Osaiskos joku kertoi sellaisen lyhyen yhteenvedon/suosituksen millaisia erilaisia asennusrasvoja/aineita olis syytä olla käytettävissä huoltotoimenpiteisiin? Tai jos tietää jonkun saitin/lähteen missä olis näitä käyty selkeästi läpi niin vois vinkata.
Tämä on yks alue mikä ei ole itsellä ollut ihan täysin hanskassa ja pitäis ehkä petrata tätä aluetta, etenkin kun on nuo pyörät päivittyneet arvokkaammiksi viime vuosina ja ainakin perus ylläpitohuollot pitäs pystyä mielellään tekemään itse eikä olla viemässä pyörää aina liikkeeseen, kun varastossa on kuitenkin kolmen ihmisen pyörät joista osa on aika pienellä käytöllä.
Lähinnä siis just nämä eri laakereiden, kierteiden, akseleiden, tolpansisusten, keskiöiden jne rasvaamiseen tarvittava kama.
Tähän asti olen itse huollellut lähinnä öljyä kaipaavia kohteita, eikä noita rasvoja ole tullut hankittua enkä siten ole uusia vaihdellut vaikka olisin ottanu haarukkaa irti tms.
Ihan kauhean montaa eri purkkia ei tekis mieli hankkia, niin voisko joku tällanen Bilteman PTFE-rasva esim. olla hyvä "yleisratkaisu"? Kuvauksen perusteella ainakin pitäis hoitaa iso osa käyttökohteista:
Synteettinen PTFE-polkupyörärasva, jonka kitkavastus on erittäin alhainen ja lämpövakaus poikkeuksellisen hyvä. Erinomainen tarttuvuus, kestää tärinää ja suojaa korroosiolta. Tarkoitettu ohjauslaakereihin, pyörännapoihin, kampilaakereihin, muihin laakereihin ja polkimiin.
Litiumrasvat vissiin halvempia, mutta niitä kai ei ihan joka paikkaan voi tunkea, tai tällaisessa käsityksessä olen.
Sitten taas toisaalla myydään samaan käyttöön vaseliinia, esim. Parktoolin PPL-1
Properly-applied grease will protect and extend the life of a bicycle's components while improving performance. Park Tool's PolyLube 1000 polyurea lubricant was developed specifically for bicycle maintenance and repair, and can be used with any type of ball bearings, threads, or press fit applications found on a bicycle, including headsets, bottom brackets, cranks, pedals, and hubs. PolyLube 1000 repels moisture and has an extremely high shear strength to protect vital parts under extreme conditions.
Ja jottei olis liian helppoa, niin vissiin tohon hiilarivehkeeseen tarttee jotain omaa kitkapastaa ettei osat luista, esim. Parktool SAC-2
Park Tool SAC-2 is specifically formulated to help prevent slipping on bicycle seatposts, handlebars, and stems. SAC-2 creates friction between surfaces for an extra-secure grip, while also forming a protective barrier between different materials. Ideal for carbon fiber, aluminum, and steel
Varastosta löytyy nykyään graveli jossa hiilikuituhaarukka ja tolppa, alumiinirunkoinen jäykkäperä, alumiinirunkoisia hybridejä ja cyclo sekä uusimpana hiilarirunkoinen täysjousto niin näitä pitäis jollain perustasolla pystyä huoltamaan itsekin.
Arvostaisin suuresti jos joku voisi avata vähän tätä asiaa!