Pyöräily

Kämmenien kipuun kokeilisin siirtää satulaa taaksepäin ja samalla satulatolppaa muutaman millin alas. Pitäisi ottaa painoa pois kämmeniltä. Jos sen jälkeen rupee sattumaan alaselkään niin ostaisin sen verran lyhyemmän stemmin kun mitä penkkiä siirrettiin taaksepäin eli n.10-20mm max.

Perseen kipuiluun auttaa sitten joko tottuminen ja/tai itselle sopiva satula. Se onkin sitten niin monimutkainen maailma etten rupea neuvomaan. Joistakin pyöräilyliikkeistä saa testisatuloita lainaan.
Ehkä voisi kysyä onko hoikka kaveri vai vähän lihavampi.
 
Mulla on ajoasennot olleet varmaan ihan mitä sattuu kun en ole millää fillarilla juurikaan jaksanut säätää, mutta reilusti ajamalla kyllä paikat tottuu aika moneen enkä ole sitten alkukipujen jälkeen niistä enää kärsinyt. Tosin jos nyt aivan päin mäntyä on säädetty, niin sitten varmaan kannattaa vähän tarkastella. Mutta en jaksa mitään millien satulan ja stemmien säätöjä vaan olen luottanut siihen että kroppa kyllä tottuu - ja aina on tottunut.
 
Vuoden vanha 24-vaihteinen maastopyörä. Poljettu ehkä 5 000 kilometriä, karkeasti. ENSIhuolto tehty viime vuoden kauden päätteeksi. Silloin uudella pyörällä ajettu 2 kk.

Nyt tuli vika. Vaihteisto toimii riittävän hyvin.

Ongelmana on että kun nousee seisomaan polkiessa tai kohdistuu painoa / rasitusta esim. ylämäkeen, niin kuuluu "kruts"-ääni kerran tai tai useammin, ja poljin lyö tyhjää kunnes taas veto palautuu.

Kaikki hampaat ovat rattaissa tallella. Missä vika?

Eilen illalla pesin ketjun ja pakat kunnon kerroksesta likaa ja voitelin, mutta en vielä päässyt testaamaan auttaako se. Ajattelin viedä pyörän huoltoon tämän kauden päätteeksi ennen marraskuuta.

Olisi toki hyvä, jos pyörä toimisi loppukaudenkin.
 
Vuoden vanha 24-vaihteinen maastopyörä. Poljettu ehkä 5 000 kilometriä, karkeasti. ENSIhuolto tehty viime vuoden kauden päätteeksi. Silloin uudella pyörällä ajettu 2 kk.

Nyt tuli vika. Vaihteisto toimii riittävän hyvin.

Ongelmana on että kun nousee seisomaan polkiessa tai kohdistuu painoa / rasitusta esim. ylämäkeen, niin kuuluu "kruts"-ääni kerran tai tai useammin, ja poljin lyö tyhjää kunnes taas veto palautuu.

Kaikki hampaat ovat rattaissa tallella. Missä vika?

Eilen illalla pesin ketjun ja pakat kunnon kerroksesta likaa ja voitelin, mutta en vielä päässyt testaamaan auttaako se. Ajattelin viedä pyörän huoltoon tämän kauden päätteeksi ennen marraskuuta.

Olisi toki hyvä, jos pyörä toimisi loppukaudenkin.
Jos on vaihteiden indeksointi kohdallaan niin ettei yritä rattaiden välillä hyppiä, niin onko vaihdettu hiljattain uusi ketju, mutta pidetty vanha kasetti ja ketjurattaat? Uusi ketju kuluneilla rattailla tekee tuota, arvaa mistä tiedän jne. nimim. ajoin edellisen ketjun aivan liian venyneeksi, ja söi kasetin ja rattaat vaihtokuntoon samalla. Mitään ei huomannut ennen kuin ketju oli uusittu ja alkoi pomppia kuluneilla rattailla yhtään kovempi veto päällä juuri tuolla tavalla.

Tai onko ylipäätään vaihdettu koko 5000km aikana mitään?
 
Viimeksi muokattu:
Kokeile vaihtaa uusi ketju? Saattaa siellä rattaatkin olla kuluneet jos 5tkm olet painanut huoletta.
 
Ei ole tehty ensihuollon jälkeen mitään ja tosiaan viimeksi tein 200 km päivälenkin, jolloin ongelma alkoi. Onko niin, ettei tässä ketjun putsaus/rasvaus auta tai sen lyhennys.

Vien loppuviikosta huoltoon kun paikallinen fillarimies palaa lomalta.
 
Orbea Oizissa ohjainlaakerin läpi meneviä kaapeleita ohjaava holkki on niin teräväreunainen, että hankaa kaapelikuoret rikki. Kun otin holkin pois, huomasin sen olevan lähes murtumispisteessä. Uusi holkki on tulossa takuuseen maailmalta, mutta nyt ohjainlaakeri alkoi vielä paukkumaan ja naksumaan kunnolla. Pakko varmaan avata, tutkia naksumisen aiheuttajaa ja toivoa, että holkki kestää vielä yhden asennuksen.

Naurettavan hankala ratkaisu tuo ohjainlaakerin läpi menevät kaapelit. Ei mitään järkeä ja tekee tavallisista huoltotöistä selvästi vaikeampia. Lisäksi naksumisen kohdalla ihmetyttää, että naksahdus kuuluu myös, jos kiristän stemmin pultteja. Tällöin stemmi puristuu kaulaputken ympärille, eikä ohjainlaakerin pitäisi kiristyä mihinkään suuntaan. Naksahdus tuntuu kuitenkin tulevan rungon sisältä ylemmän laakerin kohdalta.

1722845118891.png


Myös ketju on jo aivan finaalissa. Yllättävän nopeasti meni, kun pyörä on ollut vasta 3 kuukautta ajossa ja pesty usein. Löysin tarjouksesta 12-vaihteisen SLX-ketjun 20€ hintaan. Katsotaan, kauan se kestää...
 
Orbea Oizissa ohjainlaakerin läpi meneviä kaapeleita ohjaava holkki on niin teräväreunainen, että hankaa kaapelikuoret rikki. Kun otin holkin pois, huomasin sen olevan lähes murtumispisteessä. Uusi holkki on tulossa takuuseen maailmalta, mutta nyt ohjainlaakeri alkoi vielä paukkumaan ja naksumaan kunnolla. Pakko varmaan avata, tutkia naksumisen aiheuttajaa ja toivoa, että holkki kestää vielä yhden asennuksen.

Naurettavan hankala ratkaisu tuo ohjainlaakerin läpi menevät kaapelit. Ei mitään järkeä ja tekee tavallisista huoltotöistä selvästi vaikeampia. Lisäksi naksumisen kohdalla ihmetyttää, että naksahdus kuuluu myös, jos kiristän stemmin pultteja. Tällöin stemmi puristuu kaulaputken ympärille, eikä ohjainlaakerin pitäisi kiristyä mihinkään suuntaan. Naksahdus tuntuu kuitenkin tulevan rungon sisältä ylemmän laakerin kohdalta.

1722845118891.png


Myös ketju on jo aivan finaalissa. Yllättävän nopeasti meni, kun pyörä on ollut vasta 3 kuukautta ajossa ja pesty usein. Löysin tarjouksesta 12-vaihteisen SLX-ketjun 20€ hintaan. Katsotaan, kauan se kestää...
Jos ostaa 20€ ketjun, niin se kestää 20€ lailla. Tilaa xtr ketjuja niin ei tarvii pettyä. Jos oot vaihtamassa ton laakerin, niin kannattaa varuiks tilaa jarruille oliveja, jottei tarvii alkaa metsästää erikseen.
 
Onko nämä bilteman tai xxl alle 400e pyörät hyviä hintaisekseen? tulee työmatkapyöräilyyn kaupunkiin

 
Onko nämä bilteman tai xxl alle 400e pyörät hyviä hintaisekseen? tulee työmatkapyöräilyyn kaupunkiin

Biltema on ihan kuraa.
XXL:n pyörä varmaan ihan käypänen hintaisekseen. Plussaa yksi eturatas ja hydrauliset jarrut.
 
Ei ole tehty ensihuollon jälkeen mitään ja tosiaan viimeksi tein 200 km päivälenkin, jolloin ongelma alkoi. Onko niin, ettei tässä ketjun putsaus/rasvaus auta tai sen lyhennys.

Vien loppuviikosta huoltoon kun paikallinen fillarimies palaa lomalta.
Jos on 5000km menty samalla ketjulla, niin melkein varmuudella kasetti ja ketjurattaat vaihtokunnossa myös. Jos pomppii jo nyt venyneellä ketjulla, niin uudella vielä pahemmin. Ketju kannattaa vaihtaa kun venymä on 0,5% alkuperäisestä, mikä tapahtuu pikemminkin jossain 1000km kohdalla kuin 5000km, tietysti osista ja ajotyylistä, painosta, huollosta, ym. riippuen. Sillä tavoin yleensä kestää yksi kasetti useamman ketjun verran, ennen kuin tarvii vaihtaa molemmat. Ja ketjurattaat vielä vähän enemmän.

Itse ajoin 3000km samalla ketjulla ja aivan paskana siinä kohtaa kaikki vaikka oli 8v ketju mille sallittaisiin teoriassa 0,75% venymä, venymä oli yli 1%. Sen jälkeen ostin Parktoolin CC-nelosen...

E: mutta eipä ne kasetit ja rattaat kovin kalliita ole jos ei ole mistään dura-acesta kyse, muutaman kympin remontti osien puolesta, ja uusi ketju päälle :kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Pystyykö rattaiden (tai kasetinkin) vaihtotarvetta jotenkin objektiivisesti toteamaan? Maantiepyörä ostettu joskus käytettynä ja kertaalleen pakan vaihtanut, ketjuja x-määrä. Nyt ketjunvaihdosta huolimatta etuvaihtajan käyttö hieman epävarmaa ja ketju tuntuu laahaavan vaihtajan häkkiin ajaessa, vaikks silmämääräisesti välystä kyllä on ja vaijeri kireällä. Kampea kääntämällä ketjussa pientä sivuttaisliikettä ainakin isommalla eturattaalla, josko johtuisi hampaiden kulumasta?
 
Pystyykö rattaiden (tai kasetinkin) vaihtotarvetta jotenkin objektiivisesti toteamaan? Maantiepyörä ostettu joskus käytettynä ja kertaalleen pakan vaihtanut, ketjuja x-määrä. Nyt ketjunvaihdosta huolimatta etuvaihtajan käyttö hieman epävarmaa ja ketju tuntuu laahaavan vaihtajan häkkiin ajaessa, vaikks silmämääräisesti välystä kyllä on ja vaijeri kireällä. Kampea kääntämällä ketjussa pientä sivuttaisliikettä ainakin isommalla eturattaalla, josko johtuisi hampaiden kulumasta?
Sen huomaa helpoiten siitä kun rattaat alkavat muistuttamaan hainhampaita.

main-qimg-4eb1fb947d1c84231260b65878576d51-lq
 
Kiitos avusta.

Otin ketjun irti, laitoin erikseen ostettuun ketjunpuhdistusnesteeseen hetkeksi, pesasin puhtaaksi. Spraylla sitten puhdistin kaikki rattaat ja kasetit liasta ja niistäkin tuli paljon puhtaampia. Koko pyörän pesin. Nyt kävin 20 kilometrin ajeluilla, ketjuja ja pakkoja vaihtamatta ongelma hävisi. Minun tarkoituksena on viedä pyörä huoltoon vasta kauden päätteeksi aina (talvella en aja). Nyt näyttäisi ongelma korjautuneen. Huomasin ennen kunnon puhdistusta, että rattaissa ja ketjussa oli 1-2 mm turhaa pinttynyttä likaa joka ilmeisesti sai kaiken sekoamaan. Vaihteet eivät töki enää ja kuormassakaan ei enää tyhjää käy.

Ketju toki vaikuttaa jo kuluneelta, mutta esimerkiksi pakat ovat kuvien perusteella vielä riittävän hyvät. Eiköhän tällä ensilumeen vielä aja. Kiitos!!
Kauden lopuksi ammattilainen pyöräkorjaaja sitten fiksaa ja vaihtaa kaiken vuodelle 2025 ajokuntoon.

Minulla itselläni ei ole minkäänlaista tietämystä ruveta vaihtamaan näitä itse, hyvä kun ketjun osasin irrottaa ja laittaa takaisin työkalulla :D
 
Biltema on ihan kuraa.
XXL:n pyörä varmaan ihan käypänen hintaisekseen. Plussaa yksi eturatas ja hydrauliset jarrut.
Mun naapuri ajaa Citymarketin Falconella, ne oli tossa ihan vastikään -40 % Plussa-kortilla, voi vielä jämiä löytyä. Kuulemma ihan hyvät, mitä nyt polkimet ja satulat sekä gripit kuraa.

Ne saat uusittua halvalla, tuskin tule enempää hintaa kuin XXL:n tarjouspyörän verran. Biltemasta en ostaisi muuta kuin pyörälaukkuja ja soittokelloja, rehellisesti. Oma pyörä on ostettu Prismasta, se taitaa olla Tunturi, Montauk 29", kun oli alennuksessa ja osista (POK Prismat) -15% prosenttia ilmeisesti lähipäivinä (lukot, pullotelineet, pyöräilyasut jne). En tiedä koskeeko pyöriäkin, eli onko sekin käyttötavaraa.

Tunturin pyörässä ihmetyttää eniten se, että vaikka se on ollut 399 euron tarjousmenopeli, ja olen ajanut sillä nyt vuodessa karkeasti 5 000K, niin se toimii kuin unelma. Ensihuolto tehty.

En kirjaimellisesti tiedä mikä tekee esim. 999 euron Kona-pyöristä markettivehkeitä parempia, muuta kuin että ne kiinnostavat pyöriä vahtivia varkaita kolminkertaisesti enemmän.
 
Myös ketju on jo aivan finaalissa. Yllättävän nopeasti meni, kun pyörä on ollut vasta 3 kuukautta ajossa ja pesty usein. Löysin tarjouksesta 12-vaihteisen SLX-ketjun 20€ hintaan. Katsotaan, kauan se kestää...
Jos ostaa 20€ ketjun, niin se kestää 20€ lailla. Tilaa xtr ketjuja niin ei tarvii pettyä. Jos oot vaihtamassa ton laakerin, niin kannattaa varuiks tilaa jarruille oliveja, jottei tarvii alkaa metsästää erikseen.
Jep. Omat kokemukset SLX-ketjuista: Kahdessa pyörässä olleet ensiasennus ketjuina, molemmista meni vaihtoon ~800km kohdilla. Tilalle XTR:ää ja toisella on nyt ajettu 1200km ja vielä menee muutama satku ennen kuin 0.5% tikku solahtaa sisään.

Hintaa XTR:llä on melkein tuplat vaan kylläpä sillä ajaakin melkeen tuplat. Shimanon jenkkiedustaja sanoi muistaakseni jossain haastattelussa että Deoresta XT:hen käytännössä paino vain vähenee, mutta XTR:ssä on oma pinnoitteensa, joka parantaa sen kestoa merkittävästi.

Paras oli silti SRAM NX, 600km ja kaputt.
 
Jep. Omat kokemukset SLX-ketjuista: Kahdessa pyörässä olleet ensiasennus ketjuina, molemmista meni vaihtoon ~800km kohdilla. Tilalle XTR:ää ja toisella on nyt ajettu 1200km ja vielä menee muutama satku ennen kuin 0.5% tikku solahtaa sisään.

Hintaa XTR:llä on melkein tuplat vaan kylläpä sillä ajaakin melkeen tuplat. Shimanon jenkkiedustaja sanoi muistaakseni jossain haastattelussa että Deoresta XT:hen käytännössä paino vain vähenee, mutta XTR:ssä on oma pinnoitteensa, joka parantaa sen kestoa merkittävästi.

Paras oli silti SRAM NX, 600km ja kaputt.
XTR-ketju näyttäisi maksavan Saksastakin sen 50€, eli sen hinnalla saa 2.5 SLX-ketjua. Ehkä tuota voisi kokeilla kuitenkin seuraavaksi. Kovillahan tuo ketju on, kun runnon jatkuvasti rankkoja mäkiä ylös ja kura lentää. Viikonloppuna tuli ajeltua sateen jälkeen hiekkateitä ja hiekka oikein rohisi voimansiirrossa.

Öljyinä käytän Muc-Offin wet lubea ja dry lubea. Jälkimmäistä ei ole tosin paljon päässyt tänä kesänä käyttämään, kun aina löytyy metsästä mutaa, jonne menen uppoamaan. Redditissä joku sanoi, että tuo wet lube on niin huonoa, että olisi parempi ajaa ilman öljyä ja että vaha olisi nykyaikaa. Toki Suomen märissä kurametsissä voi olla vähän eri olosuhteet kuin jossain Arizonan kuivilla reiteillä.
 
XTR-ketju näyttäisi maksavan Saksastakin sen 50€, eli sen hinnalla saa 2.5 SLX-ketjua. Ehkä tuota voisi kokeilla kuitenkin seuraavaksi. Kovillahan tuo ketju on, kun runnon jatkuvasti rankkoja mäkiä ylös ja kura lentää. Viikonloppuna tuli ajeltua sateen jälkeen hiekkateitä ja hiekka oikein rohisi voimansiirrossa.

Öljyinä käytän Muc-Offin wet lubea ja dry lubea. Jälkimmäistä ei ole tosin paljon päässyt tänä kesänä käyttämään, kun aina löytyy metsästä mutaa, jonne menen uppoamaan. Redditissä joku sanoi, että tuo wet lube on niin huonoa, että olisi parempi ajaa ilman öljyä ja että vaha olisi nykyaikaa. Toki Suomen märissä kurametsissä voi olla vähän eri olosuhteet kuin jossain Arizonan kuivilla reiteillä.
Tässä on Zero Friction Cyclingin testi dataa. Nuo testit on 5000 km kulutustestejä, joista jokainen 1000 km on eri olosuhteissa.

Muc Offit on sieltä huonoimmasta päästä, tosin ei ole testissa ollut tuota wet tai dry lubea.
 
Mun naapuri ajaa Citymarketin Falconella, ne oli tossa ihan vastikään -40 % Plussa-kortilla, voi vielä jämiä löytyä. Kuulemma ihan hyvät, mitä nyt polkimet ja satulat sekä gripit kuraa.

Ne saat uusittua halvalla, tuskin tule enempää hintaa kuin XXL:n tarjouspyörän verran. Biltemasta en ostaisi muuta kuin pyörälaukkuja ja soittokelloja, rehellisesti. Oma pyörä on ostettu Prismasta, se taitaa olla Tunturi, Montauk 29", kun oli alennuksessa ja osista (POK Prismat) -15% prosenttia ilmeisesti lähipäivinä (lukot, pullotelineet, pyöräilyasut jne). En tiedä koskeeko pyöriäkin, eli onko sekin käyttötavaraa.

Tunturin pyörässä ihmetyttää eniten se, että vaikka se on ollut 399 euron tarjousmenopeli, ja olen ajanut sillä nyt vuodessa karkeasti 5 000K, niin se toimii kuin unelma. Ensihuolto tehty.

En kirjaimellisesti tiedä mikä tekee esim. 999 euron Kona-pyöristä markettivehkeitä parempia, muuta kuin että ne kiinnostavat pyöriä vahtivia varkaita kolminkertaisesti enemmän.

Tuohan on vähän siitä kiinni että mihin ajoon se pyörä tulee, jos ajo on normi kelviä tahi mettätie tms. niin halvempikin välttää komiasti, turhaa maksaa joku 5k€ pyörästä jos sen ominaisuuksia ei tartte mihinkään.
 
Tässä on Zero Friction Cyclingin testi dataa. Nuo testit on 5000 km kulutustestejä, joista jokainen 1000 km on eri olosuhteissa.

Muc Offit on sieltä huonoimmasta päästä, tosin ei ole testissa ollut tuota wet tai dry lubea.
Tuon testatun keramiikka-version pitäisi olla parempaa vielä..

Myönnän sen verran hurahtaneeni tuohon hulluun australialaiseen ketjuvaha-ukkoon, että nuo jutut luettuani, samalla kun aloin seurata ketjun kulumista tarkemmin sillä cc-nelosella, niin siirryin pois muc-offin ja KMC:n tuotteista :think: se on toistaiseksi pelkkää Shimano HG:tä tärpättipesulla ja Effetto Mariposaa, kunnes kuumavahaan on mahdollisuus. :kahvi:
 
Kalliin ketjun ostamisessa on muutakin arvoa kun pelkästään se kuluminen. Itse jos esim. Maastossa joudun luottaa mun koko painoon kun kiipeen jyrkkää kalliota ylös, niin mä mielummin haluan ketjun joka oikeesti kestää. Maksaa 30€ ekstraa siitä ettei se ketju katkea kriittisellä hetkellä, kun antaa vähän enemmä vatteja sille. Mielestäni on halpa vakuutus siitä ettei murra jalkaa ja lävähdä kovalla vauhdilla takasin alas. Ketjujen kestävyydessä on eroja ja sen takia kaikki halvemman pään ketjut maastossa ajaessa kannattais harkita päivittää johonkin järkevämpään.
 
Mä en yhtään ihmettele että tällästä tapahtuu. Vuosi vuodelta kun kattonu tätä touhua, niin Helsinki on rajoittanut maastopyörä harrastusta enemmän ja enemmän. Nyt junnut alkaa tekee omia ratoja, kun kaupunki ei sellasta tee, nää tekee Poliisi asian tästä, vaikka tää touhu on kaupungin ihan oma syy.
 
Kalliin ketjun ostamisessa on muutakin arvoa kun pelkästään se kuluminen. Itse jos esim. Maastossa joudun luottaa mun koko painoon kun kiipeen jyrkkää kalliota ylös, niin mä mielummin haluan ketjun joka oikeesti kestää. Maksaa 30€ ekstraa siitä ettei se ketju katkea kriittisellä hetkellä, kun antaa vähän enemmä vatteja sille. Mielestäni on halpa vakuutus siitä ettei murra jalkaa ja lävähdä kovalla vauhdilla takasin alas. Ketjujen kestävyydessä on eroja ja sen takia kaikki halvemman pään ketjut maastossa ajaessa kannattais harkita päivittää johonkin järkevämpään.
Eikös silloin melkein kannattaisi ostaa se halvempi ketju? Aiemmin suosittelemasi XTR kun käsittääkseni saavuttaa paremman kulutuskestävyyden pinnoitteella, ei vahvemmalla rakenteella. Painonsäästösyistä valitut ontot tapit taasen heikentävät vetolujuutta, tai näin ainakin oletan.
 
XTR-ketju näyttäisi maksavan Saksastakin sen 50€, eli sen hinnalla saa 2.5 SLX-ketjua. Ehkä tuota voisi kokeilla kuitenkin seuraavaksi. Kovillahan tuo ketju on, kun runnon jatkuvasti rankkoja mäkiä ylös ja kura lentää. Viikonloppuna tuli ajeltua sateen jälkeen hiekkateitä ja hiekka oikein rohisi voimansiirrossa.

Öljyinä käytän Muc-Offin wet lubea ja dry lubea. Jälkimmäistä ei ole tosin paljon päässyt tänä kesänä käyttämään, kun aina löytyy metsästä mutaa, jonne menen uppoamaan. Redditissä joku sanoi, että tuo wet lube on niin huonoa, että olisi parempi ajaa ilman öljyä ja että vaha olisi nykyaikaa. Toki Suomen märissä kurametsissä voi olla vähän eri olosuhteet kuin jossain Arizonan kuivilla reiteillä.

Varmaan yksi syy tuohon ketjun nopeaan kulumiseen on juuri nuo muc offin voitelutuotteet.

Esim rexiä tai silcaa tilalle, ei tartu lika kiinni.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Laittelen tuonne tarjousketjuun kyselyä baana noux gavelista. Ei taida 2000€ budjetilla parempaa gravelia saada?
 
En usko.
Olen harrastanut fillareita oikeastaan niin kauan kun olen osannut pyöräillä, ja on ollut kaikkea 0-4000e väliltä. Noux ei varmasti ole absoluuttisesti paras fillari, mutta mielestäni ihan ylivoimainen hintaluokassaan, en muista että olisin ikinä ollut näin tyytyväinen mihinkään ostokseen. Omalla nyt sahattu vissiin se pari vuotta (ostin silloin ensimmäisten joukossa kun nämä tuli aleihin) ja en ole korvaajaa tälle edes miettinyt.
 
Laittelen tuonne tarjousketjuun kyselyä baana noux gavelista. Ei taida 2000€ budjetilla parempaa gravelia saada?

Ainakaan tuohon 1200 euroon millä sen Nouxin nyt saa ei varmasti saa parempaa.

Tarjousketjussa kyselit kokoa, varmaan se ässä on sulle ihan ok jos olet 169 cm, itse ajelen 180 senttisenä M-kokoisella. Aika monien kokemus oli että suosituspituudet ihan kohdallaan eikö kannata mennä yli tai alle ellei nimenomaisesti halua ottaa pikkuisen isoa tai napakkaa.

Makuasioita sekin toki, itse tykkään mieluummin nafti kuin reilu. Baanassa yksi seuraus edullisesta hinnasta on että runkoa on vain kolmea kokoa...
 
Sattuisiko kenelläkään olemaan kokemusta Shimanon Alfine S7001-8 navasta ja öljynvaihdosta ym. huollosta turun suunnalla. Pitäisi vissiinkin about parin vuoden välein vaihtaa öljyt / käyttää öljykylvyssä, kun tuossa ei ole sitä poistoaukkoa, mikä on 11-vaihteisessa.

Shimanon öljy on aivan järkyttävän kallista. Jotain 70-80 euroa pelkkiin öljyihin (jos ei sitten ulkomailta tilaisi), mutta vissiinkin hyvälaatuinen ( 75W-90 ) vaihteistoöljy käy myös. Itsellä ei oikein ole mitään erikoistyökalujakaan tai oikein tilojakaan, niin jos sinulta kokemusta / tilat löytyvät ja kiinnostaisi jeesata, niin ainakin sixpäkki olisi tiedossa. Bonuksena pääset testaamaan hihnavetoista pyörää, jos ei siitä ole aiempaa kokemusta.

Youtubesta kyllä löytyy videoita, mutta ei oikein kerrostalokämpässä ole paras paikka öljyjen kanssa sählätä, kun onnistuin jo aiemmin tänä vuonna sulattamaan laminaattilattian pintakerroksen liuottimella.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tuollainen baana noux hankittua tarjouksesta. Kasailin pyörän ja muuten vaikuttaa soivalta peliltä, mutta takajarru ei juuri jarruta vaikka kahvaa vetää ääriasentoon. Onkohan tuo ilmattava vai onko voiko levy/palat olla noin liukkaat uutena ja alkaa puremaan kun saa sisäänajettua?
 
Salsa Journeyman Apex, miten/millä tuo kannattaisi lukita kun käy asioilla, kaupassa, kirjastossa, treeneissä jne
 
Tuli tuollainen baana noux hankittua tarjouksesta. Kasailin pyörän ja muuten vaikuttaa soivalta peliltä, mutta takajarru ei juuri jarruta vaikka kahvaa vetää ääriasentoon. Onkohan tuo ilmattava vai onko voiko levy/palat olla noin liukkaat uutena ja alkaa puremaan kun saa sisäänajettua?

Omassa Nouxissa vaati reilun 100 km sisäänajoa ennen kuin jarruista alkoi löytymään kunnolla tehoa. Lisäksi piti säätää kahvan reachia kun kahva pohjasi ennen kuin otti kunnolla kiinni, nimenomaan takajarrussa oli tämä ongelma.

Tältä videolta katselin ohjeet itse säätöön:
 
Osaiskos joku kertoi sellaisen lyhyen yhteenvedon/suosituksen millaisia erilaisia asennusrasvoja/aineita olis syytä olla käytettävissä huoltotoimenpiteisiin? Tai jos tietää jonkun saitin/lähteen missä olis näitä käyty selkeästi läpi niin vois vinkata.

Tämä on yks alue mikä ei ole itsellä ollut ihan täysin hanskassa ja pitäis ehkä petrata tätä aluetta, etenkin kun on nuo pyörät päivittyneet arvokkaammiksi viime vuosina ja ainakin perus ylläpitohuollot pitäs pystyä mielellään tekemään itse eikä olla viemässä pyörää aina liikkeeseen, kun varastossa on kuitenkin kolmen ihmisen pyörät joista osa on aika pienellä käytöllä.

Lähinnä siis just nämä eri laakereiden, kierteiden, akseleiden, tolpansisusten, keskiöiden jne rasvaamiseen tarvittava kama.

Tähän asti olen itse huollellut lähinnä öljyä kaipaavia kohteita, eikä noita rasvoja ole tullut hankittua enkä siten ole uusia vaihdellut vaikka olisin ottanu haarukkaa irti tms.

Ihan kauhean montaa eri purkkia ei tekis mieli hankkia, niin voisko joku tällanen Bilteman PTFE-rasva esim. olla hyvä "yleisratkaisu"? Kuvauksen perusteella ainakin pitäis hoitaa iso osa käyttökohteista:
Synteettinen PTFE-polkupyörärasva, jonka kitkavastus on erittäin alhainen ja lämpövakaus poikkeuksellisen hyvä. Erinomainen tarttuvuus, kestää tärinää ja suojaa korroosiolta. Tarkoitettu ohjauslaakereihin, pyörännapoihin, kampilaakereihin, muihin laakereihin ja polkimiin.


Litiumrasvat vissiin halvempia, mutta niitä kai ei ihan joka paikkaan voi tunkea, tai tällaisessa käsityksessä olen.

Sitten taas toisaalla myydään samaan käyttöön vaseliinia, esim. Parktoolin PPL-1
Properly-applied grease will protect and extend the life of a bicycle's components while improving performance. Park Tool's PolyLube 1000 polyurea lubricant was developed specifically for bicycle maintenance and repair, and can be used with any type of ball bearings, threads, or press fit applications found on a bicycle, including headsets, bottom brackets, cranks, pedals, and hubs. PolyLube 1000 repels moisture and has an extremely high shear strength to protect vital parts under extreme conditions.


Ja jottei olis liian helppoa, niin vissiin tohon hiilarivehkeeseen tarttee jotain omaa kitkapastaa ettei osat luista, esim. Parktool SAC-2
Park Tool SAC-2 is specifically formulated to help prevent slipping on bicycle seatposts, handlebars, and stems. SAC-2 creates friction between surfaces for an extra-secure grip, while also forming a protective barrier between different materials. Ideal for carbon fiber, aluminum, and steel


Varastosta löytyy nykyään graveli jossa hiilikuituhaarukka ja tolppa, alumiinirunkoinen jäykkäperä, alumiinirunkoisia hybridejä ja cyclo sekä uusimpana hiilarirunkoinen täysjousto niin näitä pitäis jollain perustasolla pystyä huoltamaan itsekin.

Arvostaisin suuresti jos joku voisi avata vähän tätä asiaa!
 
Lähinnä siis just nämä eri laakereiden, kierteiden, akseleiden, tolpansisusten, keskiöiden jne rasvaamiseen tarvittava kama.

Tuolla rasvaa kaikki paikat. Tolpan sisukseen tietysti joku hiilikuidulle tarkoitettu kitka, jos on hiilikuitua. Mutta muuten tuo Zefal käy ihan joka paikkaan.
 
Lähinnä siis just nämä eri laakereiden, kierteiden, akseleiden, tolpansisusten, keskiöiden jne rasvaamiseen tarvittava kama.

Monen moista tullut testattua, tää osoittautunut jos ei parhaaksi, niin vähiten huonoksi; Muc-Off Bio Grease, voitelurasva, 150 g tube - Polkupyörän Ketjuöljyt Ja -Rasvat - | XXL

Ja sitten esim hiilarisatulaputken ja -tolpan väliin: https://www.bike-discount.de/en/dynamic-carbon-assembly-paste-80g

Annostelussa auttaa myös tommonen pieni rasvaruisku: Rasvaruisku, mini
 
Salsa Journeyman Apex, miten/millä tuo kannattaisi lukita kun käy asioilla, kaupassa, kirjastossa, treeneissä jne

Toi ei ihan perusjopo ole, joten lukitussuosituksena u-lukko jolla saa pyörän rungosta & takarenkaasta kiinni kunnon telineeseen/tolppaan ja vaijeri, jolla sitten eturengas kiinni. Vaijeri satulaa varten tuntuu kyllä vähän ylilyönniltä..
Locking-Techniques-Rear-Triangle-Thumb-1-min-1.jpg
 

Tuolla rasvaa kaikki paikat. Tolpan sisukseen tietysti joku hiilikuidulle tarkoitettu kitka, jos on hiilikuitua. Mutta muuten tuo Zefal käy ihan joka paikkaan.
Joskus vuosia sitten kokeilin tota ja tuubi meni ekan kerran jälkeen roskiin. Aivan hirveen hajun takia.
 
Viimeksi muokattu:
Salsa Journeyman Apex, miten/millä tuo kannattaisi lukita kun käy asioilla, kaupassa, kirjastossa, treeneissä jne
Xxl:n halvin mahdollinen kauppapyörä, niin ei vituta jos pyötä tai osia lähtee. Jos pyörävarkaista löytyy yhtään jolla on älyä, niin tosta pyörästä saa viemällä osasarjan osia hyvät rahat.
 
Xxl:n halvin mahdollinen kauppapyörä, niin ei vituta jos pyötä tai osia lähtee. Jos pyörävarkaista löytyy yhtään jolla on älyä, niin tosta pyörästä saa viemällä osasarjan osia hyvät rahat.

Mulla on ollut joku bikesterin halvin, mutta sillä taas vituttaa ajaa niin paljon ettei tule pyöräiltyä. Munat puutuu 5km jälkeen ja takalaakeri tuntuu olevan jo melko väljä vaikka en ole ajanut luultavasti paria tonnia enempää. 400e hukkaan heitettyä rahaa. Olen jättänyt ton lukitsematta siinä toivossa, että varastettaisiin mutta ei ole kelvannut :D. Asiaan vaikuttanee, että olen 195cm/130kg +kantamukset päälle.

Pyöräurheilu jäänyt vähemmälle niin mietin pystyiskö jotenkin järkevästi harrastamaan hyötyliikuntaa, toinen sitten metsästää joku järeämpi käytetty.

Kotona on oma autotalli mihin saan sen lukkojen taakse.
 
Eipä se sieltä laakereista haise mihinkään, eikä kyllä minusta muutenkaan haise sen enempää kuin muutkaan aineet. Voiteluominaisuudet tuossa on hyvät.
Siitä on varmaan 5 vuotta kun ostin tollasen, niin voi olla että siihen on tullu muutos.
 
Bike24 on jotain alea. Jos jotain kiinnostaa maastopyöräilyn alotus, niin sais suht halvalla ekan maastofillarin nyt. https://www.bike24.com/p2525765.html?sku=1797878 eikä noi osat ole mistään huonosta päästä edes. Kannattaa kuitenkin varata se pari sataa siihen dropperii, jos ton ostaa.
Neljänsadan pyörään kahdensadan dropperi?
Edit. Sillä rahalla saa jo suht hyvän keulan ton Suntourin tilalle jos jotain pitää muuttaa.
 
Neljänsadan pyörään kahdensadan dropperi?
Edit. Sillä rahalla saa jo suht hyvän keulan ton Suntourin tilalle jos jotain pitää muuttaa.
Alottelijalle toi keula on enmmän kun tarpeeks, enkä se tuu huomaan näitten keulijen eroa. Itse dropperin huomattavasti järkevämpi valinta kun keula. Enkä ymmärrä mitä sillä fillarin arvolla on väliä jos sitä haluaa päivittää?
 
Aiemmin tuli säädettyä rasvojen kanssa mutta en lopulta ole huomannut eroa. Nykyään menee tätä joka paikkaan missä kaksi metallipintaa


Poislukien vapaaratas, stemmi ja satulatolppa.

Sitten kaikille muille pintayhdistelmille silikonisprayta.

Edit: no ainakin se ilmiselvin poikkeus tietty unohtui eli en laita tuots ketjuihin.
 
Siitä on varmaan 5 vuotta kun ostin tollasen, niin voi olla että siihen on tullu muutos.
Voi olla. Tuo nykyinen purkki on ehkä 2 vuotta sitten ostettu. Edellinen oli ehkä jostain 4 vuoden takaa ja aika samalta minusta haisi. Ei siis millekkään kukkasille tietenkään tuoksu, että onhan siinä semmonen perus rasvan haju.
 
Osaiskos joku kertoi sellaisen lyhyen yhteenvedon/suosituksen millaisia erilaisia asennusrasvoja/aineita olis syytä olla käytettävissä huoltotoimenpiteisiin? Tai jos tietää jonkun saitin/lähteen missä olis näitä käyty selkeästi läpi niin vois vinkata.

Tämä on yks alue mikä ei ole itsellä ollut ihan täysin hanskassa ja pitäis ehkä petrata tätä aluetta, etenkin kun on nuo pyörät päivittyneet arvokkaammiksi viime vuosina ja ainakin perus ylläpitohuollot pitäs pystyä mielellään tekemään itse eikä olla viemässä pyörää aina liikkeeseen, kun varastossa on kuitenkin kolmen ihmisen pyörät joista osa on aika pienellä käytöllä.

Lähinnä siis just nämä eri laakereiden, kierteiden, akseleiden, tolpansisusten, keskiöiden jne rasvaamiseen tarvittava kama.

Tähän asti olen itse huollellut lähinnä öljyä kaipaavia kohteita, eikä noita rasvoja ole tullut hankittua enkä siten ole uusia vaihdellut vaikka olisin ottanu haarukkaa irti tms.

Ihan kauhean montaa eri purkkia ei tekis mieli hankkia, niin voisko joku tällanen Bilteman PTFE-rasva esim. olla hyvä "yleisratkaisu"? Kuvauksen perusteella ainakin pitäis hoitaa iso osa käyttökohteista:



Litiumrasvat vissiin halvempia, mutta niitä kai ei ihan joka paikkaan voi tunkea, tai tällaisessa käsityksessä olen.

Sitten taas toisaalla myydään samaan käyttöön vaseliinia, esim. Parktoolin PPL-1



Ja jottei olis liian helppoa, niin vissiin tohon hiilarivehkeeseen tarttee jotain omaa kitkapastaa ettei osat luista, esim. Parktool SAC-2



Varastosta löytyy nykyään graveli jossa hiilikuituhaarukka ja tolppa, alumiinirunkoinen jäykkäperä, alumiinirunkoisia hybridejä ja cyclo sekä uusimpana hiilarirunkoinen täysjousto niin näitä pitäis jollain perustasolla pystyä huoltamaan itsekin.

Arvostaisin suuresti jos joku voisi avata vähän tätä asiaa!
Ite eka käytin dynamicin rasvoja.
IMG-1265.jpg

vasen laakerirasva, keskellä asennus rasva ja oikealla keulalle rasva.

Nyt viimeset ajat käyttäny pedros rasvaa kaikkeen ja tämä sen lisäks että ollu hyvä, niin toi rasva puristin on ollu 5/5 ja sillä saa tungettuu tota rasvaa joka paikkaan.

IMG-1266.jpg


Mulla on odottamassa pennys tuubi pöydällä, mutta ei siitä ole mitään kokemusta. Ensisijasesti laakereihin laittanu kylläkin dynamicia ja sama kierteisiin. Tota keula rasvaa otin kokeeks, vaikka sram butteria löytyy 2 purkkia jo ennestään.
Oma suositus jos yhdellä rasvalla pitää pärjää, niin joku tollanen mihin saa tollasen rasvaprässin kiinni.
 
Nähtävästi nyt niitä tarjouksia rupee satelee. Biksterillä on ihan mielenkiintonen active Active Gravel pyörä Wanted Max 9 Bronze Metallic

toi soveltuis hyvin työmatka/kauppafillariks.
Lokasuojat ja seisontajalka puuttuvat. Hyvin vähän näyttää olevan täyspitkille lokareille tilaakaan...

Tässä mallissa paremmat osat, halvempi hinta sekä vakiona lokarit ja jalka:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 698
Viestejä
4 563 042
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
MrBrutalMachine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom