Pyöräily

Liittynyt
12.02.2019
Viestejä
154
Nope. Mä käytän ecoa ja trailia vain. Ecoa vielä heittämällä enemmän mun metsäpoluilla.
Koska pienin ratas ja sitä seuravakin näyttää kuluneelta, ja mun ajotapa on kyllä mielestäni pyörää kohtaan säästeliäs niin mistä tämä voi johtua. Voiko liian kireä ketju tai joku säätö vaikuttaa pienimpien rattaiden kulumiseen vai onko tuo aina vain rasituksesta syntyvä kulutus?
Olisko voinut olla että ketjussa vika? Joku jumittunut lenkki tai muu valmistus vika. Tuo 500km pakalla on kyllä älyttömän vähän.

Oon omalla pyörällä missä bafangin jälkiasennus moottori, ajanut 2300km ennenkuin ketju paukahti poikki. Tätä ennen oli ajettu ainakin samanverran ilman sähköjä. Tuosta pakasta kyllä näki että veti viimeisiään. Enkä sitä kyllä metsäreiteilläkään säästellyt vaan painoin menemään käsikaasun avullakin..
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 143
Mitenkähän Foxin jousituksessa uskaltaa käyttää muiden valmistajien öljyjä? Ajattelin huoltaa keulan alajalat ja iskarin ilmakammion nyt kesällä ja talvella täysihuoltoon. Aluksi ajattelin 125 tunnin huoltovälin olevan ihan överi, mutta kyllä tuolle pyörälle vain ajoa tulee. Kunnon kivikossa ja juurakossa ryskäämistä vielä ja kura lentää.

Ilmeisesti tarvitsisin seuraavat öljyt:
Etuhaarukan ilmapuoli: FOX 20wt. Gold
Etuhaarukan vaimennuspuoli: FOX 5wt. Teflon Infused
Takaiskarin ilmakammio: 10 WT Green

Ajoin 8 vuotta Rockshox Sidin keulalla, johon käytin aina vaimennuspuolelle moottoripyörille tarkoitettua 5wt öljyä ja alajalkoihin 5w30 moottoriöljyä. Toimi aina kuin unelma. Nyt on toki vähän kalliimmat ja uudemmat pelit. Tässäkin kuitenkin houkuttelisi vähän halvemmat vaihtoehdot öljylle.

EDIT: Ilmeisesti vaimenninpuolen alajalassa pitäisi olla samaa öljyä kuin vaimentimessa. Tuo Foxin 5wt Teflon Infused -öljy näyttää olevan loppu kaikkialta. Mitenkähän helppo vaimentimeen on vain vaihtaa tavalliset 5wt öljyt?

EDIT2: Taitaa jäädä alajalat huoltamatta. 5wt öljy on tosiaan kaikkialta loppu, ellei halua maksaa 70-80€ hintoja. Järkyttävää.

EDIT3: Netissä väitetään, että Motorex 2.5W toimii hyvin tuon 5wt teflon infused -öljyn kanssa, eli sitä voi laittaa surutta alajalkoihin. Pitää varmaan viimeistään kuun lopussa tehdä isompi tilaus Saksaan ja ensi kuussa huoltaa. Syksy on kuitenkin rankkaa aikaa jousitukselle, kun kura lentää ja märillä kivillä ja juurilla kaipaa pitoa. Yksi +8h repäisykin tiedossa.
  • Motorex 2.5w öljyä
  • Fox 20w öljyä (tai motonetista 20w haarukkaöljyä)
  • 10wt öljyä takaiskariin
  • 2 x ketjua
  • Järemmät ja pitävämmät renkaat syksyksi
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
499
Vielä parempi, mulla on video.


Mä en rehellisesti osaa sanoa, että mikä on löysä ketju ja mikä normaali. Toivottavasti Teistä joku osaa.

Tässä vielä kuva pakasta ja amatöörin silmin pakka näyttää ihan hyväkuntoiselta rataspiikkeineen, jopa tuossa pienimmässä rattaassa. Mä olen sen verran opiskellut ennen sähköpyöräilyn aloittamista, että pyrin ajamaan yli 80cadilla. En siis ole tietoisesti väännättänyt laitetta.


Joo pakka vaihtoon ja ketjut samalla. Ketju voisi olla lenkin lyhyempikin kun näyttää, että takavaihtaja on ääriasennossa eikä kiristä ketjua kun ketju pienimmällä rattaalla.

Jotkut viilailee noita piikkien "leventymiä", että saa pakalle jatkoaikaa...
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
27
Nope. Mä käytän ecoa ja trailia vain. Ecoa vielä heittämällä enemmän mun metsäpoluilla.
Koska pienin ratas ja sitä seuravakin näyttää kuluneelta, ja mun ajotapa on kyllä mielestäni pyörää kohtaan säästeliäs niin mistä tämä voi johtua. Voiko liian kireä ketju tai joku säätö vaikuttaa pienimpien rattaiden kulumiseen vai onko tuo aina vain rasituksesta syntyvä kulutus?
Miten lyhyet välit pyörässäsi on jos siinä 25 km/h avustusrajalla on jo isoin vaihde käytössä? Jos siinä 70-80 poljinkierroksella on noin, niin kannattaa tosiaan yhtä kokoa (paria piikkiä) isompaa eturatasta miettiä?

(Itse aloin vasta sähköfillarin oston myötä kiinnittää huomiota kadenssiin ja vähän turhan alhainenhan se oli. Toki se eka pyörä itsellä missä poljinkierrosten mittaus. Jos et jo seuraa, niin kannattaa tuota kännyapin tms. kautta seurata. Taitaa lähes kaikista moottoreista tuon tiedon saada.)
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 135
Mitenkähän Foxin jousituksessa uskaltaa käyttää muiden valmistajien öljyjä? Ajattelin huoltaa keulan alajalat ja iskarin ilmakammion nyt kesällä ja talvella täysihuoltoon. Aluksi ajattelin 125 tunnin huoltovälin olevan ihan överi, mutta kyllä tuolle pyörälle vain ajoa tulee. Kunnon kivikossa ja juurakossa ryskäämistä vielä ja kura lentää.

Ilmeisesti tarvitsisin seuraavat öljyt:
Etuhaarukan ilmapuoli: FOX 20wt. Gold
Etuhaarukan vaimennuspuoli: FOX 5wt. Teflon Infused
Takaiskarin ilmakammio: 10 WT Green

Ajoin 8 vuotta Rockshox Sidin keulalla, johon käytin aina vaimennuspuolelle moottoripyörille tarkoitettua 5wt öljyä ja alajalkoihin 5w30 moottoriöljyä. Toimi aina kuin unelma. Nyt on toki vähän kalliimmat ja uudemmat pelit. Tässäkin kuitenkin houkuttelisi vähän halvemmat vaihtoehdot öljylle.

EDIT: Ilmeisesti vaimenninpuolen alajalassa pitäisi olla samaa öljyä kuin vaimentimessa. Tuo Foxin 5wt Teflon Infused -öljy näyttää olevan loppu kaikkialta. Mitenkähän helppo vaimentimeen on vain vaihtaa tavalliset 5wt öljyt?

EDIT2: Taitaa jäädä alajalat huoltamatta. 5wt öljy on tosiaan kaikkialta loppu, ellei halua maksaa 70-80€ hintoja. Järkyttävää.

EDIT3: Netissä väitetään, että Motorex 2.5W toimii hyvin tuon 5wt teflon infused -öljyn kanssa, eli sitä voi laittaa surutta alajalkoihin. Pitää varmaan viimeistään kuun lopussa tehdä isompi tilaus Saksaan ja ensi kuussa huoltaa. Syksy on kuitenkin rankkaa aikaa jousitukselle, kun kura lentää ja märillä kivillä ja juurilla kaipaa pitoa. Yksi +8h repäisykin tiedossa.
  • Motorex 2.5w öljyä
  • Fox 20w öljyä (tai motonetista 20w haarukkaöljyä)
  • 10wt öljyä takaiskariin
  • 2 x ketjua
  • Järemmät ja pitävämmät renkaat syksyksi
Käy fillariliikkeessä jossa huolletaan keulia ison ruiskun kanssa ja pyydä että täyttää kyseistä öljyä. Mulla ne joskus otti 5€ siitä kun toi semmosen jätti ruiskun. Toi öljy on joka vuos loppu, eikä tuu jatkossakaan olemaan, kun toi on jotain foxin perseilyä. Toi ptfe infused on aika turha ja moni on korvannu se muulla öljyllä. Ite aattelin siirtyä kokonaa rokkariin ja jättää foxin kokonaan väliin, kun alkaa vituttaa toi erikoistyökalu perseily ja tavaroitten saanti.

Jos ajat kosteella jossa lenää paskaa, niin suosittelen opetella avaa myö dropper ja putsaa sisältä kaikki kura ja paska. Kaikista iskareita dropperis tule reistailee ensimmäisenä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 043
Miten lyhyet välit pyörässäsi on jos siinä 25 km/h avustusrajalla on jo isoin vaihde käytössä? Jos siinä 70-80 poljinkierroksella on noin, niin kannattaa tosiaan yhtä kokoa (paria piikkiä) isompaa eturatasta miettiä?

(Itse aloin vasta sähköfillarin oston myötä kiinnittää huomiota kadenssiin ja vähän turhan alhainenhan se oli. Toki se eka pyörä itsellä missä poljinkierrosten mittaus. Jos et jo seuraa, niin kannattaa tuota kännyapin tms. kautta seurata. Taitaa lähes kaikista moottoreista tuon tiedon saada.)
Moi kyllä se kadenssi tieto ep8:ssa näytölle paistuu. Toki löysin sen vasta keväällä ja viime vuosi tuli ajettua ilman eksaktia tietoa. Jotenkin kyllä kuvittelen edelleenkin että olen nätisti ajanut, mutta mun pitää vähän huollossakin udella miltä osat näyttää ja mitä se käytöstä kertoo.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 293
Koska tämän fillarin kanssa taitaa tulla enemmän vauhtia ja vaarallisia tilanteita eteen, niin päätin tilata vähän lisää suojuksia etten pasko paikkoja metsässä. Tähän asti on tullut mentyä ilman suojia perus mtb-kypärän kanssa, mutta nyt tilaukseen lähti uusi kypärä jossa on irroitettava leukasuoja (Cratoni, Amazonista satkulla) sekä Larun pyörän tarjouksesta Enduran SingleTrack Lite II polvarit ja kyynärsuojat. Kiinnostaa lähteä joskus testaamaan tuota bike park touhuakin niin sitäkin varten suojat ja full face mahdollisuus syytä olla olemassa, mutta en nyt mitään varsinaisia DH-kamppeita alkanut kuitankaan hankkimaan kun niille tuskin on tarvetta/käyttöä mun ajoilla.
Päivitystä sen verran, että UPS-kuski toi kypärän tänään kotiovelle joten pääsin testaamaan sitä jo päähän.

Tämä on selkeästi olemukseltaan "pyöräilykypärä jossa on leukasuoja"; sisusta, kiristysmekanismi ym. on ihan ehtaa pyöräilykypärätasoa. Potalla on kylläkin ASTM-hyväksyntä, joten sen puolesta pitäis olla sopiva alamäkeen, mutta en tiedä kuinka lujaa uskaltaisin tämän kanssa lähteä naamaa lyömään kiveen luottavaisin mielin kun leukasuojan kiinnikkeetkin on muovia.

Toiminee kuitenkin satunnaiskäytössä siellä parkissakin ja mun vauhdeilla traili/enduro-henkisessä ajossa kuitenkin ihan riittävän hyvin. Ottaa tuo chin bar kuitenkin pahimmat tällit varmasti vastaan ja suojaa tämä kypärä muutenkin vähän alempaa kuin vanha kypärä. Leukasuojan kun ottaa irti niin kypärä kyllä näyttää jotenkin "isolta" päässä verrattuna tavanomaiseen mtb-kypärään, leukasuojan kanssa ihan tasapainoisen näköinen. Osittain varmaan johtuu rakenteesta, osittain suurehkosta materiaalivahvuudesta joka näyttää vaihtelevan reilusta parista sentistä noin kolmeen senttiin.

Painon puolesta oikeinkin kevyt kapine, alle 600g näyttää keittiövaaka leukasuoja kiinnitettynä. Malli sopii omaan päähän ihan ok ja kiristyspanta hoitaa tehtävänsä. Turhan paljon tilaa ei ole vetää kypärää päähän leukasuoja kiinni vaan nyppii vähän korvia/naamaa mennessään, mutta onnistuu kuitenkin.

Valmistajan speksin mukaan L-kokoinen kypärä on 58-61 kokoiselle päälle, mulla on mittanauhalla mitaten aika tarkka 60 ja on aika likellä ettei tuo ole löysä mulle sivuilta, joten veikkaan 58 päähän olevan turhan löysä.

Testiajolla sitten näkee haittaako mm. tuo leukasuoja hengitystä ikävästi vai riittääkö tuuletus.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 398
Miten lyhyet välit pyörässäsi on jos siinä 25 km/h avustusrajalla on jo isoin vaihde käytössä? Jos siinä 70-80 poljinkierroksella on noin, niin kannattaa tosiaan yhtä kokoa (paria piikkiä) isompaa eturatasta miettiä?

(Itse aloin vasta sähköfillarin oston myötä kiinnittää huomiota kadenssiin ja vähän turhan alhainenhan se oli. Toki se eka pyörä itsellä missä poljinkierrosten mittaus. Jos et jo seuraa, niin kannattaa tuota kännyapin tms. kautta seurata. Taitaa lähes kaikista moottoreista tuon tiedon saada.)
Mietin ihan samaa, koska itselle tuttu sähkömaasturi (ep8, 27,5") kulkee isoimmalla vaihteella 25 km/h suunnilleen kadenssilla 55. Eli parille pienimmälle rattaalle ei pitäisi olla tarvetta nopeuksilla, joissa on avustus mukana.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 135
Tässä tuntuu porukka unohtavan pyörän oikean käyttökohteen. Sähkökäyttönen täpärin on ehkä typerin kaupunki/työmatkapyörä ja metsässä ne kadenssit ei kiinnosta pätkääkään.
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
523
Miksi sähkötäpäri olisi typerä työmatkapyörä? Huollon tarvetta on enemmän kuin täysjäykässä, mutta niin on mukavuuttakin. Itse ajelen pelkästään luomufillareilla, mutta jos sähkön ostaisin, päätyisin varmaankin varusteltuun täysjoustoon (lokarit, valot jne.). Tällä suunnalla pyörätiet ovat niin paskassa kunnossa, että täysjoustolla polulle siirtyessä mukavuus verrattuna täysjäykkään työmatkapyörän iskee aina silmille.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
27
Tässä tuntuu porukka unohtavan pyörän oikean käyttökohteen. Sähkökäyttönen täpärin on ehkä typerin kaupunki/työmatkapyörä ja metsässä ne kadenssit ei kiinnosta pätkääkään.
Miksi ei kiinnosta? Ainakin yhtä hyvin sielä saa tuhoa aikaan liian isolla vaihteella runtatessa? (Tietenkään ei ole tasaista pyöritystä samalla lailla kuin tiellä ajaessa. Ja luomupyörällä jalkansa hapoille.)
 
Liittynyt
31.12.2018
Viestejä
492
Lievästi offtopic, tarvitsisin läskipäänä uuden kypärän. Bikesterilla on hyviä vaihtoehtoja. Jos oikein muistan, Bikesterin emoyhtiö meni konkurssiin viime vuonna. Bikester kuitenkin vielä pystyssä eli joku firma taisi ostaa sen. Onko kukaan tilaillut lähiaikoina?
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 328
Lievästi offtopic, tarvitsisin läskipäänä uuden kypärän. Bikesterilla on hyviä vaihtoehtoja. Jos oikein muistan, Bikesterin emoyhtiö meni konkurssiin viime vuonna. Bikester kuitenkin vielä pystyssä eli joku firma taisi ostaa sen. Onko kukaan tilaillut lähiaikoina?
Ihan normaalisti sieltä tavara liikkuu.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
127
Ketjuille jotakin voitelua, sähköhybridi kyseessä. Ajelua 80% asfaltilla ja loput hiekkatietä, eikä tarvi olla tonnin vahoja ja sitä varten keitellä liemiä ja irroitella ketjuja eli joku jossa hinta ja laatusuhde kohtaavat. Ei viitsisi jotain wd40 laitella sinne paskaa keräämään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
982
Ketjuille jotakin voitelua, sähköhybridi kyseessä. Ajelua 80% asfaltilla ja loput hiekkatietä, eikä tarvi olla tonnin vahoja ja sitä varten keitellä liemiä ja irroitella ketjuja eli joku jossa hinta ja laatusuhde kohtaavat. Ei viitsisi jotain wd40 laitella sinne paskaa keräämään.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 143
Kovasti tuli kyllä hurahdettua pyöräilyyn uudestaan 6 vuoden tauon jälkeen, kun hankin uuden maasturin. Tälläkin viikolla 3 lenkkiä tehnyt, joista pisin oli 4 tuntia kivikkoa ja juurakkoa. Porukalla on vielä hauskempaa ajaa kuin yksin ja löytyy ihan uusia polkuja. Hyvä myös, kun varusteet, tarvikkeet ja osaaminen löytyivät jo valmiiksi. Kuntokin oli talven hiihtojen jälkeen siedettävällä tasolla. Ei tarvitse jäädä ylämäissä muista jälkeen.

Orbea Oiz H10 on ollut upean monipuolinen maastopyörä. Se on tehokas polkea tasaisella, kiipeää kuin vuorikauris, menee teknisessä maastossa ketterästi ja sillä voi paukuttaa alamäkiä kovaa. MUTTA nyt on alkanut tehdä mieli hankkia gravel-pyörä Orbean kaveriksi. Olisi kiva tehdä pitkiä lenkkejä maaseudun sorateillä ilta-auringossa ja ihailla peltoja ja metsiä. Ei haittaisi, vaikka menisi pimeän puolelle, kun sitten voisi polkea valojen kanssa pois ihaillen samalla pelloilla nousevaa usvaa.

Tonnilla voisi saada jo jonkunlaisen cyclocrossin/gravelin. Ei tarvitse olla mitään hienointa, mutta kunhan menee asfaltilla ja soralla selvästi kevyemmin kuin Trail-täpäri järeillä renkailla. Itsellä oli aikanaan alle 9kg painava hiilikuituinen 29" jäykkäperä ja sillä oli maastolenkkien lisäksi aika mukava ajaa sorateilläkin pitkiä lenkkejä. Jopa asfalttia tuli samalla hinkattua. Toki nykyään tuollainen ei riittäisi omaan maastoajoon enää mitenkään. Samalla kun pyörät ovat menneet järeämpään suuntaan, niin myös omat lenkit tuntuvat suuntautuvan enemmän haastavaan maastoon.

Noh, täytyy katsella vaihtoehtoja. Ja ehkä voisi säästää rahaa ja hankkia kunnon gravel-pyörän ensi keväänä. Ei tuo Orbea ihan toivoton vielä ole soralla, mutta ensi kuussa on, kun pitää laittaa syksyksi jotkut järeät ja oikeasti märällä pitävät renkaat alle. Ei oikein ole rengasta, joka pitää limaisilla kivillä ja juurilla hyvin sekä myös rullaa kevyesti :D
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 186
Ketjuille jotakin voitelua, sähköhybridi kyseessä. Ajelua 80% asfaltilla ja loput hiekkatietä, eikä tarvi olla tonnin vahoja ja sitä varten keitellä liemiä ja irroitella ketjuja eli joku jossa hinta ja laatusuhde kohtaavat. Ei viitsisi jotain wd40 laitella sinne paskaa keräämään.
Normaaliin kaupunkisähköfillaritarpeeseen:

Isoon tarpeeseen (erittäin paljon ajoa/useita fillareita/moottoripyörä):
 

IcyT

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
677
Ketjuille jotakin voitelua, sähköhybridi kyseessä. Ajelua 80% asfaltilla ja loput hiekkatietä, eikä tarvi olla tonnin vahoja ja sitä varten keitellä liemiä ja irroitella ketjuja eli joku jossa hinta ja laatusuhde kohtaavat. Ei viitsisi jotain wd40 laitella sinne paskaa keräämään.
Cost to run -taulukosta kannattaa valita sopiva:
Esim. kotimaisen Rexin Black Diamond on voimansiirron kokonaiskustannukset huomioon ottaen hyvä valinta jos ei kuumavahoihin haluta mennä. Parempi kuin edellä mainittu Squirt ja aivan varmasti parempi kuin random-öljyt Motonetistä.
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
740
Otetaanpa tähän väliin pari "hot takea".. :D

Mua on aina huvittanut tää foorumien ketjuöljy- ja puhdistushifistely. 98%:lle pyöräilijöistä on ihan sama mitä öljyä sinne ketjuun sutii kunhan sitä tekee tarpeeksi usein. Kokeillut olen ihan kaikenlaista öljyä, ekana nyt tulee mieleen ihan asianmukainen Weldtite TF2 Performance oil, mutta kokeiltu on myös jotain bilteman PTFE-sprayöljyä ja joskus taisin suihkia jotain CRC lukkoöljyäkin kun ei käden ulottuvilla muuta ollut. Kerran testasin öljytä ketjut keulanhuollosta yli jääneellä öljyllä eikä siitäkään jäänyt mitään erityistä hyvässä eikä pahassa mieleen. Ja siis pointti on se että sen pitää olla öljyä, ei mitään vaseliinia tai muuta tahmaiseksi jäävää tavaraa.

Myös ketjujen erillinen puhdistus on myös turhaa (jos ei ihan kammo mutakelissä ole ryynätty maastossa). Lotraa vaan ketjuun reippaasti juoksevaa öljyä ja pyyhkii sen jälkeen ketjut vaikka reikäseen sukkaan niin siihen irtoaa mukana se kaikki musta muju (ja ylimääräinen öljy johon uusi lika tarttuu) mikä pitääkin saada ketjuista irti. Samalla uusi öljy voitelee ketjun. Jos ei lähde kerralla niin toistaa käsittelyn. Kampia taakse päin pyörittämällä helppo homma ja menee ehkä 2 minuuttia kokonaisuudessaan.
 

IcyT

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
677
Otetaanpa tähän väliin pari "hot takea".. :D

Mua on aina huvittanut tää foorumien ketjuöljy- ja puhdistushifistely. 98%:lle pyöräilijöistä on ihan sama mitä öljyä sinne ketjuun sutii kunhan sitä tekee tarpeeksi usein. Kokeillut olen ihan kaikenlaista öljyä, ekana nyt tulee mieleen ihan asianmukainen Weldtite TF2 Performance oil, mutta kokeiltu on myös jotain bilteman PTFE-sprayöljyä ja joskus taisin suihkia jotain CRC lukkoöljyäkin kun ei käden ulottuvilla muuta ollut. Kerran testasin öljytä ketjut keulanhuollosta yli jääneellä öljyllä eikä siitäkään jäänyt mitään erityistä hyvässä eikä pahassa mieleen. Ja siis pointti on se että sen pitää olla öljyä, ei mitään vaseliinia tai muuta tahmaiseksi jäävää tavaraa.

Myös ketjujen erillinen puhdistus on myös turhaa (jos ei ihan kammo mutakelissä ole ryynätty maastossa). Lotraa vaan ketjuun reippaasti juoksevaa öljyä ja pyyhkii sen jälkeen ketjut vaikka reikäseen sukkaan niin siihen irtoaa mukana se kaikki musta muju (ja ylimääräinen öljy johon uusi lika tarttuu) mikä pitääkin saada ketjuista irti. Samalla uusi öljy voitelee ketjun. Jos ei lähde kerralla niin toistaa käsittelyn. Kampia taakse päin pyörittämällä helppo homma ja menee ehkä 2 minuuttia kokonaisuudessaan.
Suurin osa pyöristä on siinä määrin laiminlyötyjä ja huonosti toimivia, että ketjun kunnolla tai käytetyillä öljyillä ei ole mitään väliä. Jotkut valveutuneemmat pöräilijät sentään vähän edes katsoo voimansiirron perään, mutta todennäköisesti silloinkin aivan liian harvoin. Tästä syystä väittäisin, että tärkeämpää onkin, että se voiteluaine on oikeasti hyvää eikä joku halvin aerosoli huoltoaseman hyllystä, joka huuhtoutuu viimeistään toisen lätäkön kohdalla pois. Sen sijaan, että luottaa omiin musta tuntuu -tason subjektiivisiin kokemuksiin öljyjen suorituskyvystä niin kannattaa perehtyä vaikka ZFC:n mittausdataan.

Ja ei, ketjua ei oikeasti saa puhtaaksi ilman, että sen ottaa irti pyörästä. Ei millään ketjupesurilla liuotinpesuaineineen eikä varsinkaan sotkemalla lisää öljyä. Se on sitten jokaisen oma valinta, että kuinka paljon jaksaa nähdä vaivaa.
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
914
Otetaanpa tähän väliin pari "hot takea".. :D

Mua on aina huvittanut tää foorumien ketjuöljy- ja puhdistushifistely. 98%:lle pyöräilijöistä on ihan sama mitä öljyä sinne ketjuun sutii kunhan sitä tekee tarpeeksi usein. Kokeillut olen ihan kaikenlaista öljyä, ekana nyt tulee mieleen ihan asianmukainen Weldtite TF2 Performance oil, mutta kokeiltu on myös jotain bilteman PTFE-sprayöljyä ja joskus taisin suihkia jotain CRC lukkoöljyäkin kun ei käden ulottuvilla muuta ollut. Kerran testasin öljytä ketjut keulanhuollosta yli jääneellä öljyllä eikä siitäkään jäänyt mitään erityistä hyvässä eikä pahassa mieleen. Ja siis pointti on se että sen pitää olla öljyä, ei mitään vaseliinia tai muuta tahmaiseksi jäävää tavaraa.

Myös ketjujen erillinen puhdistus on myös turhaa (jos ei ihan kammo mutakelissä ole ryynätty maastossa). Lotraa vaan ketjuun reippaasti juoksevaa öljyä ja pyyhkii sen jälkeen ketjut vaikka reikäseen sukkaan niin siihen irtoaa mukana se kaikki musta muju (ja ylimääräinen öljy johon uusi lika tarttuu) mikä pitääkin saada ketjuista irti. Samalla uusi öljy voitelee ketjun. Jos ei lähde kerralla niin toistaa käsittelyn. Kampia taakse päin pyörittämällä helppo homma ja menee ehkä 2 minuuttia kokonaisuudessaan.
Ehkä jossain maastopyöräilyssä voi vetääkin tuolla tyylillä. Maantiepyörän voimansiirto saa itsellä kyllä vähän parempaa huolenpitoa, kuin öljyllä lotraamisen ja pyyhkäisyn.
 

IcyT

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
677
Ehkä jossain maastopyöräilyssä voi vetääkin tuolla tyylillä. Maantiepyörän voimansiirto saa itsellä kyllä vähän parempaa huolenpitoa, kuin öljyllä lotraamisen ja pyyhkäisyn.
No nimenomaan maastopyörän voimansiirto vaatii parempaa huolenpitoa kuin maantiepyörän. Ihan vaan haastavampien olosuhteiden vuoksi.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 135
Otetaanpa tähän väliin pari "hot takea".. :D

Mua on aina huvittanut tää foorumien ketjuöljy- ja puhdistushifistely. 98%:lle pyöräilijöistä on ihan sama mitä öljyä sinne ketjuun sutii kunhan sitä tekee tarpeeksi usein. Kokeillut olen ihan kaikenlaista öljyä, ekana nyt tulee mieleen ihan asianmukainen Weldtite TF2 Performance oil, mutta kokeiltu on myös jotain bilteman PTFE-sprayöljyä ja joskus taisin suihkia jotain CRC lukkoöljyäkin kun ei käden ulottuvilla muuta ollut. Kerran testasin öljytä ketjut keulanhuollosta yli jääneellä öljyllä eikä siitäkään jäänyt mitään erityistä hyvässä eikä pahassa mieleen. Ja siis pointti on se että sen pitää olla öljyä, ei mitään vaseliinia tai muuta tahmaiseksi jäävää tavaraa.

Myös ketjujen erillinen puhdistus on myös turhaa (jos ei ihan kammo mutakelissä ole ryynätty maastossa). Lotraa vaan ketjuun reippaasti juoksevaa öljyä ja pyyhkii sen jälkeen ketjut vaikka reikäseen sukkaan niin siihen irtoaa mukana se kaikki musta muju (ja ylimääräinen öljy johon uusi lika tarttuu) mikä pitääkin saada ketjuista irti. Samalla uusi öljy voitelee ketjun. Jos ei lähde kerralla niin toistaa käsittelyn. Kampia taakse päin pyörittämällä helppo homma ja menee ehkä 2 minuuttia kokonaisuudessaan.
Ketju erillinen puhdistus ei ole turhaa, eikä se huonononna sitä. Se että sä pidät sitä paskaa siinä ketjussa ja voimansiirrossa, se kuluttaa sitä. Osta pyörä jossa ketjusta joutuu maksaa 190€ ja pakasta 760€ niin oppii hyvin nopeesti että se on parempi pitää asiat vaan puhtaana jotta kestää kauemmin. Jos kysyt mitä maksaa noin paljon.


 
Viimeksi muokattu:

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
740
Ketju erillinen puhdistus ei ole turhaa, eikä se huonononna sitä. Se että sä pidät sitä paskaa siinä ketjussa ja voimansiirrossa, se kuluttaa sitä. Osta pyörä jossa ketjusta joutuu maksaa 190€ ja pakasta 760€ niin oppii hyvin nopeesti että se on parempi pitää asiat vaan puhtaana jotta kestää kauemmin. Jos kysyt mitä maksaa noin paljon.


Oon ajanu työmatkapyörästä kaksi ketjua prosentin kulumaan ja molemmat kesti jotain 6-7tkm. Maastopyörissä olen päässyt karkeasti arvioiden 1000km tai hitusen yli ennen kuin prosentin venymä on yleensä täynnä. Paljonko näiden vehkeiden pitäisi sitten kestää jos toi ei riitä? Mieluummin käytän aikani vaikka siihen pyörän polkemiseen kuin bräkleenin haisteluun.

En osta. Sramille sanon ei kiitos, eräältä Japanilaiselta valmistajalta saa samanlaisen reilulla satasella..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 338
En mäkään ymmärrä.
Putsailen gravelin ketjua sen takia että on mukavamman näköinen ja kivempi pidellä kun puhdistan fillaria, mutta maastohuora XC on ostettu 2013, siinä on kerran voimansiirto vaihdettu enkä takuuvarmasti ole kertaakaan irrottanut ketjua puhdistaakseni sen.

Mieluummin kerran vuosikymmenessä vaihdan koko voimansiirron. Kuka nykyään edes pitää samaa fillaria niin pitkään, niin ei sillä voimansiirron jatkuvalla hieromisella oikeasti ole yhtään mitään käytännön merkitystä, kunhan pitää paikat voideltuna ja suurimmat paskat pyyhkii joskus pois.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 328
Kaikkihan riippuu siitä miten paljon ajaa ja missä ympäristössä. Jos ajaa 6000 km maastossa ja ympäri vuoden, niin joutuu niitä kulutusosia vaihtamaan useimmin, kuin 1000 km vuodessa ajettuun kaupunkipyörään.

Mutta onneksi markkinoilla on varmasti kaikille pyöräilijöille vaihtoehtoja niin ketjujen, rattaitten, kuin voiteluaineiden suhteen.
 
Liittynyt
03.02.2022
Viestejä
80
Mikähän mahtaa olla vikana kun ei millään onnistu etulevyjarrun sisäänajo? Oppikirjan mukaan menty ja joka kerta alkaan vaan hirveä vinkuminen ja jarruissa ei ollenkaan tehoa...

Ei oo ikinä ennen tuottanut ongelmia mutta nyt ei millään onnistu :hmm: Ja jarruina toimii MT200
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 328
Mikähän mahtaa olla vikana kun ei millään onnistu etulevyjarrun sisäänajo? Oppikirjan mukaan menty ja joka kerta alkaan vaan hirveä vinkuminen ja jarruissa ei ollenkaan tehoa...

Ei oo ikinä ennen tuottanut ongelmia mutta nyt ei millään onnistu :hmm: Ja jarruina toimii MT200
Voi olla myös vähän jarrujen ominaisuus, kun kyseessä on halvin Shimanon jarru.

Tosin jos on hyvin ilmattu jarrut, niin kyllä niissä jarrutehoa silti pitäisi olla, vaikka vinkuisikin. Mutta jos aikaisemmin sinulla on ollut parempaa osa sarjaa, niin eihän ne MT200 jarrut tunnu oikein hyviltä.
 
Liittynyt
03.02.2022
Viestejä
80
Voi olla myös vähän jarrujen ominaisuus, kun kyseessä on halvin Shimanon jarru.

Tosin jos on hyvin ilmattu jarrut, niin kyllä niissä jarrutehoa silti pitäisi olla, vaikka vinkuisikin. Mutta jos aikaisemmin sinulla on ollut parempaa osa sarjaa, niin eihän ne MT200 jarrut tunnu oikein hyviltä.
On tuolla takana m7100 slx, mutta ei nää halppiksetkaan pitäis näin huonolta tuntua :D Menee vaan ohi ymmärryksen kun kaikki tehty niinkuin pitääkin ja ei millään lähe kiltisti toimimaan
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 186
Mikähän mahtaa olla vikana kun ei millään onnistu etulevyjarrun sisäänajo? Oppikirjan mukaan menty ja joka kerta alkaan vaan hirveä vinkuminen ja jarruissa ei ollenkaan tehoa...

Ei oo ikinä ennen tuottanut ongelmia mutta nyt ei millään onnistu :hmm: Ja jarruina toimii MT200
Meillä yksi MT200 alkoi viisivuotiaana vuotaa tahrien jarrulevyt ja -palat rääkyviksi ja tehottomiksi. Useamman kerran putsasin bräkleenillä levyn ja kerran vaihdoin palat.

Kuuden vuoden kohdalla hommasin uuden samanlaisen noin 38 eurolla (valmiiksi ilmattu kahva, letku, satula ja palat), koska toisen fillarin v. 2018 MT200 toimi erittäin hiljaisesti ja tehokkaasti. Bräkleeniä levyyn ja uusi satula paikoilleen. Vaan edelleen rääkyi, eikä pitoa ollut kolmasosaakaan. Aja siinä sitten sisään, kun jo parin sekunnin kohdalla pitää vapauttaa jarru, kun korvat ei kestä. Ehdin harkita levyn hiomista, mutta homma ratkesi itsestään vaimon ajaessa työmatka-ajoa kevään pahimmilla kurakeleillä. Joka paikka oli sotkussa, mutta MT200 oli muuttunut äänettömäksi ja tehokkaaksi. Nyt kelpaa ja kehtaa taas jarrutella.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
124
Voi olla myös vähän jarrujen ominaisuus, kun kyseessä on halvin Shimanon jarru.

Tosin jos on hyvin ilmattu jarrut, niin kyllä niissä jarrutehoa silti pitäisi olla, vaikka vinkuisikin. Mutta jos aikaisemmin sinulla on ollut parempaa osa sarjaa, niin eihän ne MT200 jarrut tunnu oikein hyviltä.
Mulla on Shimanon halvimman päädyt nestejarrut Trekin "fitnesspyörässä", eli semmosessa suoratankosessa kaupunkipyörässä. Ostin sen raiskatussa kunnossa huutokaupasta. Sinne se oli päätynyt Poliisin takavarikoimana jostain nistiluolasta. Pyörän saatuani kotiin harjapesin jarrulevyt jonka lisäksi hinkkasin levyt ja palat pyyhekumimaisella erikoistyökalulla. Lopputuloksena hyvä jarruteho eikä pihaustakaan ääntä jarrutettaessa. Resiinipalat. Veikkaisin tuossa yllä olevan ongelmana metalliset palat jotka ovat likaantuneet.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 405
Viestejä
4 304 726
Jäsenet
71 840
Uusin jäsen
dataunavailable

Hinta.fi

Ylös Bottom