Koska tämän fillarin kanssa taitaa tulla enemmän vauhtia ja vaarallisia tilanteita eteen, niin päätin tilata vähän lisää suojuksia etten pasko paikkoja metsässä. Tähän asti on tullut mentyä ilman suojia perus mtb-kypärän kanssa, mutta nyt tilaukseen lähti uusi kypärä jossa on irroitettava leukasuoja (Cratoni, Amazonista satkulla) sekä Larun pyörän tarjouksesta Enduran SingleTrack Lite II polvarit ja kyynärsuojat. Kiinnostaa lähteä joskus testaamaan tuota bike park touhuakin niin sitäkin varten suojat ja full face mahdollisuus syytä olla olemassa, mutta en nyt mitään varsinaisia DH-kamppeita alkanut kuitankaan hankkimaan kun niille tuskin on tarvetta/käyttöä mun ajoilla.
Päivitystä sen verran, että UPS-kuski toi kypärän tänään kotiovelle joten pääsin testaamaan sitä jo päähän.
Tämä on selkeästi olemukseltaan "pyöräilykypärä jossa on leukasuoja"; sisusta, kiristysmekanismi ym. on ihan ehtaa pyöräilykypärätasoa. Potalla on kylläkin ASTM-hyväksyntä, joten sen puolesta pitäis olla sopiva alamäkeen, mutta en tiedä kuinka lujaa uskaltaisin tämän kanssa lähteä naamaa lyömään kiveen luottavaisin mielin kun leukasuojan kiinnikkeetkin on muovia.
Toiminee kuitenkin satunnaiskäytössä siellä parkissakin ja mun vauhdeilla traili/enduro-henkisessä ajossa kuitenkin ihan riittävän hyvin. Ottaa tuo chin bar kuitenkin pahimmat tällit varmasti vastaan ja suojaa tämä kypärä muutenkin vähän alempaa kuin vanha kypärä. Leukasuojan kun ottaa irti niin kypärä kyllä näyttää jotenkin "isolta" päässä verrattuna tavanomaiseen mtb-kypärään, leukasuojan kanssa ihan tasapainoisen näköinen. Osittain varmaan johtuu rakenteesta, osittain suurehkosta materiaalivahvuudesta joka näyttää vaihtelevan reilusta parista sentistä noin kolmeen senttiin.
Painon puolesta oikeinkin kevyt kapine, alle 600g näyttää keittiövaaka leukasuoja kiinnitettynä. Malli sopii omaan päähän ihan ok ja kiristyspanta hoitaa tehtävänsä. Turhan paljon tilaa ei ole vetää kypärää päähän leukasuoja kiinni vaan nyppii vähän korvia/naamaa mennessään, mutta onnistuu kuitenkin.
Valmistajan speksin mukaan L-kokoinen kypärä on 58-61 kokoiselle päälle, mulla on mittanauhalla mitaten aika tarkka 60 ja on aika likellä ettei tuo ole löysä mulle sivuilta, joten veikkaan 58 päähän olevan turhan löysä.
Testiajolla sitten näkee haittaako mm. tuo leukasuoja hengitystä ikävästi vai riittääkö tuuletus.
Ja jarruina toimii MT200