Pyöräily

Nope. Mä käytän ecoa ja trailia vain. Ecoa vielä heittämällä enemmän mun metsäpoluilla.
Koska pienin ratas ja sitä seuravakin näyttää kuluneelta, ja mun ajotapa on kyllä mielestäni pyörää kohtaan säästeliäs niin mistä tämä voi johtua. Voiko liian kireä ketju tai joku säätö vaikuttaa pienimpien rattaiden kulumiseen vai onko tuo aina vain rasituksesta syntyvä kulutus?

Olisko voinut olla että ketjussa vika? Joku jumittunut lenkki tai muu valmistus vika. Tuo 500km pakalla on kyllä älyttömän vähän.

Oon omalla pyörällä missä bafangin jälkiasennus moottori, ajanut 2300km ennenkuin ketju paukahti poikki. Tätä ennen oli ajettu ainakin samanverran ilman sähköjä. Tuosta pakasta kyllä näki että veti viimeisiään. Enkä sitä kyllä metsäreiteilläkään säästellyt vaan painoin menemään käsikaasun avullakin..
 
Mitenkähän Foxin jousituksessa uskaltaa käyttää muiden valmistajien öljyjä? Ajattelin huoltaa keulan alajalat ja iskarin ilmakammion nyt kesällä ja talvella täysihuoltoon. Aluksi ajattelin 125 tunnin huoltovälin olevan ihan överi, mutta kyllä tuolle pyörälle vain ajoa tulee. Kunnon kivikossa ja juurakossa ryskäämistä vielä ja kura lentää.

Ilmeisesti tarvitsisin seuraavat öljyt:
Etuhaarukan ilmapuoli: FOX 20wt. Gold
Etuhaarukan vaimennuspuoli: FOX 5wt. Teflon Infused
Takaiskarin ilmakammio: 10 WT Green

Ajoin 8 vuotta Rockshox Sidin keulalla, johon käytin aina vaimennuspuolelle moottoripyörille tarkoitettua 5wt öljyä ja alajalkoihin 5w30 moottoriöljyä. Toimi aina kuin unelma. Nyt on toki vähän kalliimmat ja uudemmat pelit. Tässäkin kuitenkin houkuttelisi vähän halvemmat vaihtoehdot öljylle.

EDIT: Ilmeisesti vaimenninpuolen alajalassa pitäisi olla samaa öljyä kuin vaimentimessa. Tuo Foxin 5wt Teflon Infused -öljy näyttää olevan loppu kaikkialta. Mitenkähän helppo vaimentimeen on vain vaihtaa tavalliset 5wt öljyt?

EDIT2: Taitaa jäädä alajalat huoltamatta. 5wt öljy on tosiaan kaikkialta loppu, ellei halua maksaa 70-80€ hintoja. Järkyttävää.

EDIT3: Netissä väitetään, että Motorex 2.5W toimii hyvin tuon 5wt teflon infused -öljyn kanssa, eli sitä voi laittaa surutta alajalkoihin. Pitää varmaan viimeistään kuun lopussa tehdä isompi tilaus Saksaan ja ensi kuussa huoltaa. Syksy on kuitenkin rankkaa aikaa jousitukselle, kun kura lentää ja märillä kivillä ja juurilla kaipaa pitoa. Yksi +8h repäisykin tiedossa.
  • Motorex 2.5w öljyä
  • Fox 20w öljyä (tai motonetista 20w haarukkaöljyä)
  • 10wt öljyä takaiskariin
  • 2 x ketjua
  • Järemmät ja pitävämmät renkaat syksyksi
 
Viimeksi muokattu:
Vielä parempi, mulla on video.


Mä en rehellisesti osaa sanoa, että mikä on löysä ketju ja mikä normaali. Toivottavasti Teistä joku osaa.

Tässä vielä kuva pakasta ja amatöörin silmin pakka näyttää ihan hyväkuntoiselta rataspiikkeineen, jopa tuossa pienimmässä rattaassa. Mä olen sen verran opiskellut ennen sähköpyöräilyn aloittamista, että pyrin ajamaan yli 80cadilla. En siis ole tietoisesti väännättänyt laitetta.

1719949356540.png

1719949479143.png

Joo pakka vaihtoon ja ketjut samalla. Ketju voisi olla lenkin lyhyempikin kun näyttää, että takavaihtaja on ääriasennossa eikä kiristä ketjua kun ketju pienimmällä rattaalla.

Jotkut viilailee noita piikkien "leventymiä", että saa pakalle jatkoaikaa...
 
Nope. Mä käytän ecoa ja trailia vain. Ecoa vielä heittämällä enemmän mun metsäpoluilla.
Koska pienin ratas ja sitä seuravakin näyttää kuluneelta, ja mun ajotapa on kyllä mielestäni pyörää kohtaan säästeliäs niin mistä tämä voi johtua. Voiko liian kireä ketju tai joku säätö vaikuttaa pienimpien rattaiden kulumiseen vai onko tuo aina vain rasituksesta syntyvä kulutus?

Miten lyhyet välit pyörässäsi on jos siinä 25 km/h avustusrajalla on jo isoin vaihde käytössä? Jos siinä 70-80 poljinkierroksella on noin, niin kannattaa tosiaan yhtä kokoa (paria piikkiä) isompaa eturatasta miettiä?

(Itse aloin vasta sähköfillarin oston myötä kiinnittää huomiota kadenssiin ja vähän turhan alhainenhan se oli. Toki se eka pyörä itsellä missä poljinkierrosten mittaus. Jos et jo seuraa, niin kannattaa tuota kännyapin tms. kautta seurata. Taitaa lähes kaikista moottoreista tuon tiedon saada.)
 
Mitenkähän Foxin jousituksessa uskaltaa käyttää muiden valmistajien öljyjä? Ajattelin huoltaa keulan alajalat ja iskarin ilmakammion nyt kesällä ja talvella täysihuoltoon. Aluksi ajattelin 125 tunnin huoltovälin olevan ihan överi, mutta kyllä tuolle pyörälle vain ajoa tulee. Kunnon kivikossa ja juurakossa ryskäämistä vielä ja kura lentää.

Ilmeisesti tarvitsisin seuraavat öljyt:
Etuhaarukan ilmapuoli: FOX 20wt. Gold
Etuhaarukan vaimennuspuoli: FOX 5wt. Teflon Infused
Takaiskarin ilmakammio: 10 WT Green

Ajoin 8 vuotta Rockshox Sidin keulalla, johon käytin aina vaimennuspuolelle moottoripyörille tarkoitettua 5wt öljyä ja alajalkoihin 5w30 moottoriöljyä. Toimi aina kuin unelma. Nyt on toki vähän kalliimmat ja uudemmat pelit. Tässäkin kuitenkin houkuttelisi vähän halvemmat vaihtoehdot öljylle.

EDIT: Ilmeisesti vaimenninpuolen alajalassa pitäisi olla samaa öljyä kuin vaimentimessa. Tuo Foxin 5wt Teflon Infused -öljy näyttää olevan loppu kaikkialta. Mitenkähän helppo vaimentimeen on vain vaihtaa tavalliset 5wt öljyt?

EDIT2: Taitaa jäädä alajalat huoltamatta. 5wt öljy on tosiaan kaikkialta loppu, ellei halua maksaa 70-80€ hintoja. Järkyttävää.

EDIT3: Netissä väitetään, että Motorex 2.5W toimii hyvin tuon 5wt teflon infused -öljyn kanssa, eli sitä voi laittaa surutta alajalkoihin. Pitää varmaan viimeistään kuun lopussa tehdä isompi tilaus Saksaan ja ensi kuussa huoltaa. Syksy on kuitenkin rankkaa aikaa jousitukselle, kun kura lentää ja märillä kivillä ja juurilla kaipaa pitoa. Yksi +8h repäisykin tiedossa.
  • Motorex 2.5w öljyä
  • Fox 20w öljyä (tai motonetista 20w haarukkaöljyä)
  • 10wt öljyä takaiskariin
  • 2 x ketjua
  • Järemmät ja pitävämmät renkaat syksyksi
Käy fillariliikkeessä jossa huolletaan keulia ison ruiskun kanssa ja pyydä että täyttää kyseistä öljyä. Mulla ne joskus otti 5€ siitä kun toi semmosen jätti ruiskun. Toi öljy on joka vuos loppu, eikä tuu jatkossakaan olemaan, kun toi on jotain foxin perseilyä. Toi ptfe infused on aika turha ja moni on korvannu se muulla öljyllä. Ite aattelin siirtyä kokonaa rokkariin ja jättää foxin kokonaan väliin, kun alkaa vituttaa toi erikoistyökalu perseily ja tavaroitten saanti.

Jos ajat kosteella jossa lenää paskaa, niin suosittelen opetella avaa myö dropper ja putsaa sisältä kaikki kura ja paska. Kaikista iskareita dropperis tule reistailee ensimmäisenä.
 
Miten lyhyet välit pyörässäsi on jos siinä 25 km/h avustusrajalla on jo isoin vaihde käytössä? Jos siinä 70-80 poljinkierroksella on noin, niin kannattaa tosiaan yhtä kokoa (paria piikkiä) isompaa eturatasta miettiä?

(Itse aloin vasta sähköfillarin oston myötä kiinnittää huomiota kadenssiin ja vähän turhan alhainenhan se oli. Toki se eka pyörä itsellä missä poljinkierrosten mittaus. Jos et jo seuraa, niin kannattaa tuota kännyapin tms. kautta seurata. Taitaa lähes kaikista moottoreista tuon tiedon saada.)

Moi kyllä se kadenssi tieto ep8:ssa näytölle paistuu. Toki löysin sen vasta keväällä ja viime vuosi tuli ajettua ilman eksaktia tietoa. Jotenkin kyllä kuvittelen edelleenkin että olen nätisti ajanut, mutta mun pitää vähän huollossakin udella miltä osat näyttää ja mitä se käytöstä kertoo.
 
Koska tämän fillarin kanssa taitaa tulla enemmän vauhtia ja vaarallisia tilanteita eteen, niin päätin tilata vähän lisää suojuksia etten pasko paikkoja metsässä. Tähän asti on tullut mentyä ilman suojia perus mtb-kypärän kanssa, mutta nyt tilaukseen lähti uusi kypärä jossa on irroitettava leukasuoja (Cratoni, Amazonista satkulla) sekä Larun pyörän tarjouksesta Enduran SingleTrack Lite II polvarit ja kyynärsuojat. Kiinnostaa lähteä joskus testaamaan tuota bike park touhuakin niin sitäkin varten suojat ja full face mahdollisuus syytä olla olemassa, mutta en nyt mitään varsinaisia DH-kamppeita alkanut kuitankaan hankkimaan kun niille tuskin on tarvetta/käyttöä mun ajoilla.

Päivitystä sen verran, että UPS-kuski toi kypärän tänään kotiovelle joten pääsin testaamaan sitä jo päähän.

Tämä on selkeästi olemukseltaan "pyöräilykypärä jossa on leukasuoja"; sisusta, kiristysmekanismi ym. on ihan ehtaa pyöräilykypärätasoa. Potalla on kylläkin ASTM-hyväksyntä, joten sen puolesta pitäis olla sopiva alamäkeen, mutta en tiedä kuinka lujaa uskaltaisin tämän kanssa lähteä naamaa lyömään kiveen luottavaisin mielin kun leukasuojan kiinnikkeetkin on muovia.

Toiminee kuitenkin satunnaiskäytössä siellä parkissakin ja mun vauhdeilla traili/enduro-henkisessä ajossa kuitenkin ihan riittävän hyvin. Ottaa tuo chin bar kuitenkin pahimmat tällit varmasti vastaan ja suojaa tämä kypärä muutenkin vähän alempaa kuin vanha kypärä. Leukasuojan kun ottaa irti niin kypärä kyllä näyttää jotenkin "isolta" päässä verrattuna tavanomaiseen mtb-kypärään, leukasuojan kanssa ihan tasapainoisen näköinen. Osittain varmaan johtuu rakenteesta, osittain suurehkosta materiaalivahvuudesta joka näyttää vaihtelevan reilusta parista sentistä noin kolmeen senttiin.

Painon puolesta oikeinkin kevyt kapine, alle 600g näyttää keittiövaaka leukasuoja kiinnitettynä. Malli sopii omaan päähän ihan ok ja kiristyspanta hoitaa tehtävänsä. Turhan paljon tilaa ei ole vetää kypärää päähän leukasuoja kiinni vaan nyppii vähän korvia/naamaa mennessään, mutta onnistuu kuitenkin.

Valmistajan speksin mukaan L-kokoinen kypärä on 58-61 kokoiselle päälle, mulla on mittanauhalla mitaten aika tarkka 60 ja on aika likellä ettei tuo ole löysä mulle sivuilta, joten veikkaan 58 päähän olevan turhan löysä.

Testiajolla sitten näkee haittaako mm. tuo leukasuoja hengitystä ikävästi vai riittääkö tuuletus.
 
Miten lyhyet välit pyörässäsi on jos siinä 25 km/h avustusrajalla on jo isoin vaihde käytössä? Jos siinä 70-80 poljinkierroksella on noin, niin kannattaa tosiaan yhtä kokoa (paria piikkiä) isompaa eturatasta miettiä?

(Itse aloin vasta sähköfillarin oston myötä kiinnittää huomiota kadenssiin ja vähän turhan alhainenhan se oli. Toki se eka pyörä itsellä missä poljinkierrosten mittaus. Jos et jo seuraa, niin kannattaa tuota kännyapin tms. kautta seurata. Taitaa lähes kaikista moottoreista tuon tiedon saada.)
Mietin ihan samaa, koska itselle tuttu sähkömaasturi (ep8, 27,5") kulkee isoimmalla vaihteella 25 km/h suunnilleen kadenssilla 55. Eli parille pienimmälle rattaalle ei pitäisi olla tarvetta nopeuksilla, joissa on avustus mukana.
 
Tässä tuntuu porukka unohtavan pyörän oikean käyttökohteen. Sähkökäyttönen täpärin on ehkä typerin kaupunki/työmatkapyörä ja metsässä ne kadenssit ei kiinnosta pätkääkään.
 
Miksi sähkötäpäri olisi typerä työmatkapyörä? Huollon tarvetta on enemmän kuin täysjäykässä, mutta niin on mukavuuttakin. Itse ajelen pelkästään luomufillareilla, mutta jos sähkön ostaisin, päätyisin varmaankin varusteltuun täysjoustoon (lokarit, valot jne.). Tällä suunnalla pyörätiet ovat niin paskassa kunnossa, että täysjoustolla polulle siirtyessä mukavuus verrattuna täysjäykkään työmatkapyörän iskee aina silmille.
 
Tässä tuntuu porukka unohtavan pyörän oikean käyttökohteen. Sähkökäyttönen täpärin on ehkä typerin kaupunki/työmatkapyörä ja metsässä ne kadenssit ei kiinnosta pätkääkään.

Miksi ei kiinnosta? Ainakin yhtä hyvin sielä saa tuhoa aikaan liian isolla vaihteella runtatessa? (Tietenkään ei ole tasaista pyöritystä samalla lailla kuin tiellä ajaessa. Ja luomupyörällä jalkansa hapoille.)
 
Lievästi offtopic, tarvitsisin läskipäänä uuden kypärän. Bikesterilla on hyviä vaihtoehtoja. Jos oikein muistan, Bikesterin emoyhtiö meni konkurssiin viime vuonna. Bikester kuitenkin vielä pystyssä eli joku firma taisi ostaa sen. Onko kukaan tilaillut lähiaikoina?
 
Lievästi offtopic, tarvitsisin läskipäänä uuden kypärän. Bikesterilla on hyviä vaihtoehtoja. Jos oikein muistan, Bikesterin emoyhtiö meni konkurssiin viime vuonna. Bikester kuitenkin vielä pystyssä eli joku firma taisi ostaa sen. Onko kukaan tilaillut lähiaikoina?
Ihan normaalisti sieltä tavara liikkuu.
 
Ketjuille jotakin voitelua, sähköhybridi kyseessä. Ajelua 80% asfaltilla ja loput hiekkatietä, eikä tarvi olla tonnin vahoja ja sitä varten keitellä liemiä ja irroitella ketjuja eli joku jossa hinta ja laatusuhde kohtaavat. Ei viitsisi jotain wd40 laitella sinne paskaa keräämään.
 
Ketjuille jotakin voitelua, sähköhybridi kyseessä. Ajelua 80% asfaltilla ja loput hiekkatietä, eikä tarvi olla tonnin vahoja ja sitä varten keitellä liemiä ja irroitella ketjuja eli joku jossa hinta ja laatusuhde kohtaavat. Ei viitsisi jotain wd40 laitella sinne paskaa keräämään.
 
Kovasti tuli kyllä hurahdettua pyöräilyyn uudestaan 6 vuoden tauon jälkeen, kun hankin uuden maasturin. Tälläkin viikolla 3 lenkkiä tehnyt, joista pisin oli 4 tuntia kivikkoa ja juurakkoa. Porukalla on vielä hauskempaa ajaa kuin yksin ja löytyy ihan uusia polkuja. Hyvä myös, kun varusteet, tarvikkeet ja osaaminen löytyivät jo valmiiksi. Kuntokin oli talven hiihtojen jälkeen siedettävällä tasolla. Ei tarvitse jäädä ylämäissä muista jälkeen.

Orbea Oiz H10 on ollut upean monipuolinen maastopyörä. Se on tehokas polkea tasaisella, kiipeää kuin vuorikauris, menee teknisessä maastossa ketterästi ja sillä voi paukuttaa alamäkiä kovaa. MUTTA nyt on alkanut tehdä mieli hankkia gravel-pyörä Orbean kaveriksi. Olisi kiva tehdä pitkiä lenkkejä maaseudun sorateillä ilta-auringossa ja ihailla peltoja ja metsiä. Ei haittaisi, vaikka menisi pimeän puolelle, kun sitten voisi polkea valojen kanssa pois ihaillen samalla pelloilla nousevaa usvaa.

Tonnilla voisi saada jo jonkunlaisen cyclocrossin/gravelin. Ei tarvitse olla mitään hienointa, mutta kunhan menee asfaltilla ja soralla selvästi kevyemmin kuin Trail-täpäri järeillä renkailla. Itsellä oli aikanaan alle 9kg painava hiilikuituinen 29" jäykkäperä ja sillä oli maastolenkkien lisäksi aika mukava ajaa sorateilläkin pitkiä lenkkejä. Jopa asfalttia tuli samalla hinkattua. Toki nykyään tuollainen ei riittäisi omaan maastoajoon enää mitenkään. Samalla kun pyörät ovat menneet järeämpään suuntaan, niin myös omat lenkit tuntuvat suuntautuvan enemmän haastavaan maastoon.

Noh, täytyy katsella vaihtoehtoja. Ja ehkä voisi säästää rahaa ja hankkia kunnon gravel-pyörän ensi keväänä. Ei tuo Orbea ihan toivoton vielä ole soralla, mutta ensi kuussa on, kun pitää laittaa syksyksi jotkut järeät ja oikeasti märällä pitävät renkaat alle. Ei oikein ole rengasta, joka pitää limaisilla kivillä ja juurilla hyvin sekä myös rullaa kevyesti :D
 
Ketjuille jotakin voitelua, sähköhybridi kyseessä. Ajelua 80% asfaltilla ja loput hiekkatietä, eikä tarvi olla tonnin vahoja ja sitä varten keitellä liemiä ja irroitella ketjuja eli joku jossa hinta ja laatusuhde kohtaavat. Ei viitsisi jotain wd40 laitella sinne paskaa keräämään.
Normaaliin kaupunkisähköfillaritarpeeseen:

Isoon tarpeeseen (erittäin paljon ajoa/useita fillareita/moottoripyörä):
 
Ketjuille jotakin voitelua, sähköhybridi kyseessä. Ajelua 80% asfaltilla ja loput hiekkatietä, eikä tarvi olla tonnin vahoja ja sitä varten keitellä liemiä ja irroitella ketjuja eli joku jossa hinta ja laatusuhde kohtaavat. Ei viitsisi jotain wd40 laitella sinne paskaa keräämään.
Cost to run -taulukosta kannattaa valita sopiva:
Esim. kotimaisen Rexin Black Diamond on voimansiirron kokonaiskustannukset huomioon ottaen hyvä valinta jos ei kuumavahoihin haluta mennä. Parempi kuin edellä mainittu Squirt ja aivan varmasti parempi kuin random-öljyt Motonetistä.
 
Otetaanpa tähän väliin pari "hot takea".. :D

Mua on aina huvittanut tää foorumien ketjuöljy- ja puhdistushifistely. 98%:lle pyöräilijöistä on ihan sama mitä öljyä sinne ketjuun sutii kunhan sitä tekee tarpeeksi usein. Kokeillut olen ihan kaikenlaista öljyä, ekana nyt tulee mieleen ihan asianmukainen Weldtite TF2 Performance oil, mutta kokeiltu on myös jotain bilteman PTFE-sprayöljyä ja joskus taisin suihkia jotain CRC lukkoöljyäkin kun ei käden ulottuvilla muuta ollut. Kerran testasin öljytä ketjut keulanhuollosta yli jääneellä öljyllä eikä siitäkään jäänyt mitään erityistä hyvässä eikä pahassa mieleen. Ja siis pointti on se että sen pitää olla öljyä, ei mitään vaseliinia tai muuta tahmaiseksi jäävää tavaraa.

Myös ketjujen erillinen puhdistus on myös turhaa (jos ei ihan kammo mutakelissä ole ryynätty maastossa). Lotraa vaan ketjuun reippaasti juoksevaa öljyä ja pyyhkii sen jälkeen ketjut vaikka reikäseen sukkaan niin siihen irtoaa mukana se kaikki musta muju (ja ylimääräinen öljy johon uusi lika tarttuu) mikä pitääkin saada ketjuista irti. Samalla uusi öljy voitelee ketjun. Jos ei lähde kerralla niin toistaa käsittelyn. Kampia taakse päin pyörittämällä helppo homma ja menee ehkä 2 minuuttia kokonaisuudessaan.
 
Otetaanpa tähän väliin pari "hot takea".. :D

Mua on aina huvittanut tää foorumien ketjuöljy- ja puhdistushifistely. 98%:lle pyöräilijöistä on ihan sama mitä öljyä sinne ketjuun sutii kunhan sitä tekee tarpeeksi usein. Kokeillut olen ihan kaikenlaista öljyä, ekana nyt tulee mieleen ihan asianmukainen Weldtite TF2 Performance oil, mutta kokeiltu on myös jotain bilteman PTFE-sprayöljyä ja joskus taisin suihkia jotain CRC lukkoöljyäkin kun ei käden ulottuvilla muuta ollut. Kerran testasin öljytä ketjut keulanhuollosta yli jääneellä öljyllä eikä siitäkään jäänyt mitään erityistä hyvässä eikä pahassa mieleen. Ja siis pointti on se että sen pitää olla öljyä, ei mitään vaseliinia tai muuta tahmaiseksi jäävää tavaraa.

Myös ketjujen erillinen puhdistus on myös turhaa (jos ei ihan kammo mutakelissä ole ryynätty maastossa). Lotraa vaan ketjuun reippaasti juoksevaa öljyä ja pyyhkii sen jälkeen ketjut vaikka reikäseen sukkaan niin siihen irtoaa mukana se kaikki musta muju (ja ylimääräinen öljy johon uusi lika tarttuu) mikä pitääkin saada ketjuista irti. Samalla uusi öljy voitelee ketjun. Jos ei lähde kerralla niin toistaa käsittelyn. Kampia taakse päin pyörittämällä helppo homma ja menee ehkä 2 minuuttia kokonaisuudessaan.
Suurin osa pyöristä on siinä määrin laiminlyötyjä ja huonosti toimivia, että ketjun kunnolla tai käytetyillä öljyillä ei ole mitään väliä. Jotkut valveutuneemmat pöräilijät sentään vähän edes katsoo voimansiirron perään, mutta todennäköisesti silloinkin aivan liian harvoin. Tästä syystä väittäisin, että tärkeämpää onkin, että se voiteluaine on oikeasti hyvää eikä joku halvin aerosoli huoltoaseman hyllystä, joka huuhtoutuu viimeistään toisen lätäkön kohdalla pois. Sen sijaan, että luottaa omiin musta tuntuu -tason subjektiivisiin kokemuksiin öljyjen suorituskyvystä niin kannattaa perehtyä vaikka ZFC:n mittausdataan.

Ja ei, ketjua ei oikeasti saa puhtaaksi ilman, että sen ottaa irti pyörästä. Ei millään ketjupesurilla liuotinpesuaineineen eikä varsinkaan sotkemalla lisää öljyä. Se on sitten jokaisen oma valinta, että kuinka paljon jaksaa nähdä vaivaa.
 
Otetaanpa tähän väliin pari "hot takea".. :D

Mua on aina huvittanut tää foorumien ketjuöljy- ja puhdistushifistely. 98%:lle pyöräilijöistä on ihan sama mitä öljyä sinne ketjuun sutii kunhan sitä tekee tarpeeksi usein. Kokeillut olen ihan kaikenlaista öljyä, ekana nyt tulee mieleen ihan asianmukainen Weldtite TF2 Performance oil, mutta kokeiltu on myös jotain bilteman PTFE-sprayöljyä ja joskus taisin suihkia jotain CRC lukkoöljyäkin kun ei käden ulottuvilla muuta ollut. Kerran testasin öljytä ketjut keulanhuollosta yli jääneellä öljyllä eikä siitäkään jäänyt mitään erityistä hyvässä eikä pahassa mieleen. Ja siis pointti on se että sen pitää olla öljyä, ei mitään vaseliinia tai muuta tahmaiseksi jäävää tavaraa.

Myös ketjujen erillinen puhdistus on myös turhaa (jos ei ihan kammo mutakelissä ole ryynätty maastossa). Lotraa vaan ketjuun reippaasti juoksevaa öljyä ja pyyhkii sen jälkeen ketjut vaikka reikäseen sukkaan niin siihen irtoaa mukana se kaikki musta muju (ja ylimääräinen öljy johon uusi lika tarttuu) mikä pitääkin saada ketjuista irti. Samalla uusi öljy voitelee ketjun. Jos ei lähde kerralla niin toistaa käsittelyn. Kampia taakse päin pyörittämällä helppo homma ja menee ehkä 2 minuuttia kokonaisuudessaan.

Ehkä jossain maastopyöräilyssä voi vetääkin tuolla tyylillä. Maantiepyörän voimansiirto saa itsellä kyllä vähän parempaa huolenpitoa, kuin öljyllä lotraamisen ja pyyhkäisyn.
 
Ehkä jossain maastopyöräilyssä voi vetääkin tuolla tyylillä. Maantiepyörän voimansiirto saa itsellä kyllä vähän parempaa huolenpitoa, kuin öljyllä lotraamisen ja pyyhkäisyn.
No nimenomaan maastopyörän voimansiirto vaatii parempaa huolenpitoa kuin maantiepyörän. Ihan vaan haastavampien olosuhteiden vuoksi.
 
Otetaanpa tähän väliin pari "hot takea".. :D

Mua on aina huvittanut tää foorumien ketjuöljy- ja puhdistushifistely. 98%:lle pyöräilijöistä on ihan sama mitä öljyä sinne ketjuun sutii kunhan sitä tekee tarpeeksi usein. Kokeillut olen ihan kaikenlaista öljyä, ekana nyt tulee mieleen ihan asianmukainen Weldtite TF2 Performance oil, mutta kokeiltu on myös jotain bilteman PTFE-sprayöljyä ja joskus taisin suihkia jotain CRC lukkoöljyäkin kun ei käden ulottuvilla muuta ollut. Kerran testasin öljytä ketjut keulanhuollosta yli jääneellä öljyllä eikä siitäkään jäänyt mitään erityistä hyvässä eikä pahassa mieleen. Ja siis pointti on se että sen pitää olla öljyä, ei mitään vaseliinia tai muuta tahmaiseksi jäävää tavaraa.

Myös ketjujen erillinen puhdistus on myös turhaa (jos ei ihan kammo mutakelissä ole ryynätty maastossa). Lotraa vaan ketjuun reippaasti juoksevaa öljyä ja pyyhkii sen jälkeen ketjut vaikka reikäseen sukkaan niin siihen irtoaa mukana se kaikki musta muju (ja ylimääräinen öljy johon uusi lika tarttuu) mikä pitääkin saada ketjuista irti. Samalla uusi öljy voitelee ketjun. Jos ei lähde kerralla niin toistaa käsittelyn. Kampia taakse päin pyörittämällä helppo homma ja menee ehkä 2 minuuttia kokonaisuudessaan.
Ketju erillinen puhdistus ei ole turhaa, eikä se huonononna sitä. Se että sä pidät sitä paskaa siinä ketjussa ja voimansiirrossa, se kuluttaa sitä. Osta pyörä jossa ketjusta joutuu maksaa 190€ ja pakasta 760€ niin oppii hyvin nopeesti että se on parempi pitää asiat vaan puhtaana jotta kestää kauemmin. Jos kysyt mitä maksaa noin paljon.


 
Viimeksi muokattu:
Ketju erillinen puhdistus ei ole turhaa, eikä se huonononna sitä. Se että sä pidät sitä paskaa siinä ketjussa ja voimansiirrossa, se kuluttaa sitä. Osta pyörä jossa ketjusta joutuu maksaa 190€ ja pakasta 760€ niin oppii hyvin nopeesti että se on parempi pitää asiat vaan puhtaana jotta kestää kauemmin. Jos kysyt mitä maksaa noin paljon.



Oon ajanu työmatkapyörästä kaksi ketjua prosentin kulumaan ja molemmat kesti jotain 6-7tkm. Maastopyörissä olen päässyt karkeasti arvioiden 1000km tai hitusen yli ennen kuin prosentin venymä on yleensä täynnä. Paljonko näiden vehkeiden pitäisi sitten kestää jos toi ei riitä? Mieluummin käytän aikani vaikka siihen pyörän polkemiseen kuin bräkleenin haisteluun.

En osta. Sramille sanon ei kiitos, eräältä Japanilaiselta valmistajalta saa samanlaisen reilulla satasella..
 
En mäkään ymmärrä.
Putsailen gravelin ketjua sen takia että on mukavamman näköinen ja kivempi pidellä kun puhdistan fillaria, mutta maastohuora XC on ostettu 2013, siinä on kerran voimansiirto vaihdettu enkä takuuvarmasti ole kertaakaan irrottanut ketjua puhdistaakseni sen.

Mieluummin kerran vuosikymmenessä vaihdan koko voimansiirron. Kuka nykyään edes pitää samaa fillaria niin pitkään, niin ei sillä voimansiirron jatkuvalla hieromisella oikeasti ole yhtään mitään käytännön merkitystä, kunhan pitää paikat voideltuna ja suurimmat paskat pyyhkii joskus pois.
 
Kaikkihan riippuu siitä miten paljon ajaa ja missä ympäristössä. Jos ajaa 6000 km maastossa ja ympäri vuoden, niin joutuu niitä kulutusosia vaihtamaan useimmin, kuin 1000 km vuodessa ajettuun kaupunkipyörään.

Mutta onneksi markkinoilla on varmasti kaikille pyöräilijöille vaihtoehtoja niin ketjujen, rattaitten, kuin voiteluaineiden suhteen.
 
Mikähän mahtaa olla vikana kun ei millään onnistu etulevyjarrun sisäänajo? Oppikirjan mukaan menty ja joka kerta alkaan vaan hirveä vinkuminen ja jarruissa ei ollenkaan tehoa...

Ei oo ikinä ennen tuottanut ongelmia mutta nyt ei millään onnistu :hmm: Ja jarruina toimii MT200
 
Mikähän mahtaa olla vikana kun ei millään onnistu etulevyjarrun sisäänajo? Oppikirjan mukaan menty ja joka kerta alkaan vaan hirveä vinkuminen ja jarruissa ei ollenkaan tehoa...

Ei oo ikinä ennen tuottanut ongelmia mutta nyt ei millään onnistu :hmm: Ja jarruina toimii MT200
Voi olla myös vähän jarrujen ominaisuus, kun kyseessä on halvin Shimanon jarru.

Tosin jos on hyvin ilmattu jarrut, niin kyllä niissä jarrutehoa silti pitäisi olla, vaikka vinkuisikin. Mutta jos aikaisemmin sinulla on ollut parempaa osa sarjaa, niin eihän ne MT200 jarrut tunnu oikein hyviltä.
 
Voi olla myös vähän jarrujen ominaisuus, kun kyseessä on halvin Shimanon jarru.

Tosin jos on hyvin ilmattu jarrut, niin kyllä niissä jarrutehoa silti pitäisi olla, vaikka vinkuisikin. Mutta jos aikaisemmin sinulla on ollut parempaa osa sarjaa, niin eihän ne MT200 jarrut tunnu oikein hyviltä.
On tuolla takana m7100 slx, mutta ei nää halppiksetkaan pitäis näin huonolta tuntua :D Menee vaan ohi ymmärryksen kun kaikki tehty niinkuin pitääkin ja ei millään lähe kiltisti toimimaan
 
Mikähän mahtaa olla vikana kun ei millään onnistu etulevyjarrun sisäänajo? Oppikirjan mukaan menty ja joka kerta alkaan vaan hirveä vinkuminen ja jarruissa ei ollenkaan tehoa...

Ei oo ikinä ennen tuottanut ongelmia mutta nyt ei millään onnistu :hmm: Ja jarruina toimii MT200
Meillä yksi MT200 alkoi viisivuotiaana vuotaa tahrien jarrulevyt ja -palat rääkyviksi ja tehottomiksi. Useamman kerran putsasin bräkleenillä levyn ja kerran vaihdoin palat.

Kuuden vuoden kohdalla hommasin uuden samanlaisen noin 38 eurolla (valmiiksi ilmattu kahva, letku, satula ja palat), koska toisen fillarin v. 2018 MT200 toimi erittäin hiljaisesti ja tehokkaasti. Bräkleeniä levyyn ja uusi satula paikoilleen. Vaan edelleen rääkyi, eikä pitoa ollut kolmasosaakaan. Aja siinä sitten sisään, kun jo parin sekunnin kohdalla pitää vapauttaa jarru, kun korvat ei kestä. Ehdin harkita levyn hiomista, mutta homma ratkesi itsestään vaimon ajaessa työmatka-ajoa kevään pahimmilla kurakeleillä. Joka paikka oli sotkussa, mutta MT200 oli muuttunut äänettömäksi ja tehokkaaksi. Nyt kelpaa ja kehtaa taas jarrutella.
 
Voi olla myös vähän jarrujen ominaisuus, kun kyseessä on halvin Shimanon jarru.

Tosin jos on hyvin ilmattu jarrut, niin kyllä niissä jarrutehoa silti pitäisi olla, vaikka vinkuisikin. Mutta jos aikaisemmin sinulla on ollut parempaa osa sarjaa, niin eihän ne MT200 jarrut tunnu oikein hyviltä.
Mulla on Shimanon halvimman päädyt nestejarrut Trekin "fitnesspyörässä", eli semmosessa suoratankosessa kaupunkipyörässä. Ostin sen raiskatussa kunnossa huutokaupasta. Sinne se oli päätynyt Poliisin takavarikoimana jostain nistiluolasta. Pyörän saatuani kotiin harjapesin jarrulevyt jonka lisäksi hinkkasin levyt ja palat pyyhekumimaisella erikoistyökalulla. Lopputuloksena hyvä jarruteho eikä pihaustakaan ääntä jarrutettaessa. Resiinipalat. Veikkaisin tuossa yllä olevan ongelmana metalliset palat jotka ovat likaantuneet.
 
Lidlin uusimmassa tarjouslehdessä pyöräromua tarjolla. Onko kenelläkään kokemuksia tuosta korjaustelineestä?
 
Lidlin uusimmassa tarjouslehdessä pyöräromua tarjolla. Onko kenelläkään kokemuksia tuosta korjaustelineestä?
Äkkiseltään vaikuttaisi ihan samalta kun esim tämä mitä löytyy joka paikasta n. 50e hintaan. Varmasti 35 euroon ihan tarpeeksi hyvä. Ja kokemuksia itse telineestä niin aika iso ja hankala varastoida, mutta hoitaa hommansa ja on huomattavasti helpompi huoltaa kun saa ilmaan. Jos pyörän runko ei ole suora ja joutuu kiinnittämään ei-tasan-painopisteestä niin tuota pyörintäliikkeen lukkoa (ylin taaempi) joutuu kiristämään niin että hirvittää. Ihan varmasti muoviosa räjähtää joku päivä. 35 euroon sama ostaa ja kattoa kestääkö käyttöä. Ja perus 20kg maksimi varmasti, en usko tuota 30kg.
 
1000018409.jpg
Voi perse. Muutaman kuukauden ajossa ollut Orbea alkoi juuri kehumisen jälkeen naksumaan kovasti. Purin takakolmion ja yksi laakeri on aivan kaput. Tietenkin todella harvinainen koko ja hankalassa paikassa irroittaa.

Täytyy soittaa heti huomenna aamusta Bikeshoppiin. Nyt on todella huono hetki olla ilman pyörää. Bikeshopilla oli ainakin joskus demopyöriä, eli ehkä voisi yrittää kinuta semmoista. Tai sitten pistän Visan vinkumaan ja ostan gravel-pyörän.
 
1000018409.jpg
Voi perse. Muutaman kuukauden ajossa ollut Orbea alkoi juuri kehumisen jälkeen naksumaan kovasti. Purin takakolmion ja yksi laakeri on aivan kaput. Tietenkin todella harvinainen koko ja hankalassa paikassa irroittaa.

Täytyy soittaa heti huomenna aamusta Bikeshoppiin. Nyt on todella huono hetki olla ilman pyörää. Bikeshopilla oli ainakin joskus demopyöriä, eli ehkä voisi yrittää kinuta semmoista. Tai sitten pistän Visan vinkumaan ja ostan gravel-pyörän.
Kyllähän noit laakereit saa hyllystä ja vaihtaa muutamassa minuutissa.
 
Kyllähän noit laakereit saa hyllystä ja vaihtaa muutamassa minuutissa.
Löysin Saksasta koko laakerisetin pyörään. Laakerin koko on 10 x 17 x 6/7 10177 ja Suomesta semmoista ei löytynyt. Lisäksi tuolla välissä on joku holkki, joka varmaan pitäisi prässätä ensin pois tieltä ja vasta sitten ulosvetäjä mahtuu väliin. Eikä kyllä sopivaa ulosvetäjääkään ole.

Takuukeissihän tuo varmaan on. Voi vain kestää jonkun aikaa, kun lähetän koko tuon mötikän takuuseen. Jos olisi löytynyt läheltä laakereita ja olisi helppo prässätä itse, niin sitten olisin voinut kaivaa mielellään kuvetta.

1720547818848.png
 
Se on sitä kallisperän ihanuutta kun paska osuu tuulettimeen :( Toivottavasti saat nopeasti kuntoon kun parhaat ajokelit menossa.
 
Se on sitä kallisperän ihanuutta kun paska osuu tuulettimeen :( Toivottavasti saat nopeasti kuntoon kun parhaat ajokelit menossa.
Jep. Jäykkäperä olisi niin ihanan huoltovapaa. Iskarin huoltokin on pirun kallista.

Pyörittelin sormella laakeria ja tiiviste lensi huomaamatta pois ja sitten valuikin laakerikuulat jo pöydälle. Viime lenkillä alkoi naksumaan ja nyt ei olisi kyllä enää kestänyt seuraavaa ajoa. Vanhaan täpäriin vaihdoin koko 8 vuoden aikana 2 laakeria ja kerran iskarin puslat. Iskariakaan en raaskinut huollattaa ja tein vain ilmakammion huollon itse kerran vuodessa.
 
Löysin Orbeaan 1 kappaleen sopivia laakeria, jonka saisi Express-pakettina perjantaille. Tosin laakeri olisi Enduro DR1017, kun Orbea tarjoaa Enduro 10177-nimellä. Molempien mitat ovat identtiset 10x17x6/7, eli kaipa tuo käy?

Tuollahan saisi pyörän nopeasti ajoon. Mitähän valmistajan runkotakuu tykkää, jos noita prässäilee itse? Toki kuluvia osia ja manuaalissa on ohjeetkin vaihtoon. Sain myyjän kiinni ja kuulemma kestäisi viikkoja saada edes heille uudet laakerit.

Ostaisin mielellään myös toiselle puolelle uuden laakerin, mutta varastossa on vain 1 kappale. Prässätessä pelottaa, että rikon myös ehjän laakerin. Sitten on vähän kusinen tilanne.

1000018422.jpg
 
Löysin Orbeaan 1 kappaleen sopivia laakeria, jonka saisi Express-pakettina perjantaille. Tosin laakeri olisi Enduro DR1017, kun Orbea tarjoaa Enduro 10177-nimellä. Molempien mitat ovat identtiset 10x17x6/7, eli kaipa tuo käy?

Tuollahan saisi pyörän nopeasti ajoon. Mitähän valmistajan runkotakuu tykkää, jos noita prässäilee itse? Toki kuluvia osia ja manuaalissa on ohjeetkin vaihtoon. Sain myyjän kiinni ja kuulemma kestäisi viikkoja saada edes heille uudet laakerit.

Ostaisin mielellään myös toiselle puolelle uuden laakerin, mutta varastossa on vain 1 kappale. Prässätessä pelottaa, että rikon myös ehjän laakerin. Sitten on vähän kusinen tilanne.

1000018422.jpg
Jos valmistaja ei pysty näyttää että runko on vioittunu juuri ton laakerin takia, niin se ei voi evätä takuun.
Eihän prässätessä toisen puolen laakerin pitäis olla mitenkään riskiasemassa, eikä se voi viottua siitä mitenkään.
 
Laitoin nyt toisesta Saksan kaupasta koko laakerisarjan tulemaan. 40€ ja tulee 4 laakeria mukana. Tuon viallisen laakerin viereinenkin laakeri tuntui siltä, että ei välttämättä kestä enää pitkään. Jos vaihtaa itse, niin ei tarvitse varoa laakereita irrottaessa. Ja jos myyjä jupisee takuusta, niin Jyväskylässä on kaksi Orbean valtuuttamaa myyjää ja huoltoa.

Ensi viikoksi pitäisi myyjän kuljettaa osat DHL:llä. Sopii hyvin, kun ensi viikon perjantaina alkaa loma ja pyörä tulee reissuun mukaan.
 
Onko mitään ehdotuksia hybridistä, jossa hyvät osat, pysty ajoasento ja ei etuvaihtajaa. Vähintään siis 10v ja tavarateline pitää saada kiinni. hintaa mieluummin reilusti alle tonnin, tällä hetkellä itsellä mietinnässä:
- Helkama S5000, äkkiä katsottuna hyvät osat ja jarrutkin sellainen mihin saa palat helposti, hintaa 620e: Helkama S5000 on laadukas 10v. hybridipyörä miehille. Tyylikäs alu
- Active Max 210, muuten hyvät osat kai, mutta jarrut ihmemerkkiä, hintaa 764e: https://larunpyora.com/fi/product/active-max-210-miesten-hybridipyora/14033
- Tunturi RX900/Nishiki 501, nämä varmaa sama pyörä Nishiki kalliimpi tällä hetkellä, kai ok osat, hintaa 799e: Tunturi RX 900 - Suomen Urheilupyörä
- Kona Dew Plus, tässä kai hyvät osat, mutta ei saatavuutta, muuten hinta 699e

Sitten olisi tonnin luokassa reippaasti vaihtoehtoja, Trek Dual Sport 3, Cube Hyde Pro, Kona dr dew. Mutta näissäkin saatavuus joissain huono ja joissain ei äkkiä tule hintaerolla näihin halvempiin paljoa lisää. Tällä hetkellä Nakamura Platinum Era, jossa runkoko on liian pieni, lisäpalikoilla saanut ajoasennon siedettäväksi, mutta nyt ilmeisesti alkaa huonot nimettömät osat antautua 4v vanhana. Onko mielipiteitä näistä tai muita ehdotuksia?

Edit. Harmikun nuissa halvemmista ei hirveästi geometriatietoja löydy. Paikallisessa liikkeessä oli Nishiki 501 kokoa 61, ja ei se liian isolta tuntunut ja muutenkin laadukkaalta tuntu. Mutta hinta vaan siellä 1100e joka on taas sitten liikaa siitä. Tällä hetkellä mietin että panostaa sen tonnin ja vaihtoehtoina lähinnä Cube Hyde Pro, jossa on ainakin pysty ajoasento ja hihnavedon vähäisempi huoltotarve kiinnostaa, taas mietittyttää että miten se hihna kestää ja kun se on tilaushommaa sitten uusimistilanteessa. Saatavuutta ei ole Suomessa mutta alle tonniin saa yhdestä Saksan kaupasta.

Toisena vaihtoehtona on Trek Dual Sport 3 Gen 5, jossa on pysty ajoasento myös sekä hiilikuituhaarukka, mutta saatavuutta huonosti sekä mistä saa niin ovh hinta 1089e.

Edit2. Ei geometria tietoja, eli piti tehdä suunnilleen vertailua paintissa:

pyörä_geo_vs_Cube.png


Nuo kolmiot Cubeen verrattuna ja stemmin ja ohjaustangon kiinnityspisteestä -> suoraan vaakatasosta missä istuinputki olisi -> keskiölaakeriin ja takaisin. Näyttäisi että Trek on aika lähellä Cubea, ja Nishiki myös mutta ohjaustanko on korkeammalla. Sitten Tunturissa ja Helkamassa olisi makaavampi asento vakiona, mutta sen verran lähelle että minulla joi olevalla riser-ohjaustangolla, säädettävällä stemmillä ja jousitolpalla jossa voi satulaa säätää, saisi ajoasennon aika lähelle kaikissa.
 
Viimeksi muokattu:
Autotalliin oli jäänyt lojumaan vanha 26" joustokeula-maasturi ja nurkkiin kertynyt vuosien aikana jos jonkinlaista fillariosaa. Siitä se ajatus sitten lähti ja kasasin niistä nollabudjetilla mullet-gravelpyörän :rofl2:

Puristit vapiskoon! Pienen ajoasennon säädön jälkeen tuosta tuli oikein mukava ja yllättävän ketterä ajettava ainakin ensimmäisen 30km lenkin perusteella. Oikein tervetullut lisä talliin läskipyörän ja täysjousto-sähköpyörän kaveriksi :psmoke:

Seuraavaksi voisi vaihtaa uudet renkaat ja päivittää voimalinjan :think:
IMG_20240712_210021~2.jpg
 
Autotalliin oli jäänyt lojumaan vanha 26" joustokeula-maasturi ja nurkkiin kertynyt vuosien aikana jos jonkinlaista fillariosaa. Siitä se ajatus sitten lähti ja kasasin niistä nollabudjetilla mullet-gravelpyörän :rofl2:

Puristit vapiskoon! Pienen ajoasennon säädön jälkeen tuosta tuli oikein mukava ja yllättävän ketterä ajettava ainakin ensimmäisen 30km lenkin perusteella. Oikein tervetullut lisä talliin läskipyörän ja täysjousto-sähköpyörän kaveriksi :psmoke:

Seuraavaksi voisi vaihtaa uudet renkaat ja päivittää voimalinjan :think:
IMG_20240712_210021~2.jpg
Siis aivan loistavaa tekemistä! Spandex kunniamerkki katkennein sääriluin kuuluu erityisen upeasta vannejarru/levyjarru kombosta ja triplaeturattaasta. Pinnaheijastin vain etusessa ja eri kylkivärillä olevat renkaat viimeistelevät kokonaisuuden :thumbsup:
 
Siis aivan loistavaa tekemistä! Spandex kunniamerkki katkennein sääriluin kuuluu erityisen upeasta vannejarru/levyjarru kombosta ja triplaeturattaasta. Pinnaheijastin vain etusessa ja eri kylkivärillä olevat renkaat viimeistelevät kokonaisuuden :thumbsup:
Tosta kun jättää vittuilun pois niin ei paljoa jää :rofl2:

Mutta hienosti jätit viimeisen lauseen lukematta :tup:
 
Tosta kun jättää vittuilun pois niin ei paljoa jää :rofl2:

Mutta hienosti jätit viimeisen lauseen lukematta :tup:
#huumori jäi tägäämättä. Minusta edelleen loistavaa tekemistä. Kyllä tuolla ajaa ja puristit nimenomaan vaikeroikoon, minua ei haittaa. (ja noteerasin viimeisen lauseen, listasin vain näitä pyöräilymaailman kirjoittamattomia sääntöjä huumorilla...)
 
#huumori jäi tägäämättä. Minusta edelleen loistavaa tekemistä. Kyllä tuolla ajaa ja puristit nimenomaan vaikeroikoon, minua ei haittaa. (ja noteerasin viimeisen lauseen, listasin vain näitä pyöräilymaailman kirjoittamattomia sääntöjä huumorilla...)
Täytyy todeta että tuo jarrukombo kyllä saa omankin pienen henkisen puristini raivon partaalle, vaan näillä mennään.. Edelliseen ihan oikeaan gravelpyörääni verrattuna tuo on huomattavasti ketterämpi ja omaan käyttöön hyvinkin sopiva. Mullet-rengastuksella saatiin rungon kulma hyvin lähelle samaa kuin alunperinkin. Asun hiekkatien varressa ja tarve oli saada lenkkipyörä jolla olisi mukava ajaa 50/50 hiekkaa ja asfalttia ja tuo täyttää tällä hetkellä sen tyhjiön oikein hyvin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 205
Viestejä
4 504 837
Jäsenet
74 339
Uusin jäsen
SoHai

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom