Jatkoa tälle, tein pyörälle pihassa pikaisen tsekkauksen ja iloisesti oli osassa ruuveja momentit ns. vituillaan XXL:n jäljiltä. Alkaen vaikka takarenkaan akselista joka oli ihan löysällä. Ei olis vissiin pitänyt luottaa ”ajovalmiina” toimitettavaan pyörään vaan tsekata vielä itse ennen lenkkiä, koska varmaan oli eilenkin löysällä, mutta ennen nyt kuitenkin urheiluliikkeistä saanut pyörät oikeasti valmiina niin enpä ajatellut olevan tarvetta…
Kävin läpi suurimman osan kierteillä olevista osista ja laitoin sormimomenttiin (ei ole momenttiavainta vielä) ja pikainen vaihteiden sekä jarrujen säätö ja uudelleen baanalle. About sama rundi kuin eilen ja samat fiilikset vahvistui mitkä eilen sai.
Koeajojen pohjalta pyörä on muilta osin oikeinkin hyvä, mutta nuo Sramin SX Eaglet ei kyllä oikein vakuuta. Verrattuna Habitin Deore 1x12 settiin ihan heittämällä huonommat toimivuudeltaan metsässä möyriessä. XXL:n jäljiltä olivat säädöissä, mutta jo ekalla lenkillä alkoi röpeltämään ja tippui kerran rattaalta juuttuen oikein kunnolla rataspakan taakse. Vaikka trimmasin stopparin säädöt ja vaijerin kireyden tänään ennen lähtöä niin teki saman tempun kolme kertaa lenkin aikana ja stopparia sekä vaijeria sai olla säätämässä uudelleen moneen kertaan. Pitää varmaan seuraavaksi tarkistaa ettei kasaaja ole jättänyt vaijerin ruuvia löysälle kun en tuota huomannut tarkistaa tänään.
Tuntuu ihan hullulta että tämän hintaluokan ja kategorian pyörään lyödään tuollainen alatason osasarja eikä jotain edea vähän laadukkaampaa. Kai tämä on sitä inflaatiota tämäkin… Joutuu kyllä harkitsemaan tuon osalta päivitystä jos ei asetuttuaan ala toimia paremmin.
Toinen osa mikä ei ole ihan niin smooth kuin Habitissa on tuo dropperi, jonka kahva oli sekin jätetty kiristämättä kunnolla ja löystyi käytössä, minkä lisäksi vaijerin pään suojus oli niin huonosti kiinni että jäi käteen kun kiristin vaijeria. Oikein säädettynä toimii kuitenkin ihan ok, riittävästi säätövaraa ja riittää omaan tarpeeseen vaikkei ihan top of the line olekaan.
Jatkan nyt vielä tätä GT Sensor monologiani jos tämä sattuu jotakuta kiinnostamaan.
Sensori kävi kolmatta kertaa lenkillä, tällä kertaa naapurikunnan puolella vähän vauhdikkaampaan ajoon soveltuvilla ns. ”hoidetuilla” MTB-poluilla.
Ilmeisesti osat alkaa asettumaan koska tällä reissulla ei ketjut tippuneet kertaakaan tai tapahtunut muutakaan erityisen häröä, eikä tarvinut pysähtyä matkalla säätämään tai kiristämään jotain osaa. Siitä huolimatta vaihteisto ei edelleenkään oikein vakuuta, saatika aiheuta mitään wow-fiiliksiä. Enemmänkin tuntuu että niiden kanssa tulee toimeen, kunhan ennakoi riittävästi koska vaihdot pitää tapahtua käytännössä nollavedolla tai tapahtuu asioita, ja yleisellä tasolla luottamus näitä kohtaan on vähän alhaalla. Näillä laduilla ei myöskään ollut tarve renklata vaihteita yhtä paljon kuin edellisten lenkkien teknisessä möyrinnässä, joten reissut ei olleet suoraan vertailukelpoisia.
Erikoisena havaintona satulan ruuvit ei tunnu pysyvän kiinni. Satuli alkoi ääntämään ja nitkumaan edellisellä lenkillä ja saman teki nytkin vaikka kiristin sen edellisen lenkin jälkeen. Eipä ole mokomaa osunut aiemmin kohdalle…
Jarrujen osalta paketti on hanskassa, TRP Slate EVO T4:t tuntuu toimivan oikein hyvin, etenkin nyt pienen sisäänajon jälkeen. Jarruvoimaa on helppo hallita kevyillä kahvoilla ja sitten kun kahvaa vetäisee kunnolla niin jarrutustehoa löytyy riittävästi. Pitänee alkaa seuraavaksi opiskelemaan miten kahvan asentoa saisi säädettyä, voisin ehkä haluta sitä pikkuisen säätää vielä. Takajarrun levy näyttää olevan aavistuksen vino yhdestä kohtaa, alkoi hankaamaan ja piti keskittää jarrut uudelleen mutta ei ole niin vino että haittaisi vielä.
Metsässä vietetyn ajan jälkeen näyttää pahasti siltä että mun pitää varmaan hankkia tymäkämpi jousi takaiskariin. Sagia ei saanut säädettyä ihan rungossa mainitulle välille joten pyörä kahlaa pikkuisen alhaalla, ja sen huomaa välillä. Tekee toki myös sen, että pomppiessa mennään aika pohjaan saakka vaikkei mitään isoa ilmaa tulisikaan alle. Vakiojousi näyttää olevan 450 paunainen ja parin laskurin perusteella mulla tarttis olla varmaan 550 paunaa tuossa, joidenkin laskureiden mukaan enemmänkin. Pitää seuraavaksi tutkia saako noita peräti Suomesta jostain tilattua vai pitääkö alkaa tilailemaan ulkomailta.
Koska tämän fillarin kanssa taitaa tulla enemmän vauhtia ja vaarallisia tilanteita eteen, niin päätin tilata vähän lisää suojuksia etten pasko paikkoja metsässä. Tähän asti on tullut mentyä ilman suojia perus mtb-kypärän kanssa, mutta nyt tilaukseen lähti uusi kypärä jossa on irroitettava leukasuoja (
Cratoni, Amazonista satkulla) sekä Larun pyörän tarjouksesta Enduran SingleTrack Lite II polvarit ja kyynärsuojat. Kiinnostaa lähteä joskus testaamaan tuota bike park touhuakin niin sitäkin varten suojat ja full face mahdollisuus syytä olla olemassa, mutta en nyt mitään varsinaisia DH-kamppeita alkanut kuitankaan hankkimaan kun niille tuskin on tarvetta/käyttöä mun ajoilla.