on, jolla voi rekisteröidä pyörän. Luulisi että se ois kohtuu varma keino? Miten ”papereiden” vaihto käytännössä onnistuu? Rosvo ei varmaan pysty siirtämään rekisteröityä pyörää nimiinsä jälleenmyyntimielessä?
Huhuu! Specialized sähköpyörien nykyiset/entiset omistajat ja muutkin, täsmäkysymys: jos ostaa käytetyn pyörän yksityiseltä, miten käytännössä pystyy varmentamaan ettei sitä ole pöllitty? Kuititkin on pitkälti sähköposteja nykyään.
Appi valmistajalla on, jolla voi rekisteröidä pyörän. Luulisi että se ois kohtuu varma keino? Miten ”papereiden” vaihto käytännössä onnistuu? Rosvo ei varmaan pysty siirtämään rekisteröityä pyörää nimiinsä jälleenmyyntimielessä?
Jos talviajoa silmälläpitäen niin xxl:stä läskipuörä kun alet alkaa. Sieltä saa hyvin kohtuulliseen hintaa silloin tällöin.Tekisi mieli vaihtaa kippurasarvesta maasto-fillariin, että voisi lenkkeillä talvellakin, päästä nätisti yli vihamielisen arkkitehtuurin hidastetöyssy-risteyksistä, ja tuo krooninen niskakipu ei ainakaan vähennä halua. Mikä maasto-fillari alle tuhannen euron, vai odottaisiko vielä syys-tarjouksia jos tulisi parempia?
JEALOUS AL 8.0 2024 – RADON Bikes on vähän alle tonnin toimituksineen Saksan kaupoissa, jotakin parempaa samaan hintaan? Pitää olla 1x rinkula, muuten ei niin väliä millään.
Myönnän sen, että ajelu tulee tapahtumaan 90-prosenttiisesti päällystetyillä teillä, mutta Espoon hidastetöyssy-pyörätiet ovat esterata jo itsessään
Tulisi ympärivuotiseen ajeluun, ainoaksi pyöräksi. Kippurasarvesta on luovuttu toistaiseksi. Siksi varmaan tavallinen jäykkäperse olisi paras kompromissi, jolla pysyisi suurin piirtein nastoilla pystyssä talvellakin kun ei liian teknisiä vaadi?Jos talviajoa silmälläpitäen niin xxl:stä läskipuörä kun alet alkaa. Sieltä saa hyvin kohtuulliseen hintaa silloin tällöin.
Tee kompromissi ja osta ht jossa plussa renkaat.Tulisi ympärivuotiseen ajeluun, ainoaksi pyöräksi. Kippurasarvesta on luovuttu toistaiseksi. Siksi varmaan tavallinen jäykkäperse olisi paras kompromissi, jolla pysyisi suurin piirtein nastoilla pystyssä talvellakin kun ei liian teknisiä vaadi?
Kyllähän tuolla poljeksii kun saapi vielä säädöt kohdilleen
Kiekot Mavic Cosmic hiilarit 45mm korkeina oli vakiona tuossa. En laitellt siihen suojateippiä. Pullotelineen alle laitoin pikkupalat.Nopean näköinen pyörä! Mitkä kiekot nuo on? Laitoitko satulalaukun ja hiilikuitutolpan väliin jotain suojateippiä tai suojasitko runkoa muuten? Mulle on tulossa kuitua ensiviikolla ja suojaukset mietinnässä…
Vaihdoitko molemmat laakerit? Voisko olla että se pykälöinti tulee vahasta laakerista?Vaihdoin eilen Orbeaan uudet laakerit. Kaikki meni hyvin, vaikka vanha laakeri pitikin naputella kahdessa osassa ulos. Uusien laakereiden asennuksen jälkeen kuitenkin huomasin, että pultin kiristyksen jälkeen uudet laakerit tuntuvat hieman pykältävän. Valmistajan ilmoittamassa 6nm momentissa tuntui pientä pykällystä ja kovempaa kiristäessä oikein jumitti. Tämä oli siis, kun linkuston mötikkä roikkui kiinni ainoastaan ylälaakerista. Kun kasasin loput linkustosta ilman iskaria, ei pykällystä enää tuntunut ja linkusto tuntui liikkuvan herkästi. Normaalia vai toleransseissa jotain pielessä, jolloin uudetkin laakerit saavat liikaa rasitusta ja kohta hajoavat?
Vaihdoin molemmat. Asennettuna laakerit pyörivät herkästi, mutta pultin kiristys toi pientä pykällystä liikkeeseen.Vaihdoitko molemmat laakerit? Voisko olla että se pykälöinti tulee vahasta laakerista?
Mihin osa 15-2 tukeutuu, laakerin sisä vai ulkokehälle?Vaihdoin molemmat. Asennettuna laakerit pyörivät herkästi, mutta pultin kiristys toi pientä pykällystä liikkeeseen.
Kyllä sen on varmaan sisäkehälle tukeuduttava. Ulkokehä jää laakeripesän sisälle piiloon.Mihin osa 15-2 tukeutuu, laakerin sisä vai ulkokehälle?
Ok mä lähinnä ajattelen että kiristettäessä laakerivälys säätyy tiukalle eli tuo holkki on lyhyt?Kyllä sen on varmaan sisäkehälle tukeuduttava.
Prikkaa mietin itsekin. Vaikea vain kaivaa juuri sopivaa tuohon kohtaan. 6nm momentti on jo aika kevyt. Ehkä voisi kokeilla pudottaa viiteen ja reilusti lukitetta kierteisiin.Ok mä lähinnä ajattelen että kiristettäessä laakerivälys säätyy tiukalle eli tuo holkki on lyhyt?
Saiskohan tuohon 15-1 muduun prikkaa väliin jolloin ei kiristy liikaa tai jättää löysälle ja lukitsee lukitteella?
Ja mä koitan hahmottaa tilannetta pelkän kuvan avulla.
Onko ne prässätty loppuun asti, eikä toi väliholkki heilu?Vaihdoin molemmat. Asennettuna laakerit pyörivät herkästi, mutta pultin kiristys toi pientä pykällystä liikkeeseen.
Kyllä laakerit ihan pohjalle tuntuivat menneen. Väliholkki oli tukeva. Täytyy tutkia tänään vielä lisää.Onko ne prässätty loppuun asti, eikä toi väliholkki heilu?
Valitettavasti tämä ei ole uskon asiaOnko tullut vastaan tapauksia, että lukkopolkimet naksuu ? Kyseessä Trekin uusi Checkpoint ALR 5, johon vaihdoin Shimanon PD-T8000 XT lukkopolkimet. En nyt ole täysin varma oisko tuota ilmennyt peruspolkimilla, jotka olivat pyörässä ennen näitä, mutta nyt pyörän alaosan suunnasta kuuluu muutamia naksumisia kun polkee vähänkään enemmän voimalla. Muutoin ääntä ei siis kuulu ollenkaan.
En siis jotenkin haluaisi uskoa, että keskiö tai kammet aiheuttaisi ääntä näin uudessa pyörässä. Noiden kiristelyyn ei löydy itseltä työkaluja, mutta eivät nuo ainakaan käsin täristelemällä tunnu omaavan mitään ylimääräistä liikehdintää. Olen koittanut kiristellä kenkien klosseja ja eilen kävin läpi vielä polkimien ruuvitkin.
Valitettavasti tämä ei ole uskon asia
Naksumisissahan on se hankaluus että käytännössä pitää käydä kaikki läpi, tässä tapauksessa hyvä alottaa sieltä keskiön seudulta: keskiö, kammet, rattaat, polkimet. Sitten voi siirtyä muualle pyörään; ohjainlaakeri, stemmi, läpiakselit, pakka, satula jne. Jossain vaiheessa se toivottavasti loppuu. Ihan ensimmäiseksi en alkaisi polkimia purkamaan, mutta sekin jossain epätoivon vaiheessa tulee vastaan.
Nimenomaan uuden pyörän kanssahan näitä naksumisia tulee kun neitseelliseen kierteeseen kierretään toinen neitseellinen kierre. Tämän vuoksi se ensihuolto on tärkeätä tehdä. Jos voimansiirrosta tuntuu käsipelillä klapia niin silloin alkaa jo tulla materiaalivaurioita.